-
τα πηρε ολα και τα σηκωσε εφοσον οι μαρτυριες λενε οτι πηρε κλιση σχεδον αμεσως το μεγεθος του νερου που μπηκε στο μηχανοστασιο πρεπει να ηταν τεραστειο -
Η επικοινωνία του καπετάνιου με το σταθμό του Λιβόρνο : http://www.liveleak.com/view?i=977_1326810448
-
Καλα....αυτή τη στιγμή όλοι προσπαθούν να καλύψουν τον κωλο τους, όπως είναι φυσικό βέβαια! Επιπλέον ο λόγος που καθυστέρησε να στείλει mayday είναι προφανής...όπως και γιατί κατέληξε εκει που κατέληξε το πλοίο και υπο ποιες συνθήκες.
Πάντως οι φωνές σχετικά με το ECDIS και τις πρακτικές που ενθαρρύνονται να ακολουθούν τα πλοία εξοπλισμένα με αυτο απο 01/01/2012, φουντωνουν μετα και απο αυτο το ατύχημα. -
Ο χρήστης VolvoZeus έγραψε:
Πάντως οι φωνές σχετικά με το ECDIS και τις πρακτικές που ενθαρρύνονται να ακολουθούν τα πλοία εξοπλισμένα με αυτο απο 01/01/2012, φουντωνουν μετα και απο αυτο το ατύχημα.
Το αναλύεις λίγο, γιατί ενδιαφέρομαι να μάθω;
-
'Σκόνταψα και έπεσα στη σωστική λέμβο'
ΑΘΗΝΑ 18/01/2012
Ο καπετάνιος του Costa Concordia παραδέχτηκε ότι έκανε λάθος στην πλοήγηση όταν βρέθηκαν κοντά σε αβαθή νερά, ωστόσο φέρεται να αρνείται ότι εγκατέλειψε χιλιάδες επιβάτες, ισχυριζόμενος ότι 'σκόνταψε και έπεσε' μέσα στη σωστική λέμβο που τον απομάκρυνε από το ναυάγιο.Ο Φρανσέσκο Σετίνο ομολόγησε ενώπιον των αρχών ότι 'έδωσε διαταγή να στρίψει το καράβι, όταν ήταν πολύ αργά'.
Ο καπετάνιος, που κατηγορείται για τουλάχιστον 11 θανάτους και ότι εγκατέλειψε στην τύχη τους 4.200 επιβάτες, δήλωσε πως η ρότα του σκάφους καθορίστηκε ενώ απέπλευσε από το λιμάνι της Τσιβιταβέκια, κοντά στη Ρώμη και ότι αποφάσισε να πλησιάσει το νησί Τζίλιο, γιατί εκεί κατοικεί ένας πρώην καπετάνιος και φίλος του.
'Ήξερα τα νερά καλά και είχα κάνει την ίδια μανούβρα εκεί άλλες τρεις ή τέσσερις φορές, όμως αυτή τη φορά έδωσα διαταγή να στρίψει το καράβι πολύ αργά και τελικά καταλήξαμε σε αβαθές. Δεν ξέρω γιατί συνέβη αυτό', πρόσθεσε.
-
.....
-
«Γύρνα στο πλοίο, σε διατάζω …»
Διαβάστε παρακάτω το ηχητικό ντοκουμέντο που, ακόμα και τόσες μέρες μετά, προκαλεί θυμό και αγανάκτηση…
De Falco: «Είμαι ο De Falco από το Λιβόρνο, μιλώ με τον καπετάνιο;»
Schettino: «Μάλιστα, καλησπέρα σας κύριε διοικητά»
De Falco: «Σας παρακαλώ, πείτε μου το όνομά σας»
Schettino: «Είμαι ο καπετάνιος Schettino, διοικητά»
De Falco: «Schettino, ε; Άκου Schettino. Υπάρχουν παγιδευμένοι άνθρωποι στο καράβι. Χρησιμοποιώντας τη σωσίβια λέμβο, επίστρεψε στο καράβι, ανέβα επάνω και ενημέρωσέ με για το τι συμβαίνει εκεί και για πόσο κόσμο μιλάμε. Έγινα κατανοητός; Schettino, να ξέρεις πως η συνομιλία μας καταγράφεται…»
Schettino: «Κύριε διοικητά πρέπει να σας ενημερώσω για κάτι…»
De Falco: «Μίλα πιο δυνατά. Βάλε το χέρι σου μπροστά στο μικρόφωνο και μίλα πιο δυνατά, κατάλαβες;»
Schettino: «Τώρα που μιλάμε, το πλοίο έχει πάρει κλίση…»
De Falco: «Κατάλαβα. Άκου: πολύς κόσμος κατεβαίνει από το πλοίο, από την ανεμόσκαλα. Ανέβα από την ίδια, πιασμένος με την πλάτη σου στο πλοίο, ανέβα επάνω και πες μου πόσα άτομα βρίσκονται εκεί και τι έχουν μαζί τους. Κατάλαβες; Πες μου αν υπάρχουν παιδιά, γυναίκες ή άνθρωποι που χρήζουν βοήθειας. Επίσης, ενημέρωσέ με για το πόσα άτομα μιλάμε στην κάθε κατηγορία. Το ‘πιασες; Κοίτα Schettino αν την έχεις ήδη ‘κάνει’ και σώθηκες από τη θάλασσα… να ξέρεις πως δεν σώθηκες κι από ‘μένα και θα σου κάνω τη ζωή κόλαση. Ανέβα στο πλοίο, γαμώτο!»
Schettino: «Κύριε διοικητά, σας παρακαλώ...»
De Falco: «Ας τ’ αυτά… πήγαινε τώρα στο καράβι. Περιμένω επιβεβαίωση ότι είσαι επάνω…»
Schettino: «Βρίσκομαι εδώ για να βοηθήσω, εδώ είμαι, δεν θα φτάσω από κάποιο άλλο μέρος, είμαι εδώ…»
De Falco: «Τι συνέβη καπετάνιε;»
Schettino: «Είμαι εδώ για να συντονίσω τη διάσωση…»
De Falco: «Μα, τι κάνεις εκεί, τι να συντονίσεις; Στο πλοίο πήγαινε. Συντόνισε τη διάσωση από το καράβι. Αρνείσαι να υπακούσεις;»
Schettino: «Όχι, όχι, όχι δεν το αρνούμαι».
De Falco: «Αρνείστε να μεταβείτε στο πλοίο, καπετάνιε; Μου λέτε το λόγο για τον οποίο δεν πηγαίνετε;»
Schettino: «Δεν πηγαίνω, επειδή η άλλη σωστική λέμβος δεν ανταποκρίνεται (προφανώς, λόγω μηχανικής βλάβης)…»
De Falco: «Μεταβείτε στο πλοίο, είναι διαταγή. Ας μην το συζητήσουμε περαιτέρω. Εγκαταλείψατε το πλοίο, από’ δώ και πέρα αναλαμβάνω εγώ. Εσείς, στο πλοίο! Κατανοητό; Δεν καταλαβαίνεις; Πήγαινε και δώσε μου αναφορά κατευθείαν από εκεί. Εκεί βρίσκονται και από αέρος διασώστες».
Schettino: «Πού βρίσκονται οι διασώστες σας;»
De Falco: «Στην πλώρη. Ξεκίνα. Υπάρχουν ήδη νεκροί».
Schettino: «Πόσοι;»
De Falco: «Δεν ξέρω… Ένας σίγουρα. Για έναν άκουσα. Χριστέ μου, πρέπει να μου πεις πόσοι είναι».
Schettino: «Καταλαβαίνετε, βέβαια ότι, εδώ είναι τόσο σκοτεινά που δεν φαίνεται τίποτα…».
De Falco: «Θέλουμε να πάμε σπιτάκι μας, Schettino? Τα βρήκαμε σκούρα και θέλουμε να την κάνουμε; Τράβα γρήγορα και πες μου ό,τι μπορείς, για πόσα άτομα μιλάμε και τι ανάγκες έχουν. Τώρα!»
Schettino: « (...) Θα’μαι εκεί σε λίγο, κύριε διοικητά».
De Falco: «Πηγαίνετε κι οι δυο (μάλλον ο πλοίαρχος δεν ήταν μόνος του). (…) Στο καράβι, τώρα. Εντάξει;»
Schettino: «Κύριε διοικητά, εγώ θέλω να ανέβω στο πλοίο, μόνο που η άλλη λέμβος εδώ… είναι οι άλλοι διασώστες, είναι σταματημένη εδώ, φώναξα άλλους διασώστες…»
De Falco: «Τα λέμε εδώ και μία ώρα. Πήγαινε τώρα στο καράβι, στο ΚΑ-ΡΑ-ΒΙ! Κι έλα να μου πεις, όσο πιο γρήγορα γίνεται, για πόσους ανθρώπους μιλάμε».
Schettino: «Εντάξει, κύριε διοικητά».
De Falco: «Πήγαινε, γρήγορα!»
αυτός ήταν καπετάνιος σε τόσο μεγάλο κρουαζερόπλοιο;
ούτε σε μηχανότρατα δεν θα τον έβαζα... -
Tελικα πηγε?
-
Καλά, αυτό με το ότι σκόνταψε, ούτε ο Κουλούρης δε θα το ισχυριζόταν...
-
έκανε ποδήλατο, του βγήκε η αλυσίδα, πήγε να την βάλει και έπεσε απ το πλοίο
Οι διασώστες τώρα προσπαθούν να μπουν στις καμπίνες για να βρουν πτώματα, ο ξάδερφος της κοπελίας μου είναι δύτης και τους έχουν καλέσει στο ατύχημα, τις έγραφε απίστευτες καταστάσεις... Τις πρώτες ώρες προσπαθούσαν να προσεγγίσουν, ήταν κατασκότεινα, δεν είχαν εκρηκτικά για να ανοίξουν τις πόρτες και έμπαιναν μέσα σε μέρη χωρίς εξοπλισμό γιατί δεν χωρούσαν να περάσουν
Αν δεν είχε γίνει τόσο κοντά στην ακτή θα μιλάγαμε για πραγματική τραγωδία...
-
Εν τω μεταξύ, επειδή μετακινήθηκε και προχτές υπάρχει πάντα ένας τέτοιος φόβος μηπως δεν έχει καθίσει καλά κάτω.
-
«Γύρνα στο πλοίο, σε διατάζω …»
Διαβάστε παρακάτω το ηχητικό ντοκουμέντο που, ακόμα και τόσες μέρες μετά, προκαλεί θυμό και αγανάκτηση…
De Falco: «Είμαι ο De Falco από το Λιβόρνο, μιλώ με τον καπετάνιο;»
Schettino: «Μάλιστα, καλησπέρα σας κύριε διοικητά»
De Falco: «Σας παρακαλώ, πείτε μου το όνομά σας»
Schettino: «Είμαι ο καπετάνιος Schettino, διοικητά»
De Falco: «Schettino, ε; Άκου Schettino. Υπάρχουν παγιδευμένοι άνθρωποι στο καράβι. Χρησιμοποιώντας τη σωσίβια λέμβο, επίστρεψε στο καράβι, ανέβα επάνω και ενημέρωσέ με για το τι συμβαίνει εκεί και για πόσο κόσμο μιλάμε. Έγινα κατανοητός; Schettino, να ξέρεις πως η συνομιλία μας καταγράφεται…»
Schettino: «Κύριε διοικητά πρέπει να σας ενημερώσω για κάτι…»
De Falco: «Μίλα πιο δυνατά. Βάλε το χέρι σου μπροστά στο μικρόφωνο και μίλα πιο δυνατά, κατάλαβες;»
Schettino:«Να σου πω ένα ανέκδοτο?»
De Falco:«Για πε»
Schettino:«Συναντάει λοιπόν που λέτε ένας γιατρός έναν φίλο του στο δρόμο.
-Καλημέρα κύριε Πετρίδη, πώς είστε; ρωτάει ο γιατρός.
-Γιατρέ μου, μ' όλο το συμπάθειο, αλλά θα σας απογοητεύσω. Βλέπετε, είμαι... πάρα πολύ καλά!
Δε χρειάζεται να σας πούμε ότι ο γιατρός είναι ακόμα εκεί που τον άφησε ο φίλος του με ανοιχτό το στόμα, από την απάντηση που πήρε. Αλλά σάμπως καλά δεν του τά 'πε; Με όλα αυτά τα φακελάκια που ζητάνε; Άσε που πας για πονόδοντο και μπορεί να σου κάνουν μέχρι και εγχείριση... σκωληκοειδίτιδος!!!
Για να μην πούμε ότι πρέπει να κάνεις τάμα στην Παναγία να μη σ' αφήσουν κανένα ψαλίδι μέσα σου, ή ακόμα χειρότερα, να ξεχάσει μέσα ο γιατρός τα... κλειδιά του.Ή... το ρολόι του.»De Falco:«Συμβαίνουν!»
Schettino: «Τώρα που μιλάμε, το πλοίο έχει πάρει κλίση…»
De Falco:«ΣΤΜΠΤΣΜ!»
Schettino: « καλέ γέρνει ουουουουουουουου»
De Falco: «Κατάλαβα. Άκου: πολύς κόσμος κατεβαίνει από το πλοίο, από την ανεμόσκαλα. Ανέβα από την ίδια, πιασμένος με την πλάτη σου στο πλοίο, ανέβα επάνω και πες μου πόσα άτομα βρίσκονται εκεί και τι έχουν μαζί τους. Κατάλαβες; Πες μου αν υπάρχουν παιδιά, γυναίκες ή άνθρωποι που χρήζουν βοήθειας. Επίσης, ενημέρωσέ με για το πόσα άτομα μιλάμε στην κάθε κατηγορία. Το ‘πιασες; Κοίτα Schettino αν την έχεις ήδη ‘κάνει’ και σώθηκες από τη θάλασσα… να ξέρεις πως δεν σώθηκες κι από ‘μένα και θα σου κάνω τη ζωή κόλαση. Ανέβα στο πλοίο, γαμώτο!»
Schettino: «Κύριε διοικητά, σας παρακαλώ...(κλάμα) »
De Falco: «Ας τ’ αυτά πόρνη… πήγαινε τώρα στο καράβι. Περιμένω επιβεβαίωση ότι είσαι επάνω…»
Schettino: «Βρίσκομαι εδώ για να βοηθήσω, εδώ είμαι, δεν θα φτάσω από κάποιο άλλο μέρος, είμαι εδώ…»
De Falco: «Τι συνέβη κύριε δασοφύλακα;»
Schettino: «Είμαι εδώ για να συντονίσω τη διάσωση…»
De Falco: «Μα, τι κάνεις εκεί, τι να συντονίσεις; Στο πλοίο πήγαινε. Συντόνισε τη διάσωση από το καράβι. Αρνείσαι να υπακούσεις; ε? ε? εεεεεεεεε?»
Schettino: «Όχι, όχι, όχι δεν το αρνούμαι (γέλια)».
De Falco: «Αρνείστε να μεταβείτε στο πλοίο, καπετάνιε; Μου λέτε το λόγο για τον οποίο δεν πηγαίνετε;»
Schettino: «Πρώτον έχεις χάσει ήδη τη θέση σου. Δεύτερον δεν πηγαίνω, επειδή η άλλη σωστική λέμβος δεν ανταποκρίνεται (προφανώς, λόγω μηχανικής βλάβης)…»
De Falco: «Μεταβείτε στο πλοίο, είναι διαταγή. Ας μην το συζητήσουμε περαιτέρω. Εγκαταλείψατε το πλοίο, από’ δώ και πέρα αναλαμβάνω εγώ. Εσείς, στο πλοίο! Κατανοητό; Δεν καταλαβαίνεις; Πήγαινε και δώσε μου αναφορά κατευθείαν από εκεί. Εκεί βρίσκονται και από αέρος διασώστες».
Schettino: «Πού βρίσκονται οι διασώστες σας;»
De Falco: «Στην πλώρη. Ξεκίνα. Υπάρχουν ήδη νεκροί».
Schettino: «ΣΤΜΠΤΣΜ»
De Falco: «Δεν ξέρω… Ένας σίγουρα. Για έναν άκουσα. Χριστέ μου, πρέπει να μου πεις πόσοι είναι».
Schettino: «Καταλαβαίνετε, βέβαια ότι, εδώ είναι τόσο σκοτεινά που δεν φαίνεται τίποτα…».
De Falco: «Θέλουμε να πάμε σπιτάκι μας, Schettino? Τα βρήκαμε σκούρα και θέλουμε να την κάνουμε; Τράβα γρήγορα και πες μου ό,τι μπορείς, για πόσα άτομα μιλάμε και τι ανάγκες έχουν. Τώρα!»
Schettino: « (...) Θα’μαι εκεί σε λίγο, κύριε διοικητά».
De Falco: «Πηγαίνετε κι οι δυο (μάλλον ο πλοίαρχος δεν ήταν μόνος του). (…) Στο καράβι, τώρα. Εντάξει;»
Schettino: «Κύριε διοικητά, εγώ θέλω να ανέβω στο πλοίο, μόνο που η άλλη λέμβος εδώ… είναι οι άλλοι διασώστες, είναι σταματημένη εδώ, φώναξα άλλους διασώστες…»
De Falco: «Τα λέμε εδώ και μία ώρα. Πήγαινε τώρα στο καράβι, στο ΚΑ-ΡΑ-ΒΙ! Κι έλα να μου πεις, όσο πιο γρήγορα γίνεται, για πόσους ανθρώπους μιλάμε».
Schettino: «Εντάξει, κύριε διοικητά».
De Falco: «Πήγαινε, γρήγορα!»
Schettino: «Μια που μιλάμε από εδώ, μπορώ να παραγγείλω κάτι πίτσες?»
De Falco: «Μισό να βρω έναν Στυλό»
De Falco: «ΟΚ, για δώσε παραγγελία»
Schettino: «Λοιπόν θέλουμε εδώ μία πίτσα ΦΕΡΡΑΡΙ και μερικά σκορδόψωμα»
De Falco: «Σκορδόψωμα λες αυτά τα ψωμάκια που έχουν διεγερθεί με σκόρδο»
Schettino: «Ναι μωρή λούγκρα»
De Falco: «Μίλα καλύτερα τσόκαρο»
Schettino: «ΣΚΑΣΕ, ότι θέλω θα κάνω»
De Falco: «Είσαι μία ηλίθια κοπέλα, στο κλείνω, άντε γιατί άντε»
Schettino: «α να χαθείς τσόλι»
-
Ο χρήστης kouliscd έγραψε:
Πάντως οι φωνές σχετικά με το ECDIS και τις πρακτικές που ενθαρρύνονται να ακολουθούν τα πλοία εξοπλισμένα με αυτο απο 01/01/2012, φουντωνουν μετα και απο αυτο το ατύχημα.
Το αναλύεις λίγο, γιατί ενδιαφέρομαι να μάθω;
Δεν ξερω αν ειναι τοσο κατανοητο αυτο που γραφω...τωρα που το ξαναδιαβαζω δεν καταλαβαινω ακριβως αυτο που ηθελα να πω..κι ορκιζομαι δεν ειχα πιει χθες
Το ECDIS εχει ξεκινησει να τοποθετειται εδω και αρκετα χρονια στα πλοια. Αν και μεχρι στιγμης ενα ποσοστο μικροτερο του 10% του στολου ειναι εξοπλισμενο με αυτο το συστημα, στοχος ειναι ξεκινοντας απο το 2012 μεχρι το 2018 ολα τα πλοια να χρησιμοποιουν αποκλειστικα αυτο για την ναυσιπλοϊα τους. Τα στανταρ λειτουργιας του συστηματος εχουν καθοριστει απο IMO/SOLAS σε σχεση με τα δεδομενα που αποκεινιζοντε, οπως και για το input σε αυτο απο αλλα συστηματα του πλοιου, το back up κτλ. Παρολα αυτα το καθε συστημα απο τους 32(!) μεχρι στιγμης κατασκευαστες, διαφερει ως προς το interface του (φαντασου κατι σαν τα λογισμικα των κινητων).
Πρωτο προβλημα που παρουσιαζεται λοιπον ειναι η εκπαιδευση. Μεχρι τωρα οι προϋποθεσεις που επρεπε να πληρουν τα πληρωματα υπευθυνα για navigation και watchkeeping, στηριζονταν στην STCW95 (Standards of Training, Certification and Watchkeeping του 95-με τα διαφορα amendments απο τοτε), στην οποια δεν υπαρχει αμεση αναφορα για το ECDIS, παρα μονο οτι θα πρεπει να εχουν 'thorough knowledge of and ability to use navigational charts and publications' και 'skills and ability to prepare for and conduct a passage, including interpretation and applying information from charts, must be evident'. Το κενο ηταν σαφες και στη SOLAS διευκρυνυσαν οτι υπο τον ορο charts περιλαμβανετε και το ECDIS, ετσι θα πρεπει τα πληρωματα σε πλοια που χρησιμοποιουν το ECDIS σαν μοναδικο μεσο πλοηγησης, να εχουν περασει ενα συγκεκριμενο training course του ΙΜΟ, ασχετα αν αυτο δεν εχει τελικα καταστει σαφες απο ολα τα Flag State. Περαν αυτου ομως, ακομα κι αν καποιος ναυτικος εχει περασει το generic training του IMO, δεν ειναι σιγουρο οτι θα μπορει να χειριστει το συστημα, αφου οπως ειπαμε καθε ενα απο αυτα διαφερει σημαντικα, επομενως ειναι απαραιτητο να υπαρχει και ship specific training...
Προς αυτη την κατευθυνση, απο 01/01/2012 τεθηκε σε ισχυ η αναθεωρηση της STCW στο Manila Convention του Ιουνιου 2011, η οποια (μεταξυ αλλων) περιλαμβανει λεπτομερεστερες οδηγιες ως προς την εκπαιδευση των ναυτικων πανω στο ECDIS. Τα σημεια αναφορας ειναι τα εξης:- Companies should provide ship-specific introductory programmes aimed at assisting newly employed seafarers to familiarize themselves with all procedures and equipment relating to their areas of responsibility
- Immediately upon arriving on board for the first time, each seafarer has the responsibility to become acquainted with the ship’s working environment, particularly with respect to new or unfamiliar equipment, procedures or arrangements.
- Seafarers who do not promptly attain the level of familiarity required for performing their duties have the obligation to bring this fact to the attention of their supervisor …. and to identify any equipment, procedure or arrangement which remains unfamiliar.
Ολα καλα? Οχι ακριβως...Ολο το βαρος πεφτει στους ναυτικους, επομενως αν τους εχω πανω το manual του κατασκευαστη, 500-600 σελιδες περιπου, πληρω τις προϋποθεσεις, αλλα ουσιαστικα δεν προσφερω τιποτα στον ναυτικο ο οποιος οπως και πριν, δεν εχει το χρονο να ασχοληθει με 600σελιδες.
Γιατι ομως τοση πρεμουρα για το ECDIS?
Ολοι ξαφνιαζοντε οταν ακουνε για ενα ατυχημα καποιου πλοιου που μεταφερει επιβατες....Ξαφνικα οι θαλασσιες μεταφορες μας αφορουν ολους, τα media μυριζουν αιμα, ευκολα βρισκουμε τον ενοχο (->ο μαλακας ο καπετανιος), ολοι γινομαστε σοφοι, και μετα το ξεχναμε παλι, μεχρι να το ξαναθυμηθουμε παλι την επομενη φορα. Η ναυτιλια ομως δεν λειτουργει ετσι..Ατυχηματα συμβαινουν καθημερινα, άλλα με μονο υλικες ζημιες, άλλα με απωλεια ζωης, άλλα με επιβαρυνση του περιβαλλοντος και απειρα near misses. Απο ολα αυτα, εμεις μαθαινουμε συνεχως, και προσπαθουμε να βελτιωνομαστε-αλλωστε οι εξελιξεις στη ναυτιλια ηταν παντα accident led, και δεν θα μπορουσαν να ειναι διαφορετικα, εφοσον το περιβαλλον στο οποιο λειτουργουμε ειναι εξαιρετικα απροβλεπτο.
Ο λογος λοιπον που εξαρχης εθεσα ενα απο τα ερωτηματα σε σχεση με το ECDIS ηταν οτι μεχρι σημερα εχουν υπαρξει παρα πολλα groundings τα οποια σαν root cause ειχαν τη λειτουργια του συστηματος αυτου, σε σχεση παντα με τον ανθρωπινο παραγοντα. Εχει παρατηρηθει οτι περαν απο την ελλειψη εξοικειωσης των ναυτικων με το συστημα υπαρχουν αρκετα αλλα προβληματα.
Καταρχην το ελαχιστο μεγεθος της οθονης καθοριζεται απο τον ΙΜΟ να ειναι 27χ27. Προφανως την εποχη που ξεκινησε η εξελιξη των συστηματων αυτων οι flat οθονες ηταν εξωτικες, πλεον ομως κατι τετοιο δεν υφισταται και θα επρεπε να αναθεωρηθει, λαμβανοντας υποψην τις πληροφοριες που πρεπει να λαμβανει ο χρηστης απο το συστημα. Και επειδη δεν το ανεφερα πουθενα, το συστημα ουσιαστικα παντρευει, τους χαρτες, τη γυροσκοπικη, auto pilot, speedlog, echo sounder, gps, AIS, ARPA, ολα σε μια οθονη!!
Ενα αλλο ζητημα, το οποιο δεν θα εκπλαγω καθολου αν αποδειχθει οτι ευθυνεται για το συγκεκριμενο ατυχημα, ειναι οι λεπτομερειες που εμφανιζονται σε σχεση με την κλιμακα του χαρτη (zoom in/out), αλλα και διαφορες αλλες πληροφοριες, που στην ιδια κλιμακα εμφανιζονται στους κλασσικους χαρτινους χαρτες, ομως για οικονoμια megabyte ειναι σε layers στους ηλεκτρονικους και δεν ειναι απαραιτητα ευκολο στον χρηστη να τις δει...για παραδειγμα οι παρακατω δυο φωτο..
παραδοσιακος χαρτης..
ιδιος χαρτης στο ECDIS
Επιπλεον οι ηλεκτρονικοι χαρτες που εχει καθε πλοιο, οπως και με τους χαρτινους, δεν καλυπτουν ολες τις περιοχες. Για παραδειγμα για ενα ταξιδι απο Πειραια προς Μαροκο, δεν χρειαζομαι τον λεπτομερη χαρτη (αν υπαρχει) για τα approaches της Καλαματας, αφου θα περασω αρκετα μιλια μακρυα απο τις ακτες. Οταν σχεδιαζεται το ταξιδι, το πλοιο ενημερωνει ποιους χαρτες χρειαζεται και αυτοι στελνοντε πριν αυτο αναχωρησει. Στην περιπτωση του ECDIS απλα γινοντε download.
Αλλο ενα ζητημα ειναι το gps. Η θεση του πλοιου πανω στο χαρτη του ECDIS προσδιοριζεται απο το GPS. Η πληρη ή μερικη ελλειψη σηματος ειναι συνηθες φαινομενο, και γι αυτο ποτε κανεις δεν πρεπει να βασιζεται κατα την πλοηγηση αποκλειστικα σε αυτο, ειδικα σε παρακτιες περιοχες. Ακομα και το ARPA για να εχει πιο ακριβες προσδιορισμο ταχυτητας πρεπει να ειναι συνδεδεμενο με το speedlog κι οχι με το GPS. Υπαρχει δυνατοτητα προσδιορισμου της θεσης στο συστημα με βαση τα bearings κτλ, αλλα δεν ειναι intuitive και επιπλεον οι περισσοτεροι χρηστες φαινεται να μην αντιλαμβανοντε οτι το σημα ειναι λαθος μεχρι να ειναι πολυ αργα.
Και το καλυτερο το αφησα για το τελος...το συστημα ειναι windows based!! Επειδη λοιπον τα κρασαρισματα, τα κολληματα κτλ ειναι δεδομενα, υπαρχει για back up και δευτερη μοναδα ECDIS με φορτωμενη τη διαδρομη, ετοιμο να αναλαβει. Αν βεβαια υπαρξει black out σβηνουν και τα δυο!Βαλτε τα ολα τα παραπανω μαζι, και παμε σε ενα πιθανο σεναριο για το Costa Concordia...Εχω χαραξει πορεια βορεια, σε κλιμακα 1:100000 (μην πω και παραπανω)...deep sea navigation, παρατηρω την κινηση ειμαι στο ρευμα μου ολα καλα. Χρονος υπαρχει, ομορφο βραδυ, μιλαω με το γραφειο και μου λενε ok στριψε για το νησακι να χαρουν και τα παππουδια...Φωναζω τον υποπλοιαρχο, του ζηταω να κανει τις αναλογες διορθωσεις. Βαζει τα waypoints του, φτιαχνει την πορεια, τον ελεγχω, βλεπω οτι θα περασουμε 300μετρα απο το νησι, μπολικο νερο απο κατω, ουτε squat ουτε τιποτα, και παω να πουλησω μουρη με τη λευκη μου στολη σε κανενα MILF...Μολις βλεπει τον φαρο ο OOW (Officer of the Watch) με καλει, και ανεβαινω επανω για να ειμαι σωστος αφου κανουμε τοσο κοντινο περασμα...μαζευω και τους υπολοιπουν αξιωματικους της γεφυρας, πλην της βραδυνης βαρδιας, στελνω και τον πρωτο κατω, αν και εχω UMS (Unmanned Machinery Spaces) να ειναι standby...Ξαφνικα παρατηρω οτι διπλα απο τα βραχια εχει εναν υφαλο...αλλαζω κλιμακα σε 1:50000...ο χαρτης ολα καλα τα δειχνει εχω πορεια μακρυα απο αυτα...ελα ομως που αυτα πλησιαζουν και με 15.5 μιλια γρηγορα...εντολη Hard Starboard στο τιμονι, εχω περασει ο μισος και πλεον, και στη στροφη απο το drag της ουρας ξυνω για λιγα μετρα και μετα εξακολουθοντας να ειμαι με τις παντες, χτυπαω στον βραχο...2-3 compartments flooded...παρε κι ενα black out να ερθεις στα ισια σου..σβηνουν ECDIS σβηνουν ολα...αμεσως περνει μπρος η γεννητρια, αλλα μεχρι να ξεκινησουν πυξιδες, χαρτες κτλ αστα βραστα...μονο alarm, απο το water ingress..Καλω τη μηχανη, τζιφος...τα ποντικια ειδαν τα νερα και λακισαν να προλαβουν τις αυτοματες πορτες..παλι καλα δουλευει η emergency bilge pump...Στελνω ενα ναυτη και τον ανθυποπλοιαρχο να εκτιμησει την κατασταση και να μου μεταφερει...Παιρνω τον DPA (Designated Person Ashore), να του πω τα ευχαριστα...μου λεει αφου εισαι upright κανε το μαλακα, αν βγει βρωμα προς τα εξω θα πεσουν να μας φανε, δες τι παιζει κατω και πηγαινε το πλοιο στο πρωτο safe berth να τους κατεβασουμε και μετα βλεπουμε....με καλει κι ο ναυτομπατσος απο τον ωραιο του πυργο να με πρηξει τωρα που χανομαστε...ασε να καταλαβουμε εμεις τι εγινε να παρουμε οδηγιες απο το γραφειο και λεμε μετα-technical issue αφεντικο μια χαρα προς το παρον, δεν λεω και εντελως ψεματα! Τι issue δηλαδη, που δεν παιρνει μπρος η μηχανη, και με 3compartment flooded, καλυτερα να μεινω κοντα μην εχουμε δραματα, στειλε μπροστα τον γραμματικο και τρεις ναυτες, να κανουμε ενα crash stop και τα ξαναλεμε...απο τα δεξια 40 μετρα...απο αριστερα 20....στειλε κατω 3 κλειδια για αρχη απο αριστερα και hard port το τιμονι...δωσε κι αλλο και τσουπ γυρναει η κυρια, επιασε και η αγκυρα...φερτο κοντα τωρα με τα βιτζια...φτου ρε πουστη την κατσαμε απο δεξια...γαμω τα ECDIS μου και το μ@#ι της Ευας...παμε τωρα απο damage stability σε grounding stability, δηλαδη πιασε τ' αυγο και κουρευτο...αναψε red over red (=ακυβερνητο-φαινεται στις περισσοτερες φωτο), χτυπα abandon ship και βουρ για τα muster stations...Δεξια εγω με τον υποπλοιαρχο, αριστερα 2ος υποπλοιαρχος και ανθυποπλοιαρχος....παρε μια ωραια κλιση και τσουπ να μαστε οι δυο μας στο νερο!
Ολα τα παραπανω προφανως και ειναι εικασιες δικιες μου, χωρις inside info και με μπολικες υπερβολες (πχ στο μηχανοστασιο δεν θα ηταν κανεις), δεν θα εκπλαγω ομως αν τα περισσοτερα ειναι αρκετα κοντα στην πραγματικοτητα. Για να μπορει καποιος να κρινει αποφασεις σε αυτο το επιπεδο πρεπει τουλαχιστον να γνωριζει τι ειναι Port και Starboard, γι αυτο μην παρασυρεστε απο τα γραφομενα του τυπου. Αυτοι παντα ψαχνουν καποιον για να ριξουν στην πυρα, και το κοινο αυτο θελει για να κλεισει μια υποθεση.
Ουτε απο μαρτυριες μιας μονο πηγης, οπως πχ της ακτοφυλακης, γιατι κι αυτοι τον κωλο τους θελουν να καλυψουν που επετρεπαν τοσο καιρο, αυτο αλλα και αλλα πλοια της εταιρειας, να παρεκλινουν της πορειας τους και να περνανε τοσο κοντα στις ακτες, και μαλιστα σε προστατευομενη περιοχη... Το ιδιο και το γραφειο, που δηλωνει αγνοια της αλλαγης πορειας, αλλα και του ο,τι επακολουθησε, ενω ο καπετανιος λεει οτι περασα για να χαιρετησω ενα φιλο, πραγμα που δειχνει οτι μαλλον του εχουν ηδη προσφερει προστασια, ωστε να παρει την ευθυνη ολου αυτου του μπερδεματος πανω του...πεφτει και η μετοχη, δεν μπορει η εταιρεια να εσφαλε... -
Και για οσους αντεξαν το παραπανω σεντονι, δειτε και μια ερευνα πανω σε ενα παρομοιο περιστατικο απο MAIB (Marine Incident Investigation Branch), με αναφορες και σε αλλα ατυχηματα που το ECDIS ειναι contributing factor...
http://www.maib.gov.uk/cms_resources.cf ... former.pdf -
Ωραίο το σεντόνι...
Εχω όμως κάποιες απορίες (από skipper μέχρι 52 πόδια έχω κάνει οπότε άμα πω καμιά πατάτα μην φωνάξεις)
-
Οταν έβαλες πορεία πάνω στο ECDIS δεν είδε, ασχέτως κλίμακας, ότι θα πέρναγες πάνω από τον ύφαλο (διότι δεν πιστεύω ότι δεν υπήρχε ο ύφαλος στο χάρτη). Δηλαδή που είναι η ναυτοσύνη σου, πας να περάσες φίλερ από τη στεριά (με γνώση της εταιρίας για να πουλήσεις μούρη στους επιβάτες, το δέχομαι) και δεν τσεκάρεις τι υπάρχει στην πορεία ? (άσε που θα περίμενα το αυτόματο σύστημα να το τσεκάρει αυτό για λογαρισμό σου) Μήπως απλά βασίστηκες ότι 'ξέρεις τα νερά' αλλά ξέχασες τον ύφαλο ή το τιμόνι σε πήγε 5 μοίρες πιο Β και σε έριξε πάνω του ?
-
Εκατσες το καράβι αριστερά και παθαίνει black-out άρα κάτι σοβαρό έχει συμβεί και περιμένεις ότι θα αρχίσει να γέρνει κιόλας. Γιατί στην ευχή ανοίγεσαι στο πέλαγος και δε μένεις κοντά στη στεριά ώστε να αυξήσεις τις πιθανότητες να σώσεις και το καράβι και -κυρίως- τους επιβάτες ? Δηλαδή αν πήγαινες με 20 μίλια θα είχες φτάσει 3 μίλια πιο μακριά και θα έμενες στη μέση του πελάγου οπότε τα πράγματα θα ήταν πολύ δυσκολότερα...
-
Σε ακυβέρνητο σκάφος αφού έχεις ανοιχτεί πας και κάνεις hard port μανούβρα -δεν ξέρεις (εγώ δεν το ήξερα πάντως αλλά δεν κουμαντάρω βαπόρι με 4000 κόσμο πάνω... ) ότι θα μετατοπιστεί το νερό από port σε starboard και θα πάει στον πάτο γρηγορότερα ? Από την άλλη βέβαια προσπαθείς να διορθώσεις τη μαλακία που έκανες στο σημείο 2...
-
Για την εγκατάλειψη του πλοίου μη λέμε παπάτζες, είσαι αδικαιολόγητος συγνώμη...
Αυτά καπετάνιο μου.
-
-
Εξαιρετικά ποστ, διδάσκουν εμάς που δεν ξέρουμε!
-
Πολυ ωραιο σεντονακι
-
Κωνσταντίνε
Tο ECDIS έχει δυνατότητα να επεμβαίνει μόνο του στην πορεία του πλοίου ή έχει απλά συμβουλευτικό χαρακτήρα;
-
-ποστάλια-κρουαζιερόπλοια τα ταξιδεύει ο Άγιος Νικόλας .... και έχουμε λίγα τέτοια συμβάντα !
-
Πολύ ενδιαφέρον post VolvoZeus. Χωρίς να έχω γνώη του αντικειμένου, έχω την ίδια απορία με την 1η του nass. Τόσο μεγάλο ρόλο έπαιξε η κλίμακα;
Καραβολατρικό θέμα (συγχώνευση)