-
Ανοίγω αυτό το θέμα για να αναφέρουμε ό,τι γνωρίζουμε για ανακύκλωση αυτοκινήτων και αναλώσιμών τους στην Ελλάδα.
Ποιές είναι οι δυνατότητες ανακύκλωσης και ποιές αξιοποιούνται πραγματικά ?
Συγκεκριμένα:
Μπαταρίες: Περιέχουν μόλυβδο και οξέα. Ποιός συγκεντρώνει τις παλιές μπαταρίες και τι τις κάνει ?
Λάδια: Υποτίθεται πως τα χρησιμοποιημένα λάδια τα μαζεύουν τα συνεργεία και τα στέλνουν στα διυλιστήρια για καθαρισμό-εμπλουτισμό. Ποιός την κάνει αυτή τη δουλειά ? Γίνεται ?
Καταλύτες: Εχω τη δυσάρεστη υποψία πως καταλήγουν στις χωματερές παρά το ό,τι στο εξωτερικό υπάρχει κερδοφόρα δραστηριότητα συγκέντρωσης των σπάνιων μετάλλων τους (παλάδιο, ρόδιο, πλατίνα)
Λάστιχα: Τα χρησιμοποιημένα λάστιχα των φορτηγών συνήθως αναγομώνονται 100 φορές Γενικά όμως, απ΄ όσο έχω ακούσει, παλιά λάστιχα πάνε είτε σαν καύσιμο σε βιομηχανικές μονάδες (τσιμέντα ?) είτε τα κόβουν μικρά-μικρά κομματάκια και τα ανακατεύουν με την πίσσα που ρίχνουν στους δρόμους. Ισχύουν αυτά ?
Ολόκληρα αυτοκίνητα: Νομίζω η ΕΕ έχει θεσπίσει ένα φόρο ανακύκλωσης, που ενσωματώνεται στην τιμή των καινούργιων αυτοκινήτων και σκοπό έχει την ανακύκλωση τους όταν τελειώσουν τη ζωή τους. Ξέρει κανείς τι γίνεται με αυτό (εκτός από τις ατέλειωτες 'μάντρες' στον Ασπρόπυργο) ? Μιλάμε για πλαστικά-γυαλιά-μέταλλα...
Κάπου είχε και ένα σχετικό τεύχος των 4Τ αλλά δεν μπορώ να το βρώ τώρα...
-
Ανοίγω αυτό το θέμα για να αναφέρουμε ό,τι γνωρίζουμε για ανακύκλωση αυτοκινήτων και αναλώσιμών τους στην Ελλάδα.
Ποιές είναι οι δυνατότητες ανακύκλωσης και ποιές αξιοποιούνται πραγματικά ?
Συγκεκριμένα:
Μπαταρίες: Περιέχουν μόλυβδο και οξέα. Ποιός συγκεντρώνει τις παλιές μπαταρίες και τι τις κάνει ?
Λάδια: Υποτίθεται πως τα χρησιμοποιημένα λάδια τα μαζεύουν τα συνεργεία και τα στέλνουν στα διυλιστήρια για καθαρισμό-εμπλουτισμό. Ποιός την κάνει αυτή τη δουλειά ? Γίνεται ?
Καταλύτες: Εχω τη δυσάρεστη υποψία πως καταλήγουν στις χωματερές παρά το ό,τι στο εξωτερικό υπάρχει κερδοφόρα δραστηριότητα συγκέντρωσης των σπάνιων μετάλλων τους (παλάδιο, ρόδιο, πλατίνα)
Λάστιχα: Τα χρησιμοποιημένα λάστιχα των φορτηγών συνήθως αναγομώνονται 100 φορές Γενικά όμως, απ΄ όσο έχω ακούσει, παλιά λάστιχα πάνε είτε σαν καύσιμο σε βιομηχανικές μονάδες (τσιμέντα ?) είτε τα κόβουν μικρά-μικρά κομματάκια και τα ανακατεύουν με την πίσσα που ρίχνουν στους δρόμους. Ισχύουν αυτά ?
Ολόκληρα αυτοκίνητα: Νομίζω η ΕΕ έχει θεσπίσει ένα φόρο ανακύκλωσης, που ενσωματώνεται στην τιμή των καινούργιων αυτοκινήτων και σκοπό έχει την ανακύκλωση τους όταν τελειώσουν τη ζωή τους. Ξέρει κανείς τι γίνεται με αυτό (εκτός από τις ατέλειωτες 'μάντρες' στον Ασπρόπυργο) ? Μιλάμε για πλαστικά-γυαλιά-μέταλλα...
Κάπου είχε και ένα σχετικό τεύχος των 4Τ αλλά δεν μπορώ να το βρώ τώρα...
-
Ανοίγω αυτό το θέμα για να αναφέρουμε ό,τι γνωρίζουμε για ανακύκλωση αυτοκινήτων και αναλώσιμών τους στην Ελλάδα.
Ποιές είναι οι δυνατότητες ανακύκλωσης και ποιές αξιοποιούνται πραγματικά ?
Συγκεκριμένα:
Μπαταρίες: Περιέχουν μόλυβδο και οξέα. Ποιός συγκεντρώνει τις παλιές μπαταρίες και τι τις κάνει ?
Λάδια: Υποτίθεται πως τα χρησιμοποιημένα λάδια τα μαζεύουν τα συνεργεία και τα στέλνουν στα διυλιστήρια για καθαρισμό-εμπλουτισμό. Ποιός την κάνει αυτή τη δουλειά ? Γίνεται ?
Καταλύτες: Εχω τη δυσάρεστη υποψία πως καταλήγουν στις χωματερές παρά το ό,τι στο εξωτερικό υπάρχει κερδοφόρα δραστηριότητα συγκέντρωσης των σπάνιων μετάλλων τους (παλάδιο, ρόδιο, πλατίνα)
Λάστιχα: Τα χρησιμοποιημένα λάστιχα των φορτηγών συνήθως αναγομώνονται 100 φορές Γενικά όμως, απ΄ όσο έχω ακούσει, παλιά λάστιχα πάνε είτε σαν καύσιμο σε βιομηχανικές μονάδες (τσιμέντα ?) είτε τα κόβουν μικρά-μικρά κομματάκια και τα ανακατεύουν με την πίσσα που ρίχνουν στους δρόμους. Ισχύουν αυτά ?
Ολόκληρα αυτοκίνητα: Νομίζω η ΕΕ έχει θεσπίσει ένα φόρο ανακύκλωσης, που ενσωματώνεται στην τιμή των καινούργιων αυτοκινήτων και σκοπό έχει την ανακύκλωση τους όταν τελειώσουν τη ζωή τους. Ξέρει κανείς τι γίνεται με αυτό (εκτός από τις ατέλειωτες 'μάντρες' στον Ασπρόπυργο) ? Μιλάμε για πλαστικά-γυαλιά-μέταλλα...
Κάπου είχε και ένα σχετικό τεύχος των 4Τ αλλά δεν μπορώ να το βρώ τώρα...
-
Πονεμένη ιστορία (όπως και πολλές άλλες )
Μπαταρίες: υπάρχει νομικό πλαίσιο και μία εταιρεία συλλογής παλαιών μπαταριών (ΣΥΔΕΣΗΣ). Θεωρητικά από το 2001 απαγορεύεται η πώληση μπαταριών χωρίς τη συλλογή της παλιάς (να μην ρωτήσω πόσοι το ξέρουν και βέβαια πόσοι το εφαρμόζουν )
Ωστόσο έχει ξεκινήσει η τοποθέτηση ειδικών κάδων έξω από μεγάλα συνεργεία (εξουσιοδοτημένα συνήθως), όπως επίσης και η καταγραφή των μπαταριών σε βιβλία εισερχομένων-εξερχομένων (γνωστή γραφειοκρατία)
Βέβαια όποιος θέλει πάει και αγοράζει μία μπαταρία από ηλεκτρολογείο και δεν τρέχει τίποτα
Λάδια: κάπως καλύτερα τα πράγματα, αφού οι προμηθευτές λιπαντικών στις συμβάσεις που υπογράφουν για τα νέα λιπαντικά προβλέπεται και η συλλογή των παλιών. Όντως φεύγουν από τα συνεργεία σε δοχεία τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά, αλλά που καταλήγουν μετά μάλλον άγνωστο.
Καταλύτες: ότι ισχύει και για τις μπαταρίες θεωρητικά
Λάστιχα: όντως γίνεται κάποιας μορφής ανακύκλωση, όπως επίσης υπάρχει και επιπλέον φόρος διαχείρισης παλαιών ελαστικών στην τιμή των νέων. Άλλη χρήση των παλαιών ελαστικών είναι και η ναυτιλία
Ολόκληρα αυτοκίνητα: Στην Ευρώπη υπάρχει η ELV διαδικασία (End of Life Vehicle) αλλά εκεί υπάρχει και απόσυρση. Εδώ αν δεν διαλυθεί μόνο του το αυτοκίνητο 'πάει' Ούτετ καν σε νηπιακό στάδιο δεν είμαστε (ούτε σύλληψη δεν έχει γίνει ακόμα )
-
Εταιρείες πλέον αναλαμβάνουν πλήρως την ανακύκλωση των οχημάτων.
Στο νομό θεσσαλονίκης σίγουρα, λειτουργεί εταιρεία, η οποία σε συνεργασία με το κράτος, έχει αναλάβει αυτή τη διαδικασία. Για οριστική διαγραφή αυτοκινήτων επιβατηγών και φορτηγών μέχρι 3,500 κιλά ο ιδιοκτήτης, υποχρεούται να παραδώσει το όχημα στην παραπάνω εταιρεία, η οποία με τη σειρά της, αφού δώσει βεβαίωση παραλαβής του αυτοκινήτου, της άδειας κυκλοφορίας και των κρατικών πινακίδων, κάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την πλήρη ανακύκλωση του οχήματος.
Το σχέδιο αυτό προβλέπεται να επεκταθεί σε όλους τους νομούς τις χώρας. -
Ο χρήστης luck έγραψε:
Στο νομό θεσσαλονίκης σίγουρα, λειτουργεί εταιρεία, η οποία σε συνεργασία με το κράτος, έχει αναλάβει αυτή τη διαδικασία.. -
Σχετικό άρθρο υπάρχει στο τεύχος 410 των 4Τ.
Η ΕΔΟΕ συνεργάζεται με δύο εταιρείες σε Θεσ/κη και Ξάνθη, οι οποίες διαθέτουν εγκαταστάσεις και υλοποιούν τις διαδικασίες ανακύκλωσης. Το δίκτυο ανακύκλωσης θα επεκταθεί σε ολόκληρη τη χώρα μέχρι το 2009.
Το πρώτο εξάμηνο εφαρμογής της διαδικασίας ανακυκλώθηκαν 2216 οχήματα. Καθόλου άσχημα ως πρώτο βήμα ξεκινώντας από το 'μηδέν'.
Όσον αφορά στην ανακύκλωση ανταλλακτικών ή άχρηστων υλικών κατά τη διάρκεια της συντήρησης των οχημάτων, δε γνωρίζω τίποτα σχετικό.
-
Μεταφέρω από το χθεσινό φύλλο της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας:
'Την ανακύκλωση των χρησιμοποιημένων συσσωρευτών (οι οποίοι το 2002 ξεπέρασαν τους 38.000 τόνους) έχει αναλάβει η «ΣΥΔΕΣΥΣ Α.Ε.». Η συλλογή γίνεται μέσω 304 κάδων, οι οποίοι βρίσκονται κυρίως σε συνεργεία. Η ποσότητα που μαζεύτηκε το 2004 ήταν 6.390 τόνοι για τους συσσωρευτές μολύβδου, ενώ δεν συλλέχθηκε καθόλου ο τύπος νικελίου-καδμίου.
'* Αλλη σημαντική κατηγορία αποβλήτων αποτελούν τα ελαστικά οχημάτων, για τα οποία αυτή τη στιγμή πραγματοποιείται ανάκτηση και αποθήκευση μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή εγκαταστάσεων ανακύκλωσης μέσα στο 2006. Κάθε χρόνο αποσύρονται πάνω από 50.000 τόνοι, ενώ πρώτη φορά φέτος ο ρυθμός ανάκτησής τους φτάνει τους 15.000 τόνους. Φορέας διαχείρισης είναι η εταιρεία Eco-Elastica, η οποία δημιουργήθηκε από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς ελαστικών.
'* Η ανακύκλωση αυτοκινήτων είναι παντελώς άγνωστη στην χώρα μας, αν και κάθε χρόνο πραγματοποιούνται περίπου 30.000 αποσύρσεις.
'Η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία ΕΔΟΕ (Εναλλακτική Διαχείριση Οχημάτων Ελλάδος) αποτελεί το μοναδικό εγκεκριμένο σύστημα. Μέχρι στιγμής καλύπτει τη βόρεια Ελλάδα (νομούς Ξάνθης, Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πέλλης, Κοζάνης. Από το Δεκέμβριο του 2004 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2005 ανακυκλώθηκαν 3.537 οχήματα.
'25% στα «λάδια»
'* Το μόνο σύστημα που έχει προχωρήσει σημαντικά αφορά τα ορυκτέλαια. Μέσω αυτού ανακυκλώνεται περίπου το 25% των χρησιμοποιημένων ποσοτήτων (πάνω από 100.000 τόνοι). Υπεύθυνος φορέας είναι η Εναλλακτική Διαχείρηση Αποβλήτων Λιπαντικών Ελαίων.
'Τα σημεία συλλογής των μεταχειρισμένων ορυκτελαίων είναι 3.110 στην Αττική και 3.380 στην υπόλοιπη Ελλάδα, κυρίως σε συνεργεία αυτοκινήτων και βενζινάδικα. Μετά οδηγούνται σε μονάδες αναγέννησης προκειμένου να επαναχρησιμοποιηθούν. Πάντως ακόμη και σήμερα μεγάλες ποσότητες «λαδιών» συνεχίζουν να καίγονται παράνομα, προκαλώντας περιβαλλοντικά προβλήματα.'
-
Τo μονο που γνωριζω σιγουρα να πω είναι οτι στη Θεσσαλία, και συγκεκριμένα στο ΧΥΤΑ της Λάρισας υπάρχει ειδική μονάδα κοπής ελαστικών, η οποία μέχρι και το προηγούμενο πάσχα, όπου επισκέφθηκα το ΧΥΤΑ ΔΕΝ λειτουργούσε.
Εχω ακούσει ότι υπάρχει αντίστοιη μονάδα στο ΧΥΤΑ Θεσσαλονίκης στους Ταγαράδες, η οποία ομοίως ΔΕΝ λειτουργεί.
Για τη Λάρισα είμαι σίγουρος, για τη Θεσσαλονίκη απλά το έχω ακούσει
-
Παράδειγμα μιας εταιρίας που δραστηριοποιείται εδώ και αρκετά χρόνια στην επεξεργασία χρησιμοποιημένων λιπαντικών στην Ελλάδα:
http://www.cyclon.gr/produce.html
Η ανακύκλωση των καταλυτών δε φαίνεται να έχει προχωρήσει καθώς αντικαθιστώνται σε ελάχιστο αριθμό οχημάτων σε σχέση με τα κυκλοφορούντα.
Η ανάκτηση των ευγενών μετάλλων θα είχε επιχειρηματικό ενδιαφέρον (αν ο αριθμός συλλεγόμενων καταλυτών ήταν μεγάλος) καθώς είναι πολύπλοκη διεργασία, με αυξημένο κόστος.Γιάννης
-
Ο χρήστης nass έγραψε:
Λάδια: Υποτίθεται πως τα χρησιμοποιημένα λάδια τα μαζεύουν τα συνεργεία και τα στέλνουν στα διυλιστήρια για καθαρισμό-εμπλουτισμό. Ποιός την κάνει αυτή τη δουλειά ? Γίνεται ?
Καταλύτες: Εχω τη δυσάρεστη υποψία πως καταλήγουν στις χωματερές παρά το ό,τι στο εξωτερικό υπάρχει κερδοφόρα δραστηριότητα συγκέντρωσης των σπάνιων μετάλλων τους (παλάδιο, ρόδιο, πλατίνα)
Τα λάδια τα παίρνει για ανακύκλωση η CYCLON. Για τα δύο παλιότερα αυτοκίνητα της οικογένειας χρησιμοποιώ λάδια της CYCLON, τα οποία έχουν όλες τις απαραίτητες εγκρίσεις από API, ACEA, VW κ.λ.π. (http://eolcs.api.org/)
Από εφέτος οι δύο θυγατρικές της CYCLON που ασχολούνται με τη συγκέντρωση των παλιών λαδιών, άρχισαν να έχουν κέρδη.Όταν αλλάξαμε καταλύτη στο ένα αυτοκίνητο, αφενός μεν μας έδωσαν από το συνεργείο ένα μάτσο χαρτιά με τις εγκρίσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές του καινούργιου καταλύτη, αφετέρου δε, με την αγορά του καινούργιου, το συνεργείο ήταν ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟ να παραδώσει τον παλιό. Σε σχετική μου ερώτηση γιατί γίνεται αυτό, μου είπαν ότι τους συγκεντρώνουν και τους στέλνουν στο εξωτερικό.
Έχω την εντύπωση ότι κάτι έχει αρχίσει και αλλαζει στο θέμα της ανακύκλωσης. Βέβαια έχει πολλή δουλειά να γίνει ακόμα...
-
Ο χρήστης lkar έγραψε:
Μπαταρίες: υπάρχει νομικό πλαίσιο και μία εταιρεία συλλογής παλαιών μπαταριών (ΣΥΔΕΣΗΣ). **Θεωρητικά από το 2001 απαγορεύεται η πώληση μπαταριών χωρίς τη συλλογή της παλιάς ** (να μην ρωτήσω πόσοι το ξέρουν και βέβαια πόσοι το εφαρμόζουν )Φανταζομαι εννοουν 'αλλαγη' (απο τις αντιπροσωπειες), οχι 'πωληση', ετσι; Να απαγορευεται να σου πουλησουν αν δεν τους δωσεις μια πισω ειναι τελειως παραλογο - στο κατω-κατω μπορει να τη θες για δευτερη επειδη εβαλες sub κι εχεις τα απειρα ντεσιμπελ η για το UPS του σπιτιου!
-
Ο χρήστης Michelle έγραψε:
Μπαταρίες: υπάρχει νομικό πλαίσιο και μία εταιρεία συλλογής παλαιών μπαταριών (ΣΥΔΕΣΗΣ). **Θεωρητικά από το 2001 απαγορεύεται η πώληση μπαταριών χωρίς τη συλλογή της παλιάς ** (να μην ρωτήσω πόσοι το ξέρουν και βέβαια πόσοι το εφαρμόζουν )
Φανταζομαι εννοουν 'αλλαγη' (απο τις αντιπροσωπειες), οχι 'πωληση', ετσι; Να απαγορευεται να σου πουλησουν αν δεν τους δωσεις μια πισω ειναι τελειως παραλογο - στο κατω-κατω μπορει να τη θες για δευτερη επειδη εβαλες sub κι εχεις τα απειρα ντεσιμπελ η για το UPS του σπιτιου!
όχι, εννοώ ΚΑΙ πώληση για τον απλούστατο λόγο ότι πρέπει να διασφαλίζεται η ασφαλής αποθήκευση της παλιάς.
Ποιος διαβεβαιώνει ότι εσύ δεν θα πετάξεις την παλιά σε κανονικό κάδο αποριμμάτων ή σε κανένα χωράφι;
-
Ο χρήστης nass έγραψε:
Καταλύτες: Εχω τη δυσάρεστη υποψία πως καταλήγουν στις χωματερές παρά το ό,τι στο εξωτερικό υπάρχει κερδοφόρα δραστηριότητα συγκέντρωσης των σπάνιων μετάλλων τους (παλάδιο, ρόδιο, πλατίνα)
Τουλάχιστον για τους καταλύτες υπήρξε σχεδόν άμεσα (αρχές 90 νομίζω!!) εργοστάσιο στην Ελλάδα που θα τους συγκέντρωνε, αλλά αρχικά δεν είχε αρκετούς καταλύτες και πήγαινε για κλείσιμο, και τελικά δεν ξέρω τι έγινε...
-
http://ta-nea.dolnet.gr/print_article.p ... m=N14&aa=2
ξεκίνησε τελικά
-
Ειδικά για τις μπαταρίες από το 2391 ΕΔ του ΤΕΕ:
«Kατά τη συμφωνία, έως το 2012 οι χώρες - μέλη θα πρέπει να ανακυκλώνουν το ένα τέταρτο των φορητών μπαταριών που πωλούνται κάθε χρόνο, ποσοστό που αυξάνεται στο 45% το 2016. Mε βάση τα στοιχεία της Eπιτροπής, στην κοινοτική αγορά κυκλοφορούν ετησίως περίπου 800.000 τόνοι μπαταριών αυτοκινήτων, 190.000 τόνοι βιομηχανικών μπαταριών και 160.000 τόνοι φορητών (καταναλωτικών) μπαταριών.»
Απ’ ότι δείχνουν τα νούμερα, έχουμε να διανύσουμε πολύ δρόμο ακόμα προς την αξιοπρεπή αντιμετώπιση του περιβάλλοντος.
-
Μια πιθανώς χαζή ερώτηση, αν αλλάξω λάδια μόνος μου τα παλιά τι μπορώ να τα κάνω?
Προφανώς δεν πρέπει να πεταχτούν σε αποχέτευση / βόθρο. Τα βενζινάδικα πχ έχουν ντεπόζιτα όπου μαζεύουν τα παλιά λάδια?
-
Ναι έχουν τα μαζεύεις σε ένα μπιτόνι και τους τα πάς.
-
merci
-
Renault 5 τέλος;
Όπως δείχνουν τα πράγματα, ήρθε η ώρα του αποχωρισμού ...
Αν μπορούσα να το συντηρώ 'σαν καινούργιο', θα το κρατούσα για κάποιες βόλτες, για κάποιες αποδράσεις ...
Όμως δίχως χώρο και χρόνο για συντήρηση και με το νου στο τι καίει και στο τι βγάζει, έστω και για 2-3 χιλιάδες χιλιόμετρα το χρόνο, ήρθε η απόφαση για την ανακύκλωση. Αυτές τις ημέρες θα επισκεφτώ κάποια από τις δύο μονάδες συλλογής στην Πάτρα (Βιομηχανική Περιοχή) και θα σας διηγηθώ τις εξελίξεις.
Ανακύκλωση αυτοκινήτων