Θα ήθελα να επαναφέρω τη συζήτηση στο αρχικό της θέμα σχετικά με τη σύγκριση Ελληνικών και Αγγλικών Πανεπιστημίων.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι μάταια προσπαθούμε να ανακηρήξουμε το νικητή σ'αυτή την κόντρα, γιατί απλά δε διευκρινίζουμε τι ακριβώς συγκρίνουμε. Αντιπαραβάλετε ορισμένα απαράδεκτα απο πλευράς οργάνωσης και δυναμικού τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ με την αφρόκρεμα των βρετανικών πανεπιστημίων, ή συγκρίνετε τις μέτριες 'βιομηχανίες¨παραγωγής πτυχίουχων ανά την αγγλική επικράτεια με τα αντίστοιχα κορυφαία ελληνικά ΑΕΙ;
Μιλάω εξ' ιδίας πείρας, μιας και τελείωσα πανεπιστήμιο στην Ελλάδα (καλό τμήμα),έκανα μάστερ στην Ελλάδα (στο ίδιο τμήμα, χάλια οργάνωση) κάνω διδακτορίκό στην Αγγλιά (σε πανεπιστήμιο με κύρος) και μάστερ σε πρώην polytechnic και βλέπω τις διαφορές απο κοντά. Το συμπέρασμα μου; Προπτυχικές στην Ελλάδα, μάστερ και διδακτορικό έξω. Αν επιμένετε να μείνετε εντός των συνόρων, βρείτε κάποιον καθηγητή με μεράκι, κατάρτιση και επιστημονικό ήθος (μειοψηφία μεν, αλλα σε όλα τα σοβαρά ΑΕι υπάρχουν κάποιοι).
Έμεινα εντυπωσιασμένος από το όγκο των γνώσεων που είχα από τις προπτυχιακές μου σπουδές όταν ξεκίνησα το διδακτορικό μου. Πιστεύω ότι στα Ελληνικά ΑΕΙ αν ο φοιτητής είναι συνειδητοποιήμενος, μπορεί να μάθει πάρα πολλά γιατί η διδασκόμενη ύλη είναι τεράστια σε σχέση με τα αγγλικά προπτυχιακά μαθήματα. Το πρόβλημα όμως είνα ότι θεωρητικά οι έλληνες φοιτητές ξέρουν 10 πράγματα, αλλά είναι αμφίβολο αν όντως συμβαίνει αυτό για όλους, ενώ στην Αγγλία μαθαίνουν 3, αλλά καλά και ΟΛΟΙ. Πάντως στα όσα αναφέρθηκαν περί quotas και ότι βαθμοί μαγειρεύονται, είμαι σε θέση να το επιβεβαίωσω, καθώς ξέρω ότι συμβαίνει, τόσο στο 'καλό', όσο και στο 'κακό' αγγλικό πανεπιστήμιο. Το κατά πόσο βέβαια αυτό ειναι κακό, αν σκεφτεί κανείς τα απαράδεκτα 'κοψίματα' ολόκληρού του ετους απο μερικούς κομπλεξικούς Έλληνες καθηγητές, το αφήνω στη κρίση σας... Αντίθετα, στο μεταπτυχιακό, τα πράγματα ειναι αντίστροφα και ειδικά αν θέλει κανεις να κάνει έρευνα με περιεχόμενο και ποιότητα. Το πλεονέκτημα του να έχει κανείς επιβλέποντα καθηγητή που να είναι μεταξύ των κορυφαίων επιστημόνων παγκοσμίως στο χώρο του, νομίζω ότι δε θέλει περαιτέρω διευκρίνηση για την αξία των σπουδών.
Και τα δύο συστήματα έχουν τα υπέρ και τα κατά τους και σίγουρα όταν έρχεται η στιγμή να τα συγκρίνουμε, την γνώμη μας επηρεάζουν οι προσωπικές εμπειρίες και παραστάσεις. Ετσί και εγώ κατέθεσα τα δικά μου βιώματα. Είμαι σίγουρος ότι πολλοί θα διαφωνείτε, αλλά αυτός άλλωστε είναι και ο σκοπός μιας δημόσιας συζήτησης!
(Τελικά λίγα ξεκίνησα να γράψω, αλλά βγηκάν πολλά Τεσπά, συγγνώμη για το μήκος της απάντησης )