Nν θυμηθούμε για λίγο το - δικό - μας απόλυτο KAI off road όχημα, εδώ ο μικρός Quadra συνοδηγός του Βορδοναράκη έξω από το σπίτι του Κορρέ. Εγώ τραβάω το βίντεο, βλακεία μου που όταν ήμουν συνοδηγός δεν κρατούσα την κάμερα να φανούν τα απίστευτα - φαράγγια και τις κοτρώνες - που περάσαμε - κρίμα.
Best posts made by 21-quadra
-
RE: OLD SCHOOL ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ, ΕΠΙΛΟΓΗ
-
RE: Ανάβαση Αχλαδόκαμπου 2020
Ετοιμάζω φρένα εμπρός /πίσω για Toyota corolla 4WD με μηχανικά από Celica 4WD το παιδί το ετοιμάζει για αναβάσεις όπως μου είπε.
-
RE: Φρένα!!! Εντυπώσεις και απόψεις
Μαλλον τρυπησε το σεβρο
Αλέξανδρε, το πρόβλημα σου το περιέγραψε σωστά ο συνονόματός σου, ή τρύπησε το σέρβο η χάλασε η ανεπίστροφη βαλβίδα που έχει, ή τρύπησε ο χοντρός ελαστικός σωλήνας που έρχεται στο σέρβο από την εισαγωγή ο οποίος καταλήγει στην ανεπίστροφη βαλβίδα.
Η βαλβίδα αυτή είναι πλαστική και κουμπωτή επάνω στο σέρβο και στηρίζεται σε ένα ελαστικό δαχτυλίδι, αν τραβήξεις δυνατά τον σωλήνα κρατώντας την βαλβίδα μπορείς να την ξεκουμπώσεις και να την ελέγξεις μόνο σου, όπως και να ελέγξεις οπτικά τον σωλήνα, ακόμα καλύτερα να βάλεις μπροστά στο ρελαντί και να κλείσεις τη σωλήνα με το χέρι σου, αν δεν είναι τρύπιος θα κάνει κενό, αν έχει τρυπήσει θα χάνει και δεν θα έχεις κενό, το ίδιο και με την βαλβίδα, αν έχει τρυπήσει η μεβράνη του σέρβο τότε χρειάζεται αλλαγή, πάρε από τα μεταχειρισμένα ένα που θα είναι οπτικά σε πολύ καλή κατάσταση.
-
RE: Χρόνια πολλά
Kαλή χρονιά με υγεία, εργασία και χαρά για όλους.
-
RE: Φρένα!!! Εντυπώσεις και απόψεις
Έχεις κάνει ποτέ service στις δαγκάνες ? Σε όλες εννοώ. Μετά από τόσα χρόνια δεν περιμένουμε να αρχίσουν να τρέχουν υγρά από τα έμβολα για να τις επισκευάσουμε, τα έμβολα κολλάνε και δεν γυρίζουν πίσω το ίδιο εύκολα με αποτέλεσμα όταν αλλάζουμε τακάκια να παρατηρούμε ότι το ένα είναι περισσότερο φαγωμένο από το άλλο, αυτό σημαίνει ότι κολλάει το έμβολο του τακακιού με την μεγαλύτερη φθορά.
-
RE: Γιατί καίγεται η αντλία μετά από ακινησία μίας ημέρας (Audi A3 8L)
Καλά δεν σου κάνει εντύπωση ότι καίει την ασφάλεια το ηλεκτρικό μέρος της αντλίας και εσύ αλλάζεις το μηχανικό κομμάτι, ?
Δηλαδή έχω πυρετό 40 και κάθομαι μπροστά στον ανεμιστήρα να δροσιστώ, ωραία λογίκή, πάρε παλικάρι μου μια ολόκληρη αντλία και άσε τις εγχειρίσεις, το μοτέρ είναι το πρόβλημα όπως το περιγράφεις και όχι το κομμάτι της αντλίας, οι αντλίες βενζίνης είναι μαγνητικές, δηλαδή το ηλεκτρικό μοτέρ δεν έχει μηχανική σύνδεση με το ιμπέλλερ της αντλίας, έχει μαγνητική σύνδεση. Αφού άλλαξες το τμήμα της αντλίας με καινούργιο και η ασφάλεια εξακολουθεί να καίγεται το πρόβλημα είναι ηλεκτρικό, πιο ταληράκια δεν μπορώ να σου το κάνω.
-
RE: Φρένα!!! Εντυπώσεις και απόψεις
Τα DS2500 δεν σφυράνε πάντα και δεν σφυράνε σε όλα τα αυτοκίνητα. Οι λόγοι είναι πολλοί.
-
κατάσταση της δαγκάνας από φθορές, βρώμες, υπολείμματα τακακιού, σκόνη τακακιών κλπ.
-
σχεδίαση της δαγκάνας, μονοπίστονη, πολυπίστονη, φθορά στους πείρους, στα έμβολα / χιτώνια, διάβρωση των εμβόλων, φθαρμένα O;Ring εμβόλων κλπ.
-
Τρόπος στήριξης των τακακιών στην δαγκάνα, με φουρκέτες, με φουρκέτες και ελατήρια,
-
Κράμα μαντεμιού του δίσκου, στην αγορά των κοινών εμπορικών δίσκων υπάρχουν 4 διαφορετικά κράματα
-
Είδος στήριξης τακακιού, απλού ή Hammer στις μονοπίστονες.
-
Φθορά των τακακιών, τα μισοφαγωμένα τακάκια που έχουν ψηθεί και σκληρύνει συμπεριφέρονται διαφορετικά από ότι όταν είναι καινούργια και φρέσκα.
Από αυτές τις βασικές περιπτώσεις γιατί υπάρχουν και υποπεριπτώσεις, μόνο η 4 έχει να κάνει με την πάστα του τακακιού, οι άλλες περιπτώσεις είναι παράγοντες που δεν αφορούν την πάστα, ή είναι συνδυαστικοί παράγοντες που μια σκληρή πάστα θα φέρει τα όποια προβλήματα στην επιφάνεια που ήταν κρυμμένα με το μαλακό τακάκι, γιατί πολλές φορές τα φρένα R90 τρίζουν και αυτά, όχι τόσο συχνά αλλά τρίζουν. Δεν αναφέρω την υγρασία γιατί πρακτικά εξαφανίζεται πολύ σύντομα από τους δίσκους και τα τακάκια.
Δεν κάνουν όλα τα τακάκια για όλες τις χρήσεις, θα το επαναλαμβάνω συνεχώς, αν θέλουμε το κάτι παραπάνω θα πρέπει να δεχθούμε συμβιβασμούς, όπως η τιμή, και κάποιες φορές ο θόρυβος, άλλοτε η μεγαλύτερη φθορά του δίσκου κλπ, αν η προτεραιότητα είναι όλα τα άλλα εκτός από την ασφάλεια σε μια κακή στιγμή που έτυχε η στραβή ή σε συνθήκες πίεσης τότε δεν πρέπει κανείς να ξεφεύγει από τα γνήσια μαμά τακάκια που είναι τα πλέον κατάλληλα.
Εδώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή γιατί στα συνεργεία λένε στον πελάτη αυτό φοράει το δικό σου ή αυτό φοράει το μεγαλύτερο μοντέλο και είναι καλύτερο, ή αυτό το φοράει και πχ η Porsche και ψαρώνει ο πελάτης αλλά ποτέ δεν είναι η ίδια πάστα που έχει το original του εργοστασίου. Δεν είναι δυνατόν πχ το premier μια και το έφερε η κουβέντα που φοράει το Panda να έχει την ίδια σύνθεση πάστας με την πχ Cayenne ή με το Fiat Ducato φορτωμένο με 5 τόνους παρόλο που έχουν την ίδια εμπορική ονομασία ( Premier )
Σημ: Και εγώ τα φόρεσα τα Premier αλλά φυλαγόμουνα γιατί πχ στην Πεντέλη σε γρήγορη κατάβαση ήταν για μόνο 3-4 στροφές μετά έπρεπε να κόψω ρυθμό γιατί έμενα από fade στο τακάκι, όχι στα υγρά.
Υπάρχουν και τα fake σε κουτί που είναι σαν το original κατά 90%,
-
-
RE: Ψυγείο και καύσωνας
Σε ένα κλειστό κύκλωμα δεν υπάρχει εξάτμιση διότι υγροποιούνται εκ νέου οι υδρατμοί.
Αν το αυτοκίνητο είναι 10+ υπάρχουν πολλές περιπτώσεις διαρροής.
-
μικροπόροι από τα κολλάρα όπου λόγω διαστολής τυους από την πίεση ( περίπου 1 bar ) που επιτρέπουν την διαφυγή των υδρατμών χωρίς να εντοπίζονται οπτικά
-
διαρροή για τον ίδιο λόγω από τα πλαστικά άκρα του ψυγείου τα οποία στεγανοποιούνται με το αλουμίνιο του ψυγείου με ελαστικά O¨Ring, τα σημεία αυτά πιέζονται στενά μεταξύ τους μέσω εξοχών του αλουμινίου τα οποία διπλώνουν πιέζοντας τα ελαστικά μέρη, με τα χρόνια συρρικμώνονται τα ελαστικά μέρη και χαλαρώνουν τα σφιξίματα.
-
απώλεια ψυκτικού από την αντλία νερού, όλες οι αντλίες στο κάτω μάρος από την τροχαλία τους έχουν μια μικρή τρύπα, η τρύπα αυτή είναι για να μας δείχνιε την φθορά της μηχανικής σαλαμάστρας που στεγανοποιεί τον άξονα της αντλίας για να μην υπάρχει διαρροή, όταν η φθορά φτάσει σε ένα σημείο που χάνεται η στεγανοποίηση τότε από την τρύπα αρχίζει η διαρροή, οπότε αν δούμε κάτω από την αντλία νερού νερά πρέπει να την αντικαταστήσουμε άμεσα.
-
τα δοχεία διαστολής στα κλειστά συστήματα ψύξης έχουν την τάπα πλήρωσης, αυτή έχει ενσωματωμένη μια βαλβίδα, όταν ανέβει η πίεση στο κύκλωμα της ψύξης ανοίγει η βαλβίδα επιτρέποντας μερική απώλεια του ψυκτικού μέχρι να πέσει στα φυσιολογικά επίπεδα η πίεση, αυτό συμβαίνει συνεχώς, επίσης μπορεί να υπάρχει διαρροή από την τάπα χωρίς να υπάρχει ανάλογη άυξηση της πίεσης του κυκλώματαος, απλά με τα χρόνια σκουριάζει το ελατήριο προφόρτισης της βαλβίδας και η βαλβίδα ανοίγει σε χαμηλότερη πίεση.
-
έχει λασκάρει κάποιος κολιές από τα κολλάρα
-
διαρροή σπό το καλοριφέρ το οποίο είναι κατασκευασμένο όπως το ψυγείο αλλά σε μικρότερο μέγεθος, αν υπάρχει διαρροή την αντιλαμβανόμαστε ειδικά τον χειμώνα από το εσωτερικό θόλωμα του παρμπρίζ.
7 ) τα δοχεία σιαστολής είναι πλαστικά και το υλικό τους πολυμερίζεται με τα χρόνια και δημιουργεί μικρορωγμές
- απώλεια ψυκτικού από την φλάτζα της κεφαλής, εκεί υπάρχουν δύο δρόμοι να ακολουθήσει το ψυκτικό υγρό, προς τα λάδια και προς τα καυσαέρια, προς τα λάδια η μόνη περίπτωση να εισέλθει το νερό σρτο λάδι το οποίο έχει 4-5 φορές μεγαλύτερη πίεση είναι η διαρροή της φλάτζας να είναι στην επιστροφή του λαδιού προς το κάρτερ που είναι χωρίς πίεση, τότε ανιχνεύουμε νερό στα λάδια, φαίνεται σαν σαπουνάδα στην τάπα πλήρωσης του λαδιού, αν τώρα η διαρροή είναι προς την πλευρά της πίεσης του λαδιού, βλάππουμε λάδια στο δοχείο διαστολής, και τέλος αν η διαρροή της φλάτζας είναι στην πλευρά των καυσαερίων τότς τα καυσαέρια έχοντας μεγαλύτερη πίεση από το νερό εισέρχονατοι στο κύκλωμα ψύξης και φουσκώνουν τα κολλάρα.
Ένα συνεργείο θα κάνει τον έλεγχο και θα σου πει τι συμβαίνει, συνήθως σε τρομοκρατούς και σε κάνουν μεροκάματο ακόμα κια χωρίς λόγω, μπορεί να πάει ο άσχετος περί τα μηχανολογικά πελάτης και να θέλει άλλαγμα η τάπα που κάνει 5-10€ και να φύγη με 800-1500€ για φλάτζα, παράδειγμα λέω γιατί συμβαίνουν πολλά κουφά στα συνεργεία, όχι από όλους αλλά αετονύχηδες υπάρχουν και σε αυτό το επάγγελμα που είναι κρυφό ως προς τις βλάβες για το 99% των πελατών.
Περιττό να τονίσω ότι δεν βάζουμε ποτέ σκέτο νερό, τα σύγχρονα αντιψυκτικά είναι φτηνά και κάνουν παράλληλα πολλές δουλειές, είναι αντιψυκτικά, αντιθερμαντικά και λιπαντικά για την αντλία νερού και τους διακόπτες στο καλοριφέρ
-
-
RE: Υπερβολική κατανάλωση βενζίνης Primera P12 1.6
Aν δεν μηδενίζει υπάρχει πρόβλημα στο fuel cut off
-
RE: Τάρανδοι, hot-hatches και υποστροφή
Καμία χρησιμότητα δεν έχει το τεστ για το μέσο οδηγό. Κατ' αρχάς κάνεις μέσος οδηγός δεν πρόκειται να αντιδράσει όπως οι δοκιμαστές. Και κατά δεύτερον αν δείτε τη σειρά αξιολόγησης βάσει των αποτελεσμάτων, θα καταλάβετε ότι καμία επαφή δεν έχει με την πραγματική οδική συμπεριφορά των αυτοκινήτων.
Κι όμως, πολλοί οδηγοί αντιδρούν έτσι όταν βρεθούν εμπρός σε εμπόδιο που τους πετάχτηκε ξαφνικά, αν δεν το δέχεσαι μάλλον δεν οδηγείς σε επαρχιακούς δρόμους. Άλλωστε αυτές είναι απόψεις, η πραγματικότητα είναι ότι πολλοί έχουν βρεθεί σε γκρεμούς μικρούς ή μεγάλους γιατί πετάχτηκε ένα ζώο, ένας βράχος που ήταν πεσμένος σε τυφλή στροφή, κλπ πολλά απρόοπτα που συμβαίνουν στους δρόμους, αυτή είναι η πρώτη αντίδραση, η αποφυγή του εμποδίου ειδικά όταν δεν υπάρχει χώρος για φρενάρισμα. Είναι άλλο η χρησιμότητα του τέστ και άλλο τα συμβάντα στους δρόμους, το τέστείναι απλά μια παράσταση ή αναπαράσταση συμβάντος με οτπικό αποτέλεσμα στην ασφάλεια της πίστας.
-
RE: Hyundai Accent 2005 Περίεργη υπερθέρμανση
Το μοτέρ δεν είχε πρόβλημα, η κακή γείωση μπέρδευε το όργανο που έδειχνε ότι ήθελε, τα ρεύματα που περνάνε από τους αισθητήρες είναι της τάξης λίγων μιλιαμπέρ τα οποία μεταβάλλονται ανάλογα την θερμοκρασία και τον τύπο του αισθητήρα μέσα σε μια ορισμένη κλίμακα αλλάζοντας μαζί και η αντίσταση, έτσι μια κακή επαφή κάνει ζημιά αφού δεν επιτρέπει σε αυτά τα χαμηλής έντασης ρεύματα να περάσουν σωστά και να διεγείρουν το κάθε όργανο.
Γενικά σε αυτοκίνητα δεκαετίας+ καλό είναι να βγάζουμε όλες τις γειώσεις από το μοτέρ και το σασί και να τις καθαρίζουμε, μια κακή γείωση μπορεί να χαμηλώνει την ένταση στα φώτα, να ανεβάζει την κατανάλωση, να κάνει διακοπές ο κινητήρας κλπ και γενικά να τρελάνει το ηλεκτρικό κύκλωμα ολόκληρο ή επί μέρους και να αλλαχτούν τα πάντα με μεγάλο κόστος και η ζημιά να παραμένει.
Όσο για τα συνεργεία, μάλλον δεν τους αρέσουν αυτές οι λύσεις γιατί τους στερούν το μεροκάματο και την προμήθεια από τα ανταλλακτικά αδιαφορώντας αν χαλάνε το όνομα τους, όχι όλα βέβαια αλλά υπάρχουν και αυτά.
-
RE: Φρένα!!! Εντυπώσεις και απόψεις
Ford Focus 1.6 βενζινη με δισκοφρενα μπρος 278mm και πισω 265mm. Το αμαξι δεν το κυνηγω αλλα ουτε παω σαν συνταξιουχος και σκεφτομαι να φορεσω Goodridge, Brembo τρυπητους, Ferodo DS2500 μπροστα και πισω ισως τα μαμα (ATE;;;) ωστε να βελτιωσω κυριως την αισθηση του φρεναρισματος σε βουνα, που πηγαινω συχνα, και αυτη τη μια φορα που μπορει να μου τυχει στην ΕΟ οπου πρεπει να πεσω απο τα 160 στα 50 σε δευτερολεπτα. Τι λετε; Να κοιταξω για καμπανα αντι για τρυπητους ή να βαλω συμπαγη δισκο; Το DS2500 ειναι υπερβολη για μενα που δεν οδηγω ραλιτζιδικα ή να παω στα Premier που μου προτειναν; Υγρα αλλαξα πριν κανα μηνα και εβαλα ATE P200.
υ.γ. Παναγιωτη - 21 Quadra το πμ που σου εστειλα μαλλον δεν το πηρες ..... να στο ξαναστειλω;
Καλημέρα και χρόνια πολλά, δεν έχω πάρει κανένα mail, σου έστειλα mail πριν λίγο.
Οι τρυπητοί δίσκοι θα σου φέρουν κραδασμούς όταν γεμίσουν και βουλώσουν οι τρύπες τους από τα υπολείμματα των τακακιών και από θόρυβο, δεν υπάρχει λόγος, είναι προτιμότεροι οι χαρακτοί ή καθόλου, επίσης υπάρχει και ο κίνδυνος του ραγίσματος στις τρύπες όταν αρχίζουν και μειώνονται οι φρέζες που έχουν στην αρχή τους, το μικρό αυτό φρεζάρισμα στις τρύπες γίνεται για να φύγουν οι συγκεντρωμένες τάσεις που δημιουργεί η κάθε τρύπα, όσο όμως προχωρά η φθορά του δίσκου αυτές μειώνονται μέχρι που εξαφανίζονται, τότε αρχίζει το ράγισμα σε εκείνα τα σημεία. Υπάρχει λύση, στην μέση της φθοράς του δίσκου πχ στο 1mm από το συνολικό του πάχος της φθοράς του που είναι τα 2mm, να βγουν οι δίσκοι και να ξαναγίνουν οι φρέζες όπως ήταν στην αρχή, μόνο που δεν το κάνει κανείς.
Επειδή οι δίσκοι σου είναι μικροί και δεν προσφέρουν μεγάλο μοχλό, ένα τακάκι με υψηλό συντελεστή τριβής που δεν θα μειώνεται με την άνοδο της θερμοκρασίας όπως είναι πχ το DS2500 είναι προτιμότερο, έτσι μένει το θέμα διαχείρισης της θερμοκρασίας των δίσκων αν υποθέσουμε ότι το τακάκι τα βγάζει πέρα, εκεί η λύση είναι μόνο μια, οι διαιρούμενοι δίσκοι.
Οι τρυπητοί δεν προσφέρουν καλύτερο αερισμό γιατί εκτός από το ότι βουλώνουν σύντομα, ειδικά αν χρησιμοποιείς μαλακό τακάκι, οι τρύπες όσο είναι ανοιχτές διακόπτουν την ομαλή ροή του αέρα στις βάνες που έρχεται από το εσωτερικό των δίσκων και φεύγει από την περιφέρεια του, είναι προτιμότερο να βρεις τρόπο να τοποθετήσεις αεραγωγούς ή κάποιον πλαστικό ανακλαστήρα εκτροπής του αέρα, τοποθετούνται στο ψαλίδι και εκτρέπουν τον αέρα που ρέει προς το εσωτερικό των δίσκων, πρέπει όμως να υπάρχει ροή του αέρα στο ύψος του ψαλιδιού, ο αέρας που ρέει κάτω από το αυτοκίνητο δεν έχει την κατάλληλη ροή, οπότε αυτό δουλεύει αν υπάρχουν ανοίγματα στον προφυλακτήρα και με την κατάλληλη εύκαμπτη πλαστική σωλήνωση να φέρεις εκεί τον αέρα.
Όλα αυτά είναι μπλέξιμο, απλά τα αναφέρω για να δείξω ότι υπάρχουν τρόποι καλύτερου αερισμού για την διαχείριση της θερμοκρασίας των φρένων.
Tα σωληνάκια υψηλής θα σου προσφέρουν καλύτερη αίσθηση και περισσότερη δύναμη στην δαγκάνα σε δυνατά φρεναρίσματα γιατί τα μαμά μαρκούτσια φουσκώνουν και δεν μεταφέρουν όλη τη δύναμη στα έμβολα της δαγκάνας, θέλουν όμως προσοχή και γνώση στην τοποθέτηση γιατί είναι εύκολο να φύγει το σωληνάκι από τον αντάπτορα του στην δαγκάνα αν κουνιέται συνεχώς με το πάνω - κάτω και δεξιά - αριστερά των τροχών και το τσακίζει.
-
RE: Φρένα!!! Εντυπώσεις και απόψεις
Ένα ποσοστό αύξησης της πέδησης υπάρχει γιατί τα σωληνάκια υψηλής είναι αδιάσταλτα ενώ τα μαμά φουσκώνουν στην πίεση, ειδικά όταν τα υγρά είναι πολύ ζεστά και αυτό μεταφράζεται σε απώλεια δύναμης στο φρενάρισμα.
Η καλύτερη αίσθηση προέρχεται ακριβώς επειδή δεν φουσκώνουν. δεν διαστέλλονται.
-
RE: CHAOS: Το ελληνικό hypercar είναι γεγονός
Οι παρατηρήσεις μου από το βίντεο, προσπερνώ το αισθητικό μέρος και πηγαίνω στο μηχανολογικό, η σύνδεση των κομβίων του στροφάλου μεταξύ τους μέσω χωροδικτυώματος κατά την άποψη μου θα παρουσιάσει ελαστικότητες και συντονισμούς που αν είναι σε κρίσιμη περιοχή θα κοπούν.
Οι φούστες στα έμβολα είναι αστείες με χωροδικτύωμα και αυτές, είναι πολύ στενές με μικρές επιφάνειες τριβής που σημαίνει ότι το πολύ σκληρότερο μέταλλο τους από το μέταλλο των κυλίνδρων πολύ σύντομα θα - γράψει - επάνω στους κυλίνδρους και θα τους καταστρέψει.
Το χωροδικτύωμα στης καμπάνες των δίσκων επίσης θα παρουσιάσει ελαστικότητες, όπως και στις πλύμνες των τροχών, όλες αυτές οι παρατηρήσεις, ενδεχομένως και περισσότερες τις κάνω δεδομένου της ισχύος του κινητήρα και όχι ενός κινητήρα δοκιμαστικού 1000cc 80 ΗΡ, επίσης η συμπίεση 12.3:1 σε turbo κινητήρα που από τον αριθμό των μπέκ συμπεραίνω ότι είναι άμεσου ψεκασμού δεν μου κάθεται καλά θεωρώντας τον πολύ υψηλό ακόμα και για άμεσο ψεκασμό, και δεν μας έχει δείξει ακόμα τον τρόπο της στρωματοποίησης του καυσίμο και δεκάδες άλλες λεπτομέρειες, όπως πχ το valvetrain κλπ.
Σίγουρα έχουν βασιστεί στο simulation του σχεδιαστικού τους προγράμματος αλλά η πράξη πολλές φορές μας έχει δείξει διαφορετικά αποτελέσματα από τους υπολογιστές, όχι από λάθος του προγράμματος αλλά από λάθος των στοιχείων εισόδου στο πρόγραμμα.
-
RE: Τάρανδοι, hot-hatches και υποστροφή
Το τέστ των Ισπανών δεν μπορεί να δείξει την οδηγική συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου, δείχνει όμως την αντίδραση του στο - απότομο στραμπούληγμα - με τη δυναμική μεταφορά των μαζών του και τον έλεγχο τους από το σύστημα της ανάρτησης, ακραίο μεν αλλά εννίοτε συμβαίνει στους δρόμους και δεν οδηγεί σε ευτυχισμένες στιγμές γιατί ο μέσος οδηγός να πάει άπατος αν στρίψει απότομα σε μια κατεύθυνση το τιμόνι αφού η επόμενη κίνηση του να το στρίψει αντίθετα θα γίνει καθυστερημένα περιμένοντας να δει την αντίδραση του αυτοκινήτου στο πρώτο στρίψιμο, ο έμπειρος οδηγός ξέρει ότι μετά το πρώτο στρίψιμο πρέπει αμέσως να επαναφέρει μη περιμένοντας να δει την αντίδραση, όπως κάνει αυτός εδώ, οι χρόνοι αντίδρασης είναι πολύ μικροί και συνήθως οδηγούν στην κόλαση, παράδεισος δεν υπάρχει. Το τέστ θεωρώ ότι είναι χρήσιμο για ένα πρώτο συμπέρασμα.
-
RE: Ελληνικές Εταιρίες παραγωγής-κατασκευής διαφορων προιόντων.
ΚΑΝΟΥΝ Ο,ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΣΑΜΠΟΤΑΡΟΥΝ ΤΑ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ ΠΥΡΟΒΟΛΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΑΡΑΠΚΟΥΛΕ
H πληγή της Ελλάδας είναι τα πολιτικά σκουλίκα όλων των αποχρ΄σεων διαχρονικά, η πληγή είναι ανοιχτή και αιμορραγεί και δεν πρόκειται να κλείσει γιατί τα σκουλίκια που τρώνε τη χώρα σαν το σάπιο μήλο είναι πολλά, είναι διαπλεκόμενα σε όλα τα στρώματα του πολιτικού, βιομηχανικού και οικονομικού κατεστημένου. Ο Γιάννης μόνο με ένα τρόπο θα μπορούσε να δει τον κόπο του να πιάνει τόπο, να έδινε με συμβόλαιο τη διαχείρηση των όπλων σε μια μεγάλη εταιρία, σε εταιρία που ασχολείται με την παραγωγή αμυντικού υλικού η οποία είναι χωμένη και διαπλεκόμενη στο δημόσιο, έτσι θα μπορούσε να δει να προχωράνε τα τυφέκια του, αν τα έδινε πχ στην Infrakom του Κόκκαλη θα μπορούσε μεθαύριο στην DEFEA να τα καμάρωνε και σε μια εταιρία σαν αυτή που δίνει συνεργάζεται με το Ελλ, κράτος να έπερνε μέρος και στον διαγωνισμό, γιατί τον Γιάννη τον σταμάτησαν και μάλιστα εύκολα με ένα τηλεφώνημα, τον Κόκκαλη δεν τον σταματάνε με τίποτα, εκεί θα πρέπει να απευθυνθεί, πριν χρόνια συμμετείχαμε με την εταιρία που είμουνα στις πωλήσεις της στην προηγούμενη έκθεση πολεμικού υλικού, την Defendory που σήμερα δεν υπάρχει πλέον, εκεί πέρναμε μέρος 103 Ελληνικές εταιρίες κατασκευής πολεμικού υλικού, υπήρχε εταιρία που έφτιαχνε τις καλωδιώσεις των F16 και των πυραύλων του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα τα αγόραζε από την Αμερική ( η μίζα παρούσα πάνταβ ) υπήρχε εταιρία στον Βόλο που έφτιαχνε τα φρένα των F16, εμείς τα αγοράζαμε από την Αμερική ( μίζα εκεί επίμονα ) εταιρία στο Κιλκίς έφτιαχνε τους πύργους των ΑΜΧ30 και άλλα ανταλλακτικά, είχε CNC φρέζα 6 μέτρα μήκος για την κατασκευή τους ( εμείς αγοράζαμε από την Γαλλία γιατί η μίζα είναι παρούσα παντού ) η Κιολεϊδης ΑΕ έφτιαχνε τροχαίο υλικό, σήμερα φτιάχνει ? δεν γνωρίζω, 103 εταιρίες, σήμερα πόσες είναι ? Και μπόσες έμπλεξαν με σκάνδαλα γιατί δεν μπορούσαν να κάνουν αλλιώς πιεζόμενες από αυτούς που αγόραζαν και έβαζαν τις υπογραφές τους εκβιάζοντας τα εργοστάσια ? Εμείς φτιάχναμε χυτ'ά εξαρτήματα για την Ελληνική βιομηχανία όπλων, για τις θυρίδες των αρμάτων που τις ολοκλήρωνε η Thales κλπ, κλπ, ιστορίες για αγρίους να διαβάζεις, να ακούς και να θέλεις να κρυφτείς από ντροπή, τότε ήταν το ΠΑΣΟΚ, μεσολάβησε ο Σαμαράς που δεν αγόρασε για την άμυνα ούτε βήδα, ό Βαγγέλας διέλυσε τα ναυπηγεία, ο Τσίπρας έδωσε ψίχουλα στην άμυνα απλά για βενζίνες και μπογιές, σταματήσαμε να φτιάχνουμε πυρομαχικά και τα αγοράζουμε όλα, ας είναι καλά ο Γερμανός στο Όλβιο που φτιάχνει μπαταρίες για τα υποβρύχια τα δικά μας και του ΝΑΤΟ. Κλέφτες, μισέλληνες, απατεώνες, προδότες, φιλότουρκοι, μεσάζοντες που πουλάνε τη μάνα τους, από όλα έχει ο μπαξές, ότι χειρότερο υπάρχει θα το βρείς μέσα σε αυτό το σύστημα, δεν θα επιζήσει η χώρα, μαθηματικά θα μας πουλήσουν για ένα κομμάτι ψωμί, ήδη οι Γερμανόφιλοι έχουν πάρει το επάνω χέρι και η ανάσα της Τουρκίας είναι στο σβέρκο μας, όχι γιατί δεν μπορούμε να αντισυαθούμε αλλά γιατί δεν μας αφήνουν οι Έλληνες που κυβερνάνε εδώ και δεκαετίες, γιατί όλοι είναι το ίδιο, για φούντο στη θάλασσα.
-
RE: διψαει ....η μηπως οχι....
Yπάρχουν λάδια που καίγονται εύκολα και λάδια που καίγονται δύσκολα, σε κινητήρα που έτρωγε κυνηγητό ο κατασκευαστής σύστηνε 10-40 της ELF, το οποίο το έπινε σαν νεράκι, 1 λίτρο στα 1000 χλμ, όταν άλλαξα σε Yacco 10-40 σταμάτησε να καίει.
Το λάδι όταν λείπει από το κάρτερ δεν σημάινει ότι το καίει ή ότι υπάρχει διαρροή, υπάρχουν λάδια που με το ανακάτεμα στον στροφαλοθάλαμο έχουν πολλές αναθυμιάσεις και μέσω της αναπνοής του στροφαλοθαλάμου περνάνε στους χώρους καύσης και καίγονται. Δεν χρειάζεται πανικός αλλά μεθοδολογία στην διερεύνηση του ποροβλήματος, εννοείται ότι σε καμμία αντιπροσωπεία δεν βρήκε ποτέ κανείς λύση σε τέτοια θέματα.
-
RE: Δυναμόκλειδο (και λοιπά εργαλεία)
Θέλω να αγοράσω και εγω ένα δυναμόκλειδο για δουλειές του οχήματος . Είμαι ανάμεσα στα Force και στα Norbar (Αγγλίας ) .
Πιστεύω μου αρκεί εώς 210Nm ροπή . Η ερώτηση είναι τα Force έχουν δυνατότητα μέτρησης - καλιμπραρίσματος μετά απο μερικές χρήσεις .
Θα χρειαστείς και 2ο μικρότερο με κλίμακα 6-30 Nm, η κλίμακα μέχρι τα 210 Nm αρχίζει από τα 40Nm που είναι πολλά για μικρότερες βίδες πχ Μ5-Μ6 -Μ8 και πολλές φορές Μ10 αν βιδώνει σε αλουμίνιο, παράδειγμα φέρνω. Οι ροπές σφιξίματος δεν αφορούν μόνο τις βίδες αλλά και τα υλικά που βιδώνουν αυτές, οπότε ακολουθούμε πάντα τι λέει το manual γιατί είναι υπολογισμένα όλα και οι βίδες και το υλικό που βιδώνουν, αλλιώς αν ακολουθήσουμε τη ροπή της βίδας και το υλικό είναι πιο μαλακό θα μαζέψουμε τα σπειρώματα στο χέρι.
-
Ασπρόμαυρες αναμνήσεις
Αν θυμάμαι καλά το είχα ξαναβάλει πριν 5-6 χρόνια αλλά έχει χαθεί πλέον, το αναβάθμισα με λίγο φρεσκάρισμα και το ξανασερβίρω, σαν ξαναζεσταμένο φαγητό.
Της αυτοκίνησης τα χρόνια τα ασπρόμαυρα
και όπως τα έζησα στα συνεργεία του Πειραιά και της Αθήνας από τα 9 μου μέχρι τα 18 αλλά και μετέπειπα από πολλά χρόνια με διαλύματα, και πως αυτά με στοιχειώνουν ακόμα λίγες ημέρες πριν τα 71 μου.
Στα χρόνια τα ασπρόμαυρα της αυτοκίνησης στη χώρα μας, στα χρόνια τα μετεμφυλιακά που η πείνα, η έλλειψη καταλύματος με ανθρώπινες συνθήκες, η έλλειψη εργασίας, το χαμηλό βιοτικό και πνευματικό επίπεδο, η ιλιγγιώδης αύξηση της αστυφιλίας για λόγους που δεν είναι του παρόντος πονήματος, όπου στους περισσότερους δρόμους της εποχής κυριαρχούσε το χώμα το καλοκαίρι και η λάσπη τον χειμώνα, τότε που τα αυτοκίνητα ήτανε χάροι με ρόδες, τότε που αυτοί οι σιδερένιοι χάροι ούτε στα καλύτερα τους όνειρα δεν μπορούσαν να φανταστούν πως μετά από 40-50-60 χρόνια θα στοίχειωναν τα όνειρα κάποιων που επιμένουν σήμερα, όντας μέσα στο τεχνικολόρ και στα απίστευτα κινητά, στα I phone, I pad και στα GPS, να θέλουν να επιστρέφουν νοερά και με δόσεις, εκεί, σε εκείνα τα χρόνια τα ασπρόμαυρα.
Στα χρόνια της βόλτας και του πασατέμπου, του νυφοπάζαρου και του καλοκαιρινού φτηνού σινεμά που οι ξεθωριασμένες αναμνήσεις των τότε πιτσιρικάδων τους φέρνουν νοερά στον Μαρτσέλο Μαστρογιάννη, την Άννα Μανιάνι, τις βέσπες και τα διάφορα FIAT να γυρίζουν γύρω από το Κολοσσαίο στη Ρώμη και στα σιντριβάνια της, ή τον δικό μας Ανδρέα Μπάρκουλη με το Skoda Octavia κάμπριο πηγαίνοντας προς το Σούνιο με τα κορίτσια φορώντας φουρό να κάθονται επάνω από το πίσω κάθισμα στην άκρη του πόρτ-μπαγκάζ με τα μαλλιά να ανεμίζουν, ή την Μιράντα Κουνελάκη με το κάμπριο Fiat 1500, εικόνες και σήμα κατατεθέν του Ελληνικού και του Ιταλικού ασπρόμαυρου κινηματογράφου σε μια προσπάθεια αντιγραφής των ανέμελων χρόνων της άλλης άκρης του Ατλαντικού, του μίλκ σέικ και του ροκ εντ ρόλλ με τα Juke Box και τα φορητά πικάπ με τα 45άρια δισκάκια στα beach parties και των surf στις ακτές της Καλιφόρνια της 10ετίας του΄50.
Tα αυτοκίνητα ήταν και αυτά σίδερα μιας απλής ή και βαρύγδουπης φόρμας και μορφής, σίδερα και εξαρτήματα ατάκτως εριμμένα και μονταρισμένα. Ο ποιοτικός έλεγχος της παραγωγής στα σπάργανα έως ανύπαρκτος, οι εργαλειομηχανές πρωτόλυες, οι αυτοματισμοί όνειρο χαμένο στα μυαλά των μηχανικών, η παθητική ασφάλεια σε ακόμα χειρότερη μοίρα, οι ποιότητα κατασκευής και η σχετική στεγανοποίηση της καμπίνας απλά ήταν στο περίπου, πέρναγες από χωματόδρομο με κλειστά τζάμια και το χώμα που έμπαινε ήτανε τόσο, που έγραφες με το δάχτυλο υπερήφανα επάνω στη σκόνη που καθόταν στο σιδερένιο ταμπλό τoυ Ford Taunus και ζωγράφιζες και την υδρόγειο που είχε για σήμα εμπρός στο καπό.
Τα 6βολτα φώτα τους ίδια σε ένταση με τα καντήλια του κυρ-Μανώλη του καντηλανάφτη, 30/40 watt με καθρέφτες θολούς που άπλωναν αντί να συγκεντρώνουν την αδύναμη δέσμη, πήγαινες ταξίδι και οι πυγολαμπίδες που έπαιζαν το ρόλο των φώτων στα φτερά φώτιζαν την άκρη του δρόμου για να βλέπεις τα γκρέμια ή τις τάφρους που ζητούσαν να κατασπαράξουν το θεριό που τόλμησε να βγει βόλτα νυχτιάτικα. Όταν ήρθαν στα χρόνια του ΄60 τα φώτα τύπου sealed beam της General Electric είδαμε το φως το αληθινό, μετά η τεχνολογία πήρε πια το δρόμο της μέχρι τα σημερινά Xenon, bi-xenon και LED.
Ζήταγες τότε λάμπα από τον βενζινά στην επαρχία για το πίσω φανάρι και σε ρώταγε 6 ή 12 Volt ? 12 volt του έλεγες και σε ρωτούσε άνω ή κάτω σκάλα, ήτανε βλέπεις διπλό το νήμα της από τότε για την πορεία και τα stop, 15/5 watt, τεχνολογία παιδί μου τι να λέμε τώρα, 6βολτα ήτανε οι Σκαραβαίοι, κάτι Ford Ταunus και άλλα Αγγλογερμανικά τεχνολογικά και αστραφτερά οχήματα της εποχής, πολύ αστραφτερά, βαμμένα με χρώματα Duco για τα ακριβά αμάξια της εποχής, Jaguar, Mercedes, Alfa Romeo,Triumph, Singer κλπ, και Dulux για τα πιο δεύτερα, τα λαϊκά, κάτι Φιατάκια, Simca, Renault, Peugeot, Ευρωπαϊκά Ford, Austin, Morris, VW κλπ.
Όσοι οδηγοί ήτανε της περιπέτειας, είχανε πάντα στο ντουλαπάκι τους 2 φακούς και 12 μπαταρίες τετράγωνες BEREC για τα βλέπουνε να αλλάζουν κάθε 50-60 χλμ λάστιχο, βλέπεις ακόμα τα Radial και τα μοντέρνα υλικά που έδωσαν αντοχή και κράτημα στα ελαστικά δεν υπήρχαν ούτε στη σφαίρα της φαντασίας του εφευρέτη τους.
Που να τολμήσεις να πας στη Λιβαδειά για το ονομαστό τότε καλαμάκι – σουβλάκι της εποχής μέσα στα μαύρα σκοτάδια από το παλιό δρόμο ακόμα με τις λακκούβες χωρίς 3-4 λάστιχα μαζί σου, λάστιχα απίθανα, αληθινά μαύρα λαστιχένια κουλούρια υψηλού προφίλ 80 και άνω, τυλιγμένα γύρω από 4 θεόβαρες σιδερένιες ζάντες με τεράστια αντοχή για να αντιμετωπίζουν τα πηγάδια των τότε δρόμων, καλά για το πέλμα δεν το συζητάω, ίσιο ψαροκόκαλο στις στροφές με παραμόρφωση ιστιοπλοϊκού στα δευτερόπρυμα και με κράτημα βούτυρου σε πάγο, τα δε αμορτισέρ ήταν ξηράς τριβής με δίσκους ή υδραυλικά με μοχλικό στα τελευταία Αγγλικά κυρίως μοντέλα, το ξανάκανε το σύστημα μόδα η Suzuki πριν λίγα χρόνια σε κάποια μοτοσικλέτα της.
Και φρένα, βέβαια ! κάτι ταμπούρα να με το συμπάθεια, και με υδραυλικά κυλινδράκια παρακαλώ, όχι σαν κάτι παλαιά αμάξια με συρματόσχοινα, πχ σαν τα Τζέϊμς ( GM ) του στρατού, εμ τι νόμιζες ?
Εδώ έχουμε τεχνολογία, πάταγες φρένο από την ιλιγγιώδη ταχύτητα των 60 χλμ με 4 άτομα μέσα και οι ρόδες από την άνιση κατανομή στη διάρκεια του φρεναρίσματος είχαν τόσο ισχυρή τάση αυτονόμησης που έλεγες, δε μπορεί, η ελευθερία ανακαλύφθηκε από τις ρόδες των αυτοκινήτων, η κάθε μια είχε και το δικό της μπαϊράκι, να φρενάρεις και να θέλουν να πάνε στα 4 σημεία του ορίζοντα, όταν δε τα ταμπούρα ζεσταινόντουσαν, ξεχείλωναν και γινόντουσαν σαν αυγό υπερφυσικής στρουθοκαμήλου και τότε ήταν που το ρημάδι δε σταμάταγε με τίποτα, και αν δεν ήταν οι πάστες στις σιαγώνες από αμίαντο και ήταν από τα σημερινά υλικά που λιώνουν στους 200ο Κελσίου το γκρέμι ή το δένδρο ήταν πάντα εκεί να σε υποδεχτούν, ας είναι καλά ο αμίαντος των τότε υλικών τριβής που είναι το ιδανικό υλικό τριβής και κράταγε ψηλά τη σημαία της αντοχής έχοντας και πολύ υψηλό συντελεστή τριβής.
Ε ! με τέτοια φρένα δεν ήθελες και πολύ για να πας κατά σύννεφα μεριά κάνοντας παρέα με τους αγγέλους, ειδικά αν βρισκόσουνα σε κανένα βουνό με τη γκόμενα και ήθελες να το παίξεις Φάντζιο και δεν ήσουνα υποψιασμένος με τις αντοχές που είχε το όλο σύστημα, τα γκρέμια τότε σε παραφύλαγαν κλείνοντας σου το μάτι απειλητικά, εξ ου και τα καντηλάκια με τα εκκλησάκια σε όλα τα χρώματα και σχήματα, από απλό εκκλησάκι επάνω σε βραχάκι μέχρι μητροπόλεις με τις βασιλικές τους γερά στερεωμένες σε χοντρά κοντάρια, στέρεα αρχιτεκτονήματα που μαρτυρούσαν περίλαμπρα την απώλεια του μεταστάντος, με φρέσκα ή με ξεραμένα στεφάνια γύρω τους, ανάλογα με την εποχή και την απόσταση του χρόνου της ανάνηψη στους ουρανούς από τον τυχερό σωφέρ.
Τα μικρά αυτά λαϊκά αρχιτεκτονήματα υπήρχαν σε όλες τις … δύσκολες διαδρομές όπως η περίφημη Κατάρα που είχαν κατηφορικές φουρκέτες... τα ίδια δείγματα της αγιοσύνης και της πίστης του λαού μας υπάρχουν ακόμα σε όλο το οδικό δίκτυο για να μας υπενθυμίζει ότι σήμερα που έχουν λυθεί όλα τα τεχνικά προβλήματα της 1ης, 2ης, 3ης και 4ης νιότης της αυτοκίνησης οδεύοντας πια προς την ηλεκτροπληξία, η ανίκητη βλακεία συνεχίζει να σέρνεται στους επικίνδυνους Ελληνικούς δρόμους προκαλώντας αδικαιολόγητη εκατόμβη.
( Παρένθεση ) Ο καλός θεός όταν έφτιαξε τον Έλληνα οδηγό από οργή που δεν βάζουμε μυαλό έσπασε το καλούπι του, άρα ο Έλληνας οδηγός είναι μοναδικός έχοντας εντελώς δικά χαρακτηριστικά που δεν αναλύονται από τους επιστήμονες, μια ακόμα δικής μας πρωτιά, άξιοι, άξιοι. ( κλείνει η παρένθεση )
Οι πιο πολύ θάνατοι στα ατυχήματα της εποχής είχαν σημειωθεί από καρδιακές προσβολές γιατί το ρημάδι από 80 χλμ σταμάταγε μετά από 224 μέτρα. Ευτυχώς που 1η η Jaguar έβαλε το 1954 τα πρώτα δισκόφρενα στα αυτοκίνητα που μέχρι τότε τα χρησιμοποιούσαν τα αεροπλάνα και άνοιξαν τα μάτια των σχεδιαστών της εποχής, στη συνέχεια η πάντα πρωτοπόρος Renault τοποθέτησε δισκόφρενα και στους 4 τροχούς κάνοντας το R8 το 1ο αυτοκίνητο παραγωγής παγκοσμίως που είχε 4 δισκόφρενα, μετά τα πράγματα πήραν το δρόμο τους, όχι πως σήμερα τα αυτοκίνητα δεν υποφέρουν από τα φρένα τους, απλά το θέμα είναι οικονομικό και όχι τεχνικό.
Τα μπόσικα δε σε όλο το σύστημα διεύθυνσης στα αυτοκίνητα εκείνης της εποχής ήτανε στην 1η ζήτηση, τα τιμόνια είχανε την ακρίβεια της λαγουδέρας σε ψαρόβαρκα με αέρα 8 μποφόρ, έστριβες εδώ και άκουγε εκεί, κάπου 15 μέτρα πιο κάτω, πήγαινες ευθεία και το τιμόνι το έκανες 30ο δεξιά - αριστερά για να είσαι μέσα στα όρια της άσπρης πλαστικής γραμμής που όταν ψιχάλιζε γλίστραγε σαν να την είχες αλείψει με γράσο, άλλωστε το πετρελαιοειδές αυτό ζελεδάκι ήταν της μόδας εκείνα τα χρόνια μιας και κάθε τόσο τα ρημάδια ήθελαν παντού γρασάρισμα, το σύστημα διεύθυνσης ήταν το απάυγασμα της τεχνολογία εποχής, ατέρμονας με κοχλία με ακρίβεια κατεργασίας πολλών mm κατασκευασμένα από υλικά που μετά από μερικές δεκάδες χιλιάδες χλμ αποκτούσαν τόσο τζόγο που τα αυτοκίνητα κινούνταν σαν μεθυσμένα με τους οδηγούς να στρίβουν το τιμόνι συνεχώς δεξιά – αριστερά για να κρατούν στην ευθεία το σιδερικό με τις 4 ρόδες.
Το σαλόνι ήτανε κάτι τριθέσιοι καναπέδες, που όταν έστριβες - ζωηρά – ( τρόπος του λέγειν ζωηρά ) ταξίδευες επάνω τους γλιστρώντας σαν σαπούνι στη μπανιέρα, το σιδερένιο ταμπλό, τα σιδερένια πόμολα στις πόρτες και τα επίσης σιδερένια χερούλια στα παράθυρα καθώς και οι κρέμ κοκάλινοι διακόπτες στο ταμπλό σε κοιτούσαν δολοφονικά και περίμεναν πότε θα σκάσεις επάνω τους για να σε στείλουν αδιάβαστο, κι όμως, μετά από 40+ χρόνια το μεταλλικό ταμπλό έγινε must πινελιά στο Fiat Coupe. Σχεδιαστικός παλιμπαιδισμός θα μου πεις, πούλησε όμως.
Τα φινιστρίνια στις μπροστινές πόρτες άνοιγαν μερικές μοίρες και είχαν κάτι κλείστρα λες και ήταν καριοφίλια, έτσι και έβρισκε εκεί το κεφάλι σου άνοιγε σαν ώριμο καρπούζι, οι θήκες στις ταπετσαρίες στις πόρτες ήταν με λάστιχο και χώραγαν μόλις ένα χάρτη και ένα μολύβι ίσα για να μη χαθείς στους γύρω χωματόδρομους και τα αμπέλια, επίσης έβαζες και μια μικρή κίτρινη πετσέτα καθαρισμού για το σιδερένιο ταμπλό, σήμερα δεν νοείται σοβαρό αυτοκίνητο χωρίς GPS τρομάρα μας.
Στο ταμπλό του πρώτου σκαραβαίου φιγουράριζε και ένα ανθοδοχείο, η χιτλερική τότε Γερμανία ήθελε να μας δείξει την άνοιξη κάνοντας μαύρο χιούμορ, άλλος παλιμπαιδισμός των σχεδιαστών από τη Γερμανία πάλι και αυτή τη φορά, στον καινούριο – μόνο στο όνομα – σκαραβαίο, βάλανε πάλι το ανθοδοχείο, αυτός ο λαός ρε παιδί μου όταν δεν κάνει πόλεμο και θέλει είναι πολύ ποιητικός, τρομάρα τους.
Οι καθαριστήρες ήταν μιας ταχύτητας, 15 εκ λαστιχένιας λουρίδας που με το ένα χέρι οδηγούσες και με το άλλο κρατώντας το πετσί σκούπιζες μια έξω και μια μέσα για να ξεθολώνει το τζάμι, και βέβαια είχε εξαερισμό η καμπίνα καθώς έμπαζε από παντού, αλλά τα χνώτα των επιβατών από την αγωνία τους για το αν θα στρίψει ή αν θα φρενάρει το ρημάδι θόλωναν τα τζάμια στο τεχνολογικό καμάρι της αυτοκρατορίας της Γηραιάς Αλβιόνας, άσε που έπρεπε να είχες μέσα βαλίτσα με κουβέρτες για να μοιράζεις στους επιβάτες όταν η εξωτερική θερμοκρασία ήτανε κάτω από τους 10ο αφού έμπαζε από παντού κρύο και νερά, κυρίως από τις τρύπες των πεντάλ και το χειρόφρενο στο πάτωμα, ναι είχε κι απ΄αυτό, και έπιανε μόνο στη μία πίσω ρόδα.
Έβλεπε η μάνα σου τη βαλίτσα με τις κουβέρτες και φώναζε γιατί νόμιζε ότι χώρισες, Α ! γιόκα μου, καλά έκανες και την παράτησες την ανεπρόκοπη, στο έλεγα εγώ, αυτή δεν είναι για σένα.
Ρε μάνα της έλεγες, βόλτα θα πάμε με τους συνάδελφους από τη δουλειά, τίποτα η γριά, δεν καταλάβαινε από βόλτες με την κούρσα, το μυαλό της πάντα στο κακό για το γιόκα της, το καμάρι της, αθάνατη Ελληνίδα μάνα που ο καλός θεός μετά από το καλούπι του Έλληνα σωφεράτζα έσπασε και το δικό σου καλούπι μετά από τη δημιουργία σου.
Ρε τι είμαστε εμείς οι Έλληνες ? Ούτε οι θεοί δε μας θέλουν.
Τα ηλεκτρικά των οχημάτων του ’50 ήτανε μια σοφιστικέ εγκατάσταση όλη κι όλη 10 καλωδίων, 1 για τη μίζα, 1 για το δυναμό, 2 από την μπαταρία, 4 για τα φώτα, άντε και κανά δυό παραπάνω αν η κούρσα ήτανε ακριβή και είχε και φλας στο εξωτερικό πλάι της κολώνας σαν το χέρι του καραγκιόζη προειδοποιώντας να κάνουν στην πάντα γιατί στρίβει το πλεούμενο της ασφάλτου.
Καλά για ασφάλειες στην εγκατάσταση δεν το συζητάω, άσε που οι οδηγοί ακούγοντας ασφάλεια ένιωθαν την καυτή ανάσα του δεξιού ασφαλίτη στον σβέρκο τους από το μπέρδεμα με τις λέξεις, μια λοιπόν υπήρχε και αυτή κεντρική, στα 5 χρόνια το τρέχανε το ρημάδι στον ηλεκτρολόγο για αλλαγή όλης της ηλεκτρικής εγκατάστασης, τράβαγε καινούργια καλώδια ο παππούς καθότι εμπειρικός ηλεκτρολόγος από την Power όταν έκλεισε και έγινε ΔΕΗ, τράβαγε λοιπόν τις γραμμές με το βοηθό του που σπούδαζε ηλεκτρολόγος στο σπίτι με τα πράσινα βιβλία του ιδρύματος Ευγενίδη και τύλιγε τα καλώδια με πάνινη εμποτισμένη ταινία γιατί η πλαστική από PVC δεν είχε έρθει ακόμα στην αγροτική Ελλάδα του ΄60.
Ζήταγες στο βενζινάδικο λάδι τότε W 30-50 και πάνω γιατί τα κουζινέτα και τα στρόφαλα τότε είχαν μπόσικα επιπέδου mm, όχι συνθετικό βέβαια αφού η λέξη συνθετικό δεν αντιστοιχούσε τότε σε κανένα λεξικό, αν ζητούσες πολύτυπο πχ 20-50 ( super το έλεγαν τότε ) γύριζαν απότομα τα κεφάλια στα βενζινάδικα και πηγαίνανε στο γιατρό να τους φορέσει κολάρο στο σβέρκο για κανένα μήνα από το ξάφνιασμα, και όλοι νόμιζαν ότι έχεις Jaguar, Mercedes, Maseratti, Ferrari κλπ εξωτικά οχήματα που δεν μπορούσαν καν να τα προφέρουν, άσε που δεν είχανε αυτά τα μοντέρνα λάδια όλα τα βενζινάδικα, ποια όλα ? ούτε 200 δεν ήτανε σε όλη τη χώρα, τότε ήτανε μόνο η Shell, η Caltex με τον άσπρο Πήγασο στο σήμα και η BP, μετά ήρθε η Esso και οι υπόλοιποι πετρελαιάδες.
Αν η κούρσα ήτανε ακριβή είχε και ράδιο λαμπάτο στα μεσαία και στα βραχέα κύματα, 15 ολόκληρα λεπτά για να ζεσταθεί, στα αμέσως επόμενα χρόνια η διασκέδαση στην κούρσα πήρε άλλη διάσταση με τα αναρτησάτα πικάπ της Φίλιπς που έπαιρναν 45άρια δισκάκια, ακουγότανε Καζαντζίδης και Αγγελόπουλος και Καίτη Γκρέϋ από τα διάφορα Austin, Morris και τα Fiat 1100, κλπ. Νeαl Sedaka, Pat Boon και Speedy Gonzales ακουγόντουσαν από τα κάμπριο, Renault Caravelle, Skoda Octavia, Peugeot 403, και διάφορα Αμερικάνικα κάμπριο όπως Buick, Chevrolet, Ford, αλλά και άλλα ευρωπαϊκά και Αμερικανικά πλοία ξεχασμένα πια και από τους κατασκευαστές τους.
Τα διαστημικά κασετόφωνα ήρθαν αργότερα μαζί με την ασπρόμαυρη τηλεόραση με την Χούντα.
Α! ρε τεχνολογία, ποιος σε έχασε για να βρεθείς στον σκατότοπο που ευδοκιμούν οι κουραμπιέδες, οι δήθεν μάστοροι, τα λαμόγια, οι δικηγόροι, οι εκδότες, οι μεγαλοδημοσιογράφοι, οι επαγγελματίες συνδικαλιστές και οι πολιτικοί νταβατζήδες και οι κυβερνήτες της πλάκας.
Τελικά όμως αυτοί μας αξίζουν !
Οι προφυλακτήρες των Αμερικάνικων αυτοκινήτων της εποχής είχαν τόσο σίδερο που για να τον τοποθετήσει ο μάστορας στη θέση του, ξάπλωνε κάτω με την ξαπλώστρα, ( ένα παλιό βρώμικο και τριμμένο κόντρα πλακέ ήταν, δεν υπήρχαν τότε οι σημερινές διαμορφωμένες ξαπλώστρες με τα μαξιλαράκια και τις ρόδες που έτσι και είναι αργός ο βοηθός σε παίρνει ο ύπνος μέχρι να βρει και να σου φέρει το ρηχό πολύγωνο 13άρι ) του τον ακουμπούσαν λοιπόν τον βαρύ προφυλακτήρα στο στήθος οι δύο πιτσιρικάδες βοηθοί και όλοι μαζί τον σήκωναν με τα πιτσιρίκια να κρατάνε στα άκρα για ισορροπία μέχρι να πιάσει δυό βίδες ο μάστορας, ο οποίος παρεπιπτώντος πέταγε εκτός από τις βρισιές κάθε τόσο και κανένα σφυρί στους πιτσιρικάδες τρομοκρατώντας τους, ασπρόμαυρη ατμόσφαιρα Ελληνικού συνεργείου του΄60.
Οι μάσκες μπροστά στα αυτοκίνητα όλες από αντιμόνιο, έτσι έλεγαν το κράμα αυτό του ψευδάργυρου / κασσίτερου τα μαστόρια, το ίδιο και τα στεφάνια των φαναριών, μόνο το Peugeot 403 και αργότερα το 404 τότε είχε στεφάνια, προφυλακτήρες και πλαϊνά διακοσμητικά από βουρτσισμένο ανοξείδωτο μέταλλο… οι Γάλλοι πάντα ήτανε στην πρωτοπορία των υλικών.
Από ανοξείδωτο ήταν και τα πρόσθετα διακοσμητικά στο εσωτερικό των ταξί όπως και τα φρύδια στα φτερά που έφτιαχναν σε ένα απίστευτο μάστορα εκεί στη Λαγουμιτζή στο Κουκάκι οι ταξιτζήδες της εποχής στα Mercedes 190 του 1963 και όχι μόνο σε αυτά.
Ωραία χρόνια, έτσι νομίζαμε δηλαδή, χρόνια αγνά λέμε τώρα ξεχνώντας ότι τότε μας πήγαιναν με την γκλίτσα σαν τα Γαλόπουλα 10-15 οικογένειες αρπάζοντας τα λεφτά του σχεδίου Μάρσαλ, καθώς και αυτά των τεράστιων υποδομών που χρειαζόταν επειγόντως η χώρα μετά τον πόλεμο και τον εμφύλιο, χρόνια ασπρόμαυρα γεμάτα λάσπη 6 μήνες και χώμα τους άλλους 6, οικόπεδα με δόσεις 5 λεπτά από την Ομόνοια, οικόπεδα με μια πεντάρα στου Κωνσταντάρα, ράδια με δόσεις από τον Κωτσόβολο.
Τα κορίτσια φόραγαν τις καθημερινές φορέματα από τσίτι και είχαν φουρό για τις Κυριακές και τις γιορτές, την Κυριακή για τα αγόρια είχε γήπεδο και σινεμά όλοι μαζί το απόγευμα και Brilgrim στο κοκοράκι και βόλτα στα νυφοπάζαρα χεράκι – χεράκι για τους πιο τολμηρούς, και μπιλιάρδο, και μπάλα στις αλάνες, και Καζαντζίδη στις αυλές στις φτωχογειτονιές, και όνειρα, όνειρα πολλά και ατελείωτα, αυτή ήταν η διασκέδαση στα μεταπολεμικά χρόνια, μετά φύγαμε μετανάστες σε Γερμανίες, Αμερικές και Αυστραλίες και ερήμωσαν τα χωριά, αυτά μέχρι την έλευση της χούντας που έφτιαξε νέα τζάκια από τις κονόμες και τις αρπαχτές του δημόσιου χρήματος, γιατί όλος ο καυγάς πάντα για το δημόσιο χρήμα γίνεται, μην τσιμπάτε ότι συντρέχουν τάχα μου άλλοι λόγοι, οι μάσκες έπεσαν πια αλλά εμείς ακόμα κοιμόμαστε τον ύπνο του δικαίου περιμένοντας να μας σώσουν οι εξωγήινοι, οι Νεφελίμ και οι Ελλοχίμ αλλά και οι ίδιοι που μας κατέστρεψαν τρομάρα μας, αν δεν ήταν για κλάματα θα ήταν για πολύ γέλιο όλη η κατάσταση.
Τούτο τον τόπο πάντα τον όριζαν 10-20 οικογένειες που πήγαιναν τους υπόλοιπους σαν τα γαλιά με τη γκλίτσα, και τώρα οι ίδιες οικογένειες είναι, μη γελιόμαστε, απλά είναι λίγο περισσότερες γιατί και τα ποσά είναι μεγαλύτερα, άλλωστε το φαγοπότι συνεχίζεται με αμείωτη ένταση αφού όλοι, κόμματα και αποκόμματα, κακοί βιομήχανοι που τρώνε τα κέρδη αντί να τα επενδύσουν ( και όχι γιατί άλλωστε με αυτό το φορολογικό που έχουμε ? ) ανεξέλεγκτες πολυεθνικές και λοιπές συντεχνίες εργολάβων δημοσίων έργων, διάφοροι οργανωμένοι προμηθευτές του δημοσίου, συνδικαλιστές, ληστές, κλπ, όλοι τους κλείνουν το μάτι στο δημόσιο χρήμα και πως θα το διασπαθίσουν για να το ενθυλακώσουν, κοινώς πως θα το τσεπώσουν.
Τώρα εμείς οι ρομαντικοί ( sic ) βλέπουμε τους χάρους της ασπρόμαυρης εποχής μας με νοσταλγία, αποστασιοποιημένοι από το σημερινό γίγνεσθαι, χαμένοι σε ένα δικό μας συναίσθημα, το μόνο που δεν μπορούν να μας πάρουν οι Τροϊκανοί, ντόπιοι και ξένοι, συναίσθημα καταφύγιο για την επιβίωση της ψυχής, συναίσθημα που αν δεν το ελέγξεις καραδοκεί να σε καταπιεί και να σε καταντήσει σαν τους τραγικούς ιστορικούς που βολοδέρνουν στα διάφορα ανά την υφήλιο Forum και Blogs του internet για Vintage αυτοκίνητα, διαβάζοντας και γράφοντας ονειροπολώντας να αναστηλώσουν και να ξανατσουλήσουν σάπια λιωμένα σίδερα έχοντας τη ψευδαίσθηση ότι έχει πάτο το βαρέλι, ακόμα και όταν ο προϋπολογισμός της αναστήλωσης του μικρομεσαίου κουφαριού των ονείρων μας έχει ξεπεράσει το κόστος μιας Porsche Boxter ή ενός μεσαίου διαμερίσματος, ψάχνουν εκεί στα βάθη της ψυχής τους σημάδια από τη δική τους νιότη, των γονιών και των παππούδων τους παλιμπαιδίζοντας ακατάπαυστα.
Ρε για δες πως καταντάει ο άνθρωπος όταν είναι συναισθηματικός.
21 Quadra