-
Ο χρήστης JarnoT έγραψε:
Δε λύνεται εύκολα αυτή η διαφορική εξισωσούλα που προκύπτει, αλλά αν από την (1) βγάλουμε ότι περίπου v=206.9 km/h, τότε θα προκύψει και u=206.8 km/h !!!!!!
Με άλλα λόγια, ΤΡΙΧΕΣ!!! Η διαφορά είναι απειροελάχιστη ακόμα κι αν προσθέσουμε 500 kg επιπλέον (τότε η τελική θα γινόταν 206.6). Η απειροελάχιστη αυτή διαφορά δεν είναι προσεγγιστικό λάθος, αλλά πραγματικότητα και προκύπτει μονάχα από τις επιπλέον αντιστάσεις της τριβής με το οδόστρωμα.
Όλα τα παραπάνω είναι μια απλουστευμένη μαθηματική προσέγγιση. Η πραγματικότητα όμως δεν απέχει και πολύ. Ασφαλώς θα αυξάνει λιγάκι ο συντελεστής τριβής, λόγω παραμόρφωσης του ελαστικού, λόγω αυξημένου βάρους, αλλά θα μειώνεται και κατά τι το ύψος του αυτοκινήτου από το έδαφος, κερδίζοντας πόντους αεροδυναμικής συμπεριφοράς και λόγω ροής, αλλά και λόγω μικρότερης εκτεθειμένης επιφάνειας των ελαστικών. Άρα λίγο πολύ πάλι στα ίσια ερχόμαστε. Και πρακτικά λοιπόν, αμελητέα η διαφορά στην τελική ταχύτητα.
Αρα αν ο κατασκευαστής έδινε τελική 207χλμ./ώρα δεν θα ήταν καθόλου λάθος, είτε με πλήρες φορτίο είτε μόνο με τον οδηγό. Στους πινακες τεχνικών μόνο ακέραια νούμερα υπάρχουν
Αν έδινε όμως 208 δεν θα τα έπιανε ποτέ. Αυτή είναι η διαφορά. Απαιτείται πολύ μεγαλύτερη ισχύς για 1-2χλμ./ώρα μεγαλύτερης τελικής ταχύτητας παρά για να ταξιδέψουν 50-500 κιλά με τη μέγιστη τελική που ανακοινώνει ο κατασκευαστής.
-
Ο χρήστης sirgus έγραψε:
για τα 500 κιλα που αναφερετε πανω παιδια, ξεχαστε το... τα μαθηματικα πανε περιπατο... δεν εχει ροπη το αμαξι μετα για να ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ολο αυτο το βαρος...
Άρα αφού δεν το επιταχύνει δεν φτάνει και στην τελική ΠΟΤΕ
Επομένως** Η διαφορά στην τελική είναι ανάλογη του βάρους που προσθέτουμε...**
Μικρό πρόσθετο βάρος, ελάχιστη διαφορά στην τελική
Μεγάλο πρόσθετο βάρος...μεγάλη διαφορά στην τελική...Να μιλάμε με μαθηματικά και μαθηματικούς όρους γιατί τέτοιες απορίες και θέματα μόνο έτσι αναλύονται
Και ο JarnoT έκανε μια πάρα πολύ σωστή ανάλυση
Δεν ηθελα σε καμια περιπτωση να μειωσω την πολυ σωστη αναλυση του Τζαρνοτ... απλα οπως το αντιλαμβανομαι εγω, εκανε μια περιττη (για την κατανοηση του θεματος και συναμα δυσκολη αρκετα) αναλυση...
ναι στην πραξη θα δεις διαφορα στην τελικη και με 100 κιλα παραπανω... και αυτο γιατι τα αυτοκινητα που εχουμε (1.8-2.0) δεν εχουν καλη ροπη και ισχυ εκει ψηλα... για να κανουν το 180-200... οποτε αυτο το λιγο παραπανω δυσκολευει η κανει αδυνατη την επιταχυνση τους σε αυτη την κλιμακα... αν ομως παρεις μια Μ5 με τελικη 250, θα την πιασει ακομα και με τρειλερ απο πισω... αυτο γιατι εχει ισχυ να κανει τα 220-250... (δεν εχει ψοφησει το μοτερι εκει...) -
Σε θεωρητικό-ιδανικό μέρος η μέγιστη ταχύτητα εξαρτάται μόνο από την ισχύ (για ίδιο αυτοκίνητο κλπ). Σε τέλειο δρόμο όμως και με τέλειο αυτοκίνητο (που δεν αλλάζει αεροδυναμική, τριβές κλπ).
Το μεγαλύτερο βάρος θα παίξει ρόλο στην επιτάχυνση αλλά όχι στην τελική. Το πολύ μεγαλύτερο βάρος λόγω έλλειψης ροπής μάλλον θα κάψει τον συμπλέκτη στην εκκίνηση αν όμως στο προσθέσουν εν κινήσει όλα OK (μέχρι να θελήσεις να φρενάρεις.... )
Στις πραγματικές συνθήκες μη τέλειων δρόμων το παραπάνω βάρος απαιτεί στιγμιαία επιτάχυνση κάθε φορά που το αυτοκίνητο συναντά ανωμαλία, πετρούλα κλπ.... Οπότε είναι αναμενόμενη μια μη σημαντική απώλεια τελικής ταχύτητας.
Βέβαια σε ανηφόρα, ακόμα και σε τέλειο δρόμο το παραπάνω βάρος κάνει μεγάλη διαφορά γιατί δεν είναι κάθετο στην κίνηση αλλά προσθέτει στις αντιστάσεις! -
[quote='Spiros19']
Δεν ηθελα σε καμια περιπτωση να μειωσω την πολυ σωστη αναλυση του Τζαρνοτ... απλα οπως το αντιλαμβανομαι εγω, εκανε μια περιττη (για την κατανοηση του θεματος και συναμα δυσκολη αρκετα) αναλυση...
[quote]
Ασφαλώς και ήταν περιττή!! Εξήγηση δόθηκε από πολλούς και μάλιστα σύντομα και ωραία. Εμένα απλά με κέντρισε λίγο το αριθμητικό σκέλος της υπόθεσης και ήθελα και γω να δω πόσο πραγματικά είναι αυτή η διαφορά (που βγάζει η θεωρητική φυσική) λόγω των τριβών. Αυτά. -
παιδια απο οτι καταλαβαινω και εγω ο ασχετος (ντρεπομαι για αυτο ) το βαρος εχει ασημαντι παρεμβολη στην τελικη. Αλλα το θεμα ειναι οτι οταν εχεις φορτωσει ενα αυτοκινιτο με 5 επιβατες και αποσκευες τοτε θεωρο οτι με την επιταχυνση που θα εχεις ειναι σχεδων αδυνατον να πιασεις τελικη ασε που αν την κρατησεις και πολυ θα καταπονησεις πολυ το μοτερ
-
Στο αριθμητικό παράδειγμα 'φορτώσαμε' το αυτοκίνητο με 500 κιλά (50% άυξηση) και η θεωρητική τελική μειώθηκε κατά 0,3χλμ./ώρα, δηλαδή... 0,001% λιγότερο.
Σίγουρα θα δυσκολευτεί πολύ να φτάσει στην τελική, ίσως και να μην τη φτάσει ποτέ επειδή θα τελειώσει η ευθεία.
-
Ο χρήστης panoscorfu έγραψε:
ασε που αν την κρατησεις και πολυ θα καταπονησεις πολυ το μοτερΗ δυσκολία είναι να την φτάσεις ιδίως αν αυτός που αποφάσισε για τις σχέσεις στο κιβώτιο ταχυτήτων δεν είναι με το μέρος σου!
Από εκεί και πέρα τέρμα γκάζι με ίδιες στροφές ίδια πρέπει να είναι η καταπόνηση άσχετα από το βάρος. Και επειδή είναι μεγάλη η καταπόνηση τότε για αυτό δεν συνιστάται να διατηρείς την τελική σε κανένα σχεδόν αυτοκίνητο (φωτεινή εξαίρεση οι σκαραβαίοι!). -
Η σκέψη μου αυτή τη στιγμή είναι πολύ απλή, onyx !, αλλά το φορτίο δεν παίζει ρόλο; Π.χ. Την ίδια καταπόνηση έχουν τα μηχανικά μέρη αν πηγαίνεις άδειος και την ίδια αν είσαι φορτωμένος (ή σε ανηφόρα ή οτιδήποτε άλλο); Επιμένω, πολύ απλή σκέψη, οπότε μπορεί να κάνω λάθος, παρακαλώ διορθώστε!
-
Ο χρήστης funkyreverend έγραψε:
Η σκέψη μου αυτή τη στιγμή είναι πολύ απλή, onyx !, αλλά το φορτίο δεν παίζει ρόλο; Π.χ. Την ίδια καταπόνηση έχουν τα μηχανικά μέρη αν πηγαίνεις άδειος και την ίδια αν είσαι φορτωμένος (ή σε ανηφόρα ή οτιδήποτε άλλο); Επιμένω, πολύ απλή σκέψη, οπότε μπορεί να κάνω λάθος, παρακαλώ διορθώστε!Εδώ έχεις δίκιο, τα μηχανικά μέρη γενικότερα υφίστανται μεγαλύτερη καταπόνηση (όπως και ο κινητήρας κατά την επιτάχυνση). Ακόμα και ακίνητος να είσαι λάστιχα, ελαστικά παρεμβύσματα και ελατήρια καταπονούνται (και το κάθισμα ή το πάτωμα που έχεις βάλει το βάρος). Εν κινήσει επιπλέον τα αμορτισέρ, σύστημα μετάδοσης, διεύθυνσης, φρένων κλπ. Σε ανηφόρα αυξάνει το ζόρι για κινητήρα και μοιράζονται αλλιώς τα ζόρια προς τα πίσω ενώ σε κατηφόρα αυξάνεται το ζόρι στα φρένα και στα εμπρός συστήματα.
Στην τελική ταχύτητα όμως για τον κινητήρα η καταπόνηση είναι η μέγιστη αλλά είναι πρακτικά η ίδια άσχετα από το βάρος όπως είπα πιο πριν. -
Καλό θέμα και πολύς προβληματισμός. Θα ήταν καλό να ενδιαφερθεί το περιοδικό και να κάνει μια αντίστοιχη δοκιμή όπως παλιότερα με σύγκριση της συμπεριφοράς στις δοκιμές πίστας αυτοκινήτων με ή χωρίς πρόσθετο βάρος. Ίσως σε θεωρητικό επίπεδο να μην επηρεάζει το βάρος, στην καθημερινή πρακτική πιθανόν πολλοί από μας να έχουν διαπιστώσει το αντίθετο. Και φυσικά μιλάμε για βάρος που προστίθεται χωρίς να αλλάζει το σχήμα του αυτοκινήτου και όχι μπαγκαζιέρα ή σχάρα.
-
Γενικά νομίζω ότι θα έπρεπε να αναφέρεται περισσότερο η απόδοση του κινητήρα όταν είναι φορτωμένο. Προς το παρόν γίνονται νύξεις μόνο στα πολυμορφικά, με την δικαιολογία ότι αυτά προορίζονται για μεταφορείς. Πισεύω ότι πιο πολύ θα χρησίμευε αυτό, παρά οι γύροι στα Μέγαρα...ναι, είμαι πολύ πεζός, το ξέρω...
Τελική ταχύτητα και βάρος...