Για να τελειώνουμε με την ιστορία της πώλησης.Προς το παρόν υπάρχει στο τραπέζι μια μόνο προσφορά (αυτή του VAG),η οποία συγκεντρώνει πιθανότητες κατάληξης σε συμφωνία 50%.
Πρέπει να γίνει κατανόητο (και υπό αυτό το πρίσμα να εκτιμηθούν οι επαφές των δύο ομίλων),ότι οι 'διαπραγματεύσεις' για την ενδεχόμενη πώληση δεν γίνονται σε 'φιλικό' κλίμα.Υπό την έννοια ότι η VW έχει αυτή τη στιγμή το πάνω χέρι,επιχειρώντας να σύρει τη Fiat στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων για την πώληση της AR.Το τίμημα της συναλλαγής εξαρτάται σε μικρό βαθμό από το πραγματικό ενδιαφέρον των δύο μερών να αγοράσουν ή να πουλήσουν:δεν πρόκειται δηλ. για την κλασσική περίπτωση του πελάτη που μπαίνει στην αντιπροσωπεία να αγοράσει αυτοκίνητο....και ο πωλητής βλέποντας τον να του τρέχουν τα σάλια,δεν του κάνει έκπτωση.
Σε μια συναλλαγή τέτοιου τύπου (VW-AR) η ξεκάθαρη θέληση του αγοραστή να αγοράσει επηρεάζει ελάχιστα την αξία του προς πώληση brand....
Η VW ασκεί μακροπρόθεσμα πίεση στη Fiat να πουλήσει,εκμεταλλευόμενη την ευνοϊκή γι'αυτήν συγκυρία.Έχει το αναγκαίο μετρητό για shopping,δεν πρέπει να βγάλει αυτή χρήμα από την Alfa...αλλά η Fiat,η οποία βρίσκεται με την πλάτη στο τοίχο (περίπτωση απολυμένων εργαζομένων στο Melfi.....τους οποίους η Fiat αναγκάστηκε βάσει του νόμου να επαναπροσλάβει,τη στιγμή που ο Marchionne πρέπει να εξηγήσει στην ιταλική κυβέρνηση και στον ιταλικό λαό ότι επενδύσεις με τέτοιου είδους εξτρεμιστικό συνδικαλισμό δεν μπορούν να γίνουν).
Aκολουθούν οι διαψεύσεις του Marchionne,κάτι απόλυτα λογικό, αφού είναι στριμωγμένος από μια VW,η οποία του κουνάει το δείκτη.Είναι πιο βολικό λοιπόν στη Fiat να προσποιηθεί ότι δεν ενδιαφέρεται για την πώληση,καθώς αυτή πρέπει να βρει τρόπους να βγάλει χρήματα από την AR και όχι η VW.
Ο Marchionne,ανεξαρτήτως προθέσεων, δεν μπορεί να κάνει τίποτα άλλο από το να διαψεύδει,διαφορετικά θα έβαζε σε κίνδυνο τα κέρδη από τις πωλήσεις της Giulietta και την απέλπιδα προσπάθεια εισόδου στην αμερικανική αγορά.
Σε μια διετία από σήμερα,όταν ο μήνας του μέλιτος της Giulietta έχει περάσει....ενδεχομένως η Fiat αλλάξει ρότα και προσανατολισθεί υπέρ της πώλησης.Στο μεταξύ όμως ο Marchionne, ο οποίος μπορεί να έχει ένα σωρό μειονεκτήματα,αλλά είναι μέγιστος φραγκοφονιάς,θα συνεχίσει στο ίδιο τροπάρι,καθώς δεν πρόκειται να κάνει εύκολη τη ζωή του Winterkom,χαρίζοντάς του το οτιδήποτε.
Σε μια διετία βέβαια πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει,ανάμεσά τους η οικονομική ευχέρεια της VW να αγοράσει.Ίσως τότε εμφανισθεί στο προσκήνιο κάποιος άλλος ενδιαφερόμενος,που κανείς σήμερα δεν μπορεί να τον φανταστεί (κινέζος,κορεάτης ή ινδός).
Ακόμα λοιπόν και αν η πώληση πραγματοποιηθεί,κάτι τέτοιο αποκλείεται να συμβεί σε βραχύτερο χρονικό διάστημα της διετίας από σήμερα,χρόνος αρκετά μεγάλος ώστε να έχουν αλλάξει πολλά πράγματα.
YΓ.Η πώληση δεν εξαρτάται τόσο πολύ από το ιδιοκτησιακό καθεστώς ή τον άνθρωπο της SGS,αλλά από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα (intesa san paolo κατά κύριο λόγο),τα οποία έχουν μια παντοδυναμία,την οποία ούτε να φανταστούμε μπορούμε, ούτε να ελέγξουμε είμαστε σε θέση....ικανή πάντως να επηρεάσει την όποια δυναμική των αποφάσεων .
ΥΓ2.Η υπάρξη της Giulietta δεν είναι παράγων ικανός να επηρεάσει αρνητικά την πώληση,ακόμα και αν αυτή έπρεπε να γίνει αύριο το πρωί.Σε μια τέτοια περίπτωση η VW θα πλήρωνε τα royalties στη Fiat για να την κατασκευάζει η ίδια,ή το πιθανότερο θα προσέφευγε στην πρακτική του outsource(περίπτωση Ford Ka).
ΥΓ3.Η αναζήτηση των ισολογισμών δεν μπορεί να προσφέρει τίποτα,αν δεν ξέρει κανείς να τους ερμηνεύει,θέτοντας τις σωστές ερωτήσεις.Οι περιπτώσεις των Cirio και Parmalat.....είναι ενδεικτικές.Η Parmalat εμφάνιζε κερδοφόρους ισολογισμούς και μια τεράστια ρευστότητα,αλλά κανείς δεν αναρωτήθηκε γιατί κατέφευγε συνεχώς στο δανεισμό...μέχρι τη στιγμή που το άλλοτε παιδί θαύμα Calisto Tanzi, βρέθηκε με μια ποινή δεκαετούς κάθειρξης στην πλάτη για οικονομική απάτη και ξέπλυμα χρήματος.
ΥΓ4.Δεν είναι της παρούσης να ανοίξουμε το θέμα της προσφοράς της Ford και όσων αντίστοιχα δεσμευόταν να(μην) τηρήσει η Fiat.Επί τροχάδην θα αναφέρω ότι στην περίπτωση που η AR είχε περάσει στην τροχιά της Ford.... υπήρχε σοβαρό ενδεχόμενο να πωλείτο (και εν μέρει να συναρμολογείτο) στις ΗΠΑ ήδη από τη δεκαετία του 80,το Escort να εφοδιαζόταν με τον κινητήρα boxer της ΑR (με εξέλιξη του τελευταίου μέχρι τα 2 λίτρα)....το δε Fiesta να παρήγετο στο Pomigliano και όχι στην Ισπανία.Το σημαντικότερο είναι ότι η Ford πολύ πιθανόν δεν θα χρειαζόταν να συστήσει το PAG,καταφεύγοντας στην εξαγορά των Jaguar και Volvo......καθώς θα είχε ήδη εξασφαλίσει την τεχνογνωσία που επιζητούσε.
Μπορεί με το PAG η Ford σε επίπεδο ισολογίσμων να καταφέρε μια τρύπα στο νερό,αλλά όταν πούλησε τα brands που το απάρτιζαν......τα έδωσε στην αγορά έχοντας την έδρα τους,το R&D τους,τις παραγωγικές τους εγκαταστάσεις και μια λίγο ή πολύ ανανεωμένη γκάμα προϊόντων,που διατίθετο σε όλα τα γεωγραφικά πλάτη,διαθέσιμα σε ένα αγοραστικό κοινό συνηθισμένο στην ύπαρξή τους.