-
Το θέμα αυτό προέρχεται από συζήτηση που είχαμε με κάποιους φίλους. Ακολουθεί δε τρόπον τινά θεματικά το θέμα περί του 'πως ορίζεται ένα σπορ αυτοκίνητο'.
Καταρχήν το 95% των αυτοκινήτων που αγοράζονται σήμερα στην Ευρώπη είναι προσθιο-κίνητα. Κάποιοι κατασκευαστές δε, ίσως οι περισσότεροι, βασίζουν τα σπορ μοντέλα τους σε προσθιο-κίνητες πλατφόρμες.
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να κατασκευαστεί ένα FWD αυτοκίνητο με την ίδια φιλοσοφία που είχε η Elise και, κατά δεύτερον, ποιες σχεδιαστικές λύσεις θα υιοθετούσατε εσείς.
Για να δώσω ένα έναυσμα, ιδού μερικές προδιαγραφές:
Α) Θα πρέπει να είναι ελαφρύ
Β) Οι επιδόσεις από στάση και εν'κινήσει θα πρέπει να είναι ανάλογες της Elise
Γ) Θα πρέπει να έχει οδική συμπεριφορά και κράτημα που να αποτελούν ορόσημο για FWD αυτοκίνητα.
Δ) Το κόστος θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό, αλλά όχι χαμηλό. €45.000 νομίζω ότι είναι μια καλή 'οροφή'.Παρακαλώ όχι δημοσιεύσεις του τύπου 'υπάρχει/υπήρχε αυτό το αυτοκίνητο και είναι/ήταν το ΧΧΧΧ' (για να προλάβω τους κατόχους ή θαυμαστές 106, 205, Racing Puma, Clio Williams, κλπ). Μιλάμε για ένα υποθετικό σενάριο, με ελάχιστες είναι η αλήθεια πιθανότητες υλοποίησης.
Μερικά από τα θέματα λοιπόν που τίθενται είναι τα εξής:
Α) Κινητήρας. Τι διάταξη, τύπος, κυβισμός θα έπρεπε να προτιμηθεί.
Β) Αμάξωμα. Roadster, coupe ή hatchback;
Γ) Διάταξη αναρτήσεων
Δ) Πιθανές μηχανικές και ηλεκτρονικές διατάξεις (π.χ. traction control, LSD).Θα τοποθετηθώ σε κάποια από αυτά σε επόμενη δημοσίευση.
-
Το θέμα αυτό προέρχεται από συζήτηση που είχαμε με κάποιους φίλους. Ακολουθεί δε τρόπον τινά θεματικά το θέμα περί του 'πως ορίζεται ένα σπορ αυτοκίνητο'.
Καταρχήν το 95% των αυτοκινήτων που αγοράζονται σήμερα στην Ευρώπη είναι προσθιο-κίνητα. Κάποιοι κατασκευαστές δε, ίσως οι περισσότεροι, βασίζουν τα σπορ μοντέλα τους σε προσθιο-κίνητες πλατφόρμες.
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να κατασκευαστεί ένα FWD αυτοκίνητο με την ίδια φιλοσοφία που είχε η Elise και, κατά δεύτερον, ποιες σχεδιαστικές λύσεις θα υιοθετούσατε εσείς.
Για να δώσω ένα έναυσμα, ιδού μερικές προδιαγραφές:
Α) Θα πρέπει να είναι ελαφρύ
Β) Οι επιδόσεις από στάση και εν'κινήσει θα πρέπει να είναι ανάλογες της Elise
Γ) Θα πρέπει να έχει οδική συμπεριφορά και κράτημα που να αποτελούν ορόσημο για FWD αυτοκίνητα.
Δ) Το κόστος θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό, αλλά όχι χαμηλό. €45.000 νομίζω ότι είναι μια καλή 'οροφή'.Παρακαλώ όχι δημοσιεύσεις του τύπου 'υπάρχει/υπήρχε αυτό το αυτοκίνητο και είναι/ήταν το ΧΧΧΧ' (για να προλάβω τους κατόχους ή θαυμαστές 106, 205, Racing Puma, Clio Williams, κλπ). Μιλάμε για ένα υποθετικό σενάριο, με ελάχιστες είναι η αλήθεια πιθανότητες υλοποίησης.
Μερικά από τα θέματα λοιπόν που τίθενται είναι τα εξής:
Α) Κινητήρας. Τι διάταξη, τύπος, κυβισμός θα έπρεπε να προτιμηθεί.
Β) Αμάξωμα. Roadster, coupe ή hatchback;
Γ) Διάταξη αναρτήσεων
Δ) Πιθανές μηχανικές και ηλεκτρονικές διατάξεις (π.χ. traction control, LSD).Θα τοποθετηθώ σε κάποια από αυτά σε επόμενη δημοσίευση.
-
Το θέμα αυτό προέρχεται από συζήτηση που είχαμε με κάποιους φίλους. Ακολουθεί δε τρόπον τινά θεματικά το θέμα περί του 'πως ορίζεται ένα σπορ αυτοκίνητο'.
Καταρχήν το 95% των αυτοκινήτων που αγοράζονται σήμερα στην Ευρώπη είναι προσθιο-κίνητα. Κάποιοι κατασκευαστές δε, ίσως οι περισσότεροι, βασίζουν τα σπορ μοντέλα τους σε προσθιο-κίνητες πλατφόρμες.
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να κατασκευαστεί ένα FWD αυτοκίνητο με την ίδια φιλοσοφία που είχε η Elise και, κατά δεύτερον, ποιες σχεδιαστικές λύσεις θα υιοθετούσατε εσείς.
Για να δώσω ένα έναυσμα, ιδού μερικές προδιαγραφές:
Α) Θα πρέπει να είναι ελαφρύ
Β) Οι επιδόσεις από στάση και εν'κινήσει θα πρέπει να είναι ανάλογες της Elise
Γ) Θα πρέπει να έχει οδική συμπεριφορά και κράτημα που να αποτελούν ορόσημο για FWD αυτοκίνητα.
Δ) Το κόστος θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό, αλλά όχι χαμηλό. €45.000 νομίζω ότι είναι μια καλή 'οροφή'.Παρακαλώ όχι δημοσιεύσεις του τύπου 'υπάρχει/υπήρχε αυτό το αυτοκίνητο και είναι/ήταν το ΧΧΧΧ' (για να προλάβω τους κατόχους ή θαυμαστές 106, 205, Racing Puma, Clio Williams, κλπ). Μιλάμε για ένα υποθετικό σενάριο, με ελάχιστες είναι η αλήθεια πιθανότητες υλοποίησης.
Μερικά από τα θέματα λοιπόν που τίθενται είναι τα εξής:
Α) Κινητήρας. Τι διάταξη, τύπος, κυβισμός θα έπρεπε να προτιμηθεί.
Β) Αμάξωμα. Roadster, coupe ή hatchback;
Γ) Διάταξη αναρτήσεων
Δ) Πιθανές μηχανικές και ηλεκτρονικές διατάξεις (π.χ. traction control, LSD).Θα τοποθετηθώ σε κάποια από αυτά σε επόμενη δημοσίευση.
-
Αυτές είναι οι δικές μου προδιαγραφές:
Πλαίσιο - ανάρτηση - αμάξωμα από κράμα αλουμινίου, με κάποια κομμάτια (Καπώ, πόρτες, οροφή΄) από ανθρακονήματα
Μοτέρ μεσαίου κυβισμού ατμοσφαιρικό με μεγάλη ιπποδύναμη (πχ Honda B18c, 1.8 190ps)
Κουπέ ή χάτσμπακ
Κινητήρας - κιβώτιο τοποθετημένα εγκάρσια (ουσιαστικά το αναμενόμενο λόγω FWD)
Μπλοκέ διαφορικό (1way, ή 2way και ποσοστό εμπλοκής είναι λεπτομέρειες. Πιθανή καλή λύση θα είναι 2way με 20% εμπλοκή)
6άρι κιβώτιο (συζητάμε ακόμα και το σειριακό) ΜΗΧΑΝΙΚΟ (εδώ δε σηκώνει κουβέντα) με κοντές σχέσεις
Διάταξη ανάρτησης: Φυσικά διπλά ψαλίδια μπρος-πίσω, ρυθμιζόμενα, όπως και τα αμορτισέρ.
ABS με διακόπτη απενεργοποίησης
Διθέσιο εσωτερικό, με σταθερά bucket και ζώνες 4 σημείων. Υδραυλικό τιμόνι (εννοείται κρεμαγιέρα)
Τι δεν θα έχει; A/C, οποιοδήποτε ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, ηχοσύστημα, ηχομόνωση, ποτηροθήκες, ντουλαπάκια κλπ.
Ουτοπικό δεν είναι;
-
Ο χρήστης Ari_Vatanen έγραψε:
Ουτοπικό δεν είναι;
Τελείως!
Αλλά μ'αρέσει που το έπιασες το νόημα.
Θα γράψω σε λίγο κάποιες σκέψεις για τον κινητήρα αρχικά. Στο πνεύμα των περισσότερων που γράφεις συμφωνώ.
Θα διαφωνήσω ως προς το διθέσιο εσωτερικό, αν το αυτοκίνητο δεν είναι roadster. Ο λόγος είναι πως ένα FWD αυτοκίνητο θα μπορούσε να είναι ελάχιστα πρακτικότερο από μία Elise, προσφέροντας είτε δυο 'οριακές' πίσω θέσεις, είτε ένα καλούτσικο πορτ-μπαγκάζ για δυο σάκους, ώστε ένα ζευγάρι να μπορεί να πάει και μια εκδρομούλα, μέχρι την Αιδηψό για λουτρά βρε αδελφέ! (εννοείται, όχι από την Εθνική).
-
Αν λέγοντας παρόμοιες επιδόσεις εννοείς ίδια αναλογία κιλών/ίππο κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει αλλά ίδιες επιδόσεις πχ. 0-100 δεν είναι δυνατόν ένα μπροστοκίνητο να έχει τέτοια εκκίνηση.
Θα ηθελα να δω ένα τέτοιο αμάξι με δίλιτρο boxer κινητήρα,αρκετά χαμηλό αμάξωμα μέσου μήκους (γύρω στα 4 μέτρα),ελάχιστο εξοπλισμό,μπάκετ καθίσματα και ικανοποιητικό μεταξόνιο για σταθερότητα και ας έχει λίγο μεγαλύτερο βάρος (900 κιλά).Το αμάξωμα καλό θα ήταν να είναι χατσμπακ για νορμαλ χώρους (ώστε να είναι και λίγο χρηστικό) και σωστή ακαμψία.Ηλεκτρονικά δεν θα ήθελα καθόλου και από αναρτήσεις δεν θα ήθελα να είναι γαλλικής προελέυσεως (ραβδους στρέψης πίσω) αλλά κάτι αντίστοιχο με τις λύσεις της 147 (διπλά εμπρός και γόνατα πίσω ή πολλαπλούς συνδέσμους).Βέβαια άμα τα έβλεπε αυτά που λέμε ένας μαρκετινίστας θα έβγαζε αναφυλαξία... -
Ο χρήστης Vagvog έγραψε:
Αν λέγοντας παρόμοιες επιδόσεις εννοείς ίδια αναλογία κιλών/ίππο κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει αλλά ίδιες επιδόσεις πχ. 0-100 δεν είναι δυνατόν ένα μπροστοκίνητο να έχει τέτοια εκκίνηση.Αυτό εννοώ. Ίδια αναλογία, ή καλύτερη. 5 κιλά στον ίππο νομίζω είναι πολύ καλά.
Θα ηθελα να δω ένα τέτοιο αμάξι με δίλιτρο boxer κινητήρα,αρκετά χαμηλό αμάξωμα μέσου μήκους (γύρω στα 4 μέτρα),ελάχιστο εξοπλισμό,μπάκετ καθίσματα και ικανοποιητικό μεταξόνιο για σταθερότητα και ας έχει λίγο μεγαλύτερο βάρος (900 κιλά).Το αμάξωμα καλό θα ήταν να είναι χατσμπακ για νορμαλ χώρους (ώστε να είναι και λίγο χρηστικό) και σωστή ακαμψία.Ηλεκτρονικά δεν θα ήθελα καθόλου και από αναρτήσεις δεν θα ήθελα να είναι γαλλικής προελέυσεως (ραβδους στρέψης πίσω) αλλά κάτι αντίστοιχο με τις λύσεις της 147 (διπλά εμπρός και γόνατα πίσω ή πολλαπλούς συνδέσμους).Βέβαια άμα τα έβλεπε αυτά που λέμε ένας μαρκετινίστας θα έβγαζε αναφυλαξία...
Μου άρεσε αυτό με την αναφυλαξία... θα ήθελα να το έβλεπα!
Για τον boxer συμφωνώ. Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, αρχίζω παρακάτω με τον κινητήρα, ώστε να το συζητήσουμε ανά 'υποσύστημα'.
-
Σκέψεις σχετικά με τον κινητήρα:
Αυτό που θέλουμε ιδανικά, είναι ένας κινητήρας με απόδοση γύρω στα 140-150 άλογα, αν το βάρος κρατηθεί κάτω από τα 800 κιλά. Εξυπακούεται ότι θα πρέπει και ο ίδιος ο κινητήρας να είναι ελαφρύς.Σκέφτηκα ότι ένας συμβατικός εν σειρά κινητήρας δεν θα ήταν το καλύτερο δυνατό. Με ελκύει η χρήση ενός boxer, μιας και συνδιάζει μια σειρά από πλεονεκτήματα. Έχει πολύ μικρό ύψος, πράγμα που σημαίνει ότι το καπώ μπορεί να σχεδιαστεί πολύ πιο αεροδυναμικό, προσφέρει χαμηλό κέντρο βάρους και χαμηλό επίπεδο κραδασμών. Επίσης ο χαρακτηριστικός ήχος είναι ένα must για το project μας.
Από την άλλη υπάρχουν μειονεκτήματα, όπως η πολυπλοκότητα της κατασκευής, ειδικά αν χρησιμοποιηθεί 16-βάλβιδος boxer, το σχετικά αυξημένο βάρος, αλλά, κυρίως, το γεγονός ότι ο boxer θα είναι αρκετά φαρδύς. Αυτό μπορεί να έχει συνέπειες στο σχεδιασμό του μπροστινού υποπλαισίου και των επιλογών στον τύπο της μπροστινής ανάρτησης.
Μια άλλη λύση θα ήταν η χρήση ενός V4 κινητήρα! Άντε βρες τον όμως... Εκτός αν τον φτιάξει κάποιος ενώνοντας δύο κινητήρες μοτοσυκλέτας, όπως κάνουν στην Αγγλία!!!
Μια άλλη λύση, τελείως πειραματική όμως λύση, είναι ο κινητήρας τύπου Scotch-Yoke. Δεν ξέρω αν έχει ξανασυζητηθεί σ’αυτό το φόρουμ. Περισσότερες πληροφορίες μπορεί να βρει κανείς στο ...
Ο κινητήρας αυτός διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα ενός boxer, εξαλλείφοντας τα περισσότερα από τα μειονεκτήματα. Για παράδειγμα το πλάτος του είναι πολύ μικρότερο, το ίδιο και το βάρος. Από άποψης θερμοδυναμικής απόδοσης, τα πράγματα φαίνονται πολύ αισιόδοξα. Το μοναδικό πρόβλημα είναι βεβαίως ότι επίσημα δεν μπορείς να πας και να τον αγοράσεις.
Το (μηχανικό) κιβώτιο θα μπορούσε να ήταν όντως σειραϊκό, δεδομένου του budget, όμως δεν θα με χαλούσε καθόλου ένα 'κλειστό' εξάρι, ποιότητας ανάλογης με αυτά των Honda ή Mazda.
-
Μην ψάχνεστε άδικα.... Lotus Elan S2
-
Ο χρήστης dienekes έγραψε:
Παρακαλώ όχι δημοσιεύσεις του τύπου 'υπάρχει/υπήρχε αυτό το αυτοκίνητο και είναι/ήταν το ΧΧΧΧ' (για να προλάβω τους κατόχους ή θαυμαστές 106, 205, Racing Puma, Clio Williams, κλπ). Μιλάμε για ένα υποθετικό σενάριο, με ελάχιστες είναι η αλήθεια πιθανότητες υλοποίησης.
Μην ψάχνεστε άδικα.... Lotus Elan S2
-
Ο χρήστης dienekes έγραψε:
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να κατασκευαστεί ένα FWD αυτοκίνητο με την ίδια φιλοσοφία που είχε η** Elise **και, κατά δεύτερον, ποιες σχεδιαστικές λύσεις θα υιοθετούσατε εσείς.Μην ψάχνεστε άδικα.... Lotus Elan S2
Γιατι νομιζω οτι ο dienekes αναφεροταν στην Elan κ οχι στην Elise?
H Elise πισωκινητη δεν ειναι? Η Elan δεν ηταν η μονη προσ8ιοκινητη Lotus? -
Ο χρήστης dienekes έγραψε:
Μια άλλη λύση θα ήταν η χρήση ενός V4 κινητήρα! Άντε βρες τον όμως... Εκτός αν τον φτιάξει κάποιος ενώνοντας δύο κινητήρες μοτοσυκλέτας, όπως κάνουν στην Αγγλία!!!Γιατί να μη χρησιμοποιηθεί αυτούσιος κάποιος κινητήρας μοτοσικλέτας, με κάποιες βελτιώσεις ίσως;
Και μια και θέλουμε ωραίο ήχο, να προτείνω τον εξαιρετικά εύηχο V2 της Ducati , ο οποίος είναι και αρκετά μικρός σε μέγεθος. Με κατάλληλη 'περιποίηση' θα βγάλει αρκετά άλογα.
-
Ο χρήστης xtkz έγραψε:
Γιατι νομιζω οτι ο dienekes αναφεροταν στην Elan κ οχι στην Elise?
H Elise πισωκινητη δεν ειναι? Η Elan δεν ηταν η μονη προσ8ιοκινητη Lotus?Όχι, αναφερόμουν στην Elise, σαν ένα 'γνήσιο' σπορ αυτοκίνητο, με όποιον τρόπο και αν ορίζει κανείς τον όρο 'σπορ'
-
Ο χρήστης kyan έγραψε:
Γιατί να μη χρησιμοποιηθεί αυτούσιος κάποιος κινητήρας μοτοσικλέτας, με κάποιες βελτιώσεις ίσως;
Και μια και θέλουμε ωραίο ήχο, να προτείνω τον εξαιρετικά εύηχο V2 της Ducati , ο οποίος είναι και αρκετά μικρός σε μέγεθος. Με κατάλληλη 'περιποίηση' θα βγάλει αρκετά άλογα.
Το πρόβλημα είναι ότι το βαρύτερο αυτοκίνητο απαιτεί κινητήρα με επαρκή ροπή σε χαμηλότερες στροφές.
Κατά τα άλλα η δυνατότητα χρήσης ενός πανάλαφρου, πολύ ισχυρού και με στάνταρ σειραϊκό κιβώτιο κινητήρα είναι πολύ ελκυστική.
Μια λύση ίσως θα ήταν η μείωση της συμπίεσης και η χρήση υπερσυμπίεσης;
Υ.Γ.: Το link για τον κινητήρα Scotch-Yoke που ξέχασα παραπάνω είναι:
http://www.cmcpower.com -
Αμάξωμα
Νομίζω ότι ένα κουπέ αμάξωμα είναι το πλέον κατάλληλο για το project.Η κατανομή βάρους θα είναι νομίζω καλύτερη από ένα hatchback και, από την άλλη, ένα roadster θα ήταν αρκετά περιοριστικό σε πολλούς τομείς.
Σε ό,τι αφορά την κατανομή βάρους, το 50/50 δεν ξέρω αν είναι το καλύτερο στην περίπτωσή μας. Ίσως ένα 55/45 θα ήταν καλύτερα. Πάντως ένα πλεονέκτημα των FWD είναι ότι το εμπρόσθιο μέρος σπάνια ‘ελαφρώνει’ οπότε η ανάγκη για αεροδυναμικά βοηθήματα ή ιδιαίτερη σχεδίαση του μπροστινού μέρους ελλατώνεται.
Μιας και τα λεφτά είναι αρκετά (!) μπορούμε να φτιάξουμε έναν κλωβό από αλουμίνιο με προσοχή στην αυξημένη στρεπτική ακαμψία. Αξίζει πάντως να σημειώσουμε ότι η Elise δεν έχει σπουδαία ακαμψία (σε σχέση με άλλα σύγχρονα κλειστά αυτοκίνητα) και ούτε πιστεύω ότι αυτό είναι πανάκεια στο σχεδιασμό ενός σπορ αυτοκινήτου.
Το αμάξωμα δεν χρειάζεται να είναι ολόκληρο από ανθρακονήματα, και υαλονήματα μια χαρά είναι, τουλάχιστον για φτερά, καπώ/πορτ μπαγκάζ. Από αλουμίνιο μπορεί να είναι ο ουρανός και το εξωτερικό στις πόρτες.
Όσον αφορά στις διαστάσεις: δεν θα ήθελα κάτι με μεταξόνιο κάτω από 2450mm. Δεν νομίζω ότι έχει καταφέρει κάποιος να φτιάξει ένα σταθερό σε όλες τις καταστάσεις προσθιοκίνητο με μικρότερο μεταξόνιο. Το παραπάνω είναι, αν θυμάμαι καλά, κοντά στο μεταξόνιο του Racing Puma. Από την άλλη τα μετατρόχια στυλ JWRC μου αρέσουν πολύ. Το project λοιπόν θα είναι ιδιαίτερα φαρδύ, σε σχέση με τα συνηθισμένα, ενώ το ποιος άξονας θα είναι φαρδύτερος είναι κάτι που πρέπει να το δούμε στο κεφάλαιο των αναρτήσεων.
-
Εγώ χωρίς να μπω σε φοβερές τεχνικές λεπτομέρειες που τελικά είναι παρόμοιες άσχετα με το αν είναι προσθιοκίνητο ή πισωκίνητο μπορώ να σας πω ότι σαν ιδέα βολεύομαι με την Elan S2 που ήταν και αυτό που ήρθε στο μυαλό ή για κάτι κλειστό, πιο άκαμπτο το Honda Integra R.
Αν προσέξω καλύτερα την ερώτηση υπάρχουν οι εξής δυσκολίες, τι τι εννοούμε σπόρ αυτοκίνητο που μας έχει απασχολήσει σε άλλο θέμα και δεν ξέρω αν βγάλαμε άκρη.... και τι εννοείς 'η φιλοσοφία που είχε η Elise'? Το ότι είναι ανοιχτό, σπαρτιάτικο, ελαφρύ, πισωκίνητο, ζυγισμένο, στημένο, εντελώς μη πρακτικό και ακριβό? ή μόνο κάποια από αυτά?
Πάντως το ζυγισμένο μοιάζει να χάνεται μόλις το κάνεις προσθιοκίνητο....
FWD αντίστοιχο της Lotus Elise