Μερικές διευκρινίσεις από τα λίγα που ξέρω για το τι ισχύει στη θάλασσα:
- Οι αρχές κάθε χώρας (πχ. το πολεμικό ναυτικό ή το Λιμενικό) έχουν δικαιοδοσία εντός των χωρικών υδάτων της χώρας δηλ. στην περίπτωση της Πύλου 12 νμ. Εως εκεί έχει δικαίωμα πχ. να σταματήσει το Λιμενικό ένα πλοίο για έλεγχο (νηοψία), να το υποχρεώσει να αλλάξει πορεία κτλ. Εκτός των χωρικών υδάτων δηλ. στα διεθνή ύδατα οποιαδήποτε τέτοια προσπάθεια αποτελεί σύμφωνα με το δίκαιο της θάλασσας πειρατεία εκτός και αν έχει την άδεια της χώρας της οποίας τη σημαία φέρει το πλοίο. Για το λόγο αυτό τα τουρκικά εμπορικά στη Λιβύη αρνούνταν τον έλεγχο ή το πλοίο με κινεζική σημαία που έκοψε τα καλώδια στη Βαλτική το Σουηδικό ναυτικό μπόρεσε να το σταματήσει μόνο αφού πήρε την άδεια της κινεζικής κυβέρνησης.
- Στην Πύλο μιλάμε για περιοχή SAR (Search & Rescue) όχι προφανώς για FIR (ντόινγκ!) που εκτείνεται σίγουρα εντός των χωρικών υδάτων αλλά και στα διεθνή ύδατα (συνήθως αλλά όχι υποχρεωτικά με αμοιβαία συμφωνία οι όμορες χώρες το μοιράζουν στη μέση πχ. μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας και αυτό ζητάει η Τουρκία για το Αιγαίο, ενώ εμείς λέμε ότι όλο το Αιγαίο είναι δικό μας SAR). Το πρόβλημα είναι ότι για να ενεργοποιηθεί SAR (οπότε τότε οι αρχές της χώρας έχουν δικαίωμα και υποχρέωση να παρέχουν βοήθεια πχ. να ρυμουλκήσουν, μετεπιβιβάσουν, αποτρέψουν βύθιση κτλ.) πρέπει να το ζητήσει το πλοίο δηλ. εκπέμποντας "mayday", "pan-pan" ή με τα αντίστοιχα οπτικά σήματα κτλ. Διαφορετικά και πάλι αποτελεί πειρατεία η προσπάθεια επέμβασης.