-
**Καμπάνες και δίσκοι όχι της εκκλησίας, αλλά και σωλήνες όχι όμως του υδραυλικού. **
Τα σωληνάκια υψηλής πίεσης τα βάζουμε γιατί τα ελαστικά σωληνάκια ξεχειλώνουν με τον ζέσταμα των υγρών των φρένων και διαστέλλονται αφαιρώντας δύναμη από το φρενάρισμα και αίσθηση του πεντάλ από τον οδηγό.
Τα φρένα όταν ζεσταίνονται υπερβολικά, και υπάρχουν πολλές περιπτώσεις για να ζεσταθούν πολύ τα φρένα, η θερμοκρασία από τους δίσκους και τα τακάκια μεταφέρεται μέσω των εμβόλων των δαγκανών στα υγρά, όταν τα υγρά κρυώσουν στα σημεία που έρχονται σε επαφή με τα μεταλλικά μέρη του κυκλώματος των φρένων ( το μεταλλικό τμήμα των σωληνώσεων, τις κρύες δαγκάνες, την αντλία του φρένου ) δημιουργείται δρόσος, δηλαδή στα υγρά υπάρχει πλέον υγρασία, η υγρασία ξέρουμε ότι κατεβάζει το σημείο βρασμού των υγρών και όταν τα υγρά των φρένων ανεβάσουν πάλι θερμοκρασία, η υγρασία που ήδη έχει δημιουργηθεί δημιουργεί υδρατμούς.
Οι υδρατμοί αυτοί δημιουργούν ελαστικότητα στο πεντάλ αφού δεν βρίσκονται μόνο τα υγρά των φρένων στο κύκλωμα τα οποία είναι ασυμπίεστα, αλλά υπάρχει και αέρας από την εξάτμιση των υδρατμών, έτσι σε δυνατό φρενάρισμα το πεντάλ πάει στο πάτωμα και τα φρένα δεν έχουν τη δύναμη να σταματήσουν το αυτοκίνητα αφού στις δαγκάνες δεν εφαρμόζεται η απαιτούμενη δύναμη.
Αν τώρα έχουμε φαγωμένα τακάκια, τα υγρά ζεσταίνονται περισσότερο από την μεταφορά της θερμοκρασίας των δίσκων γιατί η πάστα είναι ελάχιστη και δεν απομονώνει επαρκώς τη θερμοκρασία η οποία μεταφέρεται από τους δίσκους στα έμβολα της κάθε δαγκάνας μέσω της μεταλλικής πλάτης των τακακιών.
Τα υγρά 5.1 όπως έχω αναφέρει διεξοδικά αρκετές φορές, είναι απόλυτα συμβατά με τα DOT4.0 και έχουν υψηλότερο σημείο βρασμού, αντέχουν και στο χρόνο περισσότερο, μόνο τα 5.1, είναι πιο λεπτόρρευστα και ειδικά φτιαγμένα για τις μικροβαλβίδες του ABS ( όχι τα 5.0 τα οποία είναι ασύμβατα με τα υπάρχοντα υγρά στα αυτοκίνητα μας και χρησιμοποιούνται στους αγώνες όπου υπάρχουν άλλες απαιτήσεις από τα φρένα ). Τα σωληνάκια υψηλής δεν έχουν καμία σχέση με τα DOT των υγρών.
Όταν οδηγούμε γρήγορα, σε κατάβαση από βουνό ή μέσα στην πίστα και έχουμε τα απλά μαμά τακάκια να περιμένουμε ότι θα πάθουμε fade στα φρένα μας.
Δηλαδή μέχρι να κρυώσουν πάλι τα φρένα, θα είμαστε χωρίς φρένα. Τα τακάκια διαβαθμίζονται ανάλογα με την πάστα τους σε θερμοκρασίες, τα κοινά τακάκια αντέχουν από 250 μέχρι 350oc, τα κάπως καλύτερα μέχρι 450-550, τα καλά από 550-700 και τα αγωνιστικά από 800>.Μέχρι τώρα αναφερόμουνα στο Fade που παθαίνουν τα φρένα από τα υγρά, το fade των δίσκων είναι κάτι άλλο, είναι ένα φαινόμενο που προέρχεται από την υψηλή θερμοκρασία των δίσκων, αν στους δίσκους έχουμε θερμοκρασίες μεγαλύτερες από την αντοχή των τακακιών τότε αρχίζει η αποσύνθεση της πάστας των και η εξάχνωση της συνδετικής κόλλας που συγκρατεί τα υλικά που αποτελούν την πάστα του τακακιού, οι ατμοί αυτοί εγκλωβίζονται ανάμεσα στο τακάκι και στο δίσκο και δεν επιτρέπουν να έρθουν τα τακάκια σε επαφή με τον δίσκο, έτσι το πεντάλ αποκτά μια ελαστικότητα και όση δύναμη και να βάλουμε στο πεντάλ τα φρένα δεν λειτουργούν αφού δεν υπάρχει τριβή μεταξύ του τακακιού και του δίσκου γιατί ανάμεσα τους υπάρχει ένα μαξιλάρι ατμών.
Η λύση εδώ είναι οι χαρακτοί ή τρυπητοί δίσκοι που επιτρέπουν τη διαφυγή των ατμών από τα υλικά των τακακιών, έτσι υπάρχει συνεχής επαφή δίσκου / τακακιού και έχουμε φρένα. Το χάραγμα ή οι τρύπες στους δίσκους δεν παίζει κανένα ρόλο στη θερμοκρασία τους, απεναντίας από τις τρύπες ξεκινάει το ράγισμα των δίσκων, ειδικά αν αυτές έχουν γίνει μετέπειτα και οι δίσκοι δεν έχουν υποστεί θερμικοί επεξεργασία που αφαιρεί τις τάσεις από το τρύπημα τους.
Όμως, αν το τακάκι είναι χαμηλής θερμοκρασίας πάλι βράζει, και μπορεί ο τρυπητός ή ο χαρακτός δίσκος να του επιτρέπει να φρενάρει αφού τα αέρια διαφεύγουν, αλλά η θερμοκρασία συνεχίζει να ανεβαίνει και βράζει τα υγρά των φρένων, οπότε πάλι δεν έχουμε φρένα, από άλλη αιτία αυτή τη φορά, από το fade των υγρών ( δες την παραπάνω αναφορά ) που δημιουργείται από την παρουσία υγρασίας στο υδραυλικό κύκλωμα των φρένων.
Όταν βράσουμε τα υγρά μας μία φορά, τότε πρέπει άμεσα να τα αλλάξουμε γιατί λόγω της συσσωρευμένης υγρασίας θα βράζουν αμέσως μόλις ζεσταθούν αρκετά.
Οι δίσκοι τώρα, αν ζεσταθούν υπερβολικά και κρυώσουν απότομα ( δεν χρειάζεται να βραχούν όπως νομίζουν πολλοί ) αρκεί από τους 500-700 βαθμούς να κρυώσουν 100 βαθμούς απότομα απλά και μόνο αφήνοντας το φρένο ώστε ο αέρας να κάνει την δουλειά του, δηλαδή να ψύξει τους δίσκους, αν αυτό συμβεί 2-3 φορές τότε οι δίσκοι στραβώνουν, όσο μεγαλύτεροι είναι τόσο ευκολότερα στραβώνουν, όσο παχύτεροι είναι τόσο δυσκολότερα στραβώνουν αφού έχουν μεγαλύτερη θερμοχωρητικότητα.
Παράδειγμα ακραίο μεν αλλά ενδεικτικό.
Οι δίσκοι του Renault 21 turbo έχουν διάσταση 285Χ21mm
Οι δίσκοι του Nissan Skyline έχουν διάσταση 280Χ30, του R21 σε 4-5 δυνατά φρεναρίσματα έχουν στραβώσει και ραγίσει, του Skyline δεν παθαίνουν τίποτα.Το κλειδί εδώ είναι η θερμοκρασία Δέλτα, δηλαδή το περιθώριο της θερμοκρασίας που έχουν τα υλικά όταν θερμαίνονται και ψύχονται χωρίς να μεταβάλλονται οι ιδιότητες τους, εδώ στους δίσκους και στα πλατό υλικό είναι το φαιό μαντέμι.
Αν ένα υλικό, οι μαντεμένιοι μας δίσκοι εν προκειμένω, λειτουργήσουν έξω από θερμοκρασιακά όρια της αντοχής τους, έχουμε παραμορφώσεις και ραγίσματα, η θερμοκρασία Δέλτα ποικίλει ανάλογα με τις διαστάσεις τους, το πάχος τους και το θερμοκρασιακό τους φορτίο.
Το πρόβλημα του στραβώματος και του ραγίσματος των δίσκων, καθώς και της υπερθέρμανσης των υγρών των φρένων έρχεται να λύσουν οι αλουμινένιες καμπάνες αφού επιτρέπουν την διαστολή των θερμών δίσκων προς όλες τις κατευθύνσεις ισόποσα, και δεν επιτρέπουν το στράβωμα των δίσκων λόγω ακριβώς της έλλειψης του μαντεμένιου κέντρου.
Το οποίο μαντεμένιο κέντρο όντας άκαμπτο, δεν επιτρέπει στην εξωτερική πλευρά του δίσκου που έχει διασταλεί περισσότερο από ότι στο κέντρο του από την υπερβάλλουσα θερμοκρασία, να επανέλθει στις αρχικές του διαστάσεις, σε αντίθεση με την αλουμινένια καμπάνα που επιτρέπει στον δίσκο να επανέλθει τελείως στις διαστάσεις του αφού η σύνδεση της καμπάνας με τον δίσκο έχει ελαστικότητες λόγω της σύνδεσης, αλλά και του λόγω του διαφορετικού βαθμού διαστολής / συστολής που έχει το αλουμίνιο σε σχέση με το μαντέμι, με αποτέλεσμα να μη στραβώνει ο δίσκος, και αφού δεν στραβώνει δεν ραγίζει γιατί δεν συσσωρεύει τάσεις.
Ταυτόχρονα η αλουμινένια καμπάνα διατηρεί τον δίσκο σε χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας λειτουργώντας σαν θερμοασπίδα αφού αποβάλλει ταχύτερα τη θερμοκρασία, άρα ο δίσκος αναπτύσσει χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας και έτσι η χαμηλότερη θερμοκρασία του δίσκου που θα περάσει στα έμβολα της δαγκάνας δεν θα βράσει τα υγρά.
Επίσης διατηρεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία και τα ρουλεμάν των άκρων μην υπερθερμαίνοντας το γράσο τους ώστε αυτό να διατηρήσει χαμηλότερο ιξώδες και έτσι να μη διαφύγει μια ποσότητα του έξω από το ρουλεμάν, επίσης διατηρώντας πιο σφιχτό το γράσο λόγω της χαμηλότερης θερμοκρασίας του, υπάρχει καλύτερη προστασία από τα υψηλά φορτία που δέχεται το ρουλεμάν στις απαιτητικές στροφές του αυτοκινήτου σε μια γρήγορη διαδρομή, σε ένα αγώνα ή σε κάποιο Track-Day.
Όλα αυτά τα χαριτωμένα συμβαίνουν όταν ζητάμε από το αυτοκίνητο μας να υπερβεί τη συνήθη του χρήση, για στην απλή καθημερινή του χρήση, ένα σετ τακάκια λίγο καλύτερα από τα μαμά, ένα σετ σωληνάκια υψηλής και φρέσκα υγρά DOT 5.1 ή πολύ καλής ποιότητας DOT 4.0 είναι υπεραρκετά σε όλες τις περιπτώσεις, αρκεί να μη χρειαστεί φρενάρισμα πανικού στην Εθνική οδό με πάνω από 160 χλμ. γιατί το πιθανότερο είναι να μείνουμε από φρένα, ειδικά αν έχουμε πολύ φαγωμένα τακάκια.
Βέβαια τα γρήγορα αυτοκίνητα τούρμπο που μαζεύουν εύκολα χλμ από σημείο σε σημείο χρειάζονται κάτι παραπάνω, πχ στην πίστα είδαμε ότι τα Megane είχανε παράπονα με τα φρένα τους αν και φοράνε 4πίστονες brembo, αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να μπουν στην πίστα με φρέσκα καλά τακάκια και φρέσκα καλά υγρά, γιατί όταν κατεβαίνει στην ευθεία της πίστας των Μεγάρων με 180 χλμ και πρέπει να φρενάρει οριακά για να στρίψει, και μετά σε 5-6' φθάνει με πάνω από 150 χλμ στην επόμενη στροφή όπου υπάρχει εκ νέου γερό φρενάρισμα, τα φρένα λοιπόν πρέπει να είναι σε άψογη κατάσταση από όλες τις πλευρές, γιατί μετά από 3-4 γρήγορους γύρους το αυτοκίνητο αντί να φρενάρει πάει ίσια στα χωράφια.
Ακραίες καταστάσεις μεν, υπαρκτές δε.
-
**Καμπάνες και δίσκοι όχι της εκκλησίας, αλλά και σωλήνες όχι όμως του υδραυλικού. **
Τα σωληνάκια υψηλής πίεσης τα βάζουμε γιατί τα ελαστικά σωληνάκια ξεχειλώνουν με τον ζέσταμα των υγρών των φρένων και διαστέλλονται αφαιρώντας δύναμη από το φρενάρισμα και αίσθηση του πεντάλ από τον οδηγό.
Τα φρένα όταν ζεσταίνονται υπερβολικά, και υπάρχουν πολλές περιπτώσεις για να ζεσταθούν πολύ τα φρένα, η θερμοκρασία από τους δίσκους και τα τακάκια μεταφέρεται μέσω των εμβόλων των δαγκανών στα υγρά, όταν τα υγρά κρυώσουν στα σημεία που έρχονται σε επαφή με τα μεταλλικά μέρη του κυκλώματος των φρένων ( το μεταλλικό τμήμα των σωληνώσεων, τις κρύες δαγκάνες, την αντλία του φρένου ) δημιουργείται δρόσος, δηλαδή στα υγρά υπάρχει πλέον υγρασία, η υγρασία ξέρουμε ότι κατεβάζει το σημείο βρασμού των υγρών και όταν τα υγρά των φρένων ανεβάσουν πάλι θερμοκρασία, η υγρασία που ήδη έχει δημιουργηθεί δημιουργεί υδρατμούς.
Οι υδρατμοί αυτοί δημιουργούν ελαστικότητα στο πεντάλ αφού δεν βρίσκονται μόνο τα υγρά των φρένων στο κύκλωμα τα οποία είναι ασυμπίεστα, αλλά υπάρχει και αέρας από την εξάτμιση των υδρατμών, έτσι σε δυνατό φρενάρισμα το πεντάλ πάει στο πάτωμα και τα φρένα δεν έχουν τη δύναμη να σταματήσουν το αυτοκίνητα αφού στις δαγκάνες δεν εφαρμόζεται η απαιτούμενη δύναμη.
Αν τώρα έχουμε φαγωμένα τακάκια, τα υγρά ζεσταίνονται περισσότερο από την μεταφορά της θερμοκρασίας των δίσκων γιατί η πάστα είναι ελάχιστη και δεν απομονώνει επαρκώς τη θερμοκρασία η οποία μεταφέρεται από τους δίσκους στα έμβολα της κάθε δαγκάνας μέσω της μεταλλικής πλάτης των τακακιών.
Τα υγρά 5.1 όπως έχω αναφέρει διεξοδικά αρκετές φορές, είναι απόλυτα συμβατά με τα DOT4.0 και έχουν υψηλότερο σημείο βρασμού, αντέχουν και στο χρόνο περισσότερο, μόνο τα 5.1, είναι πιο λεπτόρρευστα και ειδικά φτιαγμένα για τις μικροβαλβίδες του ABS ( όχι τα 5.0 τα οποία είναι ασύμβατα με τα υπάρχοντα υγρά στα αυτοκίνητα μας και χρησιμοποιούνται στους αγώνες όπου υπάρχουν άλλες απαιτήσεις από τα φρένα ). Τα σωληνάκια υψηλής δεν έχουν καμία σχέση με τα DOT των υγρών.
Όταν οδηγούμε γρήγορα, σε κατάβαση από βουνό ή μέσα στην πίστα και έχουμε τα απλά μαμά τακάκια να περιμένουμε ότι θα πάθουμε fade στα φρένα μας.
Δηλαδή μέχρι να κρυώσουν πάλι τα φρένα, θα είμαστε χωρίς φρένα. Τα τακάκια διαβαθμίζονται ανάλογα με την πάστα τους σε θερμοκρασίες, τα κοινά τακάκια αντέχουν από 250 μέχρι 350oc, τα κάπως καλύτερα μέχρι 450-550, τα καλά από 550-700 και τα αγωνιστικά από 800>.Μέχρι τώρα αναφερόμουνα στο Fade που παθαίνουν τα φρένα από τα υγρά, το fade των δίσκων είναι κάτι άλλο, είναι ένα φαινόμενο που προέρχεται από την υψηλή θερμοκρασία των δίσκων, αν στους δίσκους έχουμε θερμοκρασίες μεγαλύτερες από την αντοχή των τακακιών τότε αρχίζει η αποσύνθεση της πάστας των και η εξάχνωση της συνδετικής κόλλας που συγκρατεί τα υλικά που αποτελούν την πάστα του τακακιού, οι ατμοί αυτοί εγκλωβίζονται ανάμεσα στο τακάκι και στο δίσκο και δεν επιτρέπουν να έρθουν τα τακάκια σε επαφή με τον δίσκο, έτσι το πεντάλ αποκτά μια ελαστικότητα και όση δύναμη και να βάλουμε στο πεντάλ τα φρένα δεν λειτουργούν αφού δεν υπάρχει τριβή μεταξύ του τακακιού και του δίσκου γιατί ανάμεσα τους υπάρχει ένα μαξιλάρι ατμών.
Η λύση εδώ είναι οι χαρακτοί ή τρυπητοί δίσκοι που επιτρέπουν τη διαφυγή των ατμών από τα υλικά των τακακιών, έτσι υπάρχει συνεχής επαφή δίσκου / τακακιού και έχουμε φρένα. Το χάραγμα ή οι τρύπες στους δίσκους δεν παίζει κανένα ρόλο στη θερμοκρασία τους, απεναντίας από τις τρύπες ξεκινάει το ράγισμα των δίσκων, ειδικά αν αυτές έχουν γίνει μετέπειτα και οι δίσκοι δεν έχουν υποστεί θερμικοί επεξεργασία που αφαιρεί τις τάσεις από το τρύπημα τους.
Όμως, αν το τακάκι είναι χαμηλής θερμοκρασίας πάλι βράζει, και μπορεί ο τρυπητός ή ο χαρακτός δίσκος να του επιτρέπει να φρενάρει αφού τα αέρια διαφεύγουν, αλλά η θερμοκρασία συνεχίζει να ανεβαίνει και βράζει τα υγρά των φρένων, οπότε πάλι δεν έχουμε φρένα, από άλλη αιτία αυτή τη φορά, από το fade των υγρών ( δες την παραπάνω αναφορά ) που δημιουργείται από την παρουσία υγρασίας στο υδραυλικό κύκλωμα των φρένων.
Όταν βράσουμε τα υγρά μας μία φορά, τότε πρέπει άμεσα να τα αλλάξουμε γιατί λόγω της συσσωρευμένης υγρασίας θα βράζουν αμέσως μόλις ζεσταθούν αρκετά.
Οι δίσκοι τώρα, αν ζεσταθούν υπερβολικά και κρυώσουν απότομα ( δεν χρειάζεται να βραχούν όπως νομίζουν πολλοί ) αρκεί από τους 500-700 βαθμούς να κρυώσουν 100 βαθμούς απότομα απλά και μόνο αφήνοντας το φρένο ώστε ο αέρας να κάνει την δουλειά του, δηλαδή να ψύξει τους δίσκους, αν αυτό συμβεί 2-3 φορές τότε οι δίσκοι στραβώνουν, όσο μεγαλύτεροι είναι τόσο ευκολότερα στραβώνουν, όσο παχύτεροι είναι τόσο δυσκολότερα στραβώνουν αφού έχουν μεγαλύτερη θερμοχωρητικότητα.
Παράδειγμα ακραίο μεν αλλά ενδεικτικό.
Οι δίσκοι του Renault 21 turbo έχουν διάσταση 285Χ21mm
Οι δίσκοι του Nissan Skyline έχουν διάσταση 280Χ30, του R21 σε 4-5 δυνατά φρεναρίσματα έχουν στραβώσει και ραγίσει, του Skyline δεν παθαίνουν τίποτα.Το κλειδί εδώ είναι η θερμοκρασία Δέλτα, δηλαδή το περιθώριο της θερμοκρασίας που έχουν τα υλικά όταν θερμαίνονται και ψύχονται χωρίς να μεταβάλλονται οι ιδιότητες τους, εδώ στους δίσκους και στα πλατό υλικό είναι το φαιό μαντέμι.
Αν ένα υλικό, οι μαντεμένιοι μας δίσκοι εν προκειμένω, λειτουργήσουν έξω από θερμοκρασιακά όρια της αντοχής τους, έχουμε παραμορφώσεις και ραγίσματα, η θερμοκρασία Δέλτα ποικίλει ανάλογα με τις διαστάσεις τους, το πάχος τους και το θερμοκρασιακό τους φορτίο.
Το πρόβλημα του στραβώματος και του ραγίσματος των δίσκων, καθώς και της υπερθέρμανσης των υγρών των φρένων έρχεται να λύσουν οι αλουμινένιες καμπάνες αφού επιτρέπουν την διαστολή των θερμών δίσκων προς όλες τις κατευθύνσεις ισόποσα, και δεν επιτρέπουν το στράβωμα των δίσκων λόγω ακριβώς της έλλειψης του μαντεμένιου κέντρου.
Το οποίο μαντεμένιο κέντρο όντας άκαμπτο, δεν επιτρέπει στην εξωτερική πλευρά του δίσκου που έχει διασταλεί περισσότερο από ότι στο κέντρο του από την υπερβάλλουσα θερμοκρασία, να επανέλθει στις αρχικές του διαστάσεις, σε αντίθεση με την αλουμινένια καμπάνα που επιτρέπει στον δίσκο να επανέλθει τελείως στις διαστάσεις του αφού η σύνδεση της καμπάνας με τον δίσκο έχει ελαστικότητες λόγω της σύνδεσης, αλλά και του λόγω του διαφορετικού βαθμού διαστολής / συστολής που έχει το αλουμίνιο σε σχέση με το μαντέμι, με αποτέλεσμα να μη στραβώνει ο δίσκος, και αφού δεν στραβώνει δεν ραγίζει γιατί δεν συσσωρεύει τάσεις.
Ταυτόχρονα η αλουμινένια καμπάνα διατηρεί τον δίσκο σε χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας λειτουργώντας σαν θερμοασπίδα αφού αποβάλλει ταχύτερα τη θερμοκρασία, άρα ο δίσκος αναπτύσσει χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας και έτσι η χαμηλότερη θερμοκρασία του δίσκου που θα περάσει στα έμβολα της δαγκάνας δεν θα βράσει τα υγρά.
Επίσης διατηρεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία και τα ρουλεμάν των άκρων μην υπερθερμαίνοντας το γράσο τους ώστε αυτό να διατηρήσει χαμηλότερο ιξώδες και έτσι να μη διαφύγει μια ποσότητα του έξω από το ρουλεμάν, επίσης διατηρώντας πιο σφιχτό το γράσο λόγω της χαμηλότερης θερμοκρασίας του, υπάρχει καλύτερη προστασία από τα υψηλά φορτία που δέχεται το ρουλεμάν στις απαιτητικές στροφές του αυτοκινήτου σε μια γρήγορη διαδρομή, σε ένα αγώνα ή σε κάποιο Track-Day.
Όλα αυτά τα χαριτωμένα συμβαίνουν όταν ζητάμε από το αυτοκίνητο μας να υπερβεί τη συνήθη του χρήση, για στην απλή καθημερινή του χρήση, ένα σετ τακάκια λίγο καλύτερα από τα μαμά, ένα σετ σωληνάκια υψηλής και φρέσκα υγρά DOT 5.1 ή πολύ καλής ποιότητας DOT 4.0 είναι υπεραρκετά σε όλες τις περιπτώσεις, αρκεί να μη χρειαστεί φρενάρισμα πανικού στην Εθνική οδό με πάνω από 160 χλμ. γιατί το πιθανότερο είναι να μείνουμε από φρένα, ειδικά αν έχουμε πολύ φαγωμένα τακάκια.
Βέβαια τα γρήγορα αυτοκίνητα τούρμπο που μαζεύουν εύκολα χλμ από σημείο σε σημείο χρειάζονται κάτι παραπάνω, πχ στην πίστα είδαμε ότι τα Megane είχανε παράπονα με τα φρένα τους αν και φοράνε 4πίστονες brembo, αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να μπουν στην πίστα με φρέσκα καλά τακάκια και φρέσκα καλά υγρά, γιατί όταν κατεβαίνει στην ευθεία της πίστας των Μεγάρων με 180 χλμ και πρέπει να φρενάρει οριακά για να στρίψει, και μετά σε 5-6' φθάνει με πάνω από 150 χλμ στην επόμενη στροφή όπου υπάρχει εκ νέου γερό φρενάρισμα, τα φρένα λοιπόν πρέπει να είναι σε άψογη κατάσταση από όλες τις πλευρές, γιατί μετά από 3-4 γρήγορους γύρους το αυτοκίνητο αντί να φρενάρει πάει ίσια στα χωράφια.
Ακραίες καταστάσεις μεν, υπαρκτές δε.
-
**Καμπάνες και δίσκοι όχι της εκκλησίας, αλλά και σωλήνες όχι όμως του υδραυλικού. **
Τα σωληνάκια υψηλής πίεσης τα βάζουμε γιατί τα ελαστικά σωληνάκια ξεχειλώνουν με τον ζέσταμα των υγρών των φρένων και διαστέλλονται αφαιρώντας δύναμη από το φρενάρισμα και αίσθηση του πεντάλ από τον οδηγό.
Τα φρένα όταν ζεσταίνονται υπερβολικά, και υπάρχουν πολλές περιπτώσεις για να ζεσταθούν πολύ τα φρένα, η θερμοκρασία από τους δίσκους και τα τακάκια μεταφέρεται μέσω των εμβόλων των δαγκανών στα υγρά, όταν τα υγρά κρυώσουν στα σημεία που έρχονται σε επαφή με τα μεταλλικά μέρη του κυκλώματος των φρένων ( το μεταλλικό τμήμα των σωληνώσεων, τις κρύες δαγκάνες, την αντλία του φρένου ) δημιουργείται δρόσος, δηλαδή στα υγρά υπάρχει πλέον υγρασία, η υγρασία ξέρουμε ότι κατεβάζει το σημείο βρασμού των υγρών και όταν τα υγρά των φρένων ανεβάσουν πάλι θερμοκρασία, η υγρασία που ήδη έχει δημιουργηθεί δημιουργεί υδρατμούς.
Οι υδρατμοί αυτοί δημιουργούν ελαστικότητα στο πεντάλ αφού δεν βρίσκονται μόνο τα υγρά των φρένων στο κύκλωμα τα οποία είναι ασυμπίεστα, αλλά υπάρχει και αέρας από την εξάτμιση των υδρατμών, έτσι σε δυνατό φρενάρισμα το πεντάλ πάει στο πάτωμα και τα φρένα δεν έχουν τη δύναμη να σταματήσουν το αυτοκίνητα αφού στις δαγκάνες δεν εφαρμόζεται η απαιτούμενη δύναμη.
Αν τώρα έχουμε φαγωμένα τακάκια, τα υγρά ζεσταίνονται περισσότερο από την μεταφορά της θερμοκρασίας των δίσκων γιατί η πάστα είναι ελάχιστη και δεν απομονώνει επαρκώς τη θερμοκρασία η οποία μεταφέρεται από τους δίσκους στα έμβολα της κάθε δαγκάνας μέσω της μεταλλικής πλάτης των τακακιών.
Τα υγρά 5.1 όπως έχω αναφέρει διεξοδικά αρκετές φορές, είναι απόλυτα συμβατά με τα DOT4.0 και έχουν υψηλότερο σημείο βρασμού, αντέχουν και στο χρόνο περισσότερο, μόνο τα 5.1, είναι πιο λεπτόρρευστα και ειδικά φτιαγμένα για τις μικροβαλβίδες του ABS ( όχι τα 5.0 τα οποία είναι ασύμβατα με τα υπάρχοντα υγρά στα αυτοκίνητα μας και χρησιμοποιούνται στους αγώνες όπου υπάρχουν άλλες απαιτήσεις από τα φρένα ). Τα σωληνάκια υψηλής δεν έχουν καμία σχέση με τα DOT των υγρών.
Όταν οδηγούμε γρήγορα, σε κατάβαση από βουνό ή μέσα στην πίστα και έχουμε τα απλά μαμά τακάκια να περιμένουμε ότι θα πάθουμε fade στα φρένα μας.
Δηλαδή μέχρι να κρυώσουν πάλι τα φρένα, θα είμαστε χωρίς φρένα. Τα τακάκια διαβαθμίζονται ανάλογα με την πάστα τους σε θερμοκρασίες, τα κοινά τακάκια αντέχουν από 250 μέχρι 350oc, τα κάπως καλύτερα μέχρι 450-550, τα καλά από 550-700 και τα αγωνιστικά από 800>.Μέχρι τώρα αναφερόμουνα στο Fade που παθαίνουν τα φρένα από τα υγρά, το fade των δίσκων είναι κάτι άλλο, είναι ένα φαινόμενο που προέρχεται από την υψηλή θερμοκρασία των δίσκων, αν στους δίσκους έχουμε θερμοκρασίες μεγαλύτερες από την αντοχή των τακακιών τότε αρχίζει η αποσύνθεση της πάστας των και η εξάχνωση της συνδετικής κόλλας που συγκρατεί τα υλικά που αποτελούν την πάστα του τακακιού, οι ατμοί αυτοί εγκλωβίζονται ανάμεσα στο τακάκι και στο δίσκο και δεν επιτρέπουν να έρθουν τα τακάκια σε επαφή με τον δίσκο, έτσι το πεντάλ αποκτά μια ελαστικότητα και όση δύναμη και να βάλουμε στο πεντάλ τα φρένα δεν λειτουργούν αφού δεν υπάρχει τριβή μεταξύ του τακακιού και του δίσκου γιατί ανάμεσα τους υπάρχει ένα μαξιλάρι ατμών.
Η λύση εδώ είναι οι χαρακτοί ή τρυπητοί δίσκοι που επιτρέπουν τη διαφυγή των ατμών από τα υλικά των τακακιών, έτσι υπάρχει συνεχής επαφή δίσκου / τακακιού και έχουμε φρένα. Το χάραγμα ή οι τρύπες στους δίσκους δεν παίζει κανένα ρόλο στη θερμοκρασία τους, απεναντίας από τις τρύπες ξεκινάει το ράγισμα των δίσκων, ειδικά αν αυτές έχουν γίνει μετέπειτα και οι δίσκοι δεν έχουν υποστεί θερμικοί επεξεργασία που αφαιρεί τις τάσεις από το τρύπημα τους.
Όμως, αν το τακάκι είναι χαμηλής θερμοκρασίας πάλι βράζει, και μπορεί ο τρυπητός ή ο χαρακτός δίσκος να του επιτρέπει να φρενάρει αφού τα αέρια διαφεύγουν, αλλά η θερμοκρασία συνεχίζει να ανεβαίνει και βράζει τα υγρά των φρένων, οπότε πάλι δεν έχουμε φρένα, από άλλη αιτία αυτή τη φορά, από το fade των υγρών ( δες την παραπάνω αναφορά ) που δημιουργείται από την παρουσία υγρασίας στο υδραυλικό κύκλωμα των φρένων.
Όταν βράσουμε τα υγρά μας μία φορά, τότε πρέπει άμεσα να τα αλλάξουμε γιατί λόγω της συσσωρευμένης υγρασίας θα βράζουν αμέσως μόλις ζεσταθούν αρκετά.
Οι δίσκοι τώρα, αν ζεσταθούν υπερβολικά και κρυώσουν απότομα ( δεν χρειάζεται να βραχούν όπως νομίζουν πολλοί ) αρκεί από τους 500-700 βαθμούς να κρυώσουν 100 βαθμούς απότομα απλά και μόνο αφήνοντας το φρένο ώστε ο αέρας να κάνει την δουλειά του, δηλαδή να ψύξει τους δίσκους, αν αυτό συμβεί 2-3 φορές τότε οι δίσκοι στραβώνουν, όσο μεγαλύτεροι είναι τόσο ευκολότερα στραβώνουν, όσο παχύτεροι είναι τόσο δυσκολότερα στραβώνουν αφού έχουν μεγαλύτερη θερμοχωρητικότητα.
Παράδειγμα ακραίο μεν αλλά ενδεικτικό.
Οι δίσκοι του Renault 21 turbo έχουν διάσταση 285Χ21mm
Οι δίσκοι του Nissan Skyline έχουν διάσταση 280Χ30, του R21 σε 4-5 δυνατά φρεναρίσματα έχουν στραβώσει και ραγίσει, του Skyline δεν παθαίνουν τίποτα.Το κλειδί εδώ είναι η θερμοκρασία Δέλτα, δηλαδή το περιθώριο της θερμοκρασίας που έχουν τα υλικά όταν θερμαίνονται και ψύχονται χωρίς να μεταβάλλονται οι ιδιότητες τους, εδώ στους δίσκους και στα πλατό υλικό είναι το φαιό μαντέμι.
Αν ένα υλικό, οι μαντεμένιοι μας δίσκοι εν προκειμένω, λειτουργήσουν έξω από θερμοκρασιακά όρια της αντοχής τους, έχουμε παραμορφώσεις και ραγίσματα, η θερμοκρασία Δέλτα ποικίλει ανάλογα με τις διαστάσεις τους, το πάχος τους και το θερμοκρασιακό τους φορτίο.
Το πρόβλημα του στραβώματος και του ραγίσματος των δίσκων, καθώς και της υπερθέρμανσης των υγρών των φρένων έρχεται να λύσουν οι αλουμινένιες καμπάνες αφού επιτρέπουν την διαστολή των θερμών δίσκων προς όλες τις κατευθύνσεις ισόποσα, και δεν επιτρέπουν το στράβωμα των δίσκων λόγω ακριβώς της έλλειψης του μαντεμένιου κέντρου.
Το οποίο μαντεμένιο κέντρο όντας άκαμπτο, δεν επιτρέπει στην εξωτερική πλευρά του δίσκου που έχει διασταλεί περισσότερο από ότι στο κέντρο του από την υπερβάλλουσα θερμοκρασία, να επανέλθει στις αρχικές του διαστάσεις, σε αντίθεση με την αλουμινένια καμπάνα που επιτρέπει στον δίσκο να επανέλθει τελείως στις διαστάσεις του αφού η σύνδεση της καμπάνας με τον δίσκο έχει ελαστικότητες λόγω της σύνδεσης, αλλά και του λόγω του διαφορετικού βαθμού διαστολής / συστολής που έχει το αλουμίνιο σε σχέση με το μαντέμι, με αποτέλεσμα να μη στραβώνει ο δίσκος, και αφού δεν στραβώνει δεν ραγίζει γιατί δεν συσσωρεύει τάσεις.
Ταυτόχρονα η αλουμινένια καμπάνα διατηρεί τον δίσκο σε χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας λειτουργώντας σαν θερμοασπίδα αφού αποβάλλει ταχύτερα τη θερμοκρασία, άρα ο δίσκος αναπτύσσει χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας και έτσι η χαμηλότερη θερμοκρασία του δίσκου που θα περάσει στα έμβολα της δαγκάνας δεν θα βράσει τα υγρά.
Επίσης διατηρεί σε χαμηλότερη θερμοκρασία και τα ρουλεμάν των άκρων μην υπερθερμαίνοντας το γράσο τους ώστε αυτό να διατηρήσει χαμηλότερο ιξώδες και έτσι να μη διαφύγει μια ποσότητα του έξω από το ρουλεμάν, επίσης διατηρώντας πιο σφιχτό το γράσο λόγω της χαμηλότερης θερμοκρασίας του, υπάρχει καλύτερη προστασία από τα υψηλά φορτία που δέχεται το ρουλεμάν στις απαιτητικές στροφές του αυτοκινήτου σε μια γρήγορη διαδρομή, σε ένα αγώνα ή σε κάποιο Track-Day.
Όλα αυτά τα χαριτωμένα συμβαίνουν όταν ζητάμε από το αυτοκίνητο μας να υπερβεί τη συνήθη του χρήση, για στην απλή καθημερινή του χρήση, ένα σετ τακάκια λίγο καλύτερα από τα μαμά, ένα σετ σωληνάκια υψηλής και φρέσκα υγρά DOT 5.1 ή πολύ καλής ποιότητας DOT 4.0 είναι υπεραρκετά σε όλες τις περιπτώσεις, αρκεί να μη χρειαστεί φρενάρισμα πανικού στην Εθνική οδό με πάνω από 160 χλμ. γιατί το πιθανότερο είναι να μείνουμε από φρένα, ειδικά αν έχουμε πολύ φαγωμένα τακάκια.
Βέβαια τα γρήγορα αυτοκίνητα τούρμπο που μαζεύουν εύκολα χλμ από σημείο σε σημείο χρειάζονται κάτι παραπάνω, πχ στην πίστα είδαμε ότι τα Megane είχανε παράπονα με τα φρένα τους αν και φοράνε 4πίστονες brembo, αυτό σημαίνει ότι έπρεπε να μπουν στην πίστα με φρέσκα καλά τακάκια και φρέσκα καλά υγρά, γιατί όταν κατεβαίνει στην ευθεία της πίστας των Μεγάρων με 180 χλμ και πρέπει να φρενάρει οριακά για να στρίψει, και μετά σε 5-6' φθάνει με πάνω από 150 χλμ στην επόμενη στροφή όπου υπάρχει εκ νέου γερό φρενάρισμα, τα φρένα λοιπόν πρέπει να είναι σε άψογη κατάσταση από όλες τις πλευρές, γιατί μετά από 3-4 γρήγορους γύρους το αυτοκίνητο αντί να φρενάρει πάει ίσια στα χωράφια.
Ακραίες καταστάσεις μεν, υπαρκτές δε.
-
πολυ καλο ποστ!
-
Πολύ καλή ανάλυση!
Μια φορά έχω μείνει από fade τακάκια και ήταν ο,τι πιο τρομακτικό στη ζωή μου. Απλά ΔΕΝ είχα φρένα, τίποτα απολύτως. Όταν τα ξαναπάτησα βέβαια μετά, το επόμενο δευτερόλεπτο, φρέναρα κανονικά. Αναρωτιόμουν γιατί να είναι τόσο έντονο και ξαφνικό φαινόμενο (καμία προειδοποίηση πριν), το να δημιουργείται στρώμα υδρατμών όμως το εξηγεί.Όταν είχα πάει Μέγαρα, το πήγα σέρβις και τα τακάκια είχαν μείνει φλούδα, πάχος όσο μια σελίδα βιβλίου... Φρέναρα κανονικά βέβαια σε όλα τα sessions (ήμουν τόσο τυχαιρός?). Διαφωνώ για το φρενάρισμα από τα 160, μια χαρά φρενάρουν τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα και μάλιστα έχουν τη δύναμη να μπλοκάρουν τους τροχούς σε αυτήν την ταχύτητα (δοκιμασμένο...).
-
Διαφωνώ για το φρενάρισμα από τα 160, μια χαρά φρενάρουν τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα και μάλιστα έχουν τη δύναμη να μπλοκάρουν τους τροχούς σε αυτήν την ταχύτητα (δοκιμασμένο...).
Το μπλοκάρισμα δεν ανεβάζει την θερμοκρασία σε επικίνδυνα επίπεδα γιατί δεν υπάρχει τριβή των τακακιών με τον δίσκο, αφού ο δίσκος είναι ακινητοποιημένος, αν όμως από τα 160 χλμ φρενάρεις μέχρι τα 40 χλμ που είναι φρενάρισμα διάρκειας αρκετών δευτερολέπτων με συνεχή άνοδο της υερμοκρασίας, η θερμοκρασία θα περάσει σε χρόνο dt τους 300 - 350 οc, αν έχεις απλά τακάκια και είναι μάλιστα μισοφαγωμένα, δεν θέλω να το σκέπτομαι τι θα γίνει, μάλλον στα τελευταία μέτρα 10-20 μέτρα δεν θα έχεις φρένα.
-
Ειναι εγκληματικο που υπαρχουν ακομα απλα τακακια που αντεχουν θερμοκρασιες μεχρι 200 βαθμους π.χ.
Το κοστος για τις εταιριες ειναι αστειο, και για εναν ιδιωτη το ιδιο, για να βαλει ενα αξιοπρεπες τακακι.
Ποσο μαλλον οταν τα σημερινα αμαξια ξεπερνανε τα 1200 κιλα αδεια.1 ερωτηση γιατι μου εχει συμβει : τι γινεται οταν ξεκινας πρωι πρωι μια κρυα μερα του χειμωνα και κατεβαινεις μια κατηφορα χωρις να χεις ακουμπησει φρενο και ξαφνικα πεταγεται κατι και πρεπει να σταματησεις? Εχεις φρενα??? Τα τακακια κρυα (μιλαμε για 0 βαθμους) δεν εχουν μεγαλυτερη πιθανοτητα να μην λειτουργησουν σωστα και να μπλοκαρουν τον δισκο?
-
Ναι, συμβαίνει αυτό.
Όσο πιο fast είναι ένα τακάκι, τόσο περισσότερη ( αρχική ) θερμοκρασία πρέπει να έχει για να δαγκώσει, ειδικά το χειμώνα που μαζεύει υγρασία θέλει 2-3 ελαφρά πατήματα ώστε να εξατμιστούν οι όποιες υγρασίες από τις επιφάνεις τακακιών / δίσκων, όλα τα τακάκια καλό είναι να τα πατάμε λίγο μόλις ξεκινάμε για να είναι έτοιμα, όσο λοιπόν πιο fast το τακάκι, τόσο μεγαλύτερη θερμοκρασία λειτουργίας χρειάζεται για να αρχίσει να δουλεύει.
Μπορεί οι διαφημίσεις τους να λένε πχ 0-550 οc αλλά δεν ισχύει πάντα, άλλα χρειάζονται πχ 60ο για να αρχίσουν να πιάνουν, και άλλα 80ο, άσχετα αν και τα δύο έχουν παράθυρο λειτουργίας 0-550, Είναι ανάλογα τις πάστες που βάζει κάθε κατασκευαστής. Προσοχή λοιπόν τον χειμώνα, και ας κάνει ο καθένας τη δοκιμή του να δεί πότε είναι έτοιμα τα τακάκια του ώστε να μην ξαφνιαστεί όταν τύχει το απρόοπτο.
-
Καταρχήν δεν υπάρχουν τακάκια εγκεκριμένα για κυκλοφορία που να αντέχουν μέχρι 200 Κελσίου, ακόμη και τα απλά φτάνουν περισσότερο.
1 ερωτηση γιατι μου εχει συμβει : τι γινεται οταν ξεκινας πρωι πρωι μια κρυα μερα του χειμωνα και κατεβαινεις μια κατηφορα χωρις να χεις ακουμπησει φρενο και ξαφνικα πεταγεται κατι και πρεπει να σταματησεις? Εχεις φρενα???
α. Αφού σου συνέβη, μάλλον είχες φρένα.
β. Ναι, έχεις κάποια φρένα, ιδαίτερα αν είναι νορμάλ τακάκια. Άμα βάλεις τίποτα αγωνιστικά για καλύτερα, τότε είναι που μπορεί να φας τα μούτρα σου, ιδιαίτερα αν δεν τα έχεις 'στρώσει' . Δες π.χ. το πρώτο διάγραμμα* που ο συντελεστής τριβής των συγκεκριμένων αγωνιστικών τακακίων που κάποιοι βάζουν ΄για καλύτερα΄είναι 0,45 στους 300 βαθμούς, ενώ όσο αυξάνει η θερμοκρασία φτάνουν τα 0,7 στους 550, μέχρι κάποιο σημείο φυσικά συμβαίνει αυτό. Πιο χαμηλά εννοείται ότι είναι ακόμη χειρότερα. Επαναπαυόμενος λοιπόν ο οδηγός ότι έχει καλά φρένα, γιατί την προηγούμενη είχε πάει στα Μέγαρα και φρενάριζε ωραία (αλλά έχει ξεχάσει εντωμεταξύ ότι είχε άλλη θερμοκρασία στα φρένα) ή γιατί έτσι του είπανε στο μαγαζί για να του τα πάρουνε, την πατάει μια χαρά.
http://www.ebcbrakes.com/automotive/ebc_disc_pads_for_racing/index.shtml
-
Οταν κατεβαινουμε Πχ στην Ψαθα με φυσιολογικη οδηγηση μπορει να συμβει fade? Ειναι καποια σημεια που θελουν παρατεταμενο φρενο αρκετων δευτερολεπτων και δεν γινεται να περιορισουμε την χρηση του φρενου. Τι κανουμε σε αυτη την περιπτωση?
Επισης οταν τα τακακια εχουν στην μεση ενα διαχωριστικο κενο ειναι για να φευγουν οι ατμοι απο πιθανη υπερθερμανση?
-
Στην Ψάθα προσωπικά κατεβαίνω όλη την κατηφόρα με δευτέρα και αφήνω τις στροφές του κινητήρα να ανέβουν στις 4000-5000 και κρατάω σταθερή την ταχύτητα τσιμπώντας που και που το φρένο.
-
Ο χρήστης cson έγραψε:
Οταν κατεβαινουμε Πχ στην Ψαθα με φυσιολογικη οδηγηση μπορει να συμβει fade? Ειναι καποια σημεια που θελουν παρατεταμενο φρενο αρκετων δευτερολεπτων και δεν γινεται να περιορισουμε την χρηση του φρενου. Τι κανουμε σε αυτη την περιπτωση?Επισης οταν τα τακακια εχουν στην μεση ενα διαχωριστικο κενο ειναι για να φευγουν οι ατμοι απο πιθανη υπερθερμανση?
Στη μέση το διαχωριστικό είναι για να φεύγουν τα ρινίσματα της πάστας αλλά και τα αέρια, δεν έχουν βέβαια όλα τα τακάκια αυτό το χάραγμα.
Αν κατεβαίνεις νορμάλ δεν θα έχεις πρόβλημα αν έχεις φρέσκα τακάκια και υγρά, αν πας λίγο πιο σιγά σίγουρα δεν θα έχεις πρόβλημα, αν δαγκώσεις την ταυτότητα σίγουρα θα πας έξω στα γκρέμια / χωράφια κλπ. Οι θερμοκρασίες στα φρένα είναι συνάρτηση της ταχύτητας και του φορτίου στο τετράγωνο.
-
Μετα απο παρατεταμενη καταβαση παρατηρω στο φρεναρισμα να τρεμει το τιμονι. Μονο ομως οταν εχουν αναψει τα φρενα απο καταβαση. Μετα που θα βγω σε ευθυ δρομο και κρυωσουν σταματαει. Υποδηλωνει κατι αυτο?
-
Θεωρητικα το τρεμουλο στο τιμονι οταν φρεναρεις ειναι στραβες δισκοπλακες. Αλλα μετα λες οτι ειναι οκ...
-
Τελειωμένα τακάκια παρουσιάζουν τέτοια συμπεριφορά, ειδικά υπό πίεση.
-
Ο χρήστης nickolas έγραψε:
Πολύ καλή ανάλυση!
Μια φορά έχω μείνει από fade τακάκια και ήταν ο,τι πιο τρομακτικό στη ζωή μου. Απλά ΔΕΝ είχα φρένα, τίποτα απολύτως. Όταν τα ξαναπάτησα βέβαια μετά, το επόμενο δευτερόλεπτο, φρέναρα κανονικά. Αναρωτιόμουν γιατί να είναι τόσο έντονο και ξαφνικό φαινόμενο (καμία προειδοποίηση πριν), το να δημιουργείται στρώμα υδρατμών όμως το εξηγεί.Όταν είχα πάει Μέγαρα, το πήγα σέρβις και τα τακάκια είχαν μείνει φλούδα, πάχος όσο μια σελίδα βιβλίου... Φρέναρα κανονικά βέβαια σε όλα τα sessions (ήμουν τόσο τυχαιρός?). Διαφωνώ για το φρενάρισμα από τα 160, μια χαρά φρενάρουν τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα και μάλιστα έχουν τη δύναμη να μπλοκάρουν τους τροχούς σε αυτήν την ταχύτητα (δοκιμασμένο...).
Για κανονικά τακάκια, όταν τα ζορίσεις και ζεσταθούν βγάζουν καπνό και μυρίζουν.
Υπολόγισε σε πόσα φρεναρίσματα άρχισαν να καπνίζουν, περίπου σε τόσα φρεναρίσματα δεν θα έχεις καθόλου φρένα (pad fade).
Όταν τα τακάκια ζεσταίνονται τόσο πολύ μπορεί να αρχίσουν να ξεκολλάνε και κομμάτια.Νομίζω ότι τα φρένα αντέχουν φρενάρισμα από 160.
Όταν τα αμάξια είχαν ταμπούρα μπροστά, τότε υπήρχε ένα πρόβλημα (σχεδόν έχανες τα φρένα) με σταμάτημα από τα 160.Μετα απο παρατεταμενη καταβαση παρατηρω στο φρεναρισμα να τρεμει το τιμονι. Μονο ομως οταν εχουν αναψει τα φρενα απο καταβαση. Μετα που θα βγω σε ευθυ δρομο και κρυωσουν σταματαει. Υποδηλωνει κατι αυτο?
Οι δίσκοι σου είναι λίγο 'στραβοί' όταν είναι κρύοι αλλά δεν το καταλαβαίνεις.
Όταν ζεσταθούν 'στραβώνουν' περισσότερο και τραντάζουν.Οι περισσότεροι στραβοί δίσκοι όταν ζεσταίνονται στραβώνουν περισσότερο.
(στραβοί δεν είναι η ακριβής περιγραφή, έχουν φαγωθεί και έχουν ανομοιόμορφο πάχος και όταν ζεσταίνονται στραβώνουν κανονικά)
-
α. Αφού σου συνέβη, μάλλον είχες φρένα.
β. Ναι, έχεις κάποια φρένα, ιδαίτερα αν είναι νορμάλ τακάκια. Άμα βάλεις τίποτα αγωνιστικά για καλύτερα, τότε είναι που μπορεί να φας τα μούτρα σου, ιδιαίτερα αν δεν τα έχεις 'στρώσει' . Δες π.χ. το πρώτο διάγραμμα* που ο συντελεστής τριβής των συγκεκριμένων αγωνιστικών τακακίων που κάποιοι βάζουν ΄για καλύτερα΄είναι 0,45 στους 300 βαθμούς, ενώ όσο αυξάνει η θερμοκρασία φτάνουν τα 0,7 στους 550, μέχρι κάποιο σημείο φυσικά συμβαίνει αυτό. Πιο χαμηλά εννοείται ότι είναι ακόμη χειρότερα. Επαναπαυόμενος λοιπόν ο οδηγός ότι έχει καλά φρένα, γιατί την προηγούμενη είχε πάει στα Μέγαρα και φρενάριζε ωραία (αλλά έχει ξεχάσει εντωμεταξύ ότι είχε άλλη θερμοκρασία στα φρένα) ή γιατί έτσι του είπανε στο μαγαζί για να του τα πάρουνε, την πατάει μια χαρά.
http://www.ebcbrakes.com/automotive/ebc_disc_pads_for_racing/index.shtml
Δεν εχει συμβει ποτε να χρειαστω να φρεναρω αποτομα αλλα μου συμβαινει καθε μερα τις κρυες μερες. Ειναι μια κατηφορα που την περναω καθε μερα οταν βγαινω απο το σπιτι μου κι εχει ενα στοπ. Πλεον εχω μαθει και οταν εχει πολυ κρυο παταω το φρενο 1-2 δευτερολεπτα πιο νωρις απο το κανονικο γιατι αργει λιγο να πιασει το τακακι μεχρι να ερθει σε καποια Α θερμοκρασια. Την 1η φορα ομως τρομαξα γιατι ειχα 0 αποκριση στο φρενο για 1 δευτερολεπτο.
Αλλα σκεφτομουν οτι αν πχ χρειαζοταν να το πατησω ολο μεσα πολυ πιθανον να ειχα θεμα με μπλοκαρισμα απο το 'τιποτα'.
Για τα αγωνιστικα τακακια το ξερω προφανως δε γινεται να εχεις καποια καλα χωρις τις αντιστοιχες παρενεργειες!
-
Εεεεε δεν είναι δυνατόν σε τέτοια ενότητα και να μην μπορώ να γράψω κάτι!!!!…..
Σίγουρα όταν ανοίγει ο φίλος 21, και κυκλοφορεί και ο λέοντας….. μούγκα εγώ!!!.
Να μου επιτρέψετε να δώσω μια συμβουλή.
Λέω σε όλους τους πελάτες μου, εάν κατεβαίνουν κατηφόρα με έντονα φρένα, η φρενάρουν με μεγάλη ταχύτητα, και πρέπει να κολλήσουν στον σταματημένο μπροστινό, να κάνουν το εξής. Να αφήσουν απόσταση από τον μπροστινό εάν είναι κατηφόρα, και να μην ‘κοκαλώσουν’ κοντά του. Έτσι θα τους δοθεί η δυνατότητα να αμολάμε ελαφρά το φρένο, να κυλάει ελαφρά το αυτοκίνητο. Έτσι το θερμουϊτ των φρένων δεν θα είναι υπό πίεση στο ίδιο σημείο. Έτσι όταν απάγετε η θερμοκρασία στους δίσκους θα είναι συμμετρικά, και θα αποφεύγονται στρεβλώσεις από την υπερθέρμανση.
Όπως και μετά παρατεταμένων φρένων, δεν παρκάρουμε και τραβάμε το χειρόφρενο τέζα. Το συρματόσκοινο του χειρόφρενου, λόγο θερμοκρασίας έχει διασταλεί. Παγώνοντας συστέλλετε και το σφίξιμο γίνετε τέζα+!. Τότε περνούμε ταμπουρά αυγά!!!...
Ευχαριστώ.
Α. -
Ενδιαφέρον θέμα. Θα ήθελα μια οδηγική συμβουλή σχετική με αυτό.
Οδηγώ σε πολύ κατηφορική διαδρομή 'φορτωμένος' με 3-4 επιβάτες με μια BMW compact 1600 cc. Υπάρχουν πολλές ευθείες αρκετά/πολύ κατηφορικές, στο τέλος των οποίων πρέπει να φρενάρω αρκετά, επειδή ακολουθεί φουρκέτα, την οποία περνάω με δευτέρα ταχύτητα. Είναι καλύτερα να φρενάρω δυνατά πριν από τη στροφή (έχω όμως 'μαζέψει' αρκετά χλμ./ώρα, όποτε χρειάζεται δυνατό φρενάρισμα), ή να φρενάρω για μεγαλύτερο διάστημα, αλλά πιο απαλά; Επίσης όταν η ευθεία πριν από την κατηφορική φουρκέτα είναι 200-300 μέτρα, πως αξιοποιώ αποτελεσματικότερα την επιβράδυνση του κινητήρα; Οι συμβουλές με δεδομένο ότι στόχος δεν είναι η ταχύτητα, αλλά η ασφάλεια, και η 'προστασία' του αυτοκινήτου και των φρένων.
Ευχαριστώ.
Jacob
-
Να μαζεψεις χιλιομετρα στην κατηφορα με μικροτερη σχεση στο κιβωτιο κι ας ειναι σε πολλες στροφες ο κινητηρας, και οταν προετοιμαζεσαι για φρεναρισμα να βαλεις την 2α να συμπλεκταρεις και ταυτοχρονα να φρεναρεις... Χρησιμοποιησε οσο περισσοτερο γινεται το 'φρενο' της 2ας πριν πατησεις φρενο, ετσι μολις πατησεις το φρενο τ αμαξι θα κοψει αρκετα. Στα τελευταια μετρα πατα περισσοτερο το φρενο για λιγο χρονικο διαστημα μεχρι να κοψεις στην επιθυμητη ταχυτητα.
Μην φοβασαι να πας τις στροφες του κινητηρα ψηλα, αν δε πατας γκαζι μονο ο συμπλεκτης φθειρεται λιγο στην αλλαγη απο 3η-2α.
Γιατί και πως, καταστρέφονται τα φρένα μας όταν τα πιέζουμε