Ο χρήστης Syncro for ever έγραψε:
Η τετρακίνηση φυσικά και δεν είναι πανάκεια. Η κύρια χρησιμότητά της είναι η αυξημένη ελκτική πρόσφυση. Η πλευρική πρόσφυση παραμένει αμετάβλητη. Μάλιστα η επιπλέον μάζα της τετρακίνησης είναι επιβαρυντική σε αυτόν τον τομέα. Το χειρότερο όμως είναι ότι ενώ με τα δικίνητα ξέρεις ποιός άξονας θα ανοίξει την τροχιά του, με τα τετρακίνητα δεν ξέρεις τι θα σου έρθει. Φυσικά με τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά τέτοια φαινόμενα περιορίζονται ή και μηδενίζονται σε όλα τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτως άξονα μετάδοσης, αλλά η τάση παραμένει.
Όσον αφορά τα στατιστικά, δεν λένε απολύτως τίποτα αν δεν δούμε και τις αντίστοιχες πωλήσεις, ώστε να βγούνε ποσοστά. Δηλαδή το ότι τράκαραν 100 δικίνητα και 50 τετρακίνητα ενώ πουλήθηκαν διπλάσια δικίνητα, μας λέει απλά ότι τρακάρουν με την ίδια συχνότητα και ας είναι διπλάσια σε αριθμό ατυχημάτων. Τέλος, τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται λόγω οδηγικού λάθους και όχι επειδή το αυτοκίνητο γλίστρησε.
'Όλα αυτά τα έχω απαντήσει παραπάνω, αλλά μία ακόμα προσπάθεια δεν βλάπτει...
α) Το φαινόμενο ίσης πλευρικής πρόσφυσης 2wd/4wd στην πίστα των test skidpad και slalom είναι παραπλανητικό!
Το καταλαβαίνει κανείς αυτό αν έχει ζήσει συνθήκες ξαφνικής εμφάνισης προβλήματος στο οδόστρωμα, σε καμπή, με το ίδιο αυτοκίνητο σε 2wd και σε 4wd, με την ίδια ταχύτητα.
To μεν δικίνητο φεύγει, το δε τετρακίνητο περνάει ακλόνητο, μέσα σε κάποια όρια πάντα.
(Και είχα την ευκαιρία να το διαπιστώσω αυτό, με δύο ίδια αυτοκίνητα, 2wd/4wd, επειδή επί χρόνια περνούσα από τα ίδια δύσκολα σημεία και με τα δύο, όπου το Syncro εμφάνιζε αγωνιστική συμπεριφορά).
Και επειδή αυτά, αν δεν τα ζήσεις, δεν γίνονται εύκολα αντιληπτά, ορίστε ένα δεύτερο παράδειγμα:
Kατέβαινα μεγάλη κατηφόρα πίσω από το γηροκομείο στην Κηφισίας.
Στην στροφή που υπάρχει για να βγεις στην Κηφισίας, αυτοκίνητα, δεξιά, πάνω στο πεζοδρόμιο, τα μισά ανεβασμένα, σαν κάτι να είχε συμβεί.
Κόσμος πολύς μαζεμένος, όπως σε περίπτωση ατυχήματος, να μου κάνει νόημα να σταματήσω.
Κοιτάζω καλύτερα και βλέπω λάδια χυμένα, τα δε προαναφερόμενα οχήματα, να έχουν γλιστρήσει με το πλάϊ και να έχουν κουρέψει τις δεξιές πλήμνες, έχοντας τσακίσει οι τροχοί κάτω από το αμάξωμα, καθώς κτύπησαν στο ρείθρο.
Τους έκανα νόημα να φύγουν από τον δρόμο γιατί σκοπεύω να περάσω, ξέροντας ότι μπορώ.
Προς απορία όλων, (για πολλοστή φορά), αυτοκίνητο και οδηγός-συνοδηγός, περάσαμε καμαρωτοί και, κυρίως, αλώβητοι!
Ίσως θα θέλετε να μάθετε και το αυτοκίνητο...Όχι δεν ήταν Syncro! Ήταν ένα Terios (Daihatsu), του 2000, με συνεχή τετρακίνηση και δυνατότητα κλειδώματος κεντρικού.
Και όλα αυτά, μέσα στην πόλη, με πολύ χαμηλές ταχύτητες.
β)Το ότι δεν ξέρεις ποιος άξονας θα φύγει κ.τ. λπ., ανήκει στην σφαίρα της φαντασίας! Τουλάχιστον στα δύο αυτοκίνητα που έχω μεγάλη πείρα, VWSyncro t3, & b35i, η συμπεριφορά είναι πάντα προβλέψιμη, και υποστροφική στο όριο, αλλά σε ένα όριο, που τα διάφορα καινούργια η παλιά δικίνητα αυτοκίνητα, δεν μπορούν να πλησιάσουν σε συνθήκες αναπάντεχα μειωμένης πρόσφυσης, όπου, αθόρυβα και χωρίς δράματα, ενεργοποιείται η τετρακίνηση και σώζει ζωές.
(Δις).
Σε προηγούμενο post, ανάφερα ένα απόλυτα και πέρα για πέρα αληθινό περιστατικό, ατύχημα λίγο έξω από τον ιστό της πόλης, με την ταχύτητα των 80 χλμ., σε συνθήκες που οι reviwers, με τις ελεγχόμενες συνθήκες τους, δεν μπορούν να προσεγγίσουν.
Σε αυτό το post ένα άλλο, απίθανο, σε συνθήκες καλοκαιρίας και μέσα στην πόλη, με σχεδόν, μηδενικές ταχύτητες.
Μόνο με την πείρα μπορεί κανείς να καταλάβει ορισμένα πράγματα, και αυτό όχι γιατί πιστεύω στο 'άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη', αλλά στο ότι η καθημερινότητα προβάλλει ποικίλες συνθήκες που είναι, σχεδόν, αδύνατο να προβλεφθούν.
2)Αυτή η ανάλυση περί στατιστικής δείχνει ότι δεν πρόσεξες τι είπα.
Μίλησα για επιστήμη της στατιστικής που εφαρμόζεται από οργανισμούς, όπως η IIHS, και φυσικά δεν χρησιμοποιεί δείγματα των 50 και 100, αλλά, αφ΄ενός, ίσες εγγραφές από κάθε τύπο, και αφ΄ετέρου, τεράστιο αριθμό δείγματος, (ήταν ανά 10.000 και έγινε ανά 100.000 η 1.000.000, δεν θυμάμαι καλά).
(Μην κοιτάς που, όπως λένε οι φίλοι μας οι Ευρωπαίοι, εμείς δεν μπορούμε να οργανώσουμε ούτε barbeque... ).
Πρώτον τα skidpads φυσικά και λένε την αλήθεια. Εκεί μετρίεται πόσα g τραβάει το κάθε αυτοκίνητο. Η προβλεψιμότητα είναι άλλο θέμα.
Δεύτερον, κι άλλοι έχουν εμπειρία με τετρακίνητα. Έχω οδηγήσει από Steyr 6x6 μέχρι Impreza Sti και τα πάντα ενδιάμεσα. Η διαφορά στην πλευρική πρόσφυση είναι θέμα ελαστικών. Αν υπήρχε διαφορά από την τετρακίνηση και μόνον θα είχε υιοθετηθεί από όλους τους κατασκευαστές supercars, κάτι που δεν συνέβη. Μάλιστα αρκετοί κατασκευαστές ενώ έχουν τετρακίνητα στην γκάμα τους, προτιμούν την πίσω κίνηση για τα σκληροπυρηνικά μοντέλα τους (π.χ. Porsche GT).
Μπορώ κι εγώ να αναφέρω άπειρα περιστατικά όπου τετρακίνητα βρέθηκαν στο χαντάκι και δικίνητα πέρασαν. Δεν λέει τίποτα απολύτως αυτό καθώς δεν ξέρουμε ούτε τα λάστιχα, ούτε τις οδηγικές ικανότητες του καθένα.
Σχετικά με την συμπεριφορά, ένα πισωκίνητο 300 ίππων ξέρεις από πριν ότι θα υπερστρέψει στο γκάζι. Ένα τετρακίνητο μπορεί να υποστρέψει, να υπερστρέψει ή να φύγει με τα τέσσερα. Εκεί βασίζεσαι στα ηλεκτρονικά...
Επίσης, δεν είδα τα στατιστικά που αναφέρεις να είναι σταθμισμένα. Απόλυτους αριθμούς είδα.
Τέλος, η υπεροχή της τετρακίνησης έχει να κάνει με την ευκολία οδήγησης σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης, κυρίως λόγω καλύτερης έλξης. Ουσιαστικά περιορίζει το σπινάρισμα γενικώς και έτσι περιορίζει την υποστροφή και υπερστροφή όταν πατάς γκάζι στις στροφές. Κάτι που αναλαμβάνουν τα ηλεκτρονικά σήμερα έτσι κι αλλιώς. Δεν αυξάνει όμως το απόλυτο περιθώριο πλευρικής πρόσφυσης, απλά το κάνει πιο προσιτό λόγω ηπιότερων αντιδράσεων. Όταν όμως ξεπεραστεί το όριο, είναι πιο απρόβλεπτη καθώς η δύναμη μπορεί να σπάσει την πρόσφυση σε οποιονδήποτε άξονα. Αλλά με τα ηλεκτρονικά ρυθμίζεται κι αυτό σήμερα, όπως και στα δικίνητα άλλωστε.
Νομίζω ότι ότι είχε να πει ο καθένας το είπε. Οπότε εγώ σταματώ εδώ το off topic.