Λοιπόν παιδγιά μου, σήμερις έχω σκοπό να στενοχωρήξω πολλούς. Θυμάστε που το αγαπημένο έντυπο, το "κομμάτι του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού" (ώπα ρε μάστορα, μάζεψε λίγο τον αυτοθαυμασμό), ομού μετά διαφόρων άλλων εντύπωνε, καναλιώνε, σάιτζ καιταλιμπάν καιταλιμπάν, σας πιπιλούσε το μυαλό πως τάχαμ δήθεν στον τόπο τούτονε δεν έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία μπικόζ γκουμουνιστέ, πασόκοι, ξύσται του δημοσίου κακοί εργάτες που κάνανε απεργίες και καταπιέζανε τους καλοκάγαθους εργοστασιάρχες καιταλιμπάν καιταλιμπάν;
Σας προειδοποιάω, ακολουθάει σεντόνι.
Για σκεφτείτε λίγο τι σημαίνει αυτοκινητοβιομηχανία. Είναι αυτοκινητοβιομηχανία ο κάθε επίδοξος ανθυπογκιόλβας ή γουόναμπι Τρέβορ Μίλτον της Κάτω Τραχανοπλαγιάς; Είναι ο κάθε Νεώριος με το Ένφιλντ και το Τσικάγκο (που μας έκανε να ξερνάμε απ'τα μάτια); Είναι άραγε η Βιαμάξ των 400 (στα καλύτερά της) εργαζομένων που, κατά το γνωστό αφήγημα, "είχε τεχνολογία τέτοια που τη ζήλευε κι η Μερτσεντέ" (και μετά ξυπνήσαμε); Είναι το κάθε συναρμολογητήριο τύπου Τεοκάρ που συναρμολογούσε CKDs για να παρακάμψει η μαμά εταιρεία τον προστατευτισμό (δηλαδής τους δασμοί) της ΕΟΚ και που μετά έκλεισε γιατί η μαμά εταιρεία είχε ήδη απ'το 1984 φκιάσει μια φαμπρικούρα ΝΑ με το συμπάθιο στο Σάντερλαντ, με ερευνητικά κέντρα, με κέντρα δοκιμών, με σοβαρή (κι όχι "θα διδάσκεις αυτό που λέω ΕΓΩ") συνεννόηση με τα ντόπια πανεπιστήμια και πολυτέκνικζ (σαν τα δικά μας τα ΤΕΙ ήταν αυτά) και την Άρτα με τα Γιάννενα και δεν είχε πια ανάγκη την κάθε Τεοκάρ;
Όχι παιδγιά μου. Δεν είναι τίποτα απ'όλα αυτά. Και δε μας φταίνε ούτε τα γκουμούνια ούτε οι εργατοϋπάλληλοι που διεκδικούν να πληρώνονται σαν άνθρωποι εργαζόμενοι κι όχι σαν ανπέηντ ιντέρνζ ή σαν οχτάχρονα που βγάζουν κοβάλτιο απ'τα ορυχεία του Κογκό για τα αειφώνια και τα αντρόιντ και τα "οικολογικά" υβριδικά και ζήρο εμίσιον βίχικουλζ, ούτε κανείς. Φταίνε άλλα πράγματα και πρώτα απ'όλους θα δείξω τους ιδιοκτήτες των μέσων τση παραγωγής, για να σας το πω και μαρξιστικά.
Οι ιδιοκτήτες των μέσων τση παραγωγής στη χώρα μας ποτέ δε λειτούργησαν με σκοπό να κάνουν κάτι σοβαρό. Ήταν πάντα, όπως είχαν πει κι οι απεσταλμένοι του Τρούμαν (τότε με το σχέδιο Μάρσαλ), αρπακολλατζήδες κι αεριτζήδες. Μόνο τους μέλημα ήταν να φάνε, να φάνε, να φάνε. Όχι να στήσουν κάτι που να δημιουργεί πλούτο, τεχνογνωσία, θέσεις εργασίας με αξιοπρεπείς μισθούς, όχι - αυτά είναι τζιζ, φτου κακά, των μπολσεβίκωνε (πόσο μπολσεβίκους θα μπορούσε να πει κανείς τους Αμερικανούς του μακαρθισμού είναι άλλο θέμα βέβαια). Τους ένοιαζε και τους νοιάζει να κάνουνε την αρπαχτή τους και μετά να κλείσουνε το μαγαζί γιατί "ΔΕΒΓΑΙΝΩΜΑΝΑΜ". Τους ένοιαζε να κάνουν τη φιγούρα τους, πασπαλισμένη με μπόλικη ΑΙΘΝΗΚΕΙΠΑΙΡΥΦΑΝΟΙΑ και μια γερή δόση ταρατατζούμ κι ανωτερότητα της φυλής (να δείτε, ποιος άλλος έσκουζε για το πόσο ανώτερη ήτουνα η φυλή του...) και μετά, όταν το πρότζεκτ κατέληγε στα σκουπίδια, ΦΤΕΝΑΙΗΓΚΟΥΜΟΥΝΗΣΤΑΙΚΕΗΔΙΜΩΣΥΕΙΙΠΑΛΙΛΗ. Πώς το τραγουδάγανε τα ΗΜΙΖ; "Τρεις το λάδι τρεις το ξύδι, παζαρεύω ό,τι θέλω κι αν δε γίνει το δικό μου, θα το κλείσω το μπουρδέλο" - ε, κάπως έτσι.
Όποιος έχει σπουδάσει μηχανικός παραγωγής καταλαβαίνει ότι, για να φτιάξεις γραμμή παραγωγής αμαξιώνε πρέπει να έχεις πρόσβαση σε πρώτες ύλες, να έχεις έκταση ικανή για επέκταση - αν χρειαστεί - του εργοστασίου, να έχεις πρόσβαση σε καλά εκπαιδευμένο προσωπικό (όχι μόνο για συναρμολόγηση, αλλά και για κάτι που λέγεται έρευνα και εξέλιξη, αλλά τι κάθομαι και λέω κι εγώ τώρα), να υπάρχουν υποδομές για να στεγαστεί, να ψωνίσει, να πάει τα παιδιά του σχολειό αυτό το προσωπικό, και να έχεις και υποδομές ρεύματος και μεταφορών για να λειτουργήσει το φαμπρικόνι και να στείλεις και το προϊόν σου στις αγορές. Και να έχεις γύρω σου κι ένα οικοσύστημα (είναι και τση μοδός ο όρος) προμηθευτώνε, να σου φέρνουσι βίδες, παξιμάδια, μπουλόνια, ζαντολάστιχα, εγκεφαλάκια, μπαρμπρίζια, διακόφτες και το λουρί τση μάνας.
Τι από όλα αυτά υπάρχει στη χώρα μας, που εν έτει 1997 ο τότε πρόεδρας της ΕΕΔΕ έπαιρνε ζβάρνα τα πανεπιστήμια (τότε μας τον είχε φέρει καλεζμένο ο Ζοπουνίδης σε μας στο Πολυτεχνάτο τση Κρήτης να μας πει τις σοφίες Σειράχ του) κι έλεγε ότι δε χρειαζόμαστε πρωτογενή και δευτερογενή τομέα, παρά μόνο τουρισμό και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες; Απροπό, ξέχασε να μας πει ο μάγκας ποιο διεθνές λαμόγιο θα είχε το γιώτα του αρκετά μεγάλο για να'ρθει να κάνει ξέπλυμα χρήματος στην Ελλάδα, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία, άλλο κεφάλαιο και στην ουσία κάτι τέτχοια δε λέγονται τραγουδισθά. Μηνγουάηλ, η ΕΕΔΕ, το εθνικό μας θινκ τανκ της Διοίκησης Επιχειρήσεων, έχει βαρέσει ένα κανόνι από δω ως τη Μεσοποταμία, αλλά είπαμε, δεν ξέρουμε εμείς, ξέρουν αυτοί.
Με δεδομένα αυτά, θα μπορούσε κανείς να πάρει στα σοβαρά τα πυροτεχνήματα του Γουλανδρή; Σοβαρά τώρα, θα έφτιαχνε αυτοκίνητα στη ΣΥΡΟ; Γελάει ο κόσμος ρε! Και τι αυτοκίνητα θα έφτιαχνε; ένα ηλεκτρικό microcar σε φάση Isetta και SMZ cyclecar, κάτι δηλαδή που κανένας πια δεν ήθελε, ούτε καν στο Ελλάντα. Και τι του έφταιγε που το πρότζεκτ πήγε άκλαφτο; Ό,τι φταίει της κοντής πάντα, οι τρίχες φυσικά - το ότι δεν υπήρχε νομικό πλαίσιο όχι για να υπολογιστεί η φορολόγηση του οχήματος, αλλά ούτε καν για να βγάλει έγκριση τύπου. ΣΟΒΑΡΑ ΤΩΡΑ; Γκοτζαμάν εφοπλ*σταρος, δηλαδής εκπρόσωπος της μόνης τάξης που μετρούσε και μετράει πάντα στο γιδότοπο, της τάξης που'χει για γιο-γιο (απ'αυτό που χρησιμοποιούν τα νήπια) τον κάθε πρωθυπουργό, της τάξης που πάντα έδινε έτοιμους τους νόμοι στη βουλή να ψηφιστούνε αβλεπί, δε μπορούσε να βάλει έναν κολαούζο να μεταφράσει νόμοι απ'την Ιγγλατέρα ή τη Φραγκιά ή την Αλεμανία; ΣΟΒΑΡΑ ΤΩΡΑ; Ή μήπως δε μπορούσε να βγάλει έγκριση τύπου στην Αγγλία;
Να πάμε λίγο στο άλλο του το πρότζεκτ, το Τσικάγκο το 4x4; Μου ήθελε με σασί AMC V8, με ένα αμάξωμα που αισθητικά θύμιζε κάτι αυτοσχέδια φορτηγοκάτι που χρησιμοποιούσαν οι αγρότες στον Κάμπο το Θεσσαλικό, χωρίς να έχει ίχνος προϋπηρεσίας κι ενσήμων στην παραγωγή όχι αμαξιώνε πολυτελείας (είπαμε, οι αγορασθαί των Ροζρόις, των Τζαγκουάρ, των Μερτσεντέ και των Μπέντλεϊ είναι αυτοί που είναι, αλλά κορόιδα δεν είναι), αλλά ούτε καν οποιουδήποτε οχήματος, να μπει και μάλιστα... δυναμικά στο παιχνίδι. Κι αυτό που έδειξε έκανε τους άλλους πλούσιους του πλανήτη να γελάνε κι όσους χαμπαρίζουν από ντιζάιν να τρέχουν ν'αγκαλιάσουν τη λεκάνη της τουαλέτας τους. Ο Ελληνάρας όμως; Ο συντάκτης ο αυτοκινητιστικός; Έκατσε καθόλου να δει κριτικά το εγχείρημα; Έκατσε να σκεφτεί αν ήταν ένα πιαρατζίδικο παπατζιλίκι ή αν υπήρχε κάποια μελέτη από πίσω; Μπααααα... Του'χε σηκωθεί η σημαία και δε μπορούσε να δει πέρα απ'αυτήνα. Μεσσίας ο Γουλανδρής κι αδικημένος απ'το "κακό" κράτος που δεν τόνε βοήθησε, κλαψ λυγμ δεινοπάθ κλαψομ*ν. Ο Γουλανδρής. Αδικημένος. Πάμε άλλη μία: ο Γουλανδρής. Αδικημένος. Και μάλιστα από δεξιά κυβέρνηση. ΣΟΒΑΡΑ ΤΩΡΑ;
Θυμάστε μήπως ένα TWT Aletis, αυτό το κόνσεπτ του Δημήτρη του Βαρτζιώτη; Έλεγε πως υπήρχε ενδιαφέρον από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων σε τουριστικούς προορισμούς για να το αγοράσουν ως κάτι ανάλογο του Mini Moke; Οκέεεεεεεεη... Δγιάολε, μόλις είχα πάρει τότε το πτυχίο μου το πρώτο και, παρόλο που δεν ήμουν αρνητικός - κάθε άλλο - στην ιδέα, κάτι δε μου κόλλαγε. Ναι, ήταν ένα λειτουργικό τουτού. Καλά ως εδώ. Αλλά μήπως παραήταν εξειδικευμένο και, ως εκ τούτου, υπερβολικά δεσμευτικό για τις εταιρείες ενοικιάσεων; Επίσης, δείτε το λίγο ξανά: σας πείθει σε ό,τι αφορά την παθητική ασφάλεια, ακόμα και με τα στάνταρ του 2000; Από μένα είναι όχι.
ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ότι δε βγήκε στην παραγωγή. Όπως και το Aztec και το Aspid της Italdesign. Ήταν κάτι που επιδείκνυε δυνατότητες, μια έκθεση ιδεών αν θέλετε. Ο Βαρτζιώτης έριξε μια ΙΔΕΑ κι είπε "ξέρετε, εγώ μπορώ να κάνω μερικά πράγματα". Είμαι απόλυτα σίγουρος πως είχε κατά νου να τσιμπήξει και καμιά κοινοτικιά (κρατικιά δηλαδής, αλλά μην κολλάμε στα σεμάντικς και μην το ψειρίζουμε τόσο πολύ) χρηματοδότηση, αλλά τέτοιο πράγμα στο Ελλάντα της πλήρους αποβιομηχανοποίησης (είπαμε, μόνο τουρίζμο, παράγωγα και μετοχομούρηδες χρειαζόμαστε για να πάει ΒΖΙΙΙΙΙΙΙΙΝ η ανάφτυξη) δεν έπαιζε.
Και φυσικά, τα ΑΡΔάκια μετά δεν είπαν τίποτις για το ότι η επιχειρηματική τάξη στην Ελλάδα δεν έχει πιέσει καμία κυβέρνηση και κανέναν κομισάριο στην Κομισιόνα ώστε να μην έχουμε αποκλειστικά γερμανοκεντρικό μοντέλο (η Γερμανία παράγει κι οι άλλοι αγοράζουν). Ούτε είπαν τίποτα για το κυρίαρχο αφήγημα κυβέρνησης και "θινκ τανξ", ότι δε χρειαζόμαστε βιομηχανία παρά μόνο τριτογενή τομέα. Μόκο γι'αυτά, τζιζ, μη θίξουμε τον βασικό το μέτοχο, ξες τι ανεργία έχει έξω; Όλοι τους τα βάλανε πάλι με όποιον προσπαθεί να βρει δουλειά και να πληρώνεται γι'αυτή. Ποτέ μ'αυτούς που'χουν το μαχαίρι και το πεπόνι. Δεν έχουμε αυτοκινητοβιομηχανία, γιατί απλά λείπουν όλα όσα απαιτούνται για στήσιμο αυτοκινητοβιομηχανίας, με πρώτο απ'όλα μια σοβαρή επιχειρηματική τάξη. Κι έχουμε και τη δημοσιογραφίλα που μας αξίζει.
Κι απορούμε μετά που έχουμε τα ΑΡΔόνια να μας τα κάνουσι πλανήτες με το πόσο σουπερντουπερουάου θα είναι το CHAOS του Πανόπουλου και για το πόσο ΑΙΘΝΗΚΕΙ ΙΠΠΩΧΡΑΙΟΣΥ είναι να του δώκουμε μπαγιόκο κρατικό, αναπαράγοντας όλα τα απίθανα που αμολάει αυτός κι οι τελάληδές του, αποδεχόμενοι πλήρως όλες τις εθνοστεντόν κορώνες, χωρίς ΕΝΑΣ "δημοσιογράφος" αυτοκινητιστικού σάιτ να έχει πάει να κάνει πραγματικό ρεπορτάζ; Απορούμε ακόμα;