-
BMW _ E8xx_ E9xx ………….. Suspension
1ο μέρος
Η αλλαγή των αμπορτισέρ – ελατηρίων είναι η πιο διαδεδομένη μετατροπή.
Βασικά τα ελατήρια είναι η ‘ψυχή’ του συστήματος μιας και αυτά στηρίζουν το αμάξωμα. Τα αμπορτισέρ πρέπει να αποσβένουν τις απότομες ταλαντώσεις των ελατηρίων στο bound και στο rebound.
Πρώτα λίγη ΘΕΩΡΙΑ .....πάντα κάνει καλόΤο υπολογισμένο Motion Ratio των αναρτήσεων για τα Ε8xx και Ε9xx είναι:
Μπροστά: ..... 0.96 ²
Πίσω: ............ 0.563 ²Αρα το Wheel Rate (η δύναμη που ασκείται στο τροχό – αυτή που αισθανόμαστε) είναι:
Ε87 130
F..........105 lb/in * 0.96 ² = 96,8 lb/in
R: ....... 330 lb/in * 0.563 ² = 104,6 lb/inE82 135
F .......... 120 lb/in * 0.96 ² = 110.5 lb/in
R: .....… 350 lb/in * 0.563 ² = 126.8 lb/inE92 335
F .......... 145 lb/in * 0.96 ² = 133,6 lb/in
R: .....… 460 lb/in * 0.563 ² = 145,8 lb/inE92 M3
F .......... 160 lb/in * 0.96 ² = 147.5 lb/in
R: .....… 550 lb/in * 0.563 ² = 174,3 lb/inALL _ KW (V1-V3) – Eibach Prostreet S
F .......... 260 lb/in * 0.96 ² = 239,6 lb/in
R: .....… 570 lb/in * 0.563 ² = 180,7 lb/inSACHS _ ALL
F .......... 285 lb/in * 0.96 ² = 262,6 lb/in
R: .....… 456 lb/in * 0.563 ² = 144,5 lb/inALL_ KW Clubsport
F .......... 400 lb/in * 0.96 ² = 368,6lb/in
R: .....… 570 lb/in * 0.563 ² = 180,7 lb/inM3 _ KW 3
F .......... 285 lb/in * 0.96 ² = 262,6 lb/in
R: .....… 630 lb/in * 0.96 ² = 199,7 lb/inM3_ KW Clubsport
F .......... 508 lb/in * 0.96 ² = 468,2 lb/in
R: .....… 800 lb/in * 0.96 ² = 253,6 lb/inΠαρατηρούμε ότι σε όλες το Wheel Rate είναι χαμηλότερο πίσω. Αν ζυγίσουμε το αυτοκίνητο (corner weighting) θα βρούμε το βάρος σε κάθε τροχό. Αν από αυτό το βάρος αφαιρέσουμε το μη αναρτώμενο (τροχός-φρένο κλπ.) μπορούμε να υπολογίσουμε τη συχνότητα ταλάντωσης του συγκεκριμένου άξονα που είναι πολύ
σημαντική.Suspension Frequency
Πχ.
Ε90 335
F .................. 450kg – 47.6kg = 402.4kg
R ................... 350kg – 61.2kg = 288.8kg
(τα 47.6 και 61.2 είναι σε 335 με 18' RFT ... τα kg του αμαξώμαος αλλάζουν ανάλογα τον κινητήρα εξοπλισμό κλπ.)Αν κάνουμε τους υπολογισμούς βρίσκουμε το SF
F ..........C 145 lb/in * 0.96 ² = 133,6 lb/in WR…….. @ 1.21 HZ (= 72,6 cpm)
R: ...….C 460 lb/in * 0.563 ² = 145,8 lb/in WR ..…. @ 1.36 HZ (= 81.6 cpm)Αν προσέξουμε θα δούμε ότι όλες οι BMW έχουν μεγαλύτερο SF πίσω σε ποσοστό 10-15%. Αυτό γίνεται για 2 λόγους. Πρώτον για άνεση ... περνώντας το αυτοκίνητο πάνω από εγκάρσια ανωμαλία ο πίσω άξονας πρέπει να έχει μεγαλύτερη συχνότητα ταλάντωσης για να προλάβει να έρθει σε ηρεμία ταυτόχρονα με τον μπροστινό. (αυτό σαν γενική εξήγηση γιατί παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες πχ. ταχύτητα, SF των ελαστικών κα.). Δεύτερον ...... η political correct υποστροφή !!!
Οι τιμές του SF μεταξύ 1 και 1.3 HZ θεωρούνται άνετες, ενώ όσο ανεβαίνουμε γίνονται πιο σπορ και πάνω από τα 2 HZ μπορούν να θεωρηθούν και racing.Η θεωρία λέει ότι ο σκληρότερος άξονας του αυτοκινήτου θα χάσει τη πρόσφυση πρώτος και έτσι είναι. Θεωρητικά θα μπορούσαμε να επιλέξουμε μια ανάρτηση με ίδιο SF μπρος-πίσω, όμως θα χάναμε αυτή την άνεση και επίσης η συμπεριφορά μέσα στη στροφή με τη μεταφορά βάρους γίνεται πιο απόλυτη.
Αν υπολογίσουμε το SF στις aftermarket αναρτήσεις θα δούμε ότι όσο ‘σκληραίνουν’ τόσο η μπροστινή SF πλησιάζει τη πίσω και σε ορισμένες την ξεπερνά. Αυτά τα setup μπορεί να δίνουν ελάχιστες κλίσεις αλλά είναι και σαφώς υποστροφικά. Βέβαια ένα πολύ μεγαλύτερο μπροστινό SF μπορεί να δίνει υποστροφική συμπεριφορά αλλά ταυτόχρονα μειώνει τις κλίσεις και τη μεταφορά βάρους ενώ και η ανάρτηση χάνει δυσκολότερα τη γεωμετρία της αν είναι καλά στηριγμένη. Αυτό εντέλει μπορεί να μας δώσει ένα αποτελεσματικό setup σε ταχύτητα μέσα στη στροφή αλλά λιγότερο ρυθμίσιμο και με σαφή υποστροφικά χαρακτηριστικά όταν ξεπεραστούν τα όρια.
Το balance των SF μπορεί να γίνει λοιπόν στο σημείο που θέλουμε αλλά το spring rate και οι αντιστρεπτικές καθορίζουν τις κλίσεις άρα και τη μεταφορά βάρους. Αρα θέλουμε σίγουρα μεγαλύτερα Sping Rates από τα original για να έχουμε μικρότερες κλίσεις/μεταφορά βάρους, με μια πιο κοντινή αναλογία SF για πιο ουδέτερο κράτημα. Εκεί κολλάει η επιλογή των αντιστρεπτικών ...... ανάλογα το setup των ελατηρίων που έχουμε διαλέξει, διαλέγουμε και αντιστρεπτικές για να διορθώσουμε - τονίσουμε το balance των SF.Οι αντιστρεπτικές είναι και αυτές ελατήρια οπότε η σκληρότητα τους πρέπει να είναι ανάλογη των spring rates. Από τις γνωστές μόνο το σετ της Μ3 και της HR δίνουν λίγο καλύτερο balance και μειώνουν την υποστροφή, το σετ της Eibach είναι υποστροφικό ενώ υπάρχουν και σετ (από Αμερική) που είναι σε πιο racing σκληρότητες. Η UUCMOTORWEKS έχει ένα ρυθμιζόμενο σετ που αξίζει ( ... και έχει και το καλύτερο quick shift της αγοράς για όλες τις BMW)
Οι αντιστρεπτικές καλό θα είναι να έχουν και ρυθμιζόμενα links. Όταν ρυθμίζουμε το ύψος – προφόρτιση (προτιμότερα με corner weighting) πρέπει να μην είναι συνδεμένες και όταν τελειώσουμε τις συνδέουμε ρυθμίζοντας τα link έτσι ώστε να μην προφορτίζεταιΑν σας όλα αυτά σας φαίνονται σπαζοκεφαλιά ..... υπομονή, ακόμα δεν φτάσαμε ούτε στη μέση
Στο 20 μέρος θα δούμε τους τύπους των αναρτήσεων και πως ρυθμίζονται -
Διόρθωση στο πρώτο ποστ ..... confirmed η μπροστινή αντιστρεπτική τελικά μπαίνει
-
Να σε ρωτήσω κάτι. Ψαλίδια από Μ3 σε απλό ε46 πως σου φαίνεται? Ή να πάς σε μ-πακ ?
-

-
'We have been hearing from two independent sources that BMW is going to build a 4-Cylinder High Rev (11,000 rev limiter) engine, hoping for about 220-260 horsepower.
The 4-Cylinder will be offered in 2 stages with and without twin-turbos.
We hear that the new engine will be exclusive for the 1 Series to start, but may go to a 3 coupe, but not the sedan.'http://www.autospies.com/news/Is-BMW-Pl ... tor-28503/
Δύσκολο να το πιστέψω καθώς προέρχεται από blog.
Πως θα στροφάρει ένα μοτέρ μέχρι τις 11Κ στροφές?? Μηχανάκι είναι?
-
οντως δυσκολο... η μπεμπα κανει κατι τρελα ωρες ωρες.... αλλα αυτο παραειναι ... Παντως διαβασα οτι ετοιμαζει τουρμποκινητηρα 2000 κυβικων με ιπποδυναμη μεταξυ 230 κ 275 μουλαριων ... Αλλα το να στροφαρει ως τις 11000 στροφες μου φαινεται δυσκολο...
-
Ο χρήστης Nikos120i έγραψε:
Πως θα στροφάρει ένα μοτέρ μέχρι τις 11Κ στροφές?? Μηχανάκι είναι?Με ναφθαλίνη!
-
Ο χρήστης Leon_G έγραψε:
οντως δυσκολο... η μπεμπα κανει κατι τρελα ωρες ωρες.... αλλα αυτο παραειναι ... Παντως διαβασα οτι ετοιμαζει τουρμοκινητηρα 2000 κυβικων με ιπποδυναμη μεταξυ 230 κ 275 μουλαριων ... Αλλα το να στροφαρει ως τις 11000 στροφες μου φαινεται δυσκολο...Ναι για το turbo ισχύει...θα βγει. Αλλά 11.000 στροφές κόφτης...μόνο σε μηχανάκι
-
Ο χρήστης kostis20 έγραψε:
Eνας φιλος ψαχνει γιαμεταχειρισμενη Ζ4,μαλλον παει για 2,2.Τι λετε?Τιπρεπει να προσεξει?Βρηκε μια 2,2 με 16000χμ και 24000 ευρω. Λετε να ειναι αληθινα?viewtopic.php?f=9&t=34241&p=1415639#p1415639
Το αυτοκινητο ειναι φιλου και ξερω οτι ειναι καθαρο. Η τιμη πεφτει αρκετα αν υπαρχει καλη θεληση.
Η τιμη που το βρηκε ο φιλος σου ειναι αλλου... Κατι βρωμαει... -
Αν μπορείς στείλε μου ένα τηλέφωνό για να επικοινωνήσουμε με το φίλο σου.
Δε ξέρω αν αξίζει το 2,2 σε σχέση με ένα 2,0.Εγώ λέω ναι,μόνο και μόνο για τους 6 κυλίνδρους.
Αν έχεις στο μυαλό σου κάτι ιδιαίτερο που πρέπει να προσέξουμε στην αγορά του ,θα μας βοηθούσε πολύ.Εγώ δεν έχω ασχοληθεί με το αμάξι.Έχει κάποια συχνά προβλήματα? -
-
Ο χρήστης Nikos120i έγραψε:
οντως δυσκολο... η μπεμπα κανει κατι τρελα ωρες ωρες.... αλλα αυτο παραειναι ... Παντως διαβασα οτι ετοιμαζει τουρμοκινητηρα 2000 κυβικων με ιπποδυναμη μεταξυ 230 κ 275 μουλαριων ... Αλλα το να στροφαρει ως τις 11000 στροφες μου φαινεται δυσκολο...
Ναι για το turbo ισχύει...θα βγει. Αλλά 11.000 στροφές κόφτης...μόνο σε μηχανάκι
Αυτο που εχω ακουσει για τα αλογακια του διλιτρου τουρμπο ισχυει? υπαρχει δλδ περιπτωση να φτανει μεχρι 275 hp? Μου φαινονται πολλα δεδομενου οτι η τριλιτρη turbo 335i βγαζει 306 hp....
-
Ναι ισχύει...για το 275 δε ξέρω, αλλά 240 έχει ακουστεί πως θα βγει σίγουρα.
Ρίξε μια ματιά εδώ:
viewtopic.php?p=1407128#p1407128 -
-
-
Σίγουρα καμια σχέση, αλλα πάλι πολλά δεν είναι?
-
Δε νομίζω να πήγαινε έτσι για κάνα μισάωρο...
-
Sorry κιολας αλλα στην επιστροφη μου μετα το τετραημερο των Χριστουγεννων πηγαινα υπο βροχη με αυτα τα χιλιομετρα απο Βολο-Αθηνα....Τα συγχρονα αυτοκινητα εχουν πολυ καλυτερη συμπεριφορα σε σχεση με τα παλαιοτερα, αν και ενα απο τα σημαντικοτερα στοιχεια γι αυτη τη βελτιωση εχει να κανει με την εξελιξη των ελαστικων. Οσο για τη φωτογραφια παντως εμενα στεγνος μου φαινετε ο δρομος.
Το οτι εχουν βρεγμενοι οι δρομοι της Γερμανιας την ιδια προσφυση με τους στεγνους Ελληνικους απο που προκυπτει? Οι ελληνικοι συγχρονοι αυτοκινητοδρομοι δεν εχουν να ζηλεψουν τιποτα απο τους ευρωπαικους. Το επαρχιακο δικτυο και οι περισσοτεροι δρομοι μεσα στις πολεις μας ειναι εντελως για κλαματα. -
Ο χρήστης Nikos120i έγραψε:
Δε νομίζω να πήγαινε έτσι για κάνα μισάωρο...Ακριβώς, 1' και πολύ είναι.....ίσα για να ξεκαπνίσει
-
Ο χρήστης VolvoZeus έγραψε:
..... Όσο για τη φωτογραφία πάντως εμένα στεγνός μου φαίνεται ο δρόμος.Είχε ψιχαλίσει και ήταν βρεγμένος, δεν έχει πολλά νερά......έξαλλου οι Autobahn δεν κρατάνε νερά, έχουν σύστημα απορρόφησης, φιλτραρίσματος και συλλογής σε δεξαμενή πλησίον του οδοστρώματος!
Το ότι έχουν βρεγμενοι οι δρόμοι της Γερμανίας την ίδια πρόσφυση με τους στεγνούς Ελληνικούς από που προκύπτει?
Από έρευνες παγκοσμίως, από τεστ περιοδικών Ελληνικών που είχαν γίνει πριν μερικά χρόνια.....αμφιβάλεις?
Οι ελληνικοί σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τους ευρωπαϊκούς.
ΥΓ: Υποθέτω πως δεν έχεις ταξιδέψει οδικώς στη Β.Ευρώπη ε??
BMW FORUM
