Ο χρήστης nik_marin έγραψε:
Εμένα το manual του αυτοκινήτου για το 5w-30 γραφεί :
«Το λιπαντικό αυτό συντελεί στην εξοικονόμηση καυσίμου δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στους κινητήρες του 306gti»
Ενώ για το 5w-40 & 0w30 δεν λέει τίποτα. ενώ προτείνονται.
Πως γίνεται? ιδιαίτερα για το 0w-30??
Θα προσπαθήσω να σου απαντήσω ολοκληρωμένα λαμβάνοντας υπ'όψιν και το έτος κατασκευής του 2.0lt κινητήρα του 306 GTi (κάπου στο 1997) άρα και το έτος συγγραφής του manual, ώστε να καλυφθείς πλήρως.
Εκτός λοιπόν από την παρατήρηση του Δημήτριου περί ανοχών (αν και στις τελευταίες εκδόσεις του κινητήρα σου προτείνεται και 30άρι για Χειμώνα), το πιο σημαντικό και σίγουρο είναι τα εξής παρακάτω:
Η ACEA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Πιστοποίησης Λιπαντικών) έχει καθορίσει κάποιες γενικές προδιαγραφές και σύμφωνα με αυτές κατατάσσει τα λιπανικά σε 4 Κατηγορίες (όπου Α=Βενζίνη / Β=Πετρέλαιο):
Α1/Β1 Προδιαγραφή Χαμηλών Επιδόσεων και Χαμηλών Ρύπων
Α3/Β3 Προδιαγραφή Υψηλών Επιδόσεων
Α3/Β4 Το ίδιο με Α3 που καλύπτει κάποιες επιπλέον προδιαγραφές για χρήση diesel
Α5/Β5 Προδιαγραφή Υψηλών Επιδόσεων και Χαμηλών Ρύπων
Υπόψιν ότι από το 2004 η προδιαγραφή Α2/Β2 καταργήθηκε (καλώς ή κακώς).
Η Α1/Β1 και Α5/Β5 είναι προδιαγραφές που απαντώνται σε λεπτόρευστα λιπαντικά xW30.
Μέχρι πριν λίγα χρόνια (2-3 χρόνια περίπου) δεν υπήρχαν τα λιπαντικά με προδιαγραφή A5/B5 (πρώτη στην Ευρώπη τα παρήγαγε η TOTALFINAELF). Αυτά είναι πολύ εξελιγμένα λεπτόρευστα λιπαντικά (0-5W30) που συνδυάζουν τις προδιαγραφές A1/Β1 και Α3/Β3/Β4. Αυτά ίσως και να είναι τα μοναδικά 30άρια που να μπορείς να χρησιμοποιήσεις στον κινητήρα του 306GTi. Δεν είναι απόλυτο αλλά είναι από τα τελευταία Group IV λιπαντικά που εξακολουθούν να παράγουν οι Ευρωπαίοι κι αυτό γιατί η 100% συνθετική τους υπόσταση είναι ο μόνος τρόπος για να προστατέψουν έναν κινητήρα υψηλών επιδόσεων (οπότε Α5/Β5 σε Group III είναι καλύτερο να τα αποφεύγουμε -εδώ σε θέλω- για υψηλές ιπποδυνάμεις αφού προφανώς θα τηρούν οριακά τις προδιαγραφές ACEA).
Συνεπώς, τα 30άρια με προδιαγραφή Α1/Β1 είναι ακατάλληλα για χρήση σε κινητήρες υψηλών επιδόσεων. Και την εποχή που παρήχθη ο δυνατός 2.0lt κινητήρας της PSA δεν υπήρχαν τόσο εξελιγμένα 30άρια στην Ευρώπη ώστε να οριστεί ξεχωριστή γι αυτά κατηγορία (μόνο σε Mobil 1 ή AMSOIL ίσως αλλά δεν κυκλοφορούσαν τότε). Ίσως κι επειδή δεν υπήρχαν και τόσο αυστηρές προδιαγραφές ρύπων όπως σήμερα.
Άρα, ίσως και να μπορείς να χρησιμοποιήσεις 30άρι σε Α5 (προσοχή: Group IV/V), αλλά για να έχεις ήσυχο το κεφάλι σου κρατήσου καλύτερα στο 0-5-10W40 (σε Group IV/V λέω εγώ, αλλά για φτηνότερα μπορείς και σε Group III με μικρά διαστήματα αλλαγών).