-
Διαβάζοντας τα τεστ διάφορων ελληνικών και ξενόγλωσσων περιοδικών για το ίδιο αυτοκίνητο, ομολογώ ότι αρκετές φορές έχω μπερδευτεί.
Εκεί που κάποιος δημοσιογράφος το περιγράφει ως ‘ουδέτερο’ ο άλλος λέει ότι ‘βγάζει μούτρα’. Το πρόβλημα φαίνεται να είναι με την αξιολόγηση και περιγραφή της υποστροφικής συμπεριφοράς και λιγώτερο με την υπερστροφή (Αν και εκεί υπάρχουν μπερδέματα: το ελαφρύ ντριφτάρισμα χαρακτηρίζεται ως υπερστροφή; ).
Προφανώς ρόλο παίζει η ποιότητα του οδοστρώματος. Ένα αυτοκίνητο που θα είναι ουδέτερο σε άσφαλτο ‘σμυριδόπανο’ θα υποστρέψει υπό πίεση σε άσφαλτο ‘καθρέφτη’.
Επειδή οι παρατηρήσεις που διαβάζουμε στα περιοδικά μας επηρεάζουν περισσότερο απ’όσο θα θέλαμε να παραδεχτούμε, καλό θα ήταν να ξέρουμε με ποια μεθοδολογία, σε τι χώρο και υπό ποιες συνθήκες διενεργούνται οι δοκιμές. Διαφορετικά φτάνουμε σε αφορισμούς του τύπου ‘το ΧΧΧΧΧ βγάζει μούτρα’ ή ‘στο ΥΥΥΥΥΥ η ουρά δεν μαζεύεται’, χωρίς να ξέρουμε τι λέμε τελικά.
-
Διαβάζοντας τα τεστ διάφορων ελληνικών και ξενόγλωσσων περιοδικών για το ίδιο αυτοκίνητο, ομολογώ ότι αρκετές φορές έχω μπερδευτεί.
Εκεί που κάποιος δημοσιογράφος το περιγράφει ως ‘ουδέτερο’ ο άλλος λέει ότι ‘βγάζει μούτρα’. Το πρόβλημα φαίνεται να είναι με την αξιολόγηση και περιγραφή της υποστροφικής συμπεριφοράς και λιγώτερο με την υπερστροφή (Αν και εκεί υπάρχουν μπερδέματα: το ελαφρύ ντριφτάρισμα χαρακτηρίζεται ως υπερστροφή; ).
Προφανώς ρόλο παίζει η ποιότητα του οδοστρώματος. Ένα αυτοκίνητο που θα είναι ουδέτερο σε άσφαλτο ‘σμυριδόπανο’ θα υποστρέψει υπό πίεση σε άσφαλτο ‘καθρέφτη’.
Επειδή οι παρατηρήσεις που διαβάζουμε στα περιοδικά μας επηρεάζουν περισσότερο απ’όσο θα θέλαμε να παραδεχτούμε, καλό θα ήταν να ξέρουμε με ποια μεθοδολογία, σε τι χώρο και υπό ποιες συνθήκες διενεργούνται οι δοκιμές. Διαφορετικά φτάνουμε σε αφορισμούς του τύπου ‘το ΧΧΧΧΧ βγάζει μούτρα’ ή ‘στο ΥΥΥΥΥΥ η ουρά δεν μαζεύεται’, χωρίς να ξέρουμε τι λέμε τελικά.
-
Διαβάζοντας τα τεστ διάφορων ελληνικών και ξενόγλωσσων περιοδικών για το ίδιο αυτοκίνητο, ομολογώ ότι αρκετές φορές έχω μπερδευτεί.
Εκεί που κάποιος δημοσιογράφος το περιγράφει ως ‘ουδέτερο’ ο άλλος λέει ότι ‘βγάζει μούτρα’. Το πρόβλημα φαίνεται να είναι με την αξιολόγηση και περιγραφή της υποστροφικής συμπεριφοράς και λιγώτερο με την υπερστροφή (Αν και εκεί υπάρχουν μπερδέματα: το ελαφρύ ντριφτάρισμα χαρακτηρίζεται ως υπερστροφή; ).
Προφανώς ρόλο παίζει η ποιότητα του οδοστρώματος. Ένα αυτοκίνητο που θα είναι ουδέτερο σε άσφαλτο ‘σμυριδόπανο’ θα υποστρέψει υπό πίεση σε άσφαλτο ‘καθρέφτη’.
Επειδή οι παρατηρήσεις που διαβάζουμε στα περιοδικά μας επηρεάζουν περισσότερο απ’όσο θα θέλαμε να παραδεχτούμε, καλό θα ήταν να ξέρουμε με ποια μεθοδολογία, σε τι χώρο και υπό ποιες συνθήκες διενεργούνται οι δοκιμές. Διαφορετικά φτάνουμε σε αφορισμούς του τύπου ‘το ΧΧΧΧΧ βγάζει μούτρα’ ή ‘στο ΥΥΥΥΥΥ η ουρά δεν μαζεύεται’, χωρίς να ξέρουμε τι λέμε τελικά.
-
Το άν είναι υπερστροφικό ή υποστροφικό ένα αυτοκίνητο, έχει κατα κύριο λόγο να κάνει με το πώς αντιδρά κατα τη μεταφορά βάρους. Φυσικά σε κακής ποιότητας άσφαλτο, και η παραμικρή μεταφορά βάρους (πχ άφημα γκαζιού ή φρένο) μπορεί να οδηγήσει σε υπερστροφή, εφόσον τα πίσω λάστιχα έχουν μικρότερα περιθώρια πρόσφυσης
-
Ο χρήστης dog80 έγραψε:
Το άν είναι υπερστροφικό ή υποστροφικό ένα αυτοκίνητο, έχει κατα κύριο λόγο να κάνει με το πώς αντιδρά κατα τη μεταφορά βάρους. Φυσικά σε κακής ποιότητας άσφαλτο, και η παραμικρή μεταφορά βάρους (πχ άφημα γκαζιού ή φρένο) μπορεί να οδηγήσει σε υπερστροφή, εφόσον τα πίσω λάστιχα έχουν μικρότερα περιθώρια πρόσφυσηςOK. Οι παράμετροι που έχουμε λοιπόν είναι, η ποιότητα της ασφάλτου, η κατάσταση των ελαστικών αλλά -πολύ σημαντικό- ο τρόπος οδήγησης. Αν δηλαδή ο οδηγός δεν επιτρέψει την ακραία μεταφορά βάρους τότε οι τάσεις δεν θα εμφανιστούν τονισμένες.
Ποιος είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος να δούμε πως αντιδρά το σασσί; Μπαίνοντας στη στροφή χωρίς γκάζι μήπως;
Η σημαντική όμως ερώτηση είναι τι εννοούμε ας πούμε υποστροφή; Όταν πατάμε το γκάζι στη στροφή και η μούρη 'χάνεται'; Όταν σε μια παρατεταμένη στροφή το όχημα ανοίγει την τροχιά του;
-
Και οι δύο περιπτώσεις είναι υποστροφή...είναι λοιπόν προφανές ότι η ερμηνεία που μπορεί κανείς να δώσει μπορεί να ποικίλλει όταν το δεί γραμμένο στο περιοδικό έτσι μόνο του.
Από την άλλη το ίδιο αυτοκίνητο με ίδια φορτία, λάστιχα και πιέσεις στον ίδιο δρόμο, στην ίδια στροφή μπορεί ανάλογα με ταχύτητα και χειρισμούς να είναι υποστροφικό, ουδέτερο ή υπερστροφικό.
Σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα θεωρώ αυτό που μου συνέβη όταν μετά από πολλά χρόνια πισωκίνητων οδήγησα προσθιοκίνητο. Αν αντιμετωπίζα τις στροφές με τον ίδιο τρόπο τότε είχα πολλή υποστροφή. Με το προσθιοκίνητο έπρεπε να στρίβω λίγο νωρίτερα κλπ. Αντίστροφα όταν εξασκήθηκα με το προσθιοκίνητο είδα ότι αν έστριβα με το ίδιο τρόπο με το πισωκίνητο τότε είχα περισσότερη υπερστροφή.
Βασικά η στιγμή έναρξης και ο ρυθμός του στριψίματος του τιμονιού, οι κινήσεις στο γκάζι και στο φρένο κλπ όλα συνδυάζονται ώστε να δημιουργήσουν μια δυναμική συμπεριφορά που δεν είναι εύκολο να περιγραφεί.
Υποτίθεται ότι ένας σωστός δοκιμαστής είναι σε θέση να περιγράψει ένα μικρό τμήμα των βασικών χαρακτηριστικών αυτής της δυναμικής συμπεριφοράς και να την χαρακτηρίσει (εντός και εκτός ορίων) σε ένα αυτοκίνητο σε σχέση με τα άλλα που ξέρει ή με ό,τι νομίζει αυτός ότι είναι το ιδανικό ουδέτερο αυτοκίνητο. Απλά αφού τον εμπιστευόμαστε ελπίζουμε να διαθέτει αυτήν την εμπειρία και ικανότητα. -
δυστυχώς δεν υπάρχει ένας μοναδικός ορισμός της υποστροφης/υπερστροφης/ουδετερότητας
μερικοι ορισμοι ειναι
-με σταθερό τιμόνι και αυξανομένη σταδιακά της ταχύτητας αν ανοίγει η κλείνει η τροχιά*
-με το αν το αμαξι στρίβει περισσότερο η λιγότερο από όσο θέλει ο οδηγός
-ανάλογα με τη σχέση γωνιών ολίσθησης εμπρός πίσω
τα παραπάνω έχουν κοινά σημεία αλλά δεν είναι πάντα ακριβώς τα ίδια διότι τι σημαίνει 'περισσότερο από όσο θέλει ο οδηγός' και πως μπορεί ένα αμαξι να είναι ουδέτερο με τον πρώτο ορισμό αφού αυτό σημαίνει οτι με άπειρη ταχύτητα θα έχει την ίδια τροχιά, κάτι που είναι άτοπο*ορίζεται η κρίσιμη ταχύτητα υπερστροφής σε μία συγκεκριμένη καμπή ως η ταχύτητα με την οποία πλέον το αμάξι ακολουθεί την καμπή παρόλο που το τιμόνι βλέπει ευθεία
επίσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ένα αυτοκίνητο να χαρακτηριστεί πχ υποστροφικό
πρέπει να ορίζονται και οι συνθήκες (ταχύτητες, επιταχύνσεις ...)
οταν λέμε οτι ένα αυτοκίνητο είναι υποστροφικό εννοούμε οτι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι υποστροφικό
πχ το ραλλυ ειναι υποστροφικό οταν δεν υπάρχουν διαμήκεις επιταχύνσεις, αλλά όταν υπάρχουν προς τα πίσω, γινεται υπερστροφικό... -
Ο χρήστης predator έγραψε:
επίσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ένα αυτοκίνητο να χαρακτηριστεί πχ υποστροφικό
πρέπει να ορίζονται και οι συνθήκες (ταχύτητες, επιταχύνσεις ...)
οταν λέμε οτι ένα αυτοκίνητο είναι υποστροφικό εννοούμε οτι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι υποστροφικό
πχ το ραλλυ ειναι υποστροφικό οταν δεν υπάρχουν διαμήκεις επιταχύνσεις, αλλά όταν υπάρχουν προς τα πίσω, γινεται υπερστροφικό...predator,
Αν και τις υπόλοιπες παρατηρήσεις σου τις θεωρώ σωστές μένω σε αυτό που λες παραπάνω γιατί νομίζω ότι είναι κρίσιμο.
Δεν μπορούμε λοιπόν με ασφάλεια να πούμε, για ένα σημερινό αυτοκίνητο, ότι είναι 'καθ'έξιν' υποστροφικό ή υπερστροφικό. Από την άλλη διαβάζουμε ότι το Seat FR για παράδειγμα 'βγάζει μούτρα' (έτσι γενικώς). Ή ότι ένα RX-8 γυρίζει με το παραμικρό.
Ακόμα και το αποκαλούμενο 'όριο' δεν είναι σαφής έννοια, διότι για κάθε οδηγό, συνθήκες, κλπ αυτό ποικίλει.
-
Ο χρήστης dienekes έγραψε:
επίσης σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ένα αυτοκίνητο να χαρακτηριστεί πχ υποστροφικό
πρέπει να ορίζονται και οι συνθήκες (ταχύτητες, επιταχύνσεις ...)
οταν λέμε οτι ένα αυτοκίνητο είναι υποστροφικό εννοούμε οτι στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι υποστροφικό
πχ το ραλλυ ειναι υποστροφικό οταν δεν υπάρχουν διαμήκεις επιταχύνσεις, αλλά όταν υπάρχουν προς τα πίσω, γινεται υπερστροφικό...predator,
Αν και τις υπόλοιπες παρατηρήσεις σου τις θεωρώ σωστές μένω σε αυτό που λες παραπάνω γιατί νομίζω ότι είναι κρίσιμο.
Δεν μπορούμε λοιπόν με ασφάλεια να πούμε, για ένα σημερινό αυτοκίνητο, ότι είναι 'καθ'έξιν' υποστροφικό ή υπερστροφικό. Από την άλλη διαβάζουμε ότι το Seat FR για παράδειγμα 'βγάζει μούτρα' (έτσι γενικώς). Ή ότι ένα RX-8 γυρίζει με το παραμικρό.
Ακόμα και το αποκαλούμενο 'όριο' δεν είναι σαφής έννοια, διότι για κάθε οδηγό, συνθήκες, κλπ αυτό ποικίλει.
προφανώς και το RX-8 γυρίζει με το παραμικρό αλλά αυτό δεν σημαίνει οτι δεν θα βγάλει μούτρα σε μια αρκετά ανηφορική καμπή των 100km/h στο γκάζωμα...
οπως επισης και το σεατ θα γυρίσει σε φρενάρισμα σε κλειστή κατηφορική ακόμα και χωρίς χειρόφρενο... -
welcome back pred
-
Ο χρήστης predator έγραψε:
προφανώς και το RX-8 γυρίζει με το παραμικρό αλλά αυτό δεν σημαίνει οτι δεν θα βγάλει μούτρα σε μια αρκετά ανηφορική καμπή των 100km/h στο γκάζωμα...
οπως επισης και το σεατ θα γυρίσει σε φρενάρισμα σε κλειστή κατηφορική ακόμα και χωρίς χειρόφρενο...Το 307 γενικότερα χαρακτηρίζεται 'υποστροφικό' από την πλειοψηφία των testers. Χτες λοιπόν έγινα μάρτυρας του εξής γεγονότος: ένα 307 μπροστά μου μπήκε σε μια αριστερή 'φουρκέτα', σε μια είσοδο από Συγγρού για Χαμοστέρνας. Αυτή έπεται ενός φαναριού, οπότε συνήθως η ταχύτητα είναι ελάχιστη, όμως ο οδηγός το είχε πατήσει κάπως και ο δρόμος λόγω βροχής γλυστρούσε. Πριν ακόμα στρίψει το τιμόνι σκέφτηκα 'θα γυρίσει', γιατί βλέπεις την είχα πάθει και εγώ στην ίδια στροφή. Και πραγματι έκανε μια θαυμάσια πιρουέτα, το κράτησε πολύ όμορφα με ανάποδο και χωρίς γκάζι και συνέχισε.
Επειδή είμαι σίγουρος ότι δεν το έκανε επίτηδες, αυτό αποδεικνύει ότι το 307 έχει πολύ καλή ισορροπία, όχι βέβαια ότι είναι υπερστροφικό! Μήπως λοιπόν θα έπρεπε να εξετάζουμε τη συμπεριφορά υπό 'ακραίες' συνθήκες, π.χ. αποφυγή εμποδίου, βίαιο φρενάρισμα στη στροφή, κλπ, που εμπλέκουν μεγαλύτερο μέρος του 'ρεπερτορίου' του οχήματος; Μήπως τελικά οι όροι υπο/υπερστροφή έχουν καταντήσει καραμέλα για τους άσχετους;
-
Έχω πάντως την αίσθηση ότι οι δοκιμαστές των 4Τ δίνουν πολύ βάρος στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου στην πίστα για να χαρακτηρίσουν την οδική συμπεριφορά του. Λογικό από τη μία γιατί εξαλείφει κάποιους αστάθμητους παράγοντες όπως ολισθηρότητα του οδοστρώματος, κακοτεχνίες, 'περίεργο' κάμπερ δρόμου. ανωμαλίες, μορφολογία εδάφους κτλ. αλλά σίγουρα όχι επαρκές από μόνο του για να χαρακτηρίσει ένα αυτοκίνητο δρόμου.
-
Ο χρήστης cmarin έγραψε:
welcome back predγια λιγες μερες...
-
Δεν μου έχει δοθεί η εντύπωση ότι δεν δοκιμάζονται για εύλογο αριθμό χιλιομέτρων και εκτός πίστας..... Νομίζω ότι είναι πλεονέκτημα που δοκιμάζονται ΚΑΙ στην πίστα και δικαιολογώ το ότι δίνεται σημαντική βαρύτητα. Στην πίστα μπορείς να φτάσεις και να ξεπεράσεις τα όρια του αυτοκινήτου με ασφάλεια ενώ στον ανοιχτό δρόμο όχι. Και όπως λες η πίστα εξαλείφει αρκετούς εξωαυτοκινητικούς παράγοντες οπότε η σύγκριση με άλλα αυτοκίνητα-εμπειρίες είναι πιο άμεση και η κρίση κάπως πιο αντικειμενική.
[μόλις είδα ότι αυτό είναι το 1000ό μου post και σοκαρίστηκα....έχω γράψει τόσα πολλά??? Μηπως φλυαρώ...ας με σταματήσει κάποιος! ]
-
Ο χρήστης dienekes έγραψε:
προφανώς και το RX-8 γυρίζει με το παραμικρό αλλά αυτό δεν σημαίνει οτι δεν θα βγάλει μούτρα σε μια αρκετά ανηφορική καμπή των 100km/h στο γκάζωμα...
οπως επισης και το σεατ θα γυρίσει σε φρενάρισμα σε κλειστή κατηφορική ακόμα και χωρίς χειρόφρενο...Το 307 γενικότερα χαρακτηρίζεται 'υποστροφικό' από την πλειοψηφία των testers. Χτες λοιπόν έγινα μάρτυρας του εξής γεγονότος: ένα 307 μπροστά μου μπήκε σε μια αριστερή 'φουρκέτα', σε μια είσοδο από Συγγρού για Χαμοστέρνας. Αυτή έπεται ενός φαναριού, οπότε συνήθως η ταχύτητα είναι ελάχιστη, όμως ο οδηγός το είχε πατήσει κάπως και ο δρόμος λόγω βροχής γλυστρούσε. Πριν ακόμα στρίψει το τιμόνι σκέφτηκα 'θα γυρίσει', γιατί βλέπεις την είχα πάθει και εγώ στην ίδια στροφή. Και πραγματι έκανε μια θαυμάσια πιρουέτα, το κράτησε πολύ όμορφα με ανάποδο και χωρίς γκάζι και συνέχισε.
Στη συγκεκριμένη στροφή απλώς δεν υπάρχει άσφαλτος Είναι μονίμως 'πάγος' και σίγουρα δεν αποτελεί κριτήριο
-
Ο χρήστης lkar έγραψε:
Στη συγκεκριμένη στροφή απλώς δεν υπάρχει άσφαλτος Είναι μονίμως 'πάγος' και σίγουρα δεν αποτελεί κριτήριο
Σίγουρα, αν μιλάμε για την ίδια στροφή. Γιατί υπάρχουν πολλές τέτοιες, που, τελικά, το γενικότερο στήσιμο του αυτοκινήτου είναι ο καθοριστικός παράγοντας.
-
Αυτά που θεωρώ ποιο σημαντικά είναι η φιλικότητα, η αμεσότητα και η ρυθμιστικότητα κάθε μοντέλου και όχι αν παρουσιάζει την μια ή την άλλή συμπεριφορά σε κάποιες συνθήκες. Ποιος μπορεί να εξασφαλίσει ότι το ποιο υποστροφικό αμάξι δεν πρόκειται ποτέ και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να υπερστρέψει; Και το αντίστροφο φυσικά. Φυσικά κανείς πιστεύω δεν πρέπει να αδιαφορεί για τις γνώμες των ειδικών δοκιμαστών. Μπορεί όμως να κρατά κριτική στάση και να μην καταπίνει αμάσητα ότι διαβάζει και οπουδήποτε.
-
Ο χρήστης EMMANOYHL έγραψε:
Αυτά που θεωρώ ποιο σημαντικά είναι η φιλικότητα, η αμεσότητα και η ρυθμιστικότητα κάθε μοντέλου και όχι αν παρουσιάζει την μια ή την άλλή συμπεριφορά σε κάποιες συνθήκες. Ποιος μπορεί να εξασφαλίσει ότι το ποιο υποστροφικό αμάξι δεν πρόκειται ποτέ και κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να υπερστρέψει; Και το αντίστροφο φυσικά. Φυσικά κανείς πιστεύω δεν πρέπει να αδιαφορεί για τις γνώμες των ειδικών δοκιμαστών. Μπορεί όμως να κρατά κριτική στάση και να μην καταπίνει αμάσητα ότι διαβάζει και οπουδήποτε.Η άποψη σου αυτή νομίζω δεν επιδέχεται κριτικής και κάθε λογικός άνθρωπος θα πρέπει να τη θεωρεί αυτονόητη.
Το κακό όμως είναι ότι οι 'ετικέτες' μένουν. Να αναφέρω ένα παράδειγμα. Για το Renault Clio 182 το Evo έγραψε ότι είναι πιθανότατα το καλύτερο hot hatch όλων των εποχών, χαρακτηρίζοντας την συμπεριφορά του 'on the nervous side of neutral'. Οι 4Τ έγραψαν ότι 'παρουσιάζει τάσεις υποστροφής στο όριο', στα πλαίσια ενός σύντομου τεστ. Επειδή σέβομαι περισσότερο τη γνώμη του Evo, τουλάχιστον σε αυτού του τύπου τα αυτοκίνητα, πιστεύω ειλικρινά ότι για τη διαμόρφωση της γνώμης των 4Τ έπαιξε ρόλο ο τρόπος οδήγησης του δοκιμαστή. Ποια όμως από τις δύο 'ετικέτες' θα επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής;
-
Ένα test drive βοηθάει να το αξιολογήσεις με το δικό τρόπο οδήγησης. Φυσικά δεν θα σου επιτρέψουν να κινηθείς πολύ γρήγορα για να δεις συμπεριφορά στο όποιο όριο αλλά θα πάρεις μια καλή γεύση. Δεν είναι απαραίτητο αν επιλέξεις σωστή διαδρομή να πιάσεις μεγάλες ταχύτητες για να δεις ότι θέλεις να δεις.
-
Να προσθέσω επισής οτι παντα μπορουμε να βρουμε εναν γνωστο μας, με το αυτοκινητο που ψαχνουμε, και να τον πεισουμε να μας το δωσει μια βολτα ή να μας παει αυτος μια, τα περιοδικα ειναι οσο αντικειμενικα οσο τους παιρνει.
Φυσικα και μιλαω για καθημερινα αυτοκινητα....δεν νομιζω να ενδιαφερεται κανεις για τυπου SLR αυτοκινητα...
'Υποστροφικό'/'Υπερστροφικό': τι εννοούν τα περιοδικά;