ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Εθνική επέτειος σήμερα και καθώς για λόγους ιδεολογικούς δεν θέλω να εργαστώ είπα λοιπόν να προσφέρω κάτι για την Χώρα.
Προτείνω λοιπόν ένα σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που στηρίζεται σε όσο το δυνατόν αντικειμενικούς παράγοντες που δεν μεταβάλλονται με το χρόνο αλλά αλλάζουν ανάλογα της κατάστασης του στόλου των οχημάτων πριμοδοτώντας τα νεότερης τεχνολογίας οχήματα σε σχέση με τα παλαιότερα.
Τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται ως ΤΚ=ΠΒΣΒΣΙΣCO2KK όπου:
ΠΒ: Ποσό βάσης (σε ευρώ με δυνατότητα τιμαριθμικής αναπροσαρμογής ανά έτος).
ΣΒ: Συντελεστής Βάρους. Όσο βαρύτερο ένα όχημα τόσο να πληρώνει περισσότερο.
ΣΙ: Συντελεστής Ιπποδύναμης. Όσο πιο ισχυρό ένα όχημα τόσο να πληρώνει περισσότερο.
ΣCO2: Συντελεστής Αερίων του Θερμοκηπίου. Όσο περισσότερα αέρια του Θερμοκηπίου τόσο μεγαλύτερη η επιβάρυνση.
ΚΚ: Κλάση Καυσαερίων. Όσο παλαιότερο τόσο χειρότερα.
Η λογική των 3 συντελεστών είναι απολύτως γραμμική. Δεν υπάρχουν κατηγορίες αλλά τιμές και οι συντελεστές υπολογίζονται με ακρίβεια 3 ψηφίων. Ο τελευταίος συντελεστής σχετίζεται με κατηγορίες οπότε αντικειμενικά δεν υπάρχουν δυνατότητες γραμμικότητας. Το τελικό ποσό στρογγυλεύεται ανά Χ ευρώ (στο excel έχω βάλει το ευρώ).
Ο τύπος για τους 3 πρώτους συντελεστές δίδεται ως:
0 < Τιμή < Μικρότερη Τιμή = Ελάχιστος Συντελεστής
Μικρότερη Τιμή < Τιμή < Τιμή Βάσης = 1+(Τιμή - Τιμή Βάσης) / Τιμή Βάσης
Τιμή Βάσης < Τιμή < Μέγιστη Τιμή = 1+(Τιμή - Τιμή Βάσης) / Τιμή Βάσης * (ίδιο με το προηγούμενο)
Μέγιστη Τιμή < Τιμή = Μέγιστος Συντελεστής
Η Μικρότερη και Μεγαλύτερη Τιμή για τις 3 αυτές κατηγορίες δίδονται ως εξής
ΣΒ. Μικρότερη τιμή 50% του Βάρους Βάσης. Μεγαλύτερη Τιμή 200% του Βάρους Βάσης. Ο Συντελεστής κινείται από το 0.5 ως και το 2.0.
ΣΙ. Μικρότερη τιμή 33% του Βάρους Βάσης. Μεγαλύτερη Τιμή 300% του Βάρους Βάσης. Ο Συντελεστής κινείται από το 0.333 ως και το 2.0.
ΣCO2. Μικρότερη τιμή 33% του Βάρους Βάσης. Μεγαλύτερη Τιμή 300% του Βάρους Βάσης. Ο Συντελεστής κινείται από το 0.333 ως και το 2.0.
Ο τύπος για τον τελευταίο συντελεστή (Κατηγορία Καυσαερίων) δίδεται ως:
1+(Κατηγορία Βάσης - Κατηγορία)/(Κατηγορία Βάσης - Χειρότερη Κατηγορία)
Για την ΚΚ οι τιμές λαμβάνουν ως μέγιστη τιμή το 2.0. Οι κατηγορίες είναι από 6 (Euro6) ως 0 (Euro0) άρα οι τιμές για Κατηγορία Βάσης το 4 θα κυμαίνονται από 0.5 (για Euro 6) ως και 2.0 για Euro 0.
Η πρόταση θεωρεί ως κατηγορία βάσης το Euro4 αν και θα μπορούσε για τα πετρελαιοκίνητα να θεωρεί το Euro5 που υποχρεώνει την ύπαρξη φίλτρου DPF. (με τις τιμές στην περίπτωση αυτή να κινούνται από το 0.8 ως το 2.0). Η λογική της επιβάρυνσης των diesel έγκειται στο γεγονός ότι της ίδιας κατηγορίας diesel εκπέμπει περισσότερους ρύπους (ρύπους όχι CO2) από ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο.
Πλεονεκτήματα της μεθόδου.
- Ισοβαρύτητα. Συντελεστές ισοβαρείς ως προς την μέση Τιμή. Ο συντελεστής που διπλασιάζει τη τιμή βάσης μπορεί να τη μειώσει στο μισό κ.λπ. Υπάρχει μία μη γραμμικότητα για τα diesel η οποία μπορεί εύκολα να διορθωθεί όταν εμφανιστούν Κατηγορίας Euro 7 οχήματα.
- Γραμμικότητα. Δεν έχουμε καταστάσεις όπου πχ το 142 να επιβαρύνεται πολύ περισσότερο από το 138 (μιλάμε για καυσαέρια) ώστε δεν δημιουργούνται ιδιαίτερες πιέσεις στην αγορά για την 'χάλκευση' των τιμών. Φυσικά υπάρχουν και μέγιστες και ελάχιστες τιμές (ο ιδιοκτήτης ενός GT-R με 480 άλογα θα πληρώνει το ίδιο με τον ιδιοκτήτη μίας Bentley με πάνω από 600 άλογα) αλλά μιλάμε για ιδιαίτερα extreme καταστάσεις που εύκολα θεραπεύονται με αυξήσεις του μέγιστου και ελάχιστου ποσοστού κατά ισοβαρή τρόπο.
- Στήριξη σε αντικειμενικές τιμές. Το απόβαρο, η ιπποδύναμη, οι εκπομπές καυσαερίων και βέβαια η κλάση ρύπων. Εδώ τίθεται ένα ζήτημα τι θα γίνει με τα βελτιωμένα οχήματα με αυξημένη ιπποδύναμη. Αυτό δεν λύνεται εύκολα αλλά δεν έχει και ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς αφορά λιγότερο από το 4% των οχημάτων. Φυσικά για τα νέα οχήματα μπορεί να υπάρξει η δυνατότητα σφράγισης των ECU και των λοιπών εξαρτημάτων.
- Ισοβαρύτητα μεταξύ περιβαλλοντικών-ενεργειακών παραγόντων και παραγόντων συντήρησης οδοστρώματος. Οι δύο πρώτοι παράγοντες αφορούν το κόστος συντήρησης της οδοστρωσίας. Οι τελευταίοι δύο το ενεργό-περιβαλλοντικό κόστος. Το μέγιστο γινόμενο το δύο πρώτων παραγόντων είναι ίσο με το μέγιστο των δύο τελευταίων.
- Μεγάλη ψαλίδα τιμών. Ένα όχημα με τις μικρότερες τιμές σε κάθε συντελεστή πληρώνει 33.3 φορές λιγότερο ενώ ένα όχημα με τις μεγαλύτερες τιμές πληρώνει 36 φορές παραπάνω.
- Πραγματικά Κίνητρα απόσυρσης ή παύσης της κυκλοφορίας ως κανονικού αυτοκινήτου για τα παλαιά οχήματα. Μία Ferrari Euro6 με 1400 κιλά, 570 άλογα, 300 CO2 πληρώνει 3.70 φορές παραπάνω από τη Τιμή Βάσης. Μία Ferrari Daytona των 1200 κιλών με 352 άλογα, 420+ CO2, Euro0 πληρώνει πληρώνει 17.61 φορές την τιμή βάσης.
Μειονεκτήματα της μεθόδου
- Ορισμός των μέσων τιμών για τους 3 πρώτους συντελεστές. Μία λύση είναι ο ορισμός ως μέσης τιμής της τιμής των οχημάτων που κυκλοφορούν. Εδώ οι δυσκολίες εστιάζονται ότι μόλις τα τελευταία 5 ως 10 έτη στις άδειες κυκλοφορίας υπάρχουν στοιχεία όπως το απόβαρο και η ιπποδύναμη. Για τα παλαιότερα οχήματα απαιτούνται στοιχεία από τους κατασκευαστές που συνεπάγεται ψάξιμο.
- Πολυπλοκότητα. Όχι ιδιαίτερη καθώς φτάνει ένα excel. Περισσότερο φασαρία είναι το 1.
- Μεταβλητότητα ανά έτος. Καθώς οι τιμές βάσης θα αλλάζουν θα αλλάζει και ελαφρά το κόστος από έτος σε έτος. Κινούμενοι προς ελαφρύτερα και λιγότερο ενεργοβόρα οχήματα με λιγότερους ρύπους με την ίδια μέση ιπποδύναμη θα έχουμε αύξηση των τελών που θα πληρώνει ένα όχημα μετά από 5 έτη σε σχέση με όταν αυτό ήταν καινούργιο. Από την άλλη μπορεί να δούμε και τα αντίθετα αποτελέσματα ειδικά με το βάρος όπου στην τελευταία 15ετία έχουμε δει μία μέση αύξηση του βάρους περί τα 300~500 κιλά ανά κατηγορία.
- Κατηγοριοποίηση για τον ΚΚ. Αν ήμασταν στην Αμερική η EPA θα μας έδινε τιμές ρύπων θα έμπαιναν σε ένα τύπο όπου θα έβγαινε η συνολική επιβάρυνση ανά όχημα και θα μπορούσε να 'γραμμικοποιηθεί' και αυτός ο συντελεστής. Αλλά στην Ευρώπη αυτά τα πράγματα δεν τα πειράζουμε.
- Αντιδράσεις. Από τους έχοντες μεγαλύτερα οχήματα, με μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις και υψηλότερη κατανάλωση.
Το excel με τα στοιχεία του IMA (1368 κιλά, 115 άλογα, 109CO2 και κλάση 4) και τιμή βάσης τα 200 ευρώ θα τα βρείτε εδώ:
http://ifile.it/ghtf28v/proposal_for_traffic_tax.xls
Περιμένω προτάσεις ή απόψεις και συγνώμη για το σεντόνι.