-
Ο χρήστης johnkyr έγραψε:
το ότι μαυρίζουν !!!! είναι καλό σημάδι ... γιατί δείχνει ότι καθαρίζουν ....Φίλε μου επέτρεψέ μου να διαφωνίσω διότι τα λάδια όταν βγαίνουν μαύρα υπάρχουν ΜΟΝΟ 3 εξηγήσεις: 1) Ο κινητήρας δουλεύει συνέχεια κόκκινο και τα καυσαέρια λόγω του ότι το εμβολο είναι σκισμένο περνούν απο το χώρο καύσης στο χώρο λίπανσης. 2)Το λάδι που του βάζεις έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε θείο και 3) τα λαδάκια καλο είναι να τα αλλάζουμε νωρίτερα κατα 500 χλμ αποτι λέει ο κατασκευαστής γιατι στεγνώνουν και γίνονται πίσσα (και δεν γίνονται νερό που λενε όλοι..) ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!
-
Ο χρήστης JAPAN_POWER έγραψε:
το ότι μαυρίζουν !!!! είναι καλό σημάδι ... γιατί δείχνει ότι καθαρίζουν ....
Φίλε μου επέτρεψέ μου να διαφωνίσω διότι τα λάδια όταν βγαίνουν μαύρα υπάρχουν ΜΟΝΟ 3 εξηγήσεις: 1) Ο κινητήρας δουλεύει συνέχεια κόκκινο και τα καυσαέρια λόγω του ότι το εμβολο είναι σκισμένο περνούν απο το χώρο καύσης στο χώρο λίπανσης. 2)Το λάδι που του βάζεις έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε θείο και 3) τα λαδάκια καλο είναι να τα αλλάζουμε νωρίτερα κατα 500 χλμ αποτι λέει ο κατασκευαστής γιατι στεγνώνουν και γίνονται πίσσα (και δεν γίνονται νερό που λενε όλοι..) ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!
Νωρίτερα κατα 500 ολόκληρα χιλιόμετρα
-
το λαδι πρεπει να βγαινει μαυρο αν κανει σωστα τη δουλεια του και καθαριζει τον κινητηρα και στην αλλαγη παιρνει τη μουργα μαζι του....
-
Κι αν δεν το λέει ο Κατασκευαστής, αλλά ο Εισαγωγέας?
Μας κάνει?
-
Ο χρήστης mesastou έγραψε:
Παιδια σας ευχαριστω για την βοηθεια σας
νομιζω πως κατεληξα στο MOBIL 1 ADVANCED FUEL ECONOMY 0W20 επειδη το HTHS του, ειναι 2,6 οσο και αυτο του 0w20 τογιοτολαδου που δεν φερνει η αντιπροσωπια στην Ελλαδα διοτι μας εχει γραμμενους
To REDLINE 0W20 εχει HTHS 2.7 και το AMSOIL εχει 2,8
Απ΄ οτι ειδα υπαρχει και το MOTUL ECO LITE με HTHS 2,6 αλλά ειναι πανακριβο 25 € το λιτροΠροτιμησε τα Mobil 1 γιατι τα Red Line και τα Amsoil δεν εχουν εγκριση API SM/SL και μπορει να εχεις προβλημα με την εγγυηση.
Σωστό αυτό αν και δεν δίνουν σημασία τα συνεργεία. Το γράφουν πάνω αλλά δεν έχουν το σήμα και δεν είναι και στην επίσημη λίστα:
http://eolcs.api.org/FindBrandByViscosi ... sity=0W-20
Σε αυτή βλέπω πως υπάρχει το Motul Eco Lite καθώς και κάποιο Valvoline.
Κακώς δεν υπάρχουν τα λάδια που πιστοποιείη ίδια η toyota στην Ελλάδα. Ή μήπως υπάρχουν; Θα έπρεπε και μάλιστα σε λογικές τιμές (κάτω από 15eur)
Πριν 4 χρόνια δεν είχα πολλές επιλογές και έτσι ξεκίνησα με Torco SR1 και στην συνέχεια έβαλα Redline 5w20 και στις 2 περιπτώσεις στο Forester που έχω. Το πολύ να συμπλήρωνα μισό λίτρο κάθε χρόνο περίπου που κάνω τις αλλαγές.Και εγω εχω ενα Auris 1.6 124hp και το manual λεει ακριβως τα ιδια με του φιλου με το Yaris 1.33. Το προτινωμενο ιξωδες ειναι 0W20. Το θεμα ειναι ενα τετοιο λιπαντικο θα αντεξει για ενα χρονο ή 15000χλμ σε μια χωρα σαν την Ελλαδα με 6 μηνες θερμοκρασια πανω απο 30 βαθμους, κολλημενο στην κινηση καθε μερα για 2 ωρες και το αμαξι να στροφαρει στα κοκκινα τουλαχιστον 20 φορες τη ημερα ?
Υποψιν πως το λαδι θα πρεπει να ειναι πιστοποιημενο με API SM/SL.Ότι πρέπει το ψιλό λάδι για να στροφάρεις στα κόκκινα, αν το δουλεύεις σε χαμηλο-μεσαίες τότε το ψιλό δεν έχει πολύ νόημα. Η κίνηση δεν είναι πρόβλημα για το σύστημα λίπανσης αλλά για το σύστημα ψύξης. Τέλος, γιατί να δημιουργήσεις ανοχές σε ένα σύγχρονο κινητήρα κατασκευασμένο για τέτοια λάδια; Αν σου καίει αρκετά ή σε χρήση πίστας/αναβάσεις τότε έχει νόημα να πας σε παχύτερο.
Συμφωνα απολυτα με την αποψη σου για τα λεπτορευστα (0W20). Εχω διαβασει ατελειωτες σελιδες σε φορουμ (4τροχοι, bitog, κτλ..) και ολοι συνηγορουν υπερ των λεπτορευστων (σε οποιους κινητηρες τα συστηνει ο κατασκευαστης βεβαια). Το προβληματα ειναι 2 :
-
Στην Ελλαδα ειναι ελαχιστες οι εταιριες που φερνουν 0W20, και οσες φερνουν τα εχουν πολυ ακριβα.
-
Συμφωνω οτι η κίνηση δεν είναι πρόβλημα για το σύστημα λίπανσης αλλά για το σύστημα ψύξης αλλα για εναν κινητηρα που δουλευει κατα 90% στην πολη, σε συνθηκες πολυ αυξημενης κινησης, με υψηλες εξωτερικες θερμοκρασιες ειναι λιγο επιφοβο ενα τοσο λεπτο λαδι επειδη εχει και χαμηλο δεικτη HT/HS και ειναι πιθανοτερο να εξατμιστει πιο ευκολα. Σιγουρα θα ρεει ευκολοτερα απο ενα χW30 αλλα αμα ενα χW30 'λεπτυνει' θα πεσει στην κατηγορια χW20 ενω αμα λεπτυνει ενα χW20 θα πεσει λογικα σε κατηγορια που δεν μπορει να προστατευσει τον κινητηρα αρκετα.
Επισης ο καθε κινητηρας εχει διαφορετικο συστημα ψυξης. Για παραδειγμα ενα Subaru Forester μπορει να εχει καλυτερο συστημα ψυξης απο ενα Toyota Auris ή ο θερμοστατης του να ανοιγει σε χαμηλοτερες θερμοκρασιες απο του Auris. Αρα κατα συνεπεια μπορει να μην αναγκαζει το λαδι του να δουλευει σε τοσο υψηλες θερμοκρασιες.
Ολα αυτα ειναι υποθετικα επειδη δεν μπορω να γνωριζω σε ποιους βαθμους ανοιγει ο θερμοστατης και κατα συνεπεια σε τι θερμοκρασιες δουλευει ο κινητηρας μου.
Εχω δει περιπτωσεις οπου ενα λαδι μετα απο καποια χιλιομετρα λεπταινει και αλλες οπου γινεται πιο παχυρευστο. Ενα χW20 εξασφαλιζει καλυτερη ευστοφια και ειναι πιο λεπτορευστο απο ενα xW20 με αποτελεσμα να απαγαγει καλυτερα τη θερμοτητα αλλα αμα καιγεται ευκολοτερα και δεν καταφερνει να διατηρησει ενα ισχυρο λιπαντικο φιλμ δεν ξερω τελικα αμα προστατευει καλυτερα τον κινητηρα απο ενα xW30Οποιαδηποτε αποψη ειναι δεκτη και επιθυμητη.
-
-
Ο χρήστης nippon έγραψε:
...
Το προβληματα ειναι 2 :- Στην Ελλαδα ειναι ελαχιστες οι εταιριες που φερνουν 0W20, και οσες φερνουν τα εχουν πολυ ακριβα.
Αν βάλεις και τα 5w20 μέσα - με ελάχιστες πρακτικές διαφορές ειδικά για την Ελλάδα - τότε δεν είναι λίγα.
Με μία αναζήτηση w20 στο γνωστό e-shop έχουμε 9 λάδια! Πριν κάπου 3,5 χρόνια νομίζω ήταν 2-3 μόνο. Τιμές από 5 μέχρι 14. Φυσικά υπάρχουν και κάποιοι που έχουν εξωφρενικές τιμές, μάλλον έχουν χάσει την επαφή με την πραγματικότητα ή δεν θέλουν να πουλήσουν το συγκεκριμένο και αναγκάστηκαν να το φέρουν μετά από πιέσεις τρίτων, δεν έχω ιδέα- Συμφωνω οτι η κίνηση δεν είναι πρόβλημα για το σύστημα λίπανσης αλλά για το σύστημα ψύξης αλλα για εναν κινητηρα που δουλευει κατα 90% στην πολη, σε συνθηκες πολυ αυξημενης κινησης, με υψηλες εξωτερικες θερμοκρασιες ειναι λιγο επιφοβο ενα τοσο λεπτο λαδι επειδη εχει και χαμηλο δεικτη HT/HS και ειναι πιθανοτερο να εξατμιστει πιο ευκολα. Σιγουρα θα ρεει ευκολοτερα απο ενα χW30 αλλα αμα ενα χW30 'λεπτυνει' θα πεσει στην κατηγορια χW20 ενω αμα λεπτυνει ενα χW20 θα πεσει λογικα σε κατηγορια που δεν μπορει να προστατευσει τον κινητηρα αρκετα.
Κάτι τέτοιο δεν παρατήρησα στις δικές μου αναλύσεις ούτε στο forester ούτε στο Corsa. Επίσης καλό διατηρήθηκε και το flashpoint. (η ανάλυση του corsa έχει συζητηθεί στο παρελθόν)
Επισης ο καθε κινητηρας εχει διαφορετικο συστημα ψυξης. Για παραδειγμα ενα Subaru Forester μπορει να εχει καλυτερο συστημα ψυξης απο ενα Toyota Auris ή ο θερμοστατης του να ανοιγει σε χαμηλοτερες θερμοκρασιες απο του Auris. Αρα κατα συνεπεια μπορει να μην αναγκαζει το λαδι του να δουλευει σε τοσο υψηλες θερμοκρασιες.
Ολα αυτα ειναι υποθετικα επειδη δεν μπορω να γνωριζω σε ποιους βαθμους ανοιγει ο θερμοστατης και κατα συνεπεια σε τι θερμοκρασιες δουλευει ο κινητηρας μου.Δεν έχω κάτι να πω εδώ πέρα από το ότι δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιοι πειράζουν τον θερμοστάτη προς τα κάτω.
Εχω δει περιπτωσεις οπου ενα λαδι μετα απο καποια χιλιομετρα λεπταινει και αλλες οπου γινεται πιο παχυρευστο. Ενα χW20 εξασφαλιζει καλυτερη ευστοφια και ειναι πιο λεπτορευστο απο ενα xW30**(διόρθωσή μου)** με αποτελεσμα να απαγαγει καλυτερα τη θερμοτητα αλλα αμα καιγεται ευκολοτερα και δεν καταφερνει να διατηρησει ενα ισχυρο λιπαντικο φιλμ δεν ξερω τελικα αμα προστατευει καλυτερα τον κινητηρα απο ενα xW30
Καλύτερα όταν είναι κρύο και ίσως χειρότερα αν παραζεσταθεί. Συνολικά δεν μπορώ ούτε εγώ να πω. Σίγουρα πρέπει να παρακολουθεί κανείς την κατανάλωση λαδιού, και ποιό συχνά τα πρώτα 1500 χλμ καθώς και τα τελευταία 3000χλμ πριν την αλλαγή λαδιού.
ΥΓ
Την 2η ανάλυση του forester μόλις την ανέβασα, σχολιάστε ελεύθερα. Τώρα έβαλα το ATM, για να δούμε τι θα δείξει σε 1 χρόνο... -
ΥΓ
Την 2η ανάλυση του forester μόλις την ανέβασα, σχολιάστε ελεύθερα. Τώρα έβαλα το ATM, για να δούμε τι θα δείξει σε 1 χρόνο...Πολυ καλα αποτελεσματα απο την αναλυση. Ακομα και ο ανεβασμενος σιδηρος και ο χαλκος πιστευω οτι ειναι λογικες τιμες για αυτα τα χιλιομετρα. Το λαδι διατηρησε μια χαρα το ιξωδες του και στους 40 και στους 100 βαθμους Κελσιου και το flashpoint του ειναι πολυ καλο.
Αμα θες , πες μας για τις συνθηκες κατω απο τις οποιες οδηγεις το αμαξι ( ποσο % εθνικη, ποσο % πολη, συχνο στροφαρισμα στον κοφτη, κινηση κτλ).
Με ποιο λαδι εχεις κανει τις αναλυσεις ?
Με εχεις βαλει σε μεγαλες σκεψεις για το 20αρι...
-
Ναι ήταν πολλά τα χλμ και οι μήνες! Οι συνθήκες θα έλεγα πως είναι σχετικά ήπιες, δηλαδή πολύ εθνική, ελάχιστα πόλη και αρκετά ορεινές διαδρομές. Το φορτίο μέτριο. Στον κόφτη πλησιάζω αναγκαστικά στα προσπεράσματα και εύκολα όταν βάζω το κοντό κιβώτιο. Κατανάλωση : μικρή για το αυτοκίνητο αφού οι ταχύτητες ταξιδιού είναι πλέον σχετικά χαμηλές λόγω οικογένειας και ... ηλικίας
(ο 40άρης είναι 2 20άριδες μόνο σε οδοιπορικά αντοχής τύπου 36ώρο όπου μετράει η εμπειρία, η αντοχή, ο καλός ρυθμός με διάρκεια και όχι τόσο η απόλυτη ταχύτητα για λίγο).Το λάδι είναι το redline 5w20 (το μόνο 0w20 που έβρισκα τότε ήταν το torco sr-5 και θεώρησα ότι δεν άξιζε τα χρήματα). Παρόλο που τώρα έχω το ATM με βλέπω να ξαναπηγαίνω σε 20άρι, ίσως το ASM.
-
Ο χαλκός-copper μου φαίνεται κάπως ανεβασμένος.Βλέπω στο Bitog μια ανάλυση red-line 5W20 από αδούλευτο λάδι και είναι μηδέν. Βέβαια είναι του 2008 και ίσως να άλλαξε η σύνθεση από τότε. Σε μερικά λιπαντικά χρησιμοποιείται ως πρόσθετο.
5W20 ταιριάζει περισσότερο σε συνθήκες κυκλοφορίας Αμερικής όπου δεν υπάρχουν απαιτήσεις για άμεσα προσπεράσματα στο δρόμο. Αφού το λέει όμως ο κατασκευαστής δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας. -
Ο χρήστης mousatos έγραψε:
5W20 ταιριάζει περισσότερο σε συνθήκες κυκλοφορίας Αμερικής όπου δεν υπάρχουν απαιτήσεις για άμεσα προσπεράσματα στο δρόμο. Αφού το λέει όμως ο κατασκευαστής δεν υπάρχει ιδιαίτερος λόγος ανησυχίας.
Αυτό δεν το κατάλαβα. Μπορείς λίγο να το αναλύσεις;
-
Γνώμη μου είναι οτι σε συνθήκες πίεσης εκεί που ο κινητήρας είναι αναγκασμένος να δουλέψει απότομα σε υψηλές στροφές είναι καλύτερο ένα λιπαντικό με ιξώδες ένα κλικ μεγαλύτερο.
Στην Αμερική με τα αστεία όρια ταχύτητας και τις overdrive σπάνια ξεπερνά κανείς τις 3,000 στροφές.
Δες κι αυτή την απάντηση που πήρα από τη Valvoline Europe για τις διαφορές στα ιξώδη ανάμεσα σε Ευρώπη και Αμερική . Βέβαια έχουν περάσει μερικά χρόνια από τότε και τα 0W20 ήταν σχεδόν άγνωστα..viewtopic.php?f=6&t=6516&p=142247&hilit=europe#p142247 -
Ο χρήστης mesastou έγραψε:
Ναι ήταν πολλά τα χλμ και οι μήνες! Οι συνθήκες θα έλεγα πως είναι σχετικά ήπιες, δηλαδή πολύ εθνική, ελάχιστα πόλη και αρκετά ορεινές διαδρομές. Το φορτίο μέτριο. Στον κόφτη πλησιάζω αναγκαστικά στα προσπεράσματα και εύκολα όταν βάζω το κοντό κιβώτιο. Κατανάλωση : μικρή για το αυτοκίνητο αφού οι ταχύτητες ταξιδιού είναι πλέον σχετικά χαμηλές λόγω οικογένειας και ... ηλικίας
(ο 40άρης είναι 2 20άριδες μόνο σε οδοιπορικά αντοχής τύπου 36ώρο όπου μετράει η εμπειρία, η αντοχή, ο καλός ρυθμός με διάρκεια και όχι τόσο η απόλυτη ταχύτητα για λίγο).Το λάδι είναι το redline 5w20 (το μόνο 0w20 που έβρισκα τότε ήταν το torco sr-5 και θεώρησα ότι δεν άξιζε τα χρήματα). Παρόλο που τώρα έχω το ATM με βλέπω να ξαναπηγαίνω σε 20άρι, ίσως το ASM.
Για τη χρηση που κανεις το 20αρι πιστευω ειναι το καταλληλοτερο, αυτο υποστηριζουν μεχρι τωρα και οι αναλυσεις. Η redline και η Amsoil ειναι κορυφαιες οποτε οποιο και να διαλεξεις καλη επιλογη θα ειναι.
Οι συνθηκες που αντιμετωπιζει ο δικος μου κινητηρας ειναι εντελως αντιθετες : 90% κινηση σε πολη με καθημερινο μποτιλιαρισμα 2 ωρων κτλ... -
Για τη χρηση που κανεις το 20αρι πιστευω ειναι το καταλληλοτερο, αυτο υποστηριζουν μεχρι τωρα και οι αναλυσεις.
Οι αναλύσεις, και διορθώστε με αν κάνω λάθος, υποστηρίζουν ότι υπάρχει αυξημένη παρουσία μετάλλων όπως σίδηρος, χαλκό και πυρίτιο. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι αλουμινένιος απ' ότι ξέρω. Άρα , το πιο πιθανό, είναι να υπάρχουν φθορές σε κινούμενα μέρη όπως εκκεντροφόροι, και στροφαλοφόρος (σίδηρος εδώ) , ρουλμάν (χαλκός) και μπλοκ (πυρίτιο εδώ, και κατά την άποψή μου το πιο ανεβασμένο και ύποπτο από όλα ΄τα άλλα συγκριτικά).
Δεν είμαι ειδικός, αλλά αν με κάποιο άλλο λάδι μειωθούν αυτά τα νούμερα τότε οι φθορές θα είναι μικρότερες, και το συγκεκριμένο λιπαντικό, αποδεδειγμένα πλέον, ΔΕΝ θα είναι το καταλληλότερο. -
Ο χρήστης dstou έγραψε:
Για τη χρηση που κανεις το 20αρι πιστευω ειναι το καταλληλοτερο, αυτο υποστηριζουν μεχρι τωρα και οι αναλυσεις.
Οι αναλύσεις, και διορθώστε με αν κάνω λάθος, υποστηρίζουν ότι υπάρχει αυξημένη παρουσία μετάλλων όπως σίδηρος, χαλκό και πυρίτιο. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι αλουμινένιος απ' ότι ξέρω. Άρα , το πιο πιθανό, είναι να υπάρχουν φθορές σε κινούμενα μέρη όπως εκκεντροφόροι, και στροφαλοφόρος (σίδηρος εδώ) , ρουλμάν (χαλκός) και μπλοκ (πυρίτιο εδώ, και κατά την άποψή μου το πιο ανεβασμένο και ύποπτο από όλα ΄τα άλλα συγκριτικά).
Δεν είμαι ειδικός, αλλά αν με κάποιο άλλο λάδι μειωθούν αυτά τα νούμερα τότε οι φθορές θα είναι μικρότερες, και το συγκεκριμένο λιπαντικό, αποδεδειγμένα πλέον, ΔΕΝ θα είναι το καταλληλότερο.Παντως οι τιμες δειχνουν πολυ κοντα στις μεσες τιμες για αυτον τον κινητηρα. Συνηθως οι μεσες τιμες που αναγραφει αυτη η εταιρια ειναι για 8000-10000χλμ(μπορει και λιγοτερα), οποτε δεν δειχνουν καποια αυξημενη φθορα. Το πυριτιο μπορει να ειναι και απο το φιλτρο αερα.
Αμα με το 10W30 δει λιγοτερες φθορες μπορει να ειναι καταλληλοτερο αν και συνηθως θελεις τουλαχιστον 2 αλλαγες λαδιων για να δεις τα διαφορετικα αποτελεσματα (αμα αυτα υπαρχουν). -
Ο χρήστης mousatos έγραψε:
Γνώμη μου είναι οτι σε συνθήκες πίεσης εκεί που ο κινητήρας είναι αναγκασμένος να δουλέψει απότομα σε υψηλές στροφές είναι καλύτερο ένα λιπαντικό με ιξώδες ένα κλικ μεγαλύτερο.
Στην Αμερική με τα αστεία όρια ταχύτητας και τις overdrive σπάνια ξεπερνά κανείς τις 3,000 στροφές.
Δες κι αυτή την απάντηση που πήρα από τη Valvoline Europe για τις διαφορές στα ιξώδη ανάμεσα σε Ευρώπη και Αμερική . Βέβαια έχουν περάσει μερικά χρόνια από τότε και τα 0W20 ήταν σχεδόν άγνωστα..viewtopic.php?f=6&t=6516&p=142247&hilit=europe#p142247Ευχαριστώ mousatos για την απάντηση και συμφωνώ απόλυτα. Εξάλλου αν ο κατασκευαστής απαιτεί σαφέστατα και ξάστερα ένα συγκεκριμένο ιξώδες (0w-20, στην συγκεκριμένη περίπτωση της Toyota) δεν πρέπει να παρεκλίνουμε αλλά να τηρούμε αυστηρώς την οδηγία του.
-
Ο χρήστης mariost έγραψε:
Εξάλλου αν ο κατασκευαστής απαιτεί σαφέστατα και ξάστερα ένα συγκεκριμένο ιξώδες (0w-20, στην συγκεκριμένη περίπτωση της Toyota) δεν πρέπει να παρεκλίνουμε αλλά να τηρούμε αυστηρώς την οδηγία του.Όπως αυστηρά τηρούμε τα όρια ταχύτητας;
-
Ωχ!!! Με έπιασες...
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Εξάλλου αν ο κατασκευαστής απαιτεί σαφέστατα και ξάστερα ένα συγκεκριμένο ιξώδες (0w-20, στην συγκεκριμένη περίπτωση της Toyota) δεν πρέπει να παρεκλίνουμε αλλά να τηρούμε αυστηρώς την οδηγία του.
Όπως αυστηρά τηρούμε τα όρια ταχύτητας;
Η τήρηση ή όχι μίας προδιαγραφής δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια αλλά είναι εντολή. Η μη τήρηση της μπορεί να γίνει αιτία μη τήρησης από τον κατασκευαστή της συμφωνίας της εγγύησης αν ο λόγος της βλάβης οφείλεται σε αμέλεια του χρήστη.
Υπάρχει μία τεράστια παραφιλολογία περί των λεπτών λαδιών (ότι δεν προστατεύουν και τρίχες κατσαρές). Η αλήθεια είναι άλλη όμως. Τα λάδια με χαμηλό ιξώδες ελάχιστα cP διαφέρουν από λάδια με υψηλό ιξώδες σε φυσιολογικές θερμοκρασίες λειτουργίας. Το τεράστιο κέρδος είναι χαμηλά όπου τα 0W παρουσιάζουν και αναλογικά το μικρότερο λόγο αύξησης του ιξώδους σε σχέση με τη θερμοκρασία των 100 C σε σχέση με τα λάδια της κατηγορίας 5W ή 10W. Ήτοι ένα λάδι 0W-20 από ένα λάδι 5W-20 ελάχιστη διαφορά έχει στους 100 C (που θεωρούμε για λόγους οικονομίας τη θερμοκρασία φυσιολογικής λειτουργίας του κινητήρα) αλλά στους 40 C η διαφορά υπέρ του 0W-20 είναι προφανής (με το λάδι να έχει πολύ καλύτερη ροή καθώς έχει χαμηλότερο ιξώδες).
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι ένα λάδι 0W-20 είναι πιο λεπτόρρευστο από ένα 5W-30 σε κάθε θερμοκρασία. Από την άλλη ένα λάδι 0W-40 μπορεί να είναι πιο λεπτόρρευστο από ένα λάδι 10W-30 στις χαμηλές θερμοκρασίες αν και στη θερμοκρασία λειτουργίας θα είναι πιο παχύρρευστο.
Ο σκοπός του λαδιού είναι διπλός. Ο πρώτος είναι η λίπανση και ο δεύτερος (το ίδιο η περισσότερο σημαντικός) είναι η ψύξη των κινούμενων μερών. Ένα πιο παχύρρευστο λάδι εξ ορισμού απαιτεί περισσότερο δύναμη για να κινηθεί σε συγκεκριμένη ροή. Αυτό σημαίνει ότι αν ένα 20άρι (όπου το 20 πάει στο 2ο νούμερο) μπορεί να κινηθεί με ροή Α σε θερμοκρασία λειτουργίας τότε στην ίδια θερμοκρασία ένα 40άρι θα κινηθεί με μέσο όρο 0.8Α. Όμως σε θερμοκρασίες των 40C ενώ το 20άρι θα έχει Β ροή (μικρότερη του Α) το 40άρι μπορεί να βρίσκεται με το 0.5Β ή μικρότερο αυτό.
Μικρότερη ροή σημαίνει α) λιγότερο λάδι για λίπανση και β) μικρότερη δυνατότητα ψύξης. Το α είναι κρίσιμο χαμηλά (το λάδι μπορεί να ξεκολλήσει με αποτέλεσμα τη φθορά λόγω τριβών) το β υψηλά (καθώς δεν έχουμε ψύξη). Να γιατί το πρόβλημα συνήθως με τους κινητήρες δημιουργείται σε κίνηση στην πόλη με πολλά start-stop και κίνηση με κρύο κινητήρα.
Γιατί λοιπόν σε κάποιες εφαρμογές (πχ αγώνες σε πίστα) επιλέγονται πιο παχύρρευστα λάδια?? Α γιατί η μακροζωία του κινητήρα δεν είναι ζήτημα. Β γιατί η θερμοκρασίες στο λάδι του κινητήρα φθάνουν στους 140 βαθμούς όπου εκεί το παχύρρευστο λάδι έχει ένα ιξώδες αντίστοιχο με του 20αριού στους 100 βαθμούς και συνεχίζει να προσφέρει προστασία.
Θα έβαζες λοιπόν ένα παχύρρευστο λάδι στο κινητήρα? Αν θα έμπαινα στην πίστα ναι. Θα έβαζα ένα παχύρρευστο προθερμασμένο λάδι (στους 60 βαθμούς πχ ή και ψηλότερα) θα άφηνα τον κινητήρα στο ρελαντί ώστε να ζεσταθεί σε θερμοκρασία λειτουργίας και στη συνέχεια θα έκανα τον αγώνα. Με το τέλος θα το αφαιρούσα από το κάρτερ με όχι μία αλλά δύο πληρώσεις (για καθάρισμα) με το λεπτόρρευστο λάδι και θα γυρνούσα σπίτι μου.
Θα συνιστούσες σε καθημερινή χρήση ένα πιο παχύρρευστο λάδι?? Όχι εκτός αν και ο κινητήρας καίει λάδι λόγω φθοράς οπότε και και ένα grade πιο παχύ θα με προστάτευε από το ενδεχόμενο να μείνω χωρίς λάδι που θα προκαλούσε πολύ μεγαλύτερες φθορές από αυτές που θα έχω με το παχύρρευστο για όσο καιρό κρατηθεί ο κινητήρας του οχήματος σε ζωή.
Κινούμε στον Α.Ο. με υψηλές ταχύτητες να βάλω ένα πιο παχύ λάδι??? Αν μόνον αυτό συμβαίνει και πας σαν κότα μέχρι που να ζεσταθεί το λάδι τότε θα το έκανα αν και εφόσον το θερμόμετρο λαδιού μου δήλωνε θερμοκρασίες > το 120% της φυσιολογικής θερμοκρασίας λειτουργίας.
Κινούμε 30% πόλη, 20% επαρχία και 50% Α.Ο. όπου στο 15% της Α.Ο. μπορεί να έχω πολύ υψηλές ταχύτητες να βάλω ένα grade πιο πάνω. Όχι καθώς η φθορά από τη λοιπή κίνηση στο 92.5% των χιλιομέτρων σίγουρα θα είναι πολύ μεγαλύτερη της φθοράς που θα αποφευχθεί με θερμοκρασίες υψηλές.
Το θερμόμετρο λαδιού σημειώνει υψηλές θερμοκρασίες στη πόλη τι να κάνω?? Βάλε πιο λεπτόρρευστο λάδι! Υψηλές θερμοκρασίες στη πόλη σημαίνουν ότι η ποσότητα του λαδιού δεν επαρκεί ως ψυκτικό. Η λύση είναι ή μεγαλύτερη αντλία λαδιού (με πιθανότητα να προκαλέσεις βλάβη σε άλλα εξαρτήματα) ή ένα πιο λεπτόρρευστο λάδι που θα πετυχαίνει μεγαλύτερη ποσότητα απαγωγής θερμότητας.
Το θερμόμετρο λαδιού σημειώνει υψηλές θερμοκρασίες στο Α.Ο. όπου συνήθως (>80%) κινούμε τι να κάνω?? Πρώτον έλεγξε αν η αντλία λαδιού λειτουργεί. Αν ναι και το 90% γίνονται εκεί ένα πιο παχύρρευστο λάδι είναι προτιμότερο καθώς οι θερμικές φθορές θα μειωθούν. Αν όχι άλλαξε την αντλία λαδιού καθώς είναι στα τελευταία της και το μόνο που δεν θέλεις είναι να μείνεις χωρίς λίπανση.
ΥΓ. Ο κατασκευαστής που προτείνει 20άρι λάδι έχει ανάλογα διαστασιολογήσει και την αντλία λαδιού (μικρότερη ισχύ). Φυσικά μικρότερη ισχύ της αντλίας σημαίνει και μείωση των ενεργειακών απαιτήσεων. Μη νομίζουν κάποιοι ότι ο 1.33 πετυχαίνει την ισχύ και την οικονομία χωρίς να έχει και μικρότερων απαιτήσεων παρελκόμενα (αντλίες λαδιού και νερού). Εννοείται κάτι τέτοιο. Ένα πιο παχύρρευστο λάδι θα προκαλέσει μεγαλύτερες απαιτήσεις σε ισχύ λίπανσης με αποτέλεσμα σε χαμηλότερες θερμοκρασίες και τη μη λίπανσης με καταστροφικά αποτελέσματα.
-
Η τήρηση ή όχι μίας προδιαγραφής δεν είναι στη διακριτική ευχέρεια αλλά είναι εντολή. Η μη τήρηση της μπορεί να γίνει αιτία μη τήρησης από τον κατασκευαστή της συμφωνίας της εγγύησης αν ο λόγος της βλάβης οφείλεται σε αμέλεια του χρήστη.
Μεχρι και πριν απο λιγες βδομαδες σε αυτοκινητα που ειχαν σαν προτινωμενο ιξωδες 0W20 στις αντιπροσωπιες τους τοποθετουσαν 5W40 !!! Τωρα τους τοποθετουν 5W30. Βεβαια το manual περα απο το προτινωμενο ιξωδες συστηνει και αλλα οπως 5w20, 5W30 και 10W30. Οποτε δεν νομιζω ο ιδιος ο κατασκευαστης να θελει να καταστρεψει το μοτερ του συστηνοντας λαθος λαδια στο manual.
Εγω πιστευω πως προτεινει τα 0W20 λογω της γενικοτερης τασης των κατασκευαστων αυτοκινητου να ριξουν τις τυπικες καταναλωσεις των αυτοκινητων για να γλιτωνουν λεφτα απο τη φορολογια και ταυτοχρονα να προωθησουν και ενα πιο οικονογικο προφιλ. Επειδη θεωρω πως το 0W20 ειναι ακομα ενα σχετικα νεο ιξωδες σε σχεση με το πολυδοκιμασμενο 5W30 προτιμω το δευτερο μεχρι ολοι οι κατασκευαστες να καταφερουν να βγαλουν 0W20 και υπαρξει περισσοτερη ερευνα πανω στο συγκεκριμενο ιξωδες.
-
Τουλάχιστον στην αμερική, όλες οι εργοστασιακά ανακοινούμενες καταναλώσεις, εκπομπές ρύπων και διοξειδίου και επιδόσεις, πραγματοποιούνται με λιπαντικά πολύ χαμηλού ιξώδους και με premium (100άρα) βενζίνη. Δεν θα εκπλαγώ αν συμβαίνει το ίδιο και αλλού.
Αλλά η καθημερινή χρήση διαφέρει.
Περι λιπαντικών γενικώς [#2]