Όπως σίγουρα κάποιοι απο εσάς γνωρίζουν, ενώ πολλοί άλλοι δεν γνωρίζουν, αποφάσισα να κάνω το hobby μου δουλειά, και έτσι απο την προηγούμενη χρονιά εργαζομαι και συνεργάζομαι με την Kunos Simulazioni ( http://www.kunos-simulazioni.com ) μια μικρή software house που έχει σαν αποκλειστικό προϊόν την δημιουργία εξομοιωτων οδήγησης (επαγγελματικών και videogames). Ο ρόλος μου είναι η δημιουργία των user interfaces των εξομοιωτων, το web presence της εταιρείας και των προϊόντων, δηλαδή websites&social networks και βέβαια η κυρίως δουλειά μου είναι η φυσική των οχημάτων. Δεν θα σας κούρασω με το τι ακριβώς κάνω μιας και είναι σίγουρα υλικό για άλλο thread αλλά ένα απο τα καλά του επαγγέλματος είναι ότι έχω την δυνατότητα να οδηγώ κάποια απο τα αυτοκίνητα που έχουμε αγοράσει τα δικαιώματα για το νέο μας παιχνίδι Assetto Corsa. ( http://www.assettocorsa.net ) .
Έτσι λοιπόν δυο βδομαδες πριν βρέθηκαμε στα κεντρικά της Lotus cars, καλεσμένοι της υπευθύνου μάρκετινγκ και licensing για μια ξενάγηση στην γραμμή παραγωγής, μια παρουσίαση του τμήματος design και μια 'γνωριμία' μιας Evora S. Το προγράμμα μιας ετσι κι αλλιως καταπληκτικης μέρας, μετατράπηκε σε μια απο τις πιο επικες στιγμές της αυτοκινητιστικης μου ζωής.
Η επίσκεψη στην γραμμή παραγωγής και στο τμήμα design ήταν υπέροχες για διάφορους αντικειμενικούς αλλα και προσωπικούς λόγους, όμως θα αφήσω την περιγραφή τους για άλλο θέμα. Πάμε λοιπόν στο ψαχνό και έξω απο την lotus test track με περίμενει μια άστραφτερη Evora S. O test driver της Lotus με ξεναγεί στην πιστα με μια σβελτη βόλτα. Μια σχετικά μικρή αλλα έξυπνα σχεδιασμένη πίστα, πολυ μακροστενη με δυο φουρκετες σε κάθε πόλο και με ένα τμήμα ιδιαίτερα γρηγορων συνεχών esses που θα έβαζε σε κρίση οποιοδήποτε κέντρομηχανο όχημα. Χμμμ αναρωτιέμαι γιατί την σχεδιασανε έτσι...
Άλλο σημαντικό σημείο είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχουν μεγάλοι χώροι διαφυγής, αντιθέτως σε μερικά σημεία το guard rail είναι τοποθετημένο πάνω στην άσφαλτο. Με λίγα λόγια, κανε μια χαζόμαρα και χάνεις περηφάνεια, υπόληψη, δουλειά, σπίτι, γυναίκα, παιδί και κωλο... Αν έχεις βέβαια σώσει τον τελευταίο μετά την στουκα.
Πάμε λοιπόν με την Evora S και όλα τα aids on. Μαλακό αυτοκίνητο, αλλα με πολυ καλα διαλέγμενα αμορτισέρ και απο ότι δείχνει πολυ 'εύκολο' κρατημα. Όσο μαθαίνω πίστα και αυτοκίνητο συνεχίζεται το μπλα μπλα με τον test driver και ταυτόχρονα παρατηρώ ότι ο κινητήρας είναι αξιόλογος αλλα έχει δυο προβλήματα. Πρώτον δεν έχει αρκετές στροφές, τραβάει δηλαδή συνέχεια μέχρι τον κοφτη αλλα όταν φτάνεις πλέον εκεί, σου δίνει την αίσθηση ότι θα ήταν ωραία να είχε άλλες χίλιες στροφές. Είναι δηλαδή σαν να τελειώνουν όλα πιο νωρίς απο όσο θα έπρεπε. δεύτερον απο το εσωτερικό ο ήχος είναι λίγο αδιάφορος και ελαφρα απογοητευτικος. Μάλλον ήμουν πολυ φορτισμενος συναισθηματικά απο την γραμμή παραγωγής και το design tour και περίμενα κάτι παραπάνω απο όσα ο κινητηρας είχε να προσφέρει.
Το τιμόνι είναι καλο και πολυ γραμμικο. Σε καμία περίπτωση δεν έχει την υπερβολική αμεσότητα και γρηγοραδα μιας 458, αλλα έχει μια ποιότητα στο πως σου περνάει πληροφορίες και στο πως κατευθηνει το αυτοκίνητο εκεί που θες. Δεν σε καταπλησει, δεν σε ενθουσιάζει, αλλα 'εξαφανιζεται' απο τα πράγματα που σε απασχολούν κάνοντας σε να συγκεντρώνεται στα υπόλοιπα θέματα της σπορ οδήγησης. Αυτό εγώ το θεωρώ ποιοτικό και δύσκολο να σχεδιαστεί, φένεται η παράδοση της Lotus σε αυτόν τον τομέα. Δεν μπορώ να πω το ίδιο και για τον επιλογέα του κιβωτιου. Σκληρός προς σπογγωδης και με ασάφεια ως προς ποιον διαμηκη αγώνα δουλεύει, γενικά έχεις πάντα μια αμφιβολία για τον αν το χέρι σου βρίσκεται στον άξονα 1ης 2ας ή 3ης 4ης ή 5ης 6ης. Ευτυχώς ο συμπλεκτης είναι προοδευτικός αν και έπιανε ψηλά στο αυτοκίνητο της δοκιμής μου. Τα φρένα είναι έξοχα. Τέλεια αίσθηση και διαδρομή στο πενταλ, ανθεκτικα και σταματούν το αυτοκίνητο σε πολυ μικρό διάστημα. Μου άρεσε ιδιαίτερα η προοδευτικοτητα τους στην είσοδο της στροφής.
Ενώ σας περιγράφω όλα αυτά έχω κάνει τουλάχιστον 5-6 γύρους στην πίστα και έχω αρχίσει να την μαθαίνω. Οι γραμμές μου είναι πλέον καλές πράγμα που παρατηρεί και ο test driver και μου προτείνει να πιεσω παραπάνω. Βαρατε με κι ας κλαίω κι αρχίζω να πυροβολω, όχι παντού όμως. Σε ορισμένα σημεία που το guard rail παραμονεύει, δίνω την δυνατότητα στο test driver να ξανά πιάσει κουβέντα. Το stability control επεμβαίνει στα γρήγορα esses. Ρωτάω αν όντως το αμάξι είναι νευρικό σε αυτά τα σημεία διότι κατα την γνώμη μου μου φένεται πολυ ομοιογενές και ήρεμο, και απορώ γιατί επεμβαίνει τόσο νωρίς. Μου εξηγεί ότι όντως δεν υπάρχει θέμα και με ρωτάει αυτό που περιμένω απο την αρχή της βόλτας.
-'should I switch it off?'
-'Άντε χριστιανε μου τι το ρωτάς!?!'
-'I beg your pardon?'
-'Yes please that would be great.'
Πσσσσσσς πως το δουλεύω το αγγλικό.
Όλα off λοιπόν και επιτέλους το αμάξι αρχίζει να κουνιέται. Ήρεμα, προοδευτικά με στυλ και χάρη...
Δεν χρειάζονται πολλοί γύροι για να συνηδητοποιησω ότι ο,τι έχει γραφτεί για την Evora είναι λίγο. Το αμάξι δεν ενθουσιάζει τον άσχετο ή τον 'hardcore' διότι απλά είναι σε άλλο πολυ υψηλότερο επίπεδο. Με διαφορά το πιο προβλέψιμο, ζυγισμενο, ακριβές, αλλα και ταυτόχρονα άνετο και εύκολο κεντρομηχανο αυτοκίνητο που έχω δοκιμάσει ποτέ. Έχει ένα κρατημα και μια συμπεριφορά ποιοτική, δεν σε ξαφνιάζει ποτέ αλλα αν ξέρεις κάνει ακριβώς αυτό που σκέφτεσαι. Στα γρήγορα esses δεν είναι 'αθώο' αλλα ακόμη κι εκεί έχεις χρόνο να αντιδράσεις πολυ πριν συμβεί οτιδήποτε που μπορεί να σε εκθέσει.
Μετά απο καμία δεκαριά γύρους λέω στον συνεπιβατη μου ότι είναι εκπληκτικά εύκολο αυτοκίνητο και παίρνω θάρρος να κάνω την αυθαδικη ερώτηση... 'I wonder if I can try and drift it at the south hairpin where there is plenty of space...'
-'Yes I think you could try that'
Συγκρατω τον ενθουσιασμό μου και δεν ουρλιαζω απο χαρα. Φτάνω στην φουρκετα λίγο πιο γρήγορα απο όσο πρέπει και με την βοήθεια των εκπληκτικων φρενων γυρναω το βαρύ πίσω μέρος στην είσοδο της στροφής. Αφήνω ελαφρά το τιμόνι και το ξαναπιάνω όταν πλέον το αυτοκίνητο έχει φτάσει σε καμία 25-30αρια μοίρες κλίση, πόδι στο πάτωμα και ένα μεγαλοπρεπές drift εύκολα ελεγχόμενο μέχρι την έξοδο. Δεν είναι τέλειο όμως γιατί στην φάση του 'ισιωματος' έχω ένα μικρό τράνταγμα και η τροχιά δεν είναι στην εφαπτομενη αλλα λίγο προς το εξωτερικό. Αυτο είναι ίσως και το μόνο στοιχείο που σου δίνει υποψία ότι οι τεχνικοί της lotus δεν έχουν την δυνατότητα να ξεπεράσουν τους νομούς της φυσικής και να κάνουν ένα κεντρομηχανο να ντριφταρει σαν μπροστομηχανο...
'excellent' αναφωνεί ο συνεπιβάτης, 'we just tend to tell people to not let the steering wheel go, but it is evident that you know what you're doing'.
Τον ευχαριστώ και του εξηγώ τις εντυπώσεις μου και την κριτική μου για το τελικό μέρος του ντριφτ. Μου προτείνει να ξαναδοκιμασω. Τι το θέλε? Μετά απο άλλες 3 φορές η κατάσταση βελτιώνεται αλλα η αίσθηση ότι δεν μπορώ να κάνω επακριβώς αυτο που θέλω στο τέλος του ντριφτ, παραμένει. Νομίζω ότι ο φταίχτης είναι το ηλεκτρονικό διαφορικο. Όπως σίγουρα γνωρίζετε αυτά τα διαφορικα είναι τελείως ανοιχτά και όταν καταλαβαίνουν ότι ένας τροχός αρχίζει να ολισθαινει, τον φρενάρουν και έτσι στέλνουν κάποια ροπή στον άλλον. Καλο στην θεωρία και οικονομικό, αλλα η διαφορά είναι ότι ενώ το κανονικό διαφορικο σε σπρώχνει, το ηλεκτρονικό ουσιαστικά σε σταματάει λίγο. Οπότε έχουμε και λέμε. Πίσω βάρος, ηλεκτρονικό διαφορικο, πολυ πρόσφυση, ευέλικτο αυτοκίνητο, γράφων στα πηδάλιο όλα μαζί ένας αχταρμάς και κάπου εκει κάθε φορά στην έξοδο ξεγελιεμαι και το ισιωνω πάντα λίγο πιο γρήγορα ή λίγο πιο αργά απο όσο θα έπρεπε. Μιλάμε για πταισματα αλλα πραγματικά σε όλες τις άλλες συνθήκες το αυτοκίνητο έλαμψε, οπότε κάτι έπρεπε να βρω να πω...
-'really excellent control, couldn't have done it better myself. Would you like to try a flying lap now?'
-'...'(it's a trap!) σκέφτομαι και απαντώ...'no not really, I'm not here for this, I just needed to find out how the car reacts for our sim and I have already done more than I expected so I'm very satisfied, I think I'll call it a day...'
-'very good then, let's park it'
Κρυωνω το αυτοκίνητο και βγαίνω απο την πίστα. Ο test driver μιλάει στο walkie talkie και μετά απο λίγο έρχεται προς το μέρος μου, μου δείχνει μια Exige V6 S και μια Evora GTE, και τα δυο πρωτότυπα προ-παραγωγής.
'Those are yours for the rest of the day'
Τώρα πείτε μου εσείς πως θα αντιδρουσατε μετα απο μια no limits δοκιμή στο lotus test track με αυτο που αποδείχτηκε να είναι το αυτοκίνητο με το ποιο ποιοτικο handling που έχω ποτέ δοκιμάσει, αν σας έλεγαν αυτά τα λόγια... Επειδή ακόμη και τώρα μετά απο δυο βδομάδες συνεχίζω να συγκινουμαι, εσείς σχολιάστε την Evora S κι εγώ θα ανάκτησω δυνάμεις για τα δυο υπόλοιπα.