-
Αυτό επηρεάζεται μάλλον από πολλούς παράγοντες: Λάστιχα, άσφαλτος, υποβοήθηση.
Σε νεότερα αυτοκίνητα με αυξημένη υποβοήθηση φρένου ίσως φαίνεται πως οι τροχοί μπλοκάρουν πιο εύκολα, ιδίως όταν το συγκρίνει κανείς με παλαιότερα αυτοκίνητα (τα οποία δεν είχαν τόσο ισχυρά συστήματα υποβοήθησης). Πρακτικά, εννοώ ότι μπορεί να μπερδευτεί κάποιος από τη σκληρότητα του πεντάλ και να νομίζει πως πατάει ελάχιστο φρένο και μπλοκάρει (επειδή είναι μαλακό), ενώ στην πραγματικότητα αυτό μπορεί να μεταφράζεται σε πολύ δυνατό πάτημα σε αυτοκίνητο παλαιότερης τεχνολογίας.
Η επίδραση των άλλων δύο παραγόντων πιστεύω πως είναι γνωστή.Γενικά πάντως, η επιτάχυνση ή η επιβράδυνση κάποιου οχήματος γίνεται ιδανικά όταν οι τροχοί γλιστρούν σε ποσοστό 20-30% (0% σημαίνει κύλιση χωρίς ολίσθηση, 100% σημαίνει μπλοκάρισμα τροχού). Το ABS αυξομειώνοντας την πίεση στα φρένα προσπαθεί να κρατήσει την ολίσθηση σε αυτήν την περιοχή. Αν εφαρμόζει κανείς τη μέθοδο πάτα-άσε σε σύγχρονο σύστημα ABS αυξάνει σημαντικά την απόσταση φρεναρίσματος. (πάντα σε άσφαλτο- όχι σε χιόνι, χαλίκι). Αυτό συμβαίνει γιατί η ολίσθηση δεν κρατιέται στην περιοχή 20-30, αλλά σε πολύ ευρύτερη: 0-100 αν είναι πανικόβλητος ο οδηγός ή άντε 10-80 αν έχει τρομερή ψυχραιμία (και 'πόδι'...), πράγμα πρακτικά αδύνατο, ειδικά όταν χρειάζεται.
Δοκιμάστε και να πατάτε το συμπλέκτη σε φρενάρισμα πανικού. Το δοκίμασα σε φρενάρισμα από 60Km/h με 3η σε 'Πρότυπη Ελληνική Άσφαλτο' και κέρδιζα περίπου 1,5 με 2 μέτρα όταν πατούσα το συμπλέκτη. Εκτός αυτού όμως η όλη πορεία του αυτοκινήτου ήταν πολύ ομαλότερη και δεν τρανταζόταν καθόλου - ενώ με ταχύτητα πάνω 'σειόταν συθέμελα':P . Αυτό σημαίνει πως ίσως σε μία κατάσταση κινδύνου πατώντας συμπλέκτη θα έχεις και αυξημένες δυνατότητες ελιγμών αποφυγής.
-
Ο χρήστης nasos79 έγραψε:
Έχω μία απορία (μπορεί να ακουστεί ηλίθια): Υπάρχει περίπτωση ένα ABS να ενεργοποιείται ευκολότερα απ' ότι θα μπλόκαρε άλλο αυτοκίνητο χωρίς ABS; Δεν ξέρω αν το λέω καλά. Η απάντηση που δίνω είναι όχι, αλλά πάλι, έχω την αίσθηση ότι παραείναι ευαίσθητο...Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η απάντηση είναι όχι. Και απ' όσο ξέρω το Fiesta σου είναι στην πλειοψηφία... Στην (πολύ μικρή) μειοψηφία είναι ίσως η 147, αλλά και πάλι αυτό ίσως να διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό με την τοποθέτηση καλύτερων ελαστικών, όπως ανέφερε κάποιος εδώ μέσα...
-
Ο χρήστης markvag έγραψε:
Έχω μία απορία (μπορεί να ακουστεί ηλίθια): Υπάρχει περίπτωση ένα ABS να ενεργοποιείται ευκολότερα απ' ότι θα μπλόκαρε άλλο αυτοκίνητο χωρίς ABS; Δεν ξέρω αν το λέω καλά. Η απάντηση που δίνω είναι όχι, αλλά πάλι, έχω την αίσθηση ότι παραείναι ευαίσθητο...
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η απάντηση είναι όχι. Και απ' όσο ξέρω το Fiesta σου είναι στην πλειοψηφία... Στην (πολύ μικρή) μειοψηφία είναι ίσως η 147, αλλά και πάλι αυτό ίσως να διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό με την τοποθέτηση καλύτερων ελαστικών, όπως ανέφερε κάποιος εδώ μέσα...
Ευχαριστώ. Λοιπόν, εγώ οδηγούσα Fiesta χωρίς ABS και τώρα οδηγώ ΜΕ. Με ίδια λάστιχα, ίδιο φορτίο στους ίδιους δρόμους, έχω την ΕΝΤΥΠΩΣΗ, ότι ενεργοποιείται ΕΛΑΦΡΩΣ ευκολότερα απ' ότι θα μου μπλόκαρε το χωρίς. Αλλά τονίζω το ΕΝΤΥΠΩΣΗ, γι αυτό και ρώτησα τη γνώμη σας. Μπορεί κάλλιστα να κάνω λάθος!
-
Παντως ο,τι δοκιμη και να κανεις καν΄τη ΑΦΟΥ στρωσεις το αυτοκινητο.
Στο δικο μου τουλαχιστον το γραφει καθαρα στο μανιουαλ. Ν΄ αποφευγεται το αποτομο φρεναρισμα οσο ειναι δυνατο αυτο για τα πρωτα τουλαχιστο 2000 χλμ. -
Ο χρήστης MPOMPIO έγραψε:
Παντως ο,τι δοκιμη και να κανεις καν΄τη ΑΦΟΥ στρωσεις το αυτοκινητο.
Στο δικο μου τουλαχιστον το γραφει καθαρα στο μανιουαλ. Ν΄ αποφευγεται το αποτομο φρεναρισμα οσο ειναι δυνατο αυτο για τα πρωτα τουλαχιστο 2000 χλμ.Αυτό μάλλον είναι για τα λάστιχα... Νάσο, με τα ίδια λάστιχα-αμορτισέρ;;;
-
Ο χρήστης markvag έγραψε:
Παντως ο,τι δοκιμη και να κανεις καν΄τη ΑΦΟΥ στρωσεις το αυτοκινητο.
Στο δικο μου τουλαχιστον το γραφει καθαρα στο μανιουαλ. Ν΄ αποφευγεται το αποτομο φρεναρισμα οσο ειναι δυνατο αυτο για τα πρωτα τουλαχιστο 2000 χλμ.Αυτό μάλλον είναι για τα λάστιχα... Νάσο, με τα ίδια λάστιχα-αμορτισέρ;;;
Τα απότομα φρεναρίσματα πρέπει να αποφεύφονται αρχικά για να 'στρώσουν' οι δίσκοι και τα τακάκια. Δηλαδή να λειανθούν οι επιφάνιες τους.
-
Ο χρήστης markvag έγραψε:
Αυτό μάλλον είναι για τα λάστιχα... Νάσο, με τα ίδια λάστιχα-αμορτισέρ;;;Oh yes!
Αλλά παραμένει εντύπωση κύριοι, ας μην παρασυρόμαστε! Και τώρα δεν μπορώ να το δοκιμάσω ξανά, γιατί το ένα Fiesta έχει 15000 χλμ ενώ το άλλο 3000, οπότε... Τι να πω πάντως; Και του πατέρα μου, σε Rover 6.20 θεωρούσα ότι ενεργοποιείται υπερβολικά εύκολα το ABS. Δεν έχει λογική, απλώς είναι η αίσθηση που έχω/είχα. -
Ενα πολυ προσφατο περιστατικο. Ειμαι με Yaris και βιαστικος σε δρομο 'γνωστο μου'.
Φτανοντας σε διασταυρωση με αρκετη ταχυτητα παταω φρενο αλλα δεν υπολογισα ενα μεγαλο χαντακι που εχει δημιουργηθει απο το λιωσιμο της ασφαλτου και τη συχνη διαβαση απο το σημειο μεγαλων φορτηγων.
Πεφτει το αμαξι μεσα και αυτοματως 'μπαινει' το ABS. Απο εκεινη τη στιγμη το αυτοκινητο σταματησε να επιβραδινει και συνεχισε να πηγαινει παρολο που εγω εξακολουθουσα να παταω φρενο.
Ειμουν σιγουρος οτι η συγκρουση ηταν αναποφευκτη, αλλα δεν ξερω πως τα αντανακλαστικα μου λειτουργησαν ως εξης: Αφησα στιγμιαια το φρενο και το ξαναπατησα. Τοτε και μονο τοτε το αμαξι προλαβε και σταματησε.
Δεν ειμαι σε θεση να ξερω αν ο αυτος τροπος φρεναρισματος μπορει να γινει σε ολα τα αμαξια, δεν ξερω αν τυχαια επιασε το φρενο και δεν ξερω αν ειναι σωστη αυτη η τακτικη σε περιπτωση που το ABS δεν λειτουργησει.
Στην συγκεκριμενη περιπτωση ομως δουλεψε. (ευτυχως ) -
Ο χρήστης Megane98hp έγραψε:
Αφησα στιγμιαια το φρενο και το ξαναπατησα. Τοτε και μονο τοτε το αμαξι προλαβε και σταματησε.
Δεν ειμαι σε θεση να ξερω αν ο αυτος τροπος φρεναρισματος μπορει να γινει σε ολα τα αμαξια, δεν ξερω αν τυχαια επιασε το φρενο και δεν ξερω αν ειναι σωστη αυτη η τακτικη σε περιπτωση που το ABS δεν λειτουργησει.
Στην συγκεκριμενη περιπτωση ομως δουλεψε. (ευτυχως )Σαν Reboot ενα πραγμα ε; Πάντως χωρίς να μπορω να εξηγήσω το γιατί, μάλλον μου κάνει για σωστή αντιμετώπιση το 'αφημα' και ξαναπάτημα.
Αν δεν κάνω λάθος αυτη τη μέθοδο την προτεινουν και οι παλιοί οδηγοί για τις περιπτώσεις που στιγμιαία δεν πιάνουν τα φρένα λόγω φυσσαλίδων αέρα που κυκλοφορούν στο υδραυλικό σύστημα των φρένων -
Ο χρήστης markvag έγραψε:
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η απάντηση είναι όχι. Και απ' όσο ξέρω το Fiesta σου είναι στην πλειοψηφία... Στην (πολύ μικρή) μειοψηφία είναι ίσως η 147, αλλά και πάλι αυτό ίσως να διορθωθεί σε μεγάλο βαθμό με την τοποθέτηση καλύτερων ελαστικών, όπως ανέφερε κάποιος εδώ μέσα...
Νομίζω ότι με λιγο μεγαλύτερα ελαστικά τα πράγματα είναι καλύτερα (μιλάμε πάντα για φρέσκα). Η 147 1.6 που είχα, με μαμά διάσταση αλλά την 16άρα ζάντα (205/55/16) με τα pilot, είχε όντως ευαίσθητο ABS.
H 2λιτρη ti που έχω τώρα, παρότι έχει (ακόμα) πιο δυνατά φρένα και με καλύτερη αίσθηση και φοράει τα f1 της goodyear σε 215/45/17 (επίσης μαμά), είναι σαφώς λιγότερο ευαίσθητη στην ενεργοποίηση του ABS. Είμαι σίγουρος ότι και η διαφορετική διάσταση έχει παίξει το ρόλο της (παρότι υπάρχουν και άλλες -έστω μικρές - διαφορές στα δύο συστήματα πέδησης).Αυτό που εμένα με ενοχλεί και στις δύο (λιγότερο στην ti) και που δεν έχω δει σε άλλα αυτοκίνητα με ABS είναι η ενεργοποίηση του ABS πολύ νωρίς σε κλειστές στροφές που έστω και λίγο να φρενάρεις, σε βαθμό που σίγουρα δεν θα προκαλούσε μπλοκάρισμα, (και μη μου πείτε ότι στη στροφή μπλοκάρουν πιο εύκολα - το ξέρω και το έχω λάβει υπόψη) ενεργοποιείται το ABS και χάνεις την αίσθηση στο φρένο, οπότε δεν ρυθμίζεις πόσο θες να φρενάρεις.
Το ίδιο συμβαίνει και στις λακούβες. Χάνεται η αίσθηση και πρέπει να αφήσεις και να ξαναπατήσεις για να ξανααποκτήσεις αίσθηση και να φρενάρεις προοδευτικά και όχι οριακά. Ποτέ βέβαια δεν μου έχει τύχει μετά από λακούβα να μην φρενάρει. Αν δεν αφήσεις φρενάρει κανονικά.
Πάντως η ti ειδικά έχει απίστευτη αίσθηση στο φρένο μέχρι να μπει το ABS και όταν μπει δεν χοροπηδάει τόσο έντονα.Για τις στροφές βέβαια υποψιάζομαι και τα λοιπά ηλεκτρονικά (ebd ίσως αν και δεν νομίζω - αυτό απλά κατανέμει τη δύναμη αριστερά και δεξιά - και κυρίως το vdc το οποίο συνεργάζεται και με το ABS). Σημειώνω ότι VDC είχαν και οι δύο (και η 1,6 έξτρα και η 2,0 στάνταρ). (άσχετο ΒΑΛΤΕ ΕΝΑ ΔΙΑΚΟΠΤΑΚΙ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΣΤΗΝ TI ΓΑΜΩΤΟ ΝΑ ΓΙΝΟΜΑΣΤΕ ΑΝΘΡΩΠΟ ΟΤΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ).
Πολύ καλό ABS θεωρώ ότι έχει η Ε46 316 του πατέρα, παρότι η γενική αίσθηση και αποτελεσματικότητα των φρένων υστερεί σε σχέση και με τις δύο 147 και κυρίως την Ti.
-
A και για τις οδηγίες για ABS νομίζω έχουν ειπωθεί όλα. Απλά όταν θες να φρενάρεις δυνατά σκαρφάλωσε στο φρένο (κυριολεκτικά) και πάτα και συμπλέκτη.
Δοκίμασε το για καταλάβεις την έννοια σκαρφάλωμα (εγώ άργησα λίγο).
Επίσης δοκίμασε να στρίψεις για να ξέρεις τι περιθώρια έχεις, γιατί στρίβεις μεν, αλλά όχι όπως όταν επιβραδύνεις χωρίς να έχεις μπλοκάρει ή αφού έχεις αφήσει το φρένο σε αυτοκίνητο χωρίς ABS. Είναι λίγο περίεργο.Αυτά και από εμένα
ΚΑΛΟΡΙΖΙΚΟ
-
Παιδια, οσα ειπε ο Megane98hp με το yaris με ανησυχησαν πολυ.
Αρχιζω και καταλαβαινω με οσα μου λετε.
Τελικα μαλλον αν σου 'κολλησει' το abs οταν δεν το θες, καλυτερα να αφησεις το φρενο και να το ξαναπατησεις(αν δεν ξαναενεργοποιηθει), σωστα?
Λετε να παιζει ρολο και ποσο φαρδια ειναι η ζαντα?
Απλες οδηγίες για νεο οδηγο αυτοκινητου με Abs