-
Έχω ρωτήσει πολλούς μηχανικούς φίλους και μη, μα οι απαντήσεις που πήρα ήταν όσες και οι άνθρωποι που ρώτησα...
γι'αυτό ρωτάω ξανά μήπως και καταλήξουμε κάπου:
'Υπάρχει τρόπος ελέγχου της κατάστασης των ελατηρίων σε χαμηλωμένο ή μη αυτοκίνητό; Είναι πραγματικά αθάνατα τα ελατήρια και αν όχι κάθε πότε αλλάζουν προλειπτικά αν δεν μπορούμε να διαπιστώσουμε τη φθορά τους;'
-
Έχω ρωτήσει πολλούς μηχανικούς φίλους και μη, μα οι απαντήσεις που πήρα ήταν όσες και οι άνθρωποι που ρώτησα...
γι'αυτό ρωτάω ξανά μήπως και καταλήξουμε κάπου:
'Υπάρχει τρόπος ελέγχου της κατάστασης των ελατηρίων σε χαμηλωμένο ή μη αυτοκίνητό; Είναι πραγματικά αθάνατα τα ελατήρια και αν όχι κάθε πότε αλλάζουν προλειπτικά αν δεν μπορούμε να διαπιστώσουμε τη φθορά τους;'
-
Έχω ρωτήσει πολλούς μηχανικούς φίλους και μη, μα οι απαντήσεις που πήρα ήταν όσες και οι άνθρωποι που ρώτησα...
γι'αυτό ρωτάω ξανά μήπως και καταλήξουμε κάπου:
'Υπάρχει τρόπος ελέγχου της κατάστασης των ελατηρίων σε χαμηλωμένο ή μη αυτοκίνητό; Είναι πραγματικά αθάνατα τα ελατήρια και αν όχι κάθε πότε αλλάζουν προλειπτικά αν δεν μπορούμε να διαπιστώσουμε τη φθορά τους;'
-
αθανατα δε πρεπει να ναι.... Τι στο καλο ελασμα ειναι......
αλλα ποτε φθειρονται αληθεια????κανας αναρτησας ρε παιδιαααα
-
Ο χρήστης mkiii έγραψε:
αθανατα δε πρεπει να ναι.... Τι στο καλο ελασμα ειναι......
αλλα ποτε φθειρονται αληθεια????κανας αναρτησας ρε παιδιαααα
[list:23f6alzp]Το πατημα του αυτοκινητου στο........φτερο(ναι μη γελατε) ειναι μια εμπειρικα πρακτικη μεθοδος.Φυσικα ο μηχανικος σου εχει αλλη αντιληψη στην ταλαντωση που θα κανει το αυτοκινητο σου.Παντως δεν αλλαζονται με τη συχνοτητα των αμορτισερ.Τωρα υπαρχει και αμορτισερομετρο, αλλα εκει και καινουρια να ειναι, θα στα βγαλουν off [/list:u:23f6alzp]
-
Μια καλή πρακτική είναι να μετρήσεις το ύψος τους υπό φορτίο (να μην σηκώσεις το αμάξι δηλαδή) όταν είναι ακόμα καινούργια και να τα ελέγχεις με τον ίδιο τρόπο περιοδικά. Τα ελατήρια πάντα «κάθονται» με την χρήση.
Δεν υπάρχουν απόλυτα κριτήρια για το πότε είναι άχρηστα. Αυτό πάντα περιλαμβάνει την υποκειμενική άποψη του κάθε μηχανικού αλλά και την αίσθηση που σου δίνει εσένα το αυτοκίνητο που είσαι και ο καθημερινός του χρήστης. Η αχρήστευση των ελατηρίων έρχεται πολύ αργότερα από ότι στα αμορτισέρ. -
Η σπείρωση των ελατηρίων γίνεται σήμερα σε κρύα μέταλλα, γεγονός που κάνει τις εταιρίες πώλησης να ισχυρίζονται πως είναι αδύνατο να κάτσουν τα ελατήρια (δεν το πιστεύω και πολύ...), από την άλλη δε νομίζω πως το αμορτισερόμετρο παρέχει πληροφορία για τα ελατήρια (αν ναι ενημέρωσέ μας G60POWER), με βάση αυτά οι περίσσότεροι μηχανικοί προτείνουν αλλαγή κάθε 150.000-200.000 km. Περιμένω προτάσεις, μιας και το θέμα είναι λίγο ρευστό...
-
Ο χρήστης panagopo έγραψε:
με βάση αυτά οι περίσσότεροι μηχανικοί προτείνουν αλλαγή κάθε 150.000-200.000 km.Έτσι είναι...
Απίθανο να χρειαστεί πιο πριν αλλαγή. -
Ο χρήστης EMMANOYHL έγραψε:
Μια καλή πρακτική είναι να μετρήσεις το ύψος τους υπό φορτίο (να μην σηκώσεις το αμάξι δηλαδή) όταν είναι ακόμα καινούργια και να τα ελέγχεις με τον ίδιο τρόπο περιοδικά. Τα ελατήρια πάντα «κάθονται» με την χρήση.
Δεν υπάρχουν απόλυτα κριτήρια για το πότε είναι άχρηστα. Αυτό πάντα περιλαμβάνει την υποκειμενική άποψη του κάθε μηχανικού αλλά και την αίσθηση που σου δίνει εσένα το αυτοκίνητο που είσαι και ο καθημερινός του χρήστης. Η αχρήστευση των ελατηρίων έρχεται πολύ αργότερα από ότι στα αμορτισέρ.φιλος με αναρτηση bilstein και ελατηρια apex, διαπιστωσε (εμφανεστατα) οτι το αμαξι του τελευταια εχει χαμηλωσει πολυ....Αλλα δε ξεραμε αν ειναι θεμα ελατηριων Η'/ΚΑΙ αμορτισερ....
στο γκολφ μου (με 155.000χλμ) αλλαξα παλι τα bilstein μου με καινουργια και νομιζω οτι δεν ειναι τοσο σκληρα οσο οταν τα ειχα βαλει τη πρωτη φορα....Μπορει να κανω κ λαθος.... -
Από τα μέχρι τώρα κατάλαβα ότι τα ελατήρια κουράζονται οπότε και μαλακώνουν και μικραίνουν σε ύψος και χαμηλώνει το αυτοκίνητο. Μερικά που έχουν υποστεί πιο καλή επεξεργασία προβάλλουν μεγαλύτερη αντίσταση στο φαινόμενο αυτό. Όμως εφόσον είναι μέταλλα και περνάνε τα χρόνια και καταπονούνται υφίστανται καταπόνηση η οποία θεωρητικά μπορεί και να οδηγήσει μέχρι και σε σπάσιμο.
Το θέμα είναι ότι μαλακώνοντας αλλοιώνεται η συμπεριφορά τους και επηρεάζεται η συνεργασία τους με τα αμορτισέρ.
Κατά πόσο και πώς μπορεί να καταλάβει κάποιος ότι κάτι τέτοιο έχει συμβεί προτού να φτάσει σε ακραίο σημείο? Και μάλλον είναι ακόμα πιο δύσκολο αν τα αμορτισέρ είναι καλά? Μήπως πρέπει λοιπόν να αλλάζουμε ελατήρια προληπτικά ή μπορούμε να τα μετράμε κάθε πχ 40.000χλμ? Υπάρχει απλό μετρητήρι (πχ πόση δύναμη χρειαζεται για να συμπιέσεις 2 σπείρες κατά 1 εκατοστό) που να εφαρμόζει χωρίς να απαιτείται αφαίρεση του ελατηρίου?Το ύψος του αυτοκινήτου σε ακινησία δεν έχει σχέση με το αμορτισέρ (εκτός αν είναι ειδικά αμορτισέρ με υποβοήθηση κλπ).
-
Φίλε onyx αποκλείεται να σπάσει ένα ελατήριο όσα χιλιόμετρα και να κάνει!
Επίσης γήρανση με μόνο 40.000 χλμ είναι απίθανο να συμβεί!Ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να ελέγξουμε ένα ελατήριο είναι σε βαθμολογημένη πρέσα, όπου ανάλογα με τη δύναμη που ασκούμε μετράμε την μετατόπιση. Θεωρητικά και επειδή σε ελατήρια δρόμου δεν υπάρχουν στοιχεία για την σκληρότητα (δεν τα δίνουν οι εταιρίες) το θεωρητικά καλύτερο είναι τα τα μετρήσουμε στην αρχή και να τα ξαναμετρήσουμε όταν υπάρχουν εμφανή σημάδια κόπωσης...
Είναι όμως αδύνατο να υπάρξουν τέτοια σημάδια πριν το αυτοκίνητό μας κάνει πάρα πολλά χιλιόμετρα (~200000) ή έστω έχει τα ίδια ελατήρια λιγότερα από 7-8 χρόνια!
Είναι λοιπόν λογική απλά η αντικατάσταση των ελατηρίων κάθε 3 περίπου αλλαγές αμορτισέρ. -
Ο χρήστης takinen έγραψε:
Ο τρόπος με τον οποίο μπορούμε να ελέγξουμε ένα ελατήριο είναι σε βαθμολογημένη πρέσα......
.......αντικατάσταση των ελατηρίων κάθε 3 περίπου αλλαγές αμορτισέρ.Άψογος και κατατοπιστικότατος!
Αυτές οι πρέσες δουλεύουν χωρίς να αφαιρεθούν τα ελατήρια? Γιατί άμα είναι να τα βγάλουμε συμφέρει και να τα αλλάξουμε! Και τις έχουν τις πρέσες οι διάφοροι μάστορες? -
Δεν πρόκειται για κάποιο 'ειδικό' μηχάνημα, αλλά για μια απλή πρέσα με βαθμονόμηση. Σπάνια τέτοιο εξοπλισμό έχουν συνεργεία αυτοκινήτων.
Συνήθως σε μηχανουργεία ή αντίστοιχες βιοτεχνίες.. (οδός Ρετσίνα στον Πειραιά κλπ) ....Εννοείται όμως πως πρέπει να βγεί το ελατήριο!Για να μην βγει το ελατήριο το μόνο που μου έρχεται στο μυαλό και που μπορεί πιθανόν να μετρήσει τη σκληρότητά του, είναι τα αμορτισερόμετρα στα αντίστοιχα καταστήματα.
Δεν είμαι όμως σίγουρος αν μπορούν!
Μια ερώτηση πάντως δεν είναι δύσκολο να την κάνει όποιος ενδιαφέρεται.
Τα 'fit&go' νομίζω πως κάνουν αμορτισερομέτρηση δωρεάν. Το μέγεθος που μας ενδιαφέρει και πρέπει να ελέγχουμε ως προς τη μεταβολή του στο χρόνο είναι η σκληρότητα (stifness) του ελατηρίου και συνήθως συμβολίζεται με K.(ή C, στη Γερμανική βιβλιογραφία)
-
Ο χρήστης panagopo έγραψε:
Η σπείρωση των ελατηρίων γίνεται σήμερα σε κρύα μέταλλα, γεγονός που κάνει τις εταιρίες πώλησης να ισχυρίζονται πως είναι αδύνατο να κάτσουν τα ελατήρια (δεν το πιστεύω και πολύ...), από την άλλη δε νομίζω πως το αμορτισερόμετρο παρέχει πληροφορία για τα ελατήρια (αν ναι ενημέρωσέ μας G60POWER), με βάση αυτά οι περίσσότεροι μηχανικοί προτείνουν αλλαγή κάθε 150.000-200.000 km. Περιμένω προτάσεις, μιας και το θέμα είναι λίγο ρευστό...[list:4ifuisp7]Ναι σου παρεχει πληροφοριες ταλαντωσης, αλλα δε νομιζω οτι λεει κατι αυτο, η οτι πρεπει να εχουμε οργανο που να μετραει την ταση του ελατηριου.Τα εργοστασιακα ελατηρια, τα εχει αλλαξει κανεις, μετα απο...........1.000.000 km? [/list:u:4ifuisp7][list:4ifuisp7]Ε αλλο τοσο θα αλλαξει και τα χαμηλωματος.Απλα τα χαμηλωμενα μπορει να πεσουν ποιο γρηγορα(αντε να τα αλλαξτε ακομα μια φορα στη ζωη του αυτοκινητου σας) γιατι δεχονται ποιο αποτομα τα φορτια απο τις ανωμακις του δρομου.[/list:u:4ifuisp7]
-
Έχω την άποψη ότι διυλίζουμε τον κόνωπα (αν το έγραψα σωστά...)
Εγώ θα το πάρω από άλλη μεριά το θέμα.
Το ελατήριο έχει σαν σκοπό να κρατάει το αυτοκίνητο σε κάποια απόσταση από το έδαφος και να ελέγχει την κίνηση του τροχού (δλδ να τον συγκρατεί από το να κοπανήσει στο θώλο και να τον σπρώχνει προς το έδαφος όταν π.χ κατεβαίνουμε κάποια ανωμαλία τύπου πεζοδρομίου (ελπίζω να με καταλαβαίνετε...).Συνεπώς αν το αυτοκίνητο βρίσκει σε σημεία που δεν έβρισκε (φορτωμένο κυρίως) ή αν η ανάρτηση τερματίζει συχνά, ή αν ο τροχός ψιλοχάνει επαφή με το δρόμο τότε μπορεί να θέλεις ελατήρια.
Παρενθετικά αναφέρω ότι το αμορτισέρ αναλαμβάνει να ελέγξει την κίνηση του ελατηρίου, δλδ να εμποδίσει την ταλάντωση του τροχού και την απώλεια της επαφής με το δρόμο που αυτή συνεπάγεται.
Εμπειρικά τα ελατήρια αν το αυτοκίνητο δεν φορτώνεται υπερβολικά αντέχουν τουλάχιστον 100000km (μπορεί και πολύ παραπάνω).
-
Ο χρήστης G60POWER έγραψε:
[list:xp73gmat]Ναι σου παρεχει πληροφοριες ταλαντωσης, αλλα δε νομιζω οτι λεει κατι αυτο, η οτι πρεπει να εχουμε οργανο που να μετραει την ταση του ελατηριου.Τα εργοστασιακα ελατηρια, τα εχει αλλαξει κανεις, μετα απο...........1.000.000 km? [/list:u:xp73gmat][list:xp73gmat]Ε αλλο τοσο θα αλλαξει και τα χαμηλωματος.Απλα τα χαμηλωμενα μπορει να πεσουν ποιο γρηγορα(αντε να τα αλλαξτε ακομα μια φορα στη ζωη του αυτοκινητου σας) γιατι δεχονται ποιο αποτομα τα φορτια απο τις ανωμακις του δρομου.[/list:u:xp73gmat]Φίλε Μάκη δεν έχεις άδικο.
Επίσης πιο εύκολο είναι να πάθουν ζημιά τα top mounts παρά το ίδιο το ελατήριο.Γιάννης
-
Ο χρήστης servmx έγραψε:
[list:2vgtvm5l]Ναι σου παρεχει πληροφοριες ταλαντωσης, αλλα δε νομιζω οτι λεει κατι αυτο, η οτι πρεπει να εχουμε οργανο που να μετραει την ταση του ελατηριου.Τα εργοστασιακα ελατηρια, τα εχει αλλαξει κανεις, μετα απο...........1.000.000 km? [/list:u:2vgtvm5l][list:2vgtvm5l]Ε αλλο τοσο θα αλλαξει και τα χαμηλωματος.Απλα τα χαμηλωμενα μπορει να πεσουν ποιο γρηγορα(αντε να τα αλλαξτε ακομα μια φορα στη ζωη του αυτοκινητου σας) γιατι δεχονται ποιο αποτομα τα φορτια απο τις ανωμακις του δρομου.[/list:u:2vgtvm5l]
Φίλε Μάκη δεν έχεις άδικο.
Επίσης πιο εύκολο είναι να πάθουν ζημιά τα top mounts παρά το ίδιο το ελατήριο.Γιάννης
[list:2vgtvm5l]Συμπληρωσες το ποιο βασικο, που παρελειψα [/list:u:2vgtvm5l]
-
Πρακτικα τα ελατηρια ΔΕΝ φθειρονται. Πρωτα θα αλλαξουμε 3 φορες αμορτισερ, 2 φορες σινεμπλοκ, τοπ mounts, ψαλιδια και εαν φορτωνουμε υπερβολικα το αμαξι θα σκεφτουμε αλλαγη ελατηριων στα 300.000
Ναι ναι υπαρχει κοπωση μεταλλου θεωρητικα, αλλα και οταν πεταμε Λονδινο σε αεροπλανο εικοσαετιας υπαρχει κοπωση μεταλλου...
Σημαντικος λογος αλλαγης ελατηριων ειναι η βελτίωση-αυξηση της σκληροτητας που σε συνδιασμο με αναβαθμισμενα αμορτισερ, αντιστρεπτικες και -βασικοτερα- ελαστικα πετυχαινουμε ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ βελτιωση της δυναμικης κατανομης φορτιων, μειωση κλισης και αυξηση προσφυσης.
Ελαχιστος κοσμος γνωριζει οτι σκληροτερα ελατηρια και αμορτισερ βελτιωνουν το φρεναρισμα ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ απο ενα εξωτικο εξαπιστονο κιτ εμπρος φρενων. Το γιατι και πως στο βιβλιο που συντομα θα τελειωσω.
-
Μια σκληρή ανάρτηση δεν είναι πανάκια ιδίως όταν δεν συνεργάζονται σωστά τα αμορτισέρ με τα ελατήρια με αποτέλεσμα στα εκατομμύρια κατσαρώματα των Ελληνικών δρόμων τα λάστιχα να είναι περισσότερο στον αέρα πάρα κολλημένα στην άσφαλτο. Το φρενάρισμα επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες οι οποίοι πρέπει να είναι όλοι σωστοί για αποτελεσματικό φρενάρισμα.
Αν βέβαια με τις δαγκάνες που αναφέρεις περιμένεις θαύματα με αμορτισέρ βάρκα γιαλό και ελαστικά για πέταμα τότε σίγουρα είναι ημίμετρο. -
Ο χρήστης Vlasis_Highlander έγραψε:
Πρακτικα τα ελατηρια ΔΕΝ φθειρονται. Πρωτα θα αλλαξουμε 3 φορες αμορτισερ, 2 φορες σινεμπλοκ, τοπ mounts, ψαλιδια και εαν φορτωνουμε υπερβολικα το αμαξι θα σκεφτουμε αλλαγη ελατηριων στα 300.000Ναι ναι υπαρχει κοπωση μεταλλου θεωρητικα, αλλα και οταν πεταμε Λονδινο σε αεροπλανο εικοσαετιας υπαρχει κοπωση μεταλλου...
Σημαντικος λογος αλλαγης ελατηριων ειναι η βελτίωση-αυξηση της σκληροτητας που σε συνδιασμο με αναβαθμισμενα αμορτισερ, αντιστρεπτικες και -βασικοτερα- ελαστικα πετυχαινουμε ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ βελτιωση της δυναμικης κατανομης φορτιων, μειωση κλισης και αυξηση προσφυσης.
Ελαχιστος κοσμος γνωριζει οτι σκληροτερα ελατηρια και αμορτισερ βελτιωνουν το φρεναρισμα ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ απο ενα εξωτικο εξαπιστονο κιτ εμπρος φρενων. Το γιατι και πως στο βιβλιο που συντομα θα τελειωσω.
Στα πρώτα που λές συμφωνώ. Το τελευταίο όμως είναι κάπως αόριστο...γιατί δεν λείπει μόνο το γιατί, αλλά το πότε και το πόσο.
Με ποιο τρόπο τέλως πάντων αποδεικνύεις κάτι τέτοιο; χρησιμοποιείς κάποια αναλυτική μοντελλοποίηση;
Ελατήρια και μέτρηση φθοράς...