-
Ο χρήστης kouk έγραψε:
Πάντως προλαβαίνετε να κάνετε μπόλικη θεωρία,τα επόμενα Μέγαρα θα είναι προς Νοέμβριο μεριά!!Ενώ εσύ τα ξέρεις ήδη όλα από τα προηγούμενα track-days ας πούμε;
-
Ο χρήστης CLIO-V6 έγραψε:
Βασιληηηηηη στα επομενα Μεγαρα θα μου τα δειξεις στην πραξη αυτα???Εγω παντως ρε γμτ στα Μεγαρα παλευω διαρκως με το τιμονι.....
Μαλλον κανω κατι λαθος εεε?Βαγγέλη μη νομίζεις κι εγώ όλο θεωρία είμαι .... αλλά θα προσπαθήσουμε παρέα να τα κάνουμε πράξη
-
Και όσοι έχετε VAG με ηλεκτρονικό γκάζι ξεχάστε left foot braking
Οπότε στα κλασικά γνωστά.
Συμπληρώνοντας -ελάχιστα- το Βασίλη, το κατέβασμα δεν το κάνουμε μόνο για να φρενάρουμε πριν τη στροφή, αλλά και για να είμαστε στην ωφέλιμη περιοχή στροφών του κινητήρα και να ελέγχουμε καλύτερα το αυτοκίνητο με το γκάζι (αν χρειαστεί).
Σε συνήθη αυτοκίνητα το να μπεις σε στροφή με πχ 60 και 4η ή 5η μάλλον θα είσαι κρεμασμένος, ενώ στην έξοδο δεν θα μπορείς να επιταχύνεις. Προσοχή χρειάζεται μην μπει ο κόφτης στο κατέβασμα, οπότε καλό είναι να ξέρουμε που περίπου μπαίνει σε κάθε σχέση.
Εξαιρέσεις πάντα υπάρχουν, οπότε μη βαράτε
-
Θα παρουμε και τον Σπυρο μαζι για να ανταλλαξουμε αποψεις περι του θεματος....
-
Εγώ ξεκινώ από την αφετηρία, και στα επόμενα post θα σας φτάσω, για να συγχρονιστούμε...
Από τη στιγμή που αφήνουμε τον συμπλέκτη, αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα της μεταβολής της κατανομής του βάρους του στους δύο άξονες, λόγω ροπής αδρανείας. Το όχημα σηκώνεται μπροστά και κάθεται πίσω. Αυτό είναι το pitch. Η μεταβολή αυτή μπορεί να μετρηθεί, και έχει σχέση με τη μάζα, το ύψος του κέντρου βάρους και την απόστασή του από τους δύο άξονες, την ισχύ που θα δώσουμε και την πρόσφυση των κινητήριων τροχών (όπως είπαμε, αποφεύγουμε μαθηματικούς τύπους, διαγράμματα κ.λ.π.).
Η μεταφορά βάρους αποφορτίζει τους εμπρός τροχούς, των οποίων η πρόσφυση εξαρτάται από το φορτίο τους (το βάρος που «κάθεται» επάνω τους) και μειώνει την ελκτική τους πρόσφυση (μιλάμε για FWD όχημα). Τι κάνουμε λοιπόν;Την πρώτη στιγμή της εκκίνησης, είναι καλό να «δώσουμε» στο πέλμα επαφής με το δρόμο, δύναμη για επιτάχυνση που αντιστοιχεί σε 1/2G, ή το ισοδύναμο του μισού βάρους του οχήματος. Αν κάνουμε το λάθος και πατήσουμε τέρμα το γκάζι, οι κινητήριοι τροχοί δεν μπορούν να αντιδράσουν σε δύναμη μεγαλύτερη του (μειωμένου) φορτίου τους, η τριβή κύλισης θα μετατραπεί σε τριβή ολίσθησης και θα αρχίσουν να σπινάρουν. Αυτόματα θα έχουμε επαναφορά του βάρους μπροστά, οι τροχοί θα αποκτήσουν πάλι πρόσφυση απότομα και ο κινητήρας θα «κόψει» αναλόγως, καταστρέφοντας την εκκίνηση. Ξεκινάμε λοιπόν με μισό γκάζι αποφεύγοντας το πατινάρισμα του συμπλέκτη γιατί κάτι ανάλογο (απότομο κόψιμο) θα συμβεί με τον δίσκο και το πλατό. Το επόμενο δευτερόλεπτο μπορούμε να πατήσουμε τέρμα το γκάζι. Δεν πρέπει να παραξενευτούμε αισθανόμενοι ότι την πρώτη στιγμή ξεκινάμε αργά, ενώ κινητήρας ακούγεται «νωθρός». Αυτό είναι φυσιολογικό. Το πρώτο δευτερόλεπτο δεν προχωράμε περισσότερο από δύο-τρία μέτρα (παρατηρείστε τα F1 στο πρώτο δευτερόλεπτο της εκκίνησης). Την επόμενη στιγμή όμως, η επιτάχυνση θα είναι εντυπωσιακή και το νοιώθουμε στο σώμα μας, ενώ όλα θα ακούγονται «ήσυχα». Μόλις περάσουμε στη 2η σχέση, δίνουμε αρχικά τα 2/3 του γκαζιού (αυτό παίζει ανάλογα με την ισχύ, και το πόσο κοντή είναι η 2α. Όσο κοντύτερη, τόσο περισσότερο «σεβασμό» στο γκάζι), και σε μισό δευτερόλεπτο πατάμε το γκάζι τέρμα.
Κατά την εκκίνηση, οι κινητήριοι τροχοί έχουν την τάση να συγκλίνουν, οπότε δεν τίθεται θέμα «ψαρέματος» λόγω γεωμετρίας, αλλά αυτό μπορεί να συμβεί όταν υπάρχει διαφορετικός συντελεστής πρόσφυσης κάτω από το πέλμα τους. Γι’ αυτό, πρέπει να προσέχουμε που θα βάλουμε τους τροχούς. Αν σπινάρει ο ένας, χάνεται η έλξη και από τον άλλο (όταν υπάρχει απλό διαφορικό), ενώ η πλάγια μετατόπιση έχει εκθετική απώλεια της κίνησης προς τα εμπρός!
Η σφιχτότερη συμπίεση των πίσω αμορτισέρ και η σφιχτότερη αποσυμπίεση των εμπρός βοηθά στη μείωση του pitch προς τα πίσω, αλλά μπροστά θα μπορούσε να αποφευχθεί η υπερβολή, αφού ίσως να αποτελεί μειονέκτημα στην υπόλοιπη διαδρομή.
Η μέγιστη «περιοχή» ελκτικής ικανότητας των ελαστικών, βρίσκεται ανάμεσα στο όριο της πρόσφυσης και αρχής της ολίσθησης. Χονδρικά, αν το ελαστικό έχει μία ελάχιστη διαμήκη ολίσθηση (σπινάρει λίγο) αποδίδει καλύτερα. Αυτό ξεκινά από 1% περίπου και μπορεί να φτάσει μέχρι το 4%. Μην το θεωρούμε αποτυχία αν οι τροχοί σπινάρουν λίγο.
Αν στο σημείο που θα τοποθετήσουμε τους τροχούς μας έχουμε σπινάρει λίγο πριν, έχουμε ένα επίστρωμα στο έδαφος που αυξάνει την ελκτική πρόσφυσή μας, ενώ θα έχουμε αυξήσει τη θερμοκρασία των ελαστικών μας, για να αποδώσουν καλύτερα.
Σε λίγο φρενάρουμε και φτάνουμε στην πρώτη στροφή (εκεί τα... λέμε!)
Υ.Γ. 1: Απέφυγα τους μαθηματικούς τύπους, τα διαγράμματα, τη φυσική και την λεπτομερή ανάλυση για το «γιατί και πως», και περιορίστηκα σε συμπεράσματα και πρακτικούς κανόνες. Πιστεύω ότι τώρα είναι καλύτερα.
Υ.Γ. 2: Διεξοδικά, μπαίνουμε και στα θέματα που ήδη έχουν τεθεί.
Υ.Γ. 2: Αν για μερικούς, κάποια πράγματα από όσα συζητάμε είναι –λίγο ή πολύ- γνωστά, ας σκεφτούν ότι είμαστε σε forum, δηλ. δημόσιο διάλογο, όπου δεν μπορεί να ξέρουν όλοι τα ίδια.
Υ.Γ 4: Βασίλη είσαι πολύ σωστός! Σε λίγο θα σου δείξω τι συμβαίνει κάτω από τα πόδια μας (...τα ελαστικά μας)!
-
Nα γινω λιγο αιρετικος?
Το slow in - fast out δε νομιζω οτι ειναι ο γρηγοροτερος τροπος να στριψεις, απλα ειναι ο ασφαλεστερος!Πχ, πλησιαζουμε μια στροφη με 120χαω. Υποθετουμε οτι αυτη η στροφη εχει σταθερη καμπλυλοτητα και οτι το οριο προσφυσης ειναι στα 80χαω για το αυτοκινητο μας.
Νομιζω οτι ο πιο γρηγορος τροπος ειναι να μπεις ακριβως με 80χαω, να τα διατηρησεις σε ολη τη διαρκεια της στροφης, και να βγεις παλι με 80χαω. Φυσικα μολις αρχιζεις και ισιωνεις το τιμονι στην εξοδο μπορεις να ξεκινησεις να επιταχυνεις.Γιατι δηλαδη να μπεις με 70χαω και σταδιακα να φθασεις στα 80χαω στην εξοδο της στροφης? Αλλωστε πανω απο 80 (που ειναι και το οριο προσφυσης) δεν μπορεις να πας. δεν ειναι χασιμο χρονου αυτο?
-
Ο χρήστης spiros έγραψε:
Nα γινω λιγο αιρετικος?
Το slow in - fast out δε νομιζω οτι ειναι ο γρηγοροτερος τροπος να στριψεις, απλα ειναι ο ασφαλεστερος!Πχ, πλησιαζουμε μια στροφη με 120χαω. Υποθετουμε οτι αυτη η στροφη εχει σταθερη καμπλυλοτητα και οτι το οριο προσφυσης ειναι στα 80χαω για το αυτοκινητο μας.
Νομιζω οτι ο πιο γρηγορος τροπος ειναι να μπεις ακριβως με 80χαω, να τα διατηρησεις σε ολη τη διαρκεια της στροφης, και να βγεις παλι με 80χαω. Φυσικα μολις αρχιζεις και ισιωνεις το τιμονι στην εξοδο μπορεις να ξεκινησεις να επιταχυνεις.Γιατι δηλαδη να μπεις με 70χαω και σταδιακα να φθασεις στα 80χαω στην εξοδο της στροφης? Αλλωστε πανω απο 80 (που ειναι και το οριο προσφυσης) δεν μπορεις να πας. δεν ειναι χασιμο χρονου αυτο?
Αν είναι ο ασφαλέστερος είναι κι ο γρηγορότερος
Σε δημόσιο δρόμο δεν είναι ο γρηγορότερος, αλλά σε στροφές που δεν ξέρεις καλύτερα να μπεις πιο αργά και να σαι σίγουρος, παρά να αρχίζεις τις 'ταρζανιές'
Σε πίστα δεν το συζητάμε
-
Ο χρήστης CLIO-V6 έγραψε:
Θα παρουμε και τον Σπυρο μαζι για να ανταλλαξουμε αποψεις περι του θεματος....Στο in-car βιντεο που τραβηξε ο servmx με εμενα στο τιμονι, φαινεται οτι οντως δεν κανω πολλες κινησεις με το τιμονι . Φυσικα στην πιστα εμπαινα 1η φορα και ενω οι γραμμες μου ηταν σωστες εχανα πολυ χρονο σε στροφες που δεν μπορουσα να διακρινω τις κορυφες τους, πχ Κ9.
Οταν μπηκα με το Βασιλη και οδηγησε το ΜΙΝΙ, αυτος εκανε ακομη λιγοτερες κινησεις με το τιμονι. Απλα πραγματα
Bαγγελη εσυ οντως παλευεις λιγο παραπανω με το τιμονι, αλλα εχω την αισθηση οτι κανεις επιτηδες! Σωστος?
-
Ο χρήστης spiros έγραψε:
Nα γινω λιγο αιρετικος?
Το slow in - fast out δε νομιζω οτι ειναι ο γρηγοροτερος τροπος να στριψεις, απλα ειναι ο ασφαλεστερος!Πχ, πλησιαζουμε μια στροφη με 120χαω. Υποθετουμε οτι αυτη η στροφη εχει σταθερη καμπλυλοτητα και οτι το οριο προσφυσης ειναι στα 80χαω για το αυτοκινητο μας.
Νομιζω οτι ο πιο γρηγορος τροπος ειναι να μπεις ακριβως με 80χαω, να τα διατηρησεις σε ολη τη διαρκεια της στροφης, και να βγεις παλι με 80χαω. Φυσικα μολις αρχιζεις και ισιωνεις το τιμονι στην εξοδο μπορεις να ξεκινησεις να επιταχυνεις.Γιατι δηλαδη να μπεις με 70χαω και σταδιακα να φθασεις στα 80χαω στην εξοδο της στροφης? Αλλωστε πανω απο 80 (που ειναι και το οριο προσφυσης) δεν μπορεις να πας. δεν ειναι χασιμο χρονου αυτο?
Σπύρο , όντως ο γρηγορότερος τρόπος να διαγράψεις μια στροφή είναι αυτός που αναφέρεις. Δηλ. ακολουθείς πιστά την ιδανική γραμμή και το όριο της πρόσφυσης. Αυτή η ιδανική γραμμή είναι ένα τόξο με συγκεκριμένο μήκος και ακτίνα. Αρα η ταχύτητα εξόδου είναι fix (πχ. 80 χλμ)
Με το slow-in μπορούμε να πάρουμε μια πιο κλειστή γραμμή μέχρι το apex (ως ένα σημείο η μικρότερη ταχύτητα μας αντισταθμίζεται και με το μικρότερο μήκος του τόξου που έχουμε διανύσει) και επιπλέον η μικρότερη ταχύτητα μας επιτρέπει να τοποθετήσουμε* το αυτοκίνητο στο apex με τέτοια κατεύθυνση ώστε η ακτίνα του τόξου που απομένει να είναι μεγαλύτερη άρα και ταχύτερη. Εφόσον η ακτίνα είναι μεγαλύτερη μπορούμε να επιταχύνουμε σταδιακά νωρίτερα άρα η ταχύτητα εξόδου μας είναι μεγαλύτερη.
Παρόλα αυτά ο συνολικός χρόνος για να καλύψουμε τη στροφή είναι ελάχιστα μεγαλύτερος , όμως η μεγαλύτερη ταχύτητα εξόδου σημαίνει και μεγαλύτερη ταχύτητα στο τέλος της ευθείας.
Πχ. μπορεί να χάσουμε 1 δέκατο μέσα στη στροφή των 80 χλμ. αλλά να κερδίσουμε 2 δέκατα στο τέλος της ευθείας των 160 χλμ.Βέβαια οι διαφορές δεν είναι 80 με 70 αλλά 80 με 75 πχ.
- στην τοποθέτηση βοηθάει το trail braking
Πειράματα επί Μεγάρου
-
Καλός ο προβληματισμός για το γρήγορο στρίψιμο αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη διαφορετική προσέγγιση στριψίματος.
Με τις πόρτες!!!!! και ταυτόχρονα με ένα τεράστιο χαμόγελο.
Κοινώς, αλά Euripides!Γιάννης
-
Ο χρήστης servmx έγραψε:
Καλός ο προβληματισμός για το γρήγορο στρίψιμο αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη διαφορετική προσέγγιση στριψίματος.
Με τις πόρτες!!!!! και ταυτόχρονα με ένα τεράστιο χαμόγελο.
Κοινώς, αλά Euripides!Γιάννης
Γιάννη μαζί σου ........ το πισωκίνητο μας λείπει για περισσότερο fun
-
συνοπτικα αναφερω τα εξης............αποφασιστικο φρενο πριν απο την στιγμη που λεμε οτι θα στριψουμε το τιμονι,,,,,,,,,,,,,,ορμαμε στη στροφη με την φορα και απο εκει και μετα ειναι ΚΑΘΑΡΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟ το που θα βρει ο καθενας το apex του και που θα αρχισει να επιταχυνει.........
φυσικα ολα πανε αναλογα το αυτοκινητο (με ολες της παραμετρους του) που οδηγας..........
μια συμβουλη : οταν ειμαστε πριν τη στροφη και λεμε απο τριτη να κατεβασουμε σε δευτερα , οποτε να εχουμε αρκετες στροφες στον κινητηρα με σκοπο να μας βοηθησει παραπερα κατα τη διαρκεια της στροφης..........ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ σε περιπτωση που καποιος δεν γνωριζει (η δεν μπορει να κανει λογο θεσης των πενταλ) τη τεχνικη μυτη-τακουνι ΚΑΙ ο κινητηρας του εχει υψηλη σχεση συμπιεσης..........ΠΡΟΣΟΧΗ κατα το κατεβασμα μην του μπλοκαρουν οι τροχοι και τα χασει...........
οσο αναφορα για το θεμα θεαμα αυτο ειναι αλλη ιστορια η οποια δεν συμβιβαζεται με την γρηγορη οδηγηση........
γρηγορη οδηγηση σημαινει : ΔΕΝ ΟΛΙΣΘΑΙΝΩ ΠΟΥΘΕΝΑ (εκτος απο ορισμενες περιπτωσης......)
το καλυτερο hint and tip για να πατε γρηγορα?????? : ΜΑΘΕΤΕ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ........με οτι αυτο συνεπαγεται........ -
Σπυρο τι λιγο παραπανω.....Πολεμος γινεται...
Στο επομενο Μεγαρο θα πεσει πολυ εξασκηση...
Δεν το κανω επιτηδες παρα μονο μερικες φορες που θελω να γλυστρισει το πισω μερος... -
Ο χρήστης servmx έγραψε:
Καλός ο προβληματισμός για το γρήγορο στρίψιμο αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και τη διαφορετική προσέγγιση στριψίματος.
Με τις πόρτες!!!!! και ταυτόχρονα με ένα τεράστιο χαμόγελο.
Κοινώς, αλά Euripides!Γιάννης
Με φώναξε κανείς;
Όταν μπήκα στα Μέγαρα με την Alfa GT και συνοδηγό το 'θείο' Μιχελακάκη, μου έκανε τις 'γραμμές' μου... χάλια...
'Εκεί θα πατάς, θα φρενάρεις περισσότερο, θα χώνεις τη μούρη εκεί και στην έξοδο γκάζι' κλπ, κλπ. Μετά του εξήγησα τι αυτοκίνητο οδηγώ (και πώς), οπότε... έπαψε να ασχολείται μαζί μου. Βεβαίως ανυπομονώ να κάνω τις οδηγίες του πράξη στο επόμενο TD, αν και χλωμό το βλέπω... -
Ο χρήστης CLIO-V6 έγραψε:
Σπυρο τι λιγο παραπανω.....Πολεμος γινεται...
Στο επομενο Μεγαρο θα πεσει πολυ εξασκηση...
Δεν το κανω επιτηδες παρα μονο μερικες φορες που θελω να γλυστρισει το πισω μερος...μου αρεσε το ..'μερικες φορες'!!
Θελουμε και οι 2 μαθηματα τοποθετησης με το πλαι! Το θεμα ειναι ποιος θα μας τα κανει??
Και αντε με το δικο σου κατι γινεται, με το δικο μου που ειναι τελειως αναισθητο πισω τι θα κανω?? -
Παιδια πρεπει να ρωτησετε τον 'ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΙΣΙΟΣΕ ΠΟΤΕ' ΠΑΤΣΟΥΡΕΑ!!!
-
Ο χρήστης michael έγραψε:
Παιδια πρεπει να ρωτησετε τον 'ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΙΣΙΟΣΕ ΠΟΤΕ' ΠΑΤΣΟΥΡΕΑ!!!Είπαμε γρήγορη οδήγηση, όχι drift challenge!
-
Ο χρήστης kyan έγραψε:
Πάντως προλαβαίνετε να κάνετε μπόλικη θεωρία,τα επόμενα Μέγαρα θα είναι προς Νοέμβριο μεριά!!
Ενώ εσύ τα ξέρεις ήδη όλα από τα προηγούμενα track-days ας πούμε;
Εγω είμαι φοιτητής παλαιών ετών!! Εκανα πρακτική και διπλωματική πριν αλλάξει η πολιτική εξετάσεων και αρχίσουν τα track days!!!
Πάντως θέλω να πω κάτι απο προσωπική εμπειρία.
Στην θεωρία ξέρω ακριβώς πως πρέπει να στρίψω σε μια δεδομένη στροφή!
Στην πράξη όλα δεν γίνονται όπως τα υπολογίζω!
Ο λόγος είναι ότι φοβάμαι!!
Τα συναισθήματα είναι βασικός παράγων στο πως θα πάρουμε μια στροφή.
Μπορεί να μην φοβηθούμε και να περάσουμε πιο γρήγορα ή να φοβηθούμε και να περάσουμε αργά!
Πάντως στην περίπτωση που θα μας φύγει,περισσότερο το ένστικτο και η τυχόν προπόνηση παίζει ρόλο στο πως θα αντιδράσουμε,παρά η γνώση της θεωρίας!
Οπότε.............κάντε θεωρία (καλά καλά βρε kyan)...κάνουμε θεωρία τώρα και πρακτική,πολύ πρακτική στα Μέγαρα!! (όταν μπορέσουμε να βρούμε ημερομηνία)!!! -
Παιδια, ο προεδρος φοβαται!!!
Πλακα κανω βεβαια, σαφως εχεις δικιο. Αλλωστε μη ξεχναμε οτι μονο στη πιστα μπορουμε να δοκιμασουμε με απολυτη ασφαλεια καποια πραγματα.Προεδρε, σιγα μη δε βρουμε ημερομηνια! Ετσι να πεσουν λιγο οι θερμοκρασιες μπας και σωσουμε κανενα λαστιχο! Για να μην πω οτι προτιμω να ειναι βρεγμενη η πιστα!
-
Για το φόβο, όντως έχεις δίκιο πρόεδρε. Ο λόγος είναι ότι τρέχουμε με τα προσωπικά μας αυτοκίνητα και η παραμικρή έξοδος θα μας κοστίσει πολύ ακριβά, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι κάθε λάθος συνεπάγεται έξοδο βέβαια. Μια λύση σε αυτό είναι τα ενοικιαζόμενα καρτ αλλά εκεί η θεωρία μάλλον διαφέρει αρκετά και η οδήγηση ελάχιστη σχέση έχει με εκείνη ενός αυτοκινήτου δρόμου.
Προβληματισμοί επί της τεχνικής της γρήγορης οδήγησης