-
Νομίζω ότι αυτά είναι μπουλόνια μιας χρήσης. Βγαίνεις από την ελαστική περιοχή και μπαίνεις στη πλαστική όπου παραμορφώνονται μόνιμα. Καθώς σφίγγεις, από ένα σημείο και μετά η ροπή είναι σχεδόν σταθερή γι αυτό πρέπει να σφίξεις με μοίρες.
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Νομίζω ότι αυτά είναι μπουλόνια μιας χρήσης. Βγαίνεις από την ελαστική περιοχή και μπαίνεις στη πλαστική όπου παραμορφώνονται μόνιμα. Καθώς σφίγγεις, από ένα σημείο και μετά η ροπή είναι σχεδόν σταθερή γι αυτό πρέπει να σφίξεις με μοίρες.Ειναι και αυτο, αλλα μερικες φορες μπορει το δυναμοκλειδο να σε 'ξεγελασει' και να χτυπησει σε λιγοτερη ροπη, λογω καποιας στιγμιαιας αντιστασης που θα βρει.
Επισης με το δυναμοκλειδο αν σταματησεις και πας να ξεκινησεις παλι εχεις να υπερνικησεις τη στατικη τριβη που ειναι μεγαλη.Γι αυτο καλο ειναι αν σφιξεις μονο με δυναμοκλειδο το τελειωτικο σφιξιμο να γινει χωρις διακοπη!ειναι ομως καποιες καταστασεις οπου δεν γινεται λογω χωρου-ογκου μηχανης να σφιξεις μονο με δυναμοκλειδο (δε γινεται να μη σταματησεις!)(μηχανες μεγαλες απο φορτηγα)
-
Συμφωνώ, αλλά πιο σημαντικό: στα καλά βιβλία επισκευών δίνουν δύο τιμές για το σφίξιμο. Μια για στεγνό και μια για λαδωμένο ή με κόλλα. Η τιμή για το 'υγρό' σφίξιμο είναι αρκετά χαμηλότερη.
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Συμφωνώ, αλλά πιο σημαντικό: στα καλά βιβλία επισκευών δίνουν δύο τιμές για το σφίξιμο. Μια για στεγνό και μια για λαδωμένο ή με κόλλα. Η τιμή για το 'υγρό' σφίξιμο είναι αρκετά χαμηλότερη.Σωστα!
Μερικες φορες αν δεν κανω λαθος βαζουν και ενα γραφιτουχο γρασσο ωστε να αποφυγουν φαινομενα 'κολληματος' βιδας στο σπειρωμα κατα τη συσφιξη!
Εννοειται πως για τις μοιρες δινουν ενα ευρος αν θυμαμαι καλα φυρω στις 30-40 μοιρες (λενε πχ 150 +- 20)Αλλιως σιγα μην πετυχαινες ακριβως τις μοιρεςΠολυ σημαντικο ειναι επισης, πως αν δεν σφιγγουμε με δυναμοκλειδο και σφιγγουμε με κλασσικο κλειδι, να χρησιμοποιουμε το καταλληλο μεγεθος και οχι μεγαλυτερο γιατι μπορει να ξεφυγουμε αρκετα στο σφιξιμο!!
-
Παιδιά χωρίς παρεξήγηση να τα βάλουμε σε μια σειρά για να μη γίνει καμία χοντρή ζημιά...
- Όταν μιλάμε για σφίξιμο πάντα μιλάμε για απόλυτα καθαρές βόλτες. Και οι τιμές ροπής πάντα αφορούν καθαρές βόλτες.
- Δεν σφίγγονται όλες οι βίδες και με το σύστημα των μοιρών στο τελευταίο στάδιο σφιξίματος. Μόνο οι βίδες με ελαστικότητα οι οποίες και παραμορφώνονται και που δεν χρησιμοποιούνται ποτέ για δεύτερη φορά αν ξεσφίξουν.
- Η κόλα τύπου Lock tight δεν πρέπει να επηρεάζει την ροπή. Αν αυτό γίνεται τότε ψάχνουμε για την αιτία. Π.χ γρέζι, βρώμα κλπ.
- Η χρήση γραφιτόγρασου ή ειδικού λιπαντικού με ρινίσματα χαλκού είναι σχεδόν απαραίτητη τόσο για να σφίξουμε σωστά και ομοιόμορφα όλες τις βίδες αλλά και για να αποφύγουμε ηλεκτρόλυση βίδας με το κυρίως σώμα... όπου πια δεν ξεβιδώνει με τίποτα.
Ελπίζω να βοήθησα λίγο.
Φιλικά
SPEEDY -
. Δυναμόκλειδο θεωτηρικά χρειάζεται παντού και πάντα για όλες τι βίδες. Απλά συνήθως χρησιμοποιείται για εφαρμογές που χρειάζεται απόλυτη εφαρμογή των 2 μερών που η βίδα σφίγγει. Πχ. ένα καλούπι σε μια βιομηχανία , ένα καπάκι ενός κομπρεσέρ αέρα με 40 bar πίεση ή για ένα καπάκι μηχανής. Και λεω συνήθως γιατί όλοι οι μηχανικοί λόγω εμπειρίας χρησιμοποιούν(με) απλά κλειδιά σε όλες τις άλλες εφαρμογές.Όχι μόνο προσέχουν το μέγεθος της βίδας αλλά και το υλικό της επιφάνειας στην οποία βιδώνει. Αλλιώς είναι να βιδώνεις μια βίδα σε ένα ατσάλι και αλλιώς σε αλουμίνιο. Η βίδα είναι η ίδια πάντως! Εννοείται το να σφίξεις ένα λάστιχο σε ένα αμάξι δε χρειάζεται δυναμόκλειδο.Πείρα ή κυρίως μυαλό θέλει για να μη ξε()()ιάσεις τις βόλτες. Άλλωστε τα αερόκλειδα που έχουν στα βουλκανιζατέρ ρυθμίζονται σε μια μέγιστη ροπή ανάλογα και με τη πίεση του αέρα.
Όσο για τα γράσα που αναφέρθηκαν ποιο πάνω μπαίνουν κυρίως για να είναι εύκολο το βίδωμα αρχικά και στη συνέχεια το ΞΕσφίξιμο αν αυτό χρειαστεί και βεβαίως σε μικρότερο βαθμό για σκουριά. Το γράσο με γραφίτη έχει αντοχή σε αρκετά υψηλές ως πολύ υψηλές θερμοκρασίες. (πχ εγώ το χρησιμοποιώ για βίδες σε μια μηχανή που στα μεταλλικά της τμήματα έχει θερμοκρασίες μέχρι και 350 oC).Κατα τα άλλα και ένα απλό φτηνό γρασάκι λιθίου τη κάνει τη δουλεία του.Όσο για τα δυναμόκλειδα που είπε κάποιος ότι ψάχνει . Αν θέλει κάτι καλό facom , beta , acessa κτλ πρέπει να δώσει κάπου 250-500 euro τη κάθε καστάνια. Και λογικά χρειάζονται 2 ή 3 ανάλογα το εύρος των Nm που το θέλει. Προσωπικά μια απο 20-150 είναι αρκετή . Για περισσότερα πέρνεις το κλειδί και μια σωλινίτσα και υπολογίζεις......
Υπάρχουν λύσεις όμως για μη επαγγελματίες όπως τα Force που έχουν τα μισά και λιγότερα λεφτά.πχ καστάνια 3/8' μέχρι 110Νm γυρω στα 80 euro. Θα βρείς πολλά στη Σπύρου Πάτση . Για τα τελευταία νομίζω ότι πουλάει ένας γωνία Σπ. Πάτση και Λ. Αθηνών .Γράφει απ'έξω ότι πουλάει ΒΕΤΑ.ps. τα μαματα επιστημονικά (ειδικά τους όρους ) γουστάρω στα forum από τύπους που δεν έχουν πιάσει ποτέ κατσαβίδι.
-
+1
Αντε να μην τα λεω εγω συνεχεια......
-
Ο χρήστης bluemicraR έγραψε:
Υπάρχουν λύσεις όμως για μη επαγγελματίες όπως τα Force που έχουν τα μισά και λιγότερα λεφτά.πχ καστάνια 3/8' μέχρι 110Νm γυρω στα 80 euro. Θα βρείς πολλά στη Σπύρου Πάτση . Για τα τελευταία νομίζω ότι πουλάει ένας γωνία Σπ. Πάτση και Λ. Αθηνών .Γράφει απ'έξω ότι πουλάει ΒΕΤΑ.Η εταιρεία αυτή λέγεται tecnopneumatic (http://www.tecnopneumatic.gr). Στο site τους δείχνουν μόνο ότι έχει σχέση με συμπιεστές αέρα, όμως εισάγουν πλήρη γκάμα εξοπλισμού βουλκανιζατέρ και συνεργείων.
-
το μηχάνημα που καλιμπράρει το δυναμόκλειδο τι το καλιμπράρει;
-
Ο χρήστης bluemicraR έγραψε:
Εννοείται το να σφίξεις ένα λάστιχο σε ένα αμάξι δε χρειάζεται δυναμόκλειδο.Πείρα ή κυρίως μυαλό θέλει για να μη ξε()()ιάσεις τις βόλτες. Άλλωστε τα αερόκλειδα που έχουν στα βουλκανιζατέρ ρυθμίζονται σε μια μέγιστη ροπή ανάλογα και με τη πίεση του αέρα.Δεν ξέρεις τα αερόκλειδα αν νομίζεις ότι η ρύθμιση μπορεί να σου δώσει ακρίβεια στο σφίξιμο.
Εσύ μπορεί να σφίγγεις τους τροχούς καλά αλλά εγώ κάθε τόσο βλέπω κάποιον με πρόβλημα από υπερβολικό σφίξιμο ή ανομοιόμορφο. Κάποιοι (αρκετοί) δεν ξέρουν να σφίγγουν ούτε τους τροχούς και αυτοί μάλλον χρησιμοποιούν αερόκλειδα.
Όσο για τα γράσα που αναφέρθηκαν ποιο πάνω μπαίνουν κυρίως για να είναι εύκολο το βίδωμα αρχικά και στη συνέχεια το ΞΕσφίξιμο αν αυτό χρειαστεί και βεβαίως σε μικρότερο βαθμό για σκουριά.
Όταν σφίγγεις μια βίδα και έχεις γρασσάρει το σπείρωμα πρέπει να τη σφίξεις λιγότερο. Όταν σφίγγεις 'στεγνά' μεγάλο μέρος της ροπής που βάζεις ξοδεύεται στη τριβή των σπειρωμάτων.
-
Ο χρήστης bit έγραψε:
το μηχάνημα που καλιμπράρει το δυναμόκλειδο τι το καλιμπράρει; -
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Εννοείται το να σφίξεις ένα λάστιχο σε ένα αμάξι δε χρειάζεται δυναμόκλειδο.Πείρα ή κυρίως μυαλό θέλει για να μη ξε()()ιάσεις τις βόλτες. Άλλωστε τα αερόκλειδα που έχουν στα βουλκανιζατέρ ρυθμίζονται σε μια μέγιστη ροπή ανάλογα και με τη πίεση του αέρα.
Δεν ξέρεις τα αερόκλειδα αν νομίζεις ότι η ρύθμιση μπορεί να σου δώσει ακρίβεια στο σφίξιμο.
Εσύ μπορεί να σφίγγεις τους τροχούς καλά αλλά εγώ κάθε τόσο βλέπω κάποιον με πρόβλημα από υπερβολικό σφίξιμο ή ανομοιόμορφο. Κάποιοι (αρκετοί) δεν ξέρουν να σφίγγουν ούτε τους τροχούς και αυτοί μάλλον χρησιμοποιούν αερόκλειδα.
Όσο για τα γράσα που αναφέρθηκαν ποιο πάνω μπαίνουν κυρίως για να είναι εύκολο το βίδωμα αρχικά και στη συνέχεια το ΞΕσφίξιμο αν αυτό χρειαστεί και βεβαίως σε μικρότερο βαθμό για σκουριά.
Όταν σφίγγεις μια βίδα και έχεις γρασσάρει το σπείρωμα πρέπει να τη σφίξεις λιγότερο. Όταν σφίγγεις 'στεγνά' μεγάλο μέρος της ροπής που βάζεις ξοδεύεται στη τριβή των σπειρωμάτων.
Δεν αναφέρθηκε πουθενά η λέξη ακρίβεια. Άλλο μέγιστη ροπή άλλο ακριβής ροπή.Αν ένα αερόκλειδο π.χ. με 10 bar πίεση αέρα σφίγγει το πολύ με 200 Nm όσο και να χτυπιέσαι παραπάνω δε θα πάει. Εννοείται δεν υπάρχει αερόκλειδο ακριβείας. Πίστεψέ με αν υπήρχε θα ήμουν από τους πρώτους που θα το αγόραζαν για τη δουλεία μου. (πχ. καλούπια με 140 βίδες των 8 mm που πρέπει να σφιχτούν με 39Νm ακριβώς .Ξέρεις πόσο δύσκολο είναι να τις σφίγγεις μια προς μια με κατσάνια να σε πιέζει ο χρόνος και να πρέπει να προσέχεις να μή ξεχάσεις καμία ; )
για τα γράσα δεν επιμένω , μπορεί στη NASA που σφίγγουν τις βίδες για τα διαστημόπλοια να προσέχουν να είναι όλες το ίδιο γρασαρισμένες για να μην έχουν διαφορά στο σφίξιμο.
-
Όταν σφίγγεις μια βίδα και έχεις γρασσάρει το σπείρωμα πρέπει να τη σφίξεις λιγότερο. Όταν σφίγγεις 'στεγνά' μεγάλο μέρος της ροπής που βάζεις ξοδεύεται στη τριβή των σπειρωμάτων.
Συγνώμη αλλά αυτό είναι μεγάλο λάθος.
Δεν δίνονται ποτέ προδιαγραφές 'στεγνού' σφιξίματος. Εννοείται ότι το σωστό σφίξιμο γίνεται πάντα με την χρήση λιπαντικού στα μέταλλα. Υπάρχουν περιπτώσεις με πλαστικές βίδες κλπ παράξενα υλικά όπου το λιπαντικό απαγορεύεται αλλά όχι στα μέταλλα.
Για να μη γίνει λοιπόν αυτό που αναφέρεις πρέπει πάντα να υπάρχει λιπαντικό μεταξύ σπειρωμάτων.Φιλικά SPEEDY
-
Εκεί που χρειάζεται να λιπάνεις το σπείρωμα το αναφέρει ρητά στο βιβλίο. Αν δεν το αναφέρει δεν είναι υποχρεωτικό. Αρκετοί μηχανικοί όπως ο bluemicraR βάζουν γράσο ή anti-seige στο σπείρωμα για να βγαίνουν εύκολα οι βίδες. Είναι καλή πρακτική αλλά δεν είναι υποχρεωτικό και το σημαντικό είναι ότι όταν βάζεις οποιαδήποτε λίπανση στο σπείρωμα (ακόμα και κόλλα) πρέπει να σφίγγεις λιγότερο. Σε μερικά καλά βιβλία αναφέρεται η ροπή για το στεγνό και για το υγρό σφίξιμο. Στο δικό μου βιβλίο (για σιβικ) δεν το ξεχωρίζει.
Μερικές σελίδες από το εργοστασιακό βιβλίο επισκευών που σκανάρισα και ανέβασα, όπου φαίνεται ποιά σπειρώματα πρέπει να λαδωθούν (π.χ. η βίδα στο στροφαλοφόρο γιατί βιδώνεται με τη τερατώδη ροπή των 185 Nm).
Δυστυχώς οι φωτογραφίες που ανέβασα έχουν άθλια ποιότητα γιατί το μέγεθος είναι πολύ μικρό (γράφει apply oil to bolt threads). Πάντως ξεκαθαρίζει ποιά σπειρώματα ΠΡΕΠΕΙ να λαδωθούν.
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... /crank.gifhttp://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... tos/vt.gif
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... tos/hd.gif
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... /block.gif -
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Εκεί που χρειάζεται να λιπάνεις το σπείρωμα το αναφέρει ρητά στο βιβλίο. Αν δεν το αναφέρει δεν είναι υποχρεωτικό. Αρκετοί μηχανικοί όπως ο bluemicraR βάζουν γράσο ή anti-seige στο σπείρωμα για να βγαίνουν εύκολα οι βίδες. Είναι καλή πρακτική αλλά δεν είναι υποχρεωτικό και το σημαντικό είναι ότι όταν βάζεις οποιαδήποτε λίπανση στο σπείρωμα (ακόμα και κόλλα) πρέπει να σφίγγεις λιγότερο. Σε μερικά καλά βιβλία αναφέρεται η ροπή για το στεγνό και για το υγρό σφίξιμο. Στο δικό μου βιβλίο (για σιβικ) δεν το ξεχωρίζει.Μερικές σελίδες από το εργοστασιακό βιβλίο επισκευών που σκανάρισα και ανέβασα, όπου φαίνεται ποιά σπειρώματα πρέπει να λαδωθούν (π.χ. η βίδα στο στροφαλοφόρο γιατί βιδώνεται με τη τερατώδη ροπή των 185 Nm).
Δυστυχώς οι φωτογραφίες που ανέβασα έχουν άθλια ποιότητα γιατί το μέγεθος είναι πολύ μικρό (γράφει apply oil to bolt threads). Πάντως ξεκαθαρίζει ποιά σπειρώματα ΠΡΕΠΕΙ να λαδωθούν.
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... /crank.gifhttp://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... tos/vt.gif
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... tos/hd.gif
http://i62.photobucket.com/albums/h95/l ... /block.gifΝαι συμφωνώ αν το αναφέρει ρυτά αλλά διαφωνώ για το λιγότερο σφίξιμο με λιπαντικό εκτός και αν το αναφέρει το manual. Σε αυτή την περίπτωση όμως αν το ψάξεις θα δεις ότι υπάρχει λόγος όπως 'παράξενο' μέταλλο ή κάτι άλλο που πάντα είναι εκτός κοινής πρακτικής.
Φιλικά
SPEEDY -
Ξέρει κανείς πώς λέγεται στα ελληνικά το εργαλείο breaker bar ;
https://en.wikipedia.org/wiki/Breaker_bar
Είναι σαν μανέλα χωρίς περιστρεφόμενη καστάνια
με χαρακτηριστικό το πολύ μακρύ στέλεχος
που στην άκρη έχει υποδοχή για τα κλασικά ανταλλακτικά καρυδάκια.
Η χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου όπως μαρτυρά το όνομά του
γίνεται με σκοπό να ξεκολλήσει το σφίξιμο παξιμαδιών.
Τώρα κι αν ξέρετε κανένα μαγαζί που το προμηθεύομαι σε μια καλή τιμή, ευπρόσδεκτο επίσης. -
Βαζεις την ακρη της μανελας σε ενα σωληνα που τη χωραει και ετοιμη η 'προέκταση'.
-
Ο χρήστης trident1971 έγραψε:
Βαζεις την ακρη της μανελας σε ενα σωληνα που τη χωραει και ετοιμη η 'προέκταση'.μέσα στη σκέψη μου είναι κι αυτό
και φτηνότερο (τζάμπα) θα είναι -
Αυτό που χρησιμοποιώ: Μανέλα γωνία 1/2' παρόμοια με αυτή:
Με προεκτάση μεγαλώνω το μήκος.. και για βίδες όπως του στροφάλου όπως είπε και ο trident1971 χρησιμοποιώ και μία μακριά σωλήνα. -
Ο χρήστης plokami έγραψε:
Αυτό που χρησιμοποιώ: Μανέλα γωνία 1/2' παρόμοια με αυτή:
Με προεκτάση μεγαλώνω το μήκος.. και για βίδες όπως του στροφάλου όπως είπε και ο trident1971 χρησιμοποιώ και μία μακριά σωλήνα.Για βίδες στροφάλου, εκκεντροφόρου, μπιελών κλπ εξαρτήματα του κινητήρα απαραίτητα χρειάζεσαι δυναμόκλειδο, για να μη σου πω ότι και οι τροχοί πρέπει να σφίγγονται με δυναμόκλειδο για την υγεία των δίσκων.
Δυναμόκλειδο (και λοιπά εργαλεία)