-
Χαιρετώ το forum,
επειδή ακούω και διαβάζω διάφορα σχετικά με την παθητική αναγέννηση του DPF και τις συμβουλές 'ξεμπουκώματος' του DPF θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τι γνώσεις έχει συγκεντρώσει ο καθένας σχετικά και πόσο αποδοτικές αποδείχτηκαν (συχνότητα ενεργητικής αναγέννησης, βλάβες κλπ).
Τα βασικά ερωτήματα είναι δύο:
ΠΩΣ;
Παίζει ρόλο η θερμοκρασία του κινητήρα, οι στροφές, η σχέση, η ταχύτητα του οχήματος, η κλίση του δρόμου, η επιτάχυνση, ο χρόνος συνεχόμενης πορείας;
και
ΠΟΤΕ;
Κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα, κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα, κάθε Χ χιλιόμετρα, κάθε όποτε ανάψει λαμπάκι;
-
Χαιρετώ το forum,
επειδή ακούω και διαβάζω διάφορα σχετικά με την παθητική αναγέννηση του DPF και τις συμβουλές 'ξεμπουκώματος' του DPF θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τι γνώσεις έχει συγκεντρώσει ο καθένας σχετικά και πόσο αποδοτικές αποδείχτηκαν (συχνότητα ενεργητικής αναγέννησης, βλάβες κλπ).
Τα βασικά ερωτήματα είναι δύο:
ΠΩΣ;
Παίζει ρόλο η θερμοκρασία του κινητήρα, οι στροφές, η σχέση, η ταχύτητα του οχήματος, η κλίση του δρόμου, η επιτάχυνση, ο χρόνος συνεχόμενης πορείας;
και
ΠΟΤΕ;
Κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα, κάθε Πάσχα και Χριστούγεννα, κάθε Χ χιλιόμετρα, κάθε όποτε ανάψει λαμπάκι;
-
Η διαδικασία νομίζω περιγράφεται ξεκάθαρα από τον κάθε κατασκευαστή στο manual του οχήματος.
Γιατί να 'ακούς διάφορα' και 'συμβουλές' που μπορεί να είναι λανθασμένες?
-
Για οχήματα που κινούνται μονο στη πόλη δεν υπάρχει γιατρειά. Όσο πιο ελαφρύ πόδι εχει κάποιος τόσο μεγαλύτερο πρόβλημα δημιουργείται. Το ντιζελ είναι για ανοικτό δρόμο , και εκεί να του τα σκας που και που.
Το σκεπτικό της αναγέννησης είναι διατηρείς ψηλές στροφές σε λογικά πλαίσια για ντίζελ περίπου 3000 και σταθερή πορεία για να αναπτυχθεί υψηλη θερμοκρασία στο σύστημα εξάτμισης και να διαλυθεί η αιθάλη από το dpf. Αυτό στη πόλη δεν γίνεται.
-
Δε διαφωνώ σε αυτό που λες γιατί σίγουρα ισχύει αλλά όταν βλέπεις 14αρια diesel κατηγορίας πόλης έρχεται σε πλήρη αντίφαση. Εκτός αν τα manual λένε που και που να το βγάζεις σε ανοικτό δρόμο για ξεμπούκωμα.
-
Τα μανουαλ λενε την εσχατη λυση, οταν αναψει λαμπακι ενεργητικης αναγεννησης να οδηγας με σταθερες υψηλες στροφες με καποια σχεση στο κιβωτιο μεχρι να ολοκληρωθει.
Αυτο που ισχυει στη πραξη, αλλα το λενε εμμεσα γιατι δεν ειναι σωστο να λες στον αλλον τρεχα, ειναι να το σανιδωνεις με τη πρωτη ευκαιρια. Οσους φιλους γκαζιαρηδες εχω με ντιζελ επαρχια κυριως, εχουν ξεχασει οτι εχουν dpf. Οι αλλοι που πανε τα παιδια σχολειο, μετα σουπερ, και μετα δουλεια ωρα αιχμης, εχουν ξεπουληθει με το dpf.
-
Για να μετατραπεί η εγκλωβισμένη αιθάλη από της κυψέλες του DPF χρειάζεται να μεσολαβήσει η διαδικασία της πυρόλυσης που θα την μετατρέψει σε σκόνη, η πυρόλυση πραγματοποιείται στους 550c και γίνεται με δύο τρόπους, με ενεργητική αναγέννηση όταν οι αισθητήρες που βρίσκονται εμπρός και πίσω από το DPF μετράνε διαφορικά την πίεση εντός του φίλτρου και δίνουν εντολή να ψεκάζεται περίσσεια πετρελαίου ώστε να ανεβαίνουν οι στροφές και κατ΄λα συνέπεια η θερμοκρασία μέσα στο φίλτρο μέχρι η διαφορική πίεση που μετριέται να επέλθει στα επίπεδα που έχει ορίσει ο κατασκευαστής, αυτό συνεπάγεται και κάποιον κίνδυνο, αυτός συνίσταται, με τις συνεχείς ενεργητικές αναγεννήσεις περνάει ποσότητα πετρελαίου στα λάδια τα οποία αλλοιώνονται και μετά από μια στάθμη και πάνω, το μείγμα του πετρελαιόλαδου περνάει στην εισαγωγή και ο κινητήρας ανεβάζει ανεξέλεγκτα στροφές μέχρι την καταστροφή του γιατί δεν ελέγχεται πλέον η λειτουργία του, υπάρχουν πολλά βίντεο στο διαδίκτυο που δείχνουν τους άμοιρους ιδιοκτήτες να παρακολουθούν ανήμποροι την καταστροφή του κινητήρα τους.
Αυτό γινόταν τα πρώτα χρόνια πολύ έντονα πρίν πάθει και μάθει ο κόσμος ότι πρέπει να αλλάξει τρόπο οδήγησης και συχνότητα παρακολούθησης της στάθμης του λαδιού.
Ο άλλος τρόπος είναι η οδήγηση σε μια ανοιχτή διαδρομή με πάνω από περίπου 75 χλμ ταχύτητα και για τουλάχιστον 45΄, διάρκεια, αυτή είναι η παθητική αναγέννηση που κάνει όλα μόνα της και συμφέρει.
Το πρόβλημα επιτείνεται όταν κατά την διάρκεια της ενεργητικής αναγέννησης δεν το έχει αντιληφθεί ο οδηγός και κυρίως η οδηγός και σταματήσει την λειτουργία του κινητήρα, εκεί έχουμε μη ολοκλήρωση της αναγέννησης η οποία θα επαναληφθεί μετά την λειτουργία του κινητήρα, και αν το αυτοκίνητο διανύσει μια μικρή απόσταση και σταματήσει ξανά ο κινητήρας τότε θα έχουμε συνεχείς ενεργητικές αναγεννήσεις και το πετρέλαιο θα ρέει άφθονο στα λάδια μας, άσχημο σενάριο διατυπωμένο σε υψηλά καταστροφικό τόνο για να δείξω ότι πρέπει να έχουμε τον νου μας να αντιλαμβανόμαστε τι και πότε κάνει κάτι μόνος του ο κινητήρας μας, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τον αφήνουμε να ολοκληρώσει τον κύκλο της αναγέννησης του φίλτρου και να φροντίζουμε σε κάθε ευκαιρία να του ανεβάζουμε τη θερμοκρασία εξαγωγής με πιεστικότερη οδήγηση όπου υπάρχει ασφάλεια ώστε να πραγματοποιεί παθητική αναγέννηση.
Αυτά σε γενικές γραμμές, που ισχύουν για όλα τα συστήματα που π[εριλαμβάνουν DPF με διάφορα υγρά για την μείωση των οξειδίων του αζώτου από την καύση του πετρελαίου, όπως πχ το adBlue που είναι ουρία και απιονισμένο νερό κλπ.
-
Δε διαφωνώ σε αυτό που λες γιατί σίγουρα ισχύει αλλά όταν βλέπεις 14αρια diesel κατηγορίας πόλης έρχεται σε πλήρη αντίφαση. Εκτός αν τα manual λένε που και που να το βγάζεις σε ανοικτό δρόμο για ξεμπούκωμα.
panos2171 το θέτεις σωστά . Πουθενά στο εγχειρίδιο του yaris δεν γράφει ότι το αμάξι δεν κάνει να το οδηγείς στην πόλη ,πουθενά δεν λέει τράβα στην Εθνική με 150 να ξεμπουκώσει , βασικά σε ένα εγχειρίδιο 600 + σελίδων θα βρεις 1-2 σελίδες για το dpf και οι οδηγίες είναι για τα γέλια τράβα κάπου με πάνω από 60 χλμ την ώρα για 30 λεπτά , ναι καλά .
Τόσα χρόνια στο σέρβις κανένας δεν μου είπε πως πρέπει να οδηγώ για να μην βουλώσει το dpf , μάλιστα με ψιλο ειρωνεύονταν ,ακόμα δε σου βούλωσε , πως και δεν έχεις πρόβλημα εσύ κλπ ακόμα και όταν τους ρώταγα τι να κάνω μου έλεγαν απλά δεν μπορείς να κάνεις τίποτα εκεί γύρω στα 150000χλμ θα το αλλάξεις.
Το οδηγείς αργά (;) στην εθνική 6η και 100-120 μετά από ταξίδι 500χλμ μπαίνεις Θεσσαλονίκη και 500μ πριν φτάσεις σπίτι ακούς να αλλάζει ο ήχος του κινητήρα και βλέπεις την κατανάλωση στα ύψη , πας Θεσσαλονίκη - Λάρισα ανεβάζεις λίγο ρυθμό 120-130 και πάλι μόλις παρκάρεις (για το Θεό !) λίγο πριν το σβήσεις πάλι αρχίζει ενεργητική αναγέννηση!
Χρειάζεται να πω κάτι για την οδήγηση στην πόλη ...δεν χρειάζεται!
Πως τα αντιμετωπίζω εγώ τα θέματα του dpf, το οδηγώ αποκλειστικά στην Εθνική πλέον (iQ στην πόλη) , 140-160 σταθερά (3000-3200 σαλ) , επίσης πάντα όπου βρίσκω ανηφόρα πχ Μαρτίνο, Αγ Θεόδωροι τέρμα γκάζι.
Μετά από 110000 χλμ το συμπέρασμα μου είναι μόνο η γρήγορη οδήγηση με 6η ταχύτητα ανεβάζει την θερμοκρασία και καθαρίζει το dpf όλα τα άλλα τα έχω δοκιμάσει χωρίς κανένα αποτέλεσμα! Καθαρίζουν και άλλα με την γρήγορη οδήγηση Egr πχ , σίγουρα κάνει καλό και στα μπεκ και πιστεύω πως όλος ο κινητήρας ξεκαπνίζει.
Φυσικά καταλαβαίνω πως κανένα εγχειρίδιο και καμία αντιπροσωπεία δεν μπορεί να δώσει σαν συμβουλή την γρήγορη οδήγηση για την καλή λειτουργία του κινητήρα και τους συμφέρει να πλασάρουν διάφορα καθαριστικά κλπ αλλά δυστυχώς ισχύει όχι μόνο για τα ντίζελ και τα αμέσου ψεκασμού βενζίνης έχουν θέμα με την τεμπέλικη οδήγηση.
-
Θέλει αρκετές στροφές και όχι αρκετά χλμ απ ότι καταλαβαίνω. Γιατί να πηγαίνεις τέρμα με 6η (=μεγάλη ταχύτητα) και όχι ίδιες στροφές με 4η πχ;
-
Θέλει φορτίο για να ανέβει η θερμοκρασία των καυσαερίων, η θερμοκρασία είναι το κλειδί. Αν είχα ντήζελ θα του έβαζα ένα πυρόμετρο στην πολλαπλή εξαγωγής όπως βάζουμε στους κινητήρες turbo βενζίνης για άλλους λόγους, και θα παρακολουθούσα τη θερμοκρασία των καυσαερίων, έτσι θα ήξερα τι πρέπει να κάνω ανά πάσα στιγμή.
-
Δεν εξαρτάται μόνο από τις στροφές του κινητήρα η θερμοκρασία.
-
Για να μετατραπεί η εγκλωβισμένη αιθάλη από της κυψέλες του DPF χρειάζεται να μεσολαβήσει η διαδικασία της πυρόλυσης που θα την μετατρέψει σε σκόνη, η πυρόλυση πραγματοποιείται στους 550c και γίνεται με δύο τρόπους, με ενεργητική αναγέννηση όταν οι αισθητήρες που βρίσκονται εμπρός και πίσω από το DPF μετράνε διαφορικά την πίεση εντός του φίλτρου και δίνουν εντολή να ψεκάζεται περίσσεια πετρελαίου ώστε να ανεβαίνουν οι στροφές και κατ΄λα συνέπεια η θερμοκρασία μέσα στο φίλτρο μέχρι η διαφορική πίεση που μετριέται να επέλθει στα επίπεδα που έχει ορίσει ο κατασκευαστής, αυτό συνεπάγεται και κάποιον κίνδυνο, αυτός συνίσταται, με τις συνεχείς ενεργητικές αναγεννήσεις περνάει ποσότητα πετρελαίου στα λάδια τα οποία αλλοιώνονται και μετά από μια στάθμη και πάνω, το μείγμα του πετρελαιόλαδου περνάει στην εισαγωγή και ο κινητήρας ανεβάζει ανεξέλεγκτα στροφές μέχρι την καταστροφή του γιατί δεν ελέγχεται πλέον η λειτουργία του, υπάρχουν πολλά βίντεο στο διαδίκτυο που δείχνουν τους άμοιρους ιδιοκτήτες να παρακολουθούν ανήμποροι την καταστροφή του κινητήρα τους.
Αυτό γινόταν τα πρώτα χρόνια πολύ έντονα πρίν πάθει και μάθει ο κόσμος ότι πρέπει να αλλάξει τρόπο οδήγησης και συχνότητα παρακολούθησης της στάθμης του λαδιού.
Ο άλλος τρόπος είναι η οδήγηση σε μια ανοιχτή διαδρομή με πάνω από περίπου 75 χλμ ταχύτητα και για τουλάχιστον 45΄, διάρκεια, αυτή είναι η παθητική αναγέννηση που κάνει όλα μόνα της και συμφέρει.
Το πρόβλημα επιτείνεται όταν κατά την διάρκεια της ενεργητικής αναγέννησης δεν το έχει αντιληφθεί ο οδηγός και κυρίως η οδηγός και σταματήσει την λειτουργία του κινητήρα, εκεί έχουμε μη ολοκλήρωση της αναγέννησης η οποία θα επαναληφθεί μετά την λειτουργία του κινητήρα, και αν το αυτοκίνητο διανύσει μια μικρή απόσταση και σταματήσει ξανά ο κινητήρας τότε θα έχουμε συνεχείς ενεργητικές αναγεννήσεις και το πετρέλαιο θα ρέει άφθονο στα λάδια μας, άσχημο σενάριο διατυπωμένο σε υψηλά καταστροφικό τόνο για να δείξω ότι πρέπει να έχουμε τον νου μας να αντιλαμβανόμαστε τι και πότε κάνει κάτι μόνος του ο κινητήρας μας, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τον αφήνουμε να ολοκληρώσει τον κύκλο της αναγέννησης του φίλτρου και να φροντίζουμε σε κάθε ευκαιρία να του ανεβάζουμε τη θερμοκρασία εξαγωγής με πιεστικότερη οδήγηση όπου υπάρχει ασφάλεια ώστε να πραγματοποιεί παθητική αναγέννηση.
Αυτά σε γενικές γραμμές, που ισχύουν για όλα τα συστήματα που π[εριλαμβάνουν DPF με διάφορα υγρά για την μείωση των οξειδίων του αζώτου από την καύση του πετρελαίου, όπως πχ το adBlue που είναι ουρία και απιονισμένο νερό κλπ.
Εδώ θα σε διαβάζω που όχι μόνο τα λες σωστά αλλά τα γράφεις και άψογα, για εγχειρίδιο σωστού οδηγού, και μαθαίνω και πράγματα γιατί μια πιθανότητα όταν αγοράσω ξανά αυτοκίνητο, να είναι λίγων ετών ντίζελ και καλύτερα να τα ξέρουμε αυτά από τώρα.
-
Καλησπέρα να κάνω μια ερώτηση; ποιά είναι τα σημάδια που μας δείχνουν ότι το αυτοκίνητο κάνει ενεργητική αναγεννηση ;
-
Αν δεν υπάρχει ενδεικτική λυχνία -που συνήθως δεν υπάρχει- ο κινητήρας έχει πιο τραχιά λειτουργία,η στιγμιαία κατανάλωση ανεβαίνει πολύ και σε κάποια αυτοκίνητα ενεργοποιείται ο θερμαινόμενος καθρέπτης και η αντίσταση στο πίσω τζαμί.
-
Ακούω έναν ήχο από το καπό σαν να λειτουργούν ανεμιστηρες, είναι δυνατόν κάτι τέτοιο τη στιγμή της αναγέννησης;
Επίσης βγαίνουν φουγάρα λευκού καπνου στην αναγεννηση ή δεν είναι στάνταρ;
-
Βλέπω οτι υπάρχει συμμετοχή και ενδιαφέρεται κι άλλος κόσμος.
Παρακαλώ να αποφύγουμε off-topic συζητήσεις και διαξιφισμούς για το αν το diesel πρέπει να κυκλοφορεί εντός πόλης και να μείνουμε στην ουσία.
Εγώ στο manual δεν βλέπω κάπου να υπάρχουν οδηγίες καλής χρήσης για την συντήρηση του dpf όπως ανέφεραν κάποια άτομα πιο πάνω. Ίσως το θεωρούν αναλώσιμο και πιστεύουν οτι θα αλλαχτεί ούτος ή αλλιώς; Δεν το γνωρίζω!
Πάμε τώρα στο θέμα μας:
Φίλος μηχανικός μου είπε οτι πρέπει μια φορά το μήνα να βγαίνει εθνική για διαδρομή τουλάχιστον 15' με 2500 στροφές και πάνω και κατά προτίμηση με την τελευταία σχέση! Επίσης μου είπε οτι αν ο δρόμος είναι ανηφορικός βοηθάει να γίνει η δουλειά πιο γρήγορα...
Βέβαια το σκεφτόμουν και εγώ αν παίζει ιδιαίτερο ρόλο αν θα πηγαίνω 3000 στροφές με 6η ή πχ με 4η στην πράξη. Δεν αρκεί να ανεβούν οι στροφές δηλαδή (που δεν γίνεται στην πόλη και με χαλαρή οδήγηση);
-
Εγώ στο manual δεν βλέπω κάπου να υπάρχουν οδηγίες καλής χρήσης για την συντήρηση του dpf όπως ανέφεραν κάποια άτομα πιο πάνω. Ίσως το θεωρούν αναλώσιμο και πιστεύουν οτι θα αλλαχτεί ούτος ή αλλιώς; Δεν το γνωρίζω!
Ισχύει, κανένας αντιπρόσωπος, καμία εταιρεία δεν δίνει επαρκείς εξηγήσεις, το θεωρούν αναλώσιμο. Νομίζω οτι με την κaτάθεση της απτής εμπειρίας οδηγών diesel με dpf ίσως βγάλουμε κάποια άκρη, προσωπικά μάστορες της γειτονιάς που τα φτιαχνουν όλα και όλες τις μάρκες δεν μπορώ να εμπιστευτώ, είναι σαν να υπάρχει ένας γιατρός ειδικευμενος σε όλες τις ειδικότητες που υπάρχουν, απλά δεν γινεται.
-
Κάτοχος yaris diesel από το 2016,ως νέος οδηγός τοτε, 90% οδήγηση στην πόλη και λιγο περιφερειακό Θεσσαλονίκης,μένω ανατολικά. Τόσο στο βιβλίο όσο και από την αντιπροσωπεία Πόλις Θέρμη μου είπαν οτι για ξεμπούκωμα θέλει 20-25 λεπτά με 3η και 70 χμ σε ανοιχτό δρόμο---> 2.500 στροφές αντιστοιχεί αυτό. 'Οταν ξεκινά η ενεργητική, αν έχω χρόνο θα συνεχίσω να βολτάρω χαλαρά και όπως οδηγάω φυσιολογικά για ακόμα 20-30 λεπτά, όχι να ειμαι σταματημενος στην ουρα στο φαναρι ομως ολη την ωρα, να κινειται το αμαξι. Αν βιάζομαι, 2α και 60-70χμ με 3000-3500 χιλιαδες στροφές, τρομάζουν λίγο τα delivery και ποδηλατιστές με τον θόρυβο αλλα σε 10 το πολύ 15 λεπτά είναι έτοιμο, χωρίς καμία διακοπή πορείας ομως, όχι μέσα στον πυκνό αστικό ιστό. Θέλει λίγο πιο ανοικτους δρόμους,όχι με φανάρια ανα 50μ π.χ Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής, Θέρμης-Πανοράματος, Θέρμης- Χαριλάου,[ έχουν φανάρια πιο αραιά] και τέλος Περιφερειακός Θεσσαλονίκης με 3η και 90(είναι το όριο ταχυτητας) που ειναι 3000+ στροφές. Λειτουργεί για εμένα, δεν βλέπω κανένα λόγο να ρισκάρεις και να τρέχεις σαν παλαβός ακομα και στην εθνική και να κινδυνεύεις να σκοτωθείς και να σκοτώσεις για το dpf. Αν ταξιδεύεις συχνά σε εθνική οδό, αντί 6ης και 120-130 βάλε 5η για 20-25 λεπτά και είσαι κομπλέ.
Αλήθεια, γιατί όχι 5η και 120-130 που ειναι 3000+ στροφές στο yaris? Και τι πάει να πει πάνω απο μια χ ταχύτητα για y χρόνο που λένε διάφοροι κατασκευαστές? Με 80π.χ πας απο 3η μέχρι 6η, στο yaris τουλάχιστον που ξέρω, οπότε οι στροφές παίζουν σίγουρα ρόλο.
Σημάδια για ενεργητική αναγέννηση σε yaris: Aυξημένο ρελαντι 1100-1200 στροφές, μουγκρίζει σαν να ειναι 3000 κυβικά όταν φρενάρεις για ενα φανάρι, αυξημένη στιγμιαία κατανάλωση, ελαφρώς πιο μειωμένες επιδόσεις
ΥΓ1: Αν δεν διακόψεις την ενεργητική σβήνοντας τη μηχανή, πετρέλαιο δεν περνάει στο κάρτερ γιατί καίγεται, αν σβήσεις τότε το ακαυστο που θα μείνει ( λόγω του υπερψεκασμου που γίνεται κατά την ενεργητική αναγέννηση) θα περασει στα λάδια. Η ενεργητική θα ολοκληρωθεί, αν δεν την διακόψεις, κάποια στιγμή αλλά το στυλ οδήγησης μπορεί να επιβραδυνει ή να επιταχύνει τη διαδικασία.
-
Πάντως,ειδικά στα Yaris που χρησιμοποιούνταν κατά κόρον εντός αστικού ιστού,παρουσιάστηκαν πολλά προβλήματα με ημιτελείς αναγεννήσεις και υπερσυγκέντρωση πετρελαίου στο κάρτερ. Αυτό που κάνει ο Bill είναι το σωστό και για αυτό την έχει γλυτώσει... Φυσικά κανένας δεν στα λέει αυτά και τα μαθαίνουμε ο ένας από τον άλλον,μερικοί the hard way.
@Tasos....οι ανεμιστήρες είναι φυσιολογικό να λειτουργούν,ο καπνός όμως όχι!
-
Για να δούμε πως είναι οι θερμοκρασίες στην εξαγωγή ενός diesel κινητήρα..
Παθητητική αναγέννηση (ξεμπούκωμα) DPF