Είχα υποσχεθέι στους φίλους και τις φίλες που έλαβαν μέρος, ότι θα δημοσίευα τα κύρια αποτελέσματα στο Φόρουμ. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μπορώ να προσθέσω γραφήματα και εικόνες που θα τα έκαναν πιο κατανοητά. Με λίγα λόγια πάντως:
Και τα δύο πειράματα (Ελλάδα-Αγγλία) επιβεβαίωσαν την ύπαρξη επίδρασης της συζήτησης πάνω στον πλευρικό έλεγχο του οχήματος.
Η χρήση ενός στανταρντ τεστ στο δεύτερο πείραμα στην Αγγλία (Lane Change Test) επαλήθευσε τα βασικά αποτελέσματα του πρώτου πειράματος που έκανε χρήση ενός παιχνιδιού (WRC) για το εξομοιωμένο περιβάλλον.
Στο πρώτο πείραμα βρέθηκε σημαντική διαφορά στην ικανότητα πλευρικού ελέγχου του οχήματος, ανάμεσα στις δύο πειραματικές καταστάσεις: απλή συζήτηση και τεχνική συζήτηση, ενώ παράλληλα οι συμμετέχοντες δεν έδειξαν να αισθάνονται σημαντική αύξηση στο φόρτο εργασίας τους.
Στο πρώτο πείραμα ... οι γυναίκες ήταν σημαντικά πιο αργές από τους άντρες, όμως έκαναν πολύ λιγότερα λάθη. Πράγμα που επαληθεύει άλλες έρευνες που δείχνουν ότι ακόμα και αν υπάρχει περίπτωση της αδυναμίας τους στον έλεγχο του οχήματος, την υπερκαλύπτουν υιοθετώντας πιο συντηρητικές στρατηγικές. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν λιγότερες απώλειες ελέγχου=λιγότερα ατυχήματα αυτής της μορφής...
Όσο πιο απλά γίνεται:
Οι γνωστικές απαιτήσεις μιας συζήτησης [hands-free or not phone, επιβάτης ή έξυπνο σύστημα πλοήγησης (μελλοντικα)] μειώνουν σημαντικά την ικανότητα ελέγχου ενός οχήματος. Μιλάμε για την καθαρά γνωστική απόσπαση και σ'αυτό προσθέστε ότι στην πραγματικότητα αυτή δεν υφίσταται ποτέ μόνη της αλλά προστίθεται και η οπτική απόσπαση. Για παράδειγμα η συνομιλία με ένα επιβάτη περιλαμβάνει επίσης κοιτάγματα ή ακόμα και επαφή (πόσες φορές έχετε κοιτάξει το κινητό σας ή εχετε τραβήξει το καλώδιο προς το στόμα σας; οι γονείς, πόσες φορές έχετε γυρίσει πίσω να βάλετε σε τάξι το παιδί σας, ενώ οδηγέιτε;). Τα πράγματα επιδεινώνονται κατακόρυφα όσο χειρότερες είναι οι περιβαλλοντικές συνθήκες. Άμα ρίχνει καρέκλες σε κίνηση, ή είστε σε ορεινή διαδρομή, και χτυπήσει το ριμάδι, μην το σηκώσετε αμέσως...σταματήστε 2 λεπτά στην άκρη του δρόμο και μιλήστε σαν άνθρωποι.
Οι έξυπνη προσαρμογή των γυναικών δείχνει το δρόμο στην αντιμετώπιση αυξημένου φόρτου εργασίας στην οδήγηση. Άυτό που με προβλημάτησε είναι ότι τα ερωτηματολόγια έδειξαν ότι σε γενικές γραμμές οι συμμετέχοντες δεν αισθάνθηκαν μεγάλη διαφορά στο φόρτο και την απόδοσή τους. Με ανησυχεί αυτό, γιατί αν δεν αντιλαμβάνονται τη διαφορά, δεν υπάρχει περίπτωση να προσαρμοστούν. Όπως αν δεν βλέπεις τη στροφή, δεν πρόκειται να στρίψεις το τιμόνι...
Αυτά είναι τα πιο κύρια σημεία. Τα υπόλοιπα θα ήταν επιπόλαιο να τα γράψω σε δυο σειρές. Αφού τη δημοσιεύσω στο πανεπιστήμιο -για να μην έχω και κανένα πρόβλημα με originality ktl- θα γράψω αναλυτικά τι έγινε όλο αυτό τον καιρό σε κάποιο άρθρο είτε στους 4Τ που έχουν προτεραιότητα λόγω της βοήθειας του Φόρουμ, είτε αν δεν τους ενδιαφέρει άμεσα, κάπου αλλού.
I'll let you know
Ευχαριστώ και πάλι θερμά
Φιλικά
Νίκος Γκικας
ΥΓ: θα ήταν παράληψη να μην ευχαριστήσω ιδιαίτερα τα κορίτσια του motorwomen.gr για την συμμετοχή.