-
-
-
-
Ο χρήστης ΚΩΝ/ΝΟΣ ΜΗΤΣΑΚΗΣ έγραψε:
Στρώσιμο κινητήραhttp://www.powermag.gr/articleDetails.php?id=17
Να το συζητήσουμε ;
Προβλέπω να γίνει η μάχη του Δράμαλη για τουλάχιστον 10 ημέρες.
-
Ξεκινάω την μάχη του Δράμαλη.
Το άρθρο με βρίσκει απολύτως σύμφωνο...μα απολύτως!!!
Και δεν το λέω θεωρητικά. Έχει τύχει να στρώσω Fiat 124 (από γενική), Fiat 127 amico (καινούργιο), Fiat fiorino 1050 (καινούργιο), Fiat 126 Personal (απο γενική), Ford Transit 1,5 V (απο γενική), A 112 965cc (απο γενική), Fiat bravo 1,2 16v (καινούργιο), Alfa Romeo 147 (καινούργιο), Fiat Panda 100hp (καινούργιο).
Κανένα, μα κανένα, δεν έβγαλε την παραμικρή ζημιά, αλλά δεν είναι μόνο αυτό...Είναι ότι όλων αυτών των αυτοκινήτων τα μοτεράκια γάζωναν...
Ειδικά στα επισκευασμένα μοτέρ, αυτό με τα λάδια στρωσίματος (πετρελαίου) και γρήγορες αλλαγές, ΜΑΖΙ με φίλτρο, στην εποχή μου ήταν must. -
Εγώ διαφωνώ πλήρως στα λάδια στρωσίματος και ειδικά αν το μοτέρ προέρχεται από γενική επισκευή. Αν σε ένα επισκευασμένο μοτέρ υπάρχει η παραμικρή ατέλεια στα κρίσιμα κινούμενα μέρη που δεν φάινεται διότι στο μοντάρισμα του επικρατούν συνθήκες θερμοκρασίας δωματίου και όχι θερμοκρασίες λειτουργίας, είναι προτιμότερο να ύπάρχει μέσα στο μοτέρ το καλύτερο συνθετικό λάδι που θα αποτρέψει τα μέταλλα να έρθουν σε επαφή με ότι καταστροφικό αυτό συνεπάγεται. Ειδικά λάδια στρωσίματος έβαζαν παλαιότερακάποια εργοστάσια σε καινούργια μοτέρ, σήμερα από ότι ξέρω έχει καταργηθεί αυτό( και μιλάω για τα κουζινέτα στροφάλου / μπιελών και έδρανα εκκεντροφόρων γιατί τα ελατήρια των εμβόλων ούτως ή άλλως ακουμπάνε)
Μας λέει ότι πρέπει να το σκίζουμε για να πατάνε τα ελατήρια στους κυλίνδρους, ΟΚ, ποιά ελατήρια σε ποιά έμβολα και με ποιές ανοχές, γιατί σε όλο το άρθρο μπλέκει τα καινούργια μοτέρ με τα επισκευασμένα μοτέρ στα ρεκτιφιέ κλπ. Άλλες ανοχές έχει ένα νορμάλ μοτέρ με νορμάλ έμβολα, και άλλες ανοχές έχει το ίδιο μοτέρ όταν τουρμπιστεί και τοποθετηθούν σφυρήλατα έμβολα που απαιτούν μεγαλύτερες ανοχές και κοπανάνε σαν κομπεσέρ όταν είναι κρύα.
Επειδή στα επισκευασμένα μοτέρ δεν γνωρίζεις τι ανοχές έδωσε το ρεκτιφιέ, μπορεί τον ένα κύλινδρο να τον έσφαξε, μπορεί ο εκκεντροφόρος που ενδεχόμενα πήγε για reprofile να μην είναι ίσιος όταν γυρίσει, μπορεί να μην καθαρίστικαν όλα τα εξαρτήματα καλά και να υπάρχουν ακόμα βρωμιές και γρέζια από την επεξεργασία της επισκευής τους, μπορεί να μην καθαρίστηκαν καλά οι τρύπες του στροφάλου, επειδή τα μπορεί είναι πολλά, το καλύτερο λάδι στο στρώσιμο και σιγά στην αρχή να εξομαλυνθούν σε πρώτη φάση οι θερμοκρασίες και να έρθουν στο το σωστό μέγεθος τους τα εξαρτήματα με τις διαστολές και μετά ανοίγουμε και ανεβάζουμε στροφές.
Επίσης θεωρώ κάποιες παρομοιώσεις αστείες, πχ το μοτέρ το εξισώνει με τον κακομαθημένο πιτσιρικά, αν είναι δυνατόν, δεν στέκει ούτε σαν σχήμα λόγου.
Γενικά είναι καλό άρθρο αλλά δεν αντέχει σε κάποια σημεία σε δεύτερη ή τρίτη ανάγνωση, ούτε μπορεί να εξισώνει έτσι απλοϊκά το μοτέρ από ένα παπί με το 3λιτρο 6κύλινδρο σύγχρονο μοτέρ ενός αυτοκινήτου, όχι όλα στο ίδιο μίξερ.
-
Πάντως παλιά λέγανε οι μηχανικοί, ότι το μοτέρ, ανάλογα το πως θα το στρώσεις θα σου τα δώσει ή θα βαριέται. Βέβαια δεν το εξηγούσαν ποτέ. Αλλά εγώ το είχα εφαρμόσει (επειδή με βόλευε, άλλωστε ποτέ δεν φημιζόμουν για την υπομονή μου) και τελικά είχα αποτέλεσμα, με αποκορύφωμα την 147, που είχα την δυνατότητα να την παραβάλλω με μία 'καλοστρωμένη' φίλου μου, που την άφηνα πίσω για πλάκα. Το καλύτερο? για 40κ δεν μου είχε κάψει σταγόνα λάδι, ενώ εκείνου στις 15κ του είχε ανάψει λαμπάκι.
Βέβαια αυτό μπορώ να το εξηγήσω και μεταφυσικά με την παροιμία: 'Ότι φοβάσαι παθαίνεις'
Απλά το άρθρο με βόλεψε και έτσι τώρα έχω και ημιτεκμηριωμένη εξήγηση -
Πρώτα απο όλα αυτός ο Φονσό ή όπως αλλιώς τον λένε έχει πολύ μακρινή σχέση με τα ελληνικά, τα αγγλικά τα κογκολέζικα (?) (δε μπορώ να καταλάβω σε τί γλώσσα είναι γραμμένο το κείμενο).
Η θεωρία των 'λαδιών στρωσίματος' είναι, βάζουμε στο μοτέρ λάδι το οποίο να περιέχει όσο το δυνατόν λιγότερα, ή καθόλου, αντιτριβικά πρόσθετα (όπως έχουν τα σύγχρονα συνθετικά λάδια). Ο λόγος είναι ότι το λιπαντικό φίλμ σπάει πιο εύκολα στα σημεία που το θέλουμε στο στρώσιμο (όρη και κοιλάδες απο την κατεργασία των κυλίνδρων), οπότε η 'εξομάλυνσή' τους συμβαίνει συντομότερα. Όχι ότι βάζοντας συνθετικό λάδι, αυτό δε γίνεται, απλά αργεί περισσότερο. Μάλιστα πολλοί έχουν αναφέρει 'γυάλισμα' των κυλίνδρων πριν προλάβουν να πατήσουν τα ελατήρια, όταν δούλευαν λάδι με πρόσθετα στο στρώσιμο.
Πάντως το να θεωρούμε ένα λάδι χαμηλής ποιότητας, και κάτάλληλο μόνο για στρώσιμο επειδή είναι μονότυπο (πχ SAE30) είναι πέρα για πέρα λάθος, όπως και το αντίστροφο με τα πολύτυπα λάδια.
Βέβαια, για να αποδειχθεί ή όχι η παραπάνω θεωρία, πρέπει να γίνουν εργαστηριακές δοκιμες και των 2 περιπτώσεων και όχι 'εγώ έκανα το τάδε και δούλεψε αστέρι'.
Ο τρόπος στρωσίματος που περιγράφει ο...καλλιτέχνης είναι μεν αποδεκτός, αλλά το πρόβλημα είναι ότι σε ένα φρεσκοφτιαγμενο μοτέρ, συνήθως δεν είναι μόνο τα έμβολα, ελατήρια και τοιχώματα κυλίνδρων καινούρια. Έχουμε και τον άρτι ρεκτιφιαρισμένο στρόφαλο με τα νεα κουζινέτα, ίσως και καινούριο εκκεντροφόρο, ωστήρια, κουζινέτα εκκεντροφόρου. Ιδίως τα κουζινέτα και κομβία των μπιελών καταπονούνται πολύ απο χαμηλές στροφές/υψηλό φορτίο (ακριβώς αυτό που συμβαίνει στην τσάτρα πάτρα μέθοδο του ποιητή). Την ατάκα βέβαια ότι ο εκκεντροφόρος δε θέλει στρώσιμο, πώς να τη σχολιάσουμε??
Αλλά βέβαια το πνεύμα του κειμένου φαίνεται απο το συμπέρασμα που βγαίνει απο το μοτέρ του καρτ του πανύβλακα δρ Πάουερ. Τί σχέση άραγε έχει ένα δίχρονο μοτέρ, όπου όλα τα περιστρεφόμενα μέρη του εδράζονται σε ρουλεμάν,με λίπανση στο περίπου, και με απουσία πολλών εξαρτημάτων, με ένα τετράχρονο μοτέρ αυτοκινήτου, για το οποίο μιλάμε??
-
οκ για την τεχνικη που περιγραφει το συγγεκριμενο αρθρο...
το θεμα ειναι τι λαδι να αγορασουμε για το στρωσιμο ? ενα καλο ημισυνθετικο μας κανει ? τυπου motul 4100 10w-40 -
Ο εκκεντροφόρος είναι το μόνο εξάρτημα που απαιτεί στρώσιμο με ειδική πάστα.
Έχει άμεση επίδραση στη μακροζωία του εκκεντροφόρου.Το στρώσιμο που περιγράφει στο άρθρο είναι σωστό αν και υπάρχουν πολλές τεχνικές στρωσίματος.
Το πιο σημαντικό είναι να καθήσουν τα ελατήρια στα πρώτα χιλιόμετρα της ζωής του κινητήρα και μετά μπορείς να τον δουλεύεις σιγά για 500-1000 χλμ.
Αν δεν έχει γίνει σωστό φινίρισμα στην επιφάνεια των κυλίνδρων και δεν γίνει κάποια διαδικασία για να καθήσουν τα ελατήρια ΠΡΙΝ ΧΑΘΕΙ ΤΟ ΦΙΝΙΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΚΥΛΙΝΔΡΩΝ, οι κύλινδροι δεν θα βγάλουν πολλά χιλιόμετρα.Λάδι για στρώσιμο ένα ΚΑΛΟ ορυκτέλαιο 20W50 και αν το ρεκτιφιέ έχει γίνει με προσοχή και μικρές ανοχές, μετά το στρώσιμο μπορείς να χρησιμοποιείς ένα 10W30.
-
Επίσης η λειτουργία του 'ξυρίσματος' των ελατηριων έχει αλλάξει σημαντικά στους νέους κινητήρες και γιαυτό όταν κάνουμε ρεκτιφιέ σε πάλιά μοτέρ πρέπει να προσέξουμε τα ελατήρια να είναι παλαιού τύπου και όχι τα μοντέρνα γιατι δεν θα δουλεψουν καλα. Υπόθέτω ότι το άρθρο έχει γραφτεί με την παλιά τεχνολογία....
Στρώσιμο κινητήρα