Ο χρήστης christos.dimou έγραψε:
... Ένα πιο παχύρρευστο λάδι εξ ορισμού απαιτεί περισσότερο δύναμη για να κινηθεί σε συγκεκριμένη ροή. Αυτό σημαίνει ότι αν ένα 20άρι (όπου το 20 πάει στο 2ο νούμερο) μπορεί να κινηθεί με ροή Α σε θερμοκρασία λειτουργίας τότε στην ίδια θερμοκρασία ένα 40άρι θα κινηθεί με μέσο όρο 0.8Α. Όμως σε θερμοκρασίες των 40C ενώ το 20άρι θα έχει Β ροή (μικρότερη του Α) το 40άρι μπορεί να βρίσκεται με το 0.5Β ή μικρότερο αυτό.
...
Χμ, το θέμα είναι κάπως ποιό περίπλοκο από όσο περιγράφεις εδώ. Και εγώ αρχικά κάπως έτσι νόμιζα ότι είναι αλλά συζητήσεις και αυτά που έχει γράφει κατά καιρούς ο leonp με έκαναν να αναθεωρήσω.
Positive Displacement Pumps, unlike a Centrifugal or Roto-dynamic Pumps, will
produce the same flow at a given speed (RPM) no matter the discharge
pressure.
πηγή: http://en.wikipedia.org/wiki/Pump
Υπάρχει βαλβίδα που δεν επιτρέπει στην αντλία λαδιού να ανεβάσει πολύ την πίεση του λαδιού. Όταν η πίεση φτάσει στο όριο και ανοίξει αυτή η βαλβίδα, η παροχή του λαδιού προς τον κινητήρα μειώνεται.
Επίσης, τα φίλτρα έχουν κι αυτά μια βαλβίδα έτσι ώστε το λάδι να παρακάμπτει το φίλτρο (και να μπαίνει στον κινητήρα αφιλτράριστο) όταν η παροχή του λαδιού είναι πολύ μεγάλη για να περάσει από το χάρτινο φίλτρο ή το λάδι είναι κρύο και δεν μπορεί να φιλτραριστεί εύκολα. Αυτή η βαλβίδα δεν επηρεάζει την παροχή λαδιού προς τον κινητήρα αλλά μόνο το αν είναι το λάδι φιλτραρισμένο ή όχι.
Με άλλα λόγια ένα λάδι 20άρι ή 30άρι ή 40άρι ή 50άρι έχει την ίδια ροή στον κινητήρα μας αρκεί να μην έχει μπει σε καμία περίπτωση (για κανένα από τα 4 παραπάνω λάδια) η βαλβίδα ανακούφισης. Φυσικά η πίεση του λαδιού δεν θα είναι ίδια αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει, η ροή, θα είναι! Από την άλλη ο leonp λέει πως η συγκεκριμένη βαλβίδα μπαίνει σε λειτουργία αρκετά συχνά!
Η αντλία λαδιού δίνει σταθερή παροχή ότι λάδι (παχύρρευστο - λεπτόρευστο) χρησιμοποιείς
πηγή δείτε τι γράφει εδώ και ο Quadra21.
Νομίζω ότι είμαι από τους πρώτους που χρησιμοποίησα 20άρι στην Ελλάδα αλλά δεν είναι σε κάθε περίπτωση και με κάθε τρόπο οδήγησης καλύτερα:[list:jpmtp9e5]
Συμφέρει το χοντρό λάδι στις χαμηλές στροφές με την λογική πως εφόσον δεν έχουμε πρόβλημα με την ροή (είναι σταθερή έτσι και αλλιώς) τότε ας είναι παχύ για καλύτερη προστασία.
Στης ψηλές αλλάζει το θέμα εφόσον δεν είναι καθόλου επιθυμητό να μπεί σε λειτουργία η βαλβίδα ανακούφισης.
Κατανοώ πως σε όλο το εύρος στροφών το ψιλό λάδι κυκλοφορεί καλύτερα στο 'στενά' μέρη του κινητήρα αλλά αυτό δεν σημαίνει πως στις χαμηλές στροφές κυκλοφορεί ποιό γρήγορα από ένα παχύ.[/list:u:jpmtp9e5]
Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που πλέον είμαι σε 10w30 από 5w20, βλέποντας ότι γενικά οδηγώ σε μεσαίες & χαμηλές στροφές καθώς και από περιέργεια τι θα δείξει η ανάλυση.
Και έτσι για να κλείσω παραθέτω τα πλεονεκτήματα των λεπτόρρευστων όπως τα είχα γράψει και παλαιότερα:[list:jpmtp9e5]
Καλύτερο κρύο ξεκίνημα (μικρότερη επιβάρυνση στην μπαταρία και λιγότερες φθορές μέχρι (~15 λεπτά) να σταθεροποιηθεί η θερμοκρασία του λαδιού)
Μεγαλύτερη απόδοση κινητήρα (δύναμη&οικονομία)
Ροή και απαγωγή θερμότητας ακόμα και από τα 'δύσκολα'-λεπτά σημεία του κινητήρα.
Χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας του κινητήρα
Ταχύτερη κυκλοφορία του λαδιού - μικρότερη πιθανότητα να φτάσει η πίεση του λαδιού στην τιμή που ανοίγει η βαλβίδα ανακούφισης. Γράφει σχετικά ο Doug
[/list:u:jpmtp9e5]
και τέλος να προσθέσω ένα ακόμα που κατανοώ τώρα: Καλύτερο φιλτράρισμα του λαδιού, εφόσον η πιθανότητα να γίνει bypass το φίλτρο μειώνεται.