-
Η Τροχαλία στροφάλου ως Ηarmonic Balancer ή αλλιώς Crankshaft Hub Harmonic Dampers
SFI 18:1?
SFI 18.1 is a safety specification that dictates damper material strength, construction and durability minimums to prevent high rpm self-destruction. It does not mandate damping effectiveness. To achieve a SFI 18.1 rating, a damper must withstand 12,500 rpm for 1 hour. If a damper self destructs on a engine it is certainly not from turning above 12,500rpm – therefore the need for catch baskets. Be sure to always consult the sanctioning body’s rulebook regarding safety requirements.H τροχαλία στροφάλου δεν έχει επιφορτιστεί μόνο τον ρόλο της παροχής της υποδοχής των ιμάντων που κινούν τα διάφορα εξαρτήματα του κινητήρα, όπως τις τροχαλίες χρονισμού, το altenator, την τροχαλία του condition, την αντλία νερού, την αντλία του τιμονιού κλπ.
Εξ ίσου σπουδαίος αν όχι σπουδαιότερος είναι ο ρόλος που τις έχει ανατεθεί να προστατεύει τον στρόφαλο από τα στρεπτικά φορτία που δέχεται, όπως και τα κουζινέτα από τους κραδασμούς του στροφάλου αποσβαίνοντας τους.
Κάθε τροχαλία στροφάλου έχει σχεδιαστεί από το εργοστάσιο για κάθε συγκεκριμένο κινητήρα, είναι συντονισμένη στην στενή εκείνη κλίμακα που θεωρείται επικίνδυνη για τις φθορές που μπορούν να επιφέρουν οι στρέψεις και οι κραδασμοί στον στρόφαλο και στα κουζινέτα, υπολογίζεται δηλαδή για συγκεκριμένες στροφές, ροπή και ιπποδύναμη, αν αλλάξουμε αυτά τα στοιχεία στον κινητήρα μας πρέπει να αλλάξουμε και την τροχαλία του στροφάλου υπολογίζοντας την εκ νέου, τώρα ποιος θα το κάνει είναι ξεχωριστή συζήτηση.
Οι τροχαλίες στροφάλου κατασκευάζονται από μαντέμι, στην πλειονότητα τους αποτελούνται από δύο κομμάτια τα οποία ενώνονται μεταξύ τους με κάποιο ελαστομερές στοιχείο. Υπάρχουν και τροχαλίες στροφάλου που είναι ένα συμπαγές κομμάτι χωρίς να παρεμβάλεται ελαστομερές στοιχείο.
Και αυτές οι τροχαλίες όμως είναι υπολογισμένες από το εργοστάσιο το οποίο έκρινε ότι σε αυτούς τους κινητήρες δεν χρειάζονται διαιρούμενου τύπου τροχαλίες, να πω εδώ ότι όλες οι τροχαλίες στροφάλου είναι απαραίτητες για την απόσβεση των στρεπτικών φορτίων και των κραδασμών που έχουν οι κινητήρες.
Οπτικά φαίνεται ένα απλό εξάρτημα που όσοι δεν γνωρίζουν θεωρούν ότι δεν είναι απαραίτητο να έχει αυτό το βάρος, οπότε αναρωτιούνται γιατί να μην την κατασκευάσουμε από αλουμίνιο ?
Υπάρχουν και αυτές οι aftermarket αλουμινίου κατασκευές που όμως μόνο ζημιά κάνουν γιατί λόγω του μικρού τους βάρους δεν μπορούν να λειτουργήσουν σαν αποσβεστήρες στρεπτικών φορτίων και κραδασμών τα οποία υπάρχουν σε όλους τους εμβολοφόρους κινητήρες.
Οι τροχαλίες στροφάλου δεν σχεδιάζονται για να ανεβάσουν την ιπποδύναμη σε ένα κινητήρα, και δεν μπορούν να το κάνουν, αν τις αλλάξουμε το βάρος βαδίζουμε προς την φθορά ή ακόμα και την καταστροφή του κινητήρα.
Υπάρχουν παραδείγματα κινητήρων, ειδικά 6κύλινδρων σε σειρά, ονόματα δεν λέμε, Οικογένειες δεν θίγουμε, που με την αλλαγή εμβόλων, μπιελών, την αύξηση των στροφών και της ροπής παράλληλα με την αλλαγή της τροχαλίας στροφάλου με αλουμινίου για να κερδίσει ευστροφία ο κινητήρας στη 1[SUP]η[/SUP] γερή γκαζιά ο στρόφαλος κόπηκε στη μέση σαν αγγούρι, και μέχρι να καταλάβουν τι γίνεται είχαν πάει στα σκουπίδια αρκετοί στρόφαλοι, σε μικρότερου μήκους στροφάλου όπως σε τετρακύλινδρους ή εξακύλινδρους V αυτή η περίπτωση είναι περισσότερο περιορισμένη αλλά υφίσταται, όπως υφίστανται και οι κραδασμοί στα κουζινέτα.
Η αλλαγή των στοιχείων του κινητήρα επιφέρει υπερφόρτωση στην τροχαλία καταστρέφοντας την πολύ γρήγορα, φορτίζοντας περισσότερο το ελαστομερές της στοιχείο το οποίο κάποια στιγμή καταρρέει ειδικά αν αυτή είναι εκεί κάποια χρόνια, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τοποθετήσουμε μια εργοστασιακή καινούργια, αν και η πιο σωστή κίνηση είναι να τοποθετηθεί μια aftermarket από μαντέμι με το ελαστομερές στοιχείο αλλά υπολογισμένη για τον συγκεκριμένο κινητήρα με τα νέα στοιχεία του. Δύσκολο ε ? Το ξέρω.
Οι μεγάλες επεμβάσεις στον κινητήρα με αλλαγές στα κινούμενα μέρη του, έμβολα, μπιέλες, ίσως και στρόφαλο, στο βολάν και στο δισκόπλατο επιφέρουν αλλαγές στο πλάτος και το εύρος των στρεπτικών φορτίων και των κραδασμών του στροφάλου έξω από τους εργοστασιακούς υπολογισμούς της τροχαλίας.
Κάθε αλλαγή στα στοιχεία του κινητήρα που ανέφερα πιο πάνω σημαίνει και αλλαγή των αρμονικών ταλαντώσεων επιβαρύνοντας τον στρόφαλο, τα κουζινέτα και όλα τα κινοιύμενα μέρη φέρνοντας τα ελαστομερή στοιχεία της τροχαλίας στα όρια τους ή ακόμα και ξεπερνώντας τα τα ιποία έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα όχι εύκολο περιβάλλον, οι θερμοκρασίες, τα λάδια και γενικά το περιβάλλον ενός μηχανοστασίου δεν είναι ιδανικό για τα προϊόντα ελαστικού όπως και των πλαστικών.
Σημ: Θεωρώ το θέμα ενδιαφέρον, ακόμα και σε προσωπικό επίπεδο, πρίν χρόνια στην ευθεία τηες θήβας πηγαίνοντας με μεγάλη ταχύτητα 240+ στο κοντέρ διαλύθηκε η τροχαλία στροφάλου γιατί ήταν παλιά και είχα στο χέρι μια καλή βαλβιδόσουπα, πρίν τον περιορισμό είχα πάλι θορύβους και κενά στην φόρτιση οπότε κατάλαβα ότι είχε διαλύσει πάλι η τροχαλία, επίσης παλιά γιατί καινούργια δεν υπάρχει για το μοτέρ μου, τώρα έχω πάλι μια παλιά και έχω βρεί τρόπους να φτιάξω μια πρακτικά αθάνατη.
Εδώ υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες
https://www.vibratechtvd.com/oem/crankshaft-dampers/Όπως και εικόνες
https://www.google.com/search?q=SFI+...w=1680&bih=907 -
Η Τροχαλία στροφάλου ως Ηarmonic Balancer ή αλλιώς Crankshaft Hub Harmonic Dampers
SFI 18:1?
SFI 18.1 is a safety specification that dictates damper material strength, construction and durability minimums to prevent high rpm self-destruction. It does not mandate damping effectiveness. To achieve a SFI 18.1 rating, a damper must withstand 12,500 rpm for 1 hour. If a damper self destructs on a engine it is certainly not from turning above 12,500rpm – therefore the need for catch baskets. Be sure to always consult the sanctioning body’s rulebook regarding safety requirements.H τροχαλία στροφάλου δεν έχει επιφορτιστεί μόνο τον ρόλο της παροχής της υποδοχής των ιμάντων που κινούν τα διάφορα εξαρτήματα του κινητήρα, όπως τις τροχαλίες χρονισμού, το altenator, την τροχαλία του condition, την αντλία νερού, την αντλία του τιμονιού κλπ.
Εξ ίσου σπουδαίος αν όχι σπουδαιότερος είναι ο ρόλος που τις έχει ανατεθεί να προστατεύει τον στρόφαλο από τα στρεπτικά φορτία που δέχεται, όπως και τα κουζινέτα από τους κραδασμούς του στροφάλου αποσβαίνοντας τους.
Κάθε τροχαλία στροφάλου έχει σχεδιαστεί από το εργοστάσιο για κάθε συγκεκριμένο κινητήρα, είναι συντονισμένη στην στενή εκείνη κλίμακα που θεωρείται επικίνδυνη για τις φθορές που μπορούν να επιφέρουν οι στρέψεις και οι κραδασμοί στον στρόφαλο και στα κουζινέτα, υπολογίζεται δηλαδή για συγκεκριμένες στροφές, ροπή και ιπποδύναμη, αν αλλάξουμε αυτά τα στοιχεία στον κινητήρα μας πρέπει να αλλάξουμε και την τροχαλία του στροφάλου υπολογίζοντας την εκ νέου, τώρα ποιος θα το κάνει είναι ξεχωριστή συζήτηση.
Οι τροχαλίες στροφάλου κατασκευάζονται από μαντέμι, στην πλειονότητα τους αποτελούνται από δύο κομμάτια τα οποία ενώνονται μεταξύ τους με κάποιο ελαστομερές στοιχείο. Υπάρχουν και τροχαλίες στροφάλου που είναι ένα συμπαγές κομμάτι χωρίς να παρεμβάλεται ελαστομερές στοιχείο.
Και αυτές οι τροχαλίες όμως είναι υπολογισμένες από το εργοστάσιο το οποίο έκρινε ότι σε αυτούς τους κινητήρες δεν χρειάζονται διαιρούμενου τύπου τροχαλίες, να πω εδώ ότι όλες οι τροχαλίες στροφάλου είναι απαραίτητες για την απόσβεση των στρεπτικών φορτίων και των κραδασμών που έχουν οι κινητήρες.
Οπτικά φαίνεται ένα απλό εξάρτημα που όσοι δεν γνωρίζουν θεωρούν ότι δεν είναι απαραίτητο να έχει αυτό το βάρος, οπότε αναρωτιούνται γιατί να μην την κατασκευάσουμε από αλουμίνιο ?
Υπάρχουν και αυτές οι aftermarket αλουμινίου κατασκευές που όμως μόνο ζημιά κάνουν γιατί λόγω του μικρού τους βάρους δεν μπορούν να λειτουργήσουν σαν αποσβεστήρες στρεπτικών φορτίων και κραδασμών τα οποία υπάρχουν σε όλους τους εμβολοφόρους κινητήρες.
Οι τροχαλίες στροφάλου δεν σχεδιάζονται για να ανεβάσουν την ιπποδύναμη σε ένα κινητήρα, και δεν μπορούν να το κάνουν, αν τις αλλάξουμε το βάρος βαδίζουμε προς την φθορά ή ακόμα και την καταστροφή του κινητήρα.
Υπάρχουν παραδείγματα κινητήρων, ειδικά 6κύλινδρων σε σειρά, ονόματα δεν λέμε, Οικογένειες δεν θίγουμε, που με την αλλαγή εμβόλων, μπιελών, την αύξηση των στροφών και της ροπής παράλληλα με την αλλαγή της τροχαλίας στροφάλου με αλουμινίου για να κερδίσει ευστροφία ο κινητήρας στη 1[SUP]η[/SUP] γερή γκαζιά ο στρόφαλος κόπηκε στη μέση σαν αγγούρι, και μέχρι να καταλάβουν τι γίνεται είχαν πάει στα σκουπίδια αρκετοί στρόφαλοι, σε μικρότερου μήκους στροφάλου όπως σε τετρακύλινδρους ή εξακύλινδρους V αυτή η περίπτωση είναι περισσότερο περιορισμένη αλλά υφίσταται, όπως υφίστανται και οι κραδασμοί στα κουζινέτα.
Η αλλαγή των στοιχείων του κινητήρα επιφέρει υπερφόρτωση στην τροχαλία καταστρέφοντας την πολύ γρήγορα, φορτίζοντας περισσότερο το ελαστομερές της στοιχείο το οποίο κάποια στιγμή καταρρέει ειδικά αν αυτή είναι εκεί κάποια χρόνια, το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τοποθετήσουμε μια εργοστασιακή καινούργια, αν και η πιο σωστή κίνηση είναι να τοποθετηθεί μια aftermarket από μαντέμι με το ελαστομερές στοιχείο αλλά υπολογισμένη για τον συγκεκριμένο κινητήρα με τα νέα στοιχεία του. Δύσκολο ε ? Το ξέρω.
Οι μεγάλες επεμβάσεις στον κινητήρα με αλλαγές στα κινούμενα μέρη του, έμβολα, μπιέλες, ίσως και στρόφαλο, στο βολάν και στο δισκόπλατο επιφέρουν αλλαγές στο πλάτος και το εύρος των στρεπτικών φορτίων και των κραδασμών του στροφάλου έξω από τους εργοστασιακούς υπολογισμούς της τροχαλίας.
Κάθε αλλαγή στα στοιχεία του κινητήρα που ανέφερα πιο πάνω σημαίνει και αλλαγή των αρμονικών ταλαντώσεων επιβαρύνοντας τον στρόφαλο, τα κουζινέτα και όλα τα κινοιύμενα μέρη φέρνοντας τα ελαστομερή στοιχεία της τροχαλίας στα όρια τους ή ακόμα και ξεπερνώντας τα τα ιποία έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα όχι εύκολο περιβάλλον, οι θερμοκρασίες, τα λάδια και γενικά το περιβάλλον ενός μηχανοστασίου δεν είναι ιδανικό για τα προϊόντα ελαστικού όπως και των πλαστικών.
Σημ: Θεωρώ το θέμα ενδιαφέρον, ακόμα και σε προσωπικό επίπεδο, πρίν χρόνια στην ευθεία τηες θήβας πηγαίνοντας με μεγάλη ταχύτητα 240+ στο κοντέρ διαλύθηκε η τροχαλία στροφάλου γιατί ήταν παλιά και είχα στο χέρι μια καλή βαλβιδόσουπα, πρίν τον περιορισμό είχα πάλι θορύβους και κενά στην φόρτιση οπότε κατάλαβα ότι είχε διαλύσει πάλι η τροχαλία, επίσης παλιά γιατί καινούργια δεν υπάρχει για το μοτέρ μου, τώρα έχω πάλι μια παλιά και έχω βρεί τρόπους να φτιάξω μια πρακτικά αθάνατη.
Εδώ υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες
https://www.vibratechtvd.com/oem/crankshaft-dampers/Όπως και εικόνες
https://www.google.com/search?q=SFI+...w=1680&bih=907 -
Εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο! Εάν γνωρίζεις πότε καταλαβαίνουμε ότι χρειάζεται αλλαγή η τροχαλία ; Ποια είναι τα σημάδια ότι θα παραδώσει πνεύμα;
-
Εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο! Εάν γνωρίζεις πότε καταλαβαίνουμε ότι χρειάζεται αλλαγή η τροχαλία ; Ποια είναι τα σημάδια ότι θα παραδώσει πνεύμα;
Κάνει θόρυβο στο ρελαντί, σαν να ακουμπάει μέταλλο με μέταλλο, και όταν βρέχει πολύ και περνάς από νερά ειδικά βράδυ γιατί βρέχεται η τροχαλία και γλυστράει το εξωτερικό της μέρος με το εσωτερικό, ανάβει το λαμπάκι ότι δεν φορτώνει, μόλις σταματήσεις να περνάς από πολλά νερά στεγνώνει αμέσως από την τριβή και σβύνει το λαμπάκι, πχ σε δρόμο που λιμνάζουν νερά αυτό παρατηρείται έντονα μόλις βγείς από τα νερά και συνεχίσεις χωρίς να έχει λιμνάζοντα, μόλις πέσεις σε λίμνη πάλι το λαμπάκι είναι εκεί για να σου πεί ότι η τροχαλία είναι έτοιμη να διαλύσει.
Αυτά από προσωπικές παρατηρήσεις και όχι από βιβλία ή ξένα βίντεο.
Μόλις βρώ την τροχαλία μου, τις τροχαλίες μου ήθελα να πω σε καμμιά ώρα θα βάλω φωτό.
-
Μασιφ vs διαιρουμενη τροχαλια ,μπορει να κρυβει λαθη στο σχεδιαστηριο ή καμια σχεση?
-
Καμμία σχέση.
-
Τροχαλία στροφάλου - στρεπτικά φορτία και κραδασμοί