Μπορεί η επικεφαλίδα να λέει για απάντηση των 4Τ, θα μου επιτρέψετε όμως να μιλήσω σε πρώτο πρόσωπο, όντας και ο συντάκτης του συγκεκριμένου συγκριτικού. Το συμπέρασμα του δημοσιευμένου κειμένου είναι γραμμένο σε πληθυντικό, γιατί εκφράζει τις απόψεις της πλειονότητας της συντακτικής ομάδας και όχι τις όποιες προσωπικές μου γνώμες (οι οποίες, πάντως, συμβαδίζουν στην προκειμένη περίπτωση με την πλειονότητα).
Καταρχήν, να τονίσω ότι θέλω να καταθέσω την άποψη μου σε όλα αυτά που γράφτηκαν απέναντι σε όσους πιστεύουν ακόμα ότι κάτι μπορεί να βγει διαβάζοντας το περιοδικό. Για τους υπολοίπους, που με (μας) θεωρούν ως car cleaning expert, εισπράκτορα, υπαλληλίσκο που παίρνω γραμμή, προκειμένου να μη χάσω τη δουλειά μου, ή εντέλει έναν υστερόβουλο που έχω βάλει στο μάτι τα Skoda, επειδή κάποτε με πέρασε κάποιο, δεν έχω να απαντήσω κάτι. Σέβομαι τη γνώμη τους (κάτι που προφανώς δεν ισχύει για τη δική μου), αλλά δε βλέπω να υπάρχει περιθώριο για μια εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων. Ας δούμε λοιπόν τα περί αντικειμενικότητας και παρεξηγήσεων:
-
Βεβαίως και υφίσταται σύγκριση. Πρόκειται για δύο όμοια από μηχανολογικής άποψης, αυτοκίνητα. Τα 20 cm προστίθενται στο πίσω μέρος του Octavia και δε δημιουργούν ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο άλλης κατηγορίας, όπως π.χ. το Passat. Για αυτό και το Octavia έχει την ιδιομορφία να βρίσκεται μεταξύ των κατηγοριών C (σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ) και D (σύμφωνα με το περιοδικό).
-
Σκοπός του συγκριτικού ήταν να πλαισιώσει εκείνο του Focus ST, καταθέτοντας μια άποψη που ξεφεύγει από αυτό που θεωρείται ως τυπικό 3θυρο GTI. Kαι άσχετα από στερεότυπα, αφού κάλλιστα μπορεί ένας εργένης, ένα ζευγάρι ή μια οικογένεια να τα προτιμήσει.
-
Στόχος δεν είναι να ανακηρυχθεί το ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΑ καλύτερο, γιατί, πολύ απλά, δεν υφίσταται κάτι τέτοιο μέσα από μια υποκειμενική διαδικασία, που διεξάγεται από ανθρώπους και όχι από ρομπότ. Το περιοδικό δίνει προτεραιότητα στο οδικό/οδηγικό στοιχείο (όταν πρόκειται για τέτοια αυτοκίνητα), λαμβάνει υπόψη και τους αριθμητικούς παράγοντες, για να καταλήξει σε αυτό που προτιμά. Μια γνώμη είναι και τίποτε παραπάνω. Δε χρειάζεται να συμφωνεί με τη γνώμη του καθενός ή τα συμπεράσματα άλλων περιοδικών.
-
«Το κάτι σαν σεντάν». Χωρίς καμία υποτιμητική πρόθεση, αναφέρεται στο γεγονός ότι το Octavia δεν εμπίπτει σε αυτό που θεωρούμε ως τυπικό σεντάν. Ο τρίτος όγκος δεν είναι ευδιάκριτος, έχει μια μεγάλη πέμπτη πόρτα κι έναν τεράστιο χώρο αποσκευών μεγαλύτερο και από πολλά στέισον. Και φθάνω σε αυτό το τόσο κατακριτέο «μεταφορική εταιρεία δεν έχουμε». Τόσο υποτιμητικό είναι πια το να πεις ότι ένα αυτοκίνητο έχει ένα τόσο μεγάλο πορτ μπαγκάζ, που κάνεις μετακόμιση και περισσεύει κιόλας χώρος;
-
Δε μας ενδιαφέρουν τι κάνουν τα άλλα περιοδικά. Έχουμε τα δικά μας, τελευταίας τεχνολογίας όργανα, τα οποία και βαθμονομούνται ανά τακτά διαστήματα. Έτσι λοιπόν, το RS δεν έχει συνολικά καλύτερες επιδόσεις. Το Leon, με 15 (δυναμομετρημένα) άλογα λιγότερα, είναι πιο γρήγορο σε όλες τις ρεπρίζ, αυτό δηλαδή που θα χρησιμοποιήσει ο κάθε οδηγός σε καθημερινή χρήση. Η μεγαλύτερη δύναμη του RS φαίνεται στην επιτάχυνση από στάση, το οποίο αποτελεί μια ένδειξη των δυνατοτήτων του κινητήρα, αλλά δε νομίζω ότι είναι κάτι που εκμεταλλεύεται ο μέσος οδηγός. Εάν είχαμε να κάνουμε με μικρομεσαία 1600άρια οικογενειακά, τότε κάθε δέκατο του δευτερολέπτου μετρά σε ένα προσπέρασμα. Εδώ θέμα ενεργητικής ασφάλειας δεν τίθεται, όταν έχεις να κάνεις με δύο αυτοκίνητα που έχουν ταχύτητα εξόδου από το χιλιόμετρο: 192 (RS) και 186 (Leon) χλμ./ώρα. Ναι, εδώ προηγείται το RS, αλλά σε μία διαδικασία και με διαφορές που μόνον εάν αρέσκεται κάποιος στη μάχη των φαναριών θα αντιληφθεί. Κανείς δεν είπε «πάρτε το RS για να κάνετε κόντρες».
-
Φρένα. Σαφώς και εκθείασα την απόσταση των 53 μ. που πέτυχε το RS. Όμως, με δεδομένο ότι και τα δύο έχουν ίδιων διαστάσεων φρένα, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη τα μεγαλύτερα (αν και περισσότερο χρησιμοποιημένα) λάστιχα του Octavia, το διαφορετικό τύπο ελαστικών (Continental το RS, Dunlop το Leon) και το γεγονός ότι το Leon μετρήθηκε ημέρα με αρκετά υψηλότερη θερμοκρασία. Δηλαδή, τα νούμερα αποτελούν μια ένδειξη των δυνατοτήτων, δεν μπορούμε όμως να αξιολογούμε τις διαφορές με το υποδεκάμετρο, όταν υπάρχουν τόσο πολλές μεταβλητές. Όσο δε για την αντοχή, στην πίστα το RS έκανε 3 γύρους και τα φρένα τελείωσαν, όταν το Leon ύστερα από 12 γύρους δεν παρουσίασε σχεδόν κανένα σημάδι κόπωσης. Φυσικά, μπορεί κάποιος να ισχυριστεί ότι το συγκεκριμένο RS μπορεί να ήταν πολύ ταλαιπωρημένο. Δεν μπορούμε όμως να κυνηγάμε από πίσω καμία αντιπροσωπεία, εκτός και αν έχουμε να κάνουμε με ακραία περίπτωση ταλαιπωρημένου αυτοκινήτου.
-
Πίστα. Ναι, το RS είναι πιο γρήγορο με στεγνά νούμερα. Αν κάποιοι θέλουν να μείνουν εκεί, δικαίωμά τους. To RS χτίζει τη διαφορά στις όποιες ευθείες, στις κλειστές στροφές όμως το Leon διατηρεί μεγαλύτερη ταχύτητα, με πολύ λιγότερα «άσε-πάτα» (δηλαδή υποστροφή) και σαφώς πολύ λιγότερο σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού (αντίστοιχη περίπτωση με Astra ΟPC - Golf GTI). Μην ξεχνάμε όμως ότι μιλάμε πάντα για ένα περιβάλλον με πολύ καλή άσφαλτο, χωρίς ανωμαλίες και με γνωστές στροφές. Έξω στο δρόμο, όπου oι συνθήκες είναι πολύ διαφορετικές, αυτές οι αντιδράσεις του RS (πάντα συγκριτικά με το Leon και όχι με απόλυτα μεγέθη) είναι που δημιουργούν αυτό το κάτι σε αίσθηση υπέρ του Leon. Πουθενά δε μίλησα για αναρτήσεις-βούτυρο. Συγκριτικά, το Leon είναι λίγο πιο σφικτό. Όταν όμως ένα αυτοκίνητο (RS), με 18ρηδες μάλιστα τροχούς, είναι πιο άνετο, αυτό κάτι λέει από πλευράς κλίσεων του αμαξώματος.
Πουθενά δεν έγραψα ή υπαινίχθηκα ότι το RS είναι βάρκα γιαλό. Εμπιστεύεσαι περισσότερο το Leon για να στρίψεις όπως έρχεσαι. Με το RS θα γίνει το ίδιο ίσως κάποια στιγμή, αλλά πιο σταδιακά. Θα ανεβάσεις σιγά σιγά ρυθμό και ταχύτητα, μέχρι να ξεπεράσεις την αίσθηση από τις λίγο μεγαλύτερες κλίσεις, τη λίγο περισσότερη υποστροφή, το κατά περίπτωση, ανάλογα με το πόσο γλιστράει, σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού.
Ενδεικτικά, να αναφέρω το εξής παράδειγμα. Passat ΤFSI και Alfa 159 2.2. Σαφώς και η 159 γέρνει περισσότερο. Από εκεί και πέρα όμως, δεν υπάρχει διαφορά σε αποτελεσματικότητα (υποστροφή ή σπινάρισμα) σε σχέση με το Passat.
-
Και έρχομαι στο συμπέρασμα. Ποτέ δεν ανακηρύχθηκε νικητής βάσει αισθητικής. Το τι μου αρέσει περισσότερο δεν αφορά κανέναν και πολύ περισσότερο το συμπέρασμα. Η μικρή διαφορά στην τιμή δεν μπορεί να επηρεάσει την τελική έκβαση. Για χώρους και επιδόσεις, τα είπα. Το πιθανότερο είναι ότι ένας οικογενειάρχης θα προτιμήσει το RS και αυτό δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση στίγμα. Όταν όμως έχει να κάνεις με τέτοια αυτοκίνητα, πιστεύουμε ότι προέχει η σπορτίφ αίσθηση. Και σε αυτό το Leon μας αρέσει λίγο περισσότερο.
-
Και κάτι τελευταίο
Εαν ήμασταν τόσο εχθρικοί απέναντι στην τσέχικη εταιρεία, τότε δε θα ανακηρύσσαμε νικητές τα μοντέλα της στις συγκριτικές δοκιμές των τευχών 369, 384, 405 και 420. Εάν, μάλιστα, δεχθούμε τη θεωρία περί άμεσης σχέσης μεταξύ σελίδων διαφήμισης συγκεκριμένων εταιρειών και αποτελεσμάτων στα συγκριτικά, τότε με ποια δύναμη μπορεί να προτιμάμε το ταπεινό Fabia έναντι της πολυδιαφημισμένης Corolla; (4T 369). Eπίσης, αφού δεν το έχουμε σε τόσο μεγάλη υπόληψη το Octavia 5, γιατί σπεύσαμε να το συμπεριλάβουμε στα ετήσια αριστεία; (4Τ 412)
Σωτήρης Τσαντίλης