-
Ο χρήστης alfista έγραψε:
Φίλε μου νομίζω ότι είσαι τυπολάτρης. Για να το ξεκαθαρίσουμε, η εμπειρία μου από 2-3 εξουσιοδοτημένα συνεργεία της Alfa Romeo δείχνει ότι ούτε αυτά ακολουθούν το εργοστασιακό 32/32 αλλά το 30/30. Δεν ξέρω αν είναι τυχαίο αλλά σίγουρα δεν το νομίζω.
Για να σε ξεμπερδέψω από τις πολύπλοκες εξισώσεις δυναμικής της συμπεριφοράς του οχήματος με τις οποίες έχεις μπλέξει θα σου πω απλά να κοιτάξεις τις διαστάσεις ελαστικών ας πούμε μιας 147. 195/60/15 με 205/55/16. Παρατηρείς πόσο αυξάνεται η διάμετρος με το συνδυασμό 16άρας και 55αριου προφίλ; Ειδικός δεν είμαι αλλά η λογική λέει πως αν όλα ήταν υπολογισμένα από τους υπερσύγχρονους υπολογιστές με τόση ακρίβεια, όπως αναφέρεις, μια 147 με 16άρια θα έπρεπε να οργώνει χωράφια.
Άλλο λοιπόν ιδανικό στήσιμο, κι άλλο επιλογές του κατασκευαστή. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι το 80άρι προφίλ στο λάστιχο σε ένα golf έχει τοποθετηθεί ύστερα από τρομερή μελέτη η οποία έδειξε ότι το συγκεκριμένο λάστιχο είναι το ιδανικό για να σε βγάλει από την κρίσιμη εκείνη ώρα!
Μην τρελαθούμε κιόλας! Για την ιστορία εγώ ακολουθώ το εργοστασιακό 32/32.Δεν μπορώ να σε καταλάβω...Δηλώνεις μη ειδικός και με βάση λοιπόν ποια 'μη ειδική' λογική φτάνεις σε συμπεράσματα; Επίσης, 'δεν ξέρεις, αλλά σίγουρα δεν νομίζεις'....
Τι σχέση έχουν η αλλαγή διαμέτρου και η αλλαγή της πίεσης δηλαδή στροφικής δυσκαμψίας του ελαστικού; Προφανώς και έχουν σχέση αλλά τι μορφής; Είναι εντελώς εκτός θέματος το παράδειγμά σου.Σχετικά με τις διαφ. εξισώσεις προσωπικά δεν είμαι μπερδεμένος..σου αναφέρω πρακτικές που εφαρμόζονται συνεχώς τα τελευταία 20-30 χρόνια στην αυτοκίνηση. Δεν θέλεις να πιστέψεις; Πρόβλημά σου.
Άλλο πράγμα όμως η 'εμπειρία που καταλήγει σε λογική και κατά συνέπεια πρακτική' χαρακτηριστικό γνώρισμα του τρόπου σκέψης των περισσοτέρων ελλήνων (και κατά τη γνώμη μου μας έχει 'φάει' γενικώς) και άλλο η επιστημονική τεκμηρίωση....
Πάντως για κανέναν δεν είναι αργά να μάθει...Γεμάτο το internet από papers (έναντι πολύ χαμηλής τιμής) σε όλα τα θέματα και σε αυτό που συζηταμε.
-
Νομίζω ότι αυτό που εννοούσε ο αλφίστας είναι ότι δεν μπορεί να είναι τόσο αυστηρά τα περιθώρια με τις πιέσεις και κατ'επέκταση τη στροφική ακαμψία των ελαστικών και τη συνεργασία με το πλαίσιο. Σκέψου μόνο αυτό: Πολλοί κατασκευαστές ελαστικών έχουν στη γκάμα τους μοντέλα για μια συγκεκριμένη διάσταση. Αποκλείεται αυτά τα μοντέλα να έχουν ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά στροφικής ακαμψίας, έτσι δεν είναι; Παραπλήσια ναι, πανομοιότυπα όχι. Οπότε ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου ρυθμίζει το πλαίσιο ώστε να συνεργάζεται μια χαρά με ελαστικά λίγο διαφορετικών χαρακτριστικών, άρα θεωρώ ότι 1-2 psi απόκλιση στις πιέσεις δεν μπορούν να βγάλει το ελαστικό εντελώς εκτός του 'φακέλου' που έχει προβλεφθεί. Σίγουρα αλλάζουν (λίγο) τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου αλλά αυτό μπορεί να είναι και επιθυμητό από τον οδηγό του γιατί έτσι μπορεί μετά από ψάξιμο να προσαρμόσει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο δικό του στυλ οδήγησης.
-
Επανέρχομαι στο θέμα με τις πιέσεις των ελαστικών (προκειμένου να μην ανοίξω νέο θέμα) με κάποιες παρατηρήσεις σχετικά με την 'ενεργή' ακτίνα ενός ελαστικού.
Στο δικό μου αυτοκίνητο (Peugeot 206RC), το οποίο φοράει 205/40R17 (Pirelli P7000) ο κατασκευαστής προτείνει 2.4 bar (35 psi) εμπρός-πίσω [και 3.2 bar (46 psi) πίσω εάν το αυτοκίνητο είναι πολύ φορτωμένο].
Σήμερα που μέτρησα τις πιέσεις προτού ξεκινήσω για τη θάλασσα ήταν παντού 34.5 psi - ήθελαν ένα μικρό συμπλήρωμα. Από περιέργεια, μέτρησα και το 'φαινομενικό προφίλ' (απόσταση ζάντας-δρόμου) εμπρός και πίσω για να κάνω τη σύγκριση, και στα μπροστινά λάστιχα ήταν ~8 χιλιοστά χαμηλότερο απ' ότι στα πίσω - τα οποία βέβαια έχουν να σηκώσουν λιγότερο βάρος (~200kg το καθένα, έναντι ~350kg που σηκώνει το κάθε μπροστινό). Το ίχνος των μπροστινών ελαστικών επάνω στο δρόμο ήταν βέβαια αρκετά μεγαλύτερο από αυτό των πίσω (κατά 40 περίπου τετραγωνικά εκατοστά).Με έναν απλό υπολογισμό βγαίνει ότι τα ~8 χιλιοστα που 'κλέβουν' από το προφίλ των εμπρός ελαστικών τα +300 κιλά που δέχεται ο μπροστινός άξονας σε σχέση με τον πίσω [εάν τηρήσουμε τις πιέσεις που προτείνονται] αντιστοιχούν σε ~3% μείωση της ακτίνας τους σε σχέση με αυτή των πίσω. Επομένως τα θεωρητικά 'χ.α.ω. ανά 1000 στροφές' που με 5η σχέση στο κιβώτιο του RC (και τελική σχέση μετάδοσης 3.95) είναι 33.06, στην πράξη, λόγω μικρότερης 'ενεργής' ακτίνας των κινητήριων τροχών, θα είναι λιγότερα, κατά ~3%.
Πράγματι, οι αριθμοί που βρήκα από τον κατασκευαστή επαληθεύουν το παραπάνω, καθώς δίνουν για την 5η του RC 32.08 χ.α.ω./1000rpm (τα 130 είναι 4050 στροφές) - πράγμα που σημαίνει ότι όντως το αυτοκίνητο είναι στημένο να δουλεύει με εμφανώς πιο ...'πατηκωμένο' προφίλ εμπρός. Αν φουσκώσω περισσότερο τα μπροστινά ελαστικά, ώστε το προφίλ τους να γίνει σχεδόν ίδιο με αυτό των πίσω, και 'στο μάτι' το αυτοκίνητο δείχνει πιο 'σωστό' (δηλ. τα εμπρός ελαστικά δε δείχνουν λίγο ξεφούσκωτα σε σχέση με τα πίσω) είναι προφανές ότι θα είμαι μακριά από αυτό που είχε υπόψη του ο κατασκευαστής για τις συνθήκες για τις οποίες έχει στήσει το αυτοκίνητο.Το τι γίνεται (ή τι θα είναι καλό να γίνει) με τις πιέσεις των ελαστικών για να μπει το αυτοκίνητο στην πίστα είναι μια άλλη ιστορία!
-
Ποτέ δεν βάζεις αέρα στα λάστιχα ανάλογα με την εξωτερική εμφάνιση. Ένα ελαστικό με 10 psi πίεση φαίνεται ελάχιστα καθισμένο αλλά θα σκάσει από υπερθέρμανση σε υψηλές ταχύτητες.
Η πίεση που συνιστούν οι κατασκευαστές στη πόρτα (ντουλαπάκι, καπάκι βενζίνης) του αυτοκινήτου, είναι η κανονική πίεση για κανονική οδήγηση. Αν είναι το αυτοκίνητο φορτωμένο θέλει περισσότερη πίεση και αν πρόκειται να το οδηγήσετε αρκετά πάνω από το όριο ταχύτητας για πολύ ώρα τότε χρειάζεται μεγαλύτερη πίεση στα ελαστικά για να μη ζεσταθούν πολύ.
Η Chevrolet σε μερικά μοντέλα της συνιστά 30 μπροστά/πίσω για κανονική οδήγηση και πίεση 35psi μ/π για γρήγορη οδήγηση.
Ιδιοκτήτες Ferrari αναφέρουν ότι ο κατασκευαστής συνιστά πίεση 40psi για ταχύτητες πάνω από 200 χαω.
Το βιβλιαράκι του Prelude με το εργοστασιακό 205/50/16 αναφέρει κανονική πίεση 32 και πίεση 41 για συνεχείς ταχύτητες πάνω από 160 χαω.
Το φορτίο που μπορεί να φέρει το κάθε ελαστικό είναι ανάλογο της πίεσης του αέρα. Όταν είχε δημιουργηθεί το θέμα με τα λάστιχα της Firestone 235/75/15 S στα Ford Explorer, το συγκεκριμένο μέγεθος (ανεξάρτητα κατασκευαστή) πρέπει να αντέχει στη μέγιστη ταχύτητα των 180χαω με πίεση και φορτίο σύμφωνα με το παρακάτω πίνακα:
psi LOAD (lbs)
20 1543
26 1753
29 1852
32 1940
35 2028Η ρύθμιση της πίεσης στα ελαστικά του αυτοκινήτου είναι συνάρτηση του φορτίου, της ταχύτητας που θα κινηθεί, της γεωμετρίας της ανάρτησης και του τρόπου οδήγησης. Για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο και τον συγκεκριμένο οδηγό, το πέλμα του ελαστικού θα πρέπει να έχει ομοιόμορφη θερμοκρασία στη μέση και στις άκρες (λίγη πίεση πιο ζεστό στο πλάι, πολύ πίεση πιο ζεστό στη μέση). Αυτά για όσους διαθέτουν ηλεκτρονικά θερμόμετρα.
Εγώ βάζω στα καλοκαιρινά 185/60/14 energy 30psi, 35psi για μεγάλο ταξίδι και στα χειμωνιάτικα pirelli 175/70/13 28psi (αλλά δεν τα πάω πάνω από 140-160 γιατί θέλω να βγάλουν 4 χειμώνες). Τα pirelli winter με 28psi είναι πολύ πιο σκληρά στις λακούβες από τα michelin energy με 30psi. Τα energy, που δεν είναι καθόλου σπορ λάστιχο, βελτιώνονται σημαντικά σε σπορ οδήγηση με 35psi.
Όσοι ήθελαν να κάνουν κόντρες στα σιβίκ τους έψαχναν να βρουν τα σπάνια 205/50/13 και βάζουν 35psi (δε ξέρω αν χωράνε τα φρένα από τα καινούρια σιβικ στις 13άρες). Αμέσως 7% καλύτερη επιτάχυνση.
-
Μια ερωτηση:Οταν ειναι φορτωμενο το αυτοκινητο ο κατασκευαστης και εμεις συνηθως αυξανουμε την πιεση στα ελαστικα του πισω αξονα. Ομως δε θα επρεπε να αυξησουμε την πιεση και στα μπροστα αφου σε καθε φρεναρισμα πεφτει πολυ περισσοτερο βαρος μπροστα απ'οτι χωρις φορτιο;;;
-
Το δικό μου λεει τα εξής , για λάστιχα 205/55/16
0-160, 3 άτομα χωρίς αποσκευές :30 γύρω γύρω
160 και πάνω , 3 άτομα χωρίς αποσκευές :36 μπροστά και 30 πίσω0-160, 5 άτομα και ο χωρος αποσκευών γεμάτος : 36 γύρω γύρω
160 και πάνω , 5 άτομα και ο χώρος αποσκευών γεμάτος :41 μπροστά και 38 πίσω
Αυτό με τα άτομα, είναι ενδεικτικό του βάρους .
Από αυτά που διαβάζω από τους άλλους χρήστες που ξέρουν παραπάνω πράγματα, μου φαίνονται απόλυτα λογικές οι πιέσεις που δίνει.
Προσωπικά τις εφαρμόζω κατά γράμμα και τα λάστιχα έχουν ελάχιστες φθορές.
Στα 27Κ άλλαξα τα μπρος /πισω και κάνω πολλά χιλιόμετρα -
Μα καλα ποσο μεγαλο ειναι το αυτοκολλητο σου με τις πιεσεις;;;; Εμενα λεει 35-31 και φορτωμενο 35-41 και στο αλλο αυτοκινητο λεει 36-36 και φορτωμενο 36-41(νομιζω). Εσενα γραφει τοσα πολλα;;; Παντως στα δικα μου δεν αναφερει για αυξηση πιεσης μπροστα ουτε στο manual γι'αυτο το λεω.
-
Όχι δεν είναι μεγάλο, ένα αυτόλλητο είναι , περίπου 8cm Χ 4cm
Αυτά που γράφω με λόγια τα έχει με σκίτσα -
Ο χρήστης TRAVELLER έγραψε:
Το δικό μου λεει τα εξής , για λάστιχα 205/55/160-160, 3 άτομα χωρίς αποσκευές :30 γύρω γύρω
160 και πάνω , 3 άτομα χωρίς αποσκευές :36 μπροστά και 30 πίσω0-160, 5 άτομα και ο χωρος αποσκευών γεμάτος : 36 γύρω γύρω
160 και πάνω , 5 άτομα και ο χώρος αποσκευών γεμάτος :41 μπροστά και 38 πίσω
Ένα αυτοκόλλητο, όλη η ουσία! Ένας φίλος μου με Almera έχει τέτοιο αναλυτικό αυτοκόλλητο, που χωρίς πολλά λόγια σου δίνει να καταλάβεις τον τεράστιας σημασίας ρόλο που παίζουν οι πιέσεις στα ελαστικά.
Στο δικό μου αυτοκίνητο έχω πιέσεις για υψηλές ταχύτητες, πράγμα που από την άλλη μειώνει την απόδοση στις χαμηλές (ενώ στα πολλά κρατάνε καταπληκτικά, στα λίγα γλυστράνε περισσότερο από όσο περιμένεις). Και ως γνωστόν οι υψηλές πιέσεις χειροτερεύουν την οδική συμπεριφορά σε ολισθηρά οδοστρώματα (μπορεί να είναι έως και επικίνδυνες αν υποτιμήσεις το φαινόμενο).
-
Καλησπέρα.
Στο Toyota Yaris με 16αρα ζάντα χαμηλού προφίλ, ο κατασκευαστής λέει 32 μπροστά 29 πίσω έως 160χλμ και 35 μπροστά 32 πίσω άνω των 160χλμ. Δεν αναφέρει όμως στο manual την πίεση με πρόσθετο βάρος ατόμων και αποσκευών.
Ας πούμε είναι να ταξιδέψουμε 3 άτομα με 2 μεγάλα σακβουαγιαζ.
Τί πίεση θα βάλω; Εγώ βάζω 32-29. Να την αφήσω ως έχει; -
-
-
Δεν λέει και για βάρος ; Συνήθως το έχουν με κάτι ανρθωπακια. Εγώ θα έβαζα 30 με βάρος στον πίσω άξονα.
-
@lap said in Πιέσεις ελαστικών: 32/30?:
Δεν λέει και για βάρος ; Συνήθως το έχουν με κάτι ανρθωπακια. Εγώ θα έβαζα 30 με βάρος στον πίσω άξονα.
Δυστυχώς "έφαγα" όλο το manual και δεν βρήκα τίποτα! Να βάλω λες 33-30 να είμαι μέσα;
-
32/30 είναι μια χαρά πίεση για το βάρος αυτό.
-
@lap said in Πιέσεις ελαστικών: 32/30?:
32/30 είναι μια χαρά πίεση για το βάρος αυτό.
Έγινε φίλε μου. Σε ευχαριστώ πολύ. Καλό σου βράδυ
-
Τον διαχωρισμό 0-160 και 160+ μόνο οι ιαπωνεζοι το κάνουν?
Αν πας βάση βάρους εξ αρχής με κρύα λάστιχα και ταξιδεύεις με 160+ οι πιέσεις έτσι και αλλιώς θα ξεφύγουν έντονα λόγω θερμοκρασιών. -
@w202-amg said in Πιέσεις ελαστικών: 32/30?:
Τον διαχωρισμό 0-160 και 160+ μόνο οι ιαπωνεζοι το κάνουν?
Όχι, πολλές εταιρείες το κάνουν.
Σχετικά με το αρχικό ερώτημα, αν ο κατασκευαστής δεν προβλέπει διαφορετική πίεση έμφορτο, σημαίνει ότι είναι υπολογισμένη η προτεινόμενη πίεση για όλα τα βάρη (ως το μέγιστο επιτρεπτό).
-
@nith1717 said in Πιέσεις ελαστικών: 32/30?:
Yaris 16αρα ζάντα Δεν αναφέρει πίεση με πρόσθετο βάρος
Για ελαστικά 195/55/16 ή 195/50/16 που φοράς, γράφει +3 psi. Συστήνει 34 μπροστά - 32 πίσω. Σφίξιμο 103Νm, γιατί ο καλός οδηγός, είναι και καλός ...σφίχτης!
-
Ότι λέει το εργοστάσιο στις πιέσεις ακόμα.και διαστάσεις να αλλάξεις οι οποίες θα είναι στα πλαίσια του κατασκευαστή πάλι.
Πιέσεις ελαστικών: 32/30?