-
Ο χρήστης msamaro έγραψε:
Είχα μέρες να διαβάσω αυτό το θέμα και επειδή είδα την απορία του Σπύρου είπα να βοηθήσω με όσα ξέρω από τα τηλεκατευθυνόμενα.
Toe in ή out είναι αντίστοιχα η σύγκλιση και η απόκλιση των τροχών.
Από τα λίγα που ξέρω είναι ότι,η σύγκλιση στους πίσω τροχούς κάνει το αμάξι πιο ευέλικτο στις κλειστές στροφές ενώ η απόκλιση στους μπροστινούς δίνει λίγο σταθερότητα στις ευθείες.
Αν όχι διορθώστε με!
Για περισσότερες πληροφορίες για την σύγκλιση και την απόκλιση ίσως το παρακάτω link βοηθήσει!
http://www.rctek.com/handling/toe_angle_basics.htmlΑπό τα ..τηλεκατευθυνόμενα (μην το γελάτε οι ..μεγάλοι, πρόκειται για πλήρως ρυθμιζόμενες αγωνιστικές μηχανές υπό κλίμακα ) αυτό που γνωρίζω είναι ότι γενικά η σύγκλιση εμπρός δίνει λιγότερο τιμόνι στην είσοδο, περισσότερο στην έξοδο και βέβαια σταθερότητα στα φρένα. Για την απόκλιση, το αντίθετο.
Κάποτε είχα διαβάσει μία αρκετά ενδιαφέρουσα προσέγγιση του θέματος, που αποδείκνυε ότι η απόκλιση δημιουργεί μία ασταθή ισορροπία.
Δηλαδή κάθε είσοδος (με την μορφή συμπίεσης του ενός από τους δύο τροχούς του άξονα, σε ένα σαμαράκι για παράδειγμα), τείνει να εκτρέψει το αυτοκίνητο από την ευθεία πορεία και απαιτεί διορθωτικό χειρισμό από ένα σημείο και μετά. Η σύγκλιση από την άλλη, προσφέρει μία ευσταθή ισορροπία.
Επισημάνσεις ευπρόσδεκτες βεβαίως..
-
εγώ προτείνω να 'μαζευτούν' οι συμβουλές του APR σε μια σελίδα και να τοιχοκολληθούν στα online club που κάνουν track-days μαζί με τα ανάλογα credits προς τον συντάκτη.
-
(6) ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΡΑΤΗΜΑΤΟΣ Νο 2
ΔΥΣΤΥΧΩΣ , ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΜΟΝΟΝ ΤΑ ΠΙΣΟΚΙΝΗΤΑ ΠΟΥ ΠΟΛΛΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΝΑ ΣΤΡΙΒΟΥΝ ΙΔΑΝΙΚΑ , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΜΠΡΟΣΤΟΚΙΝΗΤΑ . ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΝΑ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΟΔΗΓΟΥΣ ΤΟΥΣ ΟΤΑΝ ΜΕ ΑΝΑΠΟΔΟ ΠΑΛΕΥΟΥΝ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΣΟΥΝ ΤΗΝ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥΣ .
ΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΣΤΑΘΕΡΗ **ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ **ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΣΤΡΟΦΕΣ Η ΜΟΝΟΝ ΣΤΙΣ **ΚΛΕΙΣΤΕΣ **, Η ΛΥΣΗ ΕΙΝΑΙ ....ΑΝ ΟΙ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ ΤΩΝ ΠΙΣΩ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ Η ΟΙ ΜΠΡΟΣΤΙΝΕΣ ΧΑΜΗΛΕΣ , ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟ ΟΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΣΚΛΗΡΟΤΕΡΗ ΖΑΜΦΟΡ ΜΠΡΟΣΤΑ !
ΑΝ ΟΙ ΠΙΣΩ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΨΗΛΕΣ (ΓΙΑ ΒΡΑΣΙΜΟ ΛΕΜΕ!!) ΘΕΛΕΙ ΛΙΓΟ ΜΑΛΑΚΟΤΕΡΗ ΖΑΜΦΟΡ ΠΙΣΩ .
ΑΝ ΟΙ ΠΙΣΩ ΠΙΕΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ Ο.Κ. ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΜΠΡΟΣΤΑ , ΤΟΣΟ ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΠΛΩΝΕΙ ΤΟ ΛΑΣΤΙΧΟ ΚΑΙ ΞΑΝΑΔΟΚΙΜΑΖΟΥΜΕ , ΕΦΟΣΩΝ ΒΕΒΑΙΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΣΩΣΤΟ ΚΑΜΠΕΡ ΠΙΣΩ , ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΝΟΥΜΕ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΜΑΣ , ΑΣΚΟΠΑ ΚΑΝΟΝΤΑΣ ΟΛΑ ΑΥΤΑ .ΑΝ ΟΜΩΣ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙ , ΟΤΙ ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ ΕΧΟΥΜΕ ΜΟΝΟΝ ΣΤΙΣ **ΑΝΟΙΧΤΕΣ ** ΣΤΡΟΦΕΣ , ΚΑΙ ΟΙ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ ΜΑΣ ΠΙΣΩ ΕΙΝΑΙ Ο.Κ. , ΘΕΛΟΥΜΕ ΧΑΜΗΛΩΜΑ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΜΕΡΟΣ , ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΨΗΛΕΣ , ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΛΙΓΟ ΨΗΛΩΜΑ ΜΠΡΟΣΤΑ !!!!!
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΟΛΥ ΤΩΡΑ , ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΝ ΤΗΝ **ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ ** ΣΤΗΝ **ΕΙΣΟΔΟ ** , ΤΗΣ ΣΤΡΟΦΗΣ , ΤΑ ΣΥΜΤΩΜΑΤΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΠΙΣΩ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΜΕ ΠΟΛΥ ΜΑΛΑΚΟ ΡΙΜΠΑΟΥΝΤ , ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΡΑΣ ΘΕΛΕΙ ΛΙΓΟ ΧΑΜΗΛΩΜΑ .
ΕΠΙΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΓΑΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΤΗΝ **ΥΠΕΡΣΤΡΟΦΗ ** ΣΤΗΝ **ΕΞΟΔΟ ** ΤΗΣ ΣΤΡΟΦΗΣ , ΑΝ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΜΑΛΑΚΟ ΡΗΜΠΑΟΥΝΤ ΠΙΣΩ ΣΙΓΟΥΡΑ Η ΣΥΓΚΛΙΣΗ ΤΩΝ ΠΙΣΩ ΤΡΟΧΩΝ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΣΤΗ .
ΑΥΤΑ ΗΤΑΝ ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΤΟ Α ΚΑΙ ΤΟ Ω ΔΗΛΑΔΗ , ΓΙΑ ΝΑ ΜΠΟΡΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΣΤΗΣΕΙ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΤΟΥ , ΜΕ ΛΙΓΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΦΩΣΚΟΛΟΓΟΥΣ ΑΝΑΡΤΗΣΙΟΛΟΓΟΥΣ , ΚΑΙ ΣΑΛΙΑ , ΔΙΑΘΕΤΟΝΤΑΣ ΜΙΑ ΣΩΣΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ , ΚΑΙ ΤΕΣΣΕΡΑ ΕΣΤΩ ΗΜΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΛΑΣΤΙΧΑ .
ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΒΕΒΑΙΩΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ , ΕΝΑΣ ΑΠΕΙΡΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΝΑ ΑΓΑΠΑΕΙ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ , ΝΑ ΜΠΟΡΕΣΕΙ ΝΑ ΒΓΑΛΕΙ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΑΜΕ , ΑΝ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΟΔΗΓΗΣΗ , ΠΡΩΤΑ ΑΠ'ΟΛΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ .
ΑΦΟΥ ΛΟΙΠΟΝ ΕΧΕΙ ΓΝΩΡΙΣΕΙ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΑ ΩΦΕΛΗ ΤΟΥ ΑΡΓΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΜΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΑPEX ΤΗΣ ΣΤΡΟΦΗΣ , ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΣΤΡΙΨΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΗΤΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ (ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ) , ΠΙΣΤΕΥΩ ΝΑ ΑΡΧΙΣΕΙ ΝΑ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΙΔΑΝΙΚΟ ΣΤΗΣΙΜΟ ΤΟΥ ΟΧΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ .ΑΝ ΤΩΡΑ ΣΑΣ ΚΟΥΡΑΣΑ , ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΝΑ ΠΑΡΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΕΣ ΤΗΣ ...... ΚΙ ΑΝ ΟΧΙ ΣΤΑ ΜΕΓΑΡΑ , ΣΤΗΝ ΜΥΚΟΝΟ ΙΣΩΣ ΠΕΡΑΣΕΤΕ ΚΑΛΑ .
ΦΙΛΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑΝ ΤΟ ........ ΕΣΤΩ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΗΣΙΜΑΤΟΣ
-
Σωστός καί σωστός.
Πολύ ωραίο τό άρθρο,καί ευχαριστώ πού έκανες τόν κόπο.
(ίσως θα έπρεπε να υπάρχει μέσα στό φόρουμ κάποιο σημείο πού θα μπορούσαν άρθρα σάν κι'αυτό να αποθηκεύονται)
-
APR
Εύγε!!!
Το διάβασα όλα και θα τα ξαναδιαβάζω βέβαια αφού πρέπει και να τα κατανοήσω απόλυτα.
Τεχνικό ήταν το θέμα αλλά νομίζω ότι εδώ ήταν οι θέση του στους Ελληνικούς Αγώνες που μερικοι απαξιούν να μπουν και να διαβάσουν.
Νομίζω ότι ήταν από τα καλύτερα θέματα που έχουν αναπτυχθεί στο forum. -
Σε μία προσπάθεια να βοηθήσω τον gorghs και τη συζήτηση,
rebound travel ονομάζουν τη διαδρομή που θα διανύσει το αμορτισέρ κατά την έκταση (αποσυμπίεση) από την ΕΛΕΥΘΕΡΗ του συμπίεση με το βάρος του αυτοκινήτου, χωρίς αδρανειακές κτλ δυνάμεις, σε κατάσταση ισορροπίας δηλαδη.προφανώ το πρόβλημα που αναφέρει ο φίλος gorghs είναι ότι έχει μηδενικό rebound travel δηλαδή το αυτοκίνητο το κατεβάζεις από το γρύλο και κάθεται σα τούβλο χωρίς να συμπιέσει στο παραμικρό την ανάρτησή του.
Το πρόβήμα που δημιουργειται αυτομάτως είναι ότι η ανάρτηση αυτή δουλεύει σαν να έχει άπειρο rebound στους εσωτερικούς κάθε φορά τροχούς σε μία δεδομένη στροφή. Και αυτό ακούγεται σα πρόβλημα.
Φίλε gorghs λόγω εξαιρετικής συμπάθειας στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο αλλά και αρκετού ψαξίματος περί αυτού, θα σε παρακαλούσα να μη κλείσεις το θέμα
Μερικά σημεία που θα πρότεινα να ξεκινήσεις είναι η σκληρότητα και η Προφόρτιση του ελάτηρίου.
ΥΓ. Κύριε Χρήστο αν και αρκετά καθυστερημένα λόγω διακοπών, ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου για το πολύ ωραίο θέμα που δημιουργήσατε και τροφοδοτείτε!
-
Ο χρήστης gsyro έγραψε:
προφανώ το πρόβλημα που αναφέρει ο φίλος gorghs είναι ότι έχει μηδενικό rebound travel δηλαδή το αυτοκίνητο το κατεβάζεις από το γρύλο και κάθεται σα τούβλο χωρίς να συμπιέσει στο παραμικρό την ανάρτησή του.
ΕΝΟΕΙΣ ΝΑ ΑΠΟΣΥΜΠΙΕΣΕΙ ΦΙΛΕ ΜΟΥ gsyro ,Το πρόβήμα που δημιουργειται αυτομάτως είναι ότι η ανάρτηση αυτή δουλεύει σαν να έχει άπειρο rebound στους εσωτερικούς κάθε φορά τροχούς σε μία δεδομένη στροφή. Και αυτό ακούγεται σα πρόβλημα.
ΟΧΙ ΑΠΕΙΡΟ ΡΙΜΠΑΟΥΝΤ , ΜΗΔΕΝΙΚΟ . ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ , ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΑΥΤΟ , ΑΝ ΤΟ ΑΜΟΡΤΙΣΕΡ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ ΤΗΝ ΠΙΕΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΤΟΥ , Η Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ , ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΤΕΡΜΑ ΣΚΛΗΡΟ !!!!!!Φίλε gorghs λόγω εξαιρετικής συμπάθειας στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο αλλά και αρκετού ψαξίματος περί αυτού, θα σε παρακαλούσα να μη κλείσεις το θέμα
Μερικά σημεία που θα πρότεινα να ξεκινήσεις είναι η σκληρότητα και η Προφόρτιση του ελάτηρίου.
ΠΡΟΦΟΡΤΗΣΗ ΣΕ ΑΣΦΑΛΤΙΝΟ ΟΧΗΜΑ , ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΕΡΓΟ , ΝΑ ΧΡΗΖΕΙ .ΥΓ. Κύριε Χρήστο αν και αρκετά καθυστερημένα λόγω διακοπών, ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου για το πολύ ωραίο θέμα που δημιουργήσατε και τροφοδοτείτε!
ΚΑΙ ΕΓΩ Σ'ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ .
-
Συμφωνώ σε όλα, η κατάσταση που περιγράφει ο gorghs δεν είναι σε καμία περίπτωση κατάσταση υγειούς αμορτισέρ/setup !
Μήπως άλλη πιθανή αιτία είναι να έχει βάλει μακρύτερα ελατήρια (με αποτέλεσμα βιδώνοντας τα στο στέλεχος να προφορτίζονται τόσο που εκτείνουν τέρμα το αμορτισέρ ακόμα και με το όχημα να πατά) ή τα στελέχη της ohlins να είναι λανθασμένα?? (πχ κοντύτερο από ότι πρέπει ή για άλλο τύπο αυτοκινήτου, πχ caterham ).
Γενικότερα υπενθυμίζω ότι η elise είναι ένα αυτοκίνητο με 'λίγο' βάρος στον εμπρός άξονα.
Κάποια στιγμή που θα ευκαιρήσω θα ξεθάψω κανα CCC να βρω ένα αγωνιστικό setup elise με αναφορά σε λίμπρες σκληρότητες κτλ, για να έχουμε ένα μέτρο αναφοράς.
ΥΓ. Πριν κάμποσο καιρό διαπιστώσαμε ότι ένα αμορτισέρ μας (ohlins) είχε τρυπήσει στο σωληνάκι της δεξαμενούλας είδαμε ότι δεν υπήρχε πλέον ρυθμισημότητα σε bump και το αμορτισέρ ήτανε γενικά προς το πολύ μαλακό.
ΥΓ2. Φίλε gorghs αν μπορείς κανε ένα post με κωδικό αμορτισέρ λίμπρες ελατηρίου ρύθμιση bump/rebound και ύψη.
ΥΓ3. Αυτό το thread μου αρέσει πάρα πολύ άντε να πάμε και στις ευθυγραμμίσεις!
-
Ο χρήστης gsyro έγραψε:
Συμφωνώ σε όλα, η κατάσταση που περιγράφει ο gorghs δεν είναι σε καμία περίπτωση κατάσταση υγειούς αμορτισέρ/setup !Μήπως άλλη πιθανή αιτία είναι να έχει βάλει μακρύτερα ελατήρια (με αποτέλεσμα βιδώνοντας τα στο στέλεχος να προφορτίζονται τόσο που εκτείνουν τέρμα το αμορτισέρ ακόμα και με το όχημα να πατά) ή τα στελέχη της ohlins να είναι λανθασμένα?? (πχ κοντύτερο από ότι πρέπει ή για άλλο τύπο αυτοκινήτου, πχ caterham ).
Γενικότερα υπενθυμίζω ότι η elise είναι ένα αυτοκίνητο με 'λίγο' βάρος στον εμπρός άξονα.
Κάποια στιγμή που θα ευκαιρήσω θα ξεθάψω κανα CCC να βρω ένα αγωνιστικό setup elise με αναφορά σε λίμπρες σκληρότητες κτλ, για να έχουμε ένα μέτρο αναφοράς.
ΥΓ. Πριν κάμποσο καιρό διαπιστώσαμε ότι ένα αμορτισέρ μας (ohlins) είχε τρυπήσει στο σωληνάκι της δεξαμενούλας είδαμε ότι δεν υπήρχε πλέον ρυθμισημότητα σε bump και το αμορτισέρ ήτανε γενικά προς το πολύ μαλακό.
ΥΓ2. Φίλε gorghs αν μπορείς κανε ένα post με κωδικό αμορτισέρ λίμπρες ελατηρίου ρύθμιση bump/rebound και ύψη.
ΥΓ3. Αυτό το thread μου αρέσει πάρα πολύ άντε να πάμε και στις ευθυγραμμίσεις!
Φιλε gsyro,
Ευχαριστω για το ενδιαφερον. Για την ωρα εχω παρατησει το θεμα αναρτηση, και γενικα το θεμα αυτοκινητων, καθως εχω πολυ μεγαλη πιεση απο την δουλεια μου. Θα ξελασκαρω σε καμια 15αρια μερες και θα ασχοληθω full-time με την Elise μου. Θα σας κρατησω ενημερους για την εξελιξη (αν φυσικα ενδιαφερεστε). -
Να υποθέσω ότι είσαι Αγγλία ? (elise και μάλιστα αγωνιστική, που αλλου???!?!)
Σε καμιά δεκαριά μέρες θα είμαι εκεί, και μάλιστα για αρκετό καιρό, οπότε ίσως το ψάξουμε και απο κοντά το ζήτημα!
-
Ο χρήστης gsyro έγραψε:
Να υποθέσω ότι είσαι Αγγλία ? (elise και μάλιστα αγωνιστική, που αλλου???!?!)Σε καμιά δεκαριά μέρες θα είμαι εκεί, και μάλιστα για αρκετό καιρό, οπότε ίσως το ψάξουμε και απο κοντά το ζήτημα!
Ναι, Αγγλια...
Στειλε μου πμ οταν ειναι να ερθεις για να κανονισουμε να τα πουμε. -
πολύ ωραιο αρθράκι φίλε APR.
Ομολογώ την Κυριακή που ήμουν Μεγαρα είχα κάποια προβλήματα με μούριασμα και μετα απο ψάξιμο με τον Μιχελακάκη παίζοντας με τις πιέσεις καταφερά να κινούμαι αρκετά σβέλτα σε χρόνους αν και ήταν η 2η μου φορά στα Μέγαρα.. (και έχω εργοστασιακή ανάρτηση).Απίστευτο το αντικτυπο στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου οι πιέσεις..
-
Στη επόμενη συγκέντρωση ΜΧ-5 να προσκαλέσετε επίσημα και την Αναστασία 5 έτσι?? Ά, καί τις φίλες της... Να ρυθμίζουμε πιέσεις σιλικόνης. Από τους ρυθμιστές ντε...
-
Ο χρήστης sokos έγραψε:
πολύ ωραιο αρθράκι φίλε APR.
Ομολογώ την Κυριακή που ήμουν Μεγαρα είχα κάποια προβλήματα με μούριασμα και μετα απο ψάξιμο με τον Μιχελακάκη παίζοντας με τις πιέσεις καταφερά να κινούμαι αρκετά σβέλτα σε χρόνους αν και ήταν η 2η μου φορά στα Μέγαρα.. (και έχω εργοστασιακή ανάρτηση).Απίστευτο το αντικτυπο στην συμπεριφορά του αυτοκινήτου οι πιέσεις..
ΑΜΑ ΕΧΕΙΣ ΔΙΠΛΑ ΣΟΥ ΤΙ ΝΑ ΤΙΣ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΕΣ
-
Aν και το μάθημα του APR υπήρξε υψηλότατου επιπέδου και απευθύνεται σε προχωρημένους, παίρνω το θάρρος να διατυπώσω μία απλοϊκή απορία αρχαρίου, καθ' ότι ως μαθητής έχω σοβαρά κενά στα βασικά.
Έχω συμπεράνει (διορθώστε με) ότι όσο πιο σκληρά τα ελατήρια, τα αμορτισέρ και οι αντιστρεπτικές δοκοί, τόσο λιγότερη η πρόσφυση -και αντιστρόφως, προφανώς, όσο πιο μαλακά, τόσο μεγαλύτερη η πρόσφυση. Μάλιστα, η προέκταση της 'λογικής' της σκλήρυνσης θα ήταν η κατάργηση της ίδιας της ανάρτησης.
Εάν είναι έτσι, λοιπόν, γιατί τα αυτοκίνητα που προορίζονται για οδήγηση αξιώσεων, αγωνιστική ή μη, έχουν σκληρότερες αναρτήσεις;Για να μη γέρνουν, ηλίθιε, θα μου πείτε. Και γιατί να μη γέρνουν αν κρατάνε (έχουν επαρκή πρόσφυση); θα επιμείνω κουτοπόνηρα εγώ. Είναι μόνο ψυχολογικό ζήτημα;
-Τι θα πει 'γέρνει' το αυτοκίνητο σε εκλαϊκευμένη επιστημονική γλώσσα (κατάλληλη και για νομικούς, ιατρούς, διδασκάλους και άλλους ανεπίδεκτους);
-Πως συσχετίζεται η κλίση στις στροφές και η μεταφορά φορτίου με την πρόσφυση; Ζητούμενη ή υπάρχουσα;
-Μήπως η σκληρότητα δεν είναι ο πρώτος στόχος, αλλά αναγκαίο παρεπομενο του χαμηλώματος; (όσον αφορά τα ελατήρια, λόγω μικρότερης διαδρομής)Ευχαριστώ εκ των προτέρων όσους θα βρουν την υπομονή να μου εξηγήσουν!
-
...
-
Ξεκίνα τη σκέψη σου από το γεγονός ότι τα αγωνιστικά λάστιχα έχουν πολύ μεγαλύτερα επίπεδα πρόσφυσης από τα απλά λάστιχα δρόμου, άρα απαιτούν άλλη ανάρτηση.
-Μήπως η σκληρότητα δεν είναι ο πρώτος στόχος, αλλά αναγκαίο παρεπομενο του χαμηλώματος; (όσον αφορά τα ελατήρια, λόγω μικρότερης διαδρομής)
Σωστό και αυτό, αφού το χαμήλωμα γίνεται για κέντρο βάρους και κέντρο περιστροφής, οπότε η ανάρτηση ακολουθεί.\
Με λίγα λόγια: εάν σκληρύνεις μόνο μιά ανάρτηση, το αυτοκίνητο θα χειροτερέψει. Αν χαμηλώσεις, σκληρύνεις και βάλεις αγωνιστικά λάστιχα, τότε το αυτοκίνητο θα βελτιωθεί. Αυτά για τα χοντρά, οι λεπτομέρειες σηκώνουν αρκετή συζήτηση.
-
mod βοήθα σβήσε τα άχρηστα...
???Είναι ελάχιστα πιστεύω!!!Χρειάζεται λές?![kouk]
-
Ευχαριστώ αγαπητέ aaa για τις διαφωτιστικές επί μέρους απαντήσεις.
Το κεντρικό ερώτημά μου, ωστόσο, παραμένει: ποια η συσχέτιση πρόσφυσης αφ' ενός και κλίσεων / μεταφοράς φορτίου αφ' ετέρου;Έχω επ' αυτού την (πιθανόν εσφαλμένη, αλλά ας τη γράψω για να με διορθώσετε και να καταλάβω επιτέλους) εντύπωση ότι για δεδομένο τύπο αυτοκινήτου-ελαστικών, ας πούμε ΜΗ αγωνιστικού, το χαμήλωμα [ΟΚ, σίγουρα] αλλά και η σκλήρυνση της ανάρτησης, αφ' εαυτής, μειώνουν τις δυνάμεις που τείνουν να αποσταθεροποιήσουν το αυτοκίνητο, άρα μειώνουν την ανάγκη για πρόσφυση, την 'απαιτούμενη' πρόσφυση, ας πούμε.
Εφ' όσον όμως το χαμήλωμα/σκλήρυνση δεν έτυχαν προσεκτικής μελέτης αλλά έγιναν ως ήκει και έτυχεν από το μαστρο-Κίτσο [πέτα -πάνω -κανα- ωραίο -ελατήριο -να -γίνεις -ερπετό], η μείωση της πράγματι διαθέσιμης πρόσφυσης είναι ακόμη μεγαλύτερη από τη μείωση της 'απαιτούμενης' πρόσφυσης, οπότε το αυτοκίνητο θα έχει πια λιγότερη πρόσφυση απ' όση θα χρειάζεται, χώρια ότι θα την εξαντλεί απροειδοποίητα.
Σωστά;ΥΓ: Αληθεύει ότι και το παραμικρό χαμήλωμα απαιτεί πάντα εξεύρεση νέας γεωμετρίας της ανάρτησης, την οποία οι περισσότεροι μάστορες εν Ελλάδι αδυνατούν γνωστικώς ή δεν ενδιαφέρονται οίκονομοτεχνικώς να ανακαλύψουν; (μιλάω για μη αγωνιστικά αυτοκίνητα πάντα)
-
το χαμήλωμα [ΟΚ, σίγουρα] αλλά και η σκλήρυνση της ανάρτησης, αφ' εαυτής, μειώνουν τις δυνάμεις που τείνουν να αποσταθεροποιήσουν το αυτοκίνητο, άρα μειώνουν την ανάγκη για πρόσφυση, την 'απαιτούμενη' πρόσφυση, ας πούμε
Και πάλι λίγο χοντρικά: όχι, γιατί το βασικό σου πρόβλημα όταν θέλεις να στρίψεις χωρίς να γλιστρήσεις είναι η ορμή (ταχύτητα επί μάζα) και όχι η κλίση. Αν τα βρείς με το θεώρημα Ώθησης-Ορμής, μετά με τις κλίσεις τα βολεύεις.
Αν από τα χοντρά πάμε προς τα ψιλά, παρατηρούμε ότι οι υπερβολικές κλίσεις αρχίζουν από κάποιο σημείο και πέρα να μειώνουν την πρόσφυση, ειδικά σε οχήματα με γεωμετρία ανάρτησης που κρατά τον τροχό κάθετο στο αμάξωμα και όχι στον δρόμο (π.χ. πίσω ανάρτηση κλασικών γαλλικών αυτοκινήτων με υστερούντες βραχίονες). Αυτό όμως δεν είναι απαραίτητα κακό όταν το έχει υπολογίσει ο κατασκευαστής (βλ 2CV, Visa κλπ), αλλά φυσικά πρέπει να γράψουμε βιβλίο για να αναλύσουμε όλες τις υποπεριπτώσεις.
Άλλη μια παρατήρηση για τις κλίσεις και τη μεταφορά βάρους: είναι άλλο πράγμα το steady state cornering, δηλαδή η μέγιστη πρόσφυση που πετυχαίνει κανείς σε skidpad σε σταθερές συνθήκες με σταθερό τιμόνι και γκάζι, και εντελώς άλλο πράγμα οι δυναμικές μεταφορές φορτίων όταν κανείς φρενάρει και στρίβει σε διαδοχικές αριστεροδέξιες. Αυτός είναι ο δεύτερος λόγος (πέρα από τη διαχείριση των μεγαλύτερων δυνάμεων πρόσφυσης από τα αγωνιστικά λάστιχα) που τα αγωνιστικά αυτοκίνητα χρειάζονται αντιστρεπτικές και πιό σκληρές αναρτήσεις.
Για τα υπόλοιπα: όταν το χαμήλωμα γίνεται στην τύχη, μπορεί να πετύχει, μπορεί και να μην πετύχει. Αν έχεις τύχη, διάβαινε.
Αναστασια του<OΛΑ>κι οιφιλες της ΣΤΗΣΤΟ..ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ!