Λοιπόν, επειδή απασχολήθηκα πέρυσι με ένα μεγάλο project ηλεκτροκίνησης και προβλέπω να γίνεται αυτή η κουβέντα για τους ταχυφορτιστές αρκετές φορές ακόμα, να σας δώσω τα βασικά economics για τους ταχυφορτιστές (ακολουθεί σεντόνι).
Η νο1 εταιρεία στην ταχυφόρτιση στο δυτικό κόσμο (στην Κίνα δεν έχω ιδέα τι παίζει, δεν ασχοληθήκαμε ποτέ με αυτήν) είναι η Fastned (ολλανδική εταιρεία). Αυτοί λοιπόν οι μάγκες δραστηριοποιούνται στην Δυτική Ευρώπη έχουν ως στρατηγική να πιάσουν όσο το δυνατόν τα καλύτερα σημεία για ταχυφορτιστές. Ποια είναι αυτά; Τα ΣΕΑ προφανώς! Σου λέει ότι εκεί πραγματικά μπορώ να χρεώνω premium για τη φόρτιση γιατί ο άλλος θα πληρώσει και €10 και €20 παραπάνω από το να κάνει παράκαμψη για να μπει μέσα στην πόλη και να βρει εκεί φορτιστή.
Αυτοί λοιπόν έχουν τα παρακάτω station economics (την εικόνα την πήρα από την ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ παρουσίαση της εταιρίας - βρείτε την εδώ και θα μάθετε πολλά για ηλεκτροκίνηση γενικότερα):
Άρα, έρχονται και σου λένε ότι:
-
Χρεώνουμε €0,44 περιθώριο κέρδους στην κιλοβατώρα. Άρα αν την αγοράζουν 15 λεπτά, τη χρεώνουν 59 - χωρίς τον ΦΠΑ προφανώς. Δεν έχει σημασία για αυτούς, όσο την αγοράζουν αυτοί την αγοράζει και ο ανταγωνιστής (εκτός αν ο ανταγωνιστής είναι εταιρεία ενέργειας, άλλη ιστορία, αυτοί πάντως δεν είναι). Αυτό το περιθώρο κέρδους για το τελευταίο τρίμηνο του 2023 οδηγεί σε κατά μέσο όρο €198χιλ ανά σταθμό φόρτισης, που όπως βλέπετε, κατά μέσο όρο έχει 5,7 φορτιστές (300άρηδες βάζουν συνήθως).
-
Από αυτά τα 198 χιλιάρικα, τα λειτουργικά κόστη (βλέπε ενοίκια, συντήρηση, μισθοί κτλ) είναι 76 χιλιάρικα ανά σταθμό. Άρα τους μένουν €122 χιλιάρικα. Not bad ε; Κι όμως, όταν ο άλλος έχει κόστος €619χιλ για να στήσει τον σταθμό με 300αρηδες ταχυφορτιστές, μετασχηματιστές, σύνδεση με δίκτυο μέσης τάσης (που μπορεί να περνάει χιλιόμετρα μακριά από τον σταθμό), ε τότε τα πράγματα δεν είναι καλά! Έρχεται και σου λέει δηλαδή ότι ακόμα και με 74% μικτό περιθώριο κέρδους (168k αν βγάλεις το κόστος ρεύματος από τα 267k συνολικά έσοδα), τα λεφτά της αρχικής επένδυσης θα τα πάρει πίσω σε 5 χρόνια! Για όσους ασχολούνται με επενδύσεις, 5 χρόνια είναι μέτριο νούμερο.
-
Και σαν να μην έφτανε αυτό, δείτε λίγο το utilisation στο 14.4%. Τι σημαίνει αυτός ο αριθμός; Ότι κατά μέσο όρο, το 14.4% του χρόνου οι φορτιστές τους χρησιμοποιούνται! Δηλαδή ότι σε μια μέση μέρα του έτους, σε έναν μέσο φορτιστή τους, τα αυτοκίνητα φορτίζουν για 3,5 ώρες! Νούμερο που φαίνεται τρομερά υψηλό...και είναι! Φανταστείτε πότε θα έκαναν απόσβεση της αρχικής επένδυσης αν αυτό ήταν πχ 2 ώρες... ποτέ!
-
Βέβαια, όπως και οι ίδιοι λένε, περιμένουν την αύξηση των ηλεκτρικών για να ανέβει ακόμα περισσότερο αυτός ο δείκτης στα επόμενα χρόνια και να πάει στο 20%, που θεωρείται το βέλτιστο. Ε τότε ναι, θα έχουν πολύ καλή περίοδο ανάκτησης της αρχικής επένδυσης και πράγματι θα είναι αξιοπρεπής εταιρεία, με σοβαρή κερδοφορία.
Πού θέλω να καταλήξω με την παραπάνω ανάλυση;
- Στην Ελλάδα ακόμα και με €0,60/kWh + ΦΠΑ (άρα με 45-50 λεπτά περιθώριο κέρδους, όπως και οι Ολλανδοί), δεν υπάρχει ούτε ένα σημείο ταχυφόρτισης που να φέρνει κέρδος. Οριακά κάποια ΣΕΑ να έχουν βγάλει στα 3-4 χρόνια την αξία του ταχυφορτιστή μετά από επιδότηση (ο 120αρης για παράδειγμα κοστίζει γύρω στα 50 με 80 χιλιάρικα, έστω τα μισά με τις επιδοτήσεις)
- Μέχρι το 2030, μόνο τα ΣΕΑ θα βολεύονται από την ταχυφόρτιση που θα κάνουν στάση περισσότεροι πελάτες σε σχέση με σήμερα
- Από το 2030 και μετά ίσως και να βγάλουν κέρδος και οι operators των σημείων. Ποιοι θα είναι αυτοί; Αυτοί που καβατζώνουν τα καλά σημεία από σήμερα, δηλαδή οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν χρήματα να κάψουν και μπορούν να συνδυάσουν την ηλεκτροκίνηση με πελάτες οικιακού ρεύματος.
Συνεπώς, μην περιμένετε καμία πτώση τιμών στην ταχυφόρτιση, πολύ απλά επειδή δεν τους παίρνει και για πιο κάτω. Πάλι καλά να λέμε που δεν τους χρεώνουν σε τιμές Αγγλίας και Ολλανδίας θα σας πω, που βρισκεις 70+ λεπτα η κιλοβατώρα, πιο ακριβά από diesel.