Dec 14, 2011, 5:34 PM

Ο χρήστης dstou έγραψε:
H τιμή του υγροποιημένου φα είναι τέτοια διότι αυτό καταψύχεται στους -160 προκειμένου να υγροποιηθεί και να καταλάβει πλέον πολύ μικρότερο όγκο. Αλλά σε όρους ευρώ/kwh (που αυτό μετράει τελικά) οι τιμές του υγροποιημενου με αυτές του αέριου είναι σχεδόν ταυτόσημες.
Σε κάθε περίπτωση οι ποσότητες του υγροποιημένου είναι ένα μικρό κλάσμα των ποσοτήτων που λαμβάνουμε επίγεια από τις χώρες του πρώην σιδηρούν, άρα μπορούν και επηρεάζουν ελάχιστα την τελική τιμή στον καταναλωτή, αν έχουν διαφορές τελικά.
Υγροποιημένο φα δεν παίρνουμε μόνο εμείς, αλλά και σε ένα σκασμό χώρες της υφηλίου που βρέχονται από θάλασσα, η Ιταλία, το Βέλγιο, η Κίνα ή η Ούσα είναι μερικές από αυτές, η Ολλανδία πολύ δύσκολα θα είναι απέξω. Μάλιστα συμφέρει η μεταφορά του φα από τη θάλασσα σε σχέση με επίγειους αγωγούς σε περίπτωση που το θαλάσσιο ταξίδι είναι σύντομο (άρα χαμηλός ναύλος και μικρή φύρα αερίου λόγω εξάτμισης) ή η χώρα παραγωγής απέχει πολύ από τη χώρα κατανάλωσης για το αέριο που έρχεται επίγεια μέσω αγωγών.
Στη χώρα μας συντρέχουν όλοι οι λόγοι, είμαστε θαλάσσιο κράτος, το Αλγέρι είναι πολύ κοντά, η Σιβηρία αρκετά μακρυά, το επίγειο δίκτυο περνάει από ένα σκασμό κράτη που δεν ξέρουμε εσαεί τις προθέσεις τους (Τουρκία, Ουκρανία 'κλείνω το διακόπτη γιατί έτσι'), η δε αποθήκευση και επανεξάτμιση του φα και η διάθεσή του στην κατανάλωση προυποθέτουν κάποιες σοβαρές υποδομές, άρα όλα τα εχέγγυα για εργολαβικό και ΥΠΕΧΩΔΕικό φαγοπότι ημετέρων.
Γουίν εις την τετράκις δηλαδής.

Ο λογος του αυξημενου κοστους του LNG, εχει να κανει με το οτι περιπου απο 1 μ^3 φυσικου αεριου το οποιο υγροποιεις χανεις περιπου το 30%, σε ενεργεια, μεταφορα (περιπου 0.25% καθε μερα με τα Moss tanker, στα membrane εχει μειωθει περιπου στο 0.15% την ημερα). Οποτε πωλειται ακριβοτερα και για αυτο τον λογο σε περιοδους και περιοχες που η τιμη του φυσικου αεριου ειναι υψηλη το να το μετατρεψεις σε LNG δεν ειναι ο αποδοτικοτερος τροπος. Επισης η τιμη του αεριου εχει πολυ μεγαλη διακυμανση (πχ. Αμερικη περιπου $4/ΜBtu, ενω Ασια τα συμβολαια αυτη την στιγμη φτανουν μεχρι τα $18/ΜBtu).

Το ποσοστο που καταλαμβανει το LNG στην ελληνικη αγορα ειναι περιπου 25%, οποτε μονο αμελητεο δεν ειναι, το αντιθετο μαλιστα. Πολλες χωρες αγοραζουν φυσικο αεριο, αλλα παιζει πολυ μεγαλο ρολο απο το αγοραζουν, τι συμβολαια εχουν, εαν ειναι συμφωνια κατευθειαν μεσω παραγωγου ή μεσω trader κτλ.

Η Ολλανδια δεν αγοραζει LNG αλλα μονο μεσω αγωγων, επισης το φυσικο αεριο που παραγει ειναι πολυ περισσοτερο απο αυτο που καταναλωνει, και ο λογος εισαγωγων ειναι για να το μεταπωλησει στην συνεχεια. Συγκριση με την αγορα της Ελλαδας δεν μπορει να γινει.

Η μεταφορα φυσικου αεριου και αν συμφερει ειναι πολυ σχετικο, υπαρχουν 2 τροποι μεταφορας μεσω θαλασσης, ειτε σαν LNG, ειτε σαν CNG και φυσικα με αγωγους. Για να δεις εαν συνφερει τι σε συμφερει, πρεπει να συνδιαστει η αποσταση με την ποσοτητα.
Γενικα μιλωντας, συμφερει να το εισαγεις σαν LNG εαν οι αποστασεις ειναι μεγαλυτερες απο 2000Κμ απο την κοντινοτερη πηγη και η ποσοτητα μεγαλυτερη απο 6 δισ. μ^3 τον χρονο, εαν οχι ο οικονομικοτερος τροπος ειναι μεσω αγωγου η CNG.

Οσο αφορα την χωρα μας η στρατηγικη επιλογη για κατασκευη της Ρεβυθουσσας ειναι πολυ σημαντικη, αλλα οικονομικα αυτο ειναι κατι που παιρνει πολυ συζητηση. Η αγορα LNG απο την Αλγερια μονο καλη οικονομικη συμφωνια δεν ειναι, και οχι μονο κατα την δικη μου γνωμη.