Με το παρακάτω δεν διεκδικώ δάφνες ειδήμονα, απλώς είναι μια σταχιολόγηση όσων έχουν ήδη αναφερθεί/δοκιμαστεί στον ελληνικό και διεθνή τύπο.
Λοιπόν, σχετικά με τις βελτιώσεις για 1.6TS, έχουμε τις εξής επιλογές:
Α) Βελτίωση του 1.6
Στάδιο 1: Το γνωστό ΦΠΕ (Φίλτρο, Πρόγραμμα, Εξάτμιση). Το φίλτρο είναι πολύ καλά μελετημένο στον TS και αμφιβάλλω πολύ αν κάποιο aftermarket δίνει τίποτα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν κάποια προγράμματα στην αγορά, που σε συνδιασμό με ένα πιο ελεύθερο τελικό μπορεί να δώσουν κάπου 7-8 ίππους και λίγη περισσότερη ροπή στις μεσαίες στροφές.
Οι απαιτήσεις δεν είναι βέβαια φοβερές, αλλά και το κόστος είναι μάλλον μικρό (800-1000 Ευρώ).
Στάδιο 2: Ροϊκή εξέλιξη της κυλινδροκεφαλής, εκκεντροφόροι με προφίλ fast road και αλλαγή ολόκληρης της εξάτμισης με αντικατάσταση του καταλύτη από μεταλλικό. Καλύτερα να μην πειραχτεί το χταπόδι, γιατί είναι πολύ καλά κατασκευασμένο.
Όλα αυτά μπορούν να δώσουν περίπου 20-25 ίππους (ίσως και λίγο παραπάνω) ανάλογα με την ποιότητα της δουλειάς.
Το κόστος πλησιάζει ή ξεπερνάει τα 2500 Ευρώ.
Β) Υπερπλήρωση
Δύο είναι οι πιο γνωστές και αξιόπιστες προτάσεις, αυτή της Novitec με τη χρήση compressor και αυτή της Autodelta με turbo.
Η Novitec υπόσχεται 180 περίπου ίππους, μια τιμή που θεωρείται μάλλον αισιόδοξη. Ας μην ξεχνάμε ότι ο μηχανικός συμπιεστής κλέβει και κάποια ισχύ από τον κινητήρα για να λειτουργήσει. Από την άλλη, η απόδοση της ισχύος είναι γραμμική και πιο κοντά στον αυθεντικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Το κόστος, αν θυμάμαι καλά είναι κοντά στα 6000 Ευρώ και περιλαμβάνει intercooler και ψυγείο λαδιού.
Η πρόταση της Autodelta στις τελευταίες εκδόσεις αποδίδει ισχύ περίπου 200 ίππων, με τη χρήση ενός ρουλεμανάτου υπερσυμπιεστή εξάτμισης. Και εδώ περιλαμβάνεται intercooler αλλά όχι ψυγείο λαδιού. Η τιμή είναι παρεμφερής μ'αυτή της Novitec, ή λίγο παραπάνω.
Και στις δύο περιπτώσεις, επειδή η ροπή θα πάει στο θεό, καλό θα ήταν να αλλαχτεί και ο συμπλέκτης. Εννοείται ότι φρένα και αναρτήσεις καλό θα ήταν να βελτιωθούν, τουλάχιστον στα επίπεδα της δίλιτρης.
Γ) Υπερκυβισμός.
Μιας και στις αλλαγές κινητήρα υπάρχουν (ή θα υπάρξουν στο μέλλον) περιορισμοί, η λύση του υπερκυβισμού έρχεται να καλύψει αυτή την ανάγκη. Πρακτικά, από τη στιγμή που ο 1.6 έχει το ίδιο μπλοκ με το δίλιτρο το μόνο που χρειάζεται είναι η αλλαγή των πιστονιών με αυτά της δίλιτρης. Μιας και ανοίγεται ο κινητήρας, καλό θα ήταν να επιλεγούν σφυρήλατα πιστόνια και είναι ευκαιρία να γίνουν και όποιες άλλες μετατροπές (εκκεντροφόροι, λεπτότερες φλάντζες για αύξηση συμπίεσης, κλπ).
Το κόστος τελευταία φορά που το κοίταξα ήταν λίγο κάτω από 3000 Ευρώ και η απόδοση θα φτάσει στα επίπεδα της δίλιτρης (αφού ουσιαστικά είναι ο ίδιος κινητήρας), δηλαδή κέρδος 30 ίππων.
Το πλεονέκτημα είναι ότι ακολούθως, ο δίλιτρος 'ακούει' καλύτερα σε ατμοσφαιρικές μετατροπές, οπότε μπορείται να πάτε στα 170 αξιόπιστα άλογα σχετικά εύκολα.
Η τελευταία λύση είναι η πλέον ενδεδειγμένη κατά τη γνώμη μου, για όποιον θέλει κάτι παραπάνω από μια μικρή βελτίωση. Επίσης έχει το πλεονέκτημα ότι, αν γίνει σωστή δουλειά, δεν πρόκειται να έχουμε παρατράγουδα αξιοπιστίας, κατανάλωσης, κλπ.