Ο χρήστης nass έγραψε:
Φυσικά. Το να σκέφτεται ο τυχαίος πολίτης αν αυτό που κάνει είναι παράνομο ή επηρεάζει τη ζωή των άλλων είναι εξαιρετικά συνηθισμένο σε πιο εξελιγμένες κοινωνίες (έχω άποψη για ΗΠΑ, Μ. Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, ακόμα και Κύπρο). Ενα απλό παράδειγμα: σε ποιά χώρα στον κόσμο έχουν τόσα πολλά σκουπίδα στη φύση ? Πως πάνε τα σκουπίδα εκεί, πετώντας ? Ή νομίζεις ότι είναι ένας σκουπιδιάρης πίσω από το δέντρο να καθαρίσει ? Οχι, το λένε κοινωνική συνείδηση και το στερούμαστε στην Ελλάδα σε γενικές γραμμές.Εμ εδω ειναι το θεμα, κανενας δεν ειναι λιγοτερο διστακτικος στο να ριξει σκουπιδια στην υπαιθρο απο τον ελληνα, δυστυχως ή ευτυχως. Εχεις παει στο εξωτερικο φανταζομαι, εχεις δει διαφορες στην καθαριοτητα της πολης οκ? Οκ ε αυτη η διαφορα δεν ειναι για τι δεν πετανε σκουπιδια αλλα γιατι τα μαζευουν περισσοτερες φορες την ημερα απο οτι ο δημος Καλλιθεας π.χ.Αν δεις τους δρομους της ΝΥ ή του Λονδινου Κυριακη βραδυ θα φριξεις, η Ερμου ειναι αποστειρωμενη μπροστα στην Oxford street Με αλλα λογια ο μυθος οτι οι ξενοι σκεφτονται το κρατος και τους αλλους περισσοτερο απο εμας ειναι λαθος.Oτι υπαρχουν αλλες κρατικες κοινωνικες δομες,υποδομες κλπ ναι αλλα η ατομικη συμπεριφορα ειναι πανω κατω η ιδια.
Το αλλο που λες ειναι το μεγα λαθος(ΙΜΟ παντα), ειναι η λογικη εξαντλησης και ηθικης (κυριως) εξοντωσης της μικρο-αστικης, εργατικης ταξης (τα χαμηλα στρωματα) δεν μπορεις να περιμενεις να σου απολογηθουν 7 εκατομυρια ανθρωποι. Ποιο ευκολο ειναι να συζητησω μια επαναστατικη ανατροπη του καπιταλισμου απο αυτο. Η απαιτηση σου δλδ εχει μια ηθικη-θρησκευτικη σχεδον διασταση, με προεκτασεις στην γενικοτερη κουλτουρα και ανθρωπινη συμπεριφορα. Ειναι λοιπον η ευκολη λυση, να πουμε οτι ολοι φταιμε και να αρχισουμε να χτιζουμε μια κοινωνια με πεταλουδιτσες ή οπως ειπαμε και προηγουμενως ελβετια,Νορβηγια,βαλε οποια θες εσυ. ΔΕΝ ειναι ρεαλιστικη λυση ουτε καν ορθολογιστικη, εδω εχουμε να κανουμε με ελλειμα δημοκρατιας και πολιτικης εκφρασης αυτης.
Μην υπερβάλλεις. Το να πει κανείς: 'δεν θα ξαναφοροδιαφύγω, δεν θα ξαναδουλέψω μαύρα, θα παίρνω αποδείξεις, δεν θα ξαναλαδώσω / ξαναλαδωθώ, δεν θα ξανασβήσω πρόστιμο, δεν θα ξαναζητήσω ρουσφέτι, δεν θα προσπαθήσω να διοριστώ πάση θυσία στο Δημόσιο' δεν είναι 'εξάντληση και ηθική εξόντωση', είναι απλές καθημερινές πρακτικές, που, επειδή αφορούν εκατομμύρια ανθρώπους, μπορούν να είναι πολύ αποτελεσματικές, ίσως εξίσου με γενικότερους στόχους όπως η πάταξη της διαπλοκής και της διαφθοράς, η ορθολογική κατανομή δαπανών κτλ. Οχι δυστυχως αυτη η καθημερινη ανθρωπινη δραστηριοτητα ειναι αναπτυγμα δαιδαλωδών κοινωνιολογικων αναλυσεων. Η απαντηση δλδ στο αν θα κλεψω ή οχι ενα κουλουρι δεν εχει να κανει με εμενα τοσο πολυ ως Κωστα αλλα με τα χαρακτηριστικα ιδρυσης της κοινωνιας μας. Εχει να κανει με πολλες εκδοχες αυτης της 'ιδρυματοποιησης' institutionalization να πουμε. Ολα τα ερωτηματα σου εχουν δλδ ηθικη βαση οχι πολιτικη.
Εμένα με ενοχλεί το 'ΔΕ ΦΤΑΙΩ ΕΓΩ' (το οποίο το βλέπουμε γύρω μας, από το STOP που παραβιάζει στο δρόμο και μετά εφευρίσκει άπειρες δικαιολογίες και στο τέλος δεν κάνει δήλωση έως την αντιμετώπιση της κρίσης) διότι δεν είναι δημιουργικό. Αν περιμένουμε να λύσουν το πρόβλημα οι κυβερνήσεις χωρίς εμείς να κουνήσουμε το δαχτυλάκι μας, σωθήκαμε.Οχι δεν λεω αυτο λεω να κουνησουμε το δαχτυλακι μας, το ποδι μας το χερι μας αλλα οχι να νομιζουμε οτι ειναι προβλημα συλλογικης ηθικης που ο Βουλγαρακης εκλεψε το συμπαν, και μαλλον το εκλεψε γιατι εμεις δεν κουνησαμε το δαχτυλακι μας πολιτικα, και απλα παλινδρομουμε σκεφτομενοι αν ειμαστε η εσχατη φυλη ή η προτελευταια. Αν κοιτας να εισαι καλος πολιτης δλδ αλλα απολιτικ αυτο δεν θα εμποδισει τον Βουλγαρακη να το ξανακανει και το πολιτικο ελλειμα ειναι κοινο σχεδον σε ολο τον δυτικο κοσμο Μπερλουσκονι π.χ.
Τωρα πως αλλαζει κατι τετοιο, η ιστορια δειχνει οτι ειτε γινεται με καποιο σοκ ειτε με βοηθεια απο την Αλλοδαπη, αλλωστε δεν ειναι η πρωτη φορα, ισως να μπλεκεσαι γιατι ειναι η πρωτη φορα που εσυ βιωνεις κατι αντιστοιχο (οπως και για τους περισσοτερους απο εμας).
Ορίστε η βοήθεια από την αλλοδαπή, τη λένε 'ΔΝΤ'
Αλλά βασικά εμείς μόνοι (και σε επίπεδο του καθενός μας και φυσικά σε επίπεδο κυβερνήσεων, μεγαλολαμόγιων κτλ.) πρέπει να καθαρίσουμε τη μπουγάδα...Οχι μονοι, ποτε αυτο λεμε τοση ωρα, ολοι μαζι αυτη ειναι η βασικη διαφορα, πρεπει να πολιτικοποιησεις το προβλημα, οχι να το εξατομικευσεις.Μονος σου ο καλυτερος να εισαι χεστικε ο Γιωργακης, αν ομως ειστε 300.000 καλοι στον δρομο θα σου πω εγω αν χεστηκε ή οχι.
Επαναλαμβανω ομως το γεγονος οτι εστιαζουμε στο προβλημα ως ηθικο-παιδαγωγικο ειναι τιποτα αλλο απο το να πελαγωδρομουμε συνειδητα ωστε να μην παρουμε την μοιρα στα χερια μας και να τα κουτσοβολεψουμε για ακομα μια φορα, ή στην χειροτερη περιπτωση να γιγαντωσουμε το θεμα τοσο πολυ που ή λυση θα ερθει με μια ηθικη απολυμανση 'καθαρση' σε στυλ ναζι (κατι δλδ που εχει ξαναγινει).
Δεν είναι εξ' ολοκλήρου ηθικό-παιδαγωγικό αλλά εν μέρει είναι.
'Μην κοιτάς τι κάνει η χώρα σου για σένα, κοίτα τι κάνεις εσύ για αυτή'. Αυτό εννοώ. Και στην Ελλάδα, κακά τα ψέμματα, πολλοί προσπαθούν να κάνουν όσο το δυνατόν λιγότερα.
Οχι ρε συ, αυτο ειναι σαν να λες οτι επαναστατης ειναι αυτος που κανει καλα τη δουλεια του(+πληρωνει φορους).Το μοτο αυτο ειναι σαν να λες αφησε με να διοικησω οπως θελω ΕΓΩ (ειτε Κεννεντυ ειτε Τζονσον ειτε Νιξον) να κανω τους πολεμους μου να χτισω να ιδρυμα που λεγεται αμερικανικο κρατος που μαζι οτυ δεν τα βαζει ουτε ο Θεος ε και μετα ελα κανε μου παραπονα ή παρακαλα να σου δινω και λιγη βαζελινη. Υπαρχει μια κυρια λοιπον επιλογη ή αφηνεις το μανατζμεντ της χωρας στο Γιωργακη ή κατεβαινεις και του αλλαζεις τα φωτα και παιρνεις εσυ το μανατζμεντ (ή μηπως δεν θελεις τετοιες ευθυνες?)