Οι ουσιαστικοί λόγοι που κλείνουν (αν κλείσουν...) τα δημόσια ΚΤΕΟ
είναι οι παρακάτω:
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία
- Τα ΚΤΕΟ είναι φορείς που ελέγχονται σε τακτική και έκτακτη βάση απο αρμόδια τμήματα του Υπ. Μεταφορών, των περιφερειακών διευθύνσεων συγκοινωνιών και το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης. Η έγκριση της λειτουργίας τους απο το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσουν να λειτουργούν και έκτοτε ελέγχονται περιοδικά για το αν συνεχίζουν να εκπληρώνουν τις προϋποθέσεις λειτουργίας τους. Η διαδικασία αυτού του ελέγχου που μπορεί να κρατήσει και 3-4 ημέρες κάθε φορά είναι και αρκετά δαπανηρή για κάθε ιδιωτικό ΚΤΕΟ.
- Τα ΚΤΕΟ οφείλουν να έχουν όλον τον απαραίτητο εξοπλισμό. Και όχι μόνο να τον διαθέτουν και να τον λειτουργούν, αλλά και αποδεδειγμένα να τον συντηρούν και τον διακριβώνουν (δηλαδή να τον καλιμπράρουν ώστε να βρίσκεται πάντα εντός των προδιαγραφών λειτουργίας του). Διαδικασία επίσης δαπανηρή.
- Τα ΚΤΕΟ οφείλουν να διαθέτουν μηχανογραφικό σύστημα συγκεκριμένων προδιαγραφών, που να δίνει δυνατότητα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα του, να επικοινωνούν άμεσα τα αποτελέσματα κάθε συγκεκριμένου ελέγχου με τον κεντρικό server του Υπ. Μεταφορών και να διασυνδέονται έτσι ώστε να έχουν δεδομένα και για ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν σε άλλα ΚΤΕΟ. Επίσης εξόχως δαπανηρή η αγορά και συντήρηση του μηχανογραφικού συστήματος.
Μένω σε αυτές τις 3 βασικές προϋποθέσεις (πιστέψτε με υπάρχουν κι άλλες) απο τις οποίες καμία δεν εκπληρώνεται σήμερα απο τα δημόσια ΚΤΕΟ.
Το θέμα λοιπόν δεν είναι αν κάποιος πιέζει (το λόμπυ των ιδιωτικών ΚΤΕΟ κλπ) αλλά αν τα δημόσια ΚΤΕΟ λειτουργούν μέχρι τώρα νόμιμα ή όχι. Ήδη, αν και τις παραπάνω διαπιστώσεις κανείς δεν τις αρνείται, τα δημόσια ΚΤΕΟ έχουν πάρει αρκετές παρατάσεις λειτουργίας, χωρίς να έχουν καταφέρει να εκπληρώσουν τις προυποθέσεις λειτουργίας τους.
Έχει ήδη απο το 2010 με νόμο τεθεί σαν καταληκτικό όριο λειτουργίας των δημόσιων ΚΤΕΟ ο Ιούνιος του 2012. Εννοείται ότι αν τα ΚΤΕΟ κάποιας περιφέρειας 'περάσουν' επιτυχώς τον έλεγχο του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης τότε κανείς δεν θα μπορεί να τα κλείσει.
Για το θέμα της διαφθοράς που τέθηκε. Εννοείται, ότι εδώ δεν μπορεί να γίνεται διαχωρισμός. Η διαφθορά μπορεί να υπάρχει και στον ιδιωτικό και στον δημόσιο τομέα. Απλώς στον δημόσιο πιθανόν να κινδυνεύεις απο έναν διεφθαρμένο δημόσιο υπάλληλο που θέλει το χαρτζηλίκι του και ο οποίος επιβιώνει χάρις στον ανύπαρκτο σύστημα ελέγχου ενώ στον ιδιωτικό απο μιά ιδιωτική επιχείρηση η οποία θέλει να 'καλοπιάσει' τους πελάτες της προκειμένουν να τους κρατήσει.
Όταν όμως μιά ιδιωτική επιχείρηση εργάζεται με τους όρους που περιέγραψα παραπάνω, είναι εύκολο για οποιοδήποτε ελεγκτικό μηχανισμό να διαπιστώσει τις ατασθαλίες της. Ήδη με σχετική νομαθεσία τέλους του 11 τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ θα αρχίσουν να ελέγχονται πολύ αυστηρότερα, απο τον Ιούνιο του 2012. Έχει θεσπιστεί ένα κατ' αρχήν ποινολόγιο ενω θα απαιτούνται ακόμα και φωτογραφίες κάθε οχήματος που ελέγχεται.
Να με συγχωρείτε για το μακροσκελές της συμμετοχής μου,
στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε απάντηση.
Αντώνης Μητροπίας.