-
Ανοιγω αυτο το θεμα,αν και το εχω αναφερει στα τεχνικα θεματα,για ενα προβλημα που αντιμετωπισα και ηταν αιτια η αλουμινενια τροχαλια στροφαλου που ειχε το αυτοκινητο μου.
Καταρχην να αναφερω οτι ειναι ενα suzuki ignis sport με 107,000 χλμ πλεον και ενω δεν ειχα ποτε προβλημα με καταναλωση λαδιου ξαφνικα βλεπω το χωρο του κινητηρα γεματο λαδι και να λειπει κανα λιτρο απο τον κινητηρα,συμπληρωνω και φευγω για ταξιδι και μετα απο 500 χλμ κοιταζω και ελειπαν 2 λιτρα λαδι.Λεω αυτο ηταν τον εσπασα,βεβαια καμια αλλαγη στην συμπεριφορα του κινητηρα η στην καταναλωση οποτε παω στον μαστορα να βρουμε την διαροη.
Το λαδι λοιπον εφευγε απο την τσιμουχα του στροφαλου και συν τοις αλλοις ειχε κανει χαλια το δεξι φρενο με αποτελεσμα να φρεναρω καπως μονοπαντα.
Βγαζουμε την τροχαλια,μαρκας alutec,και παρατηρουμε εκπληκτοι οτι σχεδον ειχε κοψει στα 2 και για αυτο ειχε καταστραφει η τσιμουχα.Μου ειπε λοιπον οτι αυτες οι τροχαλιες(οι ελαφρωμενες)δεν συμπαθουν και πολυ τα ζωρισματα και ειδικα τελικες για αρκετη ωρα.Να πω λοιπον οτι το αμαξι το πιεζω αρκετα αλλα τελικες με το ποδι στο πατωμα και τις στροφες στο θεο αντε να το κανω μια φορα το μηνα για ξεκαπνισμα και απ οτι φανηκε ηταν αρκετο για να σπασει και ευτηχως κατα το μηχανικο μου που δεν εκοψε να εχω και πιο σοβαρα προβληματα.
Βαζουμε παλι λοιπον την εργοστασιακη αλλαζουμε και λουρια και ειμαστε κομπλε.
βΠρεπει ομως να τονισω και το εξης,πολλοι πιστευουν(οπως και γω πιστευα)οτι με μια ελφρωμενη τροχαλια θα εχω σημαντικη βελτιωση,η μονη ομως βελτιωση που ειχε ηταν στο στροφαρισμα με νεκρα και μια καλυτερη αποκριση στο γκαζι και ειδικα στις χαμηλες στροφες εχασε απο ροπη,οποτε κατα την γνωμη μου σε αυτοκινητα που στροφαρουν ευκολα ετσι και αλλιως δεν αξιζουν τα διαφορα ελαφρωματα καθως υπονομευεις την αξιοπιστια τους και αυτο το καταλαβα ξαναβαζωντας την δικια του τροχαλια οπου το αυτοκινητο πραγματικα βελτιωθηκε στις χαμηλες στροφες και τραβαει καλυτερα ειδικα με 4η και 5η ταχυτητα.
Αυτα τα ολιγα. -
Ανοιγω αυτο το θεμα,αν και το εχω αναφερει στα τεχνικα θεματα,για ενα προβλημα που αντιμετωπισα και ηταν αιτια η αλουμινενια τροχαλια στροφαλου που ειχε το αυτοκινητο μου.
Καταρχην να αναφερω οτι ειναι ενα suzuki ignis sport με 107,000 χλμ πλεον και ενω δεν ειχα ποτε προβλημα με καταναλωση λαδιου ξαφνικα βλεπω το χωρο του κινητηρα γεματο λαδι και να λειπει κανα λιτρο απο τον κινητηρα,συμπληρωνω και φευγω για ταξιδι και μετα απο 500 χλμ κοιταζω και ελειπαν 2 λιτρα λαδι.Λεω αυτο ηταν τον εσπασα,βεβαια καμια αλλαγη στην συμπεριφορα του κινητηρα η στην καταναλωση οποτε παω στον μαστορα να βρουμε την διαροη.
Το λαδι λοιπον εφευγε απο την τσιμουχα του στροφαλου και συν τοις αλλοις ειχε κανει χαλια το δεξι φρενο με αποτελεσμα να φρεναρω καπως μονοπαντα.
Βγαζουμε την τροχαλια,μαρκας alutec,και παρατηρουμε εκπληκτοι οτι σχεδον ειχε κοψει στα 2 και για αυτο ειχε καταστραφει η τσιμουχα.Μου ειπε λοιπον οτι αυτες οι τροχαλιες(οι ελαφρωμενες)δεν συμπαθουν και πολυ τα ζωρισματα και ειδικα τελικες για αρκετη ωρα.Να πω λοιπον οτι το αμαξι το πιεζω αρκετα αλλα τελικες με το ποδι στο πατωμα και τις στροφες στο θεο αντε να το κανω μια φορα το μηνα για ξεκαπνισμα και απ οτι φανηκε ηταν αρκετο για να σπασει και ευτηχως κατα το μηχανικο μου που δεν εκοψε να εχω και πιο σοβαρα προβληματα.
Βαζουμε παλι λοιπον την εργοστασιακη αλλαζουμε και λουρια και ειμαστε κομπλε.
βΠρεπει ομως να τονισω και το εξης,πολλοι πιστευουν(οπως και γω πιστευα)οτι με μια ελφρωμενη τροχαλια θα εχω σημαντικη βελτιωση,η μονη ομως βελτιωση που ειχε ηταν στο στροφαρισμα με νεκρα και μια καλυτερη αποκριση στο γκαζι και ειδικα στις χαμηλες στροφες εχασε απο ροπη,οποτε κατα την γνωμη μου σε αυτοκινητα που στροφαρουν ευκολα ετσι και αλλιως δεν αξιζουν τα διαφορα ελαφρωματα καθως υπονομευεις την αξιοπιστια τους και αυτο το καταλαβα ξαναβαζωντας την δικια του τροχαλια οπου το αυτοκινητο πραγματικα βελτιωθηκε στις χαμηλες στροφες και τραβαει καλυτερα ειδικα με 4η και 5η ταχυτητα.
Αυτα τα ολιγα. -
Ανοιγω αυτο το θεμα,αν και το εχω αναφερει στα τεχνικα θεματα,για ενα προβλημα που αντιμετωπισα και ηταν αιτια η αλουμινενια τροχαλια στροφαλου που ειχε το αυτοκινητο μου.
Καταρχην να αναφερω οτι ειναι ενα suzuki ignis sport με 107,000 χλμ πλεον και ενω δεν ειχα ποτε προβλημα με καταναλωση λαδιου ξαφνικα βλεπω το χωρο του κινητηρα γεματο λαδι και να λειπει κανα λιτρο απο τον κινητηρα,συμπληρωνω και φευγω για ταξιδι και μετα απο 500 χλμ κοιταζω και ελειπαν 2 λιτρα λαδι.Λεω αυτο ηταν τον εσπασα,βεβαια καμια αλλαγη στην συμπεριφορα του κινητηρα η στην καταναλωση οποτε παω στον μαστορα να βρουμε την διαροη.
Το λαδι λοιπον εφευγε απο την τσιμουχα του στροφαλου και συν τοις αλλοις ειχε κανει χαλια το δεξι φρενο με αποτελεσμα να φρεναρω καπως μονοπαντα.
Βγαζουμε την τροχαλια,μαρκας alutec,και παρατηρουμε εκπληκτοι οτι σχεδον ειχε κοψει στα 2 και για αυτο ειχε καταστραφει η τσιμουχα.Μου ειπε λοιπον οτι αυτες οι τροχαλιες(οι ελαφρωμενες)δεν συμπαθουν και πολυ τα ζωρισματα και ειδικα τελικες για αρκετη ωρα.Να πω λοιπον οτι το αμαξι το πιεζω αρκετα αλλα τελικες με το ποδι στο πατωμα και τις στροφες στο θεο αντε να το κανω μια φορα το μηνα για ξεκαπνισμα και απ οτι φανηκε ηταν αρκετο για να σπασει και ευτηχως κατα το μηχανικο μου που δεν εκοψε να εχω και πιο σοβαρα προβληματα.
Βαζουμε παλι λοιπον την εργοστασιακη αλλαζουμε και λουρια και ειμαστε κομπλε.
βΠρεπει ομως να τονισω και το εξης,πολλοι πιστευουν(οπως και γω πιστευα)οτι με μια ελφρωμενη τροχαλια θα εχω σημαντικη βελτιωση,η μονη ομως βελτιωση που ειχε ηταν στο στροφαρισμα με νεκρα και μια καλυτερη αποκριση στο γκαζι και ειδικα στις χαμηλες στροφες εχασε απο ροπη,οποτε κατα την γνωμη μου σε αυτοκινητα που στροφαρουν ευκολα ετσι και αλλιως δεν αξιζουν τα διαφορα ελαφρωματα καθως υπονομευεις την αξιοπιστια τους και αυτο το καταλαβα ξαναβαζωντας την δικια του τροχαλια οπου το αυτοκινητο πραγματικα βελτιωθηκε στις χαμηλες στροφες και τραβαει καλυτερα ειδικα με 4η και 5η ταχυτητα.
Αυτα τα ολιγα. -
Πάλι καλά που πρόλαβες και είδες τα χειρότερα.
Το έχω πεί επανειλημένα, ναι στις ελαφρωμένες τροχαλίες, όχι όμως του στροφάλου.
Η ελαφρωμένη τροχαλία στροφάλου είναι ο καλύτερος τρόπος να καταστρέψεις τον κινητήρα από εκεί που δεν το περιμένεις, μέχρι στρόφαλο μπορεί να κόψουν οι υψίσυχνες ταλαντώσεις του, εκτός από την καταστροφή του 1ου και του μεσαίου κουζινέτου βάσης όπου και ξεσπούν οι ταλαντώσεις του τόξου του στροφαλοφόρου άξονα.Η τροχαλία στροφάλου στην Αγγλική δεν λέγεται pulley όπως όλες οι τροχαλίες, αλλά λέγεται Harmonic Balancer, αυτή η ονομασία και μόνο από μόνη της πρέπει να βάλει σε υποψία τον υποψήφιο που θέλει να την αλλάξει.
Η τροχαλία αυτή έχει υπολογισμένο βάρος από τον κατασκευαστή του κινητήρα, το βάρος της απορροφά τις αρμονικές ταλαντώσεις του στροφάλου, ο οποίος ουσιαστικά πλέει στο λάδι λόγω της σφηνοειδούς λίπανσης των κουζινέτων βάσης
( το λάδι εδώ ενεργεί σαν σφήνα ανάμεσα στο κουζινέτο και στο κομβίο του στροφάλου ) και δεν ακουμπά πουθενά, μόλις ακουμπήσει έχουμε την άμεση καταστροφή των κουζινέτων.Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα θέματα για την τριβολογία που μπορεί κάποιος να μελετήσει για να του φύγουν οι απορίες.
Τριβομηχανικά συστήματα.
Τριβή και φθορά.
Διεργασίες επαφής (Hertz).
Επιφανειακή τραχύτητα.
Μέτρηση της πραγματικής επιφάνειαςεπαφής.
Τριβή ολίσθησης, θερμοκρασία επαφής.
Κύλιση. Θεωρίες της τριβής.
Δυσρευστότητα και ροή.
Δείκτης δυσρευστότητας.
Νευτώνεια και μη Νευτώνεια ρευστά.
Μέτρηση της δυσρευστότητας.
Εξίσωση Petroff, απώλεια σε ισχύ.
Λίπανση. Καμπύλη Stribeck.
Υδροδυναμική λίπανση.
Εξίσωση Reynolds. Έδρανα ολίσθησης.
Υδροστατική λίπανση.
Ωστικά έδρανα.
Αεροέδρανα.
**Ελαστοϋδροδυναμική λίπανση. **
Μικτή λίπανση.
Οριακή λίπανση.
Ιδιότητες λιπαντικών.
Υλικά εδράνων.
Εφαρμογές. -
Oυσιαστηκα με εσωσε το οτι συχνα κοιταζω τα υγρα του κινητηρα και ειδικα πριν απο μακρυνο ταξιδι,γιατι συν τοις αλλοις θα μπορουσε ευκολα και να στεγνωσει απο λαδι και να κολλησει το μοτερ στα καλα καθουμενα.
Τουλαχιστον εδω και 700χλμ που το χω πιεσει και αρκετα,δεν εχω παρατηρησει καμια δυσλειτουργια ουτε την παραμικρη καταναλωση λαδιου οποτε θεωρω οτι ναι προλαβα τα χειροτερα. -
σωστα τα του quadra τα λεγομενα και να προσθεσω
εκεινο το συνεμπλοκακι που εχει η τροχαλια στροφαλου?(στα περισσοτερα) ειναι για να απομονωνει συντονισμους των παρελκομενων.
αλλωστε γιατι να ελαφρυνεις κατι ηδη τοσο ελαφρυ...την στιγμη που στην απεναντι πλευρα εχεις το βολαν...
πειρασμος ε? -
Μόδα είναι θα περάσει, αν όλοι όσοι βελτίωσαν ? τα αυτοκίνητα τους δεν ντρεπόντουσαν να μας έλεγαν τι παρουσίασαν μετά από λίγο καιρό, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα.
Γιατί κανείς δεν βγήκε ποτέ να πεί πόσο άντεξε το τουρμπάτο ανοξείδωτο με 304 υλικό χταπόδι του ?
Γιατί δεν μας είπαν ποτέ πόσες φορές το έχουν καλλήσει ξανά και ξανά ?
Γιατί κανείς δεν λέει ότι δεν υπάρχει στην αγορά το κατάλληλο υλικό για τουρμπάτο χταπόδι ?
Γιατί κανείς δεν λέει πόσο άντεξε η άξονας της υβριδικής ξυραφιασμένης τουρμπίνας του ?
Για το παραελαφρωμένο βολάν του ?
Για την αλουμινένια τροχαλία του στροφάλου του ?Τέλος πάντων.
Μπράβο στο παλικάρι που τόλμησε και ανέβασε το πάθημα του.
-
οκ συμπερασμα? = μην υπερβαινετε ποτε αυτο που λεει ο κατασκευαστης
-
δυστηχως δεν ειναι μοδα
ειναι η αναγκη ...the need for speed....ειναι αυτο που εκμεταλλευονται οι ''βελτιωτες'' και τα μαγκωνουν ανελεητα
με ενα καζανι 5-10 αλογα.....
με ελαφρες τροχαλιες + 5 ευκολα
με spitfire +5
με φιλτρακι αερος +5 ευκολα
ηθελα να ξερα που τα βρισκουν τοσα αλογαροικη -εκκεντροφοροι + 30 χωρις τροφοδοσια
τους ξεζουμιζουν κανονικα και τους σπανε και τα μοτερ
-
Ο χρήστης ae70gts έγραψε:
δυστηχως δεν ειναι μοδα
ειναι η αναγκη ...the need for speed....ειναι αυτο που εκμεταλλευονται οι ''βελτιωτες'' και τα μαγκωνουν ανελεητα
με ενα καζανι 5-10 αλογα.....
με ελαφρες τροχαλιες + 5 ευκολα
με spitfire +5
με φιλτρακι αερος +5 ευκολα
ηθελα να ξερα που τα βρισκουν τοσα αλογαροικη -εκκεντροφοροι + 30 χωρις τροφοδοσια
τους ξεζουμιζουν κανονικα και τους σπανε και τα μοτερ
Κάπως έτσι είναι.
Όμως, επειδή σε όλα ανεξαιρέτως τα βιομηχανικά προϊόντα υπάρχει περιθώριο βελτίωσης ( για να το αναλύσουμε θα μας πάρει καιρό, όμως γίνεται αν το θέλουμε πολλοί ) ο γνώστης και ο σοβαρός βελτιωτής ξέρει που πρέπει να σταματήσει, και κυρίως πρέπει να ξέρει γιατί πρέπει να βελτιώσει πχ τον κινητήρα που του ζητάει ο πελάτης του. Πριν πιάσει το κατσαβίδι, το σβουράκι και το παχύμετρο, πρέπει να κάνει με τον πελάτη του μια σε βάθος κουβέντα, να του εξηγήσει τα υπέρ και τα κατά, να κατάλάβει τι χρειάζεται ο πελάτης, ώστε η όποια μετατροπή να έχει αντοχή στον χρόνο.
Το θέμα είναι καθαρά τεχνικοοικονομικό και απαιτεί γνώσεις και αυτοέλεχγο από όσους εμπλέκονται.Δεν είναι κακό να εξαλείψεις τις ατέλειες και τα σφάλματα μιας μεγάλης παραγωγής ( mass production ) τοποθετώντας στα κρίσιμα σημεία καλύτερα υλικά και ποιοτικότερα εξαρτήματα ποιυ το εργοστάσιο λόγω κοστολογίο δεν μπορεί να τοποθετήσει, η ουσία είναι να ξέρεις τι κάνεις και να μη χάσεις το μέτρο.
-
+1 Για τα παραπανω. Εχω διαβάσει σε φορουμ εξωτερικου, πως ειναι συχνο φαινομενο αυτο, να ανοιγουν στα δυο οι ελαφρωμένες τροχαλιες στροφάλου, συνήθως τις χρησιμοποιούν μονο για συντομο διαστημα, καποιο αγωνα κτλ και μετα βαζουν παλι την εργοστασιακή. Ελαφρωμένες με ενσωματωμένο Harmonic damper οπως η εργοστασιακή θα μπορουσαν να τοποθετηθούν χωρις να κανουν ζημια. Αλλα ειναι πανάκριβες και ελάχιστοι οι κατασκευαστές που τις διαθέτουν πχ mythelogy.
-
Ο χρήστης swiftakias_ έγραψε:
+1 Για τα παραπανω. Εχω διαβάσει σε φορουμ εξωτερικου, πως ειναι συχνο φαινομενο αυτο, να ανοιγουν στα δυο οι ελαφρωμένες τροχαλιες στροφάλου, συνήθως τις χρησιμοποιούν μονο για συντομο διαστημα, καποιο αγωνα κτλ και μετα βαζουν παλι την εργοστασιακή. Ελαφρωμένες με ενσωματωμένο Harmonic damper οπως η εργοστασιακή θα μπορουσαν να τοποθετηθούν χωρις να κανουν ζημια. Αλλα ειναι πανάκριβες και ελάχιστοι οι κατασκευαστές που τις διαθέτουν πχ mythelogy.Tην απόσβεση των αρμονικών ταλαντώσεων την κάνει η ίδια η τροχαλία με το βάρος της - απόσβεση δια της μάζας - το ελαστικό μέρος ενδιάμεσα που ενώνει το εσωτερικό σώμα της τροχαλίας με το έξωτερικό υπάρχει για την απόσβεση των περιφερειακών εξαρτημάτων που κινούνται από αυτήν.
Δηλαδή του ιμάντα χρονισμού και του / των εντατήρων, και ότι άλλο παίρνει κίνηση από αυτήν, συνήθως υπάρχει και 2η τροχαλία πολυαυλακωτού τύπου ενσωματωμένη ακόμα πιο έξω από τα δόντια του χρονισμού, συνήθως οδηγεί ένα μεγάλο ιμάντα 5 αυλάκια.
Όλα αυτά φέρουν ταλαντώσεις με συχνότητα διαφορετικού πλάτους από τις ταλαντώσεις του στροφάλου, επίσης η διπλή αυτή τροχαλία λόγω του μήκους της. ( οδοντωτή + αυλακωτή ) υπόκειται και σε κάμψη, καταλαβαίνει κανείς ότι η τροχαλία αυτή παίζει σημαντικό ρόλο στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα, είναι δηλαδή κρίσιμο εξάρτημα και όχι μια τροχαλία ακόμα μαζί με τις υπόλοιπες.
-
Ο χρήστης 21 Quadra έγραψε:
Μόδα είναι θα περάσει, αν όλοι όσοι βελτίωσαν ? τα αυτοκίνητα τους δεν ντρεπόντουσαν να μας έλεγαν τι παρουσίασαν μετά από λίγο καιρό, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα.Γιατί κανείς δεν βγήκε ποτέ να πεί πόσο άντεξε το τουρμπάτο ανοξείδωτο με 304 υλικό χταπόδι του ?
Γιατί δεν μας είπαν ποτέ πόσες φορές το έχουν καλλήσει ξανά και ξανά ?
Γιατί κανείς δεν λέει ότι δεν υπάρχει στην αγορά το κατάλληλο υλικό για τουρμπάτο χταπόδι ?
Γιατί κανείς δεν λέει πόσο άντεξε η άξονας της υβριδικής ξυραφιασμένης τουρμπίνας του ?
Για το παραελαφρωμένο βολάν του ?
Για την αλουμινένια τροχαλία του στροφάλου του ?Τέλος πάντων.
Μπράβο στο παλικάρι που τόλμησε και ανέβασε το πάθημα του.
Κόλλησα το χταπόδι δύο φορές σε 50.000χλμ τουρμπίσματος (1-1.5cm άνοιγμα στους μεσαίους κυλίνδρους που ζοριζόντουσαν λίγο παραπάνω).
Το βολάν που ελάφρωσε 1400 γραμμάρια αν θυμάμαι καλά (από τα 5500 στα 4100), ζει και βασιλεύει μετά από 60.000χλμ. Το έκανε βέβαια ο Μάγος, που ετοίμαζε τα Seicento trofeo και είχε τρελή εμπειρία στα μικρά FIRE. Και εννοείται ότι εκεί βλέπεις τρελή διαφορά στο στροφάρισμα, φύγαν 1400 γραμμάρια από 180mm βολάν, όχι με τα 100-200 γραμμάρια πτώση στην 100mm διαμέτρου τροχαλία στροφάλου και εκκεντροφόρου. Λίγο με το ρελαντί είχα θέμα στην αρχή, αλλά όταν μπήκε RPM vs Idle Advance χάρτης στον Megasquirt, δουλεύει τώρα μιά χαρά.
-
Ο χρήστης 21 Quadra έγραψε:
Μόδα είναι θα περάσει, αν όλοι όσοι βελτίωσαν ? τα αυτοκίνητα τους δεν ντρεπόντουσαν να μας έλεγαν τι παρουσίασαν μετά από λίγο καιρό, τα πράγματα θα ήταν καλύτερα.Γιατί κανείς δεν βγήκε ποτέ να πεί πόσο άντεξε το τουρμπάτο ανοξείδωτο με 304 υλικό χταπόδι του ?
Γιατί δεν μας είπαν ποτέ πόσες φορές το έχουν καλλήσει ξανά και ξανά ?
Γιατί κανείς δεν λέει ότι δεν υπάρχει στην αγορά το κατάλληλο υλικό για τουρμπάτο χταπόδι ?
Γιατί κανείς δεν λέει πόσο άντεξε η άξονας της υβριδικής ξυραφιασμένης τουρμπίνας του ?
Για το παραελαφρωμένο βολάν του ?
Για την αλουμινένια τροχαλία του στροφάλου του ?Τέλος πάντων.
Μπράβο στο παλικάρι που τόλμησε και ανέβασε το πάθημα του.
Συμφωνω απολυτα,αν ολοι γραφανε τα κακως κειμενα απο οτι κανουνε στα αυτοκινητα τους θα βοηθουσε παρα πολυ.
Για να λεμε βεβαια και τα θετικα,ειχε μια καπως καλυτερη ευστροφια το μοτερ μετα τις 5,000 σ.α.λ και καλυτερη αποκριση,αλλα με τιποτα ομως αυτη η βελτιωση δεν αξιζει το ρισκο για αυτα που μπορει να παθει το μοτερ απο μια τετοια κινηση.
Εγω προσωπικα ποτε ξανα ελαφρωματα και πουθενα,θα πειτε γινεσαι δογματικος και απολυτος ναι γινομαι γιατι το προηγουμενο ignis δεν ειχε κανενα προβλημα με την εξατμιση και τη χοανη του μεχρι και τα 180,000χλμ π το εδωσα(και συνεχιζει)και αυτο κοντεψα να το παρω στο χερι για μια ελαφρωμενη τροχαλια. -
Άμα είναι να ρισκάρεις να το πάρεις στο χέρι καλύτερα να είναι για κάτι παραπάνω από μι ελαφρωμένη τροχαλία...
-
Μια και ταιριάζει με το θέμα θα ήθελα να ρωτήσω ποια η γνώμη σας για τα ελαφρωμένα ή αλουμινένια -γιατί συνήθως από αλουμίνιο είναι- βολάν. Υπάρχει κάποιο μεγάλο μειονέκτημα ,πρόβλημα που δημιουργεί η χρήση του;
-
εαν ολα τα παραπανω ειτε τροχαλια ειτε βολαν ζυγιστουν σωστα και δεν μπουν ετσι απλα, δεν υπαρχει κανενα προβλημα...τα αλουμινενια βολαν συνηθως τα βρισκουμε σε ατμοσφαιρικα μοτερ αναβασιαρικα για ευνοητους λογους
-
Όπως είπες σε αναβασιάρικα αυτοκίνητα, σε αυτοκίνητα που κυνηγάνε χρόνους, και που συχνά - πυκνά έχουν λυμένο κινητήρα, εκεί ναι, επιβάλλονται τα ελαφρώματα των κινουμένων μερών του κινητήρα.
Σε ένα καθημερινό αυτοκίνητο όμως που ο ιδιοκτήτης του το έχει για τις μετακινήσεις του και προσβλέπει σε τουλάχιστον 250.000 απροβλημάτιστα χλμ, η αλλαγή της τροχαλίας στροφάλου του κατασκευαστή με άλλη ελαφρύτερη, είναι χωρίς προφανές κέρδος, και μόνο προβλήματα θα δημιουργήσει και έξοδα. Τα παραδείγματα πολλά τα οποία δεν βλέπουν όσοι δεν θέλουν να τα δούν.
Είπες για ζυγοστάθμιση της τροχαλίας, αυτή φτιάχνεται από ένα μασίφ κομμάτι αλουμινίου στον τόρνο, και εξ ορισμού είναι ζυγισμένη λόγω του τρόπου κατασκευής της, εκτός και αν κάποιος για κάποιον λόγο που δεν μπορώ να προσδιορίσω αφαιρέσει μέρος του υλικού της από ένα σημείο της.
Το βολάν το ίδιο αλλά και μαζί με τον συμπλέκτη είναι άλλη περίπτωση, εκεί χρειάζεται ζυγοστάθμιση μετά την κατασκευή του γιατί περιέχει αρκετά εξαρτήματα που είναι πολύ εύκολο να το βγάλουν εκτός ζυγοστάθμισης.
Όμως το βολάν λόγω της μάζας του ( δεν αναφέρομαι στην ζυγοστάθμιση ) αποσβένει τις υψίσυχνες ταλαντώσεις του στροφάλου, κάτι που κάνει από την αντίθετη πλευρά με τη σειρά της η βαρειά τροχαλία, ( το πόσο βαρειά είναι αυτή, το έχει αποφασίσει ο κατασκευαστής του κινητήρα που ξέρει καλύτερα από όλους τον κινητήρα του, και σχεδόν πάντα το ξεχνάμε αυτό )
Έτσι μια ελαφριά τροχαλία στροφάλου που δεν συμμετείχε στον αρχικό σχεδιασμό του κινητήρα ώστε να φροντίσει ο κατασκευαστής με άλλο πρόσφορο τρόπο να αποσβέσει τους κραδασμούς του στροφάλου, που πάντα υπάρχουν στην απέναντι άκρη από το βολάν, είναι εκεί και περιμένουν απόσβεση είτε μας αρέσει είτε όχι, άρα μόνο προβλήματα δημιουργεί αφού δεν μπορεί να τους αποσβέσει.
Και τέλος, είναι τελείως διαφορετικό πράγμα η ζυγοστάθμιση ενός περιστρεφόμενου αντικειμένου όπως η τροχαλία, από την ικανότητα του να απορροφήσει δια της μάζας του τους δικούς του εγγενείς του κραδασμούς, όπως και τους κραδασμούς εκείνους για τους οποίους σχεδιάστηκε να αποσβέσει, γιατί της έχει ανατεθεί και αυτός ο ρόλος της συγκεκριμένης τροχαλίας, εκτός από την κίνηση του ιμάντα χρονισμού και των παρελκομένων του κινητήρα.
-
+1
Λεπτομέρειες:
Οι περισσότεροι κινητήρες είναι εσωτερικά ζυγισμένοι, δηλαδή είναι ζυγισμένος ο στροφαλοφόρος.
Υπάρχουν και μερικοί κινητήρες που ζυγίζονται εξωτερικά, δηλαδή προστίθεται βάρος στην τροχαλία και στο βολάν αλλά αυτοί είναι εκτός της συζήτησης.Για τους εσωτερικά ζυγισμένους κινητήρες, παρόλο που η τροχαλία και το βολάν ζυγίζονται κατά την κατασκευή τους, καλό είναι να ζυγίζεται ο στροφαλοφόρος μαζί με την τροχαλία και μετά ξανά μαζί με το βολάν για να αντιμετωπισθούν τυχόν ατέλειες κατά την κατασκευή. Αυτό επιβάλλεται να γίνεται σε πολύστροφους κινητήρες επιδόσεων.
Υπάρχουν διαιρούμενες τροχαλίες και βολάν, αυτά δεν αλλάζουν το ζύγισμα του κινητήρα αλλά λειτουργούν σαν αποσβεστήρες κραδασμών.
Το ελαφρωμένο βολάν δίνει τις καλύτερες επιδόσεις για τα λεφτά που ξοδεύεις,σε κόντρα στο φανάρι.
Το αμάξι όμως είναι δύσκολο να το οδηγείς στη κίνηση και πρέπει να πατινάρεις πολύ τον συμπλέκτη (φθορά).Είναι πολύ σημαντικό το ελάφρωμα να γίνεται από ανθρώπους που έχουν εμπειρία γιατί αν σπάσει το βολάν εκτός από την ζημιά, είναι επικίνδυνο για τους επιβαίνοντες καθώς το βολάν μπορεί να εκραγεί και τα θραύσματα να τους τραυματίσουν σοβαρά.
Γι αυτό ακόμα κι αν έχεις αγοράσει γνωστή μάρκα βολάν, καλό είναι να βάλεις εξωτερικά μια ειδική 'κουβέρτα' ώστε σε περίπτωση αστοχίας του βολάν ή του συμπλέκτη να μην υπάρξουν τραυματισμοί. -
Εξακολουθείται να μπερδεύεται τη ζυγοστάθμιση με την απόσβεση δια της μάζας, τι να πω ? τσάμπα καίει η λάμπα.
Ελαφρωμενη τροχαλια στροφαλου