-
Συνέβη σε καλό μου φίλο χθες νύχτα:
Ανέβαινε την Καλλίδου στην Καλαμαριά (για όσους γνωρίζουν) με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, ένας δρόμος διπλής, με νησίδα στη μέση. Εκείνη την ώρα έπεφτε ψιλόβροχο. Λίγο μετά το S/M του Μασούτη έχει μια σχετικά ανοιχτή δεξιά στροφή, όπου όμως το οδόστρωμα είναι υπερβολικά λείο και η κλίση λάθος. Κυρίως λόγω της γλίτσας δημιουργήθηκε τάση υπερστροφής, την οποία το ESP διόρθωσε φρενάροντας τροχούς. Στα κρίσιμα αυτά κλάσματα μέχρι να επανακτηθεί η πρόσφυση, διαπίστωσε πως δεν έχει τιμόνι, με αποτέλεσμα να χτυπήσει άτσαλα στο κράσπεδο, το οποίο έστριβε. Ταυτόχρονα, ενστικτωδώς πάτησε και φρένο μόλις είδε πως δεν υπακούει το αυτοκίνητο και έτσι η ταχύτητα της σύγκρουσης ήταν ~15-20 km/h. Αποτέλεσμα;
Σίγουρα ζάντα, ακρόμπαρο, ψαλίδι βάσης.
Το συζήτησα εκτενώς μαζί του και δεν έβγαζα νόημα από τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Είναι SAAB 9-3.
έχετε καμιά σκέψη;
-
Συνέβη σε καλό μου φίλο χθες νύχτα:
Ανέβαινε την Καλλίδου στην Καλαμαριά (για όσους γνωρίζουν) με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, ένας δρόμος διπλής, με νησίδα στη μέση. Εκείνη την ώρα έπεφτε ψιλόβροχο. Λίγο μετά το S/M του Μασούτη έχει μια σχετικά ανοιχτή δεξιά στροφή, όπου όμως το οδόστρωμα είναι υπερβολικά λείο και η κλίση λάθος. Κυρίως λόγω της γλίτσας δημιουργήθηκε τάση υπερστροφής, την οποία το ESP διόρθωσε φρενάροντας τροχούς. Στα κρίσιμα αυτά κλάσματα μέχρι να επανακτηθεί η πρόσφυση, διαπίστωσε πως δεν έχει τιμόνι, με αποτέλεσμα να χτυπήσει άτσαλα στο κράσπεδο, το οποίο έστριβε. Ταυτόχρονα, ενστικτωδώς πάτησε και φρένο μόλις είδε πως δεν υπακούει το αυτοκίνητο και έτσι η ταχύτητα της σύγκρουσης ήταν ~15-20 km/h. Αποτέλεσμα;
Σίγουρα ζάντα, ακρόμπαρο, ψαλίδι βάσης.
Το συζήτησα εκτενώς μαζί του και δεν έβγαζα νόημα από τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Είναι SAAB 9-3.
έχετε καμιά σκέψη;
-
Συνέβη σε καλό μου φίλο χθες νύχτα:
Ανέβαινε την Καλλίδου στην Καλαμαριά (για όσους γνωρίζουν) με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη, ένας δρόμος διπλής, με νησίδα στη μέση. Εκείνη την ώρα έπεφτε ψιλόβροχο. Λίγο μετά το S/M του Μασούτη έχει μια σχετικά ανοιχτή δεξιά στροφή, όπου όμως το οδόστρωμα είναι υπερβολικά λείο και η κλίση λάθος. Κυρίως λόγω της γλίτσας δημιουργήθηκε τάση υπερστροφής, την οποία το ESP διόρθωσε φρενάροντας τροχούς. Στα κρίσιμα αυτά κλάσματα μέχρι να επανακτηθεί η πρόσφυση, διαπίστωσε πως δεν έχει τιμόνι, με αποτέλεσμα να χτυπήσει άτσαλα στο κράσπεδο, το οποίο έστριβε. Ταυτόχρονα, ενστικτωδώς πάτησε και φρένο μόλις είδε πως δεν υπακούει το αυτοκίνητο και έτσι η ταχύτητα της σύγκρουσης ήταν ~15-20 km/h. Αποτέλεσμα;
Σίγουρα ζάντα, ακρόμπαρο, ψαλίδι βάσης.
Το συζήτησα εκτενώς μαζί του και δεν έβγαζα νόημα από τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Είναι SAAB 9-3.
έχετε καμιά σκέψη;
-
Το αυτοκίνητο υπέρστρεψε και γύρισε προς το εσωτερικό της στροφής, το ESP λειτούργησε και ΣΤΑΜΑΤΗΣΕ την υπερστροφή, αλλά ΔΕΝ ΕΠΑΝΕΦΕΡΕ το αυτοκίνητο να κοιτάει πάλι προς την έξοδο της στροφής.
Άρα χωρίς ανάποδο τιμόνι το αυτοκίνητο ακολούθησε την αλλαγμένη πορεία προς το εσωτερικό της στροφής. (Υποθέτω ότι από εκείνη την μεριά είχε την επαφή).Το 'δεν είχε τιμόνι' δεν το καταλαβαίνω...
Άρα εξηγούνται όλα, και δεν βλέπω να έχει γίνει τίποτα περίεργο. Λογικό οτι το ESP δεν επαναφέρει το αυτοκίνητο στην πορεία του. Κανείς άλλος?
Στο δικό μου (Octavia 4x4) βλέπω οτι μπαίνει το ESP σε χιόνια, αλλά περισσότερο το έχω δεί να λειτουργεί σε υποστροφή. Σε άσφαλτο δεν μου έχει τύχει να γλιστρήσω.
-
η συγκεκριμενη στροφη ειναι λιγο καπως......αναποδη κλιση και γλυστερο οδοστρωμα......
η λυση ειναι μια : ΠΟΥΘΕΝΑ ΦΡΕΝΟ..........γιατι δεν το αφησε να κανει την δουλεια του το συστημα??? φοβηθηκε???οσο αναφορα το τιμονι : λογικα επειδη το τιμονι ειναι υλεκτρουδραυλικο , ο εγκεφαλος εδωσε εντολη και ελαφρυνε αποτομα.....
(το επαθα στο twingo στο safetrack ........ το τιμονι απλα τρελενοταν....μια βαρυ , μια ελαφρυ) -
Ο χρήστης popol@ros έγραψε:
ΠΟΥΘΕΝΑ ΦΡΕΝΟ..........γιατι δεν το αφησε να κανει την δουλεια του το συστημα??? φοβηθηκε???απ' ότι μου περιέγραψε, ήδη το αμάξι πήγαινε ευθεία
κ πάτησε για να μη πέσει με όσα πάνω στο κράσπεδο[edit] βέβαια, επειδή μιλάμε για δευτερόλεπτα, είναι λίγο δύσκολο να περιγραφεί το timing
-
κωλοδρομοι........την πολη μου μεσα....
κατι της προκοπης δεν μπορουν να κανουν.........ολο (λογοκρισια)
-
Ο χρήστης ast έγραψε:
ΠΟΥΘΕΝΑ ΦΡΕΝΟ..........γιατι δεν το αφησε να κανει την δουλεια του το συστημα??? φοβηθηκε???
απ' ότι μου περιέγραψε, ήδη το αμάξι πήγαινε ευθεία
κ πάτησε για να μη πέσει με όσα πάνω στο κράσπεδομα σε κράσπεδο μπροστά του χτύπησε? μάλλον δεν έχω καταλάβει καλά πως έγινε
-
απλά, επειδή ήταν στροφή, το κράσπεδο μετά από λίγα μέτρα βρέθηκε μπροστα του!
-
To ESP σταματησε την υπερστροφη οπως ειπε και καποιος αλλος αλλα δεν θα επαναφερει το αυτοκινητο προς την σωστη πορεια, αυτο ειναι δουλεια του οδηγου. Επισης ας μην ξεχναμε ποτε οτι οσα συστηματα και αν εχει το αυτοκινητο, ποτε δεν θα καταφερουν κατι περισσοτερο απο οτι τους προσφερει η δεδομενη προσφυση. Σε απλα ελληνικα, για να δουλεψει το esp πρεπει να εχουμε και καποια προσφυση. Αμα τα λαστιχα 9που ειναι το μοναδικο σημειο επαφης του κινουμενου με το ακινητο) γλυστρανε, την πατησες.
-
Ο χρήστης kacey έγραψε:
. Επισης ας μην ξεχναμε ποτε οτι οσα συστηματα και αν εχει το αυτοκινητο, ποτε δεν θα καταφερουν κατι περισσοτερο απο οτι τους προσφερει η δεδομενη προσφυση. Σε απλα ελληνικα, για να δουλεψει το esp πρεπει να εχουμε και καποια προσφυση. Αμα τα λαστιχα 9που ειναι το μοναδικο σημειο επαφης του κινουμενου με το ακινητο) γλυστρανε, την πατησες.Ακριβώς! Το Esp δεν μπορεί να νικήσει τη φύση... Προφανώς εκείνη τη στιγμή κανένα λάστιχο δεν είχε πρόσφυση...
Πάντως η εν λόγω στροφή είναι από τις αγαπημένες μου (3 τετράγωνα παραπέρα είναι το σπίτι μου). Εξηγώ:
Βλέπεις από πριν αν υπάρχει πεζός, οπότε εκμεταλλεύεσαι την ανάποδη κλίση, την τζαμαρία που βάλαν για οδόστρωμα και το 206 ταξιδεύει με την ουρά να κόβει βόλτες με 40... Απλά, όταν φύγει πρέπει να πατήσεις γκάζι για να το ισιώσεις και όχι να έχεις μία ηλεκτρονική μαλ@#$% να σου κόψει το γκάζι...
-
Κατά την γνώμη μου έπρεπε να αφήσεις το σύστημα να δουλέψει μόνο του. Εγώ που το έχω δοκιμάσει, η αλήθεια είναι ότι σε τρομάζει λίγο, αν είναι έντονη η πλαγιολίσθηση του αυτοκινήτου, αλλά σε επαναφέρει κανονικά στην πορεία σου.
Επίσης, μάλλον βάση της ρυθμίσεως του, δεν επεμβαίνει πάντα, αλλά αφήνει το αυτοκίνητο να λειτουργήσει με βάση τις ικανότητες πρόσφυσής του.
Αλλά το σημαντικότερο δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης πως οι νόμοι της Φυσικής δεν καταργούνται! -
Παιδια, επειδη στην οικογενεια υπαρχει αυτοκινητο με ESP, σας λεω πολυ απλα πως μπορει να 'σωσει' μονο του (σχεδον) την κατασταση στα λιγα χιλιομετρα και μονο...
Εχω φερει πολλες φορες το αυτοκινητο καθετα στον δρομο (ειδικα στο Ντραφι που ο δρομος το επιτρεπει) με φρενο η αφημα γκαζιου και τιμονι χωρις να καταφερει το συστημα να αποτρεψει την υπερστροφη. Απλα τεθηκε σε λειτουργια οταν η κατασταση ηταν ηδη 'προχωρημενη' και μονο σωστοι χειρισμοι (αναποδο και γκαζι) μπορουσαν να σωσουν την κατασταση... Ειπαμε, κανενα ηλ. συστημα δεν ειναι πανακεια... Μην ξεχνατε και την αδρανεια... Μπορει το ESP να προσπαθει να φρεναρει αλλα δεν ζουμε στη Γερμανια με την ασφαλτο-γυαλοχαρτο αλλα στην Ελλαδα με την ασφαλτο-γυαλι... Εδω με 5 χ.α.ω πατας φρενο και κανεις πατιναζ...
Εχω την εντυπωση οτι ο φιλος μας ηταν ατυχος λογω καταστασης οδοστρωματος αλλα πιστευω πως δεν εκανε τους καταλληλους χειρισμους με το τιμονι και το γκαζι ωστε να το γλυτωσει. -
Καλησπέρα σε όλους...
Το ανάποδο που αναφέρθηκε, το μόνο που κάνει είναι να στρέψει το αυτοκίνητο προς εκεί που δείχνουν οι ρόδες. Όπως επίσης και το χείροφρενο, γυρίζει ελάχιστα το αυτοκίνητο και το ακινητοποιεί.
Μία λύση θα ήταν άφημα του γκαζιού έτσι ώστε να γυρίσει το αυτοκίνητο και μετά πάλι γκάζι για να το επαναφέρει το esp. Πάντα με το τιμόνι προς τα εκεί που θέλουμε να πάμε. -
Καλα όλα αυτά ....
ΤΙΜΟΝΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΕΙΧΕ?
-
Σημερα που το ξανασυζητήσαμε, μου είπε πως προσπάθησε αρχικά να το ισιώσει με ανάποδο και γκάζι, κ πως το τιμόνι είχε ελαφρύνει και δεν άκουγε ενώ το γκάζι το είχε κόψει το ESP και πήγαινε ευθεία. Είναι δυνατόν;
Εκεί είναι που στάθηκα και εγώ αρχικά, γιατί να μην έχει τιμόνι;
Μόνη εξήγηση να έφυγε με τα τέσσερα, όπως προείπατε, οπότε και το ESP δε μπορούσε να κάνει κάτι.
Πάντως, παραλίγο κάποια στιγμή να την πατήσω κι εγώ εκεί -
Αν πας με περισσότερα το μόνο που σε σώζει είναι ΟΙ ΛΑΜΑΡΙΝΕΣ σου...
Αν δεν κρατάει, έχει κλίση και στρίβει, ίσως και 5 χαώ να είναι πολλά. (μου έτυχε σε πάγο...)
ΚΑΝΕΝΑ σύστημα δεν παραβαίνει τους νόμους της φυσικής, απλά μπορεί να σε βάλει να τους τηρείς οριακά, και ίσως να την γλιτώσεις.
-
Ο χρήστης ast έγραψε:
Σημερα που το ξανασυζητήσαμε, μου είπε πως προσπάθησε αρχικά να το ισιώσει με ανάποδο και γκάζι, κ πως το τιμόνι είχε ελαφρύνει και δεν άκουγε ενώ το γκάζι το είχε κόψει το ESP και πήγαινε ευθεία. Είναι δυνατόν;Λογικό μου ακούγεται... Γκάζι γιοκ από το ESP, πρόφυση επίσης γιοκ (αυτό ευγενική προσφορά του δήμου Καλαμαριάς), άρα ούτε το ESP μπορούσε να κάνει τίποτα (το αμάξι ΔΕΝ είχει πρόσφυση και γλιστρούσε με την αδράνειά του). Λογικό επακόλουθο ευθεία πορεία και χτύπημα στο κράσπεδο...
Εκεί είναι που στάθηκα και εγώ αρχικά, γιατί να μην έχει τιμόνι;
Μόνη εξήγηση να έφυγε με τα τέσσερα, όπως προείπατε, οπότε και το ESP δε μπορούσε να κάνει κάτι.Ακριβώς... ΔΕΝ υπήρχε πρόσφυση ούτε για δείγμα και τα υπόλοιπα τα ανέλαβε η αδράνεια...
Πάντως, παραλίγο κάποια στιγμή να την πατήσω κι εγώ εκεί
Αν το ξέρεις όμως στρίβεις ωραία...
-
Χθες στο δρόμο του Τριλόφου στη Θεσσαλονίκη (πάλι) είχε αυτή τη γλίτσα κάτω. Χωρίς να πολυ-προσέξω έτρεχα λίγο και σε μια δεξιά περίπου 60-70 μοιρών το αυτοκίνητο φεύγει (με 4η στο κιβώτιο και μέτριο γκάζι) ευθεία. Αφήνω γκάζι και μου πετάει ένα κώλο ΝΑ. Αφήνω όλα τα πεντάλ και με τα δυο χέρια στο τιμόνι προσπαθώ να το μαζέψω. Το μαζέυω αφού έκανε λίγο εκρεμές από την άλλη. Και ρωτώ, άν ξαναπατούσα το γκάζι μαζί με το ανάποδο θα το μάζευα πιο εύκολα; Αν είχα ESP θα 'ερχόταν' μόνο του; Γιατί νομίζω πως σε αυτήν την περίπτωση (σκ@τοπρόσφυσης) δεν βοηθούν τα ηλεκτρονικά;
Α, και κάτι άλλο,αν πατούσα φρένο τί θα γινόταν; (σημ. έχω ABS, το αυτοκίνητο είναι ένα fiat punto 1.4 16V)
-
Ο χρήστης Άγγελος έγραψε:
Και ρωτώ, άν ξαναπατούσα το γκάζι μαζί με το ανάποδο θα το μάζευα πιο εύκολα;NAI! Με το γκάζι θα 'έσπρωχνες' κατά κάποιον τρόπο το αμάξι προς την κατεύθυνση που κοιτάζει το τιμόνι. Όχι υπερβολές βέβαια...
Αν είχα ESP θα 'ερχόταν' μόνο του; Γιατί νομίζω πως σε αυτήν την περίπτωση (σκ@τοπρόσφυσης) δεν βοηθούν τα ηλεκτρονικά;
ΑΝ υπήρχε αρκετή πρόσφυση για να το διορθώσεις, με το ESP τα πράγματα θα ήταν πιο εύκολα (αν όχι, τότε ανεξάρτητα από ESP, ανάποδα τιμόνια ή ότι άλλο, θα είχες την κατάληξη του φίλου του ast με το SAAB). Τα ηλεκτρονικά δεν βοηθούν και πολύ σε πολύ οριακές καταστάσεις (πχ πάγος ή πλήρης απώλεια της πρόσφυσης) ή όταν θέλεις να διασκεδάσεις με την ουρά να πάει πέρα - δώθε (επίτηδες!!! ), οπότε το ESP αν είναι on δεν σε αφήνει και σε λίγο σου έχει σπάσει τα νεύρα και σου έχει κοκκινήσει τα φρένα...
Α, και κάτι άλλο,αν πατούσα φρένο τί θα γινόταν; (σημ. έχω ABS, το αυτοκίνητο είναι ένα fiat punto 1.4 16V)
Άσχετα με το ABS, αν πατούσες φρένο, τώρα θα ήσουν για λαμαρινοδουλειές (μάλλον). Γενικά σε τέτοιες καταστάσεις απότομες μεταβολές της κινητικής κατάστασης του οχήματος, μόνο καλό δεν κάνουν, είτε είναι επιτάχυνση (απότομη) είτε είναι φρένο. Εξαρτάται βέβαια από πολλά (πχ ίσως με πολύ ελαφρύ φρένο να μη γινόταν τίποτα). Επίσης, το αυτοκίνητό σου είναι ρυθμισμένο να μην υπερστρέφει σχεδόν ποτέ, άσχετα αν η γλίτσα είχε άλλη άποψη. Εξάλλου, το λες κι εσύ ο ίδιος:
Αφήνω γκάζι και μου πετάει ένα κώλο ΝΑ.
Με την σχετικά μικρή επιβράδυνση που έφερε το άφημα του γκαζιού πέταξε έναν κώλο ΝΑ ( ), σκέψου με το φρένο τι θα έκανε...
Σε γενικές γραμμές, όχι επιβράδυνση μέσα στη στροφή (ιδίως αν έχει αρχίσει να φεύγει) γιατί θα φάμε ένα χαστούκι ΝΑ. Με μόνο μία εξαίρεση: Αν το αμάξι έχει ήδη φύγει και ΔΕΝ υπάρχει περιθώριο διόρθωσης, τσαρουχώνουμε τα φρένα, για να βγούμε με τη μικρότερη δυνατή ταχύτητα!
Edit: Δεν είμαι και καμιά οδηγάρα... Αυτά τα διάβασα στους 4Τ από τον ivan αν θυμάμαι καλά... και προσπαθώ να τα εφαρμόσω και στην πράξη...
ESP: Δουλεύει;