-
New VW engine packs a One-Two Punch; 2006 Golf gets SuperTurbo system
Posted Date: 8/23/05
Volkswagen will reach into the past for a combined supercharger-turbocharger system to boost power and fuel economy in its small gasoline engines.The system, dubbed SuperTurbo Compounding by supercharger supplier Eaton, eliminates turbo lag while boosting overall power and fuel economy by 15 to 20 percent. Eaton, the apparent supplier of the supercharger for the engine, says a car fitted with the system will likely be shown at the upcoming Frankfurt show.
Engineers have combined superchargers and turbochargers in the past, most notably in World War II-era aircraft to avoid engine power losses at higher altitudes. Automotive applications have been limited, but include an Abarth-developed system used on the 1985 Lancia Delta S4 rally car.
Today’s computers make the complex induction system seamless in the new application, which uses a mechanical supercharger operating at low engine speeds to increase low-end torque, and a turbocharger engaging at middling revs to provide added muscle up high. Once the turbo reaches sufficient speed to provide boost, a clutch disengages the supercharger and an induction valve closes, bypassing the supercharger.
VW’s plans call for widespread use of the system, starting with a 1.4-liter direct-injection engine that is expected to debut in the 2006 Golf before heading into other VW models.
Two different versions of the **1.4-liter **engine are planned. In standard guise the four-valve-per-cylinder unit kicks out **140 hp **and 184 lb-ft of torque, with a more performance-oriented variant producing **170 hp **and 199 lb-ft. By comparison, VW’s existing 2.0-liter four-cylinder delivers 150 hp and 148 lb-ft.
Also under way at VW are more powerful **1.6-liter and 2.0-liter **versions of the supercharged/turbocharged engine with a rumored 195 hp and 240 hp, respectively.
Eaton officials said the system will initially appear on cars in Europe where it is expected to compete with turbodiesel engines. The system also could be fitted to diesels, but its future in the North American market could depend on fuel prices and demands for bigger engines.
-
nice!
-
αν και ειναι λιγο νωρις ακομα,
ΑΛΛΗΛΟΥΪΑ!!!!!
-
ναι, αλλά 1η φορά χρησιμοποιήθηκε σε ιταλικό αγωνιστικό, άρα δεν θα ναι κάτι καινούριο τι κρίμα
-
fsi θα είναι;
-
ναι
-
Ο χρήστης PetRaN έγραψε:
ναιΜπορεί όμως να είναι μόνο κατ' όνομα όπως και στο 2.0 ΤFSI που λειτουργεί ΠΑΝΤΑ με πλούσιο μείγμα...
-
Φήμες θέλουν τον 1.4 75PS να καταργείται.
Συνδέεται αυτό καθόλου με τα παραπάνω;
-
διαβασα οτι θα παιξει και μια αλλη εκδοση 1.4 στα 115hp με μονό τουρμπινακι ή κομπρεσορακι.
αν συνδεεται με κατι, μαλλον με αυτο συνδεεται... -
To 75αρι μοτέρ πρέπει κάποια στιγμή να βγεί από τη λίστα του Golf.
Bέβαια, μετά από πρόσφατη εμπειρία με ένα 75αρι sportline,
είχα την αίσθηση ότι ξεκινούσε καλύτερα στις χαμηλές στροφές
από το 1.6 FSI.ΥΓ. 'παίζει' να είχα πιο βαρύ πόδι προχτές
-
Ο χρήστης technic έγραψε:
Φήμες θέλουν τον 1.4 75PS να καταργείται.Καιρός ητανε!
-
Ο χρήστης technik έγραψε:
Φήμες θέλουν τον 1.4 75PS να καταργείται.Όχι,μηηηηηηηηηηηη
-
Mετά τις έντονες αντιδράσεις του κοινού κατά της κατάργησης του
1.4 75PS στο Golf,αποφάσισα να στείλω επιστολή διαμαρτυρίας στον κ. Πισετσρίντερ.
-
ρε σεις, καταλαβαινει κανεις τι σημαντικη εξελιξη ειναι το super-turbo?
-
Ο χρήστης PetRaN έγραψε:
ρε σεις, καταλαβαινει κανεις τι σημαντικη εξελιξη ειναι το super-turbo?Ναι, όταν με το καλό βγει, με βλέπω να ψάχνω στις αντιπροσωπείες...
-
θα μπεί και στα AUDI???
Θα έχουμε δηλαδή και Α3 1.4???
Η μήπως και ΤΤ 1.4????Πάντως με το σύστημα φορολόγισης στην Ελλάδα που πάει με τα κυβικά αυτοί οι κινητήρες θα είναι ότι καλύτερο
-
Ο χρήστης m1234 έγραψε:
θα μπεί και στα AUDI???
Θα έχουμε δηλαδή και Α3 1.4???
Η μήπως και ΤΤ 1.4????Πάντως με το σύστημα φορολόγισης στην Ελλάδα που πάει με τα κυβικά αυτοί οι κινητήρες θα είναι ότι καλύτερο
αυτοί είναι 'premium' δεν βάζουν 1.4
απλώς τα Α3 1.6 θα βλέπουν τα Polo να περνούν
-
Σύμφωνα με τα παρακάτω το GOLF GT θα είναι έτοιμο τέλος του 2005!!!
Golf GT: After the Golf R32 and the Golf GTI Volkswagen is launching at the end of 2005 a third dynamic version of the most successful European car on the market: the Golf GT. Actually two new Golfs, because the new Golf GT will be available as a dual charged FSI-petrol version (TSI) and a turbo-diesel both delivering 125 kW / 170 PS Characteristics: more performance, less consumption.
Golf GT 1.4 TSI – the 125 kW four-cylinder is the most powerful unit of a completely newly developed engine family. It brings us the first dual charged FSI engines in large scale production. A mechanical compressor as well as a turbocharger give the 1.4 litre engine, a high power output and high maximum torque combined with low fuel consumption levels: only 7.2 litres over 100 kilometres. In the engine speed range of 1750 to 4500 rpm (!) it delivers a maximum torque of 240 newton metres.
Golf GT 2.0 TDI – Its new engine is Volkswagen’s most powerful four-cylinder TDI. Equipped with advanced piezo operated direct injection it offers maximum torque: 350 newton metres (!) at 1900 rpm. The diesel particulate filter is standard.
The Golf GT’s resemblance to its older brother the Golf GTI is no coincidence: sports suspension, exclusive 17 inch alloy wheels “BBS ClassiX”, 225 tyres, 16 inch brakes, distinctive bumper and radiator grille design, twin tailpipes, sports seats, sports steering wheel and charge pressure display.
-
Ο χρήστης lkar έγραψε:
θα μπεί και στα AUDI???
Θα έχουμε δηλαδή και Α3 1.4???
Η μήπως και ΤΤ 1.4????Πάντως με το σύστημα φορολόγισης στην Ελλάδα που πάει με τα κυβικά αυτοί οι κινητήρες θα είναι ότι καλύτερο
αυτοί είναι 'premium' δεν βάζουν 1.4
απλώς τα Α3 1.6 θα βλέπουν τα Polo να περνούν
Γιατί μήπως τώρα τι κάνουν; Έχουν και παρέα και τα Α4 1.6...
-
...εγω παντως ειδα στον υπνο μου οτι τουναρα το επομενο μου διλιτρο vag,
βαζοντας ενα γουρουνακι eaton για τις χαμηλες και μια χοντρελο ρουλεμανατη για τις ψηλεςπωπω τι ωραιο ονειρο!! αντε μιστερ Pischetsrieder, bring on the horses!! γρηγορα!!!
VW Golf GTI