Η κατανομή βάρους ενός φορτηγού μπορεί να είναι 50-50 (λέμε τώρα).
Το ζήτημα είναι ότι το κέντρο βάρους του κάθε άξονα είναι αρκετά ψηλά.
Αυτό σημαίνει μεγάλη μεταφορά φορτίου στις στροφές, μικρότερη εκμετάλευση των ελαστικών (και πιθανή τούμπα στην περίπτωση του φορτηγού).
Για παράδειγμα πιστεύω διαβάσατε το άρθρο για το 350Ζ στα Μέγαρα. Θυμάστε ότι έγραψαν ότι μετά από κάποιους γύρους υπέστρεφε. Γιατί όμως;
53-47 κατανομή δεν έχει;
Δεν είναι καλή;
Η απάντηση είναι ότι μπροστά έχει έναν μεγάλο κινητήρα με σχετικά μεγάλο ύψος, ο οποίος σηκώνει το κέντρο βάρους το εμπρός άξονα (προοπτικά το αναφέρω, δεν υπάρχει τέτοιο πράγμα. Εϊναι κάτι σχετικό).
Το υψηλότερο κέντρο βάρους έχει σαν συνέπεια να ασκούνται μεγαλύτερες ροπές στις στροφές οι οποίες μεταφέρουν φόρτιση στον εξωτερικό τροχό. Στο πίσω μέρος δε, επειδή το διαφορικό, που είναι και το κύριο βάρος πίσω, είναι χαμηλά δεν ασκούνται αντίστοιχες ροπές και δυνάμεις παρότι έχουμε πρακτικά το ίδιο βάρος.
Βέβαια το ζόρισμα του εμπρός μέρους οφείλεται και στο βάρος (γιατί το εμπρός σύστημα αντιμετωπίζει την αδράνεια του οχήματος) αλλά αυτό συμβαίνει σε όλα τα αυτοκίνητα με το ίδιο βάρος.
Στο Rx-8 που ο κινητήρας είναι πολύ χαμηλά είναι προφανές ότι οι ροπές είναι μειωμένες, η μεταφορά φορτίου μικρότερη και το κράτημα καλύτερο.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι καλή είναι η στατική κατανομή βάρους, αλλά όταν το αμάξι στρίβει επιταχύνει ή επιβραδύνει αυτή η κατανομή αλλάζει.
Το πόσο αλλάζει εξαρτάται από το βάρος, το ύψος που βρίσκονται οι κύριες μάζες, τα μετατρόχια και το μεταξόνιο και βέβαια από τα λάστιχα που ασκούν την αντίδραση.
Οι μικρότερες μεταφορές βάρους (και οι πιο ισσοροπημένες) χαρίζουν καλύτερο κράτημα και πιο ομοιογενή συμπεριφορά στο χρόνο (αφού ζορίζονται όλα τα λάστιχα το ίδιο).
Ο λόγος που σβουρίζουν τόσο εύκολα τα κεντρομήχανα είναι το ύψος του κινητήρα τους. Ένα κεντρομήχανο με βανκελ δεν θα σβούριζε... (το περιγράφω απλοικά)
Το πλεονέκτημα που έχει ο βανκελ λοιπόν δεν είναι καθόλου αμελητέο για όσους τους ενδιαφέρει η συμπεριφορά στις στροφές.
Επιπλέον πιστεύω ότι έγινε κατανοητό γιατί θεωρώ και γελοίες τις όποιες συγκρίσεις με Rallye που έχει τύχει να συναντήσω σε συζητήσεις...
Ασχέτως αποτελεσματικότητας μιλάμε για διαφορετικό refinement