-
Αντιγράφω από το ΒΗΜΑ της Κυριακής το άρθρο του Σπ. Φράγκου με θέμα 'ΧΙΡΟΣΙ ΟΚΟΥΝΤΑ - Η επέλαση της Toyota'
'Οσο ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων φτιάχνει καλά αυτοκίνητα θα έχει λυμένα όλα τα προβλήματά του». Η δήλωση αυτή του προέδρου της Toyota Χιρόσι Οκούντα είναι ενδεικτική της νοοτροπίας της τρίτης σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο. Καλύτερα αυτοκίνητα σημαίνει πιστοί πελάτες και οι πιστοί πελάτες φέρνουν αυξημένες πωλήσεις, αφού τα καλά - όσον αφορά την ποιότητα - νέα διαδίδονται γρήγορα. Οι εξαιρετικές επιδόσεις της μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σε μια εποχή που ο κλάδος αντιμετωπίζει κρίση, δεν προκαλούν απλώς τον φθόνο των αντιπάλων της, αλλά μας υποχρεώνουν να εξετάσουμε από κοντά το μυστικό της επιτυχίας της. Η Toyota εμφανίζει για άλλη μία φορά κέρδη-ρεκόρ, η πορεία της στην αμερικανική αγορά είναι εντυπωσιακή, στην Ευρώπη περιμένει για πρώτη φορά κέρδη και, αν δεν υπήρχε αυτή η υποτονική ιαπωνική αγορά, η εικόνα θα ήταν τόσο ρόδινη που θα έμοιαζε με ψεύτικη.
Ο αμερικανός υπουργός Οικονομικών Πολ Ο'Νιλ ανατρέχει στο παράδειγμα της Toyota όταν θέλει να αναφερθεί σε αύξηση παραγωγικότητας και δημιουργία αξιών. Μιλώντας παλαιότερα στους «Financial Times», ο κ. Ο'Νιλ ανέφερε ότι οι αντίπαλοι της Toyota την κυνηγούν όσο πιο γρήγορα μπορούν τα τελευταία 15-20 χρόνια, αλλά αυτή καταφέρνει να διατηρήσει το μερίδιό της στην αγορά εξαιτίας της ικανότητάς της να αυξάνει την παραγωγικότητά της.Ο κ. Οκούντα αποδέχεται τα εύσημα και μιλώντας στην ίδια εφημερίδα παραδέχεται ότι η εταιρεία του δίνει τον ρυθμό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ την ίδια στιγμή καταφέρνει να παραμένει κερδοφόρος.
Τον περασμένο μήνα η Toyota ανακοίνωσε κέρδη-ρεκόρ για το τελευταίο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους. Σημειώνοντας αύξηση 90% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του περασμένου έτους, τα κέρδη της έφτασαν στο ποσό των 554 δισ. ιαπωνικών γεν (περίπου 4,5 δισ. ευρώ). Κατ' αυτόν τον τρόπο κατατάσσεται στην πρώτη θέση από πλευράς κερδοφορίας ανάμεσα σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.
Την ίδια στιγμή είναι πέντε φορές πιο κερδοφόρος από τον μέσο όρο των τριών μεγάλων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών (General Motors, Ford και Chrysler) και, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, αυτό αποτελεί αντανάκλαση της απήχησης που έχουν τα προϊόντα της στην αμερικανική αγορά.
Οι αντίπαλοί της στην αμερικανική αγορά τονίζουν ότι η μείωση του μεριδίου τους οφείλεται στην αδυναμία του γεν έναντι του δολαρίου. Οι πωλήσεις πάντως της Toyota στις Ηνωμένες Πολιτείες ξεπέρασαν εφέτος για πρώτη φορά το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων, ενώ στην ευρωπαϊκή αγορά, που τα τελευταία χρόνια ήταν το αδύνατο σημείο της εταιρείας, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 21% στα 746,2 δισ. γεν (6,1 δισ. ευρώ). Οσο για τον υπόλοιπο κόσμο, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 61,9% και έφτασαν το ποσό των 823 δισ. γεν (6,7 δισ. ευρώ).
Η Toyota περιμένει κέρδη-ρεκόρ και για ολόκληρο το οικονομικό έτος που θα λήξει τον προσεχή Μάρτιο. Αν και είναι εκτεθειμένη στα προβλήματα της ιαπωνικής οικονομίας, καταφέρνει να τα ξεπεράσει χάρη στις μεγάλες πωλήσεις της στην Αμερική. Αυτό είναι βέβαια ένα από τα αδύνατα σημεία της, τονίζουν οι αναλυτές.
Το μερίδιό της εκεί (10,4%) παραμένει υψηλό, αλλά αν η ύφεση της αμερικανικής οικονομίας προχωρήσει και άλλο, η αγορά νέων αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες θα υποχωρήσει και τότε δεν θα γλιτώσει κανείς, ούτε η Toyota.
Η έτερη «αχίλλειος πτέρνα» της Toyota είναι, όπως προαναφέραμε, η ιαπωνική αγορά. Εκεί διατηρεί ένα ασφαλές μερίδιο (42%) αλλά οι πωλήσεις της το τελευταίο εξάμηνο μειώθηκαν κατά 4,9%, καθώς η αυξημένη ζήτηση για μικρά αυτοκίνητα αφαιρεί πωλήσεις από τη μικρομεσαία κατηγορία, που αποτελεί το προπύργιό της εκεί.
Οσον αφορά την Ευρώπη, επικρατεί μεγάλη αισιοδοξία, λόγω της μεγάλης ανόδου των πωλήσεων σε μια εποχή που οι μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές πωλούν όλο και λιγότερα αυτοκίνητα. Η αναμενόμενη κερδοφορία στην Ευρώπη, που οφείλεται σε αιματηρές οικονομίες στις μονάδες παραγωγής και στην παρουσίαση μοντέλων - όπως το εξαιρετικά επιτυχημένο Yaris - ειδικά φτιαγμένων για την τοπική αγορά, αποτελεί ίσως την ολοκλήρωση μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια και που είχε στόχο την κατάκτηση της πιο απαιτητικής αγοράς στον κόσμο.
Για να πετύχει τον ακόμη μεγαλύτερο στόχο της, που είναι να καθιερωθεί σαν μια πραγματικά παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η Toyota έπρεπε να αγωνιστεί στην πιο δύσκολη αγορά και απ' ό,τι φαίνεται θα τα καταφέρει. Για το έτος 2004 προβλέπει ότι θα πουλήσει 800.000 αυτοκίνητα, πράγμα που θα ανεβάσει το μερίδιό της στο 5% από 4,4% που είναι σήμερα. Οι αριθμοί αυτοί υπολείπονται βεβαίως των πωλήσεων που πραγματοποιούν οι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές, όπως η Volkswagen και ο γαλλικός όμιλος PSA (Peugeot - Citroen), αλλά σε ορισμένες αγορές, όπως η ελληνική, η Toyota έχει ήδη την πρώτη θέση. Στη Γερμανία οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 18% κατά το τρέχον έτος.
Στην ανοδική πορεία της Toyota στην ευρωπαϊκή αγορά καθοριστικό ρόλο έπαιξαν η άρση των ποσοστώσεων από την Ευρωπαϊκή Ενωση για τις εισαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων (πριν από τρία χρόνια), η παραγωγή αυτοκινήτων επί ευρωπαϊκού εδάφους (Βρετανία, Γαλλία και Τουρκία) και ο σχεδιασμός αυτοκινήτων ειδικά για τα ευρωπαϊκά γούστα, όπως το Yaris. «Το κλειδί είναι να παρουσιάσουμε ένα αυτοκίνητο που θα γίνει πραγματικά αποδεκτό και θα έχει πραγματικά σημασία για τους πελάτες μας» ανέφερε τις προάλλες στην εφημερίδα «Wall Street Journal» ο κ. Οκούντα.
Η Toyota υπολογίζει ότι ως το 2004 θα κατασκευάζει επί ευρωπαϊκού εδάφους το 60% των αυτοκινήτων που θα πουλάει στην ήπειρό μας. Ο κ. Οκούντα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα. «Περιμένουμε ότι στον 21ο αιώνα - τουλάχιστον ως το 2050 - η αυτοκινητοβιομηχανία θα επεκταθεί τόσο σε όγκο όσο και από πλευράς ποιότητας» δηλώνει στους «Financial Times».
Η ποιότητα και η ικανοποίηση του πελάτη είναι ένα από τα ισχυρά στοιχεία της Toyota. Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως με την εφαρμογή των ιαπωνικών μεθόδων παραγωγής σε όλες τις ανά τον κόσμο μονάδες της εταιρείας. Το περίφημο ιαπωνικό Καϊζέν - η διαρκής βελτίωση - έχει εξαπλωθεί παντού και οι εντολές που λαμβάνουν οι εργάτες στις μονάδες παραγωγής είναι να σταματούν τη δουλειά τους μόλις διαπιστώσουν κάποιο λάθος για να το διορθώσουν.
Ο κ. Οκούντα βλέπει περιθώρια ανάπτυξης ακόμη και στην «καθισμένη» ιαπωνική αγορά. Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στους ιαπωνικούς δρόμους με την κατασκευή νέων οδικών αρτηριών θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις, που κατά τον κ. Οκούντα μπορεί να φτάσουν τις εννέα εκατομμύρια μονάδες ως το 2010 από έξι εκατομμύρια που είναι σήμερα.
Στα σχέδια της Toyota περιλαμβάνονται η κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στη Δημοκρατία της Τσεχίας, που θα παράγει μικρά αυτοκίνητα σε συνεργασία με την PSA, όπως επίσης και η δημιουργία μιας νέας μονάδας επί αμερικανικού εδάφους. Αλλο ένα νέο εργοστάσιο θα χτιστεί στο Μεξικό, ενώ θα αυξηθεί και η παραγωγή στον Καναδά, όπου δεν αποκλείεται να κατασκευάζονται στο μέλλον τα Lexus, η σειρά πολυτελείας της Toyota.
Ο κ. Οκούντα αποκλείει το ενδεχόμενο εξαγοράς μιας αντίπαλης αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως προβλέπουν πολλοί αναλυτές, ψάχνοντας μιαν απάντηση στο ερώτημα «τι θα το κάνει το αποθεματικό της η Toyota;». Το αποθέματικό αυτό φτάνει τα 20 δισ. ευρώ, αλλά ο κ. Οκούντα επιμένει ότι τα χρήματα αυτά χρειάζονται κυρίως για τον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης νέων προϊόντων.'
-
Αντιγράφω από το ΒΗΜΑ της Κυριακής το άρθρο του Σπ. Φράγκου με θέμα 'ΧΙΡΟΣΙ ΟΚΟΥΝΤΑ - Η επέλαση της Toyota'
'Οσο ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων φτιάχνει καλά αυτοκίνητα θα έχει λυμένα όλα τα προβλήματά του». Η δήλωση αυτή του προέδρου της Toyota Χιρόσι Οκούντα είναι ενδεικτική της νοοτροπίας της τρίτης σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο. Καλύτερα αυτοκίνητα σημαίνει πιστοί πελάτες και οι πιστοί πελάτες φέρνουν αυξημένες πωλήσεις, αφού τα καλά - όσον αφορά την ποιότητα - νέα διαδίδονται γρήγορα. Οι εξαιρετικές επιδόσεις της μεγαλύτερης ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας, σε μια εποχή που ο κλάδος αντιμετωπίζει κρίση, δεν προκαλούν απλώς τον φθόνο των αντιπάλων της, αλλά μας υποχρεώνουν να εξετάσουμε από κοντά το μυστικό της επιτυχίας της. Η Toyota εμφανίζει για άλλη μία φορά κέρδη-ρεκόρ, η πορεία της στην αμερικανική αγορά είναι εντυπωσιακή, στην Ευρώπη περιμένει για πρώτη φορά κέρδη και, αν δεν υπήρχε αυτή η υποτονική ιαπωνική αγορά, η εικόνα θα ήταν τόσο ρόδινη που θα έμοιαζε με ψεύτικη.
Ο αμερικανός υπουργός Οικονομικών Πολ Ο'Νιλ ανατρέχει στο παράδειγμα της Toyota όταν θέλει να αναφερθεί σε αύξηση παραγωγικότητας και δημιουργία αξιών. Μιλώντας παλαιότερα στους «Financial Times», ο κ. Ο'Νιλ ανέφερε ότι οι αντίπαλοι της Toyota την κυνηγούν όσο πιο γρήγορα μπορούν τα τελευταία 15-20 χρόνια, αλλά αυτή καταφέρνει να διατηρήσει το μερίδιό της στην αγορά εξαιτίας της ικανότητάς της να αυξάνει την παραγωγικότητά της.Ο κ. Οκούντα αποδέχεται τα εύσημα και μιλώντας στην ίδια εφημερίδα παραδέχεται ότι η εταιρεία του δίνει τον ρυθμό στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ την ίδια στιγμή καταφέρνει να παραμένει κερδοφόρος.
Τον περασμένο μήνα η Toyota ανακοίνωσε κέρδη-ρεκόρ για το τελευταίο εξάμηνο του τρέχοντος οικονομικού έτους. Σημειώνοντας αύξηση 90% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του περασμένου έτους, τα κέρδη της έφτασαν στο ποσό των 554 δισ. ιαπωνικών γεν (περίπου 4,5 δισ. ευρώ). Κατ' αυτόν τον τρόπο κατατάσσεται στην πρώτη θέση από πλευράς κερδοφορίας ανάμεσα σε όλες τις αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου.
Την ίδια στιγμή είναι πέντε φορές πιο κερδοφόρος από τον μέσο όρο των τριών μεγάλων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών (General Motors, Ford και Chrysler) και, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, αυτό αποτελεί αντανάκλαση της απήχησης που έχουν τα προϊόντα της στην αμερικανική αγορά.
Οι αντίπαλοί της στην αμερικανική αγορά τονίζουν ότι η μείωση του μεριδίου τους οφείλεται στην αδυναμία του γεν έναντι του δολαρίου. Οι πωλήσεις πάντως της Toyota στις Ηνωμένες Πολιτείες ξεπέρασαν εφέτος για πρώτη φορά το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων, ενώ στην ευρωπαϊκή αγορά, που τα τελευταία χρόνια ήταν το αδύνατο σημείο της εταιρείας, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 21% στα 746,2 δισ. γεν (6,1 δισ. ευρώ). Οσο για τον υπόλοιπο κόσμο, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 61,9% και έφτασαν το ποσό των 823 δισ. γεν (6,7 δισ. ευρώ).
Η Toyota περιμένει κέρδη-ρεκόρ και για ολόκληρο το οικονομικό έτος που θα λήξει τον προσεχή Μάρτιο. Αν και είναι εκτεθειμένη στα προβλήματα της ιαπωνικής οικονομίας, καταφέρνει να τα ξεπεράσει χάρη στις μεγάλες πωλήσεις της στην Αμερική. Αυτό είναι βέβαια ένα από τα αδύνατα σημεία της, τονίζουν οι αναλυτές.
Το μερίδιό της εκεί (10,4%) παραμένει υψηλό, αλλά αν η ύφεση της αμερικανικής οικονομίας προχωρήσει και άλλο, η αγορά νέων αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες θα υποχωρήσει και τότε δεν θα γλιτώσει κανείς, ούτε η Toyota.
Η έτερη «αχίλλειος πτέρνα» της Toyota είναι, όπως προαναφέραμε, η ιαπωνική αγορά. Εκεί διατηρεί ένα ασφαλές μερίδιο (42%) αλλά οι πωλήσεις της το τελευταίο εξάμηνο μειώθηκαν κατά 4,9%, καθώς η αυξημένη ζήτηση για μικρά αυτοκίνητα αφαιρεί πωλήσεις από τη μικρομεσαία κατηγορία, που αποτελεί το προπύργιό της εκεί.
Οσον αφορά την Ευρώπη, επικρατεί μεγάλη αισιοδοξία, λόγω της μεγάλης ανόδου των πωλήσεων σε μια εποχή που οι μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές πωλούν όλο και λιγότερα αυτοκίνητα. Η αναμενόμενη κερδοφορία στην Ευρώπη, που οφείλεται σε αιματηρές οικονομίες στις μονάδες παραγωγής και στην παρουσίαση μοντέλων - όπως το εξαιρετικά επιτυχημένο Yaris - ειδικά φτιαγμένων για την τοπική αγορά, αποτελεί ίσως την ολοκλήρωση μιας προσπάθειας που ξεκίνησε πριν από πολλά χρόνια και που είχε στόχο την κατάκτηση της πιο απαιτητικής αγοράς στον κόσμο.
Για να πετύχει τον ακόμη μεγαλύτερο στόχο της, που είναι να καθιερωθεί σαν μια πραγματικά παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η Toyota έπρεπε να αγωνιστεί στην πιο δύσκολη αγορά και απ' ό,τι φαίνεται θα τα καταφέρει. Για το έτος 2004 προβλέπει ότι θα πουλήσει 800.000 αυτοκίνητα, πράγμα που θα ανεβάσει το μερίδιό της στο 5% από 4,4% που είναι σήμερα. Οι αριθμοί αυτοί υπολείπονται βεβαίως των πωλήσεων που πραγματοποιούν οι παραδοσιακοί ευρωπαίοι κατασκευαστές, όπως η Volkswagen και ο γαλλικός όμιλος PSA (Peugeot - Citroen), αλλά σε ορισμένες αγορές, όπως η ελληνική, η Toyota έχει ήδη την πρώτη θέση. Στη Γερμανία οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 18% κατά το τρέχον έτος.
Στην ανοδική πορεία της Toyota στην ευρωπαϊκή αγορά καθοριστικό ρόλο έπαιξαν η άρση των ποσοστώσεων από την Ευρωπαϊκή Ενωση για τις εισαγωγές ιαπωνικών αυτοκινήτων (πριν από τρία χρόνια), η παραγωγή αυτοκινήτων επί ευρωπαϊκού εδάφους (Βρετανία, Γαλλία και Τουρκία) και ο σχεδιασμός αυτοκινήτων ειδικά για τα ευρωπαϊκά γούστα, όπως το Yaris. «Το κλειδί είναι να παρουσιάσουμε ένα αυτοκίνητο που θα γίνει πραγματικά αποδεκτό και θα έχει πραγματικά σημασία για τους πελάτες μας» ανέφερε τις προάλλες στην εφημερίδα «Wall Street Journal» ο κ. Οκούντα.
Η Toyota υπολογίζει ότι ως το 2004 θα κατασκευάζει επί ευρωπαϊκού εδάφους το 60% των αυτοκινήτων που θα πουλάει στην ήπειρό μας. Ο κ. Οκούντα είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας γενικότερα. «Περιμένουμε ότι στον 21ο αιώνα - τουλάχιστον ως το 2050 - η αυτοκινητοβιομηχανία θα επεκταθεί τόσο σε όγκο όσο και από πλευράς ποιότητας» δηλώνει στους «Financial Times».
Η ποιότητα και η ικανοποίηση του πελάτη είναι ένα από τα ισχυρά στοιχεία της Toyota. Αυτό επιτυγχάνεται κυρίως με την εφαρμογή των ιαπωνικών μεθόδων παραγωγής σε όλες τις ανά τον κόσμο μονάδες της εταιρείας. Το περίφημο ιαπωνικό Καϊζέν - η διαρκής βελτίωση - έχει εξαπλωθεί παντού και οι εντολές που λαμβάνουν οι εργάτες στις μονάδες παραγωγής είναι να σταματούν τη δουλειά τους μόλις διαπιστώσουν κάποιο λάθος για να το διορθώσουν.
Ο κ. Οκούντα βλέπει περιθώρια ανάπτυξης ακόμη και στην «καθισμένη» ιαπωνική αγορά. Η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στους ιαπωνικούς δρόμους με την κατασκευή νέων οδικών αρτηριών θα δώσει ώθηση στις πωλήσεις, που κατά τον κ. Οκούντα μπορεί να φτάσουν τις εννέα εκατομμύρια μονάδες ως το 2010 από έξι εκατομμύρια που είναι σήμερα.
Στα σχέδια της Toyota περιλαμβάνονται η κατασκευή ενός νέου εργοστασίου στη Δημοκρατία της Τσεχίας, που θα παράγει μικρά αυτοκίνητα σε συνεργασία με την PSA, όπως επίσης και η δημιουργία μιας νέας μονάδας επί αμερικανικού εδάφους. Αλλο ένα νέο εργοστάσιο θα χτιστεί στο Μεξικό, ενώ θα αυξηθεί και η παραγωγή στον Καναδά, όπου δεν αποκλείεται να κατασκευάζονται στο μέλλον τα Lexus, η σειρά πολυτελείας της Toyota.
Ο κ. Οκούντα αποκλείει το ενδεχόμενο εξαγοράς μιας αντίπαλης αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως προβλέπουν πολλοί αναλυτές, ψάχνοντας μιαν απάντηση στο ερώτημα «τι θα το κάνει το αποθεματικό της η Toyota;». Το αποθέματικό αυτό φτάνει τα 20 δισ. ευρώ, αλλά ο κ. Οκούντα επιμένει ότι τα χρήματα αυτά χρειάζονται κυρίως για τον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης νέων προϊόντων.'
TOYOTA = H ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ