-
Υπάρχουν σημεία του κινητήρα που ωφελούνται ιδιαίτερα από τα λεπτότερα και διεισδυτικότερα λιπαντικά (και ειδικά στις πολύ χαμηλές σαλ!), όπως τα κουζινέτα στροφάλου και οι δρομείς των βαλβίδων, ή περιφερειακά συστήματα όπωςτ τα μεταβλητού χρονισμού. Σε αυτά τα σημεία και σε μερικά ακόμη που ποικίλουν ανάλογα με την σχεδίαση του κινητήρα και που αυξάνονται όσο εξελίσσονται οι κινητήρες η χρήση λεπτόρευστου λιπαντικού γίνεται όλο και πιο απαιτητή, δηλαδή ξεφεύγει από τα περιθώρια επιλογής του οδηγού και γίνονται αναγκαία. Φυσικά, παράλληλα έχουν εξελιχθεί και τα λεπτόρευστα τόσο πολύ ώστε τα πλεονεκτήματά τους (ταχύτερη ροή άρα και ταχύτερη ανανέωση του λιπαντικού φιλμ και ταχύτερη αποβολή υψηλών θερμοκρασιών σε συνθήκες πίεσης - όπως και ταχύτερο ανέβασμα θερμοκρασίας σε έναν κρύο κινητήρα, διεισδυτικότητα, μικρότερη αντίσταση στις κινήσεις των μηχανικών τμημάτων, μικρότερο άνοιγμα ιξώδους πχ 5W30, 10W30 ή 0W20 και 5W20, κλπ) μπορούν και διατηρούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μεταξύ των αλλαγών. Ιξώδες, Σημεία Ροής-Ανάφλεξης, Δείκτης HTHS κλπ ένα 30ρι τα κρατάει για αρκετό καιρό και δεν είναι πλέον απίθανο σε έναν σύγχρονο κινητήρα με σωστά ρυθμισμένο το μίγμα βενζίνης-αέρος ένα 30ρι να έχει καλύτερο HTHS μετά από 5000χλμ σε σχέση με ένα μέσο 40ρι, 50ρι ή 60ρι.
Εφόσον ο κατασκευαστής ορίζει χρήση 30ριού τότε όχι μόνο δεν πειράζει αλλά πρέπει να προτιμάται πλέον η χρήση 30ριου. Για το δικό σου μοτέρ η BMW εν έτη 1997 όριζε 30ρι ή 40ρι. Είμαι απολύτως βέβαιος ότι τα δυνατά 30ρια του 2007 είναι τόσο βελτιωμένα ώστε να μπορείς να τα εμπιστευθείς ακόμη και για σκληρή χρήση.
-
Χαμηλές στροφές και μεγάλα φορτία θέλουν μεγάλο ιξώδες στα κουζινέτα. Με περισσότερες στροφές λύνεται το πρόβλημα (δε χρειάζεται μεγάλο ιξώδες).
Τα καινούρια λάδια ΝΟΜΙΖΩ ότι έχουν την εξής διαφορά με τα παλιά: στα ίδια νούμερα είναι πολύ πιο χοντρά όταν υπερθερμανθούν (πολύ καλύτερη προστασία) χωρίς να γίνονται παχύρρευστα σαν μέλι τα χειμωνιάτικα πρωινά. Έτσι ένα 5W30 ρέει πολύ καλύτερα στους -20 από ένα 5W30 πριν από 10 χρόνια και δεν γίνεται λεπτό σα νερό στους 150+ βαθμούς.
-
Δηλαδη ενα 10-60 ειναι ποιο καλο για χαμηλες στροφες και μεγαλα φορτια απο ενα 5-30?Σωστο το βλεπω και εγω απλα ρωταω
-
Ναι, αν έχεις ντίζελ.
Αν ανεβάσεις στροφές είναι μια χαρά το 5/30.
Σε πολύ μεγάλα φορτία μπορεί να μην επαρκεί το λεπτό λάδι ακόμα και με πολλές στροφές - σέρνεις τρέιλερ πάνω από τόνο;
-
Ο χρήστης Miltellas έγραψε:
... Φυσικά, παράλληλα έχουν εξελιχθεί και τα λεπτόρευστα τόσο πολύ ώστε τα πλεονεκτήματά τους (ταχύτερη ροή άρα και ταχύτερη ανανέωση του λιπαντικού φιλμ και ταχύτερη αποβολή υψηλών θερμοκρασιών σε συνθήκες πίεσης - όπως και ταχύτερο ανέβασμα θερμοκρασίας σε έναν κρύο κινητήρα, διεισδυτικότητα, μικρότερη αντίσταση στις κινήσεις των μηχανικών τμημάτων, μικρότερο άνοιγμα ιξώδους πχ 5W30, 10W30 ή 0W20 και 5W20, κλπ) μπορούν και διατηρούνται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα μεταξύ των αλλαγών. Ιξώδες, Σημεία Ροής-Ανάφλεξης, Δείκτης HTHS κλπ ένα 30ρι τα κρατάει για αρκετό καιρό και δεν είναι πλέον απίθανο σε έναν σύγχρονο κινητήρα με σωστά ρυθμισμένο το μίγμα βενζίνης-αέρος ένα 30ρι να έχει καλύτερο HTHS μετά από 5000χλμ σε σχέση με ένα μέσο 40ρι, 50ρι ή 60ρι.
...Ως γνωστό είμαι από τους λίγους οπαδούς των λεπτόρρευστων στο forum αλλά έχω μια περιέργεια σχετικά με ένα πλεονέκτημα που αναφέρεις (και το έχω διαβάσει και αλλού βέβαια): Το ταχύτερο ανέβασμα θερμοκρασίας.
Γιατί;
Την ίδια θερμότητα δεν αποβάλλει ο κινητήρας; Σε τι οφείλεται λοιπόν η ταχύτερη άνοδος της θερμοκρασίας; Μήπως το λεπτό λάδια γυρίζει ταχύτερα κρύο και έτσι ζεσταίνεται από την δική του εσωτερική του τριβή; Όπως π.χ. η θάλασσα με κύματα είναι ποιο ζεστή; -
Αλλα τα λεπτα εχουν καλυτερη απαγωγη θερμοτητας τουτεστιν ανεβαζουν γρηγοροτερα και φτανουν συντομα τη σωστη θερμοκρασια λειτουργιας ωστε να παρεχουν επαρκη λιπανση αμεσα εν αντιθεση με ενα πιο παχυ που περα απο ολα τα αλλα αν δεν ζεσταθει οσο πρεπει απλα δεν προστατευει κι αναλογα.
-
Φτάνουν στη θερμοκρασία λειτουργίας πιο γρήγορα, όχι στην ίδια θερμοκρασία. Τα λεπτά λάδια δουλεύουν καλά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες - κοιτάξτε ιξώδη από χοντρά λάδια σε χαμηλές θερμοκρασίες, πολύ ώρα κάνουν να πιάσουν ιδανικό ιξώδες.
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Χαμηλές στροφές και μεγάλα φορτία θέλουν μεγάλο ιξώδες στα κουζινέτα. Με περισσότερες στροφές λύνεται το πρόβλημα (δε χρειάζεται μεγάλο ιξώδες).Τα καινούρια λάδια ΝΟΜΙΖΩ ότι έχουν την εξής διαφορά με τα παλιά: στα ίδια νούμερα είναι πολύ πιο χοντρά όταν υπερθερμανθούν (πολύ καλύτερη προστασία) χωρίς να γίνονται παχύρρευστα σαν μέλι τα χειμωνιάτικα πρωινά. Έτσι ένα 5W30 ρέει πολύ καλύτερα στους -20 από ένα 5W30 πριν από 10 χρόνια και δεν γίνεται λεπτό σα νερό στους 150+ βαθμούς.
Σωστά, στα κουζινέτα χρειάζεται υψηλό ιξώδες αλλά αυτό ισχύει επειδή χρειάζεται ισχυρό λιπαντικό φιλμ εκεί ειδικά όταν παραχθεί κάποιο κρουστικό-ημικρουστικό φορτίο σε χαμηλες σαλ. Αλλά όπως αναφέρεις κι εσύ τα σημερινά λεπτόρευστα λιπαντικά έχουν υπερκαλύψει το κενό όσον αφορά την προστασία στα κουζινέτα σε σχέση με τα προ δεκαετίας παχύρευστα. Η σημερινή τεχνολογία δίνει την δυνατότητα παρασκευής δυνατών 30ριών ακόμη και για χρήση σε ντίζελ, κι αυτό λεει πολλά.
Έχω διαβάσει δύο πρόσφατες εκθέσεις-αναφορές ή κάτι τέτοιο (και μάλιστα θυμάμαι δύο διαφορετικές περιπτώσεις) από σοβαρή πηγή που αναφέρει ότι σε κάποιου είδους ερευνες διαπίστωσαν ότι τα σημερινά GrIV/V 30ρια (ίσως και 20ρια) εισχωρούν ευκολότερα μεταξύ κουζινέτου και διωστήρα (λογικό) αλλά χωρίς να διασπάται το λιπαντικό φιλμ από την πίεση στις χαμηλές σαλ ακόμη και στο στιγμιαίο (ημι)κρουστικό φορτίο της καθόδου από το ΑΝΣ. Ανέφεραν μάλιστα ότι η ικανότητα του λεπτόρευστου να ανανεώνει το λιπαντικό του φιλμ στην περίπτωση αυτή κάνει την διαφορά από το παχύρευστο (δηλαδή η ταχύτερη ανανέωση προστατεύει περισσότερο τελικά από το παχύτερο φιλμ που καθυστερεί στην ανανέωση του). Αυτό φυσικά ισχύει για κινητήρες που σχεδιάστηκαν και για χρήση λεπτόρευστου. Αν βρω που το διάβασα θα το αναφέρω.
Είναι αρκετά περίπλοκο το θέμα, όπου κερδίζει ο πιο ισορροπημένος.
-
Ψάχνοντας για να μάθω τις λιπαντικές ανάγκες του κινητήρα βάνκελ του Mazda RX-8 βρήκα ότι η AMSOIL δεν προτείνει δικό της λιπαντικό και χαρακτηριστικά αναφέρει: Do not use either synthetic or semi-synthetic motor oil. Otherwise engine starting performance could worsen. Και προφανώς μιλάει για πραγματικά συνθετικά. Επίσης η Mobil αναφέρει μόνο το Mobil Clean 5000 10W30 ως κατάληλο για τον σύγχρονο βάνκελ του RX8 από την γκάμα της (και δεν λέει λέξη για τα Mobil 1 30ρια όπου έχει ιξώδη και αποδόσεις για όλα τα γούστα). Το ίδιο ίσχυε και ακόμη αυστηρότερα με τον κινητήρα του RX-7.
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Φτάνουν στη θερμοκρασία λειτουργίας πιο γρήγορα, όχι στην ίδια θερμοκρασία. Τα λεπτά λάδια δουλεύουν καλά σε χαμηλότερες θερμοκρασίες - κοιτάξτε ιξώδη από χοντρά λάδια σε χαμηλές θερμοκρασίες, πολύ ώρα κάνουν να πιάσουν ιδανικό ιξώδες.Αυτο ακριβως λεω εκτος και το τονισες για να δειξεις στους αλλους τη διαφορα!
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Ναι, αν έχεις ντίζελ.Αν ανεβάσεις στροφές είναι μια χαρά το 5/30.
Σε πολύ μεγάλα φορτία μπορεί να μην επαρκεί το λεπτό λάδι ακόμα και με πολλές στροφές - σέρνεις τρέιλερ πάνω από τόνο;
Eiχα pajero 3.0L και τραβαγα τρειλερ με πανω απο τονο...Το αμαξι ειχε αγοραστει καινουργιο και παντα εμπαιναν mobil 15-50..Το δωσαμε με 170.000χλμ και δεν ειχε ρυ8μμισει βαλβιδες παρα μονο μια φορα οταν εγινε και η αλλαγη του ιμαντα χρονισμου..Ηχο βελουδο και μοτερ παντα σε φορμα Sτα 150.000 το αμαξι τραβαγε τονο+ στην ε8νικη κανοντας πανω απο 500 χλμ σερι με αναμενο aircondition,εξωτερικη 8ερμοκρασια 35+ βαθμων και πηγαινοντας με 120-140-160 χιλιομετρα την ωρα ακατεβατα οπου ηταν επιτρεπτο.Δεν ειχε κα8αρισει ποτε μπεκ και εμπαινε v-power.Aπλα μοτερ σκυλι αλλα πιστευω οτι και το Mobil εκανε τελεια δουλεια
-
Καλή επιλογή το 15W50, σε τέτοιες συνθήκες είναι απαραίτητο. Μόνο θέλει να το οδηγείς σιγά τα πρώτα 5-10 χλμ μέχρι να ζεσταθεί καλά. Επίσης δε βγάζει τόσα χιλιόμετρα όσο ένα λεπτότερο λάδι ('σκίζεται' και χαλάει πιο γρήγορα).
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
Καλή επιλογή το 15W50, σε τέτοιες συνθήκες είναι απαραίτητο. Μόνο θέλει να το οδηγείς σιγά τα πρώτα 5-10 χλμ μέχρι να ζεσταθεί καλά. Επίσης δε βγάζει τόσα χιλιόμετρα όσο ένα λεπτότερο λάδι ('σκίζεται' και χαλάει πιο γρήγορα).Σωστος!Ειχε τοση ροπη που αρκουσε να αφησεις το συμπλεκτη απαλα και να ξεκινησει για πλακα..Αλλα συνη8ως τα 5-10 χλμ ολα τα αμαξια μου τα οδηγαω χαλαρα(οχι πανω απο 2500-3000 χιλιαδες στροφες ):iconcool:Αλλαγη κα8ε 7500χλμ
-
εβαλα εδω και 300 χλμ το M1 ESP FORMULA 5W-30 και παλι χτυπαει βαλβιδα οταν ειναι κρυο και βαζω μπρος...
Ενταξει λιγοτερο απο οτι με το AMO 10W-40 αλλα και που πηγα σε χαμηλοτερο ιξωδες παλι τα ιδια απλα σε λιγοτερο βαθμο...Εχω αγανακτησει πια!!!! τι να βαλω ρε γαμωτο να δοκιμασω στην επομενη αλλαγη το Μ1 0W-40?
Μηπως με το 0 λυθει το προβλημα μου? μηπως 0-30?
παντως σε αλλα IS φιλων μου που εχω ακουσει δεν ειναι τοσο πολυ το φαινομενο...το θεμα ειναι οτι η Suzuki προτεινει 5W-30...!!!
Καθε φορα στεναχωριεμαι να το βαζω μπρος γιατι το ακουω να χτυπαει βαλβιδα για τα καλα για περιπου 7-8 δευτερολεπτα...
Μπας και εχω στραβωσει βαλβιδες? Αλλα δεν εχω καποιο κομπιασμα ή παιξιμο στο ρελαντι ή οτιδηποτε οταν ειμαι στο δρομο...και το αμαξι μου σε σχεση με τα αλλα IS φιλων μου ειναι το πιο γρηγορο...δε μπορω να καταλαβω τι γινεται...
Ποτε δε το εσπασα κρυο...τωρα εχω 23500 χλμ... -
το esp είναι κατά βάση για το γκρουπ vag,πέταξέ τα άμεσα και βάλε ένα 'κοινό' 5/30 που θέλει η suzuki(κατά πάσα πιθανότητα κατά api προδιαγραφές),και μην περιμένεις άμεσα αποτελέσματα.
Βάλε λάδια και δούλεψέ το το μοτέρ. -
Μάκη, το ESP είναι γενικώς κορυφαίο 30ρι, καλύπτει μεν την VAG όπως ξέρεις αλλά καλύπτει και ACEA, API, BMW, Mercedes. Γενικά τα αμερικανικά λιπαντικά προβάλλουν την συμβατότητά τους με τα γερμανικά αυτοκίνητα επειδή αυτά πουλάνε κυρίως στις ΗΠΑ και έχουν θεσπίσει ο καθείς (εκ Γερμανίας) και την δική του 'αυστηρή' προδιαγραφή. Δες και μόνος: http://www.mobil.com/UK-English/Lubes/P ... _5W-30.asp
Χώρια που τα γιαπωνέζικα γενικώς δεν έχουν δείξει ιδιοτροπίες. Έχω την πεποίθηση ότι σε άλλον ίδιο κινητήρα δεν θα χτυπάει βαλβίδα (ωστήριο ίσως;) και είναι το μόνο λογικό (με τα δεδομένα μας).Δημήτρη, μην το πετάς κι αυτό το λάδι, αλλά όπως λέει κι ο Μάκης δούλεψέ το και περίμενε.
Με τα ΑΜΟ 10W40 είχες πει ότι μειώθηκε το χτύπημα μετά τα 1000χλμ. Επανήλθε μετά ή δεν περίμενες και έβαλες τα ESP; Πες για να καταλάβουμε τί παίζει. Εννοείται ότι θα παραμείνεις στα 5W30 όπως και να έχει (αφού το ίδιο προτείνει και ο κατασκευαστής). -
δε ξερω ρε συ μιλτο με εχει τρελανει αυτο το μοτερ με τα τερτιπια του...
Με το AMO στα πρωτα χλμ. χτυπουσαν αρκετα οι βαλβιδες...
Μετα στα 700 μεχρι και τα 1100 περιπου ειδα καλη βελτιωση (μια φορα ενα πρωι δεν ακουστηκαν καθολου!!! )
Απο τα 1100 μεχρι τα 1350 παλι αρχισαν παρτυ οι βαλβιδες...
στα 1300 το αλλαξα και εβαλα το M1 5W-30 ESP FORMULA...
Απο στροφαρισμα παντως με εδωσε αρκετα το ESP σε σχεση με το AMO...
-
Μείνε με το 30ρι και υπομονή. Το πρωί μην ξεκινάς να φύγεις αν δεν ηρεμήσουν οι βαλβίδες. 5-10 δεύτερα δεν είναι;
Από στροφάρισμα στο είχα πει ότι θα γουστάρεις. Και αφού η Suzuki προτείνει ούτως ή άλλως 5W30 είσαι και πολύ ασφαλής.
Α, το φίλτρο λαδιού το ξανάλλαξες;
-
και εγω αυτο σκεφτομαι...να κανω υπομονη γιατι μεσα σε 3000 χλμ...εχω αλλαξει 3 διαφορετικα ιξωδες και μαρκες...(ειχα το 8100 5-40, μετα το ΑΜΟ 10-40 και τωρα το ESP σε 5-30...) και μαλλον το χω ''μπερδεψει'' λιγο το μοτερ...
Οταν βαζω μπρος το αφηνω παντα 2 λεπτα ρελαντι τουλαχιστον και μετα ξεκιναω και παω μια ευθεια των 4χλμ. με 1800-2000 στροφες με 4η...
Και φυσικα αφου η Suzuki προτεινει 5-30 βαζουμε αυτο και αναμενουμε. ας ακουσουμε τον κατασκευαστη...
Φιλτρο ναι αλλαζω παντα, οπως και τωρα στην τελευταια αλλαγη με το ESP...! Αλλαξα και ροδελα και βιδα μαζι ετσι για ψυχολογικους λογους...
-
Ο χρήστης bad boy έγραψε:
και εγω αυτο σκεφτομαι...να κανω υπομονη γιατι μεσα σε 3000 χλμ...εχω αλλαξει 3 διαφορετικα ιξωδες και μαρκες...Πετάς λεφτά στα σκουπίδια με τόσες αλλαγές.
Αν δε χτυπάει όταν ζεσταθεί μη δίνεις πολύ σημασία.
Περι λιπαντικών γενικώς