-
Ακούστε λοιπών τί μού διηγήθηκε σήμερα ένας γνωστός μου κάτοχος ενός Grand Vitara.
Τά λάστιχά του είναι αρκετά παλιά(3.5 χρονών-35000χλμ.)καί από ότι μού λέει,άν καί έχει αρκετό πέλμα,δέν κρατάνε καλά στόν δρόμο.Φυσιολογικό αυτό θά μου πείτε.
Τό προηγούμενο όμως Σάββατο,χρειάστηκε νά ρυμουλκήσει τό σκάφος του μέσα στήν άμμο.Η άμμος ήταν 'παχιά',καί πήγαινε γιά πολύ ώρα σπινιάρωντας μέσα σέ αυτή.Μού λέει ότι τό αυτοκίνητο ζορίστηκε αρκετά.
Πηγαίνωντας μετά στό σπίτι του,έπλυνε τό αυτοκίνητό του γιά νά φύγει τό αλάτι,καί παρατήρησε(μέ τό μάτι) ότι τό πέλμα έδειχνε πολύ 'ζωντανό'.Καί οδηγώντας τό μετά στήν άσφαλτο,διαπίστωσε ότι τά λάστιχα πιάνανε σάν καινούρια.
Αμμοβολή στά λάστιχα;
Λέτε; -
Ακούστε λοιπών τί μού διηγήθηκε σήμερα ένας γνωστός μου κάτοχος ενός Grand Vitara.
Τά λάστιχά του είναι αρκετά παλιά(3.5 χρονών-35000χλμ.)καί από ότι μού λέει,άν καί έχει αρκετό πέλμα,δέν κρατάνε καλά στόν δρόμο.Φυσιολογικό αυτό θά μου πείτε.
Τό προηγούμενο όμως Σάββατο,χρειάστηκε νά ρυμουλκήσει τό σκάφος του μέσα στήν άμμο.Η άμμος ήταν 'παχιά',καί πήγαινε γιά πολύ ώρα σπινιάρωντας μέσα σέ αυτή.Μού λέει ότι τό αυτοκίνητο ζορίστηκε αρκετά.
Πηγαίνωντας μετά στό σπίτι του,έπλυνε τό αυτοκίνητό του γιά νά φύγει τό αλάτι,καί παρατήρησε(μέ τό μάτι) ότι τό πέλμα έδειχνε πολύ 'ζωντανό'.Καί οδηγώντας τό μετά στήν άσφαλτο,διαπίστωσε ότι τά λάστιχα πιάνανε σάν καινούρια.
Αμμοβολή στά λάστιχα;
Λέτε; -
Ακούστε λοιπών τί μού διηγήθηκε σήμερα ένας γνωστός μου κάτοχος ενός Grand Vitara.
Τά λάστιχά του είναι αρκετά παλιά(3.5 χρονών-35000χλμ.)καί από ότι μού λέει,άν καί έχει αρκετό πέλμα,δέν κρατάνε καλά στόν δρόμο.Φυσιολογικό αυτό θά μου πείτε.
Τό προηγούμενο όμως Σάββατο,χρειάστηκε νά ρυμουλκήσει τό σκάφος του μέσα στήν άμμο.Η άμμος ήταν 'παχιά',καί πήγαινε γιά πολύ ώρα σπινιάρωντας μέσα σέ αυτή.Μού λέει ότι τό αυτοκίνητο ζορίστηκε αρκετά.
Πηγαίνωντας μετά στό σπίτι του,έπλυνε τό αυτοκίνητό του γιά νά φύγει τό αλάτι,καί παρατήρησε(μέ τό μάτι) ότι τό πέλμα έδειχνε πολύ 'ζωντανό'.Καί οδηγώντας τό μετά στήν άσφαλτο,διαπίστωσε ότι τά λάστιχα πιάνανε σάν καινούρια.
Αμμοβολή στά λάστιχα;
Λέτε; -
[list:3nm3u4fn]Τα εκαψε [/list:u:3nm3u4fn][list:3nm3u4fn]Να δεις σε ποσα km θα καραφλιασουν [/list:u:3nm3u4fn]
-
Πολύ πιθανόν νά τά έκαψε Μάκη.Πάντως μέ προβλημάτισε η όλη φάση.Επειδή είναι γείτονας,σίγουρα θά μάθω τή συνέχεια.
-
Αμμοβολή....
-
Άντε πες ότι με τα πέλματα κάτι έκανε, με τα πλαϊνά σκασίματα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα τι γίνεται; Δεν νομίζω ότι αποτελεί λύση η «αμμοβολή». Κακά τα ψέματα η οξείδωση των ελαστικών είναι μη αναστρέψιμη διαδικασία.
-
Η απαντηση νομιζω ειναι απλη. Με το σπινιαρισμα εξυσε μια βλουδα απο το ελαστικο και βγηκε προς τα εξω Μια πιο μαλακη μερια της γομας. Ομως το συνολικο παχος τωρα μειωθηκε και σιγουρα τωρα ειναι πιο επικινδυνο. Παντω το φαινομενο δες το στου αγωνεςς ντραγκστερ που πρωτα οι οδηγοι κανουν ντριφτινγκ και μετα ξεκιναν και να εχουν στιγμιαια καλυτερη προσφυση.Αλλα αυτα τα λαστιχα κραταν πολυ λιγο....
-
τα bri540 τα είχα πάρει μεταχειρισμένα και μετά από 3 events είχαν ξεραθεί και ήταν πλέον επικύνδυνα. Και τα φόρεσα στο Αιγίνιο για να τελειώσουν ένδοξα την καριέρα τους.. Τελικά δεν έκαν πολλές γύρες και μόνο μια 'γρήγορη'. Δεν φαγώθηκε πολύ πέλμα και φυσικά 'αγριέψε' από την τραχιά ασφαλτο της πίστας.
Στο δρόμο για την επιστροφή έπιαναν φανταστικά, ακριβώς επειδή έφυγε το στρώμα του 'καμμενού' ελαστικού και βγήκε πιο φρέσκο. -
Ο χρήστης glf έγραψε:
Στο δρόμο για την επιστροφή έπιαναν φανταστικά, ακριβώς επειδή έφυγε το στρώμα του 'καμμενού' ελαστικού και βγήκε πιο φρέσκο.- Ρε παιδιά, για να συννενούμαστε, τι εννοείτε με τον όρο 'καμμένο' ελαστικό; Η ερώτηση αναφέρεται σε όλους όσους χρησιμοποίησαν τον όρο κι όχι μόνο στον glf.
- Μετά θα ακολουθήσει και η απορία αν το πέλμα του 'καμμένου' ελαστικού τρώγεται ή όχι. Αν ναι, απαιτεί σπινάρισμα στην άμμο ή γύρους σε πίστα;
- Είναι δυνατόν να υπάρχει από κάτω στρώμα 'φρέσκου' πέλματος; Αυτό σε όλα τα λάστιχα ή σε μερικά που έχουν δύο ειδών στρώσεις πέλματος;
Τελικά, glf, πόσο άντεξαν μετά την πίστα;
-
Δηλαδή λίγο πιο κάτω από την επιφάνεια βρίσκεται καλύτερο, φρέσκο λάστιχο ? Αν ναί, τότε μετά την εκκίνηση ας σπινάρουμε λίγο και θα έχουμε καλύτερο κράτημα ...μμμ, κάτι δεν ακούγεται καλά μάλλον.
-
Kαι ομως φιλοι μου αυτος ειναι ισως ο μονος τροπος για να εχεις φρεσκια γομα στα λαστιχα σου. Σε ανεπισημη συζητηση που ειχα με τεχνικο απο εργοστασιο ελαστικων εμμεσως πλην σαφως το παραδεχτηκε(γιατι οπως καταλαβαινετε τα εργοστασια θα προτιμουσαν να παρουμε ενα καινουργιο σετακι!!) και μαλιστα μου προτεινε να τα τριβω η με μια λιμα η με ενα χοντρο γυαλοχαρτο.Οταν λεμε οτι υπαρχει καμενη γομα εννουμε οτι στους αθλιους και με μηδενικη τριβη ελληνικους δρομους το κομματι που ερχεται σε επαφη με τον δρομο δεν τριβεται και δεν αποκαλυπτεται η φρεσκια γομα.Ανταυτου λογω ελλειψης τριβης και λογω των συνεχων μεταβολων της θερμοκρασιας το υλικο που θα επρεπε να φυγει μενει επανω και γινεται σαν ξυλο, με αποτελεσμα το ανυπαρκτο κρατημα.Βεβαια δεν μιλαμε για 10 ετων λαστιχα.Εδικα στις μοτοσυκλετες ενα καλο burn-out κανει το πισω και ερχεται στα ισα του.Για το μπροστινο ενα καλο γυαλοχαρταρισμα και επανερχεται στα συγκαλα του,
Βεβαια τα παραπανω δεν μπορουν σε καμμια περιπτωση να αντικαταστησουν ενα φρεσκο σετ ελαστικων αλλα ειναι ομως και μια ικανοποιητικη λυση -
Ο χρήστης MDVQ έγραψε:
Βεβαια τα παραπανω δεν μπορουν σε καμμια περιπτωση να αντικαταστησουν ενα φρεσκο σετ ελαστικων αλλα ειναι ομως και μια ικανοποιητικη λυση
και όλο το ζουμι είναι εδώ. ναι μεν θα 'ζωντανέψει' ένα λάστιχο που δεν πιάνει καθόλου (το τεστάρουμε σε πιο... γλυστερά οδοστρώματα με μικρότερες ταχύτητες), ΑΛΛΑ και η υπόλοιπη γόμα είναι 'κουρασμένη', και θα 'ξανακαει' πιο εύκολα από καινούργιο λάστιχο..
...αλλά και το ξύρισμα θα κάνει σημαντική δουλειά, ιδίως αν το λάστιχο έχει πολύ ψωμί (δεν έχει φαγωθεί το ύψος στα τακούνια) και είναι 2-3 χρόνων max!
Χαρακτηριστικά είναι τα.. πίσω λάστιχα που έχω στο 106 για δρόμο και έκαναν και μισό ράλι. Τα βρήκα στα πεταμένα ενός λαστιχα, Bri720, 2001 και με πολύ ψωμί !!! Τα είχα πάρει πέρυσι για να τα φάω σε πίστα, αλλά τελικά ποτέ δεν τα πήγα εκεί. Τα έχω για καθημερινά σε 14' (τα καλά μου είναι F1 σε 15').
Η απάντηση για το αν δούλεψε το κόλπο με τα.. πεταμένα 14αρια είναι σε αυτή τη photo Τα πίσω είναι τα 720 που περιγράφω....http://www.galfas.gr/racing/races/2003/ale3poli2003_photo6.jpg
-
Το σπινάρισμα σαν μέσω φρεσκαρίσματος του ελαστικού δεν ενδείκνυται. Μπορεί να φαγώνεται ένα μέρος της επιφάνειας που είναι σκληρό αλλά η νέα στιβάδα ελαστικού που εμφανίζεται έχει καεί από τις έντονες θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν κατά το σπινάρισμα. Δίνει προσωρινά μια αίσθηση καλύτερου κρατήματος αλλά πολύ σύντομα το λάστιχο τελειώνει γιατί η φθορά είναι πολύ μεγάλη. Για την διαδικασία με το γυαλόχαρτο δεν εκφέρω γνώμη γιατί δεν ξέρω πόσο μπορεί να βοηθήσει. Πάντως το πέρασμα με γυαλόχαρτο των πλαϊνών δεν ενδείκνυται σίγουρα και οι οξείδωση τους δεν είναι αναστρέψιμη για να μιλάμε για ασφαλή ελαστικό, άσχετα αν με κόλπα καταφέρουμε να φρεσκάρουμε εν μέρει το πέλμα.
-
Οχι ,Ημαρτον ,δεν εννουσα για τα πλαινα Μιλαμε μονο για το πελμα.
-
Η ελαστικότητα (συντελεστης πρόσφυσης) της γομας των ελαστικων ειναι ανεξαρτητη απο τα χιλιομετρα, τη φθορα. Ισχυουν ομως τα παρακατω:
-
Τα ελαστικα απο τη στιγμη που εκτιθενται στην ατμόσφαιρα, γαλβανίζονται (οξείδωση του υλικού που το σκληραίνει) από το όζον και τον ήλιο.
-
Η ελαστικότητα των ελαστικών και συνεπώς η διάρκεια ζωής του ελαστικού καθορίζεται από τα Heat Cycles. Δηλαδή κάθε φορά που ζεσταίνονται τα ελαστικά και κρυώνουν έχουμε ένα κύκλο θέρμανσης-ψύξης. Οσο περισσότερους κυκλους heat cycle κανουμε τοσο γρηγοροτερα το ελαστικο 'καίγεται' ή επιστημονικοτερα 'γαλβανιζεται'
-
Στην Ελλαδα με την ασφαλτο-παρκέ τα ελαστικά δεν προλαβαινουν να φθαρθουν (όπως στην Αγγλια ή Γαλλία πχ) και συνεπως γαλβανίζονται.
-
Αρα στην Ελλάδα τα ελαστικα τα αλλαζουμε το αργοτερο καθε 2 χρονια ακομη και οταν το βαθος των αυλακωσεων δειχνει αρκετο.
-
Το σπιναρισμα ή burnout αυξάνει προσωρινα τη θερμοκρασια του ελαστικου. Τα ελαστικα δρομου (DOT street tires) όμως εχουν γομα σχεδιασμενη για λειτουργια σε 'κρυες' συνθηκες δρομου. Αντιθετα με τα αγωνιστικα σλικ ή σεμισλικ τα λαστιχα δρομου χανουν προσφυση όταν ζεσταθουν σε συνθηκες burnout ή πιστας. Για παραδειγμα τα πανακριβα σας Michelen Pilot Sport μετα απο 7 γυρους στα Μεγαρα θα γλυστρουν επικινδυνα λογω υπερθερμανσης. Αντιθετα τα αγωνιστικα θα εχουν ζεσταθει μετα το πεμπτο γυρο και θα αντεχουν αλλους 40 γυρους ανετα.
Αρα σε λαστιχα δρομου η -περα του αναμενομενου για χρηση δρομου- αυξηση της θερμοκρασιας ΜΕΙΩΝΕΙ τη προσφυση. -
Η φθορα / τριβη της επιφανειας δεν μας φερνει στην επιφανεια 'φρεσκοτερο' λαστιχο γιατι ο γαλβανισμος επηρεαζει ομοιομορφα ολο το ελαστικο.
-
Υπαρχουν καποια (απαγορευμενα για αγωνες) χημικα που με την επαφη τους στο ελαστικο, διαβρωνουν / δυαλυουν τη γομα με συνεπεια να μαλακωνει αρκετα και να αυξανεται η προσφυση ακομη και σε καμμενο λαστιχο. βεβαια μετα το ψεκασμο το λαστιχο εχει περιπου ενα χιλιομετρο 'βελτιωμενης προσφυσης' μεχρι να 'φαγωθει' το διαβρωμενο στρωμα ελαστικου.
τα race teams χρησιμοποιουν 'ελαστικόμετρα'. Ειναι μικρομετρα με μια βελονα που προεξεχει. Πιεζουμε το οργανο στο πελμα του ελαστικου και αναλογα με τη βυθιση της βελονας στο λαστιχο βλεπουμε τη σκληροτητα του. Βασικα παντα θα πρεπει να εχουμε ενα τετοιο οργανο μαζι οταν ψωνιζουμε ή αξιολογουμε ελαστικα.
Εαν τρεχω σε καποιο αγωνα θα εχω το οργανο μαζι μου και ευχαριστως να το δοκιμασετε στα ελαστικα σας.
Αυτα περι ελαστικων. Μπορουν να γραφτουν περισσοτερα γιατι η τεχνολογια των ελαστικων κρινει αγωνες και υπαρχουν παρα πολλα επτασφραγιστα μυστικα. καποια τα ειχα αναφερει στο σιτε που ειχα ανεβασει, αλλα θα τα γραψω ολα στο βιβλιο που ετοιμαζω.
Βλάσης
Ε36 Μ3 -
-
Βλάση,λές ότι ο γαλβανισμός τού ελαστικού είναι ομοιόμορφος(υποθέτω ότι εννοείς 'σέ βάθος' στό πέλμα).Αυτό δέν σημαίνει ότι,είτε φθείρωνται περισσότερο(σέ ευρωπαικούς δρόμους) είτε λιγότερο (στούς Ελληνικούς) θά γαλβανιστει τό ίδιο τό μίγμα λόγω επαφής μέ τήν ατμόσφαιρα;Γιατί στην Ελλάδα πρέπει νά αλλάζωνται κάθε δύο χρόνια;Στήν Αγγλία(άς πούμε) σέ πόσα χρόνια θά γαλβανιστούν;
-
καλη ερωτηση.
Στην Αγγλια η αγρια ασφαλτος θα φαει το ελαστικο πριν προλαβει να συμπληρωσει εκεινα τα heat cycles που θα το γαλβανισουν ('κάψουν')
Αρα ο Εγγλεζος αλλαζει ελαστικα οταν αυτα δεν εχουν το απαραιτητο βαθος στις αυλακωσεις.Στην Ελλαδα η ασφαλτος-παρκε δεν 'τρωει' το ελαστικο, και το ελαστικο διατηρει τις αυλακωσεις ενω ο μετρητης heat cycles μετραει. Συνεπως ο Ελληνας θα αλλαξει λαστιχα πριν εξαφανιστουν οι αυλακωσεις. Απλα θα δειχνουν 'ψιλοενταξει' αλλα θα εχουν καει.
Ο γαλβανισμος ειναι καθαρα συναρτηση του αριθμου των heat cycles. Εαν πας 2000 βολτες με το αμαξι σου στην Αγγλια ή 2000 βολτες στην Ελλαδα ο γαλβανισμος ειναι ο ιδιος.
(Βεβαια αν το αναλυσουμε λιγο περισσοτερο τα Ελληνικα καλοκαιρια με την καυτη ασφαλτο και η μολυσμενη Αττικη με το τρελλο οζον (ειναι και καρκινογονο) και απλετο ηλιακο φως επιταχυνουν το γαλβανισμο...)
Βλάσης
Ε36 Μ3 -
Μάλλον πρόκειται για 'βουλκανισμό' (αντίδραση των μοριακών αλυσίδων του ελαστικού με ελεύθερα άτομα θείου) και όχι για 'γαλβανισμό', που είναι τελείως διαφορετικό πράγμα.
-
Η τριβη στο λαστιχο οπως ειπε και φιλος Βλασης δεν φερνει φρεσκια γομα.
Φερνει καινουργια γομα που ειναι σαφως καλυτερη απο την 'ξυλιασμενη'που υπαρχει και δεν μπορει να αποκαλυφθει λογω ανυπαρκτης τριβης στους Ελληνικους δρομους.Δηλ με το σπιναρισμα(αν και δεν συνισταται) η με το ρασπαρισμα κανουμε εμεις μηχανικα αυτο που θα επρεπε να κανει μονη της η ασφαλτος.
Και οπως ειπαμε ειναι μια προχειρη λυση η οποια σε καμμια περιπτωση δεν μπορει να αντικαταστησει ενα φρεσκο σετ ελαστικων.
Ξεραμένα ελαστικά;Ισως υπάρχει λύση!