Πριν περίπου 30 χρόνια η Ε.Ε. θέλησε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμη η ενεργειακή κατανάλωση διάφορων διαρκών προϊόντων και εισήγαγε τις γνωστές ενεργειακές ταμπέλες που έχουν πλέον υποχρεωτικά όλες οι λευκές συσκευές, λάμπες, τηλεοράσεις έως και λάστιχα αυτοκινήτου.
Αρχικά οι κατηγοριοποίηση ήταν από A έως G. Επειδή φυσικά η τεχνολογία προχωρούσε κάπου στο 2010 προστέθηκαν οι κατηγορίες A+, A++, A+++. Φτάσαμε στο 2021 και με την τεχνολογία να εξελίσσετε συνεχώς πλέον υπήρχε συνωστισμός αφού οι περισσότερες συσκευές είχαν μαζευτεί στο A++ και A+++.
Τι έκανε η Ε.Ε.; Εφάρμοσε από 1/3/2021 νέα όρια κατηγοριοποίησης για να φτουρήσει η σήμανση για άλλα 15-20 χρόνια. Πολλά Α+++ είναι πλέον G και για να βγουν ξανά συσκευές Α+++ θα περάσουν αρκετά χρόνια.
Τι γίνεται όμως με τις παλιές σημάνσεις; Χοντρικά συσκευές που συνεχίζουν να πωλούνται σήμερα θα πρέπει να έχουν και τις παλιές και τις νέες σημάνσεις, ενώ αν πωλούνται και μετά την 1/11/2021 θα πρέπει να έχουν υποχρεωτικά τη νέα σήμανση. Επίσης η νέα σήμανση ξεχωρίζει από την παλαιά για να γνωρίζει ο καταναλωτής ότι ένα παλιό προϊόν Α+++ δεν είναι απαραίτητα καλύτερο από ένα νέο με σήμανση F.
Από την άλλη ο EuroNCAP (ιδιωτικός φορέας με ελέγχους σε εθελοντική βάση) έχει αλλάξει πάμπολλες φορές τα κριτήρια δημιουργώντας μια τεράστια σύγχυση που επιτρέπει στον καθένα να επικαλείται τα πάντα. Συγκρίνονται 3* σημερινά με 5* προπέρσινα χωρίς κανείς να μπορεί να πει ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο. Αποκλειστικός φταίχτης είναι ο EuroNCAP και σίγουρα μου άρεσε η παρομοίωση με τα συνεχώς μετακινούμενα γκολποστ που διάβασα κάπου.
Πωλούνται ταυτόχρονα στην αγορά καινούργια αυτοκίνητα που έχουν αστέρια με βάση διαφορετικά κριτήρια!!!
Το όλο σκηνικό με τις βαθμολογήσεις του EuroNCAP δείχνει το πως ένας φορέας που προσφέρει έργο μπορεί να τα κάνει θάλασσα και να μπερδέψει κόσμο. Φταίνε βέβαια και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν έχουν κάνει κάτι για να το αλλάξουν αυτό εκτός κι αν δε θέλουν...
Από την άλλη ως χρήστης θα ήθελα ο EuroNCAP να είχε ένα βασικό τεστ με βασικές σταθερές που θα κρίνει τις λαμαρίνες, ζώνες, αερόσακους και όσα άλλα δεν μπορεί εύκολα να αλλάξει ο μέσος χρήστης για να υπάρχει μια συγκρίσιμη αναφορά και μετά τα υπόλοιπα τεστ με τα ηλεκτρονικά καλούδια τα οποία μπορεί να απενεργοποιεί εύκολα από την οθόνη ο χρήστης. Ναι ο ίδιος χρήστης που κοκορεύεται πως έχει 5* ασφάλειας αυτοκίνητο αλλά τα έχει απενεργοποιήσει όλα γιατί του σπάνε τα νεύρα όσο οδηγεί.