-
Ο χρήστης Asimov έγραψε:
Στην Ελλαδα δε θα μπορουσε να ειναι σ' ενα λιβαδι στη μεση του πουθενα η πολυεθνικη σου, δεν ειναι πρακτικο.
Καλους φιλους στην επαρχια εχεις για πολλα χρονια, αλλα τους ιδιους και δε μπορεις να τους αλλαξεις ή να χαθεις ακομα κι αν το θες (μπορει και να μη θες, αλλα το ζητουμενο ειναι η ευχερεια επιλογης κι οχι τα γουστα του καθενος). Η διατηρηση καλων φιλων στην Αθηνα μπορει να ειναι πιο δυσκολη αλλα εχει και απειρα πλεονεκτηματα.Τι θα πει δεν ειναι πρακτικο; Για ποιο λογο δεν ειναι; Και γιατι στην Αγγλια ειναι; Τι παραπανω παρεχει η Αθηνα απο το Βολο, την Πατρα ή το Ηρακλειο σε μια εταιρεια παροχης υπηρεσιων; Τα κτιρια του BABIS? Τι εχασε η LIDL που εχει τα κεντρικα της στη θεσσαλονικη; Μηπως απλα δεν υπαρχει η μεριμνα και το κινητρο για να εγκατασταθει καποιος εκτος Αθηνας;
Λαθος. Κανω συνεχως καινουριους γιατι βγαινω. Στην Αθηνα τους εχανα γιατι δεν εβγαινα, και οταν εβγαινα προσπαθουσα να κρατησω τους πιο κοντινους. Και μη μου πεις ας εβγαινες συχνοτερα, γιατι απλα δεν γινεται.
-
Η αλήθεια είναι ότι καλώς ίσως έγινε η Αθήνα κάποτε το κέντρο της Ελλάδας αλλά κακώς διατηρήθηκε έτσι, τόσο ισχυρό, μέχρι σήμερα.
Σε πολλές άλλες χώρες η ζωή εκτός πόλης και σε μονοκατοικία είναι το πιο συνηθισμένο μοντέλο διαβίωσης για οικογένεια με παιδιά σε κατάσταση μόνιμης κατοικίας. Και σε κοντινή απόσταση με εύκολη προσπέλαση υπάρχει πόλη μέτριου μεγέθους που μπορεί να καλύψει σχεδόν τα πάντα. Στην Αγγλία ή Σουηδία που έχω ζήσει αισθάνεσαι ίσος πολίτης είτε μένεις στο κέντρο της πόλης είτε σε απομακρυσμένο χωριό. Έτσι εκεί η αποκέντρωση είναι πολύ πιο εύκολο να συμβεί ή να αποφευχθεί η συγ-κέντρωση. Απλά δεν υπάρχει λόγος να πας στην μεγαλούπολη όταν έχεις δουλειές, υπηρεσίες κλπ κλπ αλλά και πιο ανθρώπινο περιβάλλον. Όταν εμείς μόλις αποκτήσαμε τηλεφωνία ενώ υστερούμε πολύ σε δρόμους και εντυπωσιακά σε τραίνα είναι λογικό να έχουμε πολύ δρόμο ακόμα για να φτάσουμε στο ίδιο επίπεδο... Η απίστευτη γραφειοκρατία που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τηλεφώνου ή ταχυδρομικά είναι ένα ακόμα φρένο. Η κατάργηση της ανάγκης επίσκεψης του πολίτη σε υπουργεί και υπηρεσίας και κάλυψης των πάντων από ΚΕΠ αν λειτουργήσει θα είναι μεγάλη πρόοδος. Στην Ελλάδα οι δομές (οικιστικές, κοινωνικές, εμπορικές κλπ) όλων των πόλεων από 5-100 χιλιάδων κατοίκων είναι παρεμφερείς αλλά ακατάλληλες. Η διαφορά των 2-3-5 μεγαλύτερων πόλεων από τις επόμενες είναι εντυπωσιακή στα πάντα. Το αποτέλεσμα είναι και οι διαφορές στον τρόπο ζωής να είναι τεράστιες και δύσκολα αποδεκτές από πάρα πολλούς. Γιατί και στις δύο περιπτώσεις θυσιάζεις αρκετά για να κερδίσεις κάποια άλλα. Σε μερικές περιπτώσεις μπορείς να έχεις τα καλά και από τους δύο κόσμους με ελάχιστα κακά αλλά αυτός δεν είναι ο κανόνας αλλά η εξαίρεση. -
Ο χρήστης mjacob έγραψε:
τελικά σαν ελλάδα είμαστε μπροστά στις κοινωνικές εξελίξεις.Καθώς φαίνεται η αστυφιλία και οι δημιουργία μεγαλουπόλεων είναι ΚΑΙ αυτό καθαρά ελληνικό φαινόμενο.
Οι πεπαιδευμένοι και καλλιεργημένοι ξένοι δεν έχουν τέτοια πράγματαΟΧΙ. Είπαμε... Άρχισε με το sex and the city.
Πριν όλοι καλλιεργούσαν ντομάτες και αγγουράκια στους κάμπους που διέθεταν και ζούσαν σε cottage.
Μετά είδαν πως ζει ο κόσμος με μπαράκια και μέγαρα και αποφάσισαν να νοικιάσουν γκαρσονιέρα και να γίνουν σεκιουριτάδες, γκαρσόνια, εργάτριες σε εργοστάσια και καθαρίστριες. -
Εγώ πάλι προτείνω ένα ενδιαφέρον διάβασμα σε σχέση με το θέμα:
http://dspace.lib.ntua.gr/handle/123456789/3455
Τίτλος: Η σύγχρονη Δυτική Μητρόπολη: επαναπροσέγγιση του πολεοδομικού σχηματισμού, επαναπροσδιορισμός του όρου και η διατύπωση μιας νέας ερευνητικής προοπτικής
Αντικείμενο της παρούσας διατριβής με τίτλο «Η σύγχρονη δυτική μητρόπολη: επαναπροσέγγιση του πολεοδομικού σχηματισμού, επαναπροσδιορισμός του όρου και η διατύπωση μιας νέας ερευνητική προοπτικής» είναι η σε βάθος θεωρητική ανάλυση του μητροπολιτικού φαινομένου, ο επαναπροσδιορισμός της μητρόπολης ως επιστημονικής γεωγραφικής κατηγορίας, η διατύπωση ενός νέου ορισμού του πολεοδομικού σχηματισμού, η εν συνεχεία η περιγραφή αυτού παράλληλα με τις εντός του διαδικασίες και τέλος η πρόταση ενός σχεδίου περαιτέρω μελέτης του. Η διατριβή αποτελείται από τέσσερα κυρίως μέρη (Εισαγωγή, Τι είναι η μητρόπολη, Χαρτογραφώντας τη μητρόπολη, Συμπεράσματα και Προτάσεις για ένα Ερευνητικό Πρόγραμμα) και είναι αποτέλεσμα θεωρητικά συστηματικής και εκτεταμένης έρευνας, στο πλαίσιο της οποίας αναλύεται ο υπό διερεύνηση σχηματισμός, ενώ παράλληλα πραγματοποιείται σε βάθος βιβλιογραφική επισκόπηση, εστιασμένη πάντα στα κεντρικά ερωτήματα της διατριβής. Η δε πραγματοποιηθείσα έρευνα είναι βασική, καθώς αναλύει δομές, ιδιότητες και σχέσεις διατυπώνοντας και ελέγχοντας υποθέσεις με κύριο σκοπό την απόκτηση νέων γνώσεων σχετικά με τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά ενός φαινομένου όπως είναι ο σύγχρονα κυρίαρχος πολεοδομικός τύπος της μητρόπολης. Πέρα από την, μεταξύ άλλων, κριτική σε μεταμοντέρνες θεωρίες, την απόδειξη της σύγχρονης ύπαρξης και συνεχιζόμενης εξέλιξης της μητρόπολης, την ιστορική περιγραφή της, την ανάλυση της γεωγραφίας και της παραγωγής του χώρου της, την ιστορική της μελέτη, την ανάδειξη της ιδιαιτερότητάς της και των συναφών μοναδικών χαρακτηριστικών της και την χαρτογράφησή της, η διατριβή προτείνει έναν νέο ορισμό του πολεοδομικού σχηματισμού. Τον εξής: «Μητρόπολη είναι η μεγάλη καπιταλιστική πόλη, εξέλιξη της βιομηχανικής, η οποία συνδυάζει τον παραγωγικό δυναμισμό με την ανάπτυξη του τριτογενή τομέα, βασίζεται στην περιεχόμενη αυτής ποικιλία και στην έντονη εξειδίκευση της παραγωγής και της κατανάλωσης, καινοτομώντας παράλληλα συνεχώς και διαφοροποιούμενη εσωτερικά αναπτύσσοντας έντονες σχέσεις μεταξύ των τμημάτων της. Πρόκειται δε για πολεοδομικό σχηματισμό χωρικά δυναμικό και υποκείμενο σε συνεχείς τάσεις συγκέντρωσης και αποκέντρωσης».
Λέξεις-κλειδιά: Μητρόπολη
Πόλη
Πολεοδομία
Γεωγραφία
Σχεδιασμός
Θεωρία πόλης
Θεωρία αστικότητας
Metropolis
Urban planning
Geography
Planning
City theory
Theory of urbanismπροσωπικά το βρήκα πολύ ενδιαφέρον, και μάλλον με μεγαλύτερη ουσία από τις τυχαίες εμπειρικές απόψεις μας.
-
Ο χρήστης Asimov έγραψε:
Αν μιλάμε Ελληνικά, εγώ έγραψα
Η αλήθεια είναι ότι η επιλογή έχει να κάνει με την παιδεία του καθενός
δυστυχώς οι Έλληνες είμαστε κατά βάση απαίδευτοι
Αλλά, προφανώς, εκτός των άλλων μιλάμε κι άλλη γλώσσα.
Πες μας, στη δικη σου γλωσσα , τι καταλαβαινεις
(σ.σ. 5 εκ. Ελληνες εχουμε επιλεξει την Αθηνα και καμια 20αρια χιλιαδες το χωριο του Ηλια )
Ότι οι Έλληνες είναι απαίδευτοι και κοντόφθαλμοι - ούτε καν εγώ δεν περίμενα την απόδειξη τόσο άμεση!
Όταν λέω 'οι Έλληνες είμαστε', εννοώ 'οι Έλληνες είμαστε'. Είτε ζούμε σε χωριό και νομίζουμε ότι ζούμε στον παράδεισο / ή στην κόλαση, είτε στην Αθήνα και νομίζουμε το ίδιο. Είναι, αν με εννοείτε, αυτό που εννοούμε όταν λέμε 'δεν πέτυχε, έτυχε' - αντί το (για μένα σωστό) αντίθετο.
Γι' αυτό ο Asimov πετάει σπυριά με την ιδέα της ζωής σ' αυτό που αποκαλεί, ο βλάχος, 'επαρχία' κι ο άλλος αφήνει την ζωή στο κέντρο της Ευρωπαϊκής μεγαλούπολης και φτιάχνει φάρμα στον Έβρο. Ο ένας το κάνει από επιλογή με γνώση κι ο άλλος από αυτό που νομίζει ότι είναι επιλογή. Μαντέψτε ποιός και ποιός... -
Ο χρήστης koutsan έγραψε:
... το μόνο γεγονός το οποίο έχουμε είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων επιθυμεί (επιθυμούσε) να μετακινηθεί προς τα μεγάλα αστικά κέντρα εγαταλείποντας τα 'ονειρικά' χωριά του...Αυτό είναι δεδομένο του οποίου αμφισβήτηση δε χωρεί και το πιο απλό πράγμα που μας λέει είναι ότι η ζωή στην επαρχία ούτε είναι, ούτε ήταν και τόσο ειδυλλιακή, ως σύνολο-πακέτο, ώστε οι κάτοικοί της να επιθυμούν(-ούσαν) κατά λεφούσια να πάνε στην Αθήνα...
...Σίγουρα κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας...
Το γεγονός είναι ότι ΟΛΗ η προσοχή του Ελληνικού 'συστήματος' διακυβέρνησης δόθηκε στην Αθήνα κ η υπόλοιπη Ελλάδα αφέθηκε τελείως στο έλεος κάποιων Μαυρογιαλούρων.
Αν υπήρχαν έργα υποδομής κι αν εμείς εδώ στην ωραία Ελληνική ύπαιθρο δεν ψοφάγαμε σαν τις μύγες, σκοτωμένοι στους δρόμους και στα ανύπαρκτα νοσοκομεία, θα μιλούσαμε όπως σε άλλες χώρες, μακρινές, όπου η πρωτεύουσα λέγεται έτσι γιατί κάποια πρέπει να είναι και πρωτεύουσα κ υπάρχουν δεκάδες πόλεις της υπόλοιπης χώρας που προσφέρουν τα ίδια - μερικές και (διαφορετικά) καλύτερα. Το Ελληνικό 'σύστημα', είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι τριτοκοσμικό κ σε τριτοκοσμικές μόνον χώρες απαντάται. Κι εμείς το συντηρούμε, συνωστιζόμενοι στας Αθήνας...
Όποιος τ' ακούει αυτά και με μουντζώνει, ας ρωτήσει τον κύριο Asimov που είναι το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο και που το Υπουργείο Γεωργίας - όπως κι αν το λένε τώρα. Και μετά να σκεφτεί που θα περίμενε να είναι...Αυτό είναι μια τελείως άλλη κουβέντα που ουδόλως επηρεάζει τις επιλογές μας στην πραγματική ζωή.Το πώς θα έπρεπε να είναι και το γιατί δεν είναι έτσι η Ελλάδα δεν ενδιαφέρει κανένα μας τη στιγμή που πάει να 'δομήσει' τη ζωή του και να πάρει 2-3 σχετικές αποφάσεις : αυτά τα δεδομένα έχει μπροστά του με αυτά θα αποφασίσει...Με αυτά τα δεδομένα λοιπόν η ελληνική επαρχία είναι ελάχιστα ελκυστική στη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Ελλάδας και αυτό δεν αμφισβητείται όσο και να αραδιάζονται τα - γνωστά σε όλους - πλεονεκτήματα της ζωής στην επαρχία.
Είναι φανερό ότι αυτά ενδιαφέρουν ελάχιστα.Δυστυχως αυτο το μοντελο αναπτυξης μονο ελληνικο δεν ειναι, και ναι συναντιεται και σε τριτοκοσμικες χωρες (ας ειναι καλα η αποικιοκρατια).Βεβαια κανενας μας δεν εχει ορεξη να μαθει ή να μελετησει τη σχεση του Abidjan με την ενδοχωρα της ακτης Ελεφαντοστου, απο την αλλη οι περισσοτεροι μας εχουν ή θελουν να πανε π.χ. στο Παρισι, και σας διαβεβαιωνω οτι πληρεστερο παραδειγμα υδροκεφαλισμου δεν υπαρχει ανα την υφηλιο. Αυτο που θελω να πω ειναι οτι η ισχυρη εσωτερικη ή εξωτερικη μεταναστευση δεν στηριζεται ουτε σε ελλειψη πολιτισμου αλλα δεν ειναι (ηταν) και θεμα γουστου, αλλωστε αν ανηκεις(ουμε) στην κοινωνικη ταξη που εχει δυνατοτητα επιλογων μαλλον δεν ανηκεις(ουμε) και στο 95% του πληθυσμου.
Οι πρωτες αστικοποιησεις ηταν λοιπον βιαιες με οση βιαιοτητα μπορει να φανταστει κανεις, κανενας αλλωστε δεν θα αφηνε το σπιτακι του στην επαρχιακη Αγγλια με τα προβατακια του για να παει να γινει ανθρακωρυχος στο Νιουκαστλ, η βιομηχανικη πολη (στα απομειναρια της οποιας ζουμε εμεις) ειναι μια κρεατομηχανη δυστυχως ή ευτυχως, και μαλλον ευτυχως γιατι ο συγκεκριμενες συγκεντρωσεις πληθυσμων ειχαν και παραπλευρες συνεπειες, οπως η εκρηκτικη ανθηση της επιστημης,τεχνογνωσιας κλπ. της οπως λεμε 'προόδου'.
Αλλωστε μην ξεχναμε οτι η προαστιοποιηση της πολης στηριχτηκε χοντρα χοντρα σε αυτην ακριβως την κουβεντα που κανουμε τωρα, πως καποιος θα μπορουσε να απολαμβανει την αρχεγονη χαρα της ζωης στην υπαιθρου μα μη λησμονώντας παραλληλα τα αγαθα της 'κρεατομηχανης'.Και ειμαστε ολοι σιγουροι οτι τιποτα δεν ειναι πιο πολυτελες απο την ζωη ενος δουκα ή ενος βαρωνου του 19ου αιωνα, με το αρχοντικο του εις τας εξοχας με βολτες με καθαροαιμα αραβικα αλογα και οπιο απο την μακρινη ανατολη, αλλα και το μεγαλο-αστικο του διαμερισμα κοντα στην Place Vendome με τις εκκεντρικες συνεστιασεις και τα πολυτελη θεατρα.
Δυστυχως για εμας, το μικροαστικο πεπρωμενο των περισσοτερων θα ειναι συνυφασμενο με καποιου ειδους εκμεταλλευση και αυτη μπορει απλα να ειναι εντος των τειχων ή εκτος, ισως και να μην εχει καμια σημασια. Βεβαια δεν ειναι ολα μονοδρομος στην ζωη και τα καλυτερα οργανωμενα παραδειγματα εκμεταλλευσης χωρις τις ακροτητες του Λονδινου, η του Παρισιου ειναι μαλλον οι μικρες βιομηχανικες πολεις της γερμανιας, πως το Freibourg ή η Στουντγκαρδη ακομα ακομα και το Μοναχο που αν το συγκρινεις με συγχρονες μητροπολεις οπως π.χ. η Οζακα θα νομιζεις οτι εισαι στο Αγρινιο.(Με ολα τα μειονεκτηματα που αυτο συνεπαγεται)
Εν τελει αν καποιος ζητα αποκεντρωση θα πρεπει να ειναι ικανος να πληρωσει και το τιμημα ενος εξ-ορθολογισμου του χωρου(ατικου ή μη) που πουθενα δεν εχει γινει ως πολιτικο προγραμμα,ουτε στην σοβιετικη ενωση που μαλλον υπηρχαν οι καλυτερες προυποθεσεις για κατι τετοιο.Ο καπιταλισμος δεν ειναι ορθολογικος απλα υπακουει στους νομους της αγορας οπως ολη η φυση στην δαρβινικη εξελιξη των ειδών, και ως μη ορθολογικος δεν χρειαζεται απαντησει στους προβληματισμους του 90% των ανθρωπων την λυση την δινει η αναγκαιοτητα.(Η εξουθενωση της εργατικης ταξης το μονοπωλιο των mall κλπ.) Ολος ο πλανητης αστικοποιηται λογω αναγκης, απο το 2008 το μεγαλυτερο ποσοστο του παγκοσμιου πληθυσμου βρισκεται στις πολεις αλλα δεν ειναι μονο αυτο ειναι και η παρουσια της αστικοτητας ακομα και στην υπαιθρο ειτε αυτο ειναι επικοινωνια ειτε τροπος ζωης(αυτο που λεμε cultural capitalism) , νομιζω λοιπον η φυγη απο την πολη ειναι μονο προσωρινη και ο καλυτερος τροπος αντιμετωπισης των προβληματων αυτης δεν ειναι η φυγή αλλα η αλλαγη της πολης.Η πιεση για μια οικονομικη και κοινωνικη αναδιανομη του πλουτου της και οχι η αποσυρση απο την διεκδικηση αυτης.
Αν βεβαια το παμε πιο μακρια το πραμα και κανουμε αναλυση του γερμανικου,ολλανδικου μοντελου αναπτυξης τοτε θα δουμε οτι η κατανομη του πλουτου σε αυτες τις χωρες ειναι αποτελεσμα ενος κατακερματισμενου πολιτικα και κοινωνικα χωρου που πολιτικα απορρεει ακομα απο την συνθηκη της Βεσφαλιας , αυτα τα πραγματα απλα δεν μπορουν να αναπαραχθουν ως πολιτικες επιλογες, δειτε το παραδειγμα της Τουρκιας, 12.000.000 κοσμος στην Κων/πολη απο την αλλη στην Ιταλια με τις παραδοσιακα ισχυρες πολεις κρατη(Βενετια,Φλωρεντια,Μιλανο,Γενοβα) η βιομηχανικη-οικονομικη δραστηριοτητα ειναι διαχυτη(τουλαχιστον στο βορρα).Τιποτα δεν χτιζεται σε μια μερα και το ελληνικο μοντελο(υβριδιο μετα αποικιοκρατικου) ειναι αποτελεσμα μιας ιστορικης εξελιξης και να ειστε σιγουροι οτι αν θελετε ισχυρη αποκεντρωση ειναι σαν να ζητατε τουλαχιστον κουμμουνιστικη επανασταση.
Το γ@μησα σεντονι βγηκε ...
-
Για μένα μια παράμετρος του προβλήματος είναι και οι αρκετές κακάσχημες επαρχιακές πόλεις. Πχ τα Χανιά είναι ωραία πόλη, αλλά το Ηράκλειο (μέχρι πριν κάποια χρόνια τουλάχιστον) απαράδεκτη. Προσωπικά, έχοντας μείνει αρκετούς μήνες στη Χίο τη θεωρώ από τις πλέον άσχημες πόλεις. Είναι σαν να έχεις πάρει ένα τσιμεντοπροάστιο (πχ Γουδή) και να το βάλεις δίπλα στη θάλασσα. Πέρα από θέματα αισθητικής-αρχιτεκτονικής μπαίνουν και θέματα δρόμων, κίνησης κλπ. Η κατάσταση είναι τρισχειρότερη από το κέντρο της Αθήνας και χωρίς να μπορείς να εξυπηρετηθείς από λεωφορεία στο κέντρο. Και η πλάκα είναι ότι έχει πάρα πολλούς μόνιμους κατοίκους και το χειμώνα εξακολουθεί να παρουσιάζει αυτή την ασφυκτική κατάσταση.
Άρα μάλλον το θέμα εργασία είναι αυτό που καθορίζει το πού θέλει να μείνει κάποιος στο μεγαλύτερο βαθμό.
Οι επαρχιακές πόλεις πέρα από έλλειψη αισθητικής (στις περισσότερες των περιπτώσεων) πάσχουν και από σαφέστατη έλλειψη υποδομών. -
Ο χρήστης dstou έγραψε:
με χαρακτηριστικά αστεία προφορά (όλοι οι νέοι εντωμεταξύ σήμερα μιλάνε μία και μόνο γλώσσα, την ελληνική της τηλεόρασης) κ.α.Διαφωνώ σε αυτό. Η προφορά σε διάφορα μέρη που έχω πάει αλλά και σε παιδιά που βλέπω στο ΤΕΙ παραμένει.
Προσωπικά αν φύγω από εδώ που μένω θα μου λείψει η θέα:
-
Ο χρήστης gto250swb έγραψε:
.... και να ειστε σιγουροι οτι αν θελετε ισχυρη αποκεντρωση ειναι σαν να ζητατε τουλαχιστον κουμμουνιστικη επανασταση.Εκτός από όσους ΕΧΟΥΝ επιλογή για το που θέλουν να ζήσουν, οπότε στα η αποκέντρωση και η αστυφιλία...ποιός θέλει ισχυρή αποκέντρωση;
Εκτόνωση είναι το ζητούμενο, λόγω 'υπερβολικής ευτυχίας' στη ζωή. ΑΝ έχεις επιλογή και ΑΝ είσαι ευχαριστημένος με αυτή, ποιός ο λόγος να πείσεις τον άλλο ότι είναι 'δυστυχισμένος' με τον τρόπο που ζει; Επειδή δε θέλει το ίδιο με σένα;Οι υπόλοιποι απλά 'ξεσπάμε' τη μια με τους 'μ@λάκες τους Αθηναίους', την άλλη με τους 'καράβλαχους τους χωριάτες', την παραάλλη γιατί όλοι είναι στην Αθήνα και την παρα-παραάλλη γιατί τον Αύγουστο έρχονται όλοι στα χωριά και σταματούν οι κότες να γεννάνε αβγά από τη βαβούρα, άσε που κλέβουν σύκα και καρπούζια.
Κοινώς ή είσαι από τους 'άλλους' και γελάς με νόημα στην χειρότερη ή είσαι σε μέρη εξωτικά και μαγεμένα στην καλύτερη ή προσπαθείς να πείσεις 'χωριό ή πόλη', 'mac or pc', 'βάζελος ή γάβρος', 'κιθαρίστας ή ντράμερ' και τραβάς το κουπί σου για να είναι οι ''άλλοι' στα μέρη τα εξωτικά και μαγεμένα.
-
Ήθελα κι εγώ να γράψω 10 πράγματα, αλλά φοβόμουν ότι θα έβγαινε σινδόνη και το άφησα.
Συμπληρωματικά στα παραπάνω του gto:
-
η Ελλάδα δεν πέρασε, καλώς ή κακώς, από τη βιομηχανική εποχή της ευρωπαϊκής Δύσης. Δεν χρειάστηκε να εκριζωθούν με διάφορους βίαιους τρόπους οι αγροτοκτηνοτρόφοι της επαρχίας, ώστε να οδηγηθούν στις φάμπρικες των μεγάλων αστικών κέντρων. Ο υδροκεφαλισμός της Αθήνας και δευτερευόντως της Θεσσαλονίκης/Πάτρας/Ηρακλείου δημιουργήθηκε για άλλους λόγους, πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς.
-
υπήρξε εποχή που για να πάει ένας χωρικός να κάνει μια εξέταση στο γιατρό ή να αγοράσει ένα μηχάνημα ή να στήσει μια επιχείρηση, έπρεπε να κάνει ταξίδι κατ' ελάχιστον 2 ημερών. Πολύς κόσμος πέθανε ή υπέστη μόνιμη σωματική βλάβη εξαιτίας της έλλειψης μέσων στον τόπο του. Έτσι έφυγε ο κόσμος, ειδικά οι νεότεροι, και μετά δεν επέστρεψαν.
-
το δυτικοευρωπαϊκό μοντέλο είναι ξένο προς την Ελλάδα, για τους λόγους που ανέφερα παραπάνω. Γιατί στη μεσογειακή Ιταλία και την Ισπανία υπάρχουν 20 όμορφες πόλεις με πλήρεις υποδομές, δουλειές, οικονομικές οντότητες, διάσπαρτες σε όλη την επικράτεια και στην Ελλάδα ως και πρόσφατα ένας επιχειρηματίας όφειλε 'να κατέβει στο υπουργείο' για μια άδεια;
-
πλέον υπάρχουν οι συγκοινωνίες, οι τηλεπικοινωνίες και τα υλικά μέσα για να μη λείψει από έναν 'επαρχιώτη' ο,τιδήποτε. Από εκεί και πέρα είναι ζήτημα προσωπικών αναγκών και γούστου. Λες σε έναν άνθρωπο γιατί προτιμά κάμπινγκ ή ερημονήσια αντί για πεντάστερα στη Μύκονο; Όχι, γιατί προφανώς αυτά γουστάρει περισσότερο. Το αυτό ισχύει και στην περίπτωση της επιλογής τρόπου διαβίωσης.
Τι έννοια έχει το να πει κάποιος ότι του λείπουν τα μπαράκια και η ανωνυμία ή οι πέρδικες, η έλλειψη μποτιλιαρίσματος και η καλημέρα στους γείτονες ως να είναι αυτά τα πράγματα βασικές ανθρώπινες ανάγκες; Άμα θέλει, ας τα έχει - κανόνα δεν μπορεί να θέσει όμως για όλους. -
φυσικά δεν είναι όλες οι επαρχιακές πόλεις/κωμοπόλεις ίδιες. Αναφέρθηκαν παραδείγματα χωριών κοντά σε όμορφες πόλεις, ειδικά στην Κρήτη, αναφέρθηκε η Καρδίτσα, το Πήλιο. Εκεί τα έχεις πρακτικά όλα όσα θα χρειαστείς και μπορείς να ζήσεις ΑΝ ΣΟΥ ΚΑΝΕΙ ΚΕΦΙ. Δεν είναι δηλαδή απαγορευτικό, όπως συνέβαινε πριν 40 χρόνια. Νομίζω ότι το μεγαλύτερο ζόρι το έχουν τα παιδιά από τα 10 ως τα 20, που μένοντας στην επαρχία δεν έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν πράγματα από τα οποία βομβαρδίζονται από τα ΜΜΕ (εκεί έφαγε ο τάδε, εκεί χορεύει η δείνα, εκεί έδωσαν συναυλία οι Grantza Gruntza...). H έλλειψη της δυνατότητας δοκιμής πραγμάτων που δεν έχεις σε μια ηλικία που θες να ψαχτείς δοκιμάζοντας τα πάντα είναι από μόνη της επαρκής λόγος να θες να πας στο μεγάλο αστικό κέντρο.
-
στην Ελλάδα οι επαρχιώτες δεν είχαν ποτέ, πλην λίγων περιπτώσεων, το πολιτισμικό υπόβαθρο που απαιτείτο για να προστατεύσουν οικιστικά και περιβαλλοντικά τον τόπο τους. Λίγες περιοχές απέφυγαν την τσιμεντοποίηση και την καταστροφή του φυσικού κάλλους. Ε, άμα ζεις στο κουτί της Λαμίας, γιατί να μην πας στο κουτί στο Γαλάτσι;
-
εν κατακλείδι, σήμερα καθένας ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΕΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΒΑΣΕΙ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΤΟΥ ΒΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΑΤΟΜΙΚΩΝ/ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ. Δεν του είναι απαραίτητο να κάνει πράγματα που δεν του αρέσουν, εκτός αν τίθενται οικονομοτεχνικά κριτήρια τα οποία δεν δύναται να αλλάξει.
-
-
Τώρα αρχίζουμε να καταλαβαινόμαστε.
-
Ο χρήστης EDDIE_147 έγραψε:
Προσωπικά, έχοντας μείνει αρκετούς μήνες στη Χίο τη θεωρώ από τις πλέον άσχημες πόλεις. Είναι σαν να έχεις πάρει ένα τσιμεντοπροάστιο (πχ Γουδή) και να το βάλεις δίπλα στη θάλασσα. Πέρα από θέματα αισθητικής-αρχιτεκτονικής μπαίνουν και θέματα δρόμων, κίνησης κλπ. Η κατάσταση είναι τρισχειρότερη από το κέντρο της Αθήνας και χωρίς να μπορείς να εξυπηρετηθείς από λεωφορεία στο κέντρο. Και η πλάκα είναι ότι έχει πάρα πολλούς μόνιμους κατοίκους και το χειμώνα εξακολουθεί να παρουσιάζει αυτή την ασφυκτική κατάσταση.Ημουν φετος το καλοκαιρι. Γνωρισα 2 ζευγαρια, φιλους του φιλου που μας φιλοξενησε. Ειναι Αθηναιοι, εκπαιδευτικοι, με μικρα παιδια. Ο φιλος μου μενει στο Βρονταδο εδω και 4 χρονια (ενω μπορει να επιστρεψει Θεσσαλονικη, το ιδιο και οι 2 οικογενειες Αθηνα). Στα 150 μ. απο το σπιτι (με φοβερη θεα) κολυμπαει απο Μαρτιο μεχρι Νοεμβριο (τα νερα ηταν κρυα τον Ιουνιο, φαντασου τι γινεται το Μαρτιο...). Σε 10 λεπτα ειναι στην πολη (που εχει καλη ζωη για νησι), σε 20 σε οποια παραλια θελει, αν βαρεθει την κοντινη.
Εκανε μαθηματα (σχεδον ΤΖΑΜΠΑ) ιστιοπλοϊας και ταξιδια με το συλλογο, παιζει μπασκετ σε ομαδα, κανει ποδηλατο-τρεξιμο μεχρι τα Καρδαμυλα.
Φαγητο, οπου πηγαμε ηταν σουπερ. Και τα μπαρακια απλα ΟΚ. Δεν ειναι πολλα τα μερη, αλλα σε ποσα διαφορετικα εστιατορια συχναζετε στην πολη;
Γκομενακια ντοπια δυσκολα, αλλα υπαρχει αφθονια hot συναδελφων, που εχουν παρομοιες αναγκες και attitude.
Πινουν τα τσιπουρα τους, ψηνουν τις ψαρουκλες τους, εχουν ενσωματωθει αρκετα στην ντοπια κοινωνια. Την τελευταια μερα ειχαν μαζωξη σε σπιτι ντοπιας φιλης. Προτειναμε να τον αφησουμε με τους φιλους του και να παμε ημερησια Σμυρνη, για να μην ενοχλουμε. Μονο που δε μας εδειραν. Ψησαμε, ηπιαμε διπλα στη θαλασσα, με ατομα πρακτικα αγνωστα. Αυτο δεν παιζει στην πολη με την καμια. Ανετα, εκ πρωτης οψεως, θα μπορουσα να κανω φιλιες εκει.
Αεροπλανο καθε μερα για Αθηνα και Θεσσαλονικη. Το καλοκαιρι επιστρεφουν στα πατρικα τους αργα και φευγουν νωρις (περνανε τμημα των διακοπων παλι στο νησι με φιλους ή σε αλλα νησια).
Με λυμενο το θεμα της δουλειας, γιατι να φυγουν; -
Ο χρήστης kantoniou έγραψε:
Με λυμενο το θεμα της δουλειας, γιατι να φυγουν;Μ@λ@κες είναι να φύγουν? Μιλάμε με καράφτιαξες!!! Θα την βρω την άκρη, που θα πάει και θα την κάνω!!!
-
Αν πρόσεξες kantontiou μίλησα για την πόλη της Χίου και όχι για το νησί το οποίο είναι πανέμορφο. Στην πόλη πήγες ποτέ (με αμάξι) να ψωνίσεις κάτι; Ρώτα πάντως και τον φίλο σου να σου πει για το θέμα κίνηση-πάρκινγκ.
-
Ο χρήστης EDDIE_147 έγραψε:
Αν πρόσεξες kantontiou μίλησα για την πόλη της Χίου και όχι για το νησί το οποίο είναι πανέμορφο. Στην πόλη πήγες ποτέ (με αμάξι) να ψωνίσεις κάτι; Ρώτα πάντως και τον φίλο σου να σου πει για το θέμα κίνηση-πάρκινγκ.Πηγαμε στην πολη μερα για ψωνια. Ηταν ΟΚ. Πηγαμε κι αλλη φορα. Σε ενα κτηριο (Ομηρειο;) σαν πολιτιστικο κεντρο-θεατρο ειχαν προβολη απο βιντεακια που γυρισαν οι μαθητες των σχολειων του νησιου. Παρκαραμε ακριβως μπροστα.
Δεν μου φανηκε τοσο δραματικη η κατασταση. Αλλα (προφανως) δεν εχω αποψη.Το θεμα ειναι οτι δεν χρειαζεται να μενεις εκει. Αν βεβαια πρεπει να πηγαινεις με το ΙΧ και δεν εχει παρκινγκ, ειναι προβλημα.
-
Το θέμα πάρκινγκ στο εμπορικό κέντρο πλέον αποτελεί πρόβλημα μέχρι και στο μικρότερο χωριό... Αφού όλοι παίρνουν αυτοκίνητο για ψύλλου πήδημα. Μάλλον θα πρέπει να εξαιρεθεί από τα πλεονεκτήματα της επαρχίας. Εκτός κέντρου όμως είναι καλύτερα.
-
Ο χρήστης kyr80 έγραψε:
...
Περιπου ετσι ειναι για πολλες επαρχιακες πολεις. Γιατι φυσικα δεν ειναι το συνολο της ελληνικης επαρχιας λιγο κρασι λιγο θαλασσα και τ΄αγορι μου. Μπορουν οι θιασωτες της ζωης στο χωριο να περασουν μια βολτα απο την Πτολεμαιδα, την Αμφισσα, την Αταλαντη, τη Σπαρτη, το Αγρινιο, την Καρδιτσα κλπ, να παρουν μια ιδεα
Καρδίτσα τα σπάει. Έχει και τη λίμνη δίπλα, όλα τα λεφτά. Βέβαια και εκεί το parking είναι ένα μεγάλο θέμα στο κέντρο, αλλά Καρδίτσα λίγο έξω από την πόλη θα έμενα εύκολα
Η Καρδίτσα...;;; Τί εχει η Καρδιτσα ρε Asimov...??? Πλάκα κάνεις..;;
Κyr80 δε ξέρω πού μένεις, αλλα στην Καρδίτσα που ανέφερες, δεν..... υπάρχει λόγος να υπάρχει πάρκιγκ στο κέντρο, αφου πας παντου με... τα πόδια!
ΕDIT...Απάντησα μεσα απο τις τελευταιες μου δημοσιεύσεις και δεν είδα οτι γραφτηκαν απο τοτε 4 σελιδες οπου εχουν ειπωθεί σχεδόν τα πάντα!
-
Ο χρήστης Asimov έγραψε:
Ηλια οπως κι εγω κι ο koutsan και αλλοι ειπαν, μονο τα νουμερα λενε αληθειες. Και τα 5 εκ. που μαζευτηκαν εδω, μαζευτηκαν γιατι το επελεξαν δεν τους εφερε κανεις με το ζορι. Κι οσο κι αν το παλεψεις αποκλειεται να πεισεις οτι ολοι οι απαιδευτοι ξυπνησαν ενα πρωι και ξεκινησαν για την Αθηνα κι οι καλλιεργημενοι εμειναν να χαιρονται το χωριοΑυτό που έγραψες εσυ και ο Koutsan δεν έχει και κάποια βαρύτητα. Δε λεει κάτι απο μόνο του δηλαδή...Κατα αντιστοιχία, καποτε οι άνθρωποι στις πόλεις παρατήσανε τις μπανάλ μονοκατοικίες και στριμωχτήκανε σαν τα ποντίκια στις 'πολυκατοικίες', στο cool 'διαμερισμα'...! Ο κάθε πικραμένος μάλιστα είχε και θυρωρό να διατάζει...!!!
Αν εξαιρέσουμε κατα συνείδηση εργένηδες και τους φοιτητές, όλοι οι υπόλοιποι σήμερα θα θέλαμε μια μονοκατοικία να κατοικουμε. Και θα ηταν πιο ωραία η Αθηνα αν ηταν τεραστια, εστω κι αν κάλυπτε καθε τετραγωνικό εκατοστο του Νομού Αττικής..! Οπως στα προάστια στην Αμερική, που άν δεν κάνω λάθος, αν εξαιρέσουμε το downtown, που είναι κάτι πολύ συγκεκριμμένο, όλα τα υπολοιπα, προαστια θεωρούνται και δεν έχουν σχεση με την εικόνα που παρουσιάζει η Αθηνα. Διαφωνείτε οι Αθηναίοι..;; Αν αυτό που υπερασπίζεστε έμοιαζε στο ελαχιστο με το Αμερικάνικο προτυπο, θα ήμουν μαζι σας...Αλλα νομίζω υπάρχουν διαφορές, οπότε...
-
Ο χρήστης Spartan έγραψε:
Ηλια οπως κι εγω κι ο koutsan και αλλοι ειπαν, μονο τα νουμερα λενε αληθειες. Και τα 5 εκ. που μαζευτηκαν εδω, μαζευτηκαν γιατι το επελεξαν δεν τους εφερε κανεις με το ζορι. Κι οσο κι αν το παλεψεις αποκλειεται να πεισεις οτι ολοι οι απαιδευτοι ξυπνησαν ενα πρωι και ξεκινησαν για την Αθηνα κι οι καλλιεργημενοι εμειναν να χαιρονται το χωριο
Αυτό που έγραψες εσυ και ο Koutsan δεν έχει και κάποια βαρύτητα. Δε λεει κάτι απο μόνο του δηλαδή...Κατα αντιστοιχία, καποτε οι άνθρωποι στις πόλεις παρατήσανε τις μπανάλ μονοκατοικίες και στριμωχτήκανε σαν τα ποντίκια στις 'πολυκατοικίες', στο cool 'διαμερισμα'...! Ο κάθε πικραμένος μάλιστα είχε και θυρωρό να διατάζει...!!!
Αν εξαιρέσουμε κατα συνείδηση εργένηδες και τους φοιτητές, όλοι οι υπόλοιποι σήμερα θα θέλαμε μια μονοκατοικία να κατοικουμε. Και θα ηταν πιο ωραία η Αθηνα αν ηταν τεραστια, εστω κι αν κάλυπτε καθε τετραγωνικό εκατοστο του Νομού Αττικής..! Οπως στα προάστια στην Αμερική, που άν δεν κάνω λάθος, αν εξαιρέσουμε το downtown, που είναι κάτι πολύ συγκεκριμμένο, όλα τα υπολοιπα, προαστια θεωρούνται και δεν έχουν σχεση με την εικόνα που παρουσιάζει η Αθηνα. Διαφωνείτε οι Αθηναίοι..;; Αν αυτό που υπερασπίζεστε έμοιαζε στο ελαχιστο με το Αμερικάνικο προτυπο, θα ήμουν μαζι σας...Αλλα νομίζω υπάρχουν διαφορές, οπότε...
Να ζηλέψουμε το αμερικάνικο πρότυπο δηλαδή; Που μένεις στην μονοκατοικία και δεν μπορείς ν' αγοράσεις ούτε τσιγάρα αν δεν οδηγήσεις μερικά χιλιόμετρα; Που όλοι κατεβαίνουν στο κέντρο για διασκέδαση και τα παρκινγκ είναι πανάκριβα; Που για ψώνια θα οδηγήσεις καμιά ώρα για να πας σε mall;
Ή μήπως δεν είναι ήδη τεράστια η Αθήνα;
Σε πολύ κόσμο αρέσει η μονοκατοικία, εμένα πάλι όχι, μιας και... δεν έχω καμία διάθεση να έρχομαι ΚΑΝ σε επαφή με το χώμα και να έχω... κήπο. Ευχαριστώ, μου κάνει και το μπαλκόνι! Θα επιθυμούσα βέβαια να έχω την ησυχία μου και να μην είχα γείτονες, αλλά τι να κάνουμε... Δεν το θεωρώ ικανό πλεονέκτημα, γιατί εν τέλει αν δεν τους έχεις πάνω-κάτω σου, θα τους έχεις... γύρω-γύρω, ιδανικά μου αρκεί ήσυχο διαμέρισμα σε ήσυχη γειτονιά και τέτοια υπάρχουν μπόλικα στην Αττική.
-
Ο χρήστης Asimov έγραψε:
Χρειαζομαστε ενα κεντρο και αυτο για πολλους λογους ειναι η Αθηνα (και μπορει να ειναι μονο η Αθηνα).
Για τι υποδομες (νοσοκομεια κλπ) εχεις ενα δικιο αλλα δεν ειναι αυτος ο λογος που ο κοσμος εφυγε απο την επαρχια και οι νεοι δε θελουν να ξαναγυρισουν σ΄αυτη.
Νομιζεις τον εφηβο τον καιει το νοσοκομειο....Ωπα...! Κι αλλο!! Ενα-ενα τα βρίσκω... Ειχα 40 πυρετό και δεν μπηκα καθολου στο νετ..!
Και δε μου λες ρε Asimov...Οι φοιτητές που μένουν για πάντα στη Λαρισα, (που, για την οικονομία της κουβέντας, ας υποθεσουμε οτι εχουν έρθει απο μικρότερες πόλεις ή χωριά της χώρας ) είναι μαλάκες που δεν έρχονται στην Αθήνα..;;; Ή κι αναποδα...Είναι έξυπνοι που δε γυρίζουν στα μέρη τους...;;
Αποκέντρωση: από τη θεωρία στην πράξη (Αθήνα vs. Επαρχία)