Apr 25, 2014, 12:59 PM

Ο χρήστης MAD-MAX-13 έγραψε:
ερωτηση
υπαρχει εταιρεια που να βγαζει δισκοπλακες για αυτοκινητα παραγωγης και η οποια να αναφερει στα τεχνικα χαρακτηριστικα της ΔΙΣΚΟΠΛΑΚΑΣ το ευρος θερμοκρασιας λειτουργιας οπως κανουνε πχ στα τακακια?

αν γνωριζει κανεις ας δωσει οσο link μπορει

Κανείς δεν δίνει, οι δίσκοι είναι φτιαγμένοι από φαιό χυτοσίδηρο ( gray cast iron ) όλοι οι χυτοσιδηροί χάλυβες έχουν την ίδια θερμοκρασία χύτευσης, η διαφορά μεταξύ τους είναι στη σκληρότητα η οποία εξαρτάται από το περιεχόμενο τους κράμματος σε προσμίξεις, κυρίω γραφίτη και φώσφορο.

Ανάλογα με τον τρόπο και τον ρυθμό ψύξης έχουμε διαφορετικούς χυτοχάλυβες για διαφορετικές χρήσεις, ο λευκός χυτοσίδηρος είναι ο σκληρότερος όλων και πέρνει αυτά τα χαρακτηριστικά του από τον ρυθμό της ψύξης του.

Πρακτικά τώρα, ο συντελεστής τριβής του φαιού χυτοσίδηρου είναι 0.4, και η θερμοκρασία λειτουργίας είναι ικανοποιητική μέχρι τους 630c, μετά ερχίζει να παίρνει χρώμα ο δίσκος και να ανεβαίνει κατακόρυφα η φθορά του, δηλαδή όταν σε παρατεταμένο φρενάρισμα των 8-10' από πχ 200> χλμ γίνεται κίτρινος ο δίσκος τότε είναι γύρω στους 900c. καταλαβαίνεις ότι εκεί έχουμε εκτεταμένες φθορές σε δίκους / τακάκια / αλλοίωση των γράσων στα ρουλεμάν . μπιλιοφόρους αφού η θερμοκρασίες εκεί είναι μπάνω από 120-150c ανάλογα πόση ώρα εκτείθεται στις συνεχείς θερμοκρασίες των φρένων.

Να πω εδώ ότι οι δίσκοι ανάλογα με τον βαθμό που ψύχονται μετά από ένα πχ κοκκίνισμα, μεταβάλλονται τα χαρακτηριστικά τους, ένας κόκκινος δίσκος που κρυώνει πολύ σύντομα γιατί το αυτοκίνητο έχει μεγάλη ταχύτητα και συνεχίζει να κινείται όταν αφήσει ο οδηγός τα φρένα, σκληραίνει, σε αντίθεση με τον ίδιο κόκκινο δίσκο που θα σταματήσει το αυτοκίνητο την κίνηση του και ο δίσκος θα κρυώσει πολύ αργότερα, υπεύθυνος για αυτά τα χαρακτηριστικά των μαντεμιών είναι ο γραφίτης και το ποσοστό της περιεκτικότητας του στο κράμα, με λίγα λόγια οι δίσκοι μας ανάλογα με τη χρήση τους μεταβάλλουν τα χαρακτηριστικά τους συνεχώς, αυτό φαίνεται στην πράξη όταν αρχίζουν τα τραντάγματα από τις παραμορφώσεις του δίσκου και ο δίσκος μπεί στο κοπτικό για να ισιώσει, αμέσως φαίνονται οι περιοχές που υπάρχουν τοπικές σκληρύνσεις ( hot spots ) και όχι μόνο στους δίσκους αλλά και στα πλατώ / βολάν του συμπλέκτη.

Για περισότερες πληροφορίες θα πρέπει να σχοληθείς με Link της μεταλλουργία του χυτοσίδηρου, υπάρχουν άπειρα, και στα Ελληνικά και στα Αγγλικά που περιγράφουν τους χυτοσίδηρους ( τα μαντέμια ) και τα πλεονεκτήματα / μειονεκτήματα τους, ένα τεράστιο πλεονέκτημα του μαντενιού είναι η ικανότητα της απορροφητικότητας των κραδασμών, πάλι λόγω του γραφίτη, γιαυτό κυριαρχούν στα μπλόκ των κινητήρων και στην κατασκευή των εργαλειομηχανών, σημαντικός χιτυσίδηρος είναι ο τύπος CGI ( Compacted Graphite Iron ) και μακάρι μετά από τα μπλόκ της τελευταίας 5ετίας να περάσει και στους δίσκους.