-
Απ'ό,τι έχω καταλάβει τα αυτοκίνητα που έχουν πολύ πληροφοριακό τιμόνι έχουν αρκετό bump-steer ενώ αυτά που δεν έχουν bump-steer έχουν αδιάφορο τιμόνι ως προς την πληροφόρηση για το δρόμο. Είναι αναπόφευκτο αυτό ή υπάρχει τρόπος να έχεις το καλό (πληροφόρηση) χωρίς το κακό (bump-steer);
(*)Bump Steer είναι ένας όρος που περιγράφει τις αντιδράσεις ('κλώτσημα') στο τιμόνι του αυτοκινήτου όταν οι τροχοί του πατήσουν σε ανωμαλίες του δρόμου, ιδιαίτερα σε λακούβες ή εξογκώματα.
Δευτερευόντως, θα ήθελα να ρωτήσω αν προτιμάτε ένα αναίσθητο τιμόνι χωρίς bump-steer ή ένα πληροφοριακό αλλά με bump-steer.
-
Απ'ό,τι έχω καταλάβει τα αυτοκίνητα που έχουν πολύ πληροφοριακό τιμόνι έχουν αρκετό bump-steer ενώ αυτά που δεν έχουν bump-steer έχουν αδιάφορο τιμόνι ως προς την πληροφόρηση για το δρόμο. Είναι αναπόφευκτο αυτό ή υπάρχει τρόπος να έχεις το καλό (πληροφόρηση) χωρίς το κακό (bump-steer);
(*)Bump Steer είναι ένας όρος που περιγράφει τις αντιδράσεις ('κλώτσημα') στο τιμόνι του αυτοκινήτου όταν οι τροχοί του πατήσουν σε ανωμαλίες του δρόμου, ιδιαίτερα σε λακούβες ή εξογκώματα.
Δευτερευόντως, θα ήθελα να ρωτήσω αν προτιμάτε ένα αναίσθητο τιμόνι χωρίς bump-steer ή ένα πληροφοριακό αλλά με bump-steer.
-
Απ'ό,τι έχω καταλάβει τα αυτοκίνητα που έχουν πολύ πληροφοριακό τιμόνι έχουν αρκετό bump-steer ενώ αυτά που δεν έχουν bump-steer έχουν αδιάφορο τιμόνι ως προς την πληροφόρηση για το δρόμο. Είναι αναπόφευκτο αυτό ή υπάρχει τρόπος να έχεις το καλό (πληροφόρηση) χωρίς το κακό (bump-steer);
(*)Bump Steer είναι ένας όρος που περιγράφει τις αντιδράσεις ('κλώτσημα') στο τιμόνι του αυτοκινήτου όταν οι τροχοί του πατήσουν σε ανωμαλίες του δρόμου, ιδιαίτερα σε λακούβες ή εξογκώματα.
Δευτερευόντως, θα ήθελα να ρωτήσω αν προτιμάτε ένα αναίσθητο τιμόνι χωρίς bump-steer ή ένα πληροφοριακό αλλά με bump-steer.
-
Έμαθα επιτέλους πώς λέγεται αυτό που μου τη δίνει στο τιμόνι του Leon!
Δεν ξέρω αν ισχύει αυτή η γενίκευση, kyan. Το Leon που έχουμε, είναι πολύ ευαίσθητο στα input του δρόμου (λακούβες, χαλίκι, κλίση εγκάρσια, κλπ.). Πάρ'αυτά, δεν θα έλεγα ότι είναι και το πιο πληροφοριακό (ρουφιάνος) τιμόνι. Είναι βαρύ, αλλά δεν είσαι απόλυτα σίγουρος πού και πόσο γυρνάνε οι ρόδες σου. Αντίθετα, το τιμόνι του Clio δεν χαμπαριάζει εύκολα, αλλά είναι πιο σίγουρο, μπορείς εύκολα να υπολογίσεις τις απαιτούμενες κινήσεις. Και δεν μιλάω μόνο για πολλλύ όριο, αλλά και σε φυσιολογικούς - άντε λίγο σβέλτους ρυθμούς.
Πάντως, αν όντως ισχύει και οι αισθήσεις μου δεν μου λένε μπούρδες, θα προτιμούσα ένα ακριβές τιμόνι με αρκετό bump-steer, αν μιλούσαμε για σπορ αυτοκίνητο, ενώ για ένα πόλης - οικογενειακό, θα προτιμούσα το αντίθετο.
-
Επειδή το αυτοκίνητό μας δεν το οδηγάμε μόνο στην πίστα καλό για μένα προσωπικά είναι να έχεις απλά μια ικανοποιητική αίσθηση του τι γίνεται στο δρόμο και ταυτόχρονα ένα τιμόνι που 'δεν στρίβει μόνο του' όταν βρίσκει λακούβα.
-
Θα διαφωνήσω. Εκτός από τις λακούβες το bump steer σε ειδοποιεί και για μικρομεταβολές στο κάμπερ του δρόμου. Και το πόσο πολύτιμη είναι αυτή η πληροφορία το καταλαβαίνεις μόλις χρειαστεί να φρενάρεις σε δρόμο με τοπικές εναλλαγές στο κάμπερ του, όπως αυλάκια που δημιουργούνται από συχνή κίνηση βαρέων οχημάτων. Όποιος έχει περάσει από δρόμους όπου κινούνται πολλά φορτηγά καταλαβαίνει τι εννοώ.
-
Σε σχέση με τα τιμόνια που είναι 'της μόδας' σήμερα οι ορέξεις μου είναι για ΠΟΛΥ πιο πληροφοριακό τιμόνι...
Από την άλλη όχι να καταντήσει και κάρτ, έτσι;;
Της 156 το έχω λατρέψει.
-
ΟΡΙΣΜΟΣ Bump Steer είναι το φαινόμενο που παρουσιάζεται καθώς το αυτοκίνητο περνάει πάνω από ανωμαλίες και καθώς η ανάρτηση εκτείνεται/συμπιέζεται αλλάζει η γεωμετρία της. Κυρίως η αλλαγή του toe-in/out (λιγότερο το camber και castor). Δεν έχει σχέση με το κλώτσημα στο τιμόνι.
-
Χμμμ.... όταν λέω κλώτσημα εννοώ την 'ψευδοανάδραση' που έχεις τη στιγμή που γίνονται όλα αυτά που λες και όχι μόνο το τράνταγμα. Σαν ξαφνικά να αλλάζει η κλίση όλου του δρόμου και μαζί και η νοητή θέση της ευθείας στο τιμόνι (αν και μερικά τιμόνια που ξέρω είναι αναίσθητα και σε αυτό ). Δεν μπορεί αυτή η αίσθηση να μην έχει σχέση με τη αλλαγή της γεωμετρίας των αναρτήσεων.
-
Ο χρήστης leonp έγραψε:
ΟΡΙΣΜΟΣ Bump Steer είναι το φαινόμενο που παρουσιάζεται καθώς το αυτοκίνητο περνάει πάνω από ανωμαλίες και καθώς η ανάρτηση εκτείνεται/συμπιέζεται αλλάζει η γεωμετρία της. Κυρίως η αλλαγή του toe-in/out (λιγότερο το camber και castor). Δεν έχει σχέση με το κλώτσημα στο τιμόνι.Σωστός ο leonp!
-
Ο χρήστης kyan έγραψε:
Χμμμ.... όταν λέω κλώτσημα εννοώ την 'ψευδοανάδραση' που έχεις τη στιγμή που γίνονται όλα αυτά που λες και όχι μόνο το τράνταγμα. Σαν ξαφνικά να αλλάζει η κλίση όλου του δρόμου και μαζί και η νοητή θέση της ευθείας στο τιμόνι (αν και μερικά τιμόνια που ξέρω είναι αναίσθητα και σε αυτό :roll:). Δεν μπορεί αυτή η αίσθηση να μην έχει σχέση με τη αλλαγή της γεωμετρίας των αναρτήσεων.Νομίζω ότι τα τιμόνια με επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια είναι πολύ πιο ανθεκτικά σε κλωτσήματα από ανωμαλίες του οδοστρώματος. Δεν ξέρω αν μεταδίδουν περισσότερες ή λιγότερες πληροφορίες για το που 'βλέπουν' οι ρόδες ή αν γλιστράνε. Τα Mercedes εδώ και 40 χρόνια έχουν ένα οριζόντιο αμορτισέρ στο σύστημα διεύθυνσης ώστε να αποσβένει τέτοιους κραδασμούς.
Ξέρω ότι σε περίπτωση ατυχήματος δεν πρέπει να έχουμε τα δάκτυλά μας σφηνωμένα στο τιμόνι γιατί αυτό κατά τη σύγκρουση μπορεί να περιστραφεί βίαια παρασύροντας μαζί του τα δάκτυλά μας.
-
Τα τιμόνια με επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια, κατηγορούνται για αργές επαναφορές και ειδικά αυτά με υποβοήθηση, για μη αίσθηση του πού κοιτάνε οι τροχοί. Δυστυχώς, δεν μπορώ να επιβεβαιώσω τις κατηγορίες, πάντως αυτό έχω ακούσει.
Συμφωνώ ότι οι αναδράσεις στο τιμόνι σίγουρα έχουν να κάνουν με εκτάσεις και camber αλλαγές της ανάρτησης. Kyan, έχω παρατηρήσει και αυτό σχετικά με τα αυλάκια, με λούκια κλπ.
-
Το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον καλά τιμόνια βρίσκεις μόνο σε ακριβότερα αυτοκίνητα. Στα 'μικρά' όλα πια είναι ηλεκτρικά για λόγους ευχρηστίας και οικονομίας. Τα παλιά 'μικρά' όμως είχανε καλύτερο σε αίσθηση τιμόνι.
πχ το 106 είχε πιο καλό τιμόνι από το πούντο μου, πολύ πιο δύσχρηστο αλλά καλύτερο......
ΥΓ: στον τομέα της ευκολίας πάντως το city της FIAT είναι το κάτι άλλο. Ως και παρκάρισμα μόνο με το αριστερο και τσιγάρο κάνεις. -
Mάλλον ξεφήγαμε λίγο από το θέμα. Το θέμα είναι κατα πόσο το ένα τιμόνι με πλούσια πληροφόρηση πρέπει υποχρεωτικά να έχει bump steer. Η άποψη μου, (χωρίς να είμαι 100% σίγουρος) είναι ότι ένα τιμόνι μπορεί να έχει πολύ καλή πληροφόρηση χωρίς απαραίρητα να έχει και bump steer. Αν κάνω λάθος κάποιος ειδικός να με διορθώσει!
Από την εμπειρία μου με τα τηλεκατευθυνόμενα και σε συζητήσεις που έχω κάνει με ξένους εργοσταστιακούς οδηγούς, το bump steer (ο ορισμός του είναι αυτός που έγραψε ο leonp) έχει να κάνει πολύ με την διάταξη της μπροστινής ανάρτησης.
Bump Steer(*): Αναπόφευκτος συμβιβασμός;