Ο χρήστης taurus έγραψε:
Επιπλέον έχω την εντύπωση οτι δεν υπάρχει νόμος που να λέει οτι μπορεί μια εταιρεία να προεισπράτει διόδια για ένα έργο που ΘΑ παραδώσει (κραυγαλέες και οι δυο παραπάνω περιπτώσεις, με πιο κραυγαλέα την Πατρών-Κορίνθου που ειναι άγνωστο αν και πότε θα παραδοθεί το έργο). Αν κάποιος ξέρει κάτι παραπάνω γι' αυτό, ας το πει.
Γιατί όχι ? Κάθε φόρος έχει αυτή τη λογική. Πως έγιναν οι αυτοκινητόδρομοι άλλωστε ? Δεκαετίες, όχι 3-4 χρόνια μόνο, πληρώναμε διόδια στο ΤΕΟ και κάποια στιγμή φτιάχτηκε το Κόρινθος-Αθήνα-Μαλιακός κτλ. κτλ.
Από αυτό που λες αυτό που θεωρώ λογική αντίρρηση είναι το να πληρώνεις πχ. στον ΠΑΘΕ για να φτιαχτεί η Ιωνία οδός δηλ. μη ανταποδοτικό όχι χρονικά αλλά γεωγραφικά. Αλλά ρεαλιστικά μιλώντας, ποιός άλλος τρόπος θα υπήρχε για να φτιαχτεί ένα τέτοιο έργο ? Στο κάτω-κάτω, έτσι φτιάχτηκε και η Εγνατία, με φόρους και διόδια όλων των Ελλήνων.
Και γιατί ναι δηλαδή? Υπάρχει νόμος που να το επιτρέπει?
Γιατί, υπάρχει νόμος που το απαγορεύει ? Ελα μωρέ τι συζήτηση είναι αυτή ?
Ξαναλέω: το οτι για δεκαετίες συνέβαινε κάτι στρεβλό δεν ειναι επιχείρημα διαιώνισής του.
Δε θεωρώ στρεβλό το να πληρώνεις διόδια ώστε (α) να συντηρείται το υπάρχον δίκτυο (β) να μαζεύεται 'κουμπαράς' για μελλοντική αναβάθμισή του. Ετσι φτιάχτηκαν όλοι οι αυτοκινητόδρομοι. Ακόμα και στις χώρες χωρίς διόδια, το κράτος παίρνει φόρους και λέει 'αυτά για νοσοκομεία, αυτά για σχολεία, αυτά για δρόμους'. Τα διόδια είναι ΙΜΗΟ δικαιότερα διότι ένα μεγάλο μέρος του κόστους το πληρώνουν οι ίδιοι οι χρήστες του δρόμου και όχι όλοι οι φορολογούμενοι (υπάρχει και αντίλογος, ότι η ανάπτυξη που έρχεται από τους δρόμους ωφελεί όλους ΟΚ ας μην πάμε εκεί...). Αλλά τέλος πάντων, το σίγουρο είναι ότι είναι και ηθικό και ρεαλιστικό να φορολογείσαι για μελλοντικές υπηρεσίες.
(Αν μου πεις 'δεν είναι φορολογία διότι είναι ιδιώτης' πάμε στην επόμενη παράγραφο).
Και να στο πω και αλλιώς? Το να το κάνει το κράτος, να το δεχτώ ας πούμε. Όχι οτι το δέχομαι, αλλά υποθετικά, καθώς τα έσοδά του ειναι συγκεκριμένα και θεωρητικά κεφάλαια διαθέσιμα δεν έχει, εφόσον λειτουργει ελλειματικά χρόνια τώρα. Ο ιδιώτης όμως που θέλει να φτιάξει δρόμο χωρίς κεφάλαια, αλλά με χρηματοδότηση από τα κορόιδα πριν καν ξεκινήσει μάλιστα (περίπτωση Πατρών-Κορίνθου), στα μάτια μου φαινεται σαν τζάμπα μάγκας.
Εσύ το λες 'τζάμπα μαγκιά' εγώ το λέω 'ρεαλισμό στην επένδυση'. Αν ο δρόμος κάνει 10 δις, κανένας ιδιώτης δεν πρόκειται να τα βγάλει από την τσέπη (ούτε καν το κράτος! με συγχρηματοδότηση από την ΕΕ και την ΕΤΕπ έγιναν οι 'κρατικοί' δρόμοι). Δεν τα έχει καν. Αρα ψάχνεις για εναλλακτικά σενάρια: χρηματοδότηση από Τράπεζες, έξτρα φόρους και διόδια.
Μην ξεχνάμε ότι τα διόδια περιλαμβάνουν 23% ΦΠΑ και 25% φόρο εισοδήματος της εταιρείας, δηλ. 50% πάει στο κράτος κατευθείαν.
Το γεγονός ότι τα λεφτά από τα διόδια δεν επαρκούν για να 'τρέξουν' τα έργα φαίνεται άμεσα από το ό,τι μόλις 'σκάλωσαν' οι Τράπεζες (εκεί είναι βασικά το πρόβλημα, όχι στους εργολάβους) κόλλησαν τα έργα (μην ξεχνάμε ότι κανείς εργολάβος δε θέλει 'κολλημένα' έργα διότι έχει βάλει και αυτός κεφάλαιο, που 'κάθεται', και δεν πρόκειται να αποπερατώσει και να εισπράξει. 'Κολλημένο' έργο σημαίνει τρελλό overhead, ό,τι χειρότερο...). Ναι, εισπράτουν τα διόδια αλλά μην ξεχνάμε ότι κάπως πρέπει να χρηματοδοτηθεί το άλλο σκέλος, που το ξεχνάμε, η συντήρηση και λειτουργία των δρόμων εκτός και αν έχουν κάποια υποχρέωση οι εργολάβοι να το κάνουν αυτό δωρεάν.