-
Όταν ξεκινάει το μετρό η κίνηση είναι συνήθως πολύ απαλή. Το ίδιο και όταν σταματάει. Μοιάζει σαν να μην έχει ταχύτητες. Ίσως είναι αυτόματο με σασμάν αλυσίδας σε συνδυασμό με μείωση τάσης.
Γεννιέται από αυτή την παρατήρηση η εξής ιδέα. Είναι δυνατόν ένα ηλεκτρικό όχημα να λειτουργήσει χωρίς ταχύτητες, δηλαδή χωρίς σασμάν καθόλου;
Πριν βιαστείτε να απαντήσετε, ξέρει κανείς τις μιγαδικές εξισώσεις ενός κινητήρα από τους πόλους μέχρι την ταχύτητα για δεδομένη ροπή;
-
Όταν ξεκινάει το μετρό η κίνηση είναι συνήθως πολύ απαλή. Το ίδιο και όταν σταματάει. Μοιάζει σαν να μην έχει ταχύτητες. Ίσως είναι αυτόματο με σασμάν αλυσίδας σε συνδυασμό με μείωση τάσης.
Γεννιέται από αυτή την παρατήρηση η εξής ιδέα. Είναι δυνατόν ένα ηλεκτρικό όχημα να λειτουργήσει χωρίς ταχύτητες, δηλαδή χωρίς σασμάν καθόλου;
Πριν βιαστείτε να απαντήσετε, ξέρει κανείς τις μιγαδικές εξισώσεις ενός κινητήρα από τους πόλους μέχρι την ταχύτητα για δεδομένη ροπή;
-
Όταν ξεκινάει το μετρό η κίνηση είναι συνήθως πολύ απαλή. Το ίδιο και όταν σταματάει. Μοιάζει σαν να μην έχει ταχύτητες. Ίσως είναι αυτόματο με σασμάν αλυσίδας σε συνδυασμό με μείωση τάσης.
Γεννιέται από αυτή την παρατήρηση η εξής ιδέα. Είναι δυνατόν ένα ηλεκτρικό όχημα να λειτουργήσει χωρίς ταχύτητες, δηλαδή χωρίς σασμάν καθόλου;
Πριν βιαστείτε να απαντήσετε, ξέρει κανείς τις μιγαδικές εξισώσεις ενός κινητήρα από τους πόλους μέχρι την ταχύτητα για δεδομένη ροπή;
-
Ναι, τις ξέρω εγώ.
-
Αν έχεις την καλοσύνη γράψε τις γιατί κάποτε έμαθα μερικά ηλεκτρολογικά αλλά τα ξέχασα.
-
Αυτό που θυμάμαι είναι ότι η ροπή είναι ευθέως ανάλογη με το ρεύμα οπότε αν βρεθεί τρόπος να αυξηθεί πολύ το ρεύμα (και άρα να μειωθεί η τάση ώστε να παραμείνει ίδια η ισχύς - μετασχηματιστής;) τότε έχουμε υψηλή ροπή και μικρή ταχύτητα, είναι σαν να έχουμε βάλει πρώτη.
-
Υπάρχει όριο στο ρεύμα που περνάει από το μοτέρ γιατί υπερθερμαίνεται και καίγεται.
-
Αν το μοτέρ κατασκευαστεί με χοντρό σύρμα μηδενίζοντας σχεδόν την εσωτερική αντίσταση; Υπάρχουν ακόμα και σήμερα ηλεκτρολόγοι που κάνουν 'περιέλιξη κινητήρων'.
-
Αν ένα τέτοιο μοτέρ με χοντρό σύρμα παίρνει ρεύμα από μετασχηματιστή με χοντρό σύρμα στο δευτερεύον και το πρωτεύον είναι πολλαπλό και ενεργοποιείται ανάλογα με το γκάζι, είτε όλο το πρωτεύον (πρώτη), είτε το 90% του πρωτεύοντος (δευτέρα), κ.ο.κ, τότε με ηλεκτρονικούς διακόπτες (τρανζίστορ μοσφετ, όχι ρελέ) για την ενεργοποίηση του πρωτεύοντος ίσως γίνεται το αυτοκίνητο να έχει άπειρες ταχύτητες, επιλεγόμενες με το γκάζι.
Δεν ξέρω με τα μαθηματικά τι παίζει όμως.
-
Σαφέστατα και γίνεται να λειτουργήσει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς ταχύτητες. Το Leaf νομίζω δεν έχει ταχύτητες. Η πραγματική μαγκία όμως είναι να μη χρειάζεται καν μείωση των στροφών ανάμεσα σε κινητήρα και τροχό ώστε να εκμηδενιστούν οι απώλειες της μετάδοσης. Η Ford (και όχι μόνο) έχει εξελίξει έναν πολύ καλό ηλεκτροκινητήρα που μπαίνει στη θέση των φρένων μέσα στον τροχό. πχ. http://www.greencar.com/articles/hot-el ... pickup.php
Εκτός και αν αναφέρεσαι σε κάτι διαφορετικό γιατί με την περιέλιξη κάπου σε έχασα -
Περιέλιξη είναι το σύρμα που είναι τυλιγμένο γύρω απο το ρότορα ή το στατορα ενός μοτέρ.
-
Ευχαριστώ. Τι χρυσωρυχείο τεχνικών πληροφοριών είναι αυτό το forum είναι απίστευτο. Δεν ξέρω αν χρησιμοποιεί αυτό το όχημα με τους κινητήρες μέσα στους τροχούς την ίδια αρχή λειτουργίας που πρότεινα (τη χρήση μετασχηματιστή για αύξηση του ρεύματος του κινητήρα όταν απαιτείται δηλαδή ηλεκτρονικό ισοδύναμο του σασμάν) ή απλά έχει πολύ ισχυρές μπαταρίες και αντίστοιχα ισχυρούς κινητήρες και απλά 'τα δίνει όλα' όταν βρίσκει μεγάλο φορτίο. Μάλλον το δεύτερο.
Το καλό με τα ηλεκτρικά είναι ότι η μέγιστη ροπή διατίθεται αμέσως από τις 0 στροφές και παραμένει σταθερή σε όλες τις στροφές. Μόνο οι τριβές μέσα στον κινητήρα κατεβάζουν λίγο τη ροπή όταν γυρίζει γρήγορα.
-
Ο χρήστης nickolas έγραψε:
Το Leaf νομίζω δεν έχει ταχύτητες....Άσχετο αλλά επειδή είδα ένα Leaf σήμερα παρκαρισμένο μου έκανε εντύπωση ότι ήταν πιο μεγάλο από όσο περίμενα. Δηλαδή δεν ήταν μίνι ή σούπερμίνι όπως περίμενα αλλά μικρομεσαίο.
-
lauos A.
-
Μήπως κάποιος θα μπορούσε να μου πει μια μάρκα και μοντέλο ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που να έχει ταχύτητες?.
Η περιέλιξη άμα πειραχτεί, τότε πρέπει να αλλαχτεί και η τάσι του ρεύματος για να έχουμε την ίδια δύναμη.
Το πεντάλ δεν ενεργεί σαν μια μεταβλητή ωμική αντίσταση, είναι ένας άλλος μηχανισμός, variant, arbiter voltage.
Όταν λοιπόν δίνουμε λίγο πεντάλ, το όχημα ενεργεί σαν να έχει πρώτη.
Την ροπή την καθορίζουμε εμείς, μέσο του πεντάλ.
Σε ευθεία, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ταχύτητα κύλισης του αυτοκινήτου.
Τα ηλεκτρικά μοτέρ μέσα στον τροχό, αποφεύγουν την αντίσταση που υπάρχει μέσο των συνδέσμων μετάδοσης, μάλιστα όταν αυτοί έχουν μεγάλη κλίση λόγο πολύ στριμμένου τιμονιού. Και βεβαίως ούτε σασμάν ούτε διαφορικά χρειάζονται.
Αυτό όμως σε μαζικά μέσα μεταφοράς δεν γίνετε, διότι είναι τεράστια μοτέρ. Οπωσδήποτε δεν υπάρχουν αλυσίδες μεταφοράς, μα άξονας.
Μάλιστα σε ορισμένα τρένα, με την μετατόπιση του ψηκτροφορέα ηλεκτρικά, επιτυγχάνετε και ηλεκτρική πέδη, και αποφεύγονται φθορές από τα συνηθισμένα φρένα.
Στα αυτοκίνητα ΙΧ ηλεκτρικά αυτό δεν γίνετε, διότι δεν υπάρχουν σταθερές πήγες ενέργειας, (τρολεδες, ηλεκτρικές ράγες) και χρησιμοποιούν το ίδιο μοτέρ δύναμης, και ως γεννήτρια να φορτώνουν της μπαταριές κατά το φρενάρισμα η της κατηφόρες.
Φιλικά
Α. -
Τα τρόλεϊ έχουν ταχύτητες;
-
Ο χρήστης kinq1 έγραψε:
Τα τρόλεϊ έχουν ταχύτητες;
Από ότι θυμάμαι (έχω να μπω πολλά χρόνια), όχι. Εάν θυμάμαι καλά έναν αναστροφέα για την όπισθεν, μηχανικό. Μα αυτά έχουν και σύστημα vart Leonard, που μπορείς να αναστρέψεις φόρα.
Για να μπορούν να κινηθούν και χωρίς τρολεδες, με μικρή ταχύτητα.
Δεν ορκίζομαι!!!..... θα βεβαιωθώ.
Α. -
Ο χρήστης Mihalis_ έγραψε:
Όταν ξεκινάει το μετρό η κίνηση είναι συνήθως πολύ απαλή. Το ίδιο και όταν σταματάει. Μοιάζει σαν να μην έχει ταχύτητες. Ίσως είναι αυτόματο με σασμάν αλυσίδας σε συνδυασμό με μείωση τάσης.Γεννιέται από αυτή την παρατήρηση η εξής ιδέα. Είναι δυνατόν ένα ηλεκτρικό όχημα να λειτουργήσει χωρίς ταχύτητες, δηλαδή χωρίς σασμάν καθόλου;
Πριν βιαστείτε να απαντήσετε, ξέρει κανείς τις μιγαδικές εξισώσεις ενός κινητήρα από τους πόλους μέχρι την ταχύτητα για δεδομένη ροπή;
δες εδώ:
http://www.valiadis.gr/pool/ftp/attachm ... let.el.pdf
σελίδα 13 είναι νομίζω αυτό που ψάχνεις (και σχηματικό διάγραμμα στη 14η σελίδα).
όμως εδώ μιλάμε για στροφές ηλεκτροκινητήρα καθαρά.Έχω απορία βέβαια τι ψάχνεις να... 'ανακαλύψεις' .
ΥΓ: Θυμίζω πως στις περιπτώσεις υλοποίησης της ηλεκτροκίνησης όπως το μετρο, το τραμ, το τρόλει κτλ εμπλέκεται και το σύστημα κίνησης, όπου δεν ξέρουμε και τι αναλογία έχει ως προς τις στροφές του ηλεκτροκινητήρα.
edit:
αυτό που ρωτάς φυσικά και γίνεται.
Ο βασικός λόγος που υπάρχει το σύστημα μετάδοσης (όπως το ξέρουμε σήμερα στα σημερινά αυτοκίνητα -δηλαδή σασμάν και συμπλέκτης) είναι:- γιατί στους ηλεκτροκινητήρες έχεις 0 ροπή με 0 στροφές (κάτι που στους βενζινοκινητήρες δεν ισχύει)
- μέγιστη εκμετάλλευση του καυσίμου-ενέργειας, όπου αλλάζοντας ταχύτητες βρίσκεται πάντα κοντά στην περιοχή της μέγιστης ροπής.
Τώρα...λόγω του σασμάν, 'τυχαίνει' και παίρνεις και καλύτερη ενεργητική ασφάλεια (ρεπρίζ), αλλά ας πούμε ότι δεν ήταν ο αρχικός-αρχικός στόχος αυτός.
edit#2:
επιπλέον πολύ απλοϊκά να πω ότι υπάρχουν ανεμογεννήτριες χωρίς σασμάν ακόμα και σήμερα (νομίζω οι enercon - ας με διορθώσει κάποιος αν κάνω λάθος γιατί αυτή τη στιγμή δεν είμαι πολύ σίγουρος για την εταιρία ), οπότε αφού μπορεί να γίνει το 'ανάποδο' (παραγωγή ενέργειας χωρίς σασμάν), προφανώς μπορεί να γίνει και το 'ορθό'. -
Στην περίπτωση των ανεμογεννητριών, επειδή τα πτερύγια είναι τεραστία, η φυγόκεντρος θα είναι τεράστιου βάρους. Τότε και μάλιστα σήμερα, είναι κατ’ άξωνα συνδεδεμένες, με άμεση εμπλοκή. Στην περίπτωση αυτήν τα πηνία είναι σε περισσότερες ζώνες, και συνήθως εν σειρά, με αποτέλεσμα να παίρνουμε την επιθυμητή τάση με λιγότερες στροφές. Έτσι επιτυγχάνετε και η μικρότερη συντήρηση, καθώς και οι μηδαμινές απόλυες.
Απλά συμπλήρωσα τα είδη απόλυτα σωστά που έγραψες.
Πάντως έχω και εγώ την ιδία απορία που έχεις!!!!....
Α. -
Ο χρήστης antonis-team έγραψε:
Στην περίπτωση των ανεμογεννητριών, επειδή τα πτερύγια είναι τεραστία, η φυγόκεντρος θα είναι τεράστιου βάρους. Τότε και μάλιστα σήμερα, είναι κατ’ άξωνα συνδεδεμένες, με άμεση εμπλοκή. Στην περίπτωση αυτήν τα πηνία είναι σε περισσότερες ζώνες, και συνήθως εν σειρά, με αποτέλεσμα να παίρνουμε την επιθυμητή τάση με λιγότερες στροφές. Έτσι επιτυγχάνετε και η μικρότερη συντήρηση, καθώς και οι μηδαμινές απόλυες.
Απλά συμπλήρωσα τα είδη απόλυτα σωστά που έγραψες.
Πάντως έχω και εγώ την ιδία απορία που έχεις!!!!....
Α.Αντώνη, (Συμπληρώνω επικουρικά γιατί είμαστε way-off-topic)
Βασικά το πρόβλημα με τις ανεμογεννήτριες δεν έχει να κάνει με τη φυγόκεντρο όσο με την πίεση που ασκεί ο άνεμος στα φτερά και ελέγχεται από την ανεμογεννήτρια μέσω του pitch (κλίση των φτερών ως προς την κάθετη διεύθυνσή του ρότορα). Αν και ξεφεύγουμε από το αρχικό θέμα να πω ότι οι κατασκευάστριες εταιρίες ανεμογεννητριών (τυχαία αναφέρω τις vestas, nordex, siemens, repower - υπάρχουν κι άλλες) βάζουν κιβώτιο ταχυτήτων κυρίως γιατί πρέπει να κρατήσουν την παραγόμενη συχνότητα σε κάποια πολύ στενά όρια.
Ο άνεμος όμως ο οποίος πιέζει κάθετα τα φτερά/πτερύγια δεν είναι σταθερός όπως είναι λογικό.
Όμως με το κιβώτιο ταχυτήτων κρατάς σταθερές (σχεδόν) τις στροφές της ηλεκτρογεννήτριας και μπορείς να αποκτήσεις μέγιστη παραγωγή και σταθερή παραγόμενη συχνότητα στα 50Hz από τα 7m/sec (που συνεπάγεται και κάποια Χ ταχύτητα περιστροφής το λεπτό για τα πτερύγια) ως και τα 25m/sec όπου γίνεται cut-off για λόγους προστασίας (όπου προφανώς συνεπάγεται και κάποια Ψ ταχύτητα περιστροφής των πτερυγίων που είναι μεγαλύτερη από την Χ).
Ακολουθούν την ίδια αρχή λειτουργίας και το ίδιο σκεπτικό με τα αυτοκίνητα δηλαδή.
Με 3000rpm και 1η έχεις 20km/h, και με 3000rpm Και 5η έχεις 80km/h.Προφανώς βέβαια στις ανεμογεννήτριες οικιακής χρήσης, δύσκολα παίζει κιβώτιο ταχυτήτων για λόγους κόστους.
Επιπλέον οι ανεμογεννήτριες έχουν τις ηλεκτρογεννήτριες σε παραλληλία ή σε σειρά (αναλόγως σχεδίασης). Δεν είναι κάτι...δεδομένο δηλαδή.
Ξεφεύγουμε όμως πάρα πολύ από το θέμα μας.@michalis_
φίλε Μιχάλη, θα ήθελα να δω που το πας μιας και είναι ενδιαφέρον το θέμα που έθεσες.ΥΓ: όποτε μιλάω για τη δουλειά μου πορώνομαι. Sorry.
-
Ο χρήστης Mihalis_ έγραψε:
Μοιάζει σαν να μην έχει ταχύτητες. Ίσως είναι αυτόματο με σασμάν αλυσίδας σε συνδυασμό με μείωση τάσης.Δεν εχει. Οι ηλεκτροκινητηρες αυξομειωνουν στροφες με το ρευμα
Ηλεκτρικό αυτοκίνητο χωρίς ταχύτητες