-
ΥΓ2. Προσωπικά στο σχολείο είχα πρόβλημα με το 'ν' πριν από κ, τ, π κτλ. Ποτέ δεν θυμόμουν πότε ΔΕΝ έμπαινε. Αυτό το διόρθωσα στο πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα στη διπλωματική μου εργασία. Ή μάλλον ακόμα το διορθώνω.
Ο χρήστης migf1 έγραψε:
Εγώ ακόμα έχω πρόβλημα με αυτό.κ, π, τ,
μπ, ντ, γκ,
τσ, τζ,
ξ, ψ. -
Πριν 30,40,50 χρονια οι Ελληνες για να μαθουν τα νεα του κοσμου διαβαζαν (τουλαχιστον στα μεγαλα αστικα κεντρα) εφημεριδες και δεν καθονταν μπροστα σε μια οθονη οπως σημερα.
Το διαβασμα λοιπον εκανε οικειο το συντακτικο αλλα και την ορθογραφια διαφορων λεξεων που χρησιμοποιουσαμε στην συχνη αλληλογραφια μας μιας και τα τηλεφωνα εκεινη την εποχη ηταν σπανια.
Οι παλιοι θα θυμουνται το καψονι στο Στρατο για να παρουμε την αλληλογραφια η ποια τωρα εχει αντικατασταθει με τα κινητα.
Και σαν απαντηση σε ενα φιλο, στη δικη μου εποχη οι καθηγητες μου/μας των Ελληνικων μας προετρεπαν να διαβαζουμε Ελληνες και ξενους συγγραφεις και η λεξη καταληψη δεν υπηρχε στο μαθητικο λεξιλογιο. -
Αληθεια γιατι λεμε μονο για την ορθογραφια ? Απο συντακτικο νομιζετε οτι τα παμε καλα ?
-
Ο χρήστης solar_energy έγραψε:
Η εξέλιξη της Γλώσσας μας κατέστρεψε το 'είναι' μας!!! Η Αρχαία Ελληνική κρατούσε τον εγκέφαλο σε υψηλές στροφές. Υπήρχε μαθηματική και μουσική ισορροπία στην απόδοσή της.Τώρα όλα 'απλοποιήθηκαν' και χάθηκε η ουσία, που είναι η αρμονική εξέλιξη της σκέψης.ΥΓ. Μπορεί απο τα γραφόμενά μου να κινδυνεύω να φανώ λίγο παρανοικός, όμως πιστεύω οτι η Αρχαία Ελληνική Γλώσσα έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ακμή του πολιτισμού των προγόνων μας.
Ναι... οι άλλοι λαοί είναι αμόρφωτοι, αγράμματοι και άσξεστοι και αν δεν ήμασταν εμείς να τους διδάξουμε 5 πράγματα θα ζούσαν σε σπηλιές...
Συγνώμη που γίνομαι εριστικός φίλε μου, αλλά κάτι τέτοιες απόψεις με βγάζουν από τα ρούχα μου... Η γλώσσα δεν προϋπάρχει του πολιτισμού, αλλά εξελίσσεται παράλληλα με αυτόν!!!! Οι αρχαίοι Έλληνες είχαν τον γνωστό (σε πόσους;;; ) πολιτισμό και ως εκ τούτου είχαν την αντίστοιχη γλώσσα, που μπορούσε να τον εκφράσει προφορικώς και γραπτώς...
Εμείς έχουμε σήμερα άλλο πολιτισμό (ούτε καλύτερο, ούτε χειρότερο, δεν βρίσκω καμία λογική στη σύγκριση πολιτισμών, απλά διαφορετικό), ο οποίος χρειάζεται διαφορετικές λέξεις για να εκφραστεί! Άντε να εξηγήσεις στον Λυσία για παράδειγμα τι είναι το ποντίκι (όχι το τετράποδο)...
Τι σημαίνει σωστά; Σωστά μπορεί να σημαίνει η ορθογραφία για την οποία έπεσε ξύλο στο σχολείο ή η ορθογραφία που τεκμηριωμένα είναι σωστή (σύμφωνα φυσικά με την τρέχουσα τεκμηρίωση, καθώς και αυτή αλλάζει) ή η ορθογραφία των πολλών (όπως λέει ένας φίλος) οι οποίοι θα παρασύρουν τους υπόλοιπους.
Κατ' εμέ και τα τρία που αναφέρεις... με προτίμηση του τρίτου...
-
Ο χρήστης DAP έγραψε:
Και σαν απαντηση σε ενα φιλο, στη δικη μου εποχη οι καθηγητες μου/μας των Ελληνικων μας προετρεπαν να διαβαζουμε Ελληνες και ξενους συγγραφεις και η λεξη καταληψη δεν υπηρχε στο μαθητικο λεξιλογιο.
Αυτό πήγαινε για μένα. Το δέχομαι, προφανώς είσαι αρκετά μεγαλύτερός μου. Εγώ απλά έγραψα τι γινόταν όταν ήμουν εγώ μαθητής. Το θέμα είναι ότι δε ρίχνω την ευθύνη σε κανένα καθηγητή, εξ΄αλλου δε μπορώ να πιστέψω πως όλοι οι καθηγητές ήταν καλοί και ξαφνικά 'χαλάσανε'. Ρίχνω την ευθύνη στον κάθε μαθητή, γιατί ΔΕ ΘΕΛΕΙ να μάθει, δεν τον ενδιαφέρει. Έχει άλλες προτεραιότητες και ενδιαφέροντα. Είναι δικιά του υπόθεση από ένα σημείο και μετά. Δε μπορείς να αναγκάσεις ένα μαθητή λυκείου να μάθει να γράφει σωστά. Μόνος του θα πρέπει να ξέρει γιατί πρέπει να μάθει να γράφει. Για να το κάνω λιανά, πιστεύω ότι δε γίνεται πάντα να μας φταίνε οι άλλοι. Όποιος θέλει να μάθει, θα μάθει.
-
Μην ξεχνάμε τα κινητά με τα SMS! Ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την 'νέου τύπου απλουστευμένη' ορθογραφία .
-
Άντε να εξηγήσεις στον Λυσία για παράδειγμα τι είναι το ποντίκι (όχι το τετράποδο)...
Ωραία παρατήρηση. Στα αρχαία το ποντίκι, όπως όλοι γνωρίζουν, λέγεται μυς (από εκεί προέρχεται και το αγγλικό mouse). Σήμερα βεβαίως λέμε ότι κάποιος είναι μυώδης και όχι ποντικώδης!!!
-
Ο χρήστης skye έγραψε:
Ρίχνω την ευθύνη στον κάθε μαθητή, γιατί ΔΕ ΘΕΛΕΙ να μάθει, δεν τον ενδιαφέρει. Έχει άλλες προτεραιότητες και ενδιαφέροντα. Είναι δικιά του υπόθεση από ένα σημείο και μετά. Δε μπορείς να αναγκάσεις ένα μαθητή λυκείου να μάθει να γράφει σωστά. Μόνος του θα πρέπει να ξέρει γιατί πρέπει να μάθει να γράφει. Για να το κάνω λιανά, πιστεύω ότι δε γίνεται πάντα να μας φταίνε οι άλλοι. Όποιος θέλει να μάθει, θα μάθει.
Ως εκπαιδευτικός, (ένας φτωχός και μόνος καθηγητής Αγγλικών) η εμπειρία μου λέει ότι υπάρχουν πάρα πολλοί μαθητές που δεν δείχνουν το παραμικρό ενδιαφέρον για να μάθουν, αλλά οι γονείς τους έχουν την απαίτηση από εμένα να τους κάνω ξεφτέρια στην γλώσσα. «Αφού πλερώνω το παιδί θα πάρει Προυφίσενσι»…
Είναι λοιπόν σχετικά δύσκολο να τους εξηγήσεις ότι η απόκτηση γνώσεων δεν εξαρτάται μόνο από τον δάσκαλό, αλλά και από τον μαθητή, για να μην πω κυρίως από τον μαθητή. Ειδικά στον ιδιωτικό τομέα, όπου και εργάζομαι, οι περισσότεροι γονείς θα αντιδράσουν παίρνοντας το παιδί τους από το φροντιστήριο και πηγαίνοντας το κάπου αλλού, αντί να το πιέσουν να διαβάσει περισσότερο. Η αποποίηση ευθυνών διαπερνά όλα τα επίπεδα στην χώρα μας.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι καθηγητές είναι άμοιροι ευθυνών. Θυμάμαι ότι όταν ήμουν μαθητής υπήρχαν καθηγητές που χαιρόσουν να ακούς, και άλλοι που δεν έβλεπες την ώρα να τελειώσει το μάθημα. Αλλά δεν μπορείς να ρίχνεις το φταίξιμο μόνο στους εκπαιδευτικούς.
-
Ο χρήστης Χρήστος Λάππας έγραψε:
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι οι καθηγητές είναι άμοιροι ευθυνών. Θυμάμαι ότι όταν ήμουν μαθητής υπήρχαν καθηγητές που χαιρόσουν να ακούς, και άλλοι που δεν έβλεπες την ώρα να τελειώσει το μάθημα. Αλλά δεν μπορείς να ρίχνεις το φταίξιμο μόνο στους εκπαιδευτικούς.σωστό αυτό. Υπάρχουν δάσκαλοι ή καθηγητές που μπρορούν να κινήσουν (έστω λίγο) το ενδιαφέρον ενός αδιάφορου για μάθηση παιδιού.
-
Ο χρήστης Krusenstern έγραψε:
Δεν κάνω ποτέ ορθογραφικά λάθη (όχι δεν την ψώνισα).Αν μια λέξη δεν ξέρω πώς γράφεται, προσπαθώ το το βρώ ετυμολογικά. Αν πάλι δεν το καταφέρω, χρησιμοποιώ ένα συνώνυμο.
(...)
Το 'βρω' δεν τονίζεται...
-
Ο χρήστης AlfaRomeo έγραψε:
Δεν κάνω ποτέ ορθογραφικά λάθη (όχι δεν την ψώνισα).
Αν μια λέξη δεν ξέρω πώς γράφεται, προσπαθώ το το βρώ ετυμολογικά. Αν πάλι δεν το καταφέρω, χρησιμοποιώ ένα συνώνυμο.
(...)
Το 'βρω' δεν τονίζεται...
Δεν είναι όμως ορθογραφικό λάθος, αλλά τονικό.
Αλλά, δεν είναι απαραίτητο να το εκλάβουμε ως λάθος, διότι μπορεί ο Krusen να ήθελε να τονίσει ιδιαίτερα αυτή τη μονοσύλλαβη λέξη και για αυτό να έβαλε τόνο.
Όπως ακριβώς συμβαίνει με το ερωτηματικό 'πώς'.
-
Ο χρήστης migf1 έγραψε:
Επίσης, οι ανορθόγραφες λεζάντες στα δελτία ειδήσεων δεν σας χτυπάνε... πειράκια;'Πιράκια' θες να πεις!
Γιατί 'πείρος' σημαίνει μικρός άξονας! -
Δεν είναι όμως ορθογραφικό λάθος, αλλά τονικό.
Ορθογραφία = Oρθή γραφή, για την επίτευξη της οποίας απαιτείται και σωστός τονισμός. Π.χ. η πρόταση 'Αυρίο θα παώ για ψαρεμά' δε νομίζω ότι ανήκει στα πλαίσια της ορθής γραφής.
Αλλά, δεν είναι απαραίτητο να το εκλάβουμε ως λάθος, διότι μπορεί ο Krusen να ήθελε να τονίσει ιδιαίτερα αυτή τη μονοσύλλαβη λέξη και για αυτό να έβαλε τόνο.
Όπως ακριβώς συμβαίνει με το ερωτηματικό 'πώς'.
Λάθος! Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται. Εξαίρεση αποτελούν λέξεις όπως π.χ. 'πού' και 'πώς' όταν αυτές χρησιμοποιούνται για ερώτηση. Η λέξη 'βρω' δε νομίζω ότι καλύπτει τα παραπάνω.
-
Εμείς έχουμε σήμερα άλλο πολιτισμό (ούτε καλύτερο, ούτε χειρότερο, δεν βρίσκω καμία λογική στη σύγκριση πολιτισμών, απλά διαφορετικό), ο οποίος χρειάζεται διαφορετικές λέξεις για να εκφραστεί! Άντε να εξηγήσεις στον Λυσία για παράδειγμα τι είναι το ποντίκι (όχι το τετράποδο)...
Ο πολιτισμός σήμερα όπως ξέρεις δε διαμορφώνεται από τους Έλληνες. Επειδή ακριβώς λοιπόν ο πολιτισμός διαμορφώνεται παράλληλα με τη γλώσσα, ο εισαγόμενος πολιτισμός θα οδηγήσει, όπως είναι φυσικό, και στην εισαγωγή της αντίστοιχης ορολογίας, απαραίτητης για την περιγραφή-ορισμό ενός συγκεριμένου πολιτισμικού στοιχείου. Αν λοιπόν το 'εξάρτημα με το οποίο κάνουμε κλικ' εφευρεθεί στην Αμερική θα ονομαστεί στην Αμερική. Οι Αμερικάνοι το ονόμασαν 'mouse' και καθόλου δε με αφήνει έκπληκτο αυτό δεδομένων των στενών πλαισίων της γλώσσας τους. Δεν μπόρεσαν να βρουν-δημιουργήσουν μια νέα λέξη και το ονόμασαν με βάση το σχήμα του, περιγραφικά! Μου θυμίζει τους κωφάλαλους που επικοινωνούν με νοήματα. Η 'γλώσσα' τους είναι καθαρά περιγραφική!
Αααα, και άντε να εξηγήσεις στο Λυσία γιατί εμείς το ονομάσαμε 'ποντίκι'....
-
Ο χρήστης AlfaRomeo έγραψε:
Δεν είναι όμως ορθογραφικό λάθος, αλλά τονικό.
Ορθογραφία = Oρθή γραφή, για την επίτευξη της οποίας απαιτείται και σωστός τονισμός. Π.χ. η πρόταση 'Αυρίο θα παώ για ψαρεμά' δε νομίζω ότι ανήκει στα πλαίσια της ορθής γραφής.
Αλλά, δεν είναι απαραίτητο να το εκλάβουμε ως λάθος, διότι μπορεί ο Krusen να ήθελε να τονίσει ιδιαίτερα αυτή τη μονοσύλλαβη λέξη και για αυτό να έβαλε τόνο.
Όπως ακριβώς συμβαίνει με το ερωτηματικό 'πώς'.
Λάθος! Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν τονίζονται. Εξαίρεση αποτελούν λέξεις όπως π.χ. 'πού' και 'πώς' όταν αυτές χρησιμοποιούνται για ερώτηση. Η λέξη 'βρω' δε νομίζω ότι καλύπτει τα παραπάνω.
Το ίδιο συμβαίνει και με προσωπικές αντωνυμίες, που χρησιμοποιούνται ως 'δοτική' αντικειμενική.
'Το αμάξι μού στοίχησε πολύ ακριβά'.
Έτσι διακρίνονται από τις κτητικές.
Γενικά οι κανόνες, προσαρμόζονται σε αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε και όχι το αντίθετο.
Η αρχή είναι το σημαινόμενο, η έννοια δηλ. η οποία βέβαια χρειάζεται και ένα σημαίνον, μία λέξη, ένα ηχητικό σύμπλεγμα γραμμάτων, που να την εκφράζει.Υπό αυτή την έννοια, δεν θεωρώ λάθος, το να βάλεις τόνο σε μονοσύλλαβη λέξη, έστω και αν o Krusenstern πιθανότατα έβαλε τόνο λόγω κεκτημένης ταχύτητας.
Εξάλλου στην αρχαία ελληνική, ο τονισμός των μονοσύλλαβων λέξεων είχε ακριβώς αυτό το νόημα.
Όπως και η δασεία, στην αρχή της λέξης, που ακουγόταν στην προφορά, σαν ένα αμυδρό χ.Η δασεία της αρχαίας ελληνικής μετατράπηκε στο σύγχρονο H των λατινογενών γλωσσών, στις λέξεις ελληνικής προελεύσεως. π.χ. horizon.
-
Ο χρήστης AlfaRomeo έγραψε:
Επίσης, οι ανορθόγραφες λεζάντες στα δελτία ειδήσεων δεν σας χτυπάνε... πειράκια;
'Πιράκια' θες να πεις!
Γιατί 'πείρος' σημαίνει μικρός άξονας!http://www.thalys.gr/pagesgr/technical issues/catalyt/catalyt_426_gr.htm
http://www.avatagelos.gr/index2.htm
http://www.stratisautosport.gr/case_studies/Seat_Leon_421PS/
http://www.in.gr/auto/news/article.asp?lngEntityID=3106
ΥΓ. Και τι εστί 'πίρος';
-
Ο χρήστης migf1 έγραψε:
Επίσης, οι ανορθόγραφες λεζάντες στα δελτία ειδήσεων δεν σας χτυπάνε... πειράκια;
'Πιράκια' θες να πεις!
Γιατί 'πείρος' σημαίνει μικρός άξονας!http://www.thalys.gr/pagesgr/technical issues/catalyt/catalyt_426_gr.htm
http://www.avatagelos.gr/index2.htm
http://www.stratisautosport.gr/case_studies/Seat_Leon_421PS/
http://www.in.gr/auto/news/article.asp?lngEntityID=3106
ΥΓ. Και τι εστί 'πίρος';
Τη λέξη π*ράκια, πάντα είχα την εντύπωση ότι έπρεπε να την γράφω με 'υ', εκ του πυρ=φωτιά, μιας και αναφέρεται σε προ-ανά-φλεξη. Δεν ξέρω αν υπάρχει λέξη 'πίρος' (κι αν υπάρχει δεν ξέρω τι σημαίνει), και σίγουρα η σημασία της λέξης 'πείρος' δεν πλησιάζει τόσο. Ξέρει κάποιος σίγουρα να μας διαφωτίσει???
@AlfaRomeo: τόνισα πάνω στη βιασύνη μου τη λέξη 'βρω'. Αν ζητήσω ταπεινά συγνώμη, θα νιώσεις καλύτερα?
-
Ο χρήστης Pai Mei έγραψε:
Γενικά οι κανόνες, προσαρμόζονται σε αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε και όχι το αντίθετο.
Η αρχή είναι το σημαινόμενο, η έννοια δηλ. η οποία βέβαια χρειάζεται και ένα σημαίνον, μία λέξη, ένα ηχητικό σύμπλεγμα γραμμάτων, που να την εκφράζει.Οι κανόνες είναι κανόνες και δεν προσαρμόζονται ούτε επηρεάζονται από αυθαίρετους παράγοντες (όπως τα παρουσιάζεις είναι σα να λες 'τονίζουμε όπου μας γουστάρει').
Οι μονοσύλλαβες λέξεις δεν παίρνουν τονικό σημάδι.
Θεωρούνται μονοσύλλαβοι και μένουν άτονοι οι συνιζημένοι τύποι, π.χ., μια, για, γεια, πια, ποιος, ποια, ποιο, νιος κτλ. Προσοχή στη διαφορά: δυο - δύο, μια - μία, το βιος - ο βίος κτλ.Οι μονοσύλλαβες προστακτικές, ακόμα κι όταν ακολουθούνται από δύο εγκλιτικά, δεν παίρνουν τονικό σημάδι, π.χ., πες μου το, φα του τα, δες του τα κτλ.
Εξαιρούνται και παίρνουν τονικό σημάδι:
Ο διαζευκτικό σύνδεσμος ή, π.χ., Ή η μητέρα ή ο πατέρας.
Τα ερωτηματικά πού και πώς, είτε βρίσκονται σε ευθεία ερώτηση είτε σε πλάγια, π.χ., Πού πήγες; [ευθεία] Δε μας είπες πού πήγες. [πλάγια]
Τα πού και πώς παίρνουν τονικό σημάδι και στις ακόλουθες περιπτώσεις:
Πού να σου τα λέω. Από πού κι ως πού. Πού και πού. Αραιά και πού.
Του έστειλες το γράμμα; Πώς!
Πώς βαριέμαι! Κοιτάζω πώς και πώς να τα βολέψω.
Το που (όταν είναι επίρρημα, αντωνυμία ή σύνδεσμος) και το πως (όταν είναι σύνδεσμος) δεν παίρνουν τονικό σημάδι, π.χ.: Αυτό που σου είπα. Μας είπε πως τον λένε Απόστολο.
Οι αδύνατοι τύποι των προσωπικών αντωνυμιών (μου, σου, του, της, τον, την, το, μας, σας, τους, τα), όταν στην ανάγνωση υπάρχει περίπτωση να θεωρηθούν εγκλιτικές, π.χ., ο πατέρας μού είπε (= ο πατέρας είπε σε μένα), αλλά, ο πατέρας μου είπε (= ο δικός μου πατέρας είπε).
Οι μονοσύλλαβες λέξεις, όταν προφέρονται μαζί με τους ρηματικούς τύπους μπω, βγω, βρω, 'ρθω, σ' όλα τα πρόσωπα και τους αριθμούς, δέχονται τον τόνο τους, π.χ., θά μπω (προφέρεται δυνατότερα το θά), ενώ θα μπω (προφέρεται δυνατότερα το μπω), θά μπεις - θα μπεις κτλ.
-
Ο χρήστης migf1 έγραψε:
Επίσης, οι ανορθόγραφες λεζάντες στα δελτία ειδήσεων δεν σας χτυπάνε... πειράκια;
'Πιράκια' θες να πεις!
Γιατί 'πείρος' σημαίνει μικρός άξονας!http://www.thalys.gr/pagesgr/technical issues/catalyt/catalyt_426_gr.htm
http://www.avatagelos.gr/index2.htm
http://www.stratisautosport.gr/case_studies/Seat_Leon_421PS/
http://www.in.gr/auto/news/article.asp?lngEntityID=3106
ΥΓ. Και τι εστί 'πίρος';
Πρόσεξες το δεύτερο σύνδεσμο που παρέθεσες; Γράφει 'πειράκια κοπτικά'. Μη συγχέουμε λοιπόν τη λέξη 'πείρος' με τα 'πιράκια' που χτυπάνε σε ένα κακορυθμισμένο ή τροφοδοτούμενο με κακής ποιότητας καύσιμο κινητήρα. Η λέξη 'πίρος' δεν ξέρω τι σημαίνει αλλά ξέρω ότι είθισται ο όρος 'π*ράκια' να γράφεται με 'ι'. Ακριβώς λοιπόν επειδή η λέξη 'πείρος' σημαίνει κάτι τουλάχιστον δε συγχέω τις δύο λέξεις.
@Krusenstern: Είχες γράψει πως δεν κάνεις ποτέ ορθογραφικά λάθη. Μάλλον αυτό είναι που έγραψες πάνω στη βιασύνη σου και όχι το τονικό σύμβολο στη λέξη 'βρω'. Όλοι κάνουμε λάθη![/b]
-
Όπως και ο Σπύρος έτσι κι εγώ προτιμώ την εκδοχή πυράκια (με ύψιλον). Πλην όμως δεν μπορώ να αγνοήσω την πραγματικότητα, κατά την οποίαν (και κατά πλειοψηφία) τα έντυπα χρησιμοποιοιούν την έτερεη εκδοχή, αυτή με 'ει' ('πειράκια').
Σε ότι αφορά τον τονισμό των μονοσύλλαβων, ο Alfa Romeo τα λέει σωστά!
Μην πυροβολείτε την ορθογραφία. Πυροβολήστε τους υπαίτιους.