-
Θα ήθελα μία τεκμηριωμένη απάντηση γιατί έχω καταμπερδευτεί.
Κάποτε σε ένα παλιό τεύχος των 4Τ είχα διαβάσει ότι πρέπει να βάζουμε επιπλέον αέρα στα λάστιχα, πριν από μία μεγάλη διαδρομή, γιατί λόγω των υψηλών ταχυτήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα, το ελαστικό διαστέλλεται με αποτέλεσμα ν' αυξάνεται ο χώρος του αεροθαλάμου ενώ η ποσότητα του αέρα παραμένει ίδια. Άρα θα έχουμε μικρότερη πίεση ή τέλος πάντων, θα έχουμε λίγο ξεφουσκωμένα λάστιχα.
Όμως από την άλλη (το διάβασα κι αυτό), όταν ο αέρας ζεσταίνεται ανεβαίνει η πίεσή του.
Τελικά ισχύουν και τα δύο;
Αν όντως είναι έτσι, τότε αν π.χ. βάλω +3 psi παραπάνω και αυξηθεί η πίεση μετά από μόνη της, επειδή ζεστάθηκε ο αέρας, θα καταλήξω με +5 psi και βάλε, καταλήγοντας στον προορισμό μου με hovercraft και όχι με αυτοκίνητο .
Αλήθεια θα εκτιμούσα μια απάντηση που θα λύνει την απορία μου, γιατί οι εξεταστές (μηχανολόγοι) του υπ.Μεταφορών, αρέσκονται σε τέτοιες ερωτησούλες στους υποψηφίους εκπαιδευτές οδηγών. -
Θα ήθελα μία τεκμηριωμένη απάντηση γιατί έχω καταμπερδευτεί.
Κάποτε σε ένα παλιό τεύχος των 4Τ είχα διαβάσει ότι πρέπει να βάζουμε επιπλέον αέρα στα λάστιχα, πριν από μία μεγάλη διαδρομή, γιατί λόγω των υψηλών ταχυτήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα, το ελαστικό διαστέλλεται με αποτέλεσμα ν' αυξάνεται ο χώρος του αεροθαλάμου ενώ η ποσότητα του αέρα παραμένει ίδια. Άρα θα έχουμε μικρότερη πίεση ή τέλος πάντων, θα έχουμε λίγο ξεφουσκωμένα λάστιχα.
Όμως από την άλλη (το διάβασα κι αυτό), όταν ο αέρας ζεσταίνεται ανεβαίνει η πίεσή του.
Τελικά ισχύουν και τα δύο;
Αν όντως είναι έτσι, τότε αν π.χ. βάλω +3 psi παραπάνω και αυξηθεί η πίεση μετά από μόνη της, επειδή ζεστάθηκε ο αέρας, θα καταλήξω με +5 psi και βάλε, καταλήγοντας στον προορισμό μου με hovercraft και όχι με αυτοκίνητο .
Αλήθεια θα εκτιμούσα μια απάντηση που θα λύνει την απορία μου, γιατί οι εξεταστές (μηχανολόγοι) του υπ.Μεταφορών, αρέσκονται σε τέτοιες ερωτησούλες στους υποψηφίους εκπαιδευτές οδηγών. -
Θα ήθελα μία τεκμηριωμένη απάντηση γιατί έχω καταμπερδευτεί.
Κάποτε σε ένα παλιό τεύχος των 4Τ είχα διαβάσει ότι πρέπει να βάζουμε επιπλέον αέρα στα λάστιχα, πριν από μία μεγάλη διαδρομή, γιατί λόγω των υψηλών ταχυτήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα, το ελαστικό διαστέλλεται με αποτέλεσμα ν' αυξάνεται ο χώρος του αεροθαλάμου ενώ η ποσότητα του αέρα παραμένει ίδια. Άρα θα έχουμε μικρότερη πίεση ή τέλος πάντων, θα έχουμε λίγο ξεφουσκωμένα λάστιχα.
Όμως από την άλλη (το διάβασα κι αυτό), όταν ο αέρας ζεσταίνεται ανεβαίνει η πίεσή του.
Τελικά ισχύουν και τα δύο;
Αν όντως είναι έτσι, τότε αν π.χ. βάλω +3 psi παραπάνω και αυξηθεί η πίεση μετά από μόνη της, επειδή ζεστάθηκε ο αέρας, θα καταλήξω με +5 psi και βάλε, καταλήγοντας στον προορισμό μου με hovercraft και όχι με αυτοκίνητο .
Αλήθεια θα εκτιμούσα μια απάντηση που θα λύνει την απορία μου, γιατί οι εξεταστές (μηχανολόγοι) του υπ.Μεταφορών, αρέσκονται σε τέτοιες ερωτησούλες στους υποψηφίους εκπαιδευτές οδηγών. -
Και σε μερικά εγχειρίδια αυτοκινήτων συνιστάται η αύξηση της πίεσης των ελαστικών για οδήγηση σε μεγάλες ταχύτητες (κάπου είχα βρει και πίνακες ανάλογα με τον δείκτη ταχύτητας, θυμάμαι όσο μεγαλύτερος ο δείκτης τόσο περισσότερο επιπλέον αέρα ήθελε!). Με την έννοια μεγάλες ταχύτητες εννοείται πάνω από 160 (βασικά ισχύει για Γερμανία μεριά...) σε παρατεταμένη βάση.
Εννοείται ότι η ρύθμιση της πίεσης γίνεται με τα ελαστικά σε θερμοκρασία περιβάλλοντος πριν τη χρήση τους. Το τί θα γίνει όταν ζεσταθεί είναι γνωστό (το ξαναμετράει όποιος έχει αμφιβολία) η πίεση θα ανέβει πιθανότατα αρκετά.Βελτιώνεται η ακαμψία του για καλύτερο έλεγχο και πιο σπορτίφ συμπεριφορά, καλύτερο φρενάρισμα αλλά κυρίως εξασφαλίζεται η αντοχή του ελαστικού. Σημειωτέον κάθε λάστιχο έχει έναν δείκτη ταχύτητας ο οποίος όμως σχύει με την μέγιστη επιτρεπόμενη πίεση που συνήθως επίσης αναγράφεται και βέβαια εξαρτάται και από το φορτίο του. Επιπλέον διατηρώντας καλύτερα το σχήμα του ζεσταίνεται λιγότερο άρα κινδυνεύει λιγότερο να αστοχήσει.
-
Το όλο πρόβλημα με τα ελαστικά και τις πιέσεις έχει να κάνει με της τριβές και με τη θερμοκρασία ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ του ελαστικού , όσο λιγότερη πίεση βάζουμε σε ένα ελαστικό τόσο αυξάνουμε την τριβή με συνέπεια να αυξάνεται η πίεση , ανεξέλεγκτα όμως (φτάνοντας ακόμη και στο σημείο να σκάση το ελαστικό ) . Οι πιέσεις που προτείνουν οι κατασκευαστές είναι συνήθως λίγο ποιο χαμηλές μια που τα περισσότερα χιλιόμετρα γίνονται με χαμηλές ταχύτητες βοηθώντας την άνεση (και εδώ ανοίγει ένα μεγάλο κεφάλαιο λειτουργίας των αμορτισέρ …… .) έτσι βάζοντας λίγο παραπάνω πίεση από την προτεινόμενη α) έχουμε λιγότερη τριβή και β) περισσότερο αέρα που με τη σειρά του θα απορροφήσει μεγαλύτερα ποσά θερμοκρασίας (με άλλα λόγια δλδ αν κάνουμε ένα πείραμα βάζοντας σε δύο ελαστικά διαφορετικές πιέσεις και κάνουμε ένα μεγάλο ταξίδι με υψηλή ταχύτητα το ποιο πιθανό είναι το ελαστικό που είχε τη χαμηλότερη πίεση στην αρχή να έχει περισσότερη πίεση στο τέλος –αφού πρώτα όμως έχει κατά ταλαιπωρήσει το ελαστικό –από το δεύτερο
Τώρα αν θέλει κάποιος σώνει και καλά να βρει τη σωστή πίεση ……………….αλήθεια σας ενδιαφέρει η τζάμπα καίει η λάμπα ;;;;;;;;;;;;;;;;
-
γιατί λόγω των υψηλών ταχυτήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα, το ελαστικό διαστέλλεται με αποτέλεσμα ν' αυξάνεται ο χώρος του αεροθαλάμου ενώ η ποσότητα του αέρα παραμένει ίδια. Άρα θα έχουμε μικρότερη πίεση ή τέλος πάντων, θα έχουμε λίγο ξεφουσκωμένα λάστιχα.
Τα παντα (οχι τα ζωα) διαστελονται και συστελονται. αλλωστε η πιεση στα λαστιχα αυξανεται λογωτων ιδιοτητων του αερα(αν βαλεις σκετο αζωτο μενει σχεδον σταθερη) και των πλευρικων φορτιων που δεν ειναι συνηθη σε μεγαλα ταξιδια.
δεν νομιζω οτι ισχυει το πρωτο που λες(δλδ ισχυει αλλα πχ η ζαντα δεν διαστελλεται; τα μπουλονια που την κρατουν στην πλημνη δεν διαστελλονται; απλα δεν παιζει τοσο μεγαλο ρολο)
-
Έχω ακούσει ότι η σωστή πίεση είναι αυτή με την οποία στο τέλος της διαδρομής και τα 4 λάστιχα έχουν την ίδια και με ομοιόμορφη κατανομή στο πέλμα τους θερμοκρασία...
Αν ισχύει το παραπάνω η πίεση πρέπει να ρυθμίζεται πριν από κάθε διαδρομή, ξεχωριστά για κάθε λάστιχο, ανάλογα με τη διαδρομή (ανηφορική, κατηφορική, ποιότητα ασφάλτου, πιο πολλές δεξιές ή αριστερές στροφές και ανάλογα και με την ακτίνα αυτών), ανάλογα με το βάρος του οχήματος και την κατανομή αυτού λαμβάνοντας προφανώς υπόψη και το φορτίο (επιβάτες, βαλίτσες, καύσιμα), ανάλογα με τα κέφια και το στυλ του οδηγού, το αν θέλει άνεση/ θόρυβο κλπ, ανάλογα με τις προβλεπόμενες ταχύτητες, ανάλογα με τα ελαστικά και τις αναρτήσεις, ανάλογα με την ποιότητα της ασφάλτου και τις θερμοκρασίες ασφάλτου-αέρα, ανάλογα με την υγρασία, ανάλογα με....με... .με το αν πετάει μια πεταλούδα στην Κίνα....!
Για να αποφύγει όλα τα παραπάνω ή μάλλον για να περιλάβει τις περισσότερες πιθανές καταστάσεις ο κατασκευαστής εμφανίζει λίστα με τους χρυσούς μέσους όρους.... για τους άλλους υπάρχει το trial and error....
[η επίσημη λίστα του κατασκευαστή σαφώς διαφοροποιεί τις προτεινόμενες πιέσεις ανάλογα με μέγεθος ελαστικών, είδος αυτών (χειμερινά ή όχι) και φορτίο και ταχύτητα οπότε μάλλον αυτούς θα πρέπει να θεωρήσουμε σαν τους πιο σημαντικους παράγοντες] -
Ο χρήστης onyx ! έγραψε:
Έχω ακούσει ότι η σωστή πίεση είναι αυτή με την οποία στο τέλος της διαδρομής και τα 4 λάστιχα έχουν την ίδια και με ομοιόμορφη κατανομή στο πέλμα τους θερμοκρασία...Αν ισχύει το παραπάνω η πίεση πρέπει να ρυθμίζεται πριν από κάθε διαδρομή, ξεχωριστά για κάθε λάστιχο, ανάλογα με τη διαδρομή (ανηφορική, κατηφορική, ποιότητα ασφάλτου, πιο πολλές δεξιές ή αριστερές στροφές και ανάλογα και με την ακτίνα αυτών), ανάλογα με το βάρος του οχήματος και την κατανομή αυτού λαμβάνοντας προφανώς υπόψη και το φορτίο (επιβάτες, βαλίτσες, καύσιμα), ανάλογα με τα κέφια και το στυλ του οδηγού, το αν θέλει άνεση/ θόρυβο κλπ, ανάλογα με τις προβλεπόμενες ταχύτητες, ανάλογα με τα ελαστικά και τις αναρτήσεις, ανάλογα με την ποιότητα της ασφάλτου και τις θερμοκρασίες ασφάλτου-αέρα, ανάλογα με την υγρασία, ανάλογα με....με... .με το αν πετάει μια πεταλούδα στην Κίνα....!
Για να αποφύγει όλα τα παραπάνω ή μάλλον για να περιλάβει τις περισσότερες πιθανές καταστάσεις ο κατασκευαστής εμφανίζει λίστα με τους χρυσούς μέσους όρους.... για τους άλλους υπάρχει το trial and error....
[η επίσημη λίστα του κατασκευαστή σαφώς διαφοροποιεί τις προτεινόμενες πιέσεις ανάλογα με μέγεθος ελαστικών, είδος αυτών (χειμερινά ή όχι) και φορτίο και ταχύτητα οπότε μάλλον αυτούς θα πρέπει να θεωρήσουμε σαν τους πιο σημαντικους παράγοντες]Η περίπου έτσι, αρκεί και τα τέσσερα λάστιχα να δέχονται τα ίδια φορτία -στατικά- , και με τη προϋπόθεση ότι δεν έχουμε μεγάλες γωνίες κάμπερ ,το στυλ οδήγησης αλλά και ο τύπος του δρόμου παίζουν το ρόλο τους μόνο σε οριακές καταστάσεις (βλέπε αγώνες ) να μην ξεχνάμε ότι τα λάστιχα δεν ζεσταίνονται μόνο αλλά και αποβάλουν θερμοκρασία από το ίδιο ακριβώς σημείο –το σημείο επαφής με την άσφαλτο και μόνο αυτό - αν λοιπόν έχουμε χαμηλή πίεση το λάστιχο φορτίζεται περισσότερο στα άκρα του πέλματος , αντίθετα όταν έχουμε περισσότερη το σημείο που φορτίζεται περισσότερο βρίσκετε στο κέντρο του πέλματος (και αυτό είναι ένα μέτρο για να καταλάβουμε αν «βαδίζουμε» στο σωστό δρόμο )
Η σωστή πίεση λοιπόν είναι αυτή που δεν αφήνει την θερμοκρασία να ανέβει . Οι πιέσεις που δίνουν τα εργοστάσια είναι σωστές όταν όμως το αυτοκίνητο κινείτε με τα προβλεπόμενα –ταχύτητα και φορτία – αυτός είναι και ο λόγος που δίνουν διαφορετικές τιμές για άδειο και φορτωμένο αυτοκίνητο
ΠΕΡΙ ΠΙΕΣΗΣ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ