@npapanik said in 2020 Toyota Yaris:
@nith1717 said in 2020 Toyota Yaris:
Καλησπέρα σε όλους
Με Active Plus υβριδικό αγορασμένο 12/2022, πηγαίνω για 1η φορά ετήσιο σέρβις σε 2 εβδομάδες. Ρώτησα για σιγουριά ποια λάδια θα βάλουν και μου είπαν 0w-16. Τους λέω ο κατασκευαστής προτείνει 0w-8, δεν έχουν; Μου είπαν ότι πάντα 0w-16 βάζουν.
Να το αφήσω λέτε ως έχει;
Έχει σχέση με τις θερμοκρασίες της τρέχουσας χώρας;
Σε φίλο του έβαλαν το 0W-8 αλλά του είπαν ότι αν γενικώς θέλει το 8 (αντί του 16) θα πρέπει να τους ενημερώνει από πριν (Τoyota Γιαννίτσας).
Παραθέτω το κείμενο από "Τεχνικά θέματα/Βελτιώσεις", το οποίο με κάλυψε και είμαι πλέον ήσυχος για τα 0w-16 που θα βάλουν
gagarin
11 Ιουλ 2021, 6:27 μ.μ.
Συμφωνα με το service manual του υβριδικου Yaris με τον κινητηρα Μ15Α-FXE μπορεί να δεχτεί τα παρακάτω λιπαντικά....
0w-8 0w-16 0w-20 5w-30 Πληροφορίες απο εδώ https://toyota-club.net/files/faq/20-08-01_faq_df_r3_en.htm
Στο ιδιο site ο δημιουργός του αναφέρει ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΑ εδώ...https://toyota-club.net/files/faq/04-09-10_faq_oil-q_eng.htm
Recommended viscosity?'
'You should follow the manufacturer's recommendations' - but above all it is necessary to follow the common sense. And relate the manufacturer's opinion with the actual environment and condition of the particular vehicle.
In addition, you must be able to find the proper manufacturer's recommendations - every Toyota engine is attended by at least five prescriptions not coincided with each other - three in the owner manuals (for Japan, USA, Europe markets), two in the workshop manual (for domestic and overseas markets). And it changes over time, so it is better to read the early documents near the engine first appearance time - when the instructions more or less reflected the real technical requirements rather than later - were revised in favor of a new environmental regulations.
Historically, that the most elementary recommendations are provided for the US market. As a rule, it contains single viscosity value - the lowest of all possible (0W-20 and 0W-16 for now) - only for the sake of economy/ecology and to the detriment of all the rest. However experience has shown that the possibility of too free choice enables the average Americans to make a great mistakes with serious consequences.This is followed by Japanese market recommendations. To the good, it still contain one or two alternative viscosities. And it is also noticeable attraction to low visc oils (even in the 1990s 10W-30 was the most dense here).
The most appropriate recommendations Toyota make for the European market. Although there are a preferred energy-saving low-viscosity oil too, but officially allowed upper limit of the viscosity is marked also. This allows to dispel the myth 'new engines designed for 0W-20 and more dense oil will cause breakage immediately' - in fact, the viscosity xxW-40 and -50 is not a taboo, even for the most recent series of engines.
ΜΕ ΑΠΛΑ ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ!!!
ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ... but above all it is necessary to follow the common sense!!! ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΟΛΑ Η ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ!!!!
Ναι να κανεις οτι λεει ο κατασκευαστής ΑΛΛΑ προσάρμοσε την επιλογή λιπαντικού με βάση τις καιρικές συνθήκες/οδηγικό στιλ/απαιτήσεις!!!Μάλιστα στο τέλος αναφέρει οτι ακόμα και το 5w-40 δεν αποτελεί μια επιλογή που θα προκαλέσει φθορά στον κινητήρα μας!!!
Επομένως πολυ σωστά αναφέρουν φίλοι οτι ενα λάδι 0-8 δεν θα ήταν η καλύτερη επιλογή για έναν που θα εχει ενα yaris hybrid στην ελλάδα που το καλοκαίρι χτυπάει χαλαρα 35αρια και θα χρειαστεί να βγεί εκτός πολης για ενα πολύωρο ταξίδι!!!